🔆متن شبهه:
خطر حضور بی ضابطه و غیرقانونی اتباع خارجی و تغییرات و ترکیب جمعیتی ناهمگن یقینا مشکلاتی را در آینده نزدیک به لحاظ مسایل امنیتی و اجتماعی برایمان بوجود خواهد آورد ...
در گذشته نه چندان دور روسیه با افزودن جمعیت روس تبار در برخی نواحی اوکراین مانند دونتسک و لوانسک، موجب جدایی خواهی این نواحی شد. نوعی از نفوذ با استفاده از نیروی عمومی غیر مسلح. نباید فراموش کنیم سرویس های جاسوسی غربی، عربی و عبری با استخدام قاچاقچیان داخلی و خارجی که جمع کثیری از افغان ها نیز در بین ایشان به چشم می خورد، سالهاست در ایران به کار قاچاق سلاح های سبک و نیمه سنگین و مواد مخدر و تردد و ترانفسر تروریست از طریق خاک ایران اقدام کرده اند...
گفته می شود که اخیرا یک امیر خودخوانده ایالتی دولت قبلی افغانستان در تهران با هزاران دلار در اختیار برای سربازگیری توسط سربازان گمنام امام زمان( عج ) دستگیر شده است. وی در اعترافات خود گفته که اقدام او برای حمایت از اوکراین در جنگ روسیه و اکراین بوده است! که می تواند اطلاعات فریب باشد. این حجم از تجمع افغان ها به مانند فیلمی که روزهای گذشته در محدوده دریاچه چیتگر بیرون آمده و همین فیلم اخیر میدان آزادی و تجمع چند روز گذشته در محدوده شهر ری و شمیرانات تقریبا بی مانند است و می تواند پیامدهایی به همراه داشته باشد
( متن شبهه خلاصه شده)
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ انتشار این متن در فضای مجازی و بین مردم عادی چه سودی دارد؟ آیا این کار زمینه ساز همان بحران داخلی که نویسنده نگران آن است نمی شود؟ وقتی مردم را نسبت به اتباع خارجی بدبین و حساس کردید، باید منتظر اقدامات خودسرانه برخی از مردم در مواجهه با آنان نیز باشید.
2️⃣ دستگاه های امنیتی کشور، در چه زمینه ای کوتاهی کرده اند که امروز ما بخواهیم معضلات امنیتی مان را در بستر فضای مجازی حل و فصل کنیم؟ اگر اطلاعات یا مستنداتی دارید، عاقلانه ترین کار این است که آن را در اختیار نهادهای امنیتی-اطلاعاتی قرار دهید نه اینکه بین مردم منتشر سازید.
📌 ستاد خبری 113 وزارت اطلاعات و 114 اطلاعات سپاه پاسداران، آماده دریافت اطلاعات و مستندات شماست.
3️⃣ نویسنده این متن کیست؟ اگر فرض بگیریم اطلاعات این متن صحیح است، برای اعتماد به تحلیل ارائه شده درمتن، باید با نویسنده و تخصص او آشنا باشیم و سایر تحلیل هایش را دیده باشیم. به یک یادداشت تحلیلی که نویسنده اش معلوم نیست چطور اعتماد کنیم؟!
4️⃣ بسیاری از اطلاعات مطرح شده در متن قابل اعتماد نیست. برای نمونه:
1- وزارت اطلاعات در کدام اطلاعیه رسمی خبر از دستگیری امیر یک ایالت افغانستان و اعترافات او داده؟
2- اشاره به ماجرای کاترین شکدم و تهمت سرگرم شدن نیروهای امنیتی، درحالی که این مطلب شایعه ای بیش نبوده.
3- واسطه گری امارات برای ارتباط سوریه با اسرائیل...
4- ادعای اینکه هیچ کنترلی روی رفتارهای افغانستانی ها نیست درحالی که اکنون 4000 افغانستانی به دلیل ارتکاب جرایم مختلف در زندان هستند و این یعنی رفتارهای آنها زیر نظر است.
🌐https://af.shafaqna.com/FA/67504
5- ادعای سکوت و سکون در فعالیت های نظامی یمن!!؟؟
6- ادعای ارتباط طالبان با داعش و وهابیت، درحالی که این دو از لحاظ عقیدتی مقابل هم و در میدان دشمن هم هستند.
👈
7- و سایر ادعاهای غیر مستند دیگر...
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
بايد ابتدا از عقاید سؤال شود، نه از نماز!
🔰 توضيحى در باره نخستين پرسش پس از مرگ!
✍️ چند حديث، نماز را نخستين سؤال پس از مرگ دانستهاند. ... اما پرسش، اين است كه نماز از اعمال و عبادات است و در رتبهاى متأخّر از عقايد (توحيد و نبوّت) قرار دارد . بايد ابتدا از آنها سؤال شود و نه از نماز!
🚩 آنچه پرسش را پيچيده مىكند، رواياتى است كه مواردى ديگر غير از نماز را نيز از نخستين پرسشها دانستهاند.
~~☆ با گردآورى و دستهبندى احاديث ناظر به موضوع، می توان به پاسخ مسئله دست يافت.
❖۱ . دسته نخست، توحيد، نبوّت و ولايت اهل بيت عليهم السلام را نخستين سؤال از انسان پس از مرگش مىدانند.
#پیامبر_اکرم_(ص) به #امام_علی_علیه_السلام مىفرمايد:
🔅 اى على! نخستين چيزى كه پس از مرگ بنده از او پرسيده مىشود، گواهى به يگانگى خداوند يكتاست و رسالت محمّد، و اين كه تو ولىّ مؤمنانى، به دليل آنچه خدا و من، برايت قرار دادهايم. پس هر كس به اينها اقرار كند و معتقد باشد، به سوى نعمتى كه زوال ندارد، رهسپار مىشود.
- - - - -
❖۲ . دسته دوم ، تنها به محبّت اهل بيت عليهم السلام اشاره كردهاند .
#پیامبر_اکرم_(ص) :
🔅نخستين چيزى كه از آن سؤال مىشود، محبّت ما اهل بيت است.
- - - - -
❖۳ . دسته سوم، نماز و زكات و روزه را با هم، جزو نخستين سؤالها دانسته است.
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔅[در قيامت،] آن گاه كه بنده در پيشگاه خداوند مىايستد، نخستين چيزى كه از او مىپرسند، نمازهاى واجب، زكات و روزه واجب است.
- - - - -
❖۴ . دسته چهارم، افزون بر نماز و زكات و روزه و حج، ولايت اهل بيت عليهم السلام را نيز در كنار آنها آورده است.
#امام_صادق_علیه_السلام :
🔅هنگامى كه بنده در برابر خداوند عزّ وجلّ، مىايستد، نخستين پرسشى كه از او مىشود، در باره نمازهاى واجب، زكات واجب، روزه واجب، حجّ واجب و ولايت ما اهل بيت است. اگر با اعتراف به ولايت و دوستى ما از اين دنيا برود، نماز و روزه و زكات و حجّش پذيرفته مىشود.
- - - - -
❖۵ . دسته پنجم، تنها به نماز اشاره كرده است.
🗯 این دسته بندی، به روشنى نشان مىدهد كه نخستين سؤال در هر مجموعه، به تناسب همان مجموعه صورت مىگيرد.
در دايره عقايد و باورها، سه اصل بنيادينِ توحيد، نبوّت و ولايت، نخستين مورد پرسش هستند...
محبّت اهل بيت نيز، در اين دسته يعنى باورها و گرايشهاى بنيادين جاى مىگيرد، هر چند ولايت، رابط ميان باورها و اعمال نيز هست ...
❀ بدين سان ... باورها و عقايد، تقدّم رتبى دارند و ميان آنها مهمترين و اساسىترين باورها، يعنى توحيد و نبوّت و ولايت، نخستين سؤال هستند و ميان اعمال، مهمترين آنها، نماز، زكات، روزه و حج هستند كه نماز از اهمّيت بيشترى نسبت به بقيّه برخودار است و از اين رو ، اوّلين مورد سؤال و بازخواست الهى است.
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
پرسش و پاسخ #روزه
💠 به بند كشيده شدن شیطان در ماه رمضان، به چه معناست؟
✧ روزه به طور طبيعى، زمينههایى را كه شيطان بر اساس آنها، انسان را به گمراهى مىكشاند، از بين مىبرد.
به تعبير دقيقتر، زنجيرى كه در ماه رمضان، شيطان را به بند مىكشد، چيزى جز خودِ روزه نيست.
از اين رو، #پیامبر_اکرم_(ص) میفرماید:
🔅«شيطان در انسان جارى مىشود، همچون جريان خون. پس با گرسنگى، مجارى او را تنگ كنيد».
در نتیجه، روزه با زنجيرش، نه تنها شيطان را به بند مىكشد، بلكه كششهاى نفْس امّاره را هم مهار مىكند و آن را به اسارت در مىآورد.
🔅 به فرمودۀ #امام_علی_علیه_السلام : «گرسنگى، چه خوب ياورى براى اسير كردن نفْس و شكستن عادت آن است!».
▫️ غرر الحكم، ح ۹۹۴۴
✧ هدف همۀ رواياتى كه برای بیان نقش گرسنگى در خودسازى و تربيت نفْس، وارد شدهاند، ايجاد مانع طبيعى در برابر سلطۀ شيطان بر انسان و نگهدارى وی از كششها و اغواگرىهاى نفْس و نيز آزادسازى نيروهاى عقلى و شكوفاسازى استعدادهاى انسانى است؛ زیرا شهوتها با خوردن و نوشیدن تقویت میشوند.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) فرمود: «به وسيلۀ گرسنگى و تشنگى، با نفس خويش مبارزه كنيد؛ چرا كه پاداش آن، مثل پاداش جهادكننده در راه خداست».
✧ روزه گرفتن، افزون بر پشتوانهاى كه برای جلوگيرى از سلطۀ شيطان بر روزه داران پديد مىآورد، خود به خود، زمينه ساز شمول عنايت هاى خدا بر آنان مىگردد.
📚 ماه خدا، ص ۷۷
#روزه #ماه_رمضان
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
پرسش و پاسخ #روزه
چرا روزهداران به گرفتن یک ماه روزه (نه کمتر و نه بیشتر)، فرمان یافتهاند؟
✍️ پاسخ :
💢 و اگر به بيش از آن نياز داشتند، بر تكليفشان میافزود ... .
#امام_رضا_علیه_السلام پاسخ این پرسش را در حدیثی بیان داشته اند، ایشان میفرماید:
🔅 پس اگر بگويند: «چرا به روزۀ ماه رمضان فرمان يافته اند، نه كمتر از آن و نه بيشتر؟»، گفته مى شود:
▫️ براى آن كه انجام دادن اين مقدار روزه در توان بندگان است و نيرومند و ناتوان را فرا میگيرد.
▫️ همانا خداوند، واجبات را بر پايۀ چيزهاى غالب تر و نيروهاى فراگيرتر، مقرّر داشته و سپس ناتوانان را رخصت داده است.
▫️ خداوند بر توانمندان واجب ساخته و به بيشتر، تشويق كرده است؛ و اگر شايستۀ كمتر از آن بودند، از تكليفشان میكاست و اگر به بيش از آن نياز داشتند، بر تكليفشان میافزود.
📚 علل الشرائع، ص ۲۷۰، ماه خدا، ص ۵۵
#روزه #ماه_رمضان
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
پرسش و پاسخ #روزه
💠 نزول کامل قرآن در شب قدر به چه صورت بوده است؟
✍️ پاسخ :
طبق آیه اوّل سوره قدر: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
و آیه سوم سوره دخان : إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِينَ،
کلّ قرآن در یک شب و آن هم شب قدر بر #پیامبر_اکرم_(ص) نازل شده است.
▫️ روشن است که نزول یکباره و تمام قرآن، به معنای نزول آن در قالب الفاظ و كلمات، و به صورت آيات و سور نیست؛
بلکه بنا بر ديدگاه برخی مفسّران مانند علّامه طباطبایی، حقيقت و روح قرآن، چیزی غیر از الفاظ و اجزایی مانند آیه و سوره است و این حقیقت در قالب زمان، محصور نیست.
▫️ بر این اساس، در نزول دفعى و یکباره قرآن، اين حقيقت، بر پيامبر(ص) نازل شده است و در نزول تدريجى، همان حقيقت، به شکل الفاظ و كلمات، در قالب زمان و در مناسبت های مختلف (شأن نزول) بر پیامبر اسلام وحی گردیده است.
🔻علاوه بر آیات، در روایات نیز به نزول قرآن در شب قدر، تصریح شده است.
در روایتی از #امام_باقر_علیه_السلام آمده است:
🔅«چون امیر مؤمنان(ع) جان به جان آفرین سپرد، حسن بن علی(ع) در مسجد کوفه به خطابه ایستاد و پس از حمد و ثنای خداوند و درود فرستادن بر پیامبر(ص) فرمود:
«ای مردم! در این شب، مردی درگذشت که نه در میان پیشینیان، کسی چون او بوده است و نه آیندگان به پای او می رسند ... و در همان شبی که قرآن، فرو فرستاده شد».
📚 الکافی، ج ۱، ص ۴۵۷، ج ۸
📚 از قرآن بیشتر بدانیم، ص ۲۷
#شب_قدر #ماه_مبارك_رمضان #روزه #ماه_رمضان
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
پرسش و پاسخ #روزه
💠 آیا می توان با اصلاح غذا، آثار روزه را تقویت کرد؟
✍️ پاسخ :
✧ خوردن و نوشيدن به هنگام افطار و سحر، از آداب اصلی روزه دارى است.
از اين رو، در نظر اسلام، حلال يا حرام بودن غذاها، اندازه و نوع آنها و همچنين انگيزۀ روزه داران از خوردن و آشاميدن، در ميزان بهره ورى از روزه نقشى اساسى دارند.
🔻نخستين شرط بهره ورى از روزه، آن است كه نيروى تأمين كننده و پشتوانۀ انسان براى روزه گرفتن، حلال باشد. غذاى حرام، نه تنها در بهره مندى انسان از آثار و بركات روزه، نقش تخريبى دارد، بلكه آفتى است كه همۀ عبادت ها را تهديد مى كند.
🔹انگيزه روزه دار در خوردن و آشاميدن در وقت افطار و سحر ، تأثير مهمّى در بهره ورى كامل از بركات روزه دارد.
ميان روزه دارى كه سحرى و افطار را تنها براى رفع گرسنگى و تشنگى مى خورد، با كسى كه آنها را به قصد قربت و كسب رضاى الهى مى خورد، فرق بسيار است.
نورانيّت غذای افطار و سحری كه روزه دار با قصد قربت آن را مى خورد، هرگز با روزه اى كه روزه دار با انگيزۀ حيوانى و خواستۀ نفْس غذا مى خورد و نيرو مى گيرد، برابر نيست.
🚩 شروط بهره مندی بیشتر از دستاوردهاى ضيافت الهى:
▫️ یک. حلال بودن آنچه خورده و آشاميده مى شود و پرهيز از غذاهاى حرام و شبهه ناك.
▫️ دو. تناسب نوع و مقدار غذاها و نوشيدنى ها با نياز بدن و پرهيز روزه دار از غذاهاى رنگارنگ و افزون از حدّ نياز.
▫️ سه. خوردن و آشاميدن به قصد قربت و با انگيزۀ كسب رضاى الهى و اطاعت از فرمان او.
📚ماه خدا، ص ۱۹۵
#شب_قدر #ماه_مبارك_رمضان #روزه #ماه_رمضان
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🌼پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه
✍️اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز میدارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف میشوند؟
پاسخ : اولا تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمیشود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد میشود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی میدهد به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد میرسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را میخوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر میشود. ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ( سوره عنکبوت، آیه 45. )
ثانیا نمازگزاری که گاهی خلاف میکند، اگر اهل نماز نبود خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات میشود، همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز میدارد.
📚حاج آقا قرائتی
#شب_قدر #ماه_مبارك_رمضان #روزه #ماه_رمضان
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⁉️ پرسش و پاسخ #روزه
💠 اگر در ماه مبارک رمضان، شیطان به بند کشیده می شود، چرا برخی دراین ماه همچنان مرتکب گناه می شوند؟
✧ دو پاسخ بهاين پرسش مىتوان داد :
═✧ ۱ . شيطان، به تنهايى زمينه ساز گناهان نيست .
خطاها و گناهانى كهاز انسان سر مىزند، تنها به شيطان واغواگرى او مربوط نمىشود ؛ بلكه دو منشأ اساسى ديگر هم دارد :
نفْسامّاره، و زنگارهاى متراكمى كه پيامد گناهان پيشيناند و دل را آلوده و سياه ساختهاند .
🔻 در واقع، عنايتالهىاى كه در ماه رمضان شامل انسان مىشود، تنها تأثير عامل مربوط به شيطان را از بين مىبرد؛ امّا دو عامل ديگر همچنان نقش ايفا مىكنند و جهت زمينه سازى براى انحراف انسان و سر زدن گناهان از او و غافل ماندن وى، كافىاند.
بر فرض كه روزه بتواند همه كشش هاى نفْسامّاره را بپوشاند، زنگارهاى متراكم از گناهان گذشته، كافىاند كه براى روزه دار، خطرآفرين باشند و او را در معرض غفلت و گناه قرار دهند.
═✧ ۲ . در بند بودن شيطان ها، نسبىاست .
زنجيرى كه شيطان را به بند مىكشد، از خود روزه ماه رمضان فراهم مىشود و نه از چيز ديگرى.
بنا بر اين، هر چه روزه مستحكم تر و كامل تر باشد، زنجيرى كه شيطان را به بند مىكشد و جلوى نفْسامّاره را مىگيرد، محكم تر خواهد بود و از ميزان غفلت و انحراف هاى ناشىاز آن، خواهد كاست .
🔸 براين پايه، مىتوان گفت : روزه آنان كه در ماه رمضان، گناهانى مرتكب مىشوند، روزه كاملى نيست .
📚 ماه خدا، ص ۸۰
#شب_قدر #ماه_مبارك_رمضان #روزه #ماه_رمضان
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔰 مهمترین شبهات مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه
❶ شبهه اول: سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر (ص)
🔺 یکی از مسائلی که در رابطه با سن حضرت خدیجه با پیامبر، بین مسلمین جا افتاده اینست که میگویند پیامبر هنگام ازدواج ۲۵ و حضرت خدیجه ۴۰ ساله بودهاند که یکی از ظلمهای بزرگ در حق این بانوی بزرگ و امالمومنین بوده است.
📔 اعتبار تاریخی این قول در منابع معتبر تاریخی بسیار ضعیف است
✅ در رابطه با سن ایشان هنگام ازدواج، نقل های گوناگونی ذکر
شده است از جمله: ۲۵سال / ۲۸ سال/ ۳۰ سال/ ۳۵سال / ۴۰سال و... اما از بابت اعتبار و تواتر حدیث، نقل ۲۵ و ۲۸ بین شیعه و سنی از اعتبار بالایی برخوردار است و نقل ۴۰ سال را ضعیف و شاذ میدانند.
🔺نظر علمای شیعه:
✅ اکثر علما شیعه سن ایشان هنگام ازدواج را ۲۸ میدانند
✍️ علامه سید جعفر مرتضی العاملی (حفظه الله) از علمای بنام معاصر و مجتهد در تاریخ و سیره است ،در کتاب بزرگ 35 جلدی خود که مبسوط ترین کتاب درباره سیره و تاریخ پیامبر(ص) است مینویسد که این قول را اکثر علما ترجیح داده و قائل به این(۲۸سال) شدهاند.
📚 الصحیح من السیره النبی الأعظم، سید جعفر مرتضی العاملی ،ج 2،ص: 201
🔺نظر علمای اهلسنت:
✅ درباره سن حضرت خديجه در هنگام ازدواج با پيامبر اكرم نظرات مختلفی وجود دارد؛
بیهقی سن ایشان هنگام ازدواج را ۲۵، حلبی ۲۵، حاکم نیشابوری ۲۸، ابن عماد حنبلی ۲۸، بلاذری و ابن عساکر و ابن سعد و اربلی هم ۲۸ سال سال را پذیرفتهاند.
✅ بيهقی (از علمای بزرگ اهل سنت) ايشان را 25 ساله میدانند.
👈بيهقی میگويد: «بعضی میگويند: سن حضرت خديجه (در هنگام وفات) 65 ساله بود و برخی ديگر گفتهاند: در آن وقت ايشان 50 ساله بوده است كه قول صحيح هم همين است.»[بیهقی، دلائل النبوه...،ج۲ص۷۱]
👈 بیهقی در جای ديگر آورده است: «ازدواج رسول خدا با حضرت خديجه 15 سال قبل از بعثت بوده است.»[همان]
✔️ بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت، 50 ساله باشند و 15 سال قبل از بعثت هم ازدواج کرده باشند، با این حساب سن حضرت خدیجه، در زمان ازدواج با پیامبر اکرم 25 سال بوده است،
✅ حلبی هم همین قول را آورده است: «پیامبر با خدیجه ازدواج نمود، و در آن هنگام قولی وجود دارد که خدیجه در سن بیست وپنج سالگی بوده است.»[السیره الحلبیه،ج۱ص۲۲۹]
✅ قول دیگر که قول اکثر محققین و مورخین است این است که سن ایشان را در زمان ازدواج 28 سال بوده است. ابنعماد حنبلی از علمای اهل سنت در شذرات الذهب میگوید: «بسیاری از مورخین قول 28 سال را برای حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اکرم ترجیح دادهاند.»[«ورجح کثیرون أنها ابنة ثمان وعشرین.» عبدالحی عکری حنبلی، شذرات الذهب فی أخبار من ذهب،ج۱ص۱۴]
✅ حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابناسحاق (سیره نویس مشهور) نقل میکند: «خدیجه در زمان ازدواجش با پیامبر، بیست و هشت ساله بود.»[المستدرک ج۳ص۱۸۲] و قول هشام بن عروه که اکنون قول مشهور شده است، را شاذ میداند. «خدیجه در سن 65 سالگی وفات نمود، که این قول شاذ است.»[همان]
✅ بلاذری هم به عنوان یک قول، 28 سال را ذکر کرده است.[انساب الاشراف ج۱ ص۹۸]
✅ ابنسعد، ذهبی، إربلی، ابنعساکر به نقل از ابنعباس میگویند: «خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت 28 ساله بود.»[طبقات الکبری ج۸ص۱۶]
✅ إربلی در جای دیگر به نقل از ابنحماد میگوید: «حضرت خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت 28 ساله بود.»[کشف الغمه ج۲ص۲۷۴]
❇️ با این حساب روشن شد که بسیاری از مورخین و محدثین سن آن بزرگوار را حدود 25 تا 28 سال دانستهاند، و در آن زمان پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)، نیز 25 ساله بودند، بنابراین تفاوت سنی بین پیامبر اکرم و حضرت خدیجه نبوده و یا حدود سه سال بوده است که البته با بررسی نظریات فهمیده میشود که قول اصح و مقبول نزد اکثر علما " 28 سال" میباشد و علامه سید جعفر مرتضی العاملی میفرماید: سن حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج قطعا از 35 سال کمتر بوده است و لکن اصح این است که 28 سال بوده باشد
❓حالا سؤال اینجاست با این اقوال بیان شده که سن حضرت را کمتر از 30 سال، در هنگام ازدواج بیان میکند، چرا کوشش میشود، که سن حضرت را چهل سال معرفی کنند؟ آن هم قولی که شاذ است و مطابق قول اکثر محققین و مورخین نیست!؟
چرا بین مسلمین جا انداختهاند که سن ایشان هنگام ازدواج ۴۰ بوده و ایشان بیوه زنی مسن بوده است؟؟
🔺علتهای مختلفی وجود دارد از جمله حسادت بعضی زنان پیامبر به ایشان و همچنین تلاش بنیامیه برای خدشهدار کردن رَحم مطهر ایشان که ریشهی امامان ماست تا بگویند قبل از پیامبر با عرب جاهلی ازدواج کرده ، از مهمترین علتهای این تحریف است.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔰 مهمترین شبهات مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه
❷ شبهه دوم: ازدواج حضرت خدیجه پیش از ازدواج با پیامبر (ص)
🔺این سوال یکی از مسائل پیچیده صدر اسلام است. به جهت اینکه بسیاری از بزرگان اهل سنت و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا در صدر اسلام خوش نداشتند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران پیامبر (ص) معرفی کنند لذا دست به پاره ای روایات دروغین و استدلالات باطل زدهاند، اما از آنجایی که حق هیچگاه مخفی نمانده و نخواهد ماند دست بسیاری از آنان رو شده و خود در لابلای کلماتشان به مطالبی اعتراف کردهاند.
❌ برخى گفتهاند: رسول خدا همسر باکره اى غیر از عائشه نداشته است (تا به زعم خود اورا بالا ببرند) و درباره خدیجه گفتهاند: وى قبل از رسول خدا با دو نفر به نامهاى عتیق بن عبد الله مخزومى و ابوهاله تمیمى ازدواج کرده بود و فرزندانى از آنان نیز داشته است.
📗 برخی از علمای شیعه این قول را بر نمی تابند و معتقدند که ایشان باکره بودهاند و اهل سنت جهت فضیلت سازی برای عایشه که بگویند تنها همسر باکره پیامبر او بوده است میگویند خدیجه قبلا ازدواج کرده و بیوه بوده است.
👈و همچنین بخش زیادى از این قبیل سخنان را طراحان سیاست با هدف زدودن هاله قداست و پاکى از رحم بانوئى که ظرف وجود کوثر قرآن، فاطمه زهرا است ساختهاند و لذا دقت در این موضوع و نقد سخنان موجود در منابع تاریخى و حدیثى شک و شبهه را از بین مى برد.
✅ ابن شهر آشوب در مناقب خود ۴ روایت آورده که دو روایت از آن سنی و دو روایت(۴روایت) متعلق به شیعه میباشد آورده ایشان باکره بودند
✅ علامه مجلسی مینویسد:
«پیامبر با خدیجه ازدواج کرد در حالی که او باکره بود و قبل از پیامبر ازدواج نکرده بود»
(بحار الانوار ج22 ص191)
🔺نظر علمای اهلسنت
✅ ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانی از دانشمندان اهل سنت می نویسد:
«خدیجه زنی باکره و دارای اعتبار و مال بسیاری بود که با پیامبر ازدواج کرد»
(دلائل النبوه ج1 ص178)
✅ علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی دلائل چندی را در اثبات این که حضرت خدیجه باکره بوده
✅ ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصریح مىکند که حضرت خدیجه سلام الله علیها، باکره بوده است،
✅ ابوالقاسم کوفى از علماى شیعه، در این باره استدلال جالبى کرده است. وى در کتاب الإستغاثه مىنویسد: مورخان و محدثان شیعه و سنى بر این مطلب اتفاق دارند که کسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قریش باقى نماند؛ مگر این که از #حضرت_خدیجه خواستگارى کرد و ازدواج با ایشان را آرزو مىکرد؛ اما خدیجه کبرى دست رد بر سینه همه آنها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلی الله علیه وآله با او ازدواج کرد، تمام زنان قریش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترک کردند و گفتند: تو پیشنهاد سران قریش را رد کردى و تن به همسرى کسى دادى که فقیر است و مال و ثروتى ندارد؟ !
❓👈با این حال چگونه اهل فهم میتوانند بپذیرند که حضرت خدیجه با یک اعرابى (شوهرهای قبلی که برای حضرت خدیجه نام بردهاند) از قبیله بنى تمیم ازدواج کرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قریش را نپذیرفته باشد؟🤔
❓آیا صاحبان فکر و اندیشه نمىدانند که این مطلب از آشکارترین محالات و ناپسندترین گفتارها است، وقتى براى اهل تحقیق این مطلب ثابت شود، ثابت مىشود که حضرت خدیجه با کسى غیر از رسول خدا صلى الله علیه وآله ازدواج نکرده است. (الکوفی، أبو القاسم علی بن أحمد بن موسى ابن الإمام الجواد محمد بن علی (متوفای۳۵۲ه)، کتاب الاستغاثة، ج۱، ص۷۰).
❓و نیز مىتوان این سؤال را از اهل تحقیق پرسید که اگر خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا با یک نفر اعرابى از قبیله تمیم ازدواج کرده بود، آیا موردى براى این سرزنشها پس از ازدواج با رسول خدا باقى مىماند؟ و آیا ازدواج زنى بیوه و شوهر دیده به این اندازه براى تمام مردم مکه مهم بود که بر اساس همین نقل تمام همسران اشراف قریش با وى قطع رابطه کنند؟
✅ اگر خدیجه شایسته ملامت و سرزنش بود پس چرا (در صورت صحت) هنگام ازدواج با افرادی که در تاریخ ثبت شده که یکی از آنها اعرابى بوده که شغل او گورکنی بوده و دیگری اعرابی که شغل او خارکنی بوده است که طبعا هیچکدام از هیچ امتیازى برخوردار نبوده اند ملامت و سرزنش نشد؟
📔 سایر منابع دیگری در مورد اینکه حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر (ص) باکره بوده است:👇
📔 ۱- سید مرتضی در شافی
۲- ابو جعفر در تخلیص
۳- و نیز مسائلی که در دو کتاب الانوار و البدع آمده است مبنی بر اینکه رقیه و کلثوم دختران هاله خواهر خدیجه بودند
۴- بحارالانوار، ج۱۶، ص۱۸
۵- مناقب ابن آشوب، ج۱، ص۱۵۹
۶- الاستغاثه، ج۱، ص۶۸
۷- تبصره العوام، ص۲۴۵
۸- انوارالنعمانیه، ج۱، ص۸۱
۹- جعفر مرتضی العاملی در الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج ۱، ص ۱۲۱ و…
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔆 متن شبهه :
آیا کارکشیدن از مهمان کاردرستی هست یاخیر؟ اگرمن به منزل شمابیام شما می گویید اینکارروبکن واینجوری کن وفلان .... کار زشتیه دیگه، حالاکه خدای متعال مارو بوسیله روزه گرفتن مهمان خودش کرده این همه دعاها چنان وچنین برای چیست؟
🔆 پاسخ شبهه :
1️⃣ کار کشیدن زمانی تعبیر درستی است که باعث شود، نفعی به دیگری برسد، اما معلوم است که خدای سبحان هیچگونه نفعی از عبادات نمیبرد، بلکه آنچه انجام میدهیم برای خودمان انجام میدهیم.
2️⃣ هر مفهومی باید در ظرف متناسب با خودش ارزیابی بشه. مثلاً در دنیای فوتبال بازیکنی که چهل سال داره پیر محسوب میشود اما در دنیای علم دانشمندی که چهل سال داشته باشد، دانشمند جوان محسوب میشود. خلاصه اینکه در مقایسهی مفاهیم باید بستر آن لحاظ شود.
3️⃣ مهمانی خدا هم یک مهمانی معنوی است، یعنی بستری فراهم شده تا انسان با سرعت بیشتری به کمال و سعادت انسانی خودش نائل بشه و با توجه به خلقت خاص انسان (یعنی رسیدن به کمالات از روی اختیار)، لازم است با ارادهی خود اعمالی انجام دهد.
4️⃣ بنابراین اگر گفته شود یک میهمانی بزرگ علمی برپا شده و استاد بزرگی میخواهد تجربیات خود را به ما منتقل کند اما لازمهی آن این باشد که در ضمن آموزش، اقداماتی انجام دهیم، کسی اشکالی به آن وارد نمیکند، میهمانی ماه رمضان هم همینطور است.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🌼پرسشهای مهم پاسخهای کوتاه
✍️اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز میدارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف میشوند؟
پاسخ : اولا تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمیشود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد میشود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی میدهد به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد میرسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را میخوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر میشود. ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ( سوره عنکبوت، آیه 45. )
ثانیا نمازگزاری که گاهی خلاف میکند، اگر اهل نماز نبود خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات میشود، همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز میدارد.
📚حاج آقا قرائتی
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan