eitaa logo
پاسخ به سوالات و شبهات
448 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
362 ویدیو
0 فایل
مرجع پاسخگویی به شبهات،سوالات،شایعات 🔷 شبهات اعتقادی _ مذهبی _ تاریخی _ ا جتماعی _ سیاسی تاریخ ساخت کانال۱۳۹۹/۰۶/۲۳ شرایط تبلیغات در کانال زیر: https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆متن شبهه : اسامی و قبل از قيام كربلا نیز وجود داشت حتی قبل از اسلام در دوران جاهلیت نیز بوده ! 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ در جواب اين سؤال بايد توجه كرد كه: اطلاق كلمه «عاشورا» بر دهم ماه محرم، پس از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين و ياران آن حضرت، صورت پذيرفته است و در دوره پيش از اسلام بر دهم ماه محرم عاشورا نمى گفتند. ابن اثير در كتاب «نهايه» مى گويد: «عاشورا يك اسم اسلامى است» و ابن دريد مى گويد: «عاشورا يك اسم اسلامى» است و در دوره جاهليت به اين نام معروف نبود، (الصحيح من سيرة النبى، ح 3، ص 106، چاپ جامعه مدرسين). 2⃣ در «مجمع البحرين» نيز آمده است: «عاشورا يك اسم اسلامى است» آنچه پيش از به شهادت رسيدن حضرت امام حسين(ع) بود اين بود كه هم پيامبر اسلام(ص) و هم حضرت على(ع) شهادت امام حسين(ع) را در كربلا پيشگويى كرده بودند و حتى امام حسين(ع) نيز شهادت خود را پيشگويى كرده بود و به برخى از پيامبران پيشين هم شهادت آن حضرت وحى شده بود، (بحارالانوار، ج 44، ص 223 و ص 250). ولى پيش از اسلام دهم محرم را عاشورا نمى گفتند. ولى پس از آنكه حضرت امام حسين(ع) در كربلا به شهادت رسيد، آن روز در ميان مردم به روز عاشورا معروف گرديد و شيعيان على(ع) آن روز را روز عزا و عزادارى قرار دادند و در مقابل آنان بنى اميه و پيروانشان آن روز را روز جشن و سرور قرار دادند و به تدريج دشمنان شيعه درباره عاشورا احاديثى ساختند تا آن روز را با فضيلت نشان بدهند در حالى كه آن روز، روز غم و اندوه است و روز مصيبت و نكبت است، روزى است كه بهترين انسان را كشته اند، جگر رسول خدا را پاره كرده اند و زنان و كودكان پيامبر را به اسارت برده اند، آيا اينگونه روز مى تواند روز مباركى باشد؟! 3⃣ شيخ عباس قمى در مفاتيح الجنان مى گويد: روز دهم ماه محرم روز شهادت امام حسين است، روز مصيبت و حزن ائمه اطهار و شيعيان آنان است و شايسته است كه شيعيان در اين روز مشغول كارهاى دنيوى نگردند و مشغول گريه و نوحه باشند و زيارت عاشورا بخوانند. شيخ عباس قمى به نقل از نويسنده «شفاء الصدور» مى گويد: بنى اميه روز عاشورا را مبارك مى دانستند: در اين روز براى خود خريد مى كردند و خريد را در آن روز سنّت خود كرده بودند، آنان در اين روز مراسم عيد بر پا مى كردند، آن روز را روزه مى گرفتند و در آن روز طلب حوائج را مستحب مى دانستند و براى همين درباره روز عاشورا فضايل و مناقبى ساخته اند و حتى دعائى هم درباره آن درست كرده اند كه اولش اين است: يا قابل توبة آدم يوم عاشورا، يا رافع ادريس الى السماء يوم عاشورا، يا مسكّن السفينة يوم عاشورا يا غياث ابراهيم من النار يوم عاشورا. اينها را ساخته اند. تا امر، مشتبه شود. آنان در سخنرانيهاى خود مى گويند: هر نبىّ وسيله و شرفى دارد و در روز عاشورا، اين شرف زياد مى شود مانند خاموش كردن آتش نمرود براى ابراهيم، قرار گرفتن سفينه نوح به كوه جودى، غرق ساختن فرعون در دريا و نجات حضرت موسى از دست فرعون، نجات حضرت عيسى از دست يهوديان. 4⃣ شيخ عباس قمى در ادامه مى گويد: شيخ صدوق از ميثم تمار نقل كرده كه ميثم تمّار گفت: اين امت پيامبر، فرزند پيغمبر خود را مى كشند و روز عاشورا را كه فرزند پيغمبر را كشته اند، روز مبارك قرار مى دهند و اين كار شدنى است و خواهد شد. راوى مى گويد: به ميثم گفتم: چگونه آن روز را روز مبارك قرار مى دهند؟ گفت: آنان در فضيلت آن حديث وضع مى كنند و مى گويند: روز عاشورا روزى است كه خداوند توبه آدم را پذيرفته است با اينكه توبه آدم در ذى حجه پذيرفته شده است، آنان مى گويند: در عاشورا، يونس از شكم ماهى نجات يافته است، در حالى كه در ذى قعده از شكم ماهى نجات يافته است، مى گويند: روز عاشورا روزى است كه سفينه نوح در كوه جودى قرار گرفت در حالى كه روز هيجدهم ذى حجه در كوه قرار گرفت و آنان مى گويند: روز عاشورا دريا براى موسى شكافته شد در حالى كه در ربيع الاول شكافته شده بود، (مفاتيح الجنان، ص 476، اعمال روز عاشورا، چاپ اول، انتشارات فاطمه زهرا). ..................... 🆔 @mh_shkan
🔘 متن شبهه: یا مجالس امام حسین (ع) حکومتیه یا حکومتی نیست؟ نقش حکومت چیه؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ مجالس امام حسین (ع)حکومتی نیست اما وظیفه حکومت دینی اقامه معروف و نهی از منکر و تعظیم شعائره. اگر حکومت دینی تعظیم و ترویج شعائر دینی رو نکنه با حکومت طاغوت فرقی نداره، اما این به معنای این نیست که هیئت‌ها رو حکومت برگزار می‌کنند. 2⃣ حکومت برگزار نمی‌کند اما حتما تشویق می‌کنه پس نقش حکومت اسلامی تشویق مردم به سمت حق و اهل بیت (ع)هست. این تفاوتش با حکومت طاغوت و سکولاره که یا مانع هستند یا بی‌تفاوت. 3⃣ مجالس حکومتی، یک غلط فاحش است که القاء می‌کنند. مگر برای مجالس امام حسین (ع) در سراسر کشور و روستاها سرسوزنی حکومت هزینه می‌کند؟!! تمام مجالس امام حسین (ع) نذورات مردمیه. 4⃣ حتی اگر حکومت، مجالس امام حسین (ع) رو برگزار کنه، بخشی از وظیفه‌اش رو در رابطه با ترویج معروف و خوبی‌ها انجام داده است و این یک افتخاره. 5⃣ بله ایرانیان همیشه در طول تاریخ محب اهل بیت (ع) بودند، اما همیشه مانند الان اینگونه در سرتاسر ایران کوچه به کوچه و خونه به خونه مجالس عزا برپا نمیشد، نگاهی به ایرانِ زمان پهلوی بیندازید که هیئات خیلی محدود بود که گاهی به صورت مخفیانه برگزار می‌شد. این است فرق حکومت اسلامی و حکومت طاغوت ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆متن شبهه: شنیده شده که می گویند از صدای گریه حضرت رقیه سلام الله علیها یزید در کاخش از خواب بیدار شد و… در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ تنها مدرک این اتفاق را در خانه و کاخ یزید ترسیم می‌کند، اما همه می‌گویند در خرابه! و جالب هم این است که اکثرا – اعم از نویسندگان و گویندگان – گفتار خود را به کامل بهائی نسبت می‌دهند! در حالیکه انگار این بخش از کتاب را مطالعه نکرده اند. 2⃣ اما نقل ماجرا از کامل بهائی؛ 🔅 کامل بهائی مال عماد الدین طبری ج 2 ص 179 دارد: در «حاویة» آمده که زنان خاندان نبوت در حالت اسیرى، حال مردان که در کربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده مى‌داشتند و هر کودکى را وعده‌ها مى‌دادند که پدر تو به فلان سفر رفته است [و] باز مى‌آید تا ایشان را به خانه یزید آوردند، دخترکى چهارساله بود، شبى از خواب بیدار شد و گفت : «پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم سخت پریشان!، زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست، یزید خفته بود، از خواب بیدار شد و حال تفحص کرد، خبر بردند که حال چنین است. 3⃣ به وضوح پیداست که این اتفاق در خانه یزید بوده نه خرابه، البته باید گفت در ابتدا ورود اسرا به شام آن‌ها را در خرابه بردند، خرابه‌ای که امام صادق(ع) در روایتی که از ایشان کتاب خرائج ج 2 ص 753 نقل می‌کند، آن قدر سست بود که می‌خواست بر سرآنان فرو بریزد و کتاب امالی شیخ صدوق ص 231 از فاطمه بنت الحسین(ع) متنی به این مضمون نقل می‌کند، آن‌ها را در جایی زندانی کردند که نه از سرما در امان بودند، نه از گرما، به حدی که صورت‌هایشان آسیب دیده بود، شاید همین نقل‌ها بعضی‌ها را به اشتباه انداخته و خیال کرده‌اند این مصیبت در خرابه بوده! به هر حال تنها مدرک این مصیبت است. 4⃣ با دقت در عبارت «زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست» در می بابیم با صدای گریه و فغان اسراء یزید(لعنة الله علیه) از خواب بیدار شد نه تنها با گریه حضرت رقیه سلام الله علیها . 5⃣ اما در رابطه با مکان خرابه که چه جایی و در کجا بوده باید گفت ، مورّخان و مقتل نویسان این مکان را به صورتهای متفاوتی توصیف کرده‌اند که برخی از آنها را ذکر میکنیم؛ 🔸 پس از خطبۀ حضرت زینب(س) در مجلس یزید که اوضاع را بر ضدّ او متحوّل ساخت، یزید به ناچار اهل بیت را در خرابه‌ای بی‌سقف جای داد. آنان سه روز در آن خرابه بودند … 📚 (مقتل خوارزمی، ج ۲، ص ۷۴ | فرهنگ عاشورا، ص۱۵۹) 🔸 از بعض کتب نقل شده که مسکن و مجلس اهل البیت(ع) در شام در خانۀ خرابی بوده و مقصود یزید آن بود که آن خانه سر ایشان خراب شود و کشته شوند … 📚 (منتهی الآمال، ج۲، ص۱۰۰۲) 🔸 (بعد از وقایعی که در کاخ یزید رخ داد، به دستور او، اهل بیت را برای مدتی در شام سکنا دادند.) شیخ مفید این موضوع را چنین به تصویر کشیده است: 🔹«…سپس دستور داد زنان را در خانه جداگانه درآرند، و على بن الحسين(ع) نيز نزد ايشان باشد، پس خانه چسبيده به خانه يزيد را براى ايشان خالى كرده، و چند روزى آن خاندان (عصمت) در آن‌جا ماندند…». 📚 (شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج2، ص 122) از متن شیخ مفید همین مقدار دانسته می‌شود که محل اسکان اهل بیت(ع) خانه‌ای در جوار قصر یزید بود. و به ویژگی‌های دیگر آن پرداخته نشد. 🔸 اما قطب راوندی روایتی مفصل‌تر نقل می‌کند: 🔹 «امام صادق(ع) فرمود: وقتى امام زين العابدين(ع) را با اهل بيت پيامبر نزد يزيد آوردند، آنان را در خرابهاى كه ديوارهايش سست بود قرار دادند. يكى از آنها گفت: ما را در اين خرابه قرار دادند تا بر سر ما خراب شود. يكى از نگهبانان اين را شنيد و به زبان رومی گفت: اينها را بنگريد میترسند كه ديوار بر سر آنها خراب شود، در حالی‌که اين بهتر است از آن‌كه فردا بيرونشان آورده و يكى بعد از ديگرى گردنشان را بزنند! امام سجاد(ع) فرمود: به اذن خدا هيچ يك از اين دو نمی شود. و همين طور هم شد.» 📚 (قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج2، ص 753) farsnews.com/newstext.php?nn=13930916001105 yon.ir/KamelBahae yon.ir/wikishiaKh islamquest.net/fa/archive/question/ar22308 ..................... 🆔 @mh_shkan
🔆متن شبهه : مختار ثقفی کیست؟ زمانی که عمر بن خطاب خلیفه اسلام پیشنهاد حمله به ایران را مطرح نمود سکوت بر حاضرین حاکم شد ، سکوتی ناشی از عظمت و شکوه ایران‌زمین، ناشی از ترس و تردید. در این میان ابوعبید ثقفی ( پدر مختار) برخاست و گفت نخستین کسی که در این راه قدم خواهد گذاشت منم. در این زمان مختار 20 ساله به همراه پدر، عمو و سپاه متجاوزان عرب راهی ایران‌زمین شد و در نبرد یوم الجسر شرکت نمود. حال ما را چه شده است؟ فرزند اولین متجاوز به خاک و ناموس ایران‌زمین را اسطوره کودکان خویش ساخته، سرمایه ملی خود را صرف تولید سریال زندگینامه و بیان دلاوری های او نموده. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ کشورگشایی و حملات نظامی به بهانه ی نشر اسلام، با روح برادری، برابری و عدالتخواهانه ی اسلام همخوانی ندارد. جنگ ها و درگیری های مرزی بین اعراب و ایرانیان از زمان خلیفه ی اول شروع شده بود و در زمان خلیفه ی دوم نیز تداوم یافت. انگیزه ی اعراب مسلمان از این حملات هم از بعد اعتقادی و معنوی و هم از بعد اقتصادی و مادی قابل بررسی است. ضعف و فساد حاکم بر دولت ساسانی و اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی ایران نیز از مهم ترین زمینه های این فتوحات بود. yon.ir/Ki4n 2⃣ ابو عبید ثقفی در آغاز خلافت عمر داوطلب شد تا به توصیه ی او برای ادامه نبردها جامه ی عمل بپوشاند. او پس از کسب چند پیروزی در جنگ مشهور به جسر ( پل ) به همراه چند یا یک تن از فرزندانش کشته شد. پیش از ابوعبید ، خالد بن ولید و مثنی بن حارث در فرماندهی جنگ با ایرانیان شرکت داشتند و او نخستین سردار در این نبردها نبوده است. yon.ir/YsQP 3⃣ روایاتی مبنی بر حضور مختار بن ابی عبید ثقفی در سنین جوانی در جنگ جسر موجود است، اما وی به توصیه ی عمویش در صحنه ی نبرد شرکت نداشته است. yon.ir/L4Io 4⃣ اگرچه پدر مختار فرماندهی سپاهی از اعراب را در جنگ با ایرانیان برعهده داشته اما ما ایرانیان به سبب روحیه ی ظلم ستیزی و عدالتخواهانه او و انتقام وی از قاتلان امام حسین (ع) و یاران ایشان ، وی را می ستاییم و اقدام او را ارزشمند می دانیم. روایات رسیده از برخی ائمه معصومین (ع) از مدح و تکریم مختار حکایت دارند. هزاران تن از ایرانیان که به سپاه سرخ مشهور بودند داوطلبانه در قیام وی بر ضد خلافت امویان مشارکت داشتند و کمک های مالی فراوانی از سوی شهرهای ایران به وی می رسید. yon.ir/aC1Q 5⃣ کتمان برخی جنایت ها و خودسری ها در جریان فتح شهرهای ایران به دست اعراب مسلمان، ممکن نیست اما از آنجا که روایات و گزارشات دروغ و مبالغه آمیز بسیاری به کتب تاریخی راه یافته، اسلام ستیزان با استناد به آنان و با بزرگنمایی این رفتارهای ناپسند که ربطی هم به آموزه های اسلامی ندارند سعی در تخریب چهره ی نورانی اسلام دارند. باید دانست که به اذعان مورخان، اهل کتاب و ایرانیان در قبول دین اسلام آزاد بودند و در صورت عدم پذیرش آن ، مکلف به پرداخت جزیه و خراج می شدند تا تحت حمایت مسلمانان قرار بگیرند. در همین زمینه ها مطالعه کتاب "کارنامه ی اسلام" از مرحوم عبدالحسین زرینکوب و "یکصد صحابی ساختگی" از علامه عسکری توصیه می شود. ..................... 🆔 @mh_shkan
❌ شبهه یکی از شبهاتی که در این ایام در فضای مجازی و حقیقی مطرح می‌شود، این است که می‌گویند کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین(ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بوده‌اند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشته‌اند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری می‌کنند و اشک می‌ریزند! ✅ پاسخ ✍️ استاد محمدحسین رجبی دوانی بی‌شک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بوده‌اند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهج‌البلاغه این مطلب را می‌گوید و سپس تصریح می‌کند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛ البته عقل سلیم حکم می‌کرد که امیرالمؤمنین (ع) مرکز خلافتشان را جایی انتخاب کنند که بیشترین پذیرش را دارند منتهی این که گفته می‌شود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق می‌شود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سه‌گانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعت‌های خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمی‌گفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند! حالا چگونه می‌توان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آن‌ها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دوره‌ای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعت‌هایشان پیروی می‌کردند، لذا در نهج‌البلاغه می‌بینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آن‌ها گلایه‌ها کرده‌اند؛ بنابراین اگر می‌بینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون می‌شد؛ درست است که نهضت نامه‌نگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان ابن صرد، حبیب ابن مظاهر، و مسلم ابن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی‌امیه با آن مواجه شده بودند و آنها می‌خواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهل‌بیت که می‌خواهند این‌طور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر می‌دانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهل‌بیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند؛ بر این اساس با قاطعیت می‌توان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمی‌توان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبوده‌اند. ..................... 🆔 @mh_shkan
🏴فتاوای امام خامنه ای درباره مسائل محرم 🔴سوال: آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟ ♦️ج: هر چند تعیین نرخ برای این کارها مناسب نیست، شایسته نیست. اما حالا بنده خدا منبری رفته مثلا یا مداحی داشته، مزدی میدهند ،وجهی می‌دهند پاکتی می‌دهند، گرفتن آنها اشکالی ندارد و پیشتر هم ما گفتیم که به هر حال مجالسی که برای عزای معصومین علیهم‌السلام و اباعبدالله حسین علیه‌السلام برپا می‌شود چه سخنران و چه روضه‌خوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلی‌اش این چیزها  نباشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام - ان‌شاالله محفوظ بماند و بهره مند باشند. 🏴گوش دادن به موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری 🔴سوال: آیا هر نوع شادی کردن هر چند با گوش دادن به سرود های شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری اهل بیت معصومین (علیهم السلام) حرام است؟ ♦️ج: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام به شادی بپردازند و اگر به گونه‌ای باشد که عرفاً توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود. 🏴برهنه شدن در سینه زنی 🔴سوال: برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟ ♦️ج: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد. 🏴تباکی در مراسم عزاداری 🔴سوال: کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام)نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب می شود؟ ♦️ج: تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود 🏴آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری 🔴سوال: آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟ ♦️ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
: ⁉️ آیا چاپ و نوشتن آیات قرآن و اسامی معصومین (علیهم السلام) روی لباس، مخصوصاً لباس مشکی، با توجه به این که دست و بدن به آن برخورد می کند، جایز است؟ استفاده از این لباس ها چه حکمی دارد؟ : 🔹 اشکال ندارد، ولی است احکام شرعی در مورد آن رعایت شود و از بی احترامی و و دست زدن بدون به نوشته های آن خودداری شود. 📚استفتائات مقام معظم رهبری ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 رعایت احترام اسماء متبرکه 💠 سؤال: نصب برچسب اسماء متبرّکه، بر روی ظرف های پلاستیکی که در ایستگاه های صلواتی و مراسم عزاداری پخش می شود (و بعضا یقین به دور ریختن ظرف توسط مردم نیز وجود دارد)، چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: فی نفسه اشکال ندارد اما کسی که ظروف را تحویل می گیرد باید طبق وظیفه خود عمل نموده و در هر صورت هتک حرمت جایز نیست. ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 مصرف باقی مانده اموال عزاداری برای زائران اربعین 💠 سؤال: مقداری برنج با نرخ دولتی برای مراسم محرم و عزاداری امام حسین (علیه السلام) به هیئت های مساجد داده شده است؛ آیا می توان در ایام اربعین برای زائرانی که به عراق می روند، آن را مصرف کرد؟ ✅ جواب: جایز نیست و باید در همان هیئت های مساجد برای مراسم محرم و عزاداری مصرف گردد. ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 پیراهن های دارای اسماء متبرکه ❓سوال: جديدا بر روی پيراهن عزاداری نام مبارك ائمه و شعارهای ديگر چاپ می‎شود، مسح آنها در هنگام سينه زنی و غيره، بدون وضو چه حكمی دارد؟ 🔹آيت الله : كسى كه وضو ندارد بنابر احتياط واجب حرام است اسم مبارك ائمه را مس نمايد . 🔸آيات عظام و : احتیاط مستحب است که اسم مبارک ائمه را بدون وضو لمس ننماید. 📌- کودکان در این مورد تکلیفی ندارند و لمس اسماء متبرکه برای آنها اشکال ندارد. 📌- مس شعارهای که اسماء متبرکه ندارند، مانند هیهات منا الذله، اشکال ندارد. 📌- مس اسامی غیر ائمه مانند یا علی اکبر، یا علی اصغر، یا ابوالفضل، اشکال ندارد. 📌- بنا فتوای مشهور مس کلمه «اللَّه» بدون وضو جايز نيست؛ هر چند جزئى از اسمی باشد مانند یا اباعبداللّه. 🏷 پی‌نوشت: توضيح المسائل مراجع م 319 ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر ❓سوال: انجام مراسم جشن عروسی یا تولد در ماه محرم وصفر چه حکمی دارد ؟ ✅ جواب: برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند. 📌نکته: متعارف میان مردم این است که مراسم جشن عقد و عروسى را در تمام محرّم و صفر به عنوان احترام ترک کنند. 🏷 پی‌نوشت: سایت آیت الله خامنه ای ..................... 🆔 @mh_shkan
🔘 متن شبهه : پیام عاشورا این بود که عرق خورها و دختربازها می‌رند بهشت و مسلمونا می‌رند جهنم! امام حسین را نه عرق خورا کشتند، نه دختربازا نه کافران، امام حسین را مسلمونا و آخوندا و اهل نماز کشتند!! 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ اتفاقا امام حسین علیه‌السلام را یزیدی کشت که هم عرق‌خور بود هم دختر باز و هم کافر! منابع متعددی مانند مسعودي در كتاب مروج الذهب، ج 3، ص 61 و سبط ابن الجوزي در كتاب تذكره الخواص، ص 260 و... درباره این گونه فسق و فجورهای یزید با صراحت گزارش داده‌اند. 2⃣ یک نمونه از این جریانی است که می‌گوید یزید ملعون روزي سر سفره شراب نشست و در حالي كه ابن زياد در طرف راست او نشسته بود، به ساقي گفت: اسقني شربهَ تُرَوّي مُشاسي ثم مِلْ فَاسِقَ مِثلَها ابن زياد يعني: اي ساقي به من شرابي بنوشان كه قلب مرا سيراب گرداند، سپس جام پركن و مانند همان شراب به پسر زياد بده 3⃣ همچنین وقتي سر مبارك سيد الشهداء ـ عليه السلام ـ را جلوي او گذاردند، با چوب خيزران به آن سر مبارك مي زد و اشعاري را مي خواند كه یکی از ابيات آخرش چنين بود: لَعِبَتْ هاشمُ بالمُلك فلا خَبَرٌ جاءَ وَلا وَحيٌ نَزَلْ یعنی بنی هاشم با حکومت بازی کردند والا نه خبری از آسمان آمده نه وحیی نازل شده است!! 4⃣ گزارشی هم که عبدالله بن حنظله از وضعیت یزید به مردم مدینه می‌دهد موید منش و اعتقادات کفرآلود یزید است. در صفحه ۶۳ تذكره الخواص آمده است: جماعتي از اهل مدينه در سال 62 هجري به شام رفتند، وقتي از اعمال فجيع و كفريات يزيد باخبر شدند به مدينه برگشتند و بيعت با او را شكسته و علناً او را لعن مي نمودند و استاندارش، عثمان بن محمد بن ابي سفيان، را از شهر بيرون كردند. سپس عبدالله بن حنظله خطاب به اهل مدينه گفت: اي مردم ما از شام بيرون نيامده و خروج بر يزيد ننموديم؛ مگر آن كه ديديم كه «او مرد بي ديني است كه زنا می‌کند، شراب مي خورد، نماز نمي خواند و اولاد پيغمبران را مي كشد» 5⃣ خود امام حسين ـ عليه السلام هم در مجلس وليد بن عتبه ( فرماندار مدينه) خطاب به او فرمود: و يزيد رجل شارب الخمر و قاتل النفس المحَّرمه مُعلنُ بالفسق. (خوارزمي، مقتل الحسين، ج 1، ص 184.) 6⃣ بله معلوم است که دینداران احمق و دنیا پرستی هم یزید را همراهی کردند، اما باعث و بانی قتل امام حسین علیه‌السلام و اساسا سبب قیام عاشورا، فسق و شرابخواری و کفر آشکار یزید بود. ✍️ حجت‌الاسلام دکتر ..................... 🆔 @mh_shkan
🔘 متن شبهه : چرا اعتقادات نوجوان و جوانان نسبت به قبل ضعیف شده است؟! 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ اعتقادات نوجوانان و جوانان چه زمانی را با هم مقایسه کنیم؟! اگر قبل انقلاب و بعد از انقلاب را بخواهیم با هم مقایسه کنیم اصلاً قابل‌مقایسه نیستند و این را از آمار منابع رسمی کشور می‌توان دریافت. چرا که حاکمیت طاغوت مردم را به فساد و تباهی دعوت و گاهی مجبور می‌کرد؛ ولی حاکمیت فعلی نه‌تنها مردم را تشویق به فساد نمی‌کند؛ بلکه تمام ابزار تبلیغاتی خود را صرف دعوت مردم به پاکی و پاک‌دامنی می‌کند. 2⃣ اما مقایسه‌کردن اعتقادات نوجوانان و جوانان در طول انقلاب هر چند با نقاط عطفی همراه بوده است؛ ولی روبه‌رشد بوده است. نقطهٔ عطف و اوج اعتقادات نوجوانان و جوانان در اوایل انقلاب و زمان جنگ بوده است. 3⃣ کسی که در یک محیط کثیف و آلوده باشد وقتی او را به یک محیط تمیز و خوب می‌آورید شروع به یک رشد خیلی خوب می‌کند و شکوفا می‌شود. نوجوانان و جوانان ما هم قبل انقلاب در یک کثیفی و ناپاکی بودند که با وجود انقلاب به یک محیط پاک آمدند و شروع کردند به شکوفاشدن و رشدکردن و شدند شهدا و ایثارگران، به این خاطر نقطهٔ عطف و اوج آنان اوایل انقلاب و زمان جنگ بود. 4⃣ نوجوانان و جوانان امروزی هم مثل همان نوجوانان و جوانان زمان جنگ هستند فقط بر اثر تبلیغات بیشتر دشمنان و فضای آلوده مجازی، غباری بر قلب‌های آنان نشسته است که با کوچک‌ترین تلنگر پاک می‌شود. دلیل این هم تلنگرهایی است که هر چند وقت یک‌بار به آنان زده می‌شود و بیدار می‌شوند، مثل: ١- یک سرود سلام فرمانده وقتی اجرا می‌شود تمام نوجوانان و جوانان با آن همراهی می‌کنند و آن را نه در ایران بلکه در تمام کل دنیا اجرا می‌کنند و این به‌خاطر آن فطرت پاک نوجوان و جوانان است که با یک تلنگر بیدار می‌شوند. ٢- یک شخصی مثل سردار سلیمانی شهید می‌شود چقدر نوجوان و جوان با شهادت او بیدار می‌شوند و با او هم‌زاد پنداری می‌کنند و می‌گویند ما همه سردار سلیمانی هستیم. ٣- یا در جریان همین اغتشاشات اخیر خیلی از کسایی که توی خیابان آمده بودند نوجوان و جوانان بودند که فریب فضای مجازی را خورده بودند و همین که با آن‌ها صحبت می‌شد و تلنگر به آن‌ها می‌زدید، بیدار می‌شدند و ابراز پشیمانی می‌کردند. ۴- و... 5⃣ اگر اعتقادات نوجوانان و جوانان ما نسبت به قبل ضعیف شده است، پس این همه مراسمات اربعین و اعتکاف و...که توسط نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود یا حضور بیش از گذشته نوجوانان و جوانان در شب‌های قدر و شرکت بی‌سابقه آنان در مراسمات راهپیمایی‌ها و تشییع شهداء نشان از بی‌اعتقادی آنان است؟! یا بیشترشدن اعتقادات آنان است؟! 6⃣ اگر اعتقادات نوجوانان و جوانان نسبت به قبل ضعیف شده است، پس این همه نوجوان و جوان که در سوریه برای دفاع از حرم رفتند و شهید شدند دلیلش چیست؟! 7⃣ اگر از همین نوجوانان و جوانان امروز بپرسید الگوی شما در زندگی چیست؟! شاید در مرحله اول یک سلبریتی یا فوتبالیست الگوی او باشد؛ ولی بعد از مدتی که آن سلبریتی اشتباهی انجام دهد از چشمش می‌افتد و او را فراموش می‌کند؛ ولی یک الگوی دینی یا مذهبی را به‌راحتی کنار نمی‌گذارد مثل حضرت علی علیه‌السلام یا حضرت ابوالفضل سلام‌الله‌علیه یا شهید سلیمانی و... 8⃣ نکتهٔ بسیار مهم این است که دشمنان نمی‌خواهند ایمان و اعتقادات نوجوان و جوانان ما دیده شود، چون قدرت تبلیغات و رسانه در دست آنان است فقط بدی‌ها و ضعف‌ها و هنجارشکنی‌های نوجوانان را نشان می‌دهند. 9⃣ هر چند ممکن است کارهای خوب و مذهبی نوجوانان و جوانان هزاران برابر بیشتر از کارهای غیرمذهبی آنان باشد؛ ولی دشمنان نمی‌خواهند آن‌ها دیده شوند. به این خاطر چون کارهای غیردینی را برجسته می‌کنند خیال می‌کنیم اعتقادات جوانان ضعیف‌تر از قبل شده است درحالی‌که این‌طور نیست. 🌐http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/157 ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 باقی مانده هزینه های مراسم عاشورا 💠 سؤال: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم عاشورای امام حسین(ع) جمع ‌آوری می‌ شود، در چه موردی باید خرج شود؟ ✅ جواب: اگر شرعی صورت گرفته، تابع نذر است و گرنه می‌ توان با کسب اجازه از اهدا کنندگان، اموال باقی مانده را در امور خیر مصرف کرد یا آن‌ها را برای مصرف در آینده نگاه داشت. دفتر مقام معظم رهبری ..................... 🆔 @mh_shkan
صرف اموال زن برای عزاداری 🔷 سوال: اگر زنی بخواهد از درآمد یا مال خود ، برای انجام مراسم اهل بیت (علیهم السلام) استفاده کند، نیاز به اجازه شوهر دارد؟ ✅ جواب: در موارد غیر نذر، اختیار با خود اوست اما در صورت حضور شوهر، نذر زن بنا بر احتياط واجب باید با اجازه او باشد. ..................... 🆔 @mh_shkan
🏴انجام مراسم در ادارات 🔷سوال: آیا شرکت در و سایر مراسم مذهبی از قبیل و ... برای در اشکال دارد؟ و چنانچه در این مراسم از هزینه های عمومی اداره ، جهت پذیرایی استفاده گردد، آیا اشکال دارد؟ همچنین چنانچه شرکت در این نوع مراسم موجب معطلی و اتلاف وقت مشتریان گردد، حکم شرعی آنرا مرقوم فرمائید. ✅جواب: اگر موجب نشود، اشکال ندارد؛ و اگر در این زمینه وجود دارد، باید مراعات شود؛ و مسئولین باید به گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که قرائت زیارت عاشورا، بهانه و وسیله ای برای به تأخیر انداختن کارهای مراجعه کنندگان نشود. ..................... 🆔 @mh_shkan
🏴پوشیدن لباس های شاد در ایام سوگواری 🔷س : پوشیدن با و شاد در و عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر به و نباشد و عرفاً توهین و سبک دانستن محسوب نشود، اشکال ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
🏴اصلاح و آرایش زن برای شوهرش در ایام عزاداری محرم و صفر 🔷س: حکم کردن و پوشیدن توسط برای شوهرش در منزل، در ماه های و صفر چگونه است؟ ✅ج: فی نفسه مانعی ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
‼️مصرف پولِ عزاداری 🔷س : اگر پولی برای اطعام عزاداران جمع شده باشد ولی به جهتی نتوان آن را در ایام عزاداری مصرف کرد، تکلیف این پول چیست؟ ✅ج: برای اطعام در عزاداری سال بعد استفاده کنند و یا با اجازه صاحبان وجوه، در موارد دیگر مصرف کنند. ..................... 🆔 @mh_shkan
🔖 | مصرف باقیمانده نذورات مراسم فاطمیه در محرم ❓سؤال: آیا می‌شود « » را در خرج کرد؟ 🧕 ویژه مقلدین : رهبر معظم انقلاب ..................... 🆔 @mh_shkan
بر پا کردن مجالس عزاداری بدون اجازه و رضایت شوهر⭐☝🏻 ..................... 🆔 @mh_shkan
پوشیدن لباس مشکی ❓ برخی افراد از اول تا آخر به احترام حسین (علیه السلام) می پوشند، آیا این کار با اینکه دو ماه طول می کشد باز امر پسندیده ای بوده و کراهت ندارد؟ ✅ جواب: پوشیدن در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه، موجب ترتب ثواب الهی است. ..................... 🆔 @mh_shkan
☑️حضور زنان در مجالس عزاداری 🔻سؤال: آیا در مجالس عزاداری در ، که در کوچه و برگزار می شود، جایز است؟ 🔺جواب: حضور بانوان در مراسم عزاداری با رعایت اشکال ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
📚 استفاده از اموال بیت المال جهت مراسم عزاداری 💠 سؤال: آیا می توان از اموال برای استفاده کرد؟ ✅ پاسخ رهبر معظم انقلاب : به طور کلی این گونه امور تابع و می باشد و تخلف از آن جایز نیست و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانعی ندارد. ..................... 🆔 @mh_shkan
..................... 🆔 @mh_shkan