eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
431 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مهمترین شبهات مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه ❶ شبهه اول: سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر (ص) 🔺 یکی از مسائلی که در رابطه با سن حضرت خدیجه با پیامبر، بین مسلمین جا افتاده اینست که می‌گویند پیامبر هنگام ازدواج ۲۵ و حضرت خدیجه ۴۰ ساله بوده‌اند که یکی از ظلم‌های بزرگ در حق این بانوی بزرگ و ام‌المومنین بوده است. 📔 اعتبار تاریخی این قول در منابع معتبر تاریخی بسیار ضعیف است ✅ در رابطه با سن ایشان هنگام ازدواج، نقل های گوناگونی ذکر شده است از جمله: ۲۵سال / ۲۸ سال/ ۳۰ سال/ ۳۵سال / ۴۰سال و... اما از بابت اعتبار و تواتر حدیث، نقل ۲۵ و ۲۸ بین شیعه و سنی از اعتبار بالایی برخوردار است و نقل ۴۰ سال را ضعیف و شاذ می‌دانند. 🔺نظر علمای شیعه: اکثر علما شیعه سن ایشان هنگام ازدواج را ۲۸ می‌دانند ✍️ علامه سید جعفر مرتضی العاملی (حفظه الله) از علمای بنام معاصر و مجتهد در تاریخ و سیره است ،در کتاب بزرگ 35 جلدی خود که مبسوط ترین کتاب درباره سیره و تاریخ پیامبر(ص) است می‌نویسد که این قول را اکثر علما ترجیح داده و قائل به این(۲۸سال) شده‌اند. 📚 الصحیح من السیره النبی الأعظم، سید جعفر مرتضی العاملی ،ج 2،ص: 201 🔺نظر علمای اهل‌سنت: ✅ درباره سن حضرت خديجه در هنگام ازدواج با پيامبر اكرم نظرات مختلفی وجود دارد؛ بیهقی سن ایشان هنگام ازدواج را ۲۵، حلبی ۲۵، حاکم نیشابوری ۲۸، ابن عماد حنبلی ۲۸، بلاذری و ابن عساکر و ابن سعد و اربلی هم ۲۸ سال سال را پذیرفته‌اند. ✅ بيهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ايشان را 25 ساله می‌دانند. 👈بيهقی می‌گويد: «بعضی می‌گويند: سن حضرت خديجه (در هنگام وفات) 65 ساله بود و برخی ديگر گفته‌اند: در آن وقت ايشان 50 ساله بوده است كه قول صحيح هم همين است.»[بیهقی، دلائل النبوه...،ج۲ص۷۱] 👈 بیهقی در جای ديگر آورده است: «ازدواج رسول خدا با حضرت خديجه 15 سال قبل از بعثت بوده است.»[همان] ✔️ بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت، 50 ساله باشند و 15 سال قبل از بعثت هم ازدواج کرده باشند، با این حساب سن حضرت خدیجه، در زمان ازدواج با پیامبر اکرم 25 سال بوده است، ✅ حلبی هم همین قول را آورده است: «پیامبر با خدیجه ازدواج نمود، و در آن هنگام قولی وجود دارد که خدیجه در سن بیست وپنج سالگی بوده است.»[السیره الحلبیه،ج۱ص۲۲۹] ✅ قول دیگر که قول اکثر محققین و مورخین است این است که سن ایشان را در زمان ازدواج 28 سال بوده است. ابن‌عماد حنبلی از علمای اهل سنت در شذرات الذهب می‌گوید: «بسیاری از مورخین قول 28 سال را برای حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اکرم ترجیح داده‌اند.»[«ورجح کثیرون أنها ابنة ثمان وعشرین.» عبدالحی عکری حنبلی، شذرات الذهب فی أخبار من ذهب،ج۱ص۱۴] ✅ حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابن‌اسحاق (سیره نویس مشهور) نقل می‌کند: «خدیجه در زمان ازدواجش با پیامبر، بیست و هشت ساله بود.»[المستدرک ج۳ص۱۸۲] و قول هشام بن عروه که اکنون قول مشهور شده است، را شاذ می‌داند. «خدیجه در سن 65 سالگی وفات نمود، که این قول شاذ است.»[همان] ✅ بلاذری هم به عنوان یک قول، 28 سال را ذکر کرده است.[انساب الاشراف ج۱ ص۹۸] ✅ ابن‌سعد، ذهبی، إربلی، ابن‌عساکر به نقل از ابن‌عباس می‌گویند: «خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت 28 ساله بود.»[طبقات الکبری ج۸ص۱۶] ✅ إربلی در جای دیگر به نقل از ابن‌حماد می‌گوید: «حضرت خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت 28 ساله بود.»[کشف الغمه ج۲ص۲۷۴] ❇️ با این حساب روشن شد که بسیاری از مورخین و محدثین سن آن بزرگوار را حدود 25 تا 28 سال دانسته‌اند، و در آن زمان پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، نیز 25 ساله بودند، بنابراین تفاوت سنی بین پیامبر اکرم و حضرت خدیجه نبوده و یا حدود سه سال بوده است که البته با بررسی نظریات فهمیده می‌شود که قول اصح و مقبول نزد اکثر علما " 28 سال" می‌باشد و علامه سید جعفر مرتضی العاملی می‌فرماید: سن حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج قطعا از 35 سال کمتر بوده است و لکن اصح این است که 28 سال بوده باشد ❓حالا سؤال این‌‌جاست با این اقوال بیان شده که سن حضرت را کمتر از 30 سال، در هنگام ازدواج بیان می‌کند، چرا کوشش می‌شود، که سن حضرت را چهل سال معرفی کنند؟ آن هم قولی که شاذ است و مطابق قول اکثر محققین و مورخین نیست!؟ چرا بین مسلمین جا انداخته‌اند که سن ایشان هنگام ازدواج ۴۰ بوده و ایشان بیوه زنی مسن بوده است؟؟ 🔺علت‌های مختلفی وجود دارد از جمله حسادت بعضی زنان پیامبر به ایشان و همچنین تلاش بنی‌امیه برای خدشه‌دار کردن رَحم مطهر ایشان که ریشه‌ی امامان ماست تا بگویند قبل از پیامبر با عرب جاهلی ازدواج کرده ، از مهمترین علتهای این تحریف است. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔰 مهمترین شبهات مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه شبهه دوم: ازدواج حضرت خدیجه پیش از ازدواج با پیامبر (ص) 🔺این سوال یکی از مسائل پیچیده صدر اسلام است. به جهت اینکه بسیاری از بزرگان اهل سنت و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا در صدر اسلام خوش نداشتند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران پیامبر (ص) معرفی کنند لذا دست به پاره ای روایات دروغین و استدلالات باطل زده‌اند، اما از آنجایی که حق هیچ‌گاه مخفی نمانده و نخواهد ماند دست بسیاری از آنان رو شده و خود در لابلای کلماتشان به مطالبی اعتراف کرده‌اند. ❌ برخى گفته‌اند: رسول خدا همسر باکره اى غیر از عائشه نداشته است (تا به زعم خود اورا بالا ببرند) و درباره خدیجه گفته‌اند: وى قبل از رسول خدا با دو نفر به نامهاى عتیق بن عبد الله مخزومى و ابوهاله تمیمى ازدواج کرده بود و فرزندانى از آنان نیز داشته است. 📗 برخی از علمای شیعه این قول را بر نمی تابند و معتقدند که ایشان باکره بوده‌اند و اهل سنت جهت فضیلت سازی برای عایشه که بگویند تنها همسر باکره پیامبر او بوده است می‌گویند خدیجه قبلا ازدواج کرده و بیوه بوده است. 👈و همچنین بخش زیادى از این قبیل سخنان را طراحان سیاست با هدف زدودن هاله قداست و پاکى از رحم بانوئى که ظرف وجود کوثر قرآن، فاطمه زهرا است ساخته‌اند و لذا دقت در این موضوع و نقد سخنان موجود در منابع تاریخى و حدیثى شک و شبهه را از بین مى برد. ✅ ابن شهر آشوب در مناقب خود ۴ روایت آورده که دو روایت از آن سنی و دو روایت(۴روایت) متعلق به شیعه می‌باشد آورده ایشان باکره بودند ✅ علامه مجلسی می‌نویسد: «پیامبر با خدیجه ازدواج کرد در حالی که او باکره بود و قبل از پیامبر ازدواج نکرده بود» (بحار الانوار ج22 ص191) 🔺نظر علمای اهل‌سنت ✅ ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانی از دانشمندان اهل سنت می نویسد: «خدیجه زنی باکره و دارای اعتبار و مال بسیاری بود که با پیامبر ازدواج کرد» (دلائل النبوه ج1 ص178) ✅ علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی دلائل چندی را در اثبات این که حضرت خدیجه باکره بوده ✅ ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصریح مى‌کند که حضرت خدیجه سلام الله علیها، باکره بوده است، ✅ ابوالقاسم کوفى از علماى شیعه، در این باره استدلال جالبى کرده است. وى در کتاب الإستغاثه مى‌نویسد: مورخان و محدثان شیعه و سنى بر این مطلب اتفاق دارند که کسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قریش باقى نماند؛ مگر این که از خواستگارى کرد و ازدواج با ایشان را آرزو مى‌کرد؛ اما خدیجه کبرى دست رد بر سینه همه آن‌ها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلی الله علیه وآله با او ازدواج کرد، تمام زنان قریش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترک کردند و گفتند: تو پیشنهاد سران قریش را رد کردى و تن به همسرى کسى دادى که فقیر است و مال و ثروتى ندارد؟ ! ❓👈با این حال چگونه اهل ‏فهم می‌توانند بپذیرند که حضرت خدیجه با یک اعرابى (شوهرهای قبلی که برای حضرت خدیجه نام برده‌اند) از قبیله بنى تمیم ازدواج کرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قریش را نپذیرفته باشد؟🤔 ❓آیا صاحبان فکر و اندیشه نمى‌دانند که این مطلب از آشکارترین محالات و ناپسند‌ترین گفتارها است، وقتى براى اهل تحقیق این مطلب ثابت شود، ثابت مى‌شود که حضرت خدیجه با کسى غیر از رسول خدا صلى الله علیه وآله ازدواج نکرده است. (الکوفی، أبو القاسم علی بن أحمد بن موسى ابن الإمام الجواد محمد بن علی (متوفای۳۵۲ه)، کتاب الاستغاثة، ج۱، ص۷۰). ❓و نیز مى‌توان این سؤال را از اهل تحقیق پرسید که اگر خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا با یک نفر اعرابى از قبیله تمیم ازدواج کرده بود، آیا موردى براى این سرزنش‌ها پس از ازدواج با رسول خدا باقى مى‌ماند؟ و آیا ازدواج زنى بیوه و شوهر دیده به این اندازه براى تمام مردم مکه مهم بود که بر اساس همین نقل تمام همسران اشراف قریش با وى قطع رابطه کنند؟ ✅ اگر خدیجه شایسته ملامت و سرزنش بود پس چرا (در صورت صحت) هنگام ازدواج با افرادی که در تاریخ ثبت شده که یکی از آنها اعرابى بوده که شغل او گورکنی بوده و دیگری اعرابی که شغل او خارکنی بوده است که طبعا هیچکدام از هیچ امتیازى برخوردار نبوده اند ملامت و سرزنش نشد؟ 📔 سایر منابع دیگری در مورد اینکه حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر (ص) باکره بوده است:👇 📔 ۱- سید مرتضی در شافی ۲- ابو جعفر در تخلیص ۳- و نیز مسائلی که در دو کتاب الانوار و البدع آمده است مبنی بر اینکه رقیه و کلثوم دختران هاله خواهر خدیجه بودند ۴- بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۸ ۵- مناقب ابن آشوب، ج۱، ص۱۵۹ ۶- الاستغاثه، ج۱، ص۶۸ ۷- تبصره العوام، ص۲۴۵ ۸- انوارالنعمانیه، ج۱، ص۸۱ ۹- جعفر مرتضی العاملی در الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج ۱، ص ۱۲۱ و… ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه : آیا کارکشیدن از مهمان کاردرستی هست یاخیر؟ اگرمن به منزل شمابیام شما می گویید اینکارروبکن واینجوری کن وفلان .... کار زشتیه دیگه، حالاکه خدای متعال مارو بوسیله روزه گرفتن مهمان خودش کرده این همه دعاها چنان وچنین برای چیست؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1️⃣ کار کشیدن زمانی تعبیر درستی است که باعث شود، نفعی به دیگری برسد، اما معلوم است که خدای سبحان هیچ‌گونه نفعی از عبادات نمی‌برد، بلکه آنچه انجام میدهیم برای خودمان انجام میدهیم. 2️⃣ هر مفهومی باید در ظرف متناسب با خودش ارزیابی بشه. مثلاً در دنیای فوتبال بازیکنی که چهل سال داره پیر محسوب میشود اما در دنیای علم دانشمندی که چهل سال داشته باشد، دانشمند جوان محسوب می‌شود. خلاصه اینکه در مقایسه‌ی مفاهیم باید بستر آن لحاظ شود. 3️⃣ مهمانی خدا هم یک مهمانی معنوی است، یعنی بستری فراهم شده تا انسان با سرعت بیشتری به کمال و سعادت انسانی خودش نائل بشه و با توجه به خلقت خاص انسان (یعنی رسیدن به کمالات از روی اختیار)، لازم است با اراده‌ی خود اعمالی انجام دهد. 4️⃣ بنابراین اگر گفته شود یک میهمانی بزرگ علمی برپا شده و استاد بزرگی می‌خواهد تجربیات خود را به ما منتقل کند اما لازمه‌ی آن این باشد که در ضمن آموزش، اقداماتی انجام دهیم، کسی اشکالی به آن وارد نمی‌کند، میهمانی ماه رمضان هم همینطور است. ..................... 🆔 @mh_shkan
🌼پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه ✍️اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز می‏دارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف می‏شوند؟ پاسخ : اولا تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمی‏شود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد می‏شود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی می‏دهد به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد می‏رسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را می‏خوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر می‏شود. ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ( سوره عنکبوت، آیه 45. ) ثانیا نمازگزاری که گاهی خلاف می‏کند، اگر اهل نماز نبود خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات می‏شود، همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز می‏دارد. 📚حاج آقا قرائتی ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه : اینکه بعضی دوست دارند خودآزاری کنند و با روزه خودشون رو شکنجه بدن خیلی مهم نیست، مهم اینه که دیگر آزاری هم می‌کنند و نمی‌زارند دیگران هم آب و غذا بخورند!! 🔆 پاسخ شبهه : 1️⃣ ابتدا یادآوری می شود که یکی از شیوه های عملیات روانی و ذهنیت سازی، است. این به این معنا است که دشمن، در ادبیات رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، برای زیبا جلوه دادن یک عمل زشت از برچسب های زیبا و برای یک امر دینی از برچسب منفی استفاده می‌کند. در این شبهه نیز برای منفی نشان دادن روزه از برچسب و استفاده شده است. در حالیکه اگر بناست هرگونه عملی که نوعی سختی در آن است، شکنجه محسوب شود، رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشکان، سختی‌ها و زحمت‌های یک ورزشکار برای رسیدن به قله های افتخار و.... همه را باید شکنجه دانست. 2️⃣ مشکل این شبهه‌افکنان این است توصیه های رژیمی پزشکان را (مخصوصا اگر غربی‌ها گفته باشند) مفید میدانند، اما توصیه خالق پزشکان را شکنجه می‌دانند. 3️⃣ کسی مانع خوردن و آشامیدن افرادی که نمی‌خواهند روزه بگیرند، نیست، آنچه ممنوع است، روزه خواری است 4️⃣ بارها گفته شده که هرچیز رنگ قانون گرفت، برای همه لازم الاجرا است، چه آنکه قانون را قبول داشته باشیم، چه نداشته باشیم. آیا هرکسی، (حتی اگر دکترای مدیریت شهری داشته باشد) میتواند به بهانه‌ی اینکه محل فلان چراغ قرمز مناسب نیست، از چراغ قرمز عبور کند؟ هرگز. چون نتیجه‌ای جز هرج و مرج ندارد. 5️⃣ ممنوعیت غذا خوردن در روزهای ماه مبارک رمضان هم یک قانون الهی است که توسط همه پرسی مردمی رنگ قانون به خود گرفته و مسلما ارزشش نسبت به قانونی که مثلاً استاد وضع کرده و خوردن خوراکی را سر کلاس ممنوع می‌کند، کمتر نیست. و برخورد با حجاب در فرانسه هم امری قانونی است که توسط مسئولین فرانسوی پیاده میشود. 6️⃣ همانطور که دربسیاری از کشورها در حال حاضر با روزه خواری علنی برخورد قانونی میشود و حتی در رژیم سابق هم با تظاهر به روزه خواری برخورد میشد. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه: حجت الاسلام سید احمد اصفهانی: یکی از بلاهایی که امروز بر ما نازل شد[این است که] آقای مکارم شیرازی در سایتش احکام نماز را داره، توی سایتشون احکام را نوشته. یکی از چیزهایی که توی سایتش بود، اذان و اقامه بود. امروز «اشهد ان علیاً ولی الله» را ازش برداشتن. این بلاست. حالا حرف بزنی شکایت می کنند میگیرن[زندانت می کنند]. حرف نزنی میگن خوب کسی حرف نزد. اگر جرأت داری یکی از اصول قانون اساسی رو بردار ببینم هنرش رو داری؟ اما علی مظلومه، طرفدار نداره، کسی نیست حرف بزنه 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ تقریباً همه مراجع تقلید، در رساله های توضیح المسائل خود، اذان را 18 جزء دانسته و عبارت«أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» را جزء اذان ندانسته اند. برای نمونه، رجوع کنید به: 📗 رساله آیت الله سیستانی، مسئله 904. 🌐https://www.sistani.org/persian/book/50/50/ 📗 رساله آیت الله وحید خراسانی، مسئله 927. 🌐http://wahidkhorasani.com/Data/Books/resale.pdf 📗 رساله امام خمینی، مسئله 918. 🌐https://b2n.ir/d55051 📗 و از جمله این افراد، رساله آیت الله مکارم شیرازی، مسئله 842. 🌐https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=30 2️⃣ اما همگی این مراجع، در مسئله بعد، درباره عبارت «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» اینچنین توضیح داده اند: ✍️ آیت الله سیستانی، مسئله 905: «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود. ✍️ آیت الله وحید خراسانی، مسئله 928: «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست،ولی چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» از افضل قربات است. ✍️ امام خمینی، مسئله 919: ‏‏اَشهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلِیُّ الله‏‏ جزء اذان و اقامه نیست ولی خوبست بعد از‏‎ ‎‏اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله،‏‏ به قصد قربت گفته شود.‏ ✍️ آیت الله مکارم شیرازی، مسئله 843: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (يعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نيست. 3️⃣ این سبک رساله نویسی نیز، الگو گرفته از کتاب العروة الوثقی اثر مرحوم سیدمحمدکاظم یزدی است که ایشان هم در بیان جزئیات اذان، عبارت «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللّهِ» را ذکر نکرده اند: 🌐https://lib.eshia.ir/10027/2/412 ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه : نظر یک کارشناس مسائل جنائی بنده نظر خود را از آن کلیپ کوتاه کشته شدن ۳ آخوند در صحن حرم مشهد بدست یک افغانی و کلیپ دستگیری وی با توجه به تجارب حاصل از اتفاقات تکراری در جامعه و با درنظر گرفتن مسائل حقوقی، پلیس علمی ، روانشناسی کیفری و ... در اختیار شما قرار میدهم . و اطمینان دارم به واقعیت نزدیکتر باشد. ۱_ بعد از بمب گذاری همین مکان در دهه ۷۰ حرم مجهز به پیشرفته تری و دقیق ترین و عمیق ترین لایه های امنیتی اعم از دوربین های نقطه به نقطه ،حرارتی و ... شده است و بازرسی های بدنی در سطح بالا هم انجام میشود که به واقع بسیار شدیدتر از فرودگاه بین المللی انجام میشود بعلاوه دوربین های مداربسته.. حال چگونه یک افغانی با چاقو وارد حرم شده؟ ۲_چرا فیلم صحنه و لحظه قتل توسط دوربینهای فوق التوصیف پخش نمیشود ؟ ۳- چرا دست و لباس قاتل خونی دیده نمیشود؟ ۴_ چطور یک جوان نحیف با قیافه مظلوم توانسته در یک لحظه به ۳ نفر با جثه های بلند و درشت حمله و هر ۳ نفر را با چاقو در فاصله های زیاد از هم زمین می اندازد.؟ ۵- چرا فقط یک فیلم از این حادثه به بیرون امد؟ با توجه به اینکه اینهمه موبایل و دوربین و...آنجا بود و یک فیلم هم از لحظه دستگیری و دیگر هیچ فیلمی منتشر نشد.... تازه در همان کلیپ یک نفر هم داد میزد فرار کن میان میگیرنت..!! ۶_ با توجه به اینکه این ۳ نفر بعد از خوردن چاقو در فواصل خیلی زیادی افتاده بودن سوال پیش میاد چگونه میشود یک نفر آدم معمولی در یک آن هر سه را زده باشد ؟!!و نفر دوم و سوم با دیدن صحنه قتل اول جان خود را نجات نداده اند؟ و از مردم کمک نخواستن ؟و منتظر شدن که قاتل در میان آن همه جمعیت خود را به آن ۲ نفر یرساند؟! حتی اگر فرض کنیم ۲ نفر دیگر بعد از مضروب شدن نفر اول فرار کرده اند و قاتل مثل یک کماندو در میان جمعیت آنها را دنبال کرده میبایست از پشت به ۲ نفر بعدی چاقو می زده در حالیکه در تصاویر مشخصه از جلو ضربه خوردن.و حالت افتادن جسدشان به دونده مشابهتی نداشتند. ۷ - در فیلم مشخصه افغانی میخواسته شاید به کمک مضروب شده اولی برود که وقتی با تهمت افراد معینی روبرو میشود عقب عقب میرود و وقتی وی را به باد کتک میگیرند تعدادی از مردم داد میزنند نزنید نزنید !چرا که افراد نزدیک به صحنه دیده بودن که حادثه به افغانی ربطی نداشته... ( متن شبهه خلاضه شده } 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ این اظهار نظر را ابتدا شخصی به نام سیاوش امانیه در کلیپی مطرح کرد که یکی از سلطنت طلبان خارج نشین است. و بعد عین کلام امانیه ازروی کلیپ پیاده شده و با عنوان ( نظر یک کارشناس مسائل جنایی ) در فضای مجازی منتشر کردند. 2️⃣ این به اصطلاح کارشناس مسائل جنائی کیست؟ چرا خود را معرفی نکرده است؟آیا هر مطلبی بدون اعلام نام نویسنده و صرفا تحت عنوان کارشناس منتشر می‌شود قابل استناد است؟! 3️⃣ برخلاف ادعای نویسنده در همان ساعات اولیه چندین کلیپ توسط زائرین حاضر در صحنه منتشر شد👇🏻 🌐 yjc.news/fa/amp/news/8103707 🌐 rahbordemoaser.ir/fa/news/128375/ 🌐 hawzahnews.com/news/1017296/ 🌐 fararu.com/fa/news/542245/ 4️⃣ روایت زائری‌ که ضارب حادثه در حرم مطهر رضوی را زمین گیر کرد. 🌐shahraranews.ir/fa/news/103921/ 5️⃣ در هیچکدام از کلیپ ها صدای کسی که بگه: «فرار کن میگیرنت» نیست و این صرفا دروغ نویسنده برای القای چیزی است که مدنظر دارد. آنچه که بصورت واضح شنیده می‌شود صدای فردی که می‌گوید: یکی به خدام خبر بده! افغانی اینا رو کشت! پس پلیس کجاست؟! 👇🏻 🌐hawzahnews.com/news/1017296/ 6️⃣ تصاویر ضارب نشان می‌دهد آنطور که ادعا شده نحیف و مظلوم نیست. 7️⃣ جالب است که در تصاویر به وضوح آلت قتاله در دست قاتل دیده می شود اما نویسنده مغرض ادعا می‌کند وی برای کمک به روحانی شهید رفته بوده!!! 8️⃣ به نظر می رسد حامیان قاتل که اهداف پلیدی را از انجام این برنامه دنبال می‌کردند و در روزهای اول احساس شادمانی خود را نمی‌توانستند پنهان‌ کنند و از تعابیری چون انتقام مردم از آخوندها استفاده میکردند؛ اکنون که با محکومیت وسیع همه اقشار ملت ایران به ویژه علما و برادران اهل سنت مواجه شده اند و خود را بازنده این جنایت هولناک می‌بينند ،به دنبال زیر سوال بردن اصل جنایت و روایت جعلی از حادثه هستند، غافل از اينکه جز بیماردلانی مثل خودشان کسی باور نخواهد کرد! ..................... 🆔 @mh_shkan
🔘 متن شبهه: حساب بانکی آیت الله مکارم را که گفته بود "مردم گوشت نخورند چی میشه"؟ ببینید ۵۹۴ میلیارد تومان! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ بانک ملی طی اطلاعیه ای اطلاعات منتشر شده را جعلی و شایعه دانست 🌐mshrgh.ir/841040 2️⃣ این عکس جعلی مدتها پیش منتشر شد و همان موقع تکذیب شد. 3️⃣ یکی از نشانه جعلی بودن آن اینکه جعل کننده اینقدر ناشی بود که رقم حساب را یک رقم کاملاً رُند زده بود بدون یک ریال خرده ۵۹۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ !!! در حالیکه تقریباً هیچ حسابی نیست که اینقدر رند باشد. 4️⃣ آیت الله مکارم در سال 1391 ابتدا خطاب به مسئولین در مورد گرانی ها صحبت کردند و سپس به مردم گفتند در مصرف گوشت صرفه جویی کنند. اما رسانه ها قسمت دوم صحبت های ایشان را پوشش دادند و به عنوان تیتر برای این خبر انتخاب کردند ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه: تاسف بر عصر جدید، صدا و سیما و ما! با کمال تأسف در برنامه گذشته عصر جدید شخصی سنی به نام احسان یاسین با یک خوانندگی احساسی از صلوات بر پیامبر بسیاری از مردم را به تمجید وادار کرد اما غافل از اینکه مضمون این اجرا مطابق روایات بسیار متعدد اهل تشیع و سنی ها، خلاف دستور پیامبر و اهل بیت و دوری از بهشت الهی بود!!! او با اجرای صلوات یزیدیان و اهل بدعت «آل محمد» را از صلوات حذف کرد که در روایات ظلم به اهل بیت و دور شدن از بهشت الهی بود، یک بدعت جدی را چشم میلیون ها ایرانی اجرا کرد و بیشتر ما شیعیان را به تمجید وادار کرد!!! این نکته خیلی ریز از آخرالزمان هست و ما شیعیان که در خواب سنگین خود فرو رفته ایم! و باید بدانیم حتی صدا و سیما هم منبع محتوایی درست نیست! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ شعری که در احسان یاسین در برنامه عصر جدید خوانده از سامی یوسف خواننده معروف می‌باشد. 2️⃣ سامی یوسف متولد 21 ژوئیه 1980 تهیه کننده، آهنگساز، ترانه سرا و خواننده ایرانی _ بریتانیایی است که در ترانه هایش به مضامین معنوی می پردازد. وی فرزند بابک رادمنش آهنگ ساز و ترانه سرای ایرانی است.و سامی یوسف از اهل تسنن میباشد و خودش را حنفی (یکی از فرقه های اهل سنت) معرفی کرده 3️⃣ سامی یوسف از محبین اهل بیت (علیهم السلام) میباشد و برای امام علی و امام رضا (علیهما السلام) شعر خوانی کرده است 🌐https://b2n.ir/g16276 🌐https://www.aparat.com/v/aD6kz 4️⃣ گوشه ای از نظرات جالب سامی یوسف 🌐https://www.yjc.news/fa/news/5322932 5️⃣ احسان یاسین شیعه هستند و در اجرایی که در عصر جدید داشتند در دقیقه 3:10 میگویند اللهم صل علی محمد و آل محمد. 🌐https://www.aparat.com/v/HLgxG ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه : چرا باید سی روز روزه گرفت و در کجای قرآن این مسئله مطرح شده است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی‌دهد، اجمالاً می‌دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است. 2️⃣ گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار آن در قرآن به طور روشن بیان شده است: ✍️ الف. «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ … فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ … ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده … پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد…» (بقره/185) و می‌دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است. ✍️ ب. «وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب‏ به پایان رسانید.» (بقره، 186) 3️⃣ آیه 187 سوره بقره نیز مؤیّد یک ماهه بودن روزه واجب است؛ زیرا در آغاز تشریع حکم روزه، در تمام شبانه‌روز آمیزش با همسر حرام بود و این مسئله موجب فشار بر جوانان شده بود؛ به‌گونه‌ای که برخی تاب نیاوردند و این عمل حرام را انجام دادند؛ سپس خداوند در آیه 187 فرمود: ✍️ «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِكُمْ‏» و هم‌بستری در شب‌های ماه رمضان را حلال کرد. روشن است که اگر روزه واجب فقط برای مثال طبق گفته ی برخی شبهه کنندگان تنها سه روز بود، پرهیز از مقاربت برای سه شبانه‌روز دشوار نبود و نیازی نبود که بعداً حلال شود؛ بلکه روزه در تمام ماه رمضان واجب بوده و ترک آمیزش برای یک ماه، برای برخی از افراد سخت و دشوار بوده‌است. این مسئله زمانی روشن‌تر می‌شود که در ادامه همین آیه خداوند می‌فرماید که بر معتکف، در طول زمان اعتکاف اعمّ از روز و شب، آمیزش با زن حرام است:«وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِد»؛ زیرا حدّاقلّ مدّت اعتکاف، سه شبانه‌روز است و ترک مقاربت برای این مدّت کم، سختی و دشواری ندارد. the14.ir/11004 4️⃣ احادیث مرتبط با روزه از مقاله موجود در سایت زیر استفاده شده است. خواند مقاله مذکور نیز در این موضوع بسیار مفید است: https://aasemaan25.blog.ir/post/Roozeh-3or30 ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شایعه: درگیری علی دایی با سفیر ایران برای باز کردن کراواتش در مراسم فیفا 🔆 پاسخ شایعه: 1️⃣ علی دایی در مصاحبه با خبرنگار تابناک و با اشاره به جدا بودن محل استقرار مدعوین با برگزارکنندگان مراسم و مهمانان ویژه فیفا که قرار بود روی سن بایستند، توضیح داد که اصلا دیدار و گفت‌وگویی با سفیر نداشته و چنین درخواستی از او نشده چراکه او به همراه سایر مهمانان ویژه مراسم قرعه‌کشی، پشت سن حاضر بوده و قبل از شروع مراسم هم با سفیر ایران روبرو نشده بود که بخواهد مکالمه ای با این مضمون یا هر محتوای دیگری صورت گرفته باشد. 2️⃣ شهریار فوتبال ایران گفت: سالهاست در چنین برنامه هایی از سوی فدراسیون جهانی دعوت می‌شوم و این حرف و حدیث‌ها را هم الان از شما می شنوم و البته برایم تازگی ندارد. اگر چنین چیزی بود خودم می‌گفتم اما حقیقت ندارد. 🌐https://www.tabnak.ir/fa/news/1112656 3️⃣ حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در قطر نیز در توئیتر نوشت: این شایعات از اساس دروغ است و ملاقاتی با علی دایی در قطر نداشت. چنانکه قبل از مراسم، در پست اینستاگرامی اعلام کردم، حضور علی آقای دایی در مراسم قرعه کشی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر افتخاری ملی بود. فرصت دیدار با ایشان فراهم نشد، اما شایعاتی منتشر شده که از اساس دروغ است. به نظرم دروغ سیزده می‌باشد. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆 متن شایعه : ارسال رایگان و هدیه رمضانی گوجه به عراق از ایران! 🔆 پاسخ شایعه: 1️⃣ به گزارش ایرنا در این ویدیوی کوتاه، فرد فیلمبردار از یک کامیون گوجه فرنگی و تجمع افراد در اطراف آن تصویر می گیرد و به زبان عربی با لحنی که مشخص نیست انتقاد است یا تعریف می گوید که «ماه رمضان در ایران معنایی ندارد و گوجه و همه چیز اینجا برای ملت فراوان است.» 2️⃣ این ویدیو با ترجمه ای دیگر در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر است و در شرح فارسی آن تبدیل به شایعه‌ای بدون ارتباط با فحوای ویدیو شده و ادعا شده است که «مربوط به پخش گوجه فرنگی رایگان در عراق توسط ایران در ماه رمضان است» این در حالی است که فرد فیلمبردار به وضوح می گوید در ایران حضور دارد و «اینجا در ایران همه چیز فراهم است». 3️⃣ «عبدالامیر ربیهاوی» وابسته بازرگانی ایران در بغداد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این ویدیو اولا اشتباه ترجمه شده است و در ثانی چنین اتفاقی اصلا نیفتاده است. این درست است که دولت عراق اخیرا به واردات گوجه، خیار، سیب زمینی و پیاز مجوز داده است اما ماجرای هدیه رمضانی دروغ است و حتی صادرات گوجه فرنگی به عراق نیز صرفه اقتصادی ندارد. 🌐https://www.irna.ir/news/84708734/ 4️⃣ با افزایش قیمت گوجه انتشار چنین شایعاتی دور از انتظار نیست و هر وقت جنسی در ایران گران شود عده‌ای سعی در لجن‌پراکنی و نفرت‌ بین دوکشور ایران و عراق می‌کنند. ..................... 🆔 @mh_shkan