✅ مُدل ریاست جمهوری
در نگاه بصیر علّامه طهرانی (قدس سره)
از آسیبهای جدّی که متوجه نظام انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا کنون بوده از ناحیهٔ حاکمیت و قدرت اجرائی کشور مشاهده میشود که خسارات غیر قابل جبرانی را ببار آورده است! امری که به ناصالح بودن متصدیان این پست برمیگردد که برای برون رفت از این مشکل، راهی جز تجدید نظر اساسی در خصوصیات و انتخاب رییس قوّهٔ مجریه نیست. مرحوم علامه طهرانی رحمةاللهعلیه که باید از ایشان به دیدهبانی بصیر در مواقع خطیر یاد کرد این مهم را به خوبی تشخیص داده و بر مبنای بینش الهی خود راهکار عملی آن را بیان داشتند که متأسفانه مغفول ماند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتّکاء حکومت اسلام بر حق
[فرق بین اسلام و غرب در نوع حکومت]
در فلسفههای مادی، یا در قوانین غربی که از روح توحید اسلامی بهرهای ندارند، مراکز تصمیمگیری از کثرت شروع میشود، یعنی افکار مردم گرچه در نهایت ضعف باشند، فقط بهملاک اکثریت، حق تعیینِ سرنوشت و تصمیمگیری در امور و حاکمیت خود را دارند.
در این فلسفهها حکومت بر اساس انتخاب بوده و کیفیت آن به مشروطهٔ سلطنتی، یا به جمهوری، یا به بعضی از انحای دیگر، تقسیم میشود، بنابراین جمهوری بدین طرز رأیگیری و انتخاب اکثریت، نظیر مشروطه از قالبهای غربی است؛ و با روح اسلام سازگار نیست.
حكومت و دولت اسلام بر پايۀ خود متّكی بوده و بر اصل اصيل حقّ اعتماد دارد؛ و هيچيک از اين قالبها نمیتوانند آن واقعيّت را در خود بگيرند و بشكل خود درآورند.
منظور از جمهوریت در عنوان جمهوری اسلامی
در «جمهوری اسلامی» باید تمام ضوابط حکومت اسلام مراعات شود و نام «جمهوریت» چیزی بر محتوای دولت و حکومت نیفزاید و حق حاکمیت به فقیه عادل که بر اوضاع زمان آگاه و از مصالح ملت مسلمان اطلاع دارد [و قلبش متصل به ملکوت است] و نسبت به ملت ستمدیده حمیم و دلسوز است سپرده شود.
در حکومت براساس مدل «ولایت فقیه»، رییسجمهور باید همان فقیه جامعالشرایط باشد
رئیس جمهور که داراى شخصیّت اوّل است، باید جامعترین و کاملترین و روشنبینترین و پارساترین افراد از فقهاى امّت باشد، و اوست که قوای سهگانهٔ مقننه و قضاییه و مجریه در وجود او ادغام شده و از او به مصادر امور و حُکّام ترشّح میکند.
تفکیک رهبری از ریاستجمهوری غلط است
[خطر تفکیک مقام فقاهت از ریاستجمهوری]
تفکیک مقام فقاهت از ریاستجمهوری عملاً التزام به تفکیک روحانیت از سیاست است. در منطق اسلام حاکم شرع مطاع ریاست مطلقه بر امت دارد. سپردن ریاست جمهوری را به افرادی که دارای چنین مقامی نباشند، اعطای قدرت بهدست غیر واجدین این مقام است؛ و اشتباهاتی که صورت میگیرد، از عدد بیرون و با هزار ضابطه و قانون این قدرت عنانگسیخته را نمیتوان مهار کرد.
شیوهٔ صحیح برگزاری انتخابات ریاستجمهوری
انتخابات برای ریاستجمهوری [که همان تعیین رهبر است]، باید بهصورت تشکیل شورای خبرگان انجام شود و در این صورت، مدت آن محدود به چهار سال (که آن نیز معیار غربی است) نخواهد بود، بلکه تا هنگامی که از مقام أفقهیت و أعلمیت و أورعیت و أبصریت برخوردار است؛ باید در رأس ریاستجمهوری باقی بماند و عزل او و نصب دیگری را در وقتی که فاقد شرایط گردد یا از دنیا برود، باز بهوسیلهٔ شورای خبرگان که خبرویت در فن داشته و از مزایای کمال اخلاقی و عدالت برخوردارند، صورت خواهد گرفت.»
براساس مبنای فوق، مرحوم علامه (قدسسره) نتیجه گرفته است که:
«قوای اعمال حاکمیت که عبارتند از قوهٔ مقننه و قوهٔ قضاییه و قوهٔ مجریه، در وجود ولیفقیه ادغام شده و قابلتفکیک نیستند و تفکیک قوا براساس مدل دموکراسی رایج، غلط است.
در مدل «ولایت فقیه»، ولیفقیه بهنظر خود افرادی را برای قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه منصوب مینماید و مجلس شورای ملی که برای مشورت در مصالح و امور مملکتی است، نتیجهٔ مشورت را در اختیار ولیفقیه قرار میدهد تا او تصمیم بگیرد و قانون بگذارد.»
📚 برگرفته از نامهٔ علامه طهرانی راجع به پیشنویس قانون اساسی (با تصرف و تلخیص)
⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
از اصول و ارکان نظامهای دموکراسی، انتخابات و اعتماد بر آراء اکثریت مردم برای دادن زمام امور به دست گروه یا شخص خاصی است، در آنچه پیش روی شماست نظر و دیدگاه عارف بالله حضرت علامه طهرانی اعلیاللهمقامهالشریف، دربارهٔ انتخابات و رأی اکثریت و جایگاه آن در نظام حکومت اسلامی بحث میشود.
📍مشاهدهٔ فایل pdf:👇
https://eitaa.com/isinpublication/170
⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
انتخابات و رأی أکثریت.pdf
4.45M
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
🔹مفاد آيهٔ: فَسْئَلُوٓا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ، و آيهٔ: قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَايَعْلَمُونَ
🔹مبنای قرآن بر رجوع به أهل حلّ و عقد است نه أکثریّت مردم
🔹رجوع به أهل خُبره، أمری عرفی و تجربی است
🔹دلالت آیات قرآن برمعتبرنبودن رأی عامّۀ مردم
🔹چرانمیتوان به رأی اکثریّت اعتمادکرد؟
🔹أكثريّت مردم طبق منطق إحساس حركت دارند، نه منطق عقل
🔹انتخاب عامّهٔ مردم، طبق ذوق و اندیشهٔ سطحى و چشم ظاهربین آنهاست
🔹آیات دالّه براینکه عامّهٔ مردم ازحقّ گریزانند
🔹درچندجاى از قرآن آمده است: بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَایَعْلَمُونَ.
🔹إشکال واردولاینحلّ، برطرفداران رأى أکثریّت عامّه
🔹درإسلام مشورت باأکثریّت عامّه نیست؛ مشورت باأهل حلّ وعقداست
🔹تجربۀ تلخ اعتمادبررأی اکثریّت درزمان ما
🔹تبلیغات درانتخابات برخلاف مبنای اسلام است
🔹مفاد آيهٔ: وَ شَاوِرْهُمْ فِي الأمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی الله
🔹مفادو معنی أخذبه مجمعٌ عليه، وترک شاذّونادر
🔹مشورت پیامبربامردم، به معنای قبول رأی أکثریّت نبود
🔹پیغمبردراینجا رأى أکثریّت راانتخاب نکرد، بلکه با أکثریّت مُماشات کرد
🔹مشورت پیامبر، مقدّمه است براى تصمیمگیرى دررأى نهائى خود
🔹موارد نادری که میتوان بر رأی أکثریّت اعتماد کرد
🔹شاهدی از نهجالبلاغه در حدود مشورت با مردم
📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج3، ص187 تا 205
خرید اینترنتی کتاب موسسه مطالعات راهبردی 👇
⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
حکومت یا جمهوریّت؟.pdf
415K
🔰حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟
📍مدل برقراری نظام اسلامی براساس مبانی توحیدی اسلامی ازدیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
دراینکه نوع و مدل ادارهٔ یک کشور برپایهٔ مبانی و اصول اسلامی چه بایدباشد، دودیدگاه وجوددارد؛ که دیدگاه اول قائل به ادارهٔ کشوربراساس جمهوریّت و دیدگاه دوم براساس حکومت است؛ مقالهٔ مذکور به دیدگاه قرآن دراین باره میپردازد.
🔰اهم عناوین:
🔹نگاه قرآن به رأی اکثریت ودموکراسی درانتخابات
🔹دیدگاه قرآن دربارهٔ رأی اکثریّت
🔹اکثریت مردم به دنبال منافع خودمیروند
🔹نمایش سطح افکاروخواستههاى اکثریت مردم درقرآن مجید
🔹عامهٔ مردم درانتخابات گرفتار احساسات اند
🔹سؤالی از طرفداران دموکراسی
🔹نمونهای از خسارتهای متأثرازآراء اکثریت
🔹در اسلام چیزی به عنوان تبلیغات در انتخابات وجود ندارد
🔹معنای مشورت پیامبر با مردم مماشات بود نه تأثیرپذیری
🔹مفاد و معنى أخذ به مجمعٌعلیه، و ترک شاذّ و نادر
🔹سیرهٔ امیرالمؤمنین علیهالسلام درموردانتخابات
🔹اشکالی از طرف مدعیان رأی اکثریت برانتخاب أصلح و کارگزاران وجواب آن
🔹أهل حلّ و عقد خودبخودمعروفند، نیازبه معرّف ندارند
🔹علم وجدانى هرفرد، خودراهبربه سوى ولایت فقیه است
🔹تفكيک قوای ثلاثه، مبدأش ازأرسطو است
🔹کیفیت حکومت اسلامی
🔹نظر علامه طهرانی راجع به مدل حکومت
🔹متن نامهٔ علامه طهرانی به بنیانگذار کبیر انقلاب (قدسسرهما) دربارهٔ پیشنویس قانون اساسی ایران
📚 برگرفته از «امامشناسی»، ج۱و۲؛ و «ولایت فقیه درحکومت اسلام»، ج۳
🔸خرید اینترنتی کتاب موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه حجة الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی نسبت به دوره دوم #انتخابات ریاستجمهوری
سلام
آیت الله طهرانی مدظله فرمودند دوستان و رفقای محترم حتما به آقای جلیلی رای بدهند و به دیگران هم بگویند.
هدایت شده از آموزش و انتشارات موسسه مطالعات راهبردی
بیانیه دانشمندان و اساتید علوم عقلی حوزه و دانشگاه
بیانیه دانشمندان و اساتید علوم عقلی حوزه و دانشگاه
آقایان :
آیت الله حسن رمضانی
آیت الله سید علی حسینی آملی
آیت الله حیدر ضیایی
آیت الله احمد کلباسی
حجت الاسلام دکتر محمدرضا برته
حجت الاسلام دکتر روح الله سوری
حجت الاسلام محسن خاتمی
حجت الاسلام دکتر میثم زنجیر زن
حجت الاسلام سید هادی فیاض
دکتر نصر الله شاملی
حجت الاسلام علی محزونیه
دکتر ابوذر رجبی
حجت الاسلام دکتر حسن پناهی آزاد
حجت الاسلام دکتر سید اباذر نبویان
حجت الاسلام حامد جمالی
حجت الاسلام یعقوب رحمانی
حجت الاسلام علی رضایی
حجت الاسلام محمدرضا کرمرضایی
حجت الاسلام میثم رستمی
حجت الاسلام احمد ملکی
حجت الاسلام دکتر عبدالمجید یزدی
حجت الاسلام سید محسن دعایی
حجت الاسلام عبدالحمید واسطی
حجت الاسلام علی امینی نژاد
آیت الله علی رضایی تهرانی
حجت الاسلام محمد حسن وکیلی
حجت الاسلام دکتر علی نهاوندی
حجت الاسلام محمدرضا حیدری
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢 آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
⚪️خرید اینترنتی کتب موسسه مطالعات راهبردی
هدایت شده از آموزش و انتشارات موسسه مطالعات راهبردی
🚩حضرت آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی حمایت خود را از دکتر سعید جلیلی اعلام فرمودند و تاکید کردند دوستان و رفقای محترم ضمن رای حتمی به ایشان ؛ افراد دیگر را هم به این امر دعوت کنند
⚪️ آموزش موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا اینطوری شد؟
❓چرا از اون رئیسجمهور به این رسیدیم؟
🤔 سنت خدا
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#قیام_تمدنساز_سیدالشهدا
#امام_حسین
#سیدالشهدا
#عزاداری
#محرم
#توسل
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@mhgolkar
محرم۱۴۴۶-واسطی۱.Mp3
16.41M
❁ـ﷽ـ❁
🏴#محرم۱۴۴۶(شب اول)
🎙استاد معظم حجتالاسلام:
حاج شیخ عبدالحمید #واسطی
( کربلا،جامعه،واقعیت درمانی)
📜تفسیر خطبه (اللَّهُمَّ إنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِی سُلْطَان، وَلاَ الْتِمَاسَ شَیْء مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَلکِنْ لِنَرُدَّ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَنُظْهِرَ الاْصْلاَحَ فِی بِلاَدِکَ، فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ، وَتُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِکَ)
▪️چرا مردم امام را نخواستند
▪️معاویه استاد عملیات روانی
▪️تفسیر «معالم دین»
▪️کربلا منهای خدا ؟
▪️شاخص گسست اجتماعی...
▪️تفسیر «مصلح» در قرآن
▪️اصلاح گر حقیقی اجتماع
▪️تفسیر « مظلوم »
▪️هشدار سیدالشهدا به مردم
▪️تسخیر روح و قلب ها
▪️نکته مهم روانشناسی
🗓شنبه ۱۵ / ۰۴ / ۱۴۰۳
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مَسْجِد وَ مَکْتَبْ اِمٰامِ صٰادِقْ عَلَیْهِ الْْسَلٰامْ
@imamsadegh_mosque