معنا و مفهوم #آخرالزمان
📌 «آخر زمان» که در کتابهای لغت به «دوره آخر» و «قسمت واپسین از دوران که به قیامت پیوندد» معنا شده است، در فرهنگ و ادبیات بسیاری از ملل و نحل به ویژه پیروان ادیان ابراهیمی، از اهمیت و جایگاه برجسته ای برخوردار است و آنها با حساسیت و دقت فراوانی این موضوع را دنبال میکنند.
شاهد این موضوع، کتابهای فراوانی است که از دیر زمان در میان اقوام و ملل مختلف در زمینه نشانهها و ویژگیهای آخرالزمان نوشته شده است.
🕊مسلمانان نیز با توجه به روایتهای فراوانی که از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام در زمینه آخرالزمان و رویدادها و حوادث آن نقل شده است، به این موضوع توجه فراوانی کرده و افزون بر جمع آوری این روایات، در مجموعههای روایی به نگارش کتابهای مستقل در این زمینه پرداخته اند که این کتابها معمولاً با عنوانهایی چون أشراط الساعة، علامات الساعة، علامات یوم القیامة، الفتن، الملاحم، الفتن و المحن، الفتن و الملاحم و... نامیده میشود. در دایره المعارف بزرگ اسلامی در مورد اصطلاح «آخرالزمان» چنین آمده است:
☄این اصطلاح در کتابهای حدیث و تفسیر در دو معنا به کار رفته است:
نخست، همه آن قسمت از زمان که بنا بر عقیده مسلمانان، دوران نبوت پیامبر اسلام است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل میشود. دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن، مهدی موعود ظهور میکند و تحولات عظیمی در عالم واقع میشود.
☀️دلیل نام گذاری دوران نبوت پیامبر اسلام به آخرالزمان این بوده است که مسلمانان معتقدند آن حضرت، خاتم پیامبران است و شریعت وی تا پایان این عالم اعتبار دارد. به جز آن، از رسول اعظم صلی الله علیه و آله روایاتی نقل شده که در آنها به صراحت آمده است دوران نبوت ایشان به قیامت و آخرین بخش از حیات کره خاک میپیوندد.
❄️در یکی از این روایات که از طریق اهل سنّت نقل شده است، چنین میخوانیم: إِنَّهُ قالَ بَعْدَ ما صَلَّی العَصْرَ ما بَقِی مِنَ الدُّنیا فِیما مَضی مِنها إِلاّ کَما بَقِیَ مِنْ یَوْمِکُمْ هذا فِیما مَضی مِنهُ وَ أَنّهُ قالَ لِأَصْحابِه: بُعِثْتُ و أَنَا وَ السّاعَةِ کَهاتَینِ وَ جَمَعَ بَینَ السَّبابَةِ وَ الوُسْطی.
آن حضرت پس از فراغت از نماز عصر فرمود: «آنچه از (عمر) دنیا باقی مانده، به گذشته آن، همان نسبت را دارد که باقی مانده وقت امروز نسبت به گذشته آن دارد.»
آن حضرت به یاران خود فرمود: «برگزیده شدم در حالی که میان من و قیامت فاصله نیست؛ همان سان که میان دو انگشت سبابه و وسطی فاصله نیست».
🍃چنان که گفته شد، دومین معنایی که اصطلاح آخرالزمان در آن به کار میرود، عصر ظهور حضرت مهدی علیه السلام است.
بر اساس آموزههای اسلامی، در آستانه ظهور آن حضرت که از آن با عنوان آخرالزمان یاد میشود، جهان دست خوش فتنه ها، آشوبها و بحرانهای مختلف سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی میشود و ستم و بی عدالتی همه جهان را فرا میگیرد. این وضعیت ادامه دارد تا زمانی که قائم آل محمد علیه السلام ظهور کند و با ظهور خود، جهان را از تیرگی ستم، فساد و تباهی برهاند.
#مهدویت
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌸🍃🌸🍃🌸
امام رضا عليه السلام:
هرگاه از كاری يا چيزی نگران بودی، صد آيه از هر جای قرآن كه خواستی بخوان، سپس سه بار چنين دعا كن:
اَللّهُمَّ اكْشِفْ عَنّي الْبَلاءَ
یعنی : خدايا بلا را از من بردار
اصول كافي ج ۲، ص ۶۲۱
🌸🍃🌸🍃🌸
🔆 #ره_توشه
💢 راهی برای پاکیزه کردن کلام 💢
💠 امام صادق عليه السّلام از آباء طاهرینش از امیرالمومنین علیه السلام نقل کردند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
ای علی! آیا میدانی که پاکیزهکردن سخن چگونه ممکن است؟ هر که ده مرتبه در بامدادان و شبانگاهان بگوید «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله اکبر».
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✍🏻 پینوشت: میتوانیم در تعقیبات نماز صبح و نماز عشاء ده مرتبه «تسبیحات اربعه» را بگوییم تا به این روایت عمل کرده باشیم.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 منبع:
🔹 شیخ صدوق، اَمالی، صفحهٔ ۳۲۹
🔹 شیخ صدوق، معانی الاخبار، صفحهٔ ۲۵۱
🔹 شیخ طوسی، اَمالی، صفحهٔ ۴۵۹
🔹 شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، جلد ۱۲، صفحهٔ ۶۰
🔹 و...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اگر گناه هم کردید، از ما رو برنگردانید ...!
🎙#استادمسعودعـــالے
🌺حضرت رسول اکرم (ص) :
بدانید هیچ چیزی مؤمن را به خدا نزدیک نمی کند، مگر آنکه :
⇦ #نماز_شب ،
⇦ تسبیح و تهلیل گفتن ،
⇦ استغفار و گریه های نیمه شب ،
⇦ خواندن قرآن تا طلوع فجر ،
⇦ متصل نمودن نماز شب به نماز صبح ،
پس هر که چنین باشد ، او را بشارت می دهم به فراوانی روزی که بدون رنج و زحمت و زور بازو به دستش آید .
📙 ارشاد القلوب ، ج ۲ ، ص ۱۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔مراقبه چیست؟ | فرمایش حضرت علامه طباطبایی به نقل از حضرت علامه طهرانی
#غدیر #امام_زمان #ظهور
♦️قسمت اول
#از_نسل_پیامبر
در خطبه شریف غدیر به امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) توجه خاصی شده است و پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در سه فراز خطبه به وجود مبارک آن حضرت اشاره فرمودهاند.
💠 در فراز اول میفرمایند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ آمَنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی اُنزِلَ مَعَهُ مِن قَبلِ ان نَطمِسَ وُجُوهاً فَنَّرُدُّها عَلی ادبارِها … مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسلوکٌ فِی ثُمَّ فی عَلیِّ بنِ ابی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسلِ مِنهُ اِلَی القائِمِ المَهدِیِّ، الَّذِی یَاخُذُ بِحَقِّ اللهِ وَ بَکُلِّ حَقِّ هُوَ لَنَا.»
✨ در این قسمت از روایت، پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به صراحت جریان نور را علاوه بر خود، در امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) و امامان از نسل ایشان تا مهدی موعود (عجّلاللهفرجهالشریف) جاری و ساری میدانند و آن بزرگوار را گیرنده تمام حق الله و حق اهلبیت (علیهمالسّلام) که به آنها ظلم شده است، معرفی میکنند.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#خطبه_غدیر
@gonbadekabood
#کانال_گنبد_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2115633213C8ae13116fb
#غدیر #امام_زمان #ظهور
♦️قسمت دوم
فراز #دوم از گفتار پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که اصل نگارش ما را در بر میگیرد، به صورت مستقل به امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) و بیان ویژگیهای آن حضرت اختصاص دارد. حساسیت این قسمت از سخن را از آن جا میتوان دریافت که حضرتش هجده بار مردم را با تکرار لفظ هشدار دهنده «الا» (=هان، آگاه باشید) به دقت در کلام خود فرا میخواند. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در آغاز این بخش، بار دیگر روند پیوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و یادآور میشوند که سررشته این نظم، در دست علی (علیهالسّلام) است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) خواهد بود:
«مَعاشِرَ النّاسِ، الا وَ انّی رَسولٌّ وَ عَلِیٌّ الاِمامُ وَ الوَصِیُّ مِن بَعدی، … الا انَّ خاتَمَ الاَئِمَهِ مِنَّا القائِمَ المَهدِی»
و پس از آن، بیست و یک ویژگی اساسی و مهم آن امام را ترسیم مینمایند ...
💠ادامه دارد ...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#خطبه_غدیر
@gonbadekabood
#کانال_گنبد_کبود
https://eitaa.com/joinchat/2115633213C8ae13116fb
از پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:
یَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِینَ لِیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ أُوصِی مَنْ آمَنَ بِی وَ صَدَّقَنِی بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) إِلَّا أَنَّ وَلَایَهًَْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَلَایَتِی وَ وَلَایَتِی وَلَایَهًُْ رَبِّی عَهْداً عَهِدَهُ إِلَیَّ رَبِّی وَ أَمَرَنِی أَنْ أُبَلِّغَکُمُوهُ
بحارالانوار ج 37 ص 141
*ای مسلمانان! حاضران به غایبان برسانند: کسی را که به من ایمان آورده و مرا تصدیق کرده است، به ولایت علی(علیه السلام)سفارش می کنم، آگاه باشید ولایت علی(علیه السلام)، ولایت من است و ولایت من، ولایت خدای من است. این عهد و پیمانی بود از طرف پروردگارم که فرمانم داد تا به شما برسانم*
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🍃
﷽
امروز ملامت که
چنین منکر عشقید
فردای قیامت
همه هیهات برآرید
پایی به وفا در رهِ
اخلاص بکوبید
دستی به صفا
گِردِ مُوالات برآرید...
#حکیم_نزاری
🍃🍂🍃༻🌹༺🍃🍂🍃
🔴🔵 چرا امام زمان نمیآیند؟
🌺 پاسخ :
🔷حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی:
♦️در كتابي خواندم، شايد در حدود دويست، سيصد سال پيش جمعي از صلحا در نجف اشرف مجتمع بودند. از آدم هاي بسيار خوب و مقدّس.
روزي با خودشان نشستند و گفتند: چرا امام نمي آيد؟ در صورتي كه ما بيش از سيصد و سيزده نفر كه او لازم دارد هستيم.
به اين فكر افتادند كه سرّ تأخير در ظهور را به دست آورند. تصميمشان بر اين شد كه از بين خودشان يك نفر را كه به تأييد همه خوبترينشان هست، انتخاب كنند و او را بفرستند در مسجد كوفه يا سهله تا اعتكاف كند و از خود امام بخواهد كه سرّ تأخير در ظهور را بيان بفرمايد.
جمعيّت خودشان را به دو قسمت تقسيم كردند و قسمت بهتر را باز به دو قسمت و همچنين تا آن فرد آخر را كه از همه بهتر و مقدّس تر و زاهد تر بود انتخاب كردند كه او به مسجد سهله يا مسجد كوفه برود.
او هم رفت و بعد از دو سه روزي برگشت.
پرسيدند چه طور شد؟
🔴 گفت: راست مطلب اين كه من وقتي از نجف بيرون رفتم و رو به مسجد سهله راه افتادم با كمال تعجّب ديدم شهري بسيار آباد و خرّم در مقابل من ظاهر شد.
جلو جلو رفتم. پرسيدم: اينجا كجاست؟ گفتند: اين شهر صاحب الزمان است و امام ظهور كرده است.
بسيار خوشحال شدم و شتابان به در خانهي امام رفتم. كسي آمد و گفتم: به امام بگو فلاني آمده و اذن ملاقات مي خواهد. او رفت و برگشت و گفت: آقا مي فرمايند: شما فعلاً خسته اي، از راه رسيدهاي. برو فلان خانه (نشاني دادند) آنجا مرد بزرگي هست.
ما دختر او را براي شما تزويج كرديم. آنجا باش و هر وقت احضار كرديم، بيا.
من خوشحال شدم. به آن آدرس رفتم و خانه را پيدا كردم. از من خيلي پذيرايي كردند و آن دختر را به اتاق من آوردند، هنوز ننشسته بودم كه درِ اتاق را زدند. گفتم: كيست؟ گفت: مأمور از طرف امام. مي فرمايند: بيا! مي خواهيم قيام كنيم و شما را به جايي بفرستيم.
🔺گفتم: به امام بگو امشب را صبر كنيد.
🔺گفت: فرموده اند: همين الآن بيا. گفتم: بگو من امشب نميآيم تا اين را گفتم ديدم هيچ خبري نيست. نه شهري هست، نه خانهاي هست و نه عروسي. من هستم و صحراي نجف؛
معلوم شد مكاشفه اي بوده و خواستهاند به ما بفهمانند كه ما هنوز #آمادگي براي آمدن امام زمان(ع) نداريم.
🌕 به راستی خود ما اکنون آمادگی لازم برای آمدن امام زمان را داریم ؟؟؟
#امام_خامنه_ای
#خانواده
✅ حقوق متقابل زن و شوهر 15
🌸 زنِ هوشمند، مرد را اداره میکند
اگر مرد خانه، فعالیتی چه علمی و چه جهادی و سازندگی و چه برای کسب روزی و چه برای کارهای عمومی دارد، زن سعی کند فضای خانه را برای او مساعد کند که او بتواند با روحیهی خوب سرکار برود و با شوق به خانه برگردد.
🔰 خطبهی عقد مورخهی 2/9/1373
✨امام زمان شناسی قسمت هشتم ✨
🌸علم و معرفت امام🌸
💠۲- ائمه به امور غیبی آگاهی دارند:
شکی نیست که ائمه اطهار علیهم السلام در موارد متعدد از امورات غیبی خبر داده اند که در اینجا به بیان برخی از روایات میپردازیم:
🔶إنّ الائمَّة علیهم السلام یَعْلَمُونَ عِلْمَ ما کانَ وَمایَکُونُ لایَخْفَی عَلَیْهِم الشیءُ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِم.
البته مراد از علم غیب مختص به ذات الوهیت، علم غیب ذاتی که عین ذات
اوست که از درون موجود سرچشمه گرفته و اکتسابی نیست و برای خدا حد و مرز وجود ندارد. چنین علم غیب تنها از آن اوست.
💠پس فرق بین علم غیب خداوند و غیر خدا این است که علم او ذاتی و عین ذات است.
💠بنابراین به منطق قرآن و سنت و دلیل حس و شهود، انبیاء و اوصیاء علیهم السلام بندگان خدا هستند و از ناحیه حضرت حق تعالی مخصوص به علم نبوت و ولایت هستند و مبعوث به هدایت خلق شده اند و به اذن خداوند متعال ولایت تکوینی نسبت به همه موجودات دارند؛ کوران را بینا میکنند و بیماران را شفا میدهند و مردگان را زنده میکنند، خبر از غیب و نهان میدهند، زمان و مکان نسبت به آنها مانع و حجاب
نیست، از زمان مرگ خود و دیگران و علت آن آگاهی دارند. ولی آنچه دارند از خدا است و هیچ گونه استقلالی از خود ندارند و آنی از یاد خدا غافل نیستند و از امر خدای متعال سرپیچی نمی کنند، حتی خیال سرپیچی هم ندارند و در تمام دوران نبوت و امامت خود مطابق دستورالعملی که از ناحیه خداوند و از روی حکمت بالغه اش برایشان معین شده عمل میکنند، اگرچه توأم با انواع مصائب و آلام و بلیات باشد.
💠فهم و درک از قرآن و آگاهی از حقیقت، به پیامبر و خاندان وحی علیهم السلام واگذار شده که آنها از اسرار و حقایق کلام خداوند اطلاع دارند و بهره جستن از قرآن باید از طریق آنها انجام گیرد که آگاه به معانی ظاهری و باطنی و اسرار و رموز قرآن میباشند و آنها دین و کانون حکمت الهی هستند.
💠قرآن مجید گذشته از معانی ظاهری و ظرایف لفظی که دارد، تمام دانشمندان را در برابر خود به شگفتی واداشته است؛ معانی باطنی و اسرار درونی آن نیز، اشاره به مصادیق و قضایای خاصی دارد که آنها را در اصطلاح «تأویل» میخوانند، چه بسا مغرضان، آیات قرآن را به دل خواه خود توجیه و تأویل مینمایند، چنانچه خداوند در سوره ی آل عمران آیه ی ۷ میفرماید: "اوست آن خدایی که قرآن را بر تو نازل کرد، بخشی از آن آیات محکم و واضح است که آنها اصل و ریشه این کتابند و قسمی دیگر متشابهات هستند. پس آنان که در دل هایشان زَیغ (انحراف از حق و میل به باطل) است به دنبال آیات متشابه میروند تا فتنه انگیزی کنند (و مردمان را گمراه و دین آنها را فاسد نمایند) و ایشان را به شک و شبهه و تردید بکشانند و یا برای رسیدن به امور دنیا آیات مشابه را به میل و مرام خود تأویل و معنی میکنند (در صورتی که خداوند به صراحت میفرماید: ) و تأویل آن را نمی داند مگر خدا و راسخان در علم که میگویند: به خدا ایمان آوردیم،همه چیز از نزد پروردگار ماست و متذکر نمی شود مگر صاحبان مغز.
و راسخان در علم یعنی کسانی که علم آنها ثابت است و ریشه و عمق دارد.
💠 در تفاسیر معتبر بیان شده که منظور از راسخین در علم؛ پیامبر و ائمه طاهرین علیهم السلام هستند.
💠از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: رسول خدا ص افضل راسخین در علم است، که خداوند بزرگ تمامی آنچه را از تنزیل و تأویل نازل کرده به آن حضرت تعلیم فرموده است و همچنین اوصیاء آن حضرت تمام تأویل و معنای باطنی و حقیقی قرآن را میدانند.
💠همچنین در «تفسیر صافی» و «نورالثقلین» از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حدیثی آمده است که قسمت آخر حدیث چنین است؛ هنگامی که عمر بر خلافت نشست، به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: آن قرآنی را که شما جمع آوری کردید و نزد ابی بکر آوردید که به آن عمل کند و او نپذیرفت آن را به من بدهید.
💠امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آن قرآن که نزد من است جز پاکان و اوصیاء از فرزندان من، کسی به آن دست نیابد.
💠عمر سؤال کرد؛ آیا وقتی برای ظاهر کردن آن هست؟ امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: آری!
هنگامی که قائم از فرزندانم به پا خیزد، آن قرآن را آشکار میسازد و مردم را به تعلیم آن وا میدارد.
📚 #علم_و_معرفت_امام
✍سید رحمت الله موسوی
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#الّلهُــمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَــــ_الْفَــرَج