eitaa logo
تمدن جهانی
207 دنبال‌کننده
117 عکس
4 ویدیو
21 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ؛ ⏪نظریه های تاریخی و تمدنی را از حیث اعتبار معرفت شناختی در چهار محور کلان ذیل می توان واکاوی و تحلیل کرد: 1⃣ ؛ جایگاه "پیوندهای نظری" و "نوع کارکرد پیوندهای نظری" در ساختار این نظریه های تاریخی و تمدنی ارتباط مستقیمی با "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها دارد. پایه و اساس پیوندهای نظری به "گزاره های نظری" برمی گردد. گزاره های نظری شامل "فرض ها"، "قضیه ها" و "فرضیه ها" است. استفاده از گزاره های نظری در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی و تمدنی "اعتبارمعرفت شناختی" آنها را افزایش می دهد. 2⃣ ؛ جایگاه "پیوندهای عملیاتی" و"نوع کارکرد این پیوندها" مانند پیوندهای نظری در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ارتباط مستقیمی با "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها دارد. "پیوندهای عملیاتی" ارتباط "مفاهیم متغیرها" و "فرضیه های نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی" را بیان می کنند و از این حیث "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها را افزایش می دهند. 3⃣ ؛ آزمون پذیری این نظریه ها "اعتبار معرفت شناختی" آنها را افزایش می دهد. "آزمون پذیری" ضریب اعتبار نظریه های تاریخی-تمدنی را تضمین می کند. هر نظریه انسانی-اجتماعی و هر نظریه تاریخی-تمدنی اگر "ظرفیت آزمون پذیری" نداشته باشد، اعتبار معرفت شناختی ندارد. آزمون پذیری نظریه های برون ودرون تاریخی-تمدنی تابع "نوع پارادایم علمی" حاکم براین نظریه هاست. 4⃣ ؛ اعتبار این نظریه ها را ازحیث "کارآمدی وناکارآمدی" هم می توان تجزیه وتحلیل کرد. کارکرد هایی همچون "قدرت پیش بینی کنندگی" و "قدرت تبیین کنندگی" نظریه های تاریخی و تمدنی کارآمدی این نظریه ها را به لحاظ معرفت شناختی ارتقا می دهد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی مبتنی بر "پیش فرض ها و اصول معرفتی" می باشد، سه پیش فرض و اصل معرفتی ذیل برای "جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی- تمدنی ضروری می باشد. 1⃣ ؛ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی و تمدنی تابع "امکان ،ضرورت واعتبار علم دینی" می باشد. به تعبیر دقیق تر و منطقی،"جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی "نتیجه منطقی" امکان،ضرورت واعتبار علم دینی می باشد. 2⃣ ؛ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی_تمدنی تابع یک "پیش فرض و اصل معرفتی" دیگری بنام "امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی" هست. امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی "ضرورت نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی را تجویز می کند. 3⃣ ؛ پدیده های تاریخی وتمدنی را با "رویکردهای متنوعی" می توان تحلیل کرد. "تحلیل تاریخی و تحلیل فلسفی" تاریخ و تمدن از رویکردهای اساسی تحلیلی در مطالعات تاریخی و تمدنی هست. "تحلیل دینی تاریخ-تمدن" نتیجه منطقی و معرفتی "علم تاریخ دینی" و "علم تمدن دینی" می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "نظریه دینی" به لحاظ "چیستی و ماهیت"‌ در مطالعات تاریخی و تمدنی، به دو صورت و حالت می تواند تحقق پیدا کند که به شرح ذیل بیان می شود: 1⃣ ؛ از "گزاره های دینی" می توان یک نوع "نظریه دینی" طراحی و ساخت و در مطالعات تاریخی و تمدنی به کاربرد. نظریه دینی حاصل از استناد به گزاره های دینی یک "نوع نظریه از جنس نظریه های فلسفه علم" نیست. گزاره های دینی سه نوع هستند که شامل؛ 🔸"فرض یا انگارش دینی"، 🔸قضیه دینی 🔸و "فرضیه دینی" می باشد. "طراحی یا ساخت" فرض یا انگارش دینی، قضیه دینی و فرضیه دینی از گزاره های دینی در "حکم یک نوع نظریه دینی" هست که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد. 2⃣ ؛ از "تاسیس علم دینی" می توان یک "نوع نظریه دینی طراحی و ساخت" و در مطالعات تاریخی و تمدنی به کاربرد. البته این "نظریه دینی" مستند به "تاسیس علم دینی" براساس یک نوع "فلسفه علم دینی" طراحی و ساخته می شود. استفاده از "مبانی دینی"، "مفاهیم دینی"،"گزاره های دینی" و "مقیاس های دینی" در ساختار این "نوع نظریه دینی"، چیستی و ماهیت این نظریه را نشان می دهد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪براساس "گزاره های دینی"، علم در منطق اسلام بایستی ذیل سه محور کلان؛ 🔸"آیه محکم"، 🔸"فریضه عادله" 🔸و "سنت قائمه" قرارگیرد."علم تاریخ و تمدن" را می توان گونه و مدلی از سنخ "آیه محکم" دانست. 🔶چیستی علم تاریخ و تمدن ذیل آیه محکم می تواند شامل گونه های زیر باشد: 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "خداشناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "جهان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "انسان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم" ؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "عبرت شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "الگو شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی وتمدنی به "هویت شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ براساس "گزاره های دینی" علم در منطق و فرهنگ اسلام بایستی "علم نافع" باشد.بنابراین مطالعات تاریخی و تمدنی نیز بایستی "کارکرد نافع گرایانه" تولید کنند."چیستی و ماهیت" نافع بودن علم تاریخ و تمدن مبتنی بر یک "تفسیر و تحلیل دینی" هست. نافع بودن مطالعات تاریخی و تمدنی ناظر به یک "نفع این جهانی و آن جهانی" می باشد. اکتشاف چیستی و معنی نافع بودن علم تاریخ و تمدن مساله ای هست که بایستی در "فلسفه علم تاریخ دینی" و "فلسفه علم تمدن دینی" صورت گیرد. چیستی علم تاریخ و تمدن به "مثابه علم نافع" می تواند گونه و مدل ذیل پیدا کند: 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک "نگرش هستی شناسانه" از مساله های تاریخی و تمدنی"؛ 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک "نگرش معرفت شناسانه" از مساله های تاریخی و تمدنی؛ 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک نوع "گزاره تاریخی و تمدنی" در حوزه "انسان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔻: مطالعات تاریخی و تمدنی به مثابه علم نافع؛ یعنی تبدیل این مطالعات به یک نوع "گزاره تاریخی و تمدنی" در حوزه "جهان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "گزاره های دینی" مساله های متنوعی در حوزه "جهان طبیعی"،"جهان انسانی"، "جهان تاریخی-تمدنی" بیان می کنند. این مساله های متنوع در گزاره های دینی می تواند ذیل هر "علمی طبیعی" و "علمی انسانی" مورد واکاوی قرارگیرد. ⏪ "علم تاریخ و علم تمدن" در "فرآیند مطالعاتی" (فرآیند توصیف تاریخی-تمدنی وفرآیند تبیین تاریخی-تمدنی)مساله هایی از گزاره های دینی را محور "فرآیند مطالعاتی" خود می تواند قراردهد. 🔶 مساله هایی از گزاره های دینی که محور مطالعاتی در علم تاریخ و علم تمدن می تواند قرارگیرد، مساله های ذیل را می توان نام برد: 🔸: تحلیل "امت واحده" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸: تحلیل "امت مختلفه" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی وتمدنی؛ 🔸: تحلیل "اجل امت ها" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸: تحلیل "تعالی وانحطاط جوامع" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی و تمدنی؛ 🔸: تحلیل"تعالی وانحطاط فرهنگی" به عنوان مساله ای دینی در مطالعات تاریخی وتمدنی؛ 🔶 مساله های متنوع دیگری درگزاره های دینی هست که می تواند محور مطالعه درمطالعات تاریخی-تمدنی قرارگیرد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه علم تاریخ" در ادبیات مباحث فلسفی تاریخ، با نام های دیگری نیز شناخته می شود. "پل ادواردز" در "دائره المعارف فلسفه" با نام هایی همچون "فلسفه تحلیلی تاریخ"، "فلسفه انتقادی تاریخ"، "فلسفه نقدی تاریخ" و "فلسفه صوری تاریخ" از این نوع مطالعات فلسفی تاریخ نام می برد. درادبیات موجود مباحث فلسفی تاریخ، "فلسفه علم تاریخ" شایع ترین عنوانی هست که برای این نوع مطالعات فلسفی تاریخ به کار می برد. ♦️در ارتباط با چیستی فلسفه علم تاریخ نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "علم شناسی فلسفی علم تاریخ" هست که علم تاریخ را با "رویکرد فلسفی" مورد مطالعه قرارمی دهد. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "منطق شناسی و اصول شناسی علم تاریخ" هست که "منطق و اصول فلسفی" حاکم بر علم تاریخ را کشف و مطالعه می کند. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "معرفت درجه دوم" هست که در آن علم به "علم تاریخ" صورت می گیرد و ابعاد گوناگون "علم تاریخ" در "سطح معرفتی درجه دوم" تحلیل می شود. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "فلسفه مضاف به علوم" هست که درمقابل "فلسفه مضاف به امور" قراردارد. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "علم پسینی" هست که در آن "علم تاریخ" مورد "علم شناسی پسینی" واقع می شود. 🔻 مفهوم "تاریخ" در "فلسفه علم تاریخ" به معنی "پدیده تاریخی" نیست به معنی"علم تاریخ" هست. 🔻 مساله های "فلسفه علم تاریخ" مساله های ناظر به "ابعاد علم تاریخ" هست، نه مساله های ناظر به "ابعاد پدیده های تاریخی". 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه نظری تاریخ" در ادبیات مباحث فلسفی تاریخ، با نام های دیگری نیز شناخته می شود. "پل ادواردز" در "دائره المعارف فلسفه" با نام هایی مانند "فلسفه جوهری تاریخ"،"فلسفه محتوایی تاریخ" و"فلسفه مادی تاریخ" از این نوع مطالعات فلسفی تاریخ نام می برد. در ادبیات موجود مباحث فلسفی تاریخ، "فلسفه نظری تاریخ" برای این نوع مطالعات فلسفی تاریخ، اصطلاح رایجی شده است. 🔶 درارتباط با چیستی فلسفه نظری تاریخ نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔸: "فلسفه نظری تاریخ" یک نوع "معرفت درجه اول" هست که تاریخ و پدیده های تاریخی را "تحلیل فلسفی" می کند. 🔸: "فلسفه نظری تاریخ" یک نوع "فلسفه مضاف به امور" هست که درقبال "فلسفه های مضاف به علوم" قراردارد. "امر بیرونی" در این نوع فلسفه تاریخ،"پدیده های تاریخی" هست. 🔸: "نوع علم" در فلسفه نظری تاریخ از نوع "علوم پیشینی" هست که درقبال "علوم پسینی" قراردارد. چون فلسفه نظری تاریخ در "مقام ثبوت" و "مقام اثبات" متوقف بر علم دیگری نیست. 🔸: مساله های فلسفه نظری تاریخ، مساله های ناظر به "ابعاد پدیده های تاریخی" هست، نه مساله های ناظربه "ابعاد علم تاریخ". 🔸: مساله اساسی فلسفه نظری تاریخ، "قانون شناسی تاریخ" هست.با تحلیل فلسفی، "قانون فلسفی" حاکم برتاریخ و پدیده های تاریخی کشف می شود. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ تمایز "جهان تمدنی" در "پارادایم های تحقیق"، مساله ای هست که در "فسلفه علم تمدن" واکاوی و تبیین می شود. چیستی و ماهیت "جهان تمدنی" ذیل هر "پارادایم تحقیق"، متمایز از همدیگر می باشد. ♦️: پارادایم "اثبات گرایی"، "جهان تمدنی" را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند: 1⃣ "جهان تمدنی" شبیه "جهان طبیعی" وبا "روش واحد" مورد مطالعه قرار می گیرد؛ 2⃣ در مطالعه "جهان تمدنی" امکان ارائه "نظام علی" به صورت دقیق وجود دارد؛ 3⃣وجود "جهان تمدنی" به صورت عینی و بالاتر از "اگاهی انسانی" وجود خارجی دارد؛ ♦️: "پارادایم تفسیرگرایی" "جهان تمدنی" را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند: 1⃣"جهان تمدنی" متمایز از"جهان طبیعی" و باروش کاملا متفاوت مورد مطالعه قرار می گیرد؛ 2⃣"جهان تمدنی" به شدت تحت تاثیر "آگاهی انسانی" و "کنش انسانی" هست؛ 3⃣جهان تمدنی براساس "نظام علی -معلولی" نیست و بر اساس "کنش انسانی" خلق می شود؛ ♦️: پارادایم انتقادگرایی جهان تمدنی را به صورت ذیل تعریف و متمایز می کند: 1⃣"جهان تمدنی" متمایز از "جهان طبیعی" می باشد، ولی امکان وجود "اصول اساسی مشابه" در مطالعه این دوجهان هست؛ 2⃣"جهان تمدنی" براساس "نظام علی" قابل مطالعه هست، ولی محدود به زمان و مکان هست؛ 3⃣"جهان تمدنی" از یک "وجود عینی" برخوردار هست ،ولی به هرحال "ساخت جهان تمدنی" از طریق "کنش انسانی جمعی" امکان دارد؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "معرفت شناسی جهان تمدنی" براساس "الگوی پارادایمی" مساله ای دیگر از حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه علم تمدن" هست. 🔶معرفت شناسی جهان تمدنی ذیل هر "پارادایم علمی" متمایز از همدیگر هست. 🔸 : 1⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" براساس این "الگوی پارادایمی" مبتنی بر "اصول تجربی" امکان دارد. شناخت وتحلیل "جهان تمدنی" براساس "آزمون تجربی" صورت می گیرد. 2⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این الگوی پارادایمی مبتنی بر"کمی سازی الگوها" و"نظم های موجود" در "جهان تمدنی" انجام می گیرد. 3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این الگوی پارادایمی، مبتنی بر "روابط علی" بین "پدیده های قابل مشاهده" جهان تمدنی میسر می شود. 🔸 : 1⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" براساس این الگوی پارادایمی،مبتنی بر"خلق تجربه" و "تفسیر تجربه" توسط "انسان" دراین "جهان تمدنی. 2⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،از طریق "نظم علی" حاکم براین "جهان تمدنی" ایجاد نمی شود. 3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،مبتنی بر خلق این "جهان تمدنی" براساس "تجربه ذهنی انسان" هست. 🔸 : 1⃣براساس این "الگوی پارادایمی"، "جهان تمدنی" و "معرفت شناسی" آن از طریق "روابط غیر تجربی" حاصل می شود. 2⃣فهم "جهان تمدنی" و "معرفت شناسی" آن در این "الگوی پارادایمی" با کشف "مکانیزم های غیر قابل مشاهده" این جهان تمدنی صورت می گیرد‌. 3⃣معرفت شناسی "جهان تمدنی" در این "الگوی پارادایمی"،براساس "توسعه مدل های نظری" حاصل می شود. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "روش شناسی جهان تمدنی" براساس "الگوی پارادایمی"، مساله ای دیگر از مجموعه مسائل "فلسفه علم تمدن" هست."روش شناسی جهان تمدنی" ذیل هر "الگوی پارادایمی" متمایز از همدیگر هست. ♦️ : 1⃣"استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی در "الگوی اثبات گرایی"،استراتژی "فرضیه ای- قیاسی" هست؛ 2⃣"رویکرد تحقیق" در روشناسی جهان تمدنی در "الگوی اثبات گرایی"، رویکرد مبتنی بر "کمی سازی" می باشد؛ 3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی،در "الگوی اثبات گرایی"، "عینی گرایی تاریخی و تمدنی" ضرورت دارد؛ ♦️ : 1⃣ "استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی در "الگوی تفسیرگرایی"، "استراتژی استفهامی" می باشد؛ 2⃣"رویکرد تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی تفسیرگرایی" رویکرد مبتنی بر "کیفی سازی" هست؛ 3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی،در "الگوی تفسیرگرایی"، "نسبی گرایی تاریخی و تمدنی" ضرورت دارد؛ ♦️ : 1⃣"استراتژی تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقادگرایی"، یک "استراتژی ترکیبی" هست؛ 2⃣"رویکرد تحقیق" در روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقاد گرایی" ترکیبی از "رویکرد کمی- کیفی" هست؛ 3⃣در "فرآیند تحقیق" روش شناسی جهان تمدنی، در "الگوی انتقادگرایی"، "عینی گرایی تاریخی و تمدنی" امکان دارد؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚: ⏪ از مساله های اساسی و کاربردی که در "فلسفه علم تاریخ"و "فلسفه علم تمدن" ازآن بحث می شود، "الگوی نظری تحقیق" و نسبت آن با "تحلیل تاریخی و تمدنی" هست. "تحلیل تاریخی و تمدنی" به واسطه "الگوی نظری تحقیق" عینیت و تحقق پیدا می کند. 🔶"الگوی نظری تحقیق" در مطالعات تاریخی و تمدنی به صورت چهار حالت ذیل می تواند جریان پیدا کند: 🔸: استفاده از یک "نوع مبنای علمی" از حوزه "علوم انسانی- اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را عینیت می بخشد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع مفهوم علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی" که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را تحقق می دهد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع گزاره علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را ایجاد می کند."فرض های علمی"،"قضیه های علمی" و"فرضیه های علمی"، گزاره هایی علمی هستند که سطحی از تحلیل تاریخی وتمدنی را عملیاتی می کنند؛ 🔸: استفاده از یک "نوع نظریه علمی" ازحوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از"تحلیل تاریخی وتمدنی" را ایجاد می کند.نظریه های علمی در مطالعات تاریخی و تمدنی "عالی ترین سطح" "تحلیل تاریخی و تمدنی" را به وجود می آورند."نظریه های برون تاریخی- تمدنی" و "نظریه های درون تاریخی- تمدنی" چنین سطح عالی از تحلیل تاریخی و تمدنی را تولید می کنند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
وبینار دانشگاه: 🔖 لینک دانلود فیلم : 🌐 https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2020/05/%D9%88%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B1-18-02-1399.mp4 [ حجم ۸۰ مگابایت ] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir #64 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 ŸŸsapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪مفهوم "پارادایم" در "فلسفه علوم انسانی- اجتماعی" و در "فلسفه روش تحقیق"، معانی گوناگونی دارد. ♦️در مجموع پارادایم در چهار معنای متفاوت ذیل به کار می رود. 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "نوع جهان بینی"؛ 🔻: "پارادایم"به مثابه یک"منطق معرفت شناختی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه مجموعه ای از "مبانی و اصول مشترک" حاکم بر یک "حوزه تحقیق علمی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "الگو و مدل علمی" در تحقیق علمی؛ ♦️پارادایم های گوناگونی در فلسفه علوم انسانی- اجتماعی در مکاتب غربی وجود دارند که سه پارادایم رایج عبارتند از: 🔻الف) پارادایم اثبات گرایی؛ 🔻ب) پارادایم تفسیر گرایی؛ 🔻ج) ‌پارادایم انتقاد گرایی؛ ⬅️ پارادایم های فوق در چهار ساحت، 🔻"هستی شناسی تحقیق علمی"، 🔻"معرفت شناسی تحقیق علمی"، 🔻"روش شناسی تحقیق علمی" 🔻و "روش تحقیق علمی" متمایز از همدیگر هستند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"استراتژی های تحقیق"،روش های متفاوتی برای پاسخ به سوال های تحقیق دارند. این روش ها، شامل مشخص کردن یک "نقطه شروع"،"چندین مرحله" و "یک نکته پایان" است‌. ⏪استراتژی های تحقیق ریشه و شالوده "فلسفی و نظری" جداگانه ای دارند. دارای مفروض های "هستی شناختی" در باره "ماهیت واقعیت" و مفروض های "روش شناختی" در باره چگونگی شناخت آن "واقعیت ها "می باشند. 🔶"" رایج در مطالعات و پژوهش های "علوم انسانی- اجتماعی" وجود دارد: 1⃣ "" در مطالعات علوم انسانی -اجتماعی؛(متشکل از سه اصل انباشت،استقرا واثبات) 2⃣"" در مطالعات علوم انسانی-اجتماعی؛(شروع استراتژی براساس یک اندیشه موقت یا فرضیه موقت) 3⃣"" در مطالعات علوم انسانی- اجتماعی؛(ساختن مدلی فرضی جهت تحلیل پدیده های انسانی-اجتماعی) 4⃣"" در مطالعات علوم انسانی-اجتماعی؛(تولید تعابیر علوم انسانی-اجتماعی از تعابیر کنشگران اجتماعی) 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
تمدن جهانی
وبینار دانشگاه: #دانلود_فیلم 🔖 لینک دانلود فیلم : 🌐 https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2020/0
📚: ⏪ درارتباط با و مرتبط با آن، نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔻: "کرونا" به عنوان یک "پدیده طبیعی" و "فراطبیعی"،"چالش هایی تمدنی" برای "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تاریخی-تمدنی" ایجاد کرده است. 🔻: بیشترین "چالش های تمدنی" ایجاد شده براثر "کرونا"در این سه جهان، متوجه "تمدن غرب" شده است. 🔻: "چالش معرفتی"، یکی از چالش های تمدنی ایجاد شده برای "تمدن غرب"، بر اثر "کرونا"است. 🔻: "چالش هویتی"،چالش تمدنی ایجادشده دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است. 🔻: "چالش کارکردی"، از چالش های تمدنی دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است 🔻: "چالش فلسفه اجتماعی"، چالشی دیگر از سنخ تمدنی برای "تمدن غرب" به واسطه "کرونا" است. 🔻: "چالش فلسفه اخلاقی"،سنخی دیگر از چالش تمدنی برای "تمدن غرب"،به واسطه "کرونا" است. 🔻: "چالش تمدنی کرونا" و مساله "انحطاط تمدنی غرب"؛ از منظر "فلسفه نظری تمدن"،تمدن غرب حرکت انحطاطی را شروع کرده است،کرونا این انحطاط تمدنی غرب را، "شتاب فزاینده ای" داده است. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه نظری تاریخ" از نوع "فلسفه های مضاف به امور" و از نوع "علوم پیشینی" و از نوع "معرفت های درجه اول" هست."فلسفه نظری تاریخ"با"رویکردی فلسفی"، تاریخ و پدیده های تاریخی را مطالعه و تحلیل می کند. 🔶 پرسش های اساسی ذیل، از جمله پرسش های محوری در "فلسفه نظری تاریخ" هست که این نوع "فلسفه مضاف" در صدد پاسخگویی به آنهاست. 1⃣ : 🔸۱-جایگاه هستی شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۲-جایگاه معرفت شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۳-جایگاه روش شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۴-اعتبار و ارزش فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 2⃣ : 🔸۱-مبانی خداشناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۲-مبانی جهان شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۳-مبانی انسان شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۴-مبانی ارزش شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۵-مبانی معرفت شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۶-مبانی روش شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۷-مبانی دین شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 3⃣ : 🔸۱-قانونمندی تاریخ از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی، تفسیر گرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۲-تکامل تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۳-پایان تاریخ از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۴-نقش اراده خدا در جهان تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۵-نقش اراده انسان در جهان تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۶-قانون تاریخی،جبرتاریخی و اراده انسان ازدیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 4⃣ : 🔸۱-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم اثبات گرایی؛ 🔸۲-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم تفسیرگرایی؛ 🔸۳-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم انتقادگرایی؛ 🔸۴-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل الگوی اجتهادی دینی؛ 5⃣ : 🔸۱-نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم اثبات گرایی؛ 🔸۲' نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم تفسیرگرایی؛ 🔸۳-نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم انتقادگرایی؛ 🔸۴- نظریه های فلسفه نظری تاریخ در الگوی اجتهادی دینی؛ 6⃣ : 🔸۱-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه نظری تمدن؛ 🔸۲-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه اجتماعی؛ 🔸۳-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه سیاسی؛ 🔸۴-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه فرهنگی؛ 🔸۵-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه اقتصادی؛ 🔸۶- نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه دین؛ 7⃣ : 🔸۱-کارکرد فلسفه نظری تاریخ در نظام فرهنگی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🔸۲- کارکرد فلسفه نظری تاریخ در نظام سیاسی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🔸۳-کارکردفلسفه نظری تاریخ در نظام اقتصادی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"علامه محمد تقی جعفری" از متفکران برجسته معاصر است که در حوزه "مطالعات تمدنی"اندیشه های تاسیسی" دارد. ♦️در ارتباط با تمدن پژوهی علامه جعفری نکات کلان ذیل قابل تامل هست: 🔻: "تمدن پژوهی علامه جعفری" در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" قرار دارد.با "رویکرد فلسفی"، تمدن و پدیده تمدنی را "تحلیل فلسفی" می کند. 🔻: "علامه جعفری" "رویکردفلسفی" در تمدن پژوهی را با "رویکرد الهیاتی" یا با "رویکرد دینی" تلفیق و تمدن را "تحلیل فلسفی-دینی" می کند. 🔻نکته_سوم: "رویکرد علامه جعفری" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی"، رویکردی "تاسیس گرایانه-نقدگرایانه"می باشد. 🔻: "قانون" حاکم بر "تمدن"، در "فلسفه نظری تمدن" علامه جعفری، تابعی از "قانون" حاکم بر "تاریخ" در "فلسفه نظری تاریخ" علامه جعفری هست. 🔻: "تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری، مبتنی بر یک نوع تمدن پژوهی با "رویکرد میان رشته ای" هست. 🔻: "تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری مبتنی بر یک "فلسفه انسان شناسی دینی" می باشد. 🔻: "رویکرد" علامه جعفری در "تعریف تمدن" یک "رویکرد منطقی" ناظر به "ماهیت تمدن" و "کارکرد تمدن" هست. 🔻: در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، تمدن مبتنی بر دو عنصراساسی "تشکل انسان ها" با "روابط عالی" و "حیات معقول"می باشد. 🔻: علت اساسی "سقوط تمدن ها" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، عبارت است ازتعدی به "قانون حیات معقول". 🔻: "جهان تمدنی" در اندیشه تمدنی علامه جعفری، جهانی مبتنی بر حضور "اراده خدا"، "اراده انسان" و "عوامل طبیعی"می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒 مظفر اقبال در سال ۱۹۵۴ در لاهور پاکستان متولد شد. با درجه دکتری در رشته شیمی از دانشگاه ساسکاچوان کانادا در سال ۱۹۸۳ فارغ التحصیل شد. مظفر اقبال را در ایران با پژوهش هایش در رابطه با اسلام و علم می شناسند. عمده این پژوهش ها حاصل تغییر علایق پژوهشی او به سمت مطالعه اسلام وسنت های معنوی وعلمی آن پس از دریافت دکتری شیمی هست. 📒مظفر اقبال در دانشگاه های ساسکاچوان، ویسکانسین مدیسن و مک گیل تدریس کرده است. 📒از فعالیت های غیر پژوهشی مظفراقبال: 🔸تاسیس و ریاست مرکز اسلام و علم در کانادا، 🔸ویراستاری دو فصل نامه اسلام و علم، 🔸ویراستاری عمومی دائره المعارف جامع هفت جلدی قرآن، 🔸مدیریت کمیسیون همکاری علمی وفناوری سازمان کنفرانس اسلامی، 🔸حضور فعال درآکادمی علوم پاکستان، 🔸مدیریت برنامه جهان اسلام برای دوره علمی- دینی مرکز الهیات و علوم طبیعی در برکلی آمریکا 🔸 و عضویت در هیئت موسس بنیادآموزش و پرورش اسلامی کانادا 📒ماحصل پژوهش های مظفر اقبال نزدیک به ۲۰ جلد کتاب و صدها مقاله به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی است و در کنار این پژوهش های تالیفی، بخش زیادی از تلاش های علمی اش صرف ویرایش و تالیف مقالات علمی شده است. 📒مجموعه چهار جلدی با عنوان "اسلام و علم": دیدگاه های تاریخی و معاصر، اسلام و علم، علم و اسلام و شکل گیری علم اسلامی از پژوهش های مظفر اقبال در زمینه علم در تمدن اسلامی هست. 📒"شکل گیری علم اسلامی" از جدیدترین آثار اقبال هست که مساله اصلی ایشان در این کتاب یعنی "شکل گیری یا ساختن علم اسلامی"، مطابق با یکی از مهم ترین دغدغه های پژوهشی ایران در دهه گذشته است. 📒دغدغه ای که با عناوین مختلفی همچون "تحول در علوم انسانی" یا "علم دینی" و یا "اسلامی سازی علوم" مطرح شده است. 📌منبع : از مقدمه کتاب شکل گیری علم اسلامی مظفراقبال 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 : ⏪ "علم شناسی" در تمدن اسلامی را با رویکردهایی مانند؛ رویکرد "فلسفی"،"تاریخی"،"جامعه شناختی" و.‌..می توان تحلیل کرد. "تحلیل فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی از ضرورت های "معرفت شناختی" و "روش شناختی" علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی هست. 🔶در ارتباط با "" در "" حداقل پنج دیدگاه را می توان رصد و برشمرد: 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم اجتماعی"؛ در این دیدگاه بر جریان "قوانین طبیعی" در علوم انسانی وحاکمیت "اصل وحدت روش" در علوم طبیعی و انسانی تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم تاریخی"؛ در این دیدگاه بر "تمایز قوانین علوم انسانی و علوم طبیعی" و "اصل تعدد روش در علوم طبیعی و انسانی" تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم روحی"؛ در این دیدگاه بر"روح محور بودن علوم انسانی"،"تعلیم و تربیت محور بودن علوم انسانی" و "سنت عرفانی -دینی بودن علوم انسانی" تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم اخلاقی"؛ در این دیدگاه بر "انسان کنشگر" به عنوان "موضوع علوم انسانی"و رابطه "جهان طبیعت" با قلمرو "اختیارواراده انسانی"تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه حکمت عملی"؛ این دیدگاه ریشه در دیدگاه های "ارسطو" و فیلسوفان مسلمان مانند "فارابی"،"ابن سینا"،"خواجه نصیرطوسی" و "علامه طباطبایی" دارد.در این دیدگاه بر تحلیل "کنش های انسانی" و "آثار کنش های انسانی" در "علوم انسانی" تاکید می شود. 📙"": جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با دیدگاه های پنج گانه فوق مراجعه به: 🔸"درآمدی برپارادایم اجتهادی دانش عملی"؛ "تالیف دکتر حمیدرضا حسنی"؛"انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه"؛ 🔸"تحلیل فلسفی علوم انسانی" یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی بر محور پنج دیدگاه فوق، از "ضرورت های آموزشی و پژوهشی" رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"نظریه تاریخی-تمدنی" و نسبت آن با "تحقیق تاریخی-تمدنی" ذیل "رویکرد های تحقیق کمی و کیفی"، فرآیند متفاوتی را طی می کند. 📕: 🔻۱-تحقیق تاریخی-تمدنی و نسبت آن با نظریه تاریخی-تمدنی در رویکرد کمی تحقیق،"تقدم نظریه تاریخی-تمدنی" بر"تحقیق تاریخی-تمدنی" هست؛ 🔻۲-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی،براساس یک نظریه تاریخی-تمدنی و"مستند برمنطق قیاس" به سمت واقعیت حرکت می کند؛ 🔻۳-نظریه تاریخی-تمدنی،"فرآیندتحقیق تاریخی-تمدنی" در رویکرد کمی را "مدیریت" می کند؛ 🔻۴-نظریه تاریخی-تمدنی،فرآیند تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی را، با "طرح قضایا،فرضیه ها و شناسایی متغیرها" پیش می برد؛ 🔻۵-درتحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی،برای "اثبات نتایج تحقیق" براساس "منطق استقرا" رجوع مجدد به "نظریه تاریخی-تمدنی" صورت می گیرد؛ 📕: 🔻۱-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، برنظریه تاریخی-تمدنی "تقدم زمانی-منطقی" دارد؛ 🔻۲-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، منجربه "کشف یا ساخت یک نظریه تاریخی-تمدنی" می شود؛ 🔻۳-"آزمون نظریه تاریخی-تمدنی" در تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، "اصالت و موضوعیت" ندارد؛ 🔻۴-"ساخت نظریه تاریخی-تمدنی"، در تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، به معنی "نفی نظریه تاریخی-تمدنی" درفرآیند این تحقیق نیست؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "آلبرت شوایتزر" در سال ۱۸۷۵ میلادی در کایزربرگ آلزاس چشم به جهان گشود.در دانشگاه های "استراسبورگ"،"پاریس" و"برلین" به تحصیل پرداخت. 📒شوایتزر قبل از سال ۱۹۱۳ میلادی "کشیش سنت نیکولاس" استراسبورگ بود.شوایتزر علاوه براینکه یکی از برجسته ترین "علمای الهیات" بود،"فیلسوف"،"متفکراجتماعی"،"باخ شناس" معتبر ویکی از بهترین نوازندگان ارگ کلیسا به شمار می رفت. 📒آثار متعددی از شوایتزر مانده است که برخی از آنها عبارتند: "فلسفه تمدن"(۱۹۲۳م"در جستجوی مسیح تاریخی"(۱۹۲۶م)،"یوهان سباستیان باخ"(۱۹۳۸م)و "سیر تحول اندیشه در هند"(۱۹۳۶م) و تالیفات دیگر که تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. 🔶 در ارتباط با تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" نکات ذیل را می توان برشمرد: 🔸۱-"آلبرت شوایتزر" یک تمدن پژوه در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" هست؛ 🔸۲-تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" با "رویکرد فلسفی" مبتنی بر یک "نوع فلسفه اخلاق" و "عنصر اخلاق" هست؛ 🔸۳-مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی ازدیدگاه "آلبرت شوایتزر"ظهور، بروز، تعالی و انحطاط تمدن" نیست؛ 🔸۴- مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی از منظر "آلبرت شوایتزر"، "مساله وعنصر اخلاق" در تمدن هست؛ 🔸۵-"قانون فلسفی" حاکم بر"فرآیند تمدن"، در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" از نوع "قانون اخلاقی" هست؛ 🔸۶-"فلسفه کارکرد تمدن" در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، یک " کارکرد اخلاقی" هست؛ 🔸۷-در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، "تعالی و انحطاط اخلاقی" نسبت و رابطه مستقیم با "تعالی و انحطاط تمدن" دارد. 🔸۸-از منظر فلسفه نظری تمدن "آلبرت شوایتزر"؛ چون تمدن غرب از "جوهره اخلاق" تهی شده است در مسیر "انحطاط تمدنی" قرار دارد؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50