السلام عليكم يا خزّان علم الله
السلام عليكم يا تراجمة وحي الله
۸ شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام تسلیت باد
@mir_hamedhoseyn_110
@algod1992
🔶 قريش، هرگاه اميرمؤمنان علیه السلام را در جمع جنگجويان مىديدند، از ترس او به يكديگر وصيّت مى كردند.
كسى او را در حالى كه سپاه را مى شكافت، ديد و گفت:
فهميدم كه مَلَک الموت در همان سمتى است كه على در آن سمت است!
🔶 كانَت قُرَيشٌ إذا رَأَوا أميرَ المُؤمِنينَ عَليّـ[اً] عَلَیهِ السَّلامُ في كَتيبَةٍ تَواصَت؛ خَوفا مِنهُ.
ونَظَرَ إلَيهِ رَجُلٌ ـ وقَد شَقَّ العَسكَرَ ـ فَقالَ :
قَد عَلِمتُ أنَّ مَلَكَ المَوتِ فِي الجانِبِ الَّذي فيهِ عَلِيٌّ
📜 محاضرات الأدباء، راغب اصفهاني (۵۰۲ هـ)، نسخه خطی کتابخانه فاتح_ ترکیه_شماره ۴۰۶۴
@mir_hamedhoseyn_110
♦️ "فخر رازی" در کتاب "نهایة العقول في دراية الأصول" در ردّ حدیث متواتر "من کنت مولاه فعلیّ مولاه" به ادلّهای متمسّک شده که از جملهی آنها این است:
"این حدیث را بخاری و مسلم در صحیحین نقل نکردهاند ! " (نهاية العقول، ٤/٤٨١)
⭐️ "مرحوم میرحامد حسین" رضوان الله علیه نیز در "مجلّد غدیر_قسمت سند" از کتاب شریف "عبقات الأنوار" به طور مفصل فخر و ادلهاش را مورد انتقاد شدید قرار داده و آنجا از مصادر عامی به تبیین این مهم پرداختند که عدم وجود حدیثی در بخاری و مسلم، موجب قدح حدیث نیست!
🔶 جملات زیر از "حافظ عبد الله بن محمد بن الصدیق الغماری (١٣٢٨ – ١٤١٣ هـ .)" محدث برجستهی مغربی معاصر است در نقد برخی از مدعیان علم حدیث که برای زیر سؤال بردن صحّت روایات به عدم وجود آنها در صحیحین یا یکی از کتب ستّه متمسّک میشوند:
...ثانیها: أنَّ الكتبَ الستَّة لم تجمع كلَّ الأحاديث و لا نصفَها ، ففي الاقتصار عليها و الحالة هذه قضاءٌ علی كثيرٍ من السنّة، وَردٌ لجمهرة من الأحاديث بدون مسوّغٍ يسوّغ ذلك ،اللّهم إلّا الهوى و التعصُّب.
ثالثها: أنّه لا معنى لهذا التّخصيص؛ لأنّه إن كان المراد به أنّ هذه الكتب اشتهرت و صحَّت نسبتها إلى أصحابها حتّى وُثِق بما فيها، فسائر كتب السنّة كذلك ك"الموطّأ"، و"المسند"، وسنن الدّارميّ"، و"سنن الدارقطنيّ" والمستدرك"و"سنن البيهقيّ"، و معاجم الطبراني و غيرها.
رابعتها: إجماع علماء الحديث و غيرهم على أنّ الحديث إذا استوفى شروط القبول وجب العمل به سواء كان في الكتب الستة أو غيرها، و لو كان في سيرة البكريّ مثلا، وعلى هذا عمل المحدّثين قاطبةً في كتبهم واستدلالهم و مناظراتهم.
وبالجملة فالقول بتخصيص بعض كتب الحديث بالاحتجاج دون بعضٍ من البدع التي أحدثها هؤلاء المتنطِّعون ليتوصّلوا بذلك إلى ردِّ الأحاديث التي تردُّ نِحلتهم وتقضي عليها وهيهات أن يصلوا إلى ذلك ما دام لهذا العلم في كلِّ خلفٍ حَملةٌ عدولٌ، ينفون عنه تحريف الغالين، وانتحال المُبطلين، وتأويل الجاهلين.
📜 الردّ المحکم المتین علی کتاب القول المبين، (ضمن موسوعة عبد الله الغماري)، ج ١٤، ص ١٣
@mir_hamedhoseyn_110
#شب_جمعه
#روضه
ومُنعَطِفٍ أهوَى لِتقبِيلِ طِفلِه
فقبَّـل مِنهُ قَبلَه السَّهمُ مَنحَرا
خم شد...خواست طفلش را ببوسد ولی قبل او تیر گلوگاه طفل را بوسه زد
📜 دیوان مرحوم سید حیدر حلی (۱۳۰۴هـ.ق)، چاپ سنگی_بمبئی، ۱۳۱۲ هـ.ق، ص ۲۱۶.
پ.ن در مصرع دوم "قبله"، به صورت "قلبه" نوشته شده که اشتباه است.
@mir_hamedhoseyn_110
ابن ابی الحدید در اواخر قصیدهی عینیه چنین میسراید:
بأبـي أبـا الـعـبّـاسِ أحـمـدَ إنّـه
خيرُ الورى من أن يطلّ ويُمنَع
شکی نیست که منظور ابن ابی الحدید در این بیت ابو العباس احمد بن الحسن المستضيء بأمر الله (٥٥٣ ق _ ٦٢٢ ق) است.
با وجود اینکه خود شاعر به نام "احمد" در بیت مذکور اشاره کرده ولی امروز در کتابی که مفردات این قصیده را شرح فارسی کرده بود، دیدم نوشته: منظور شاعر از ابو العبّاس امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است !!
@mir_hamedhoseyn_110
واحِد اَحد اَقدس _عَزّت اسماؤُه_ گواه است همیشه شکر نعمت وجود شریف را میکنم و به کتب و مصنّفات رشیقه جنابعالی مستأنسم و حق زحمات و خدمات آن وجود عزیز را در اسلام نیکو میشناسم.
فرازی از تقریظ مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بر کتاب عبقات الأنوار
📜 سواطع الأنوار في تقريضات (تقريظات) عبقات الأنوار، ص ۲۶
@mir_hamedhoseyn_110