eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
996 دنبال‌کننده
869 عکس
416 ویدیو
117 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند : 🌸یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ» برای رسیدن به موفقیت، در مدیریت برنامه های زندگی باید از 4 امر اجتناب نمود: 1_عدم توجه به نظام فکری و چهارچوب فکری دین در برنامه ها 2_عدم تمرکز بر نقاط مرکزی و مرکز ثقل برنامه های خدامحور زندگی 3_ سپردن زمام برنامه ریزی و اجرای آنها در زندگی به انسانهای ناکارآمد و بدون دانش و تعهد 4_ کنار زدن انسانهای کارآمد و مدیر و مدبر با دانش الهی از برنامه های زندگی ⭕️چهار عامل افول تمدنها از زبان امیرالمومنین علیه السلام: 1ـ عدم توجه به اصول وارزشهای پارادایم دین و نظام فکری مطلوب دینی در طراحی سیستمها و ساختارهای اداره کننده جامعه 2ـ عدم توجه به راهبردهای مرکزی سیستمها و ساختارهای دینی اداره کننده جامعه و تمرکز بر حاشیه ها در اداره جامعه 3ـ عدم مدیریت بهینه منابع انسانی و  به کار گیری آدم‌های ناکارامد در مناصب مدیریتی حساس جامعه 4ـ کنار گذاردن انسان‌های شایسته و کارآمد از مناصب کلیدی و مدیریت جامعه 📚(غرر الحکم، ص 342) @mhgolkar
🌀 در نشست «فقه تمدن ساز» مطرح شد: فقه تمدنی مبتنی بر فرآیند ها و ساختارها است به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، دوازدهمین نشست علمی این موسسه با موضوع «فقه تمدن ساز» با سخنرانی استاد عبدالحمید واسطی، و با حضور دانش‌پژوهان موسسه در محیط اسکایپ برگزار گردید. 🔹بر پایه این گزارش؛ در این نشست استاد واسطی به بررسی و تبیین فقه و اجتهاد تمدنی پرداخت، و اظهار داشت: فقه تمدنی مبتنی بر فرآیند ها و ساختار هاست که این ساختار ها و فرآیندها معطوف و متوجه نسبت به سلسله هرم نیازها است. 🔹 وی افزود: در فقه تمدنی موضوع فعل مکلف در حوزه فرایندها و ساختارها هسته اصلی و مرکزی است. همچنین فقه و اجتهادتمدنی مشتمل برپیش فرض ها، روش ها و فرضیه ها است به طوری که فرضیه اصلی استنباط فرآیندها ازادله و البته ادله نقلی بوده و اکتشاف نظریه ها هم از ادله به دست می آید. @mhgolkar
🌀موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند: ✅ فراخوان همایش علمی فقه نظام ساز 🔰 بر پایه این گزارش؛ عناوین و محورهای پیشنهادی مقالات همایش ملی فقه نظام ساز که در مهرماه 1400 برگزار خواهد گردید به شرح ذیل می باشد: ◀️ مدخلهای همایش فقه نظام سا ز: 1⃣ عناوین هم افق و تبیین مفهومی و مولفه ای هر یک (همچون: فقه نظام ساز، نظام های فقهی، نظام سازی و مکتب های حقوقی - فقهی اسلام و...) 2⃣ امکان، بایستگی و بایسته های فقه نظام ساز 3⃣ آسیب شناسی مطالعات فقه نظام و نظام سازی فقهی 4⃣ نقد و آ سیب شناسی نظرات در زمینه ی فقه نظام و نظام سازی فقهی 5⃣ نگاهي به مطالعات فقه نظام و نظام سازی فقهی در مذاهب اهل سنت 6⃣ رویکردهای مختلف در فقه نظام و نظام سازی فقهی 7⃣ موضوع شناسی و غایت شناسی فقه نظام ساز 8⃣ منابع و مبانی الف) منابع - آیا منابع فقه نظام ساز دقیقاً همان منابع فقه احکام است یا (به دلیل ماهیت نظریه پردازی آن) منابعی فراتر دارد؟ - آیا می‌توان گفت که قرآن غنی ترین و گسترده ترین منبع برای استخراج "مولفه اهداف نظام" است؟ ب) مبانی - مباني کلامی فقه نظام ساز - مبانی اخلاقي فقه نظام ساز 9⃣ روش شناسی فقه نظام ساز - چگونگی استخراج و استنباط اجزا و مولفه های نظام از منابع - قواعد اصولی فعال در استنباط نظام فقهی - موضوع شناسی و جایگاه آن در نظام ساز و تفاوت آن با موضوع شناسی در فقه احکام - روش فقهی به کار گرفته شده در اقتصادنا 0⃣1⃣ ثوابت و متغیرات فقه نظام ساز - نقطه های انعطاف و تغییر پذیر در یک نظام - تفاوت شناسی ثابت و متغیر در فقه استنباط احکام با فقه استنباط نظام - ثابت و متغیر در نگاه شهید صدر بر اساس اقتصادنا 1⃣1⃣ هندسه و ساختار فقه نظام ساز 2⃣1⃣ نسبت فقه نظام ساز و علوم انساني 3⃣1⃣ نگاهي به قواعد فقهی در فقه نظام ساز 4⃣1⃣ رابطه فقه نظام ساز با فقه مذهب و نقش و جایگاه فقه مقارن در فقه نظام ساز ⏳مهلت ارسال چکیده مقالات: خرداد 1400 ⏳مهلت ارسال اصل مقالات: شهریور 1400 🌐 لینک خبر 💢 کانال نگرشی نو به دین تمدن ساز @mhgolkar
4_5918238181089610536.mp3
30M
بسم الله الرحمن الرحیم 🎧تفسیر ترتیبی قرآن کریم⁧ (21) 🔶استاد معظم حضرت حجة الاسلام والمسلمین واسطی 🔘‏1399.12.15 * ۲۱.رجب.۱۴۴۲ 📌مسجد امام صادق علیه السّلام ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @imamsadegh_mosque @mhgolkar
🌹 بازنگری واضافات در مراتب بیماری های قلب ترتیب باز نگری شده از مراتب بیماری های قلب ( تا دقیقه 21:30) 1- لهو القلب (مشغولیت به هر چیزی ) علاج: تمرکز در امور مهم و تنظیم برنامه آگاهانه برای فعالیت ها 2- صرف القلب ( بی توجهی نسبت به امور مهم ) 3- اکنة القلب : عدم حوصله برای دقت کردن به حقایق و امور مهم 4- انکار القلب : نحل 22 : قلوبهم منکرة (به معنای دوست نداشتن و بی میلی ) 5- اثم القلب : اقدام به دلخواه ها و تمایلات ( مرحله عملیاتی کردن دلخواه ها و تمایلات ) 6- صغو القلب : تحریم 4 ( پسندیدن دلخواه ها ، یعنی علاوه بر مراتب قبلی به آن چیز نادرست تمایل هم دارد ) 7- زیغ القلب : ( فقط دیدن دلخواه ها و محدود شدن به آن ها ) 8- غمرة القلب : ( فرو رفتن در دلخواه ها ) 9- حمیة القلب : (خود خواهی و تعصب نسبت به دلخواه ها، نمی تواند دیگری را تحمل کند .) 10- ضغن القلب : ( ایجاد انگیزه و افکار شر، ضرر رساندن به دیگران و کنار زدن دیگران ) 11- غلّ القلب : حشر 10 ( حسد، عملیاتی کردن افکار شر خود به نسبت دیگران ) 12- رجس القلب ( بروز آلودگی ها و رفتار های نادرست ) 13- اشمئزاز قلب ( نفرت از خوبی ها و نصایح ) علاج : بررسی ناخوشایند ها وبررسی با خط کش الهی 14- قلوبهم شتی : ( فقدان همدلی و بروز مرزبندی و جدایی با دیگران ) 15- عمی القلب : حج 46 ( ندیدن واقعیت ها ، نه اینکه متوجه شود و اعتنا نکند ، بلکه اصلا نمی بیند ) 16- قفل القلب : ( می بیند ولی نمی فهمد و دنبال نمی کند ) 17- غلف القلب : ( نپذیرفتن واقعیت های واضح ) 18- قساوت القلب : (بی احساسی ، بی رحمی و عدم فعال شدن احساسات ) 19- طبع القلب : (خودبینی مطلق ) 20- ختم القلب : ( فقدان احساس و و جدان هر گونه خطا و اشتباه ، خاموشی وجدان ) بررسی راه علاج بیماری های فوق با اضافات جدید (دقیقه 22) اهمیت درمان بیماری ها : ظهورلایه های باطنی و تمایلات در عالم دیگر وساختن سرنوشت انسان قاعده کلی : درمان به ضد # نمونه ها : لهو قلب # تمرکز قلب صرف القلب # تنظیم فهرست و توجه به اموری که باید به آن ها توجه داشته باشیم. رسالة الحقوق (فهرست حق داران ) فهرست کردن تمایلات و تنفرات و سنجش با خط کش رضایت الهی نکته مهم : تمرین برای رفع بیماری ها اشاره به دستورات امام صادق علیه السلام به محمد ابن مسلم 1- تواضع برای خدا ( شکستن نفس ) 2- داشتن نیت الهی حتی برای امور کوچک مانند خوردن و خوابیدن (لیکن لک فی کل شی نیة حتی الاکل و النوم ) تمرین : واکنش در برابر از دست دادن دوست داشتنی ها و تعلقات خود @mhgolkar
🌹 🔹از جمله اساتید و موضوعات دروس خارج فقه تمدنی ««محسن اراکی: فقه نظام سیاسی- فقه الاجتماع»، «علیرضا اعرافی: فقه روابط اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها»، «سید احمد خاتمی: حقوق کودک»، «علی‌اکبر سیفی مازندرانی: تحقیق روایات الشوری فی القیاده»، «مهدی شب‌زنده‌دار: شروط بیع در مقایسه با قوانین حقوقی بین‌المللی و داخلی»، «محمدتقی شهیدی: احکام پول»، «حسین شوبانی جویباری: فقه عقود مستحدثه»، «علی عندلیب: فقه بورس و بازار سرمایه»، «محمد قائنی: فقه پزشکی»، «عباس کعبی: فقه احیای حقوق عامه و شهروندی»، «سید محمدرضا مدرسی: فقه سرمایه‌گذاری استارت آپ‌ها + بیت‌کوین و ارز SDR و فقه قانون‌گذاری»، «جواد مروی: فقه رمز ارزها و بیت‌کوین»، «محمد سعید واعظی: ماهیت شخص حقوقی و احکام آن»، «مهدی هادوی تهرانی: مکتب و نظام اقتصادی اسلام». 🆔 @mhgolkar
ضمن سلام و عرض ادب خدمت همه سروران در مباحث قبل تقدیم گردید که از انجایی که علوم انسانی متکفل رفع نیازهای فردی و جمعی انسان است برای نظام مند شدن و کاربردی شدن علوم نیاز به کشف متغیرها و روابط بین متغیرهای این علوم و مسیر حرکت به سمت خروجی این علوم هستیم لذا تا علوم انسانی فرموله نگردند قابلیت پیاده سازی و عملیاتی شدن را ندارند همچنین تبیین گردید که بهترین نوع نظام مند شدن و قالب عملیاتی کردن این علوم کشف این علوم با نگرش سیستمی است یعنی بتوانیم سیستمهای این علوم را طراحی و پیاده سازی نماییم
در جامعه اسلامی اگر قرار است نیاز ها توسط برنامه‌های دین برطرف گردد و اگر قرار است این در زندگی انسان ها در دو محور فردی و جمعی فعال باشد و صرفاً تصور انسان ها از این مفاهیم کلی و مجمل ذهن این باشد باید بتوانیم این علوم انسانی را از منظر دین طراحی و کشف و عملیاتی کنیم لذا نیازمند به کشف سیستم‌های دینی از منابع دین هستیم به تعبیر دیگر : نگرش سیستمی به دین شاه کلید فعال سازی دین در زندگی انسان هاست
🌸در ادامه نقشه راهی از مباحث آینده خدمت سروران تقدیم خواهد شد🌸 @mhgolkar