eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
994 دنبال‌کننده
853 عکس
413 ویدیو
115 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
49.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللّهِ وَابْنَ ثارِهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یا وِتْرَ اللّهِ المَوْتُورَ فِی السَّماواتِ وَالأَرْضِ 🎞 نام قطعه: از مجموعه: سوگنامه 🏷ویژه ایام حزن اندوه آل الله علیهم السلام 🎙بیانات 🆔@nooremojarrad_com
سلام علیکم عظم الله اجورکم و اجورنا فی مصائب السبط النبی 🔽ضمن عذرخواهی از سرورانی که در دوره دوم تربیت محقق مدلساز دینی ثبت نام کرده بودند متاسفانه حقیر بعلت ابتلای به کرونا محروم از اشتغالات علمی شدم ولیکن ان شاء الله با دعای خیر شما در اولین فرصتی که بهبودی حاصل شد دوره دوم تربیت محقق مدلساز دینی را شروع خواهیم نمود 📌 برای شفای همه مرضای شیعیان امیرالمومنین یک حمد شفا و صلوات قرائت بفرمائید
همچنین باستحضار اساتید و سروران معظم میرسانم سال گذشته به مناسبت دو ماه محرم و صفر موضوع قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام مطرح گردید که به تحلیل و بررسی اسناد قیام امام حسین و فرمایشات ان حضرت با رویکرد تمدنسازی قیام سید الشهدا پرداخته شد ان شاء الله به مدد و عشق سید الشهدا علیه السلام در اولین فرصت بعد از بهبودی حقیر این مبحث با ویرایش جدید در کانال ارائه میگردد و توسط یکی از هسته های پژوهشی تبدید به کتابی با همین عنوان میگردد
إنّما المؤمنون إخوه برادران و خواهران برادرانتان و خواهرانتان نیاز به یاری شما دارند. رهبر معظم انقلاب: در وضعیت جدید کرونا باید آرایش جنگی گرفت. 🔵با توجه به شرائط سخت کرونایی و نیاز بخشی از اقشار کم برخوردار جامعه در حوزه درمان و تغذیه، خیریه (برکت هشتم)در نظر دارد میان افراد کم بضاعت و بی بضاعت بسته های درمانی و غذایی توزیع نماید. ۱-محلول بخور ضد کرونا ۲-جوش شیرین🍚 ۳-داروی امام کاظم علیه السلام 👌 ۴-آویشن 🌿 ۵-رازیانه 🌱 ۶-عسل.آب هویج و ماکارونی و روغن آبلیمو ....... 🙏عزیزان؛ طی مشاهدات میدانی اخیر ما در مراکز درمانی و غسال خانه ها و آرمستانها مشاهده شد غالب بیماران و اموات از اقشار کم برخوردار هستند😔😢 🔷️شما می توانید کمکهای نقدی خود را به شماره کارت ذیل واریز نمایید. 6273811164404227 بانک انصار-احمد محمدزاده 🔶️ و کمکهای غیر نقدی خود را به آدرسهای ذیل ارسال نمایید. ۱-مشهد-بولوار نامجو نبش نامجو ۱۰ فروشگاه مسجد ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف. ۲-مشهد-خیابان عبادی-عبادی ۴۷ -بعد از پژمان۱۴ فروشگاه مسجد حجه المهدی علیه السلام. آی دی راهنما 🆔️@nazarat_barekat_8 عزیزان شما می توانید با نشر این متن در ثواب این کار شریک باشید این کار توسط یکی از دوستان مورد اعتماد انجام میپذرید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران ضمن عرض تسلیت ایام حزن و اندوه سیدالشهدا علیه السلام و عرض پوزش از وقفه ایکه بعلت کسالت بنده ایحاد شد 🕌به مناسبت سالگرد نهضت جهانی عاشورای سیدالشهدا یه دوره با عنوان تحلیل تمدن نهضت امام حسین علیه السلام که در صدد تبیین نگاه تمدنی به قیام سیدالشهداست در کانال ارائه میگردد 🔈 دوستان علاقه مند به این موضوع این دوره را دنبال نمایند و به دیگران نیز معرفی نمایید. https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
🌸 مبحثی با عنوان بررسی قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد سیستمی در کانال طرح میگردد که با توجه به نگاه سیستمی به قیام سیدالشهداس علیه السلام در محورهای زیر قیام سیدالشهدا بر اساس فرمایشات امام حسین علیه السلام تبیین گردید: 1_هدف تمدنی قیام امام حسین علیه السلام 2ـ نقطه شروع قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام 3_ نقطه مرکزی قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام 4_ برنامه حرکت قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام 5_نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام 6_ خروجی و مقصد قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام 🌸 🌸 🌸 🌸 عزیزان و سرورانی که در جمع نخبگانی کانال ما را منور به قدوم خود نمودند میتوانند با هرسال نظرات و پیشنهاداتشان ما را از نظریات ارزشمند خود منتفع نمایند . @mhgolkar
💠برنامه رادیویی رواق اندیشه💠 🔽 با موضوع تحلیل سیستمی زیارت 📌از شبکه سراسری رادیو زیارت ⏯ پخش برنامه چهارشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۱۳.۱۵
.archivetempرواق اندیشه10.m4a
7.5M
💠برنامه رادیویی رواق اندیشه💠 🔽 با موضوع تحلیل سیستمی زیارت 📌از شبکه سراسری رادیو زیارت ⏯ پخش برنامه فردا چهارشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۱۳.۱۵ برای دوستانی که مایلند زودتر گوش بدهند😊
✅سند اول در تبیین هدف قیام امام حسین علیه السلام 🏴وصيّت‌ حضرت‌ به‌ محمّد بن‌ حنفيّه‌ و در وقتي‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ مي‌خواستند از مدينه‌ منوّره‌ به‌ مكّه‌ مكرّمه‌ حركت‌ كنند، وصيّت‌نامه‌اي‌ نوشته‌ و آن‌ را به‌ خاتم‌ خود ممهور• نمودند؛ و سپس‌ آن‌ را پيچيده‌ و به‌ برادر خود محمّدبن‌ حنفيّه‌ تسليم‌ نمودند. و پس‌ از آن‌ با او وداع‌ نموده‌ و در جوف‌• شب‌ سوّم‌ شعبان‌ سنه‌ شصت‌ هجري‌ با جميع‌ اهل‌ بيت‌ خود به‌ سمت‌ مكّه‌ رهسپارشدند. و آن‌ وصيّت‌ چنين‌است: 📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي‌ بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ إلَي‌ أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه: إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي‌ الْقُبُورِ. إنِّي‌ لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي‌ أُمَّه جَدِّي‌ مُحَمَّدٍ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي‌ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي‌ وَسِيرَه أَبِي‌ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌ طَالِبٍ عليه‌السلام. فَمَنْ قَبِلَنِي‌ بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي‌ بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي‌ يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي‌ وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ. وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي‌ إلَيْكَ يَا أَخِي‌؛ وَمَا تَوْفِيقِي‌ إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي‌. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ 🌸 بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحيم‌. اينست‌ آن‌ وصيّتي‌ كه‌ حسين‌بن‌عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ به‌ برادرش‌: محمّد"بن حنفیه" كه‌ معروف‌ به‌ "محمد"ابن‌ حنفيّه‌ است‌ مي‌نمايد: حقّاً حسين‌ بن‌ عليّ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ هيچ‌ معبودي‌ جز خداوند نيست‌؛ اوست‌ يگانه‌ كه‌ انباز و شريك‌ ندارد. و بدرستيكه‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌، بنده‌ او و فرستاده‌ اوست‌ كه‌ به‌ حقّ از جانب‌ حقّ آمده‌ است‌. و اينكه‌ بهشت‌ و جهنّم‌ حقّ است‌، و ساعت‌ قيامت‌ فرا مي‌رسد و در آن‌ شكّي‌ نيست‌. و اينكه‌ خداوند تمام‌ كساني‌ را كه‌ در قبرها هستند برمي‌انگيزاند. من‌ خروج‌ نكردم‌ از براي‌ تفريح‌ و تفرّج‌•؛ و نه‌ از براي‌ استكبار و بلندمنشي‌، و نه‌ از براي‌ فساد و خرابي‌، و نه‌ از براي‌ ظلم‌ و ستم‌ و بيدادگري‌! بلكه‌ خروج‌ من‌ براي‌ اصلاح‌ امّت‌ جدّم‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ مي‌باشد. من‌ مي‌خواهم‌ امر به‌ معروف‌ نمايم‌، و نهي‌ از منكر كنم‌؛ و به‌ سيره‌ و سنّت‌ جدّم‌، و آئين‌ و روش‌ پدرم‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ عليه‌ السّلام‌ رفتار كنم‌. پس‌ هر كه‌ مرا بپذيرد و به‌ قبولِ حقّ قبول‌ كند، پس‌ خداوند سزاوارتر است‌ به‌ حقّ. و هر كه‌ مرا در اين‌ امر ردّ كند و قبول‌ ننمايد، پس‌ من‌ صبر و شكيبائي‌ پيشه‌ مي‌گيرم‌، تا آنكه‌ خداوند ميان‌ من‌ و ميان‌ اين‌ جماعت‌، حكم‌ به‌ حقّ فرمايد؛ و اوست‌ كه‌ از ميان‌ حكم‌ كنندگان‌ مورد اختيار است‌. و اين‌ وصيّت‌ من‌ است‌ به‌ تو اي‌ برادر! و تأييد و توفيق‌ من‌ نيست‌ مگر از جانب‌ خدا؛ بر او توكّل‌ كردم‌، و به‌ سوي‌ او بازگشت‌ مي‌نمايم‌. و سلام‌ بر تو و بر هر كه‌ از هدايت‌ پيروي‌ نمايد. و هيچ‌ جنبش‌ و حركتي‌ نيست‌، و هيچ‌ قوّه‌ و قدرتي‌ نيست‌؛ مگر به‌ خداوند بلند مرتبه‌ و بزرگ‌.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 @mhgolkar
🏴 هدف از سیستم عاشورا 1 در این روایت امام حسین علیه السلام بعد از این که فرمودند من برای تفریح و تفرج خروج نکردم و برای استکبار و بلند منشی هم خروج نکردم و برای فساد و خرابی خروج نکردم و برای ظلم و ستم خروج نکرده‌ام می فرمایند: من برای اصلاح امت جدم رسول خدا قیام کردم ❓مسئله ای که اینجا مطرح می‌شود این است اصلاح یک امت چگونه انجام می پذیرد؟ ❓و امام حسین علیه السلام چگونه میخواست امت و جامعه را اصلاح کند؟ 🔰در پاسخ به این مسئله همان طور که از از روایات دیگر سیدالشهدا علیه السلام و بیانات ایشان به دست می آید اصلاح جامعه صورت نمی گیرد مگر اینکه ساختارها و نظام های حاکم بر جامعه اصلاح گردد اولین نظام و ساختار جامعه ساختار حاکمیت در جامعه است و اصلاح سیستم ها و ساختارها در هر جامعه‌ای در غالب تمدن حاکم بر آن جامعه شکل می گیرد. لذا امام حسین علیه السلام در صدد تحقق تمدن دینی در جامعه جدشان رسول الله بودند و هدفی که ابی عبدالله علیه السلام در این روایت بیان می فرمایند تمدن سازی دینی و حاکمیت توحید در جامعه در سایه تحقق تمدن دینی در جامعه است لذا در این روایت امام حسین علیه السلام اولین و مهمترین هدف از قیام خود را تمدن سازی دینی در جامعه بیان نموده اند که البته به طبع آن سیستم ها و ساختارهای جامعه، سیستم های دینی و توحیدی خواهد شد که در روایات دیگر هم به این مفاهیم اشاره شده است و انشاالله در ادامه مباحث ذکر خواهد گردید. @mhgolkar
🏴🏴تحلیل سیستمی عاشورا با رویکرد تمدنی ✅سند دوم هدف از عاشورا 🌸 در آخر خطبه‌اي‌ كه‌ درباره‌ ترك‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، و قيام‌ ظَلَمه‌• و حكّام‌ جائر• ايراد نموده‌اند، و مفصّلاً از محروميّت‌ مظلومان‌ و تفرّق‌• از حقّ بيان‌ مي‌فرمايند، و در ضمن‌ اينكه گوشزد مي‌كنند كه‌: 📚 مَجَارِي‌ الامُورِ وَالاحْكَامِ عَلَي‌ أَيْدِي‌ الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ، الامَنَاءِ عَلَي‌ حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ؛ چنين‌ مي‌گويند كه‌: اللَهُمَّ إنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُسًا فِي‌ سُلْطَانٍ، وَلَا الْتِمَاسًا مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ وَلَكِنْ لِنَرَي‌ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ، وَنُظْهِرَ الإصْلَاحَ فِي‌ بِلَادِكَ، وَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ، وَيُعْمَلَ بِفَرَآئِضِكَ وَسُنَنِكَ وَأَحْكَامِكَ. فَإنْ لَمْ تَنْصُرُونَ وَتُنْصِفُونَا قَوِيَ الظَّلَمَه عَلَيْكُمْ، وَعَمِلُوا فِي‌ إطْفَآءِ نُورِ نَبِيِّكُمْ؛ وَحَسْبُنَا اللهُ، وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا، وَإلَيْهِ أَنَبْنَا، وَإلَيْهِ الْمَصِيرُ. 🗓«بار پروردگارا! حقّاً تو مي‌داني‌ كه‌ آنچه‌ از ما تحقّق‌ يافته‌ (از ميل‌ به‌ قيام‌ و اقدام‌ و امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر و نصرت‌ مظلومان‌ و سركوبي‌ ظالمان‌) بجهت‌ ميل‌ و رغبت‌ رسيدن‌ به‌ سلطنت‌ و قدرت‌ مفاخرت•‌انگيز و مبارات‌• آميز نبوده‌ است‌؛ و نه‌ از جهت‌ درخواست‌ زياديهاي‌ اموال‌ و حُطام‌• دنيا! بلكه‌ به‌ علّت‌ آنست‌ كه‌ نشانه‌ها و علامت‌هاي‌دين‌ تو را ببينيم‌، و در بلاد و شهرهاي‌ تو صَلاح‌ و اصلاح‌ ظاهر سازيم‌؛ و تا اينكه‌ ستمديدگان‌ از بندگانت‌ در امن‌ و امان‌ بسر برند، و به‌ واجباتِ تو و سنّت‌هاي‌ تو و احكام‌ تو رفتار گردد. پس‌‌هان‌ اي‌ مردم‌! اگر شما ما را ياري‌ ندهيد و از درِ انصاف‌ با ما در نيائيد؛ اين‌ حاكمان‌ جائر• و ستمكار بر شما چيره‌ مي‌گردند، و قواي‌ خود را عليه‌ شما بكار مي‌بندند، و در خاموش‌ نمودن‌ نور پيغمبرتان‌ مي‌كوشند. و خدا براي‌ ما كافي‌ است‌، و بر او توكّل‌ مي‌نمائيم‌، و به‌ سوي‌ او باز مي‌گرديم‌، و به‌ سوي‌ اوست‌ همه‌ بازگشت‌ها.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان‌الله تعالی علیه به نقل از تحف العقول صفحه 239 @mhgolkar
🏴 هدف از سیستم عاشورا 2 🌸 بررسی‌ اهداف‌ قیام سیدالشهدا علیه السلام از مهم‌ترین‌ مسائل‌ نگاه سیستمی به عاشورا به‌ شمار می‌رود. می‌توان‌ با استفاده‌ از سخنان‌ امام‌ دریافت‌ که‌ از دیدگاه‌ آن‌ حضرت‌ فلسفه‌ حکومت‌ در این‌مکتب‌ «احیای تمدن‌ اسلام‌» است‌ و بس‌. 🔵 حفظ‌ تمدن اسلام‌ به‌ معنای‌ نشر و گسترش‌ معارف‌ دین‌ درجامعه‌ و تعمیق‌ عقاید و اخلاق‌ مردم‌، تحقق‌ اهداف‌ دین‌ و حاکمیت‌ قوانین‌ و احکام‌ آن‌ درزندگی‌ فردی‌ و اجتماعی‌ انسان‌ است‌. 🔵 وقتی‌ که‌ از امام‌ درخواست‌ شد تا با حکومت‌ یزید بن‌معاویه‌ بیعت‌ کند، فرمود: انا لله‌ انا الیه‌ راجعون‌ و علی‌ الاسلام‌ السلام‌ قد بلیت‌ الامه‌براع‌ٍ مثل‌ یزید. 📌این‌ سخن‌ به‌ این‌ معناست‌ که‌ حاکمیت‌ جامعه‌ باید به‌گونه‌ای‌ باشد که‌ در پرتو آن‌ نظامات وبرنامه های اسلام‌ نشر و گسترش‌ یابد. در حالی‌ که‌ با قدرت‌ شخصی‌ چون‌یزید باید فاتحه‌ اسلام‌ را خواند. ❓آیا در یک‌ جامعه‌ اسلامی‌ مردم‌ مسلمان‌ بالاخص‌ رجال‌ وشخصیت‌های‌ موجة‌ جامعه‌ که‌ امید مردم‌اند و مهمتر از آن‌ شخصیتی‌ چون‌ حسین‌ بن‌علی‌(ع) که‌ انتسابش‌ به‌ پیامبر اسلام‌ مهمترین‌ وجهة‌ شخصیت‌ اوست‌، می‌توانند در خطر محو تمدن دینی در جامعه‌ بی‌ تفاوت‌ بوده‌ و سکوت‌ اختیار کنند؟ به‌ همین‌ دلیل‌ بود که‌ امام‌ در برابرکسانی‌ که‌ از آن‌ حضرت‌ خواستند سکوت‌ اختیار کند و اگر با یزید بیعت‌ هم‌ نمی‌کند، لااقل‌مخالفت‌ نکرده‌ و انزوا اختیار نماید، فرمود: اف‌ّ لهذا الکلام‌ ابداً مادامت‌ السموات‌والارض‌. امام‌ برای‌ قیام خود‌ اهدافی‌ ترسیم‌ نموده‌ که‌ هیچ‌ یک‌ از آنها در زمان‌ حاکمیت‌امویان‌ تحقق‌ نداشت‌. آشنایی‌ با این‌ اهداف‌ بیش‌ از پیش‌ ما را با نگاه‌ پیشوایان‌ معصوم‌به‌ مقولة‌ تمدنسازی دینی و امتیاز آن‌ از مکاتب‌ دیگر آشنا می‌سازد. امام‌ بر خلاف‌ مکاتب‌ سیاسی‌رایج‌ دنیا، اهداف‌ تمدن دینی‌ را بسیار فراتر از تأمین‌ رفاه‌ و امنیت‌ دنیوی‌ و معیشتی‌ مردم‌می‌داند. امام‌ در واپسین‌ فراز سخنرانی‌ مهمی‌ که‌ در اواخر عمر معاویه‌ در موسم‌ حج‌ وسرزمین‌ منی‌ و با حضور صدها تن‌ از رجال‌ و شخصیت‌های‌ مذهبی‌ و سیاسی‌ عصرخویش‌ ایراد کرده‌ و اهداف‌ خود را از تلاش‌ برای‌ به‌ دست‌ گرفتن‌ حکومت‌ چنین‌ ترسیم‌می‌کند: اللهم‌ انک‌ تعلم‌ انه‌ لم‌ یکن‌ ما کان‌ منّا تنافساً فی‌ سلطان‌ و لا التماساً من‌ فضول‌الحطام‌ و لکن‌ لنری‌ المعالم‌ من‌ دینک‌ و نظهر الاصلاح‌ فی‌ بلادک‌ و یأمن‌ المظلومون‌ من‌عبادک‌ و یعمل‌ بفرائضک‌ و سننک‌ و احکامک ‌امام‌ پس‌ از بیان‌ این‌ نکته‌ که‌ نه‌ به‌ دنبال‌ سلطنت‌ و ریاست‌ بر مردم‌ هستیم‌ و نه‌ درپی‌ رسیدن‌ به‌ ثروت‌ و مال‌ دنیا، اهداف‌ خود را تعیین‌ می‌کند: 1- آشکار کردن‌ نشانه‌های‌ دین‌ تو؛ 2- اصلاح‌ زمین‌ تو؛ 3- ایجاد امنیت‌ برای‌ بندگان‌ مظلوم‌ تو؛ 4- عمل‌ کردن‌ به‌ واجبات‌، سنتها و احکام‌ و قوانین‌ تو. از بیان‌ امام‌ استفاده‌ می‌شود که‌ امویان‌ نه‌ تنها هیچ‌ یک‌ از امور یاد شده‌ را درجامعه‌ فراهم‌ نساختند، بلکه‌ بیشترین‌ تلاش‌ خود را در جهت‌ مقابله‌ با آن‌ به‌ کار بستند.مبارزه‌ با نشانه‌های‌ دین‌ خدا، فساد در زمین‌، ستم‌ به‌ مردم‌ و حتی‌ سلب‌ امنیت‌ ازستمدیدگان‌ که‌ حق‌ اعتراض‌ هم‌ نداشتند و جایگزین‌ کردن‌ تمدن جاهلیت به‌جای‌ تمدنی الهی‌، بخشی‌ از اعمال‌ حکومت‌های‌ غاصب‌ به‌ ویژه‌ امویان‌بود. @mhgolkar
⬛️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام ⬛️ 🛎 در مقام تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام با رویکرد تمدنی شش محور زیر با استفاده از فرمایشات سیدالشهدا علیه السلام ارائه میگردد: 1_ هدف از قیام امام حسین علیه السلام 2_نقطه شروع قیام امام حسین علیه السلام 3_ نقطه مرکزی و مرکز ثقل قیام امام حسین علیه السلام 4_برنامه حرکت امام حسین علیه السلام در قیام خود 5_ بحرانها و آفتهای قیام سیدالشهدا علیه السلام 6_خروجی و آثار و قیام سیدالشهداء علیه السلام 🕌 در قدم اول هدف از قیام امام حسین با استفاده از دو روایت تبیین گردید که سروران تحلیل این دو روایت را در مطالب قبل کانال نگرشی نو به دین تمدنساز می‌توانند ملاحظه فرمایند @mhgolkar
💢حرکت در مسیر هدف قیام امام حسین علیه‌السّلام و تأسی به سیره تمدن‌سازی او 🔸رکن اساسی احیای تمدن اسلامی، تولید علم دینی است. و ما تا وقتی که به قیام امام حسین به صورت جدی و واقع‌بینانه با رویکرد تولید علم دینی نگاه نکنیم هیچگاه به احیای تمدن اسلامی نخواهیم رسید. اگر به بایدها و نبایدهای قیام امام حسبن و امتداد ان در تولید علم دینی توجه نشود و یا باوری در این خصوص نباشد شکی نیست که نه علمی تولید می‌شود و نه تمدنی شکل می‌گیرد. تولیدکنندگان فرهنگی و علمی باید توجه کنند چقدر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهضت تمدنساز حسینی به نحو صحیح مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد و چقدر فضای تولید علم دینی حسینی را برای محققین فراهم کرده‌ایم . 🔸بر این اساس مراد ما از لزوم تولید علم، تولید علم در حوزه‌های مختلف آن است. بنابراین حرکت در مسیر امام حسین (ع) و تأسی به سیره تمدن‌سازی او وظایفی را برای ما رقم می‌زند که نباید از آنها غفلت ورزیم. @mhgolkar
با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران در تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی مرحله اول هدف از قیام با استفاده از دو روایت سیدالشهدا تمدنسازی دینی بیان گردید در محور بعد نقطه شروع سیستم قیام ابی عبدالله علیه السلام با استفاده از فرمایشات حضرت در تببین قیام خود ارائه میگردد @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی 🏁نقطه شروع سیستم : تشکیل حکومت اسلامی ✅سند اول: 🌹 آن حضرت در خطبه‌ای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرّ خواند، فرمود: «أَیُّهَا النَّاسُ أنَا ابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ(ص) و نَحْنُ أولی بِوِلایَةِ هذِهِ الأمُورِ عَلَیْکُمْ مِنْ هؤلاء المُدَّعِینَ ما لیْسَ لَهُمْ 🌸 ای مردم! من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم». 📗مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31. @mhgolkar
📌تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی 🏁نقطه شروع سیستم : تشکیل حکومت اسلامی ✅سند دوم 🌸 امام(ع) همچنین در نامه‌ای که هنگام اعزام مسلم(ع) خطاب به او مرقوم می‌دارد، بار دیگر بر بسیج نیروها و آماده‌سازی مردم تأکید می‌ورزد. در این نامه می‌خوانیم: 📚 «وَ ادْعُ النّاسَ إِلی طأعَتی، و اُخذُلْهُم عَنْ آل أبی‌سُفیانَ، فَإنْ رَأَیْتَ الناسَ مُجْتَمِعینَ عَلی بَیْعَتی فَعَجِّلْ لی بالخَبْرِ، حَتّی أعْمَلَ علی حَسَبِ ذلک إِن شاءَ اللهِ تعالی 🌹(چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی‌سفیان بازدار. اگر مردم متّفقاً بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم». 📗مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31. @mhgolkar
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 عارفی با نگاه تمدنسازی دینی 🔹 از اختراع در مدرسه‌ی آلمانی‌ها تا تألیف ۹۰جلد (۳۰هزارصفحه) علوم و معارف اسلام 🔸با استادِ سلوکی آیت‌الله شهید مطهری آشنا شوید 🔹 رهبر معظم انقلاب: علامه طهرانی از جمله فرزانگان معدودی بودند که مراتب برجسته علمی را با درجات والای معنویت و سلوک تواماً دارا بودند ◾️نهم صَفر؛سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیت‌الله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی ☑️ @mhgolkar
هدایت شده از نورمجرّد
🔹متن پیام مقام معظّم رهبری مدّظلّه العالی بعد از ارتحال حضرت علّامه طهرانی قدّس سرّه 🔹 بسم الله الرّحمن الرّحيم‏ حضرات محترم حجج اسلام، آقايان حاج سيّد محمّد صادق حسينى طهرانى و اخوان. خبر رحلت عالم عامل ربّانى، و سالک مجاهد روحانى، آية الله حاج سيّد محمّد حسين حسينى طهرانى را با اندوه و افسوس بسيار دريافت كردم و عميقاً متأسّف و مصيبت زده شدم. ايشان از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستۀ علمى را با درجات والاى معنويّت و سلوک توأماً دارا بودند؛ و در كنار فقاهت فنّى و اجتهادى، به فقه الله الأكبر نیز كه از مقولۀ شهود و محصول تجربه حسّى و مجاهدت معنوى است، نائل گشته بودند. فقدان آن عزيز براى آشنايان و ارادتمندانشان خسارتى دردناك و غمى هائل است. اين جانب با قلبى اندوهگين و ملول به شما آقازادگان محترم و والدۀ محترمه و ديگر فرزندان و اخوان و كسان و نزديكان و نيز دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت مى ‏گويم، و از خداوند متعال براى ايشان علوّ درجات و حشر با احبّه و اولياء را مسألت مى ‏كنم. هنيئًا لَهُ ما أعدَّهُ اللهُ لإوليآء اللهِ و عبادِه الصّالحين. و سلام عليكم و رحمة الله. سيّد على خامنه‏اى منبع: https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693 🆔 @nooremojarrad_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 لزوم وجود درس مساله شناسی برای حوزه های علمیه •┈┈••••ا✾ا•••┈┈• 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰@mhgolkar
💠 پنجمین نشست از سلسله جلسات آیت نور ✅ بررسی ابعاد شخصیت «حضرت علامه آیةالله حسینی طهرانی» ◾️بمناسبت نهم صَفر؛ سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیت‌الله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی با ارائه و سخنرانی: 👥 آیةالله رمضانی و حجج‌الاسلام لواسانی و وکیلی ⏰ پنجشنبه ۹صفر مصادف با ۲۵شهریور ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 📍مشهدمقدس، خ دانشگاه، مسجد امام صادق علیه‌السلام 🎥 لایو اینستاگرام: Instagram.com/isin_ir 🎥 لایو اسکای روم: yun.ir/pnf904 •┈┈••••ا✾ا•••┈┈• 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰@isinir 🆔 @nooremojarrad_com 💠@mhgolkar
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهش از اساسی ترین فعالیت هایی است که انسان باید به‌دنبال آن برود. پژوهش نوری است که اگر سمت آن رفتیم،از آن بهره مند خواهیم شد و با ثبت آثار علمی می‌توان فراهم و خود را نیز در تاریخ ماندگار کرد. و اگر به سمت پژوهش حرکت نکردیم،قطعا ما ضرر خواهیم کرد. بر آن شدیم جهت ، این کانال را ایجاد نماییم. ــــــــــــــــــــ فعالیت های این کانال،پیرامون از قبیل: ۱.چیستی و چرایی پژوهش ــــــــــ ۲.آموزشِ پژوهش ــــــــــ ۳.ذکر برکات پژوهش ــــــــــ ۴.معرفی ابزارهای پژوهشی ــــــــــ ۵.معرفی پایگاه‌های اینترنتی ــــــــــ ۶.معرفی کتب پژوهشی ــــــــــ ۷.بارگزاری نشست های علمی متعدد با موضوعات مهم و کاربردی ــــــــــ ۸.آینده آثار پژوهشی ــــــــــ ۹.برگزاری کارگاه های مورد نیاز بصورت مجازی و منظم ــــــــــ ۱۰.مشاوره‌های پژوهشی ــــــــــ ۱۱.نکات علمی از زندگانی بزرگان دینی ــــــــــ ۱۲.و... ما آماده دریافت انتقادات و پیشنهادهای شما عزیزان هستیم و صمیمانه از ارائه نکته نظرات تان،تشکر می کنیم. ان شاءالله بفضل الهی بتوانیم خدمتی در این عرصه مهم و ضروری،انجام دهیم. کانال پژوهشکده جهت استفاده عموم طلاب محترم : https://eitaa.com/pajoheshkadee 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💢 حوزه‌ علمیه باید تولید کند 💢 صرف خواندن دروس رسمی حوزه، کافی نیست. استاد علی اکبر رشاد: عالم دینی باید جامع همه این موارد باشد. صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمی‌شود با علم یا زیست مومنانه داشت. مسلمان نمی‌تواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد. ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که حیات بشر را اداره می‌کند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره می‌کند. علوم انسانی سکولار رقیب شریعت است. در نظام جمهوری اسلامی تعارض علم و دین بین شریعت و علوم انسانی اما در غرب تعارض علم و دین تعارض بین فیزیک شیمی با الهیات است؛ علم سکولار یا الحادبنیان غرب با الهیات مشکل دارد و نمی‌تواند خدا را با علم ببینند. _ تهران، ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰ 👈 بیشتر بخوانید: rashad.ir/imamrezaa ♦️ نگرشی نو به دین تمدنساز : ✅ @mhgolkar