فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین نهی به قاسم دهد، حسن دستور
زِ من بپرس که سلطان کربلا حسن است...
▪️نکتهای که رهبر انقلاب در جریان شعرخوانی آقای محمد سهرابی در ديدار شاعران درباره نسل امام حسن(ع) یادآور شدند
▪️۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع)
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه دعوت شیعیان تایلندی از مداح ایرانی به این کشور
نگاهی به تاریخ شیعه در تایلند می اندازیم.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
3⃣فصل سوم: جمع و تدوین قرآن به صورت مصحف
مباحث این فصل در پنج بخش مطرح شده است. در بخش اول به بررسی معنای لغوی و مفهوم اصطلاحی واژه مصحف پرداخته شده است و در بخش بعدی علت استعمال واژه مصحف و زمان نام گذاری قرآن به مصحف بررسی شده است. در بخش سوم بر اساس روایات و گزارشهای تاریخی، چهار دوره زمانی که هریک بنا به نظر برخی مورخین و علماء اسلامی و قرآن پژوهان، تدوین قرآن در آن صورت گرفته است، بیان شده است و میزان و نوع تدوین قرآن و چگونگی آن در این دورهها مورد بررسی قرار گرفته است.
چهار دوره زمانی فوق عبارتند از؛ دوران نزول وحی در زمان پیامبر، دوره خلافت خلیفه اول، زمان خلافت خلیفه دوم و سرانجام دوره خلافت خلیفه سوم. برخی مورخین و قرآن پژوهان با استناد به برخی روایات و گزارشهای تاریخی، بر این اعتقادند تدوین قرآن در زمان حیات رسول اکرم |، انجام شده است. با مستندات آنان میتوان این گونه نتیجه گرفت که مراد از جمع قرآن در این دسته از روایات، می تواند ناظر به مراحل اولیه جمع باشد.
بر اساس این روایات قطعاً سه مرحله حفظ آیات الهی، کتابت و نگارش قرآن و تنظیم و ترتیب آیات در زمان رسول خدا | انجام شده است. در مورد مرحله چهارم که تنظیم و ترتیب سورهها است اختلاف آراء وجود دارد.
اما دو مرحله تدوین مصحف و توحید مصاحف بنا به مشهور در دورههای بعدی صورت گرفته است.
آنچه که در دوره دوم و زمان خلافت خلیفه اول انجام شده است، بر اساس گزارشهای تاریخی، جمع تمامی سورههای قرآن در یک کتاب و تدوین مصحف است. در این دوره که در واقع پایان دوران وحی و تکمیل آیات الهی بود، تعدادی از یاران رسول خدا |، به جمع سورههای قرآن در یک کتاب و تدوین مصحف همّت نمودند.
از مشهورترین مصاحف تدوین شده در این دوره، دو مصحف حضرت علی 7 و مصحف ابوبکر است. برخی مصحف علی 7 را اولین مصحف تدوین شده میدانند. این مصحف دارای ویژگیهایی است که آن را از سایر مصاحف ممتاز نموده است. هر چند در برخی گزارشات تفاوتهایی میان محتوای این مصحف و مصحف موجود مطرح شده که زمینه برخی شبهات و اتهامات را فراهم آورده است. برخی از این گزارشات و شبهات در این بخش بررسی گشته است. و در انتها نیز اشارهای به سرنوشت این مصحف شده است.
مصحف دوم بنا به امر شخص خلیفه و با تلاش هیئتی از صحابه گردآوری گشت. فرایند جمع و تدوین این مصحف و همچنین اعضاء هیئت تدوین، مواردی است که بحثهای فراوانی میان قرآن پژوهان پدید آورده است. در این بخش ضمن بررسی این مباحث، مروری بر مهمترین ویژگیهای این مصحف گردیده است و اشارهای نیز به سرنوشت این مصحف شده است.
همچنین نظرات دیگر صحابه و نیز ائمه معصومین : نسبت به این مصحف و فرایند تدوین آن بیان گشته و در ادامه نیز برخی از مصاحف که توسط دیگر صحابه تدوین، به اجمال معرفی و بررسی گشته است.
بخش بعد به بررسی تدوین قرآن در دوره خلیفه دوم اختصاص یافته است. در این مورد دو قول وجود دارد، برخی معتقدند کاری که در دوره قبل آغاز شده بود در این زمان به پایان رسید. برخی دیگر بر این اعتقادند که در این دوره نیز برخی صحابه از جمله شخص خلیفه برای خود مصاحفی تدوین نمودهاند و سر انجام در دوره چهارم؛ فرایند توحید مصاحف انجام گرفت که بررسی تفصیلی آن در فصل بعد انجام خواهد شد.
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💠🔹امام رضا علیهالسلام⇩
《ما زارَنی أحَدٌ مِن أوليِائی عارِفاً
بِحَقّی إلاّ شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ》
↫◄ هر یک از دوستانم مرا
با شناخت حقّم زيارت نمیکند
مگر اینکه در روز قيامت
شفاعتم از او پذيرفته میشود
📗وسائلالشيعه، جلد۱۳، صفحه۵۵۲
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅رَبیعُ الاول سومین ماه سال هجری قمری است.
🔰ربیع از ماده «ربع» و معنای اصلی این ماده به عدد چهار بازمیگردد و عرب به فصل بهار که یک چهارم سال است، ربیع گفته است. از آنجا که ماه ربیع الاول و ربیع الآخر در آغاز این فصل جای گرفتهاند به نام این فصل موسوم شدهاند.[۱]
🔰مسعودی مینویسد: سالی که این نامگذاری انجام شده مقارن با فصل بهار بودهاست.[۲] و روییدنیهای زمین در این فصل زیاد بوده است. [۳]
این ماه در بین شیعیان به ماه شادی و سُرور معروف است. میلاد پیامبر اکرم(ص)، امام صادق(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در این ماه واقع شدهاند.
🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات مینویسد:
«این ماه همانگونه که از اسم آن پیداست بهار ماهها است، بهجهت اینکه آثار رحمت خداوند در آن هویداست. در این ماه، ذخایر برکات خداوند و نورهای زیبایی او بر زمین فرود آمده است. زیرا میلاد رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در این ماه است و میتوان ادعا کرد از اول آفرینش زمین، رحمتی مانند آن بر زمین فرود نیامده است زیرا برتری این رحمت بر سایر رحمتهای الهی مانند برتری رسول خدا بر سایر مخلوقات است.[۴]
🔰وقایع مهم ماه ربیع الاول
1⃣ولادت رسول خدا(ص) (۱۷ ربیعالاول ۱ع)[۶]
2⃣ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) مادر حضرت زهرا(س) نخستین زنی که مسلمان شد (۱۰ ربیعالاول ۲۵ع)[۷]
3⃣لیلة المبیت و هجرت پیامبر(ص) (۱ ربیعالاول ۱ق)[۸]
4⃣ولادت امام جعفر صادق(ع) ششمین امام شیعیان اثنیعشری و پنجمین امام اسماعیلیه (۱۷ ربیعالاول ۸۳ق)[۹]
5⃣درگذشت سکینه دختر امام حسین(ع) در مدینه (۵ ربیعالاول ۱۱۷ق)[۱۰]
6⃣ورود فاطمه معصومه(س) به قم (۲۳ ربیعالاول ۲۰۱ق)[۱۱]
7⃣شهادت امام حسن عسکری اول ربیع الاول و آغاز امامت امام زمان(ع) طبق نقل علامه مجلسی در زاد المعاد از شیخ طوسی در مصباح [۱۲]
8⃣شهادت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری(۸ ربیعالاول ۲۶۰ق)[۱۳]
9⃣آغاز امامت امام مهدی(ع) (۹ ربیعالاول ۲۶۰ق)[۱۴]
پانویس
۱. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۴، ص۳۲.
۲. مسعودی، ج۲، ص۱۸۸؛ دهخدا، لغتنامه، ذیل ربیع الاول
۳. شاه عبدالعظیمی، تفسیر اثنی عشری، ۱۳۶۳ش، ج۵، ص۸۲.
۴. ملکی تبریزی، المراقبات، ۱۴۱۶ق، ص۴۳.
۵. سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۲، صص۶۱۲-۶۱۵
۶. آیتی، تاریخ پیامبر اسلام، ص۴۳.
۷. قمی، وقایع الایام، ۱۳۸۹ش، ص۳۱۶
۸. مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۹، ص۶۰؛ یوسفی غروی، موسوعة التاریخ الإسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص۷۵۰.
۹. مفید، الارشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۱۸۰.
۱۰. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ۱۴۱۵ق، ج۶۹، ص۲۱۸؛ ابن خلکان، وفیات الاعیان، ۱۳۶۳ش، ج۲، ص۳۹۶؛ بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۷۴م ج۲، ص۱۹۷؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۰۷.
۱۱.نیشابوری، تقویم شیعه، ۱۳۸۲ش، ۹۴.
۱۲. مجلسی، زاد المعاد،۱۴۲۳ق، ص۲۵۲.
۱۳. مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛ کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۵۰۳؛ عطاردی، مسند الإمام العسکری(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴.
۱۴. مفید، الإرشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۳۳۱؛عطاردی، مسند الإمام العسکری(ع)، دارالصفوه، بیروت، ج۱، ص۳۴.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🌸🍃🌸🍃
تقوا میتواند سه گونه باشد:
۱} تـقـوای گـریز
۲}تـقـوای پـرهیز
۳}تـقـوای سـتیز
1⃣←"تـقـوای گـریز"
آن است که از محیط گناه آلود دوری کنی.
2⃣←"تـقـوای پـرهیز"
آن است که بتوانی در محیط گناه آلود،
خودت را پاک نگهداری.
3⃣←"تـقـوای سـتیز"
آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر
گناه مبارزه کنی و محیط سالمی ایجاد کنی.
برای مثال:
گاهی باید مانند موسی کاخ فرعون را ترک کنی و مهاجرت بر ابقاء ترجیح دهید.
گاهی یوسف وار باید از صحنه گناه فرار کنی و راه پرهیز را برگزینی.
گاهی هم ابراهیم وار با گناه، شرک و بت پرستی مقابله وستیز کنی بت شکن شوی
براي حفظ خودت بايدهرسه تقويٰ راداشته باشيد.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غزل جدیدی از رهبر انقلاب با عنوان «شرح حال» منتشر شد
🔹در جریان دیدار رمضانی امسال شاعران با رهبر انقلاب، حجتالاسلام انصارینژاد از شعرای برجسته کشور که بهتازگی کتابی با عنوان «امین شعر انقلاب» تدوین و منتشر کرده، از حضرت آیتالله خامنهای درخواست کرد تا غزل منتشر نشدهای از سرودههایشان را برای انتشار در چاپ جدید این کتاب در اختیارش قرار دهند.
🔹رهبر انقلاب نیز با تقدیر از آقای انصارینژاد با این پیشنهاد موافقت و غزلی از سرودههای معظمله در اختیار این شاعر قرار گرفت.
«شرح حال»
گامی به راه و گامی در انتظار دارم
سرگشته روزگاری پَرگارـوار دارم
دلبستهی امیدی در سنگلاخ گیتی
رَه بیشکیب پویم، دل بیقرار دارم
یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک
چون شمع، اشک و آهی بیاختیار دارم
گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم
از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم
نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی
سیلم که هستی خود از کوهسار دارم
سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم
چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم
از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم
شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم
سیدعلی خامنهای
🔹رهبر انقلاب در نوروز امسال و در جریان محفل شعرخوانی شاعران، یک بیت از این غزل را خوانده بودند.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 معنای جمله «دنیا دو روز است!» در کلام شیرین آیتالله مجتهدی (ره)
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ادله حقانيت شيعه
قسمت اول
عوامل ظهور و بروز شيعه و يا به تعبير ديگر: جدايي شيعه از عامه را مي توان در امور ذيل خلاصه كرد:
اوّل: وجود آيات فراوان بر امات و ولايت اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ.
دوم: وجود آيات فراوان در مورد فضائل و مناقب اهل بيت ـ عليه السّلام ـ.
سوم: وجود آيات فراوان درباره مرجعيّت ديني اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ.
چهارم: وجود روايات فراوان بر امامت و ولايت اهل بيت ـ عليه السّلام ـ.
پنجم : وجود روايات فراوان درباره فضايل و مناقب اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ.
ششم: وجود روايات فراوان درباره مرجعيّت ديني اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ.
هفتم: وجود روايات فراوان در مدح شيعه و پيروان اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ.
ما سعي كرده ايم در اين رساله مختصر براي هر يك از امور فوق به طور فهرست وارد ادله و شواهدي اقامه نماييم:
امر اوّل: آيات امامت
با مراجعه به قرآن كريم پي به وجود آياتي خو.اهيم برد كه بر امامت و ولايت امام علي ـ عليه السّلام ـ يا مجموعه اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ دلالت مي كنند كه در ذيل به برخي از آنها اشاره خواهيم كرد:
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
شهادت امام حسن عسکری علیهالسّلام تسلیت باد.
امام حسن عسکری علیهالسّلام فرزند امام علی النقی علیه السلام، پدر بزرگوار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یازدهمین پیشوای شیعیان است. آن حضرت در ماه ربیع الاول یا ربیع الثانی سال ۲۳۱ یا ۲۳۲ ق در مدینه، چشم به جهان گشود. مادرش بانویی پارسا و شایسته به نام «حدیثه» علیهاالسّلام، بود که برخی، از او به نام «سوسن» یاد کردهاند.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🏴🏴🏴شهادت مظلومانه حضرت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد.
▪️حسن بن علی بن محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری، (۲۳۲-۲۶۰ق) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری است که به مدت ۶ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت. او فرزند امام هادی(ع) و پدر امام زمان(عج) است.
◾️مشهورترین لقب وی، عسکری است که به اقامت اجباریاش در سامرا اشاره دارد. او در سامرا تحت مراقبت حکومت قرار داشت و برای فعالیتهای خود با محدودیت روبهرو بود. امام عسکری از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامهنگاری، با شیعیان ارتباط داشت. عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان(عج)، از نمایندگان خاص وی نیز به شمار میرفت.
◼️امام حسن عسکری در هشتم ربیعالاول سال ۲۶۰ق، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسید و در کنار مرقد پدرش دفن شد. مدفن آن دو به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاههای شیعیان در عراق به شمار میآید.
⬛️احادیثی از امام عسکری در موضوعات تفسیر قرآن، اخلاق، فقه، امور اعتقادی، ادعیه و زیارت روایت شده است.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه
اولین ازدواج پیامبر(ص) بود که ۱۵ سال پیش از بعثت رخ داد. سن پیامبر(ص) هنگام این ازدواج مطابق روایت مشهور ۲۵ سال و سن حضرت خدیجه را ۴۰ سال دانستهاند. اقوال دیگری نیز درباره سن پیامبر(ص) و خدیجه آمده که سن خدیجه بین ۲۵ تا ۴۶ و سن پیامبر(ص) را ۲۵ تا ۳۰ ذکر کردهاند.
بر اساس گزارش منابع تاریخی، آشنایی خدیجه و پیامبر(ص) به سبب کاروان تجاری خدیجه بود که به شام میرفت و خدیجه از پیامبر(ص) برای شرکت در این تجارت دعوت کرد. گفته شده در این سفر، مَیسره غلام خدیجه همراه پیامبر بود و پس از بازگشت از سفر از مکارم اخلاق و امانتداری پیامبر نزد خدیجه تعریف نمود و خدیجه نسبت به ازدواج با پیامبر تمایل پیدا کرد. آوردهاند که خدیجه علاقه خود به پیامبر را با واسطهای به او اظهار کرد و پیامبر این موضوع را به عموهای خود اطلاع داد و آنان نیز خدیجه را از عمو یا پدرش خواستگاری کردند.
منابع تاریخی، شش فرزند به نام قاسم، رقیه، زینب، امکلثوم، فاطمه(س) و عبدالله را حاصل ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه میدانند. برخی نیز گفتهاند زینب و رقیه دخترخوانده این دو بودهاند و فرزندان واقعی آنان نبودهاند.
خدیجه؛ نخستین زنی بود که به ازدواج پیامبر درآمد[۱] و بیستوپنج سال با او زندگی کرد.[۲] تاریخ ازدواج محمد(ص) و خدیجه را ۱۵ سال قبل از بعثت یا کمی پیشتر گفتهاند[۳] که دو ماه و بیست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام ذکر کردهاند.[۴] خطبه این عقد را ابوطالب خواند.[۵] زریاب خویی (درگذشت: ۱۳۷۳ش) پژوهشگر تاریخ اسلام، معتقد است رغبت زنی چون خدیجه به ازدواج با پیامبر، دلیل شاخص بودن مقام اجتماعی و شهرت پیامبر به امانت و درستکاری است.[۶]
۱.ابنقتیبه دینوری، المعارف، ۱۹۹۲م. ص۱۳۲.
۲.آیتی، تاریخ پیامبر اسلام محمد، ۱۳۹۱ش، ص۵۷.
۳. مرادی، «خدیجه»، ج۲۲، ذیل مدخل.
۴. مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۱۷.
۵. مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۱۷.
۶. زریاب خویی، سیره حضرت رسول، ۱۳۸۸ش، ص۹۵و ۹۶.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج