➕/🔻فقه تمدنی فراتر از فقه مقارن و یا فقه تعاملی
🔻عنوان اجتهاد تمدنساز عنوانی غیرواقعگرایانه است. زیرا این پیشفرض در آن وجود دارد که اجتهاد به معنای همان فرایند فقه میتواند تمدن بسازد. گویا تمدن امر بسیط و سادهای است که اگر کسی اجتهادی داشته باشد و آن را به کار ببندد خروجیاش یک تمدن میشود. فقه تمدنی بسیار فراتر از فقه مقارن و یا فقه تعاملی است. فقه تمدنی یک فقه همگراست و نه فقط به حل مشکلات جوامع اسلامی، که فراتر از آن به حل مشکلات همه جوامع بشری میاندیشد. همافزایی برای بهرهگیری از همه تجربیات و یافتههای تمدنی بشری یک اولویت برای فقه تمدنی به حساب میآید. بهعبارتدیگر تعاملی شدن فقه تقابلی موجود برای تمدنی شدن آن کافی نیست و باید به یک فقه همگرا اندیشید.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#فقه_تمدنی
💠💠💠💠💠💠💠💠
🆔 @mhgolkar
➕/🔻فقه مقارن مقدمهای برای دستیابی به فقه تمدنساز
🔻اجتهاد تمدنساز باید علاوه بر حل نظری اختلافات، به جمع عملی مشترکات برسد. چه مانعی هست که در مقیاس امت اسلامی، بعضی از مشکلات جامعه خودمان را بر پایه فلان گزاره خرد فقه اهلسنت حل کنیم؟ ما اکنون بخشهای متعددی از ساحت اجرایی جامعه و نظام اسلامیمان را بر پایه گزارههای کلان غربی اداره میکنیم و استعجاب و استنکاری هم نداریم؛ اما اگر از برخی مبانی اهل سنت استفاده شود امر عجیبی است. همین که گزارهای از فقه اهل سنت وقتی به پیکره و سامانه فقهی ما وارد می شود، نظم خروجی این دستگاه فقاهت را به هم نمیزند و در عناصر دستگاه اجتهاد ما اخلال به وجود نمیآورد و خروجی دستگاه اجتهاد را هم تشدید میکند، حجیت دارد.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#فقه_تمدنی
💠💠💠💠💠💠💠💠
🆔 @mhgolkar
➕/🔻الگوی اجتهاد سیستمی برای تولید علم دینی
🔻انگیزه طرح بحث اجتهاد سیستمی مطرح شدن ناکارآمدی دین در محیط رقابت نظریات و الگوها برای مدیریت سبک زندگی جمعی است و ضرورت آن، نیاز و مطالبه جامعه و تمدن موعود، نسبت به سیستمهای دینی و ایجاد دوگانگی بحرانساز در اثر ارائه نشدن آنهاست.
🔻لذا هدف اجتهاد سیستمی دستیابی به راهبردی برای فعالسازی کارآمدی دین و تدوین راهبردهایی برای برنامه توسعه و پیشرفت براساس نگرش اسلام است و روش آن نیز سیستمسازی مبتنی بر قواعد اصول فقه با رویکرد شبکهسازی از گزارههای دینی و حجتسازی است.
🔻اجتهاد سیستمی، تلاش معرفتی برای کشف نظر خداوند در پاسخ به نیازهای خرد و کلان جامعه و تولید مدلها و سیستمهای مورد نیاز بشر از منابع دین با روش اجتهاد جواهری بهعلاوه منطق سیستمهاست.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#فقه_تمدنی
#اجتهاد_سیستمی
#واسطی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🆔 @mhgolkar
هدایت شده از نگرشی نو به دین تمدنساز
🌿اطلاعیه آموزشی دوره تربیت محقق مدلساز دینی 🌿
✋سلام علیکم طاعات و عباداتتون قبول باشه و اسعد الله ایامکم
🔰ضمن تشکر از استقبال گسترده اساتید و سروران از سراسر کشور باستحضار عزیزانی که ثبت نام قطعی نموده اند میرسانم که در هفته آینده جمع بندی لیست ثبت نام کنندگان و گروهبندی آنها انجام خواهد شد و شروع دوره از تاریخ 10 شوال مصادف با اول خرداد میباشد
📌همانطور که قبلا هم خدمت سروران عرض شده بود کلاسها افلاین هست و هر روز یک جلسه در گروه خصوصی مختص به دوره بارگزاری خواهد شد
✔️سروران هر وقت فرصت کردند فایلها را دانلود و ملاحظه میفرمایند و اگر سوالی بود تا قبل از جلسه بعد در گروه مطرح میکنند و گفتگو میکنیم تا به جمع بندی برسیم
و من یتوکل علی الله فهو حسبه
التماس دعا
تیم آموزشی کانال نگرشی نو به دین تمدنساز
💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠
🆔 @mhgolkar
🌹شاخص انتخاب در مدل سیاسی اسلام🌹
🔽یکی از سیستمهای کلان جامعه در هر تمدنی سیستم سیاسی آن جامعه است
🔰سیاست فرایند رسیدن به قدرت است
✔️ یکی از زیر سیستمهای مدل سیاسی اسلام انتخاب مدیران و مسئولان حاکمیتی است
✅ برای انتخاب صحیح از منظر دین نیاز به شاخص های دینی انتخاب اصلح داریم
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#مدل_سیاسی_دین
💠💠💠💠💠💠💠💠
🆔 @mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مدل سیاسی اسلام
💠جایگاه حاکمان دینی در مدل سیاسی
💠شاخص انتخاب اصلح
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#مدل_سیاسی_دین
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🆔 @mhgolkar
8.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹اولین دوره تربیت محقق مدلساز دینی🌹
شروع دوره: 1 خرداد مصادف با 10 شوال المکرم
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تربیت_محقق_مدلساز_دینی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🆔@mhgolkar
سلام و عرض ادب خدمت همه سروران و بزرگواران به یاری حق در ظل عنایات ولی نعمتمان علی بن موسی الرضا علیه السلام و به مدد حضرت صاحب العصر و الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دوره مقدماتی تربیت محقق مدلساز دینی را ان شاء الله از فردا شروع خواهیم نمود
کیفیت دوره به این شرح میباشد :
هر روز راس ساعت 18 فیلم و فایلهای مرتبط مورد نیاز هر جلسه در گروه دوره بارگزاری میشود
دوستان هر وقت فرصت کردند مباحث را پیگیری میفرمایند
اگر سوالی بود تا قبل از جلسه بعد داخل گروه میپرسند و بنده هم در حد توان جوابگو خواهم بود
اگر نقد و انتقاد یا نظری هم داشتید که مربوط به مباحث گروه نبود در صفحه شخصی بنده ارسال بفرمایید
این گروه و مطالبی که ارائه میگردد مختص به اعضای گروه میباشد
تشکر از حضور همه سروران
اگر از شما بزرگواران کسی هست که ثبت نام شده ولی در گروههای آموزشی دوره تربیت محقق مدلساز دینی هنوز وارد نشده حتما به بنده در ایتا پیام بدهید
والسلام من اتبع الهدی
25.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اهداف
💠مساله ها
💠روشها
💠استراتژی تحقیقات
💠استراتژی آموزش
💠چشم انداز ده سال آینده
🔹 در کانال نگرشی نو به دین تمدنساز
🆔 @mhgolkar
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 نقش حاکمیت دینی در تمدنسازی اسلامی
اصل بر حاکمیت الله در جامعه
نیاز به مدل دینی حاکمیت خدا در جامعه
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#مدل_حاکمیت_دینی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🆔 @mhgolkar
💠 مسألهاي که مطرح میشود این است در مدل حاکمیت دینی خدامحور در جامعه جایگاه مجری قوانین دین در جامعه چیست ؟
✔️ایا خود حاکم دینی ( ولی فقیه) باید مجری هم باشد❓
✔️اگر فرد دیگری باید مجری باشد شاخصه ها و معیارهای مجری اوامر ولی فقیه چیست❓
✔️این فرد چگونه باید انتخاب گردد❓ ( توسط مردم یا نهاد خاصی یا خود ولی فقیه؟)
✔️اگر بر خلاف نظر ولی فقیه عمل کرد تکلیف چیست ❓
و....
✅همه اینها مسائلی است که در مدل حاکمیت دینی تمدنساز باید پاسخ داده شود
نظر شما چیست؟
@mhgolkar
🌹 کاربرد «مقبوله عمر بن حنظله» در انتخاب اصلح در انتخابات
✔️استاد عبدالحمید واسطی🔻
در این روایت مراتب شش گانهای برای حل اختلاف ارائه شده است: ۱- مراجعه به اعدل، افقه، اصدق، اورع ۲- مراجعه به مشهور ۳- مراجعه به موافقت با کتاب و سنت ۴- مراجعه به مخالف فتوای اهل سنت ۵- مراجعه به تمایلات حاکمان اهل سنت ۶- احتیاط.
برای سنجش شاخص «اعدل بودن»، نیاز به سنجش کمیت و کیفیت گزارش از رفتارهای متعادل و حق شناسانه است؛ و شاخصهای «افقه بودن»، میزان سابقه در تحلیلها، میزان احاطه بر ادله و میزان احتمال پردازی در مراد از ادله و احتمال پردازی در روابط میان ادله است، و شاخص «اورعیت»، میزان احتیاطهایی است که در زندگی و رفتارهای او ظهور و بروز دارد. هم چنین شاخص «مشهور بودن و مُجمعٌ علیه بودن»، میزان تکرار محتوا در ادله مختلف، و میزان تکرار محتوا در فضای تخصصی است. و شاخص «اصدقیت»، میزان شفافیت گفتار و عملکرد فرد در حیطههای مختلف، و میزان موفقیت در انجام امور است.
براساس عملکرد «الغاء خصوصیت»، میتوان این روایت را بیانگر ملاک ترجیح و انتخاب برای تمام مواردی دانست که در سرنوشت افراد تاثیرگذارند. حال اگر بخواهیم این معیارها را به زبان مدلهای تصمیم گیری بیان کنیم.
میتوان گفت در تصمیم نسبت به انتخاب مرجع اجتماعی و ترجیح یک گزینه بر گزینۀ دیگر، باید بعد از احراز شاخصهای اولیۀ تخصصی و تعهدی، معیارهای زیر را بررسی کرد و براساس شدت و ضعف آنها، گزینه نهایی را انتخاب کرد.
👈اطلاعات بیشتر https://b2n.ir/f29627
@mhgolkar