⛔️ شبهه: ⛔️
در سرزمين من ،
زن و نفت تاریخ مشترکی دارند ....."
نفت به استعمار انگلیس درآمد و زن به استعمار مذهب!
درسرزمین من ، زن و نفت میسوزند ، تا سرزمینم روشن و امن بماند ...!!؟
✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅
زن به استعمار غرب درآمد و شد وسیله ای برای تبلیغ کالاهای غربی
زن به استعمار غرب درآمد و شد وسیله ای برای ترویج بی بند و باری
و در یک کلام زن به استعمار غرب درآمد و شد برده جنسی
وگر نه اسلام با همان یک کلمه حجاب آنقدر برای زن ارزش قائل شد که اورا چون گوهری در صدف حتی از نگاههای هرزه هم محفوظ نگه داشت.
ارزشی که اسلام برای مقام زن قایل است هیچ دینی قایل نیست.
زن و انقلاب اسلامی در ایران تاریخ مشترکی دارند.
انقلاب، شیوه عزت را آموخت و زن شد مجری عزتمندانه زیستن
آری؛ انقلاب به ما آموخت می شود زن بود، در اجتماع بود؛ اما به عنوان یک انسان نه به عنوان موجودی ضعیف برای لذت و کامجویی مردان
در سرزمین من، تا زنان عزتمند باشند، انقلاب عزیز است.
انقلاب عزت را برای زن به ارمغان آورد.
و زن عزت را برای انقلاب تثبیت می کند.
در سرزمین من زنان مسلمان میتوانند با آسودگی خیال و طیب خاطر پله های ترقی و کمال معنوی و علمی را کسب کنند.
انتخاب مسئولین کشور از رئیس جمهورونمایندگان مجلس به انتخاب خودمردم هست باید مردم ارتقافرهنگی سیاسی پیداکنند وبخاطر شعارفریبنده به کسی رای ندهند بلکه بخاطرشایستگی وکاردانی رای بدهند شورای نگهبان هم به ظاهرافراد نگاه می کند واگرپرونده ای خلافی نداشته باشد نمی تواند ردصلاحیت کنند.
اگر بعضی ازدانشجویان نخبه ما جذب کشورهای دیگر می شوند علل مختلفی دارد که از چک سفید امضا نشان دادن کشورهای غربی گرفته وشستشویی مغزی شرقی هابدست غربیها که فکرمی کنند غرب مدینه ای فاضله هست واز سستی وتعافل بعضی ازمسئولان هست که ازاین سرمایه ها وگنجهای خدادادی استفاده نمی کنند.
وواردات موادمخدر چیزی که نظام ما بیشترین مبارزه رابااین پدیده شوم کرده است که علت اصلی متاسفانه همسایگی مابا افغانستان وحضورامریکا درآن کشوراست که تولیدموادمخدرچندبرابرافزایش یافته است وکشورما درراه ترانزیت موادمخدربه اروپا قرارگرفته است وبرای آسیب زدن به کشورمابخشی رادرداخل توزیع وبخشی هم درترکیه فراوری شده وبه اروپا صادرمی شود.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔆 هشدار پلیس فتا در خصوص استفاده از اپلیکیشن شاد
🔹برنامههایی که از منابع ناشناس در گوشی نصب شده اند حذف گردند چرا که در صورت نصب برنامه شاد امکان آلودگی به بدافراز در برنامههای قبلا نصب شده متصور میباشد.
🔹والدین از نصب پروکسی، فیلترشکن از سوی دانشآموزان جلوگیری کنند چراکه نصب و اجرای این نرمافزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب بازکرده و باعث آسیبهای روحی و روانی دانشآموزان میشود.
🔹جهت نصب و به روزرسانی اپلیکیشن شاد توصیه میشود حتماً به سایت وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنید.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔘 متن شایعه:
«دومین کشور دارای ذخایر گاز، به مشکل برخورده است، چون جمهوری اسلامی در حال تامین سوخت رایگان برای لبنان و ساختن نیروگاه برق برای این کشور است.»
🔆 پاسخ شایعه:
1️⃣ استناد این شایعه به سخنان امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه است که گفته بود، ایران آماده تامین سوخت لبنان است.
2️⃣ ربط دادن اظهارات امیرعبداللهیان به بحران #گاز در ایران، حاصل بافتن شایعات توسط رسانههای زرد است؛ چرا که از یک سو وزیر امور خارجهی کشورمان از صادرات سوخت (بنزین، گازوئیل و ...) صحبت کرده است و این ربطی به صادرات گاز (آن هم بهصورت رایگان) ندارد.
3️⃣ شاید مهمترین راهکار جبران کمبود امروز گاز، طرح ذخیرهسازی گاز بود که در دولت تدبیر و امید، مشروط به جذب سرمایهگذاری خارجی شد و بعد تر، شرکت ذخیرهسازی در سال 96 منحل شد.
4️⃣ تنوعبخشیدن به سبد انرژی کشور و همچنین جلوگیری از هدررفت گاز سوزاندهشده حین استخراج نفت نیز از دیگر راههایی است که باید احیا شود.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔘 متن شبهه:
بخشی از بودجه سال جدید
مرکز خدمات حوزه های علمیه
سال 1400 = 1332 میلیارد تومان
سال 1401= 2778 میلیارد تومان ( 108% رشد)
سال 1402 = 6400 میلیارد تومان (130% رشد)
شورای عالی حوزه های علمیه
سال 1400 = 867 میلیارد تومان
سال 1401= 1975 میلیارد تومان (127% رشد)
سال 1402 = 3173 میلیارد تومان (60% رشد)
دفتر تبلیغات اسلامی قم
سال 1400 = 183 میلیارد تومان
سال 1401= 226 میلیارد تومان (24% رشد)
سال 1402 = 349 میلیارد تومان (54% رشد)
حقوق کارگران و کارمندان را هم اینطور افزایش دهید!
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ کل بودجه سه نهاد حوزوی مذکور، معادل 0.19(نوزده صدم) درصد از بودجه کل است. آیا بهتر نیست رسانه ها در مشکلات اقتصادی مطالبات مردمی را به سمت موضوعات حقیقی سوق دهند؟ آیا بهتر نیست مردم از دخل و خرج و خروجی کار وزارتهای اقتصاد و صنعت و رفاه و ... سوال کنند؟
2️⃣ با این که طلّاب حوزه های علمیه بیشترین تلاش را برای تقویت نظام جمهوری اسلامی و جهاد تبیین و ... انجام می دهند و حتی بیشترین شهید را برای دفاع از میهن تقدیم ملّت کرده اند، اما هیچ رابطه استخدامی با دولت نداشته و از بودجه دولت حقوقی دریافت نمی کنند؛
3️⃣ بودجه این نهادها عمدتاً خرج اجرای طرح های آموزشی، عمرانی و حقوق کارمندان و گاهی طرح های حمایتی از طلاب می شود. اما در شرایط عادی حداکثر مبلغی که یک طلبه سطح عالی از مراجع تقلید (نه از بودجه دولتی) دریافت می کند، به 4 میلیون تومان نمی رسد.
4️⃣ حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ١۴٠٢ طی پیشنهاد دولت ٢٠ درصد افزایش می یابد و حداقل حقوق کارمندان (بدون حق عائله مندی و مسکن و اولاد و ...) ٧ میلیون تومان است. و این مسئله در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز مطرح است که حقوق کارمندان ممکن است به بیش از این مبلغ افزایش یابد
5️⃣ بودجه کل کشور در سال 1401 نسبت به سال 1400، 25 درصد افزایش و در سال 1402 نسبت به سال 1401، 44 درصد افزایش داشته است. بنابراین، افزایش بودجه نهادهای مختلف به تناسب افزایش بودجه کل امری طبیعی است.
6️⃣ دلیل دیگر افزایش بودجه این نهادها، ادغام چند نهاد در یکدیگر است. مثلاً در گذشته «بودجه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران» به صورت مجزّا در جداول می آمد اما در دو سال گذشته، بودجه این نهاد با بودجه «شورای عالی حوزه های علمیه» جمع بسته می شود.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔆 پاسخ رهبر انقلاب به عده ای که با دیدن یک مشکل در کشور سریع به اصل نظام و انقلاب، اعتراض می کنند.
🔻 رهبر معظم انقلاب:
🔹 این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانیای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در ادارهای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟
🔹 این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمتالله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟
🔹 مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همهی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای #عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید!
🔹 این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقهی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
🔹 امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
🔹 این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!
🔹 البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا میشوند که این گونهاند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است.
🔹 امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باریتعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم.
🔹 دشمن، البته تبلیغات میکند. دشمن سعی میکند همهی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را میخواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم.
🔹 یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به اینکه نماز نمیخواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک میدیدند، درعینحال آنطور او را آزار میکردند. ۵/۵/۱۳۷۲
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
‼️ترتیب نمازها
🔷 هرگاه کسی بر اثر اشتباه یا غفلت، نماز عصر را پیش از نماز ظهر بخواند، یا نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعد از تمام شدن نماز متوجه شود، نمازش صحیح است.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۸
#احکام_نماز
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
💬 آیا وسایل تحصیلی، مثل دفتر و خودکار هم خمس دارن؟
✍️ همه مراجع: بله، خمس داره. لوازمالتحریر فرقی با بقیه وسایل نداره. سر سال خمسی که شد، هر چیزی که از درآمد خریده شده و زیاد اومده، خمس داره.
✍️ مقام معظم : لوازمالتحریری که نزدیک سال خمسی خریده شده و بهزودی استفاده میشه، خمس نداره.
⭕️ نکته: سال خمسی شما از روزی شروع میشه که اولین درآمد رو بهدست آوردین و سال بعد در همون تاریخ، باید حساب کنین و ببینین چیزی اضافه مونده یا نه؛ اگر مونده بود، خمسش رو بدین.
📚 العروةالوثقی، ج۲، م۶۷؛ خامنهای، اجوبة، س٩٢٢.
#احکام_خمس #خمس
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
‼️شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن
🔷سوال: من قبلا به شخصی خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر صدقه بدهم؟
✅جواب: صدقه، کفایت نمی کند و باید مبلغ خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید.
📚منبع: leader.ir
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
#پاسخبهشبهات
🔴شبهه: آیا خداوند میتواند سنگی را به وجود بیاورد که خود قادر به بلند کردن آن نباشد؟ اگر بتواند که خلق کند و قادر به بلند کردن آن نباشد که نقص است. و اگر هم نتواند، باز هم نقص است.
✅ پاسخ: یکی از اوصاف خداوند، صفت «قدرت» و «توانایی» او است، که مانند ذات و دیگر صفات او، بی انتها است.
این مطلب هم در علوم عقلی؛ مانند فلسفه و کلام (مثلاً اسفار ملاصدار ج۶ ص ۳۰۷ ) و هم ادله نقلی مانند آیه «ان الله علی کل شیء قدیر» بارها بیان و اثبات شده است
🔹اما در پاسخ به شبهه مذکور و پس از حذف مقدمات عرض میشود که قدرت خداوند به محالات ذاتی تعلق نمیگیرد، و آنها از دایره قدرت (به طور کلی و از جمله قدرت پروردگار) خارجاند. آفریدن سنگی که خداوند - در حالیکه آفریدگار آن است - بر حرکت دادن آن قادر نباشد، محال ذاتی است زیرا آفریننده هرچیزی بر آن چیز مسلط است و اگر بگوییم آفریدگاری نتواند مخلوق خود را تغییر دهد، به این معنا است که آفریدگار، آفریدگار نباشد!! در حقیقت سوال مذکور یک سوال متناقض است و معنا ندارد بپرسیم آیا چیزی (مثلاً آفریدگار) می تواند همان چیز نباشد؟!
🔻با این حال ممکن است که باز گفته شود که نتیجه این گفته چیزی جز پذیرفتن محدودیت قدرت خداوند و عجز و نقض او نیست، اما در جواب گفته می شود که این امر هیچگونه محدودیتی برای قدرت الهی به دنبال ندارد؛ زیرا این امور اصولاً قابلیت ایجاد ندارند؛ زیرا اصلاً چیزی (شیئ) نیستندکه که قدرت به آن تعلق گیرد در حالیکه در استدلال عقلی و تعابیر قرآنی آمده است که «ان الله علی کل شیء قدیر؛ خدا بر هر #چیزی تواناست»
🔻برای روشن شدن مطلب، توجه به این مثال مفید است:
استاد کوزهگری را در نظر بگیرید که میتواند زیباترین کوزهها را از گل بسازد. حال اگر به جای گل، مقداری آب در اختیار وی قرار دهیم و از او بخواهیم که کوزهای درست کند، بدیهی است که در این فرض، کوچکترین توفیقی برای ساختن حتی یک کوزه ساده نخواهد یافت. اما این عدم توفیق را نمیتوان به ناتوانی یا کم تجربگی او نسبت داد و در مقام استادی او تردید نمود؛ زیرا آنچه در اختیار او بوده، اصولاً قابلیت تبدیل شدن به کوزه را ندارد، و پدید آمدن کوزه از مقداری آب، محال و غیر ممکن است.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔴شبهه: توی کلاس دینی
وقتی فقط ۱۱ سالم بود...
معلم گفت:
نباید "مشروب" بخوری!
من اصلا نمیدونستم مشروب چیه!!!
معلم دینی یادم داد!!!
گفت نباید با "دخترا" بازی کنی!
نباید به بدنشون "نگاه" کنی!
من اصلا توی بازی با دخترا ، متوجه بدنشون نبودم!
معلم دینی یادم داد!!!
معلممون گفت...
نباید بدون عقد شرعی "هـمـبـسـتر" بشی!
من از حرفهاش چیزی نفهمیدم!
اصلا نمیدونستم راجع به چی حرف میزنه!
معلم دینی یادم داد!!!
سرکلاس دینی ، همیشه حرف از "دوری" از زنها و حرف "بهشت و حوری و شهوت" بود!
یک روز گفت از روی آیات قرآن بخوان...
خواندم... ولی نفهمیدم!!!
او وادارم کرد کاری انجام بدهم که نمیفهمم!
معلم دینی بود که یاد داد قبل از انجام هر کار بگو «بسم الله الرحمن الرحیم»!
ولی یاد نداد قبلش باید "فکر" کنیم!
معلم دینی بود که یاد داد "تقیه" کنیم !
یعنی میزان "تقوای" شما بسته به "شرایط" تعیین میشود!
یعنی اگه صلاح بود که "دروغ" بگویید ، اشکالی ندارد!
یا اگر صلاح بود یک نفر را "بفروشید" ، اشکال ندارد!
یا اگر صلاح بود "منت کشی" کنید ، اشکال ندارد!
✅ پاسخ: دروغ اول نویسنده اینکه در سن یازده سالگی (پنجم ابتدایی) دانشآموزان معلم دینی ندارند!
فکر نکنم یک معلم دینی هر قدر هم که بیسلیقه بوده باشد، برخی مطالب ادعا شده (مانند شهوت و مشروب خوری و همبستری و مقدار ارث زن و مرد و حوری و....) را با دانش آموز ۱۱ ساله در میان گذاشته باشد، اما اگر متن فوق واقعیت داشته باشد، کار اشتباهی کرده است.
البته در تمام کتب درسی ترجمه قرآن وجود دارد پس ادعای اجبار به کاری بدون فهم، دروغ است. همینطور اینکه میگوید به ما گفته شد، قبل از هر کار بسمالله بگوییم ولی نگفت فکر کنیم نیز مغرضانه است چون در سراسر همان قرآن انسان به تفکر دعوت شده است.
از هرچه بگذرم از این دو جمله کاملا متناقض نویسنده نمیتوانم بگذرم!! از یک طرف دروغ مصلحتی را تقبیح میکند و از طرفی آدم فروشی را!! در حالیکه بارزترین مصداق دروغ مصلحتی همین است که اگر حفظ جان بیگناهی وابسته به دروغ است، آن دروغ حرام نیست. این چیزی غیر از آن است که آدم فروشی نکنید؟
با این حال اگر آن معلم دینی خیالی این مطالب را نمیگفت، این دانش آموز سابق، همهی اینها را از جامعه (از دوست و رفیق ناباب، از فضای مجازی، از سایت و....) یاد نمیگرفت؟
در جوامع غیر دینی، که نگاه جنسیتی به زن بیداد میکند، معلم دینی بدسلیقه و خیالی این نویسنده درس قرآن میدهد؟
مهمتر از پاسخ به شبهات متن فوق تذکر این نکته است که شبهه افکنی در فضای مجازی هوشمند شده است، یعنی فقط شبهه ایجاد نمیکند. این متن احساس دانشآموزان نسبت به معلم دینی را هدف گرفته، یعنی سعی میشود دانشآموزان از معلم دینی متنفر شوند تا هیچ تأثیری از او نپذیرند.
همچنین پیداست که اینطور نیست یک نفر به یاد یازده سالگی خود افتاده و مطلبی را نوشته است، بلکه برای تدوین هریک از اینگونه متون، اتاقهای فکر و اساتید روانشناس وجود دارد تا بهترین روش را برای سخت و سنگ کردن جوان نسبت به دین و پذیرش مطالب دینی، طراحی و در فضای مجازی منتشر کنند!!
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
💬 سوال: وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است؟
✅ پاسخ:
✍️امام خمینی: پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد.
✍️ آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی: پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد.
✍️آیت الله مکارم شیرازی: پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند.
📚 منبع:
امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
✳️ شرائط قسم شرعی✳️
❓ سوال:
اگر کسی به اسم خدا قسم بخورد که نمی گذارم پشت سرم نماز بخوانند آیا این قسم صحیح است؟ اگر به آن عمل نشود کفاره دارد ؟
🔰پاسخ:
✍🏼 آیت الله خامنه ای: با فرض مشروع بودن قسم، اگر بدون اختیارش به او اقتداء شود، برای او شکستن قسم محسوب نشده و کفاره هم ندارد.
✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال قسم صحیح نیست؛ كارى را كه براى انجام آن قسم مى خورید بايد حرام و مكروه نباشد و كارى را كه قسم بر ترك آن مى خورید واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام كار مباحى قسم مى خورید بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنين اگر قسم براى ترك كار مباحى مى خورید بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد.
✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی: خیر، منعقد نمی شود.
✍🏼 آیت الله سیستانی: اين قسم باطل است و اثرى ندارد.
✍🏼 آیت الله فاضل لنکرانی: یکی از شرایط قسم آن است که مورد قسم از نظر شرع یا عرف بد نباشد، بنابر این اگر قسم بخورد که نمی گذارم پشت من نماز بخوانی، منع از نماز، پشت سرتان شرعا و عرفا کار خوبی نیست و قسم معتبر نیست و عمل نکردن به آن کفاره ندارد.
#احکام_قسم
#قسم #نماز
📚 منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠کدام یک از عالِمان شیعه مورد عنایت امام مهدی(عج) بودهاند؟
🔸پاسخ :
از میان عالمان بزرگ شیعه، برخی مورد عنایت خاصّ امام مهدی(ع) قرار گرفتهاند، از جمله:
۱. شیخ صدوق
(کتاب کمال الدین را درباره امام مهدی(ع) تألیف نموده است.
...اكنون تو را امر مىكنم كه در باره غيبت، كتابى تأليف كنى و غيبت انبيا را در آن باز گويى).
۲. شیخ مفید
(عنايت ویژه ولىّ امر عليه السلام به ایشان در اصلاح فتوا...).
۳. سید ابن طاووس
(که خود از شنیدن صدای امام مهدی(ع) در سامرّا به هنگام دعا خبر داده است).
۴. علّامه حلّی
(که در راه کربلا امام مهدی(ع) را دیده و با ایشان گفتگو کرده است).
۵. مقدّس اردبیلی
(که سؤالاتش را در محراب مسجد کوفه از امام مهدی(ع) پرسیده است).
۶. ملّا محمّدتقی مجلسی (مجلسی اوّل)
(که سؤالاتش را در مسجد جامع قدیم اصفهان از امام مهدی(ع) پرسیده است).
۷. شیخ حُرّ عاملی
(که بارها معجزاتی از امام مهدی(ع) دیده است).
۸. وحید بهبهانی .
۹. شیخ حسین نجف (از اصحاب خاصّ سید بحر العلوم)
(که امام مهدی(ع) را در سفر حج در منزلی دیده است).
۱۰. ملّا محمود عراقی
(که در سفری، دچار برف و بوران سخت و از زندگانی خود مأیوس شده بود و به وسیله امام مهدی(ع) نجات یافت).
۱۱. سید بحر العلوم
(که امام مهدی(ع) او را در بغل کشیده و به سینه خود چسبانیده است).
۱۲. علّامه شیخ مرتضی انصاری
(که گاهی اجازه یافته است به خدمت امام مهدی(ع) شرفیاب شود).
۱۳. میرزای شیرازی .
۱۴. سید محمّد فشارکی
(که در بیابانی در اطراف سامرّا امام مهدی(ع) را ملاقات کرده است).
۱۵. شیخ علی یزدی
( که در سال ۱۳۰۵ق در راه نجف و به هنگام یأس از زنده ماندن در رگبار و تگرگ شدید، به وسیله امام مهدی(ع) نجات یافته است.
۱۶. ملّا علی طهرانی .
۱۷. سید عبد الحسین لاری
(که در سفر مکّه پاسخ سؤال علمی اش را از امام مهدی(ع) گرفته است).
۱۸. آخوند ملّا عبّاس تربتی
(که در هفته پیش از وفاتش، امام مهدی(ع) را دیده و به ایشان سلام کرده است).
۱۹. حاج شیخ عبد الکریم حائری
(مؤسّس حوزه علمیه قم).
۲۰. آقا سید ابو الحسن اصفهانی
(که شیخ محمّد کوفی از طرف امام مهدی(ع) برای وی پیغام آورده است که: «در دالان [خانه ات] بنشین و حاجت های مردم را برآورده کن. ما تو را یاری می کنیم»).
۲۱. شیخ محمّدتقی آملی
(که در مسجد کوفه با امام مهدی(ع) مکالماتی داشته است).
۲۲. حاج آقا حسین بروجردی
(...«به سید حسین بروجردی از جانب ما سلام برسانید و بگویید زحمات شما در حفظ آثار، منظور نظر ماست و توفیق شما را از خدا خواسته ایم»).
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⭕️ سوال
⁉️ مرگ خلیفه دوم در چه روزی اتفاق افتاده است؟
🔰 در فرهنگ عوام شیعه چنین گمان میرود که نهم ربیع الاول زمان مرگ خلیفه دوم است در حالیکه چنین گمانی، اشتباهی فاحش است؛ زیرا منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی، تاریخ مرگ خلیفه دوم را در ماه ذی الحجه میدانند.
✅ قاطبهی عالمان و مورخین اهل سنت زمان جراحت خلیفه دوم را روز 26 یا 27 ماه ذیالحجه و دوشنبه و یا چهارشنبه دانسته و گفتهاند او پس از سه روز یا چهار روز در آخر ذیالحجه یا اول محرم درگذشت. عالمان بزرگ شیعه نیز به این نظریه معتقدند، از متقدمین شیعه، میتوان یعقوبی(م284ق)، مسعودی(م346ق)، ابن اعثم کوفی(م314ق) و شیخ مفید(م413ق) را نام برد؛ شيخ مفيد در كتاب «مسار الشيعه» مینویسد: «در روز بيست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گرديد و در بيست ونهم ماه درگذشت.»
🔶 هم چنين ابن ادريس حلی(م578ق) در کتاب سرائر آورده است: «عمر بن الخطاب در روز بيست و ششم ذی الحجه سال 23 هجری مجروح گرديد و در بيست و نهم همان ماه درگذشت... اما تاريخ اين واقعه گاهی بر بعضی از علما ما مشتبه شده، و چنين پنداشتهاند كه اين حادثه در نهم ربيع الاول بوده است.»
✳️ علامه مجلسی(رحمةالله علیه) نیز به این موضوع اعتراف کرده و مینویسد: «آن چه كه درباره كشته شدن خليفه دوم در ماه ذیالحجه ذكر شد، مشهور بين علمای اماميه است.» سپس تلاش میکند که نقل نهم ربیع را نیز تایید کند و در اینباره تنها به یک روایت «رفع القلم» استناد میکند که سندش مخدوش و ضعیف است. چرا که اولا: روایت مرسل است و ثانیا: که در سند روایت دو فرد مجهول الهویه و ناشناخته وجود دارد و با دیگر اعتقادات شیعه نیز سازگاری ندارد. لذا این روایت نمیتواند صحیح باشد.
👈 اما نهم ربیع، زمان مرگ کیست؟
🔺 به گفته آیتالله سید حسن مصطفوی، ۹ربیعالاول در واقع سالروز کشته شدن عمر سعد، قاتل امام حسین(علیهالسلام)، به فرمان مختار ثقفی است که توسط عوام با خلیفه دوم اشتباه گرفته شدهاست.
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #امام_زمان
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
💢 نذر روزه در سفر
❇️ اگر کسی نذر کند در روز معینی؛ مانند اول ماه رجب حتی در حال سفر روزه بگیرد، اگر آن روز در سفر باشد، باید آن روز را روزه بگیرد و واجب نیست قصد اقامت ده روز کند.
❇️ بنابراحتياط باید نذر قبل از شروع مسافرت باشد.
❇️ با داشتن روزه قضا، نذر روزه صحیح نیست، مگر آن که قصد داشته باشد روزه نذری را بعد از روزه قضا بجا آورد.
#احکام_نذر
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⛔️ متن شایعه ⛔️
اگر واقعن اون حرفای خدایی مهربان بود ، می توانست بجای جمله ی (قتلو فی سبیل الله) بگوید: حتا به دشمنانتان مهر بورزید در راه خدا.
یعنی خدا به اندازه سعدی و حافظ هم فن بیان نداشته؟
✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅
پاسخ اجمالی:
✳️بزرگترین #کشتارهای_بشری را بی دینها یا همان غیر مسلمانان انجام داده اند یا #مسلمانان؟
🔸کشتارهای وحشیانه سرخپوستان وسیاهپوستان قاره آمریکا توسط انگلستان. نسل کشی در شیلی
جنگهای جهانی اول ودوم با 70 میلیون کشته.
🔸کشتار وحشیانه شهر درسدن آلمان که انگلیس وآمریکا یک شبه با 1300 هواپیمای جنگنده 3900 تن مواد منفجره برسر مردم بیگناه ریختند یک شبه 600 هزار نفررو #قتل_عام کردن.
مسلمانان اهل کشتارند یا آنها؟؟
🔸کشتار هیروشیما وناکازاکی، جنگهای بین دو کره با دومیلیون کشته، ویتنام ، و....
🔸 پس چرا وقتی به اینها میرسد کسی حرف کشتار وحشیانه نمیزند؟؟
🔸کجای تاریخ اسلام از این موارد سراغ دارید؟
آیا خونین ترین جنگها را مسلمانان انجام داده اند یا غیر مسلمانان؟
✳️خونینترین نبردهای پایان یافته در تاریخ کدام بودند؟
🔸جنگ جهانی دوم
آمار کشتهشدگان: بین 50 تا 85 میلیون نفر
🔸فتوحات مغولها
آمار کشتهشدگان: بین 30 تا 60 میلیون نفر
🔸فتوحات دودمان چینگ
آمار کشتهشدگان: 25 میلیون نفر
🔸شورش تایپینگ
پادشاهی آسمانی تایپینگ، بریتانیا، آمریکا و فرانسه
آمار کشتهشدگان: حداقل 20 میلیون نفر
🔸شورش آن لوشان
آمار کشتهشدگان: 13 میلیون نفر
🔸جنگ سی ساله
کشورهای پروتستان و کاتولیک اروپایی
آمار کشتهشدگان: 7.5 میلیون نفر
🔸جنگهای ناپلئونی
آمار کشتهشدگان: بین 3.5 تا 7 میلیون نفر
⚫️⚫️پاسخ تفصیلی:
🔸با اندک توجهی میتوان فهمید که این آتش جنگ موجود در ممالک اسلامی را خود غربی ها به پا کرده اند تا با یک تیر چند نشان بزنند:
🔸اسلام هراسی و معرفی چهره خشن از اسلام
🔸اختلاف افکنی بین یک میلیارد مسلمانان و تضعیف آنها
🔸 جنگ افروزی و فروش اسلحه
http://fararu.com/fa/news/232677/%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%86
✅ اسلام دینی است که، درک و شعور انسانها از اخلاقیات و انسانیت را شکل داده، اگرچه بی دین ها آنرا انکار کنند.
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=92676
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⛔️ متن شایعه ⛔️
هزار سال دیگه، تو تاريخ مي نويسن:
بین دریای خزر و خليج فارس مردمان گاگولی زندگی می کردن كه یه "ز" رو چهار جور می نوشتن یه جور میخوندن!
✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅
1️⃣ ویژگی های فوق العاده ی زبان فارسی
✅ زبان فارسی در ٢٩ کشور جهان صحبت میشود که در ردیف ششم بعد از زبان اسپانیایی و پیش از زبان آلمانی (از نگاه شمار کشور هایی که در آنها فارسی صحبت میکنند) رده بندی شده است.
✅ زبان فارسی زبان دوم کلاسیک جهان پس از زبان یونانی شناخته شده است که همه ویژگی های یک زبان کلاسیک را داراست. زبان های لاتین و سانسکریت در ردیف های سوم و چهارم آمده اند . زبانی کلاسیک به شمار میآید که یکم، باستانی باشد، دوم، ادبیات غنی داشته باشد و سوم در آخرین هزاره عمر خود تغییرات اندکی کرده باشد.
✅ فارسی از نظر شمار و تنوع مثل (ضرب المثل)، در میان سه زبان اول جهان جای دارد.
✅ زبان فارسی از نظر دامنه و تنوع واژه ها یکی از پر مایه ترین و بزرگترین زبان های جهان است.
✅ در کمتر زبانی فرهنگ لغاتی چون "دهخدا" در ١٨ جلد ویا فرهنگ "معین" در ٦ جلد دیده میشود.
✅ زبان فارسی توانایی ساختن "٢٢٥" میلیون واژه را دارد که در میان زبانهای گیتی بی مانند است.
✅ زبان فارسی سیزدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب است.
✅ زبان فارسی یک سده از لاتین و دوازده سده از انگلیسی جلوتر است.
✅ از ده شاعر برتر جهان پنج تن آن فارسی زبان هستند.
http://yon.ir/iqO5
2️⃣ نابود کردن فرهنگ اصیل و با پشتوانه چند هزار ساله کشورها از اولین ابزار استعمار برای به بند کشیدن کشورهای جهان سوم بوده است. بر همین اساس می توان کشورهایی چون هندوستان، پاکستان، بنگلادش را ذکر کرد که از اولین اقدامات انگلیس پس از ورود به این کشورها، از بین بردن زبان محلی آنها را [زبان فارسی] در دستور کار قرار داده و با گرفتن این ثروت معنوی از آنها، زبان خود را تحمیل کرده و با این اقدام موجب شد تا مردم این کشورها از گذشته، تاریخ، سنّتها و میراثهای گرانقدر خود منقطع و جدا شده و هویت ملی آنها را از بین بردند..
3️⃣ خانم ان لمبتون (رئیس بخش اطلاعات سفارت بریتانیا در تهران در دهه ۵۰ میلادی و از عوامل کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بر علیه دولت دکتر مصدق) در نامه خود به مقامات وقت دولت انگلیس می نویسد “برای نابودی ایران بایستی سه چیز را از ایرانی گرفت: زبان و خط فارسی، پایبندهای اخلاقی و میهن پرستی.”
4️⃣ سیاست از میان بردن زبان فارسی توسط انگلیس همچنان ادامه داشته و چندی پیش شبکه بی بی سی فارسی با برگزاری نشستی با حضور چند کارشناس، “زبان فارسی” را “ناکارآمد” و “ثقیل” معرفی کرده و در نهایت در سخنانی عجیب بدون توجه به اینکه خط فارسی مانند زبان فارسی یکی از ارکان اصلی هویت ایران است، خواستار “انتخاب خط جایگزین برای خط کنونی” می شود!
http://yon.ir/Rqsj
5️⃣ این خط، عربی نیست. خطی که ما اکنون استفاده میکنیم یکی از خطهای حوزهی فرهنگی ایران است که از قضا در کوفه، نزدیک به پایتخت 1200 سالهی ایرانیان و جایی که در تاریخ آن را به نامِ «دلِ ایرانشهر» میشناسیم، رواج داشته و پس از رسیدن عربها به آنجا برای نخستین مکتوب کردن کلام الهی از آن استفاده شده است.
http://yon.ir/13jZ
6️⃣ 👈استثناها و کاستیهای خط ما بسیار کمتر از دیگر خطهای جهان است.
❌ برای نمونه، «یکی از نقصهای خط لاتین این است که حرفهای کافی حتی برای ضبط صداهای مخصوص خود زبان لاتین ندارد و هیچگونه وسیلهی فنی منطقی برای تکمیل آن تاکنون نیافتهاند
❌ در خطهای اروپایی «س» را به سه حرف S، T و C نشان می دهند و هر کدام از این سه حرف چند صدای مختلف دارد
❌ «از عیبهای خط لاتین این است که تلفظ واقعی حرفهای آن در کشورهای مختلف و حتی یک کشور، معلوم و مشخص نیست و در هر جایی برحسب اصول قراردادی و لهجهی مخصوص محلی خود، حرفها را با تلفظ مخصوصی ادا میکنند.
❌ در خط لاتین برای یک صدای معین، چندین حرف وجود دارد و یک حرف معین را ممکن است چندین جور تلفظ کرد و برای بسیاری از صداها نه حرف وجود دارد و نه روشی برای ایجاد آنها»
http://yon.ir/Ujy0
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه: ⛔️
آیا در اسلام زن، نصف مرد است؟
✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅
👇باید گفت:
بعد از فوت زن یا مرد،مبلغ دیه را به خانواده اش می دهند و مبلغ دیه را داخل قبر که نمی گذارند
بعد از فوت مرد، دیه کامل دریافت می کنند و آن را به زن و بچه اش میدهند(ارث)، زن و بچه ای که درآمدی ندارند
اما بعد از فوت زن، نصف دیه را دریافت می کنند و آن را به خانواده ای می دهند که مرد در آن حضور دارد و کماکان نفقه خانواده را تامین میکند
اتفاقا برای مصالح جامعه این تدبیر بسیار زیبایست، و اصلا" به این معنا نیست که ارزش زن نصف ارزش مرد است
این قانون در فوت اشخاص؛ به نفع زنان است یا به ضررشان؟!
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
🔘 متن شبهه:
چه اشکالی دارد ما هم مثل بقیه کشورهای مسلمان باشیم همه چیز آزاد باشد ولی دسترسی محدود باشد یعنی مشروب فروشی و موسیقی و رقص باشد ولی در یک مکان خاص و محدود برای افرادی که میخواهند برودند آنجا ولی داخل خیابان نباشد؟!
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ اگر یک جایی باشد که در آن جا مواد آلوده و سمی تولید میشود و میگویند اینجا خطرناک است و نباید به اینجا نزدیک شوید، ولی یکی بیاد بگوید من دوست دارم آنجا بروم و مواد سمی را به بدن خودم وارد کنم.
2️⃣ اگر این شخص برود آنجا و سم و مواد آلوده را مصرف کند نه تنها خودش را آلوده کرده است بلکه وقتی بیرون بیاید و وارد جامعه هم شود دیگران را هم آلوده میکند.
3️⃣ وقتی در جامعه هم یک مکان مشخص و با محدودیت و شرایط خاص هم برای شراب خواری و موسیقی و رقص درست شود باز عوارض و اثرات بد آن در جامعه خودنمایی میکند.
4️⃣ آیا کشورهای دیگر که این کار را کردند و جایی مخصوص و محدود برای این کارها مشخص کردند، دیگر کسی بیرون از آن مکانها در جامعه مرتکب آن کارها نمیشود؟! اگر اینطور است پس چرا این همه جرم و جنایت در این کشورها اتفاق میافتد؟!
5️⃣ اگر این کار انجام شود کم کم زمینههای کارهای بدتر را فراهم میکنند مثلا میگویند الان محدود باشد فردا میگویند چه اشکالی دارد که در جامعه هم باشد مثل همان کاری که در امارات انجام گرفت. ابتدا مراگز فحشا و روپسیگری را در مکانهای محدود و با شرایط خاص ایجاد کردند و قانون گذاشتند که بیرون آن کاری انجام نشود ولی الان کلا آزاد شده است و در هر جای امارات انجام میگیرد.
6️⃣ یا ابتدا فروش مشروبات الکلی به جوانان زیر 21 سال ممنوع بود و زندگی مشترک برای زنان بدون ازدواج ممنوع بود ولی الان همه اینها آزاد شده است. و حتی کار به جایی رسیده که دبی میزبان کنفرانس بین المللی همجنسگرایان در سال 2021 شد.
7️⃣ تجربه نشان داده است که این کار و ایجاد خانه فساد و فحشا خودش ایجاد فساد میکند و حتی کسانی هم که اهل فساد و فحشا نباشد به فساد میکشاند.
8️⃣ نمونه آن مسلمانان آندلس در صدر اسلام که وقتی مسیحیان شروع کردند به ایجاد کابارهها و خانههای فساد و فحشا در محل زندگی مسلمانان، سبب شد مسلمانان حتی کسانی که اهل فحشا نبودند با دیدن خانههای فحشا و فساد به آنها روی آوردند و مسلمانان را به نابودی کشاندند.
9️⃣ علاوه بر همهی اینها اسلام آمده است تا فساد و فحشا را از بین ببرد نه اینکه خودش هم زمینهساز فساد و فحشا شود و با ایجاد کردن خانههای فحشا زمینهی به گناه کشیدن مردم را ایجاد کند.
🔟 اسلام وقتی این کارها را ممنوع کرده برای آن راه حل گذاشته است مثلا برای مسائل جنسی ازدواج را گذاشته است، برای تفریح و رقص و ... تفریحات سالم مثل ورزش و سوارکاری و گردش و نوشیدنی حلال را قرار داده است
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) شامل چه حوزه هایی می شود؟
پرسش
اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) شامل چه حوزه هایی می شود؟ به عبارت دیگر، اندیشه سیاسی که می گوییم یعنی چه و شامل چه چیزهای سیاسی می شود و مصادیق اندیشه سیاسی حضرت امام چیست؟
پاسخ اجمالی
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، جزیی از اندیشه کلان وی و متأثر از ابعاد مختلف اندیشه های ایشان است. از آن جا که امام خمینی شخصیتی چند بعدی است که آثار متعددی در حوزه مباحث عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست از ایشان برجای مانده است، و به دلیل آن که وی بنیان گذار و رهبر نظامی مبتنی بر اندیشه های اسلامی بوده، بدیهی است که اندیشه سیاسی وی تمام مفاهیمی را که در حوزه حکومت و جامعه کاربرد دارد، در بر می گیرد.
محوری ترین مفاهیم اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) را می توان این گونه برشمرد: رابطه دین و سیاست، عدالت، آزادی، استقلال، مردم سالاری، قانون مداری و قانون گرایی، فرهنگ، وحدت و اتحاد مسلمانان، مصالح اسلام و مسلمانان، دعوت جهانیان به اسلام و گسترش آن، احیای هویت ملی – اسلامی، سیاست خارجی مبتنی بر آرمان های اسلامی و دفاع از مظلومان و محرومان در سراسر عالم.
پاسخ تفصیلی
مفهوم اندیشه در لغت به معنای فکر، تأمل و تفکر است،[1] و اندیشه سیاسی مجموعه ای از آرا و عقایدی است که به شیوه ای عقلانی و منطقی و مستدل در باره چگونگی سازمان دادن به زندگی سیاسی مطرح می گردد که می تواند توصیفی یا تبیینی باشد و اندیشمند سیاسی کسی است که بتواند در باره آرا و عقاید خود به شیوه ای عقلانی و منطقی استدلال کند، تا حدی که اندیشه های او دیگر صرفاً آرا و ترجیحات شخصی به شمار نرود.[2]
اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، جزیی از اندیشه کلان وی و متأثر از ابعاد مختلف اندیشه های ایشان است. از آن جا که امام خمینی شخصیتی چند بعدی است که آثار متعددی در حوزه مباحث عرفان، فقه، فلسفه، کلام و سیاست از ایشان برجای مانده است، و به دلیل آن که وی بنیان گذار و رهبر نظامی مبتنی بر اندیشه های اسلامی بوده، بدیهی است که اندیشه سیاسی وی تمام مفاهیمی که در حوزه حکومت و جامعه کاربرد دارد را در بر می گیرد. امام خمینی یکی از بزرگ ترین دانشمندان مسلمان دوران معاصر و از مردان تاریخ ساز جهان اسلام است. وی متفکری بزرگ بود که به حوزه های مختلف علمی اشراف داشت و همین ویژگی ها از وی شخصیتی چند بعدی ساخته بود.
در باره اندیشه سیاسی امام خمینی کسانی که در حوزه سیاست و مسائل سیاسی می پردازن آثار فراوانی به رشته تحریر در آورده اند. بدیهی است که در این مختصر فرصت پرداختن به تمام زوایای اندیشه سیاسی ایشان نیست، از این رو به صورت خیلی فشرده و فهرست وار به برخی از این حوزه ها سری می زنیم و شما را به منابع مبسوط در این زمینه راهنمایی می کنیم.
برجسته ترین ویژگی های اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) را می توان این گونه برشمرد:
1. رابطه دین و سیاست: یکی از مفاهیم محوری در اندیشه امام رابطه دین و سیاست است، به گونه ای که می توان سنگ بنای اساسی اندیشه سیاسی وی را در این موضوع جست و جو کرد. اعتقاد به ضرورت حکومت و دفاع از لزوم وجود نظم سیاسی در جامعه از مباحث پایه ای و بنیادین در اندیشه سیاسی امام خمینی است. وی از جمله عالمانی بود که به لزوم تأسیس نظام سیاسی در دوران غیبت معتقد بود. وی با ارائه دلایل عقلی و نقلی اثبات کرده که اولاً: اصل وجود حکومت برای جوامع بشری ضروری است. ثانیاً: در هر زمانی از جمله زمان غیبت امام معصوم (ع)، جامعه نیاز به حکومت مطلوب دارد که برای استقرار آن باید تلاش کرد.[3]
2. عدالت: عدالت یکی از مفاهیم کلیدی است که همواره امام (ره) بر آن تأکید دارد و محوری ترین جهت گیری سیاسی اجتماعی نظام سیاسی از دیدگاه ایشان محسوب می شود. امام در سیره نظری و مواضع عملی خود، یکی از مهم ترین اهداف نظام سیاسی را تحقق قسط و عدالت در جامعه بیان می کند: "خدای تبارک و تعالی می فرماید که انبیا را ما فرستادیم، بینات به آنها دادیم، آیات به آنها دادیم، میزان برایشان دادیم و فرستادیم... که مردم قیام به قسط کنند، عدالت اجتماعی در بین مردم باشد".[4] از ویژگی های اندیشه سیاسی امام خمینی آن است که وی حکومت را ابزاری برای تحقق عدالت و معنویت در جامعه می داند، چه این که اگر عدل در جامعه حاکم شود انسان در مسیر رشد و سعادت حرکت می کند، اما در جامعه ای که نشان از عدالت نیست، نشان از سعادت، فلاح و رستگاری نیز وجود ندارد.
3. آزادی؛ آزادی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بود و یکی از مفاهیمی که امام به صورت بنیادین از آن دفاع می کردند. وی از آزادی نه به عنوان یک شعار و ابزار سیاسی، بلکه از حقوق ابتدایی بشر نام می بردند و معتقد بودند، این حق ابتدایی بشر است که آزاد باشد.[5] آزادی چه آن جا که به سرنوشت مشترک با دیگران ارتباط پیدا می کند؛ یعنی آزادی های مدنی و اجتماعی و چه آزادی های خصوصی و فردی که شامل حوزه هایی؛ مانند عقیده، بیان، فکر، احزاب و مطبوعات می شود. البته، طبیعی است که این آزادی ها بدون حد و مرز نخواهد بود. از نگاه امام حد این آزادی ها تا آن جا است که مصالح کشور را به خطر نیندازند. امام مرزهای آزادی را قوانین دینی و قوانین کشور که برگرفته از اسلام است می دانستند و می گفتند در تمام دنیا و تمام کشورها میان آزادی و توطئه مرز وجود دارد.[6]
4. استقلال؛ استقلال در تمام زمینه ها، عدم وابستگی، نفی دخالت اجانب، قطع نفوذ بی گانگان، تحت نظر دیگران نبودن و اداره مستقل مملکت تعاریف است که امام از استقلال ارائه می دهد.[7]
5. مردم سالاری: مردم سالاری و نقش ویژه مردم در تعیین سرنوشت و حضور فعال آنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی، از دیگر محورهای اندیشه سیاسی حضرت امام است. ایشان در رابطه با تعیین سرنوشت هر جامعه و ملتی به دست خودشان چنین می گوید: "ما بنای براین نداریم که یک تحمیلی به ملتمان بکنیم و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری کنیم. ما تابع آرای ملت هستیم....".[8]
6. قانون مندی: قانون مداری و قانون گرایی از اصول اساسی اندیشه سیاسی حضرت امام است. امام عمل به قانون را برای تمامی افراد جامعه از پایین ترین رده نظام تا بالاترین مقامات واجب می دانست. در حکومت مورد نظر امام شخص مطرح نیست، ملاک قانون الاهی است. همه تابع قانون اند و فرقی میان اشخاص نیست.[9] امام معتقد بود در اسلام قانون حکومت می کند، به گونه ای که حتی پیامبر اکرم (ص) نیز تابع قانون بود.[10]
7. فرهنگ: امام خمینی یکی از تأثیر گذارترین متفکران عصر حاضر در تاریخ معاصر ایران است، امام فرهنگ را مبنا و پایه ای برای مسائل سیاسی و اقتصادی می داند. ایشان معتقد بود اگر فرهنگ درست شود و انسان درست تربیت شود، همه مشکلات جامعه درست می شود: "پس فرهنگ، یک کارخانه آدم سازی است، چنانچه انبیا هم برای همین معنا آمدند که آدم درست کنند...".[11] از نگاه امام، فرهنگ کامل و انسان ساز فقط در درون اسلام وجود دارد و تربیت جامعه و مردم تنها از مسیر فرهنگ اسلامی امکان پذیر است: "قضیه تربیت یک ملت به این است که فرهنگ آن ملت صحیح باشد. شما کوشش کنید که فرهنگ را، فرهنگ مستقل اسلامی درست کنید".[12]
8. وحدت: اتحاد و وحدت میان اقشار مختلف مردم از دیگر مؤلفه های اندیشه امام در عالم سیاست است. ایشان رمز پیروزی انقلاب اسلامی را در سایه وحدت می دانست و معتقد بود که از برکات انقلاب اسلامی که موجب عزت ملت ایران و امت اسلامی گردید، مسئله اتحاد بود.[13]
9. مصلحت: امام خمینی معتقد بود از نگاه اسلام کارگزاران حکومت نمی توانند طبق رأی و نظر خود عمل کنند و بر آن اصرار بورزند، بلکه تمام آنچه در حکومت می گذرد باید براساس قوانین الاهی باشد، البته حاکم اسلامی می تواند در موضوعات طبق صلاح مسلمانان و یا صلاح حوزه حکومتی خود عمل کند.[14] امام خود بارها تأکید کردند، اگر مصلحت اسلام یا مسلمانان را در عمل خاصی دیدند اقدام می کنند.[15] دلایل پذیرش قطنامه 598 را در راستای همین اصل می توان ارزیابی کرد.
10. دعوت جهانیان به اسلام و گسترش آن: دعوت جهانیان به اسلام و گسترش معارف اسلام در میان ملل مختلف یکی دیگر از مفاهیم کلیدی اندیشه سیاسی امام خمینی است. دعوت گورباچف رهبر حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سابق از این زاویه قابل بررسی است: "باید قشرهای غیر اسلامی را ... به مکتب مترقی عدالت پرور اسلام دعوت کنید.[16]
11. احیای هویت اسلامی: احیای هویت اسلامی، یکی دیگر از محورهای اندیشه سیاسی و مبارزاتی امام خمینی است. امام (ره) احیای هویت ملی - اسلامی را رمز استقلال و قدرت کشور و مانعی در راه گسترش سلطه قدرت های جهانی دانسته و همواره تأکید می کردند که: "یچ نحو استقلالی حاصل نمی شود، مگر این که ما خودمان را بشناسیم و باور داشته باشیم.[17]
12. سیاست خارجی: سیاست خارجی، چگونگی روابط با کشورهای خارجی و نحوه تعامل دولت اسلامی در عرصه های بین المللی، و دفاع از مظلومان و محرومان در سراسر دنیا، یکی از مباحت مهم در اندیشه سیاسی امام خمینی محسوب می شود. نفی سلطه بی گانگان ( اصل نفی سبیل).[18] این یکی از قواعد مهم فقه اسلام است که براساس آن حق سلطه کافران بر مسلمان نفی شده است. امام براساس این قاعده فقهی با امام با هرنوع سلطه طلبی و مداخله بی گانگان در امور مسلمانان به شدت مخالفت می کرد. مخالفت امام با استکبار، قطع سلطه اجانب و مخالفت با اتکای به قدرت های سلطه گر، در این راستا است.[19]
[1] فرهنگ معین، واژه اندیشه.
[2] بشیریه، حسین، تاریخ اندیشه سیاسی در قرن بیستم، ص 17، نشر نی، تهران، 1376.
[3] امام خمینی، کتاب البیع، ج 2، ص 619؛ امام خمینی، شئون و اختیارات ولی فقیه، ص 23؛ صحیفه امام، ج 2، ص 31، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1378.
[4] صحیفه امام، ج 15، ص 213.
[5] همان، ج 5، ص 387.
[6] صحیفه نور، ج 6، ص271؛ ج 4، ص259؛ ج 9، ص 90، مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، بهمن 1362.
[7] همان، ص 16، 490، 236؛ ج 4، ص 277.
[8] همان، ج 10، ص 181.
[9] همان، ج 9، ص 42.
[10] همان، ج 10، ص 29.
[11] تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی، تبیان(دفتر هجدهم)، ص 270.
[12] صحیفه امام، ج 8، ص 96.
[13] صحیفه نور، ج 5، ص 173، 141.
[14] همان، ص 461.
[15] همان، ج 1، ص 293.
[16] همان، ج 3، ص 322.
[17] همان، ج 9، 258.
[18] "وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً" . نساء، 141.
[19] صحیفه امام، ج 4، ص 317.
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan
⛔️ شبهه: ⛔️
مردان ِ سرزمینِ من،
اسمِ "شَهوَتِ" خود را گذاشته اند
"صیـغِه....
و "نامَحــرَم" را ساعتی "مَحــرَم" کردند تا به نام "دیــن"
دلی از شَهوَتِ خود درآورند!
تنت را به کسی نسپار بانو...
به بهانه عشق لمست میکنند...
به بهانه ماندن عريانت میکنند...
و در اخر به بهانه فاحشگى ترکت میکنن...
✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅
اینم پاسخ حقوقی به این شبه که ناشی از کج فهمی از موراد خاص دینی هست
ازدواج موقت از گسترش روابط آزاد جلوگیری می کند. روابط آزاد مغایر برخی مذاهب است و تعهدات قانونی برای طرفین ایجاد نمی کند. این مزیت به ویژه در مورد فرزندان حاصل از ازدواج موقت مطرح است که تمام حقوق فرزندان ازدواج عادی را دارندو قواعد حقوی اطفال نامشروع از قبیل ارث نبردن را شامل نمی شود.
با در نظر گرفتن نگاه دین و عرف و قانون به ازدواج موقت، برای پذیرفته شدن این مقوله در سطح عمومی جامعه نیازمند فرهنگ سازی و تغییر نوع نگاه ها هستیم چرا که ازدواج موقت می تواند در پاره ای موارد خاص راهگشا باشد به شرط اینکه تمام جوانب موضوع بررسی شده باشد و در این رابطه تمام طرفین از حقوق برخوردار باشند. رجوع کنید کتاب حقوق خانواده دکتر حسین صفایی
.....................
#مه_شکن
🆔 @mh_shkan