eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
379 دنبال‌کننده
184 عکس
171 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه فصل پنجم: عدد آیات در این فصل ابتدا به این که تعداد آیات قرآن چه مقدار است پرداخته شده و در ادامه علت‌های اختلاف در تعداد آیات را مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه فوایدی که بر شناخت آیات و دانستن عدد آن‌ها مترتب است را بیان می‌کند. مسأله دیگری که در این فصل مطرح می‌شود اختلافاتی است که در مورد آیه بودن یا نبودن «بسم الله الرحمن الرحیم» وجود دارد و ذیل آن فایده تکرار شدن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره‌های قرآن را بیان می‌کند. فصل ششم: معنای سوره در این فصل ابتدا معنای لغوی سوره و سپس معنای اصطلاحی آن و این که به چه مقدار از آیات قرآن، یک سوره می‌گویند و مشخصات یک سوره بیان می‌شود. فصل هفتم: مکی و مدنی مهم‌ترین تقسیم سوره‌های قرآن تقسیم به مکی و مدنی است، در ابتدای این فصل معنای مکی و مدنی بودن و این که در این باب سه قول وارد شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد و ذیل آن به تمایز و اهمیت دیدگاه سوم که مکی و مدنی بودن را از لحاظ زمانی و تقسیم به آیاتی که قبل از هجرت و آیاتی که بعد از آن نازل شده‌اند می‌داند را نسبت به دو دیدگاه دیگر بیان می‌کند: مسأله‌ای دیگر که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد ملاک‌های تشخیص سوره‌های مکی و مدنی از یکدیگر می‌باشد. در ابتدا ملاک‌های عمده سوره‌های مکی که به ملاک‌های صوری، ظاهری، ساختاری و ملاک‌های محتوایی و معنوی تقسیم می‌شوند، آورده شده و سپس ملاک‌های عمده سوره‌های مدنی که به ملاک‌های ظاهری و ملاک‌های محتوایی و معنایی تقسیم می‌شوند آورده شده است و ذیل بحث از این مسأله علت کثرت و زیادی آیات و سوره‌های مکی نسبت به مدنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد: کلیت نداشتن این ملاک‌ها می‌باشد مسأله دیگری که در این فصل به آن پرداخته شده است بیان فواید شناخت سوره‌های مکی و مدنی است و در پایان این فصل شبهاتی که درباره آیات مکی و مدنی وارد شده است، بیان و پاسخ داده شده است. فصل هشتم: ترتیب سوره‌های قرآن در ابتدای این فصل در این که ترتیب سوره‌های قرآن توقیفی و به دستور پیامبر اکرم | بوده یا این که اجتهادی بوده و صحابه، قرآن را آن گونه که از پیامبر | شنیده‌اند تنظیم نکرده و رأی خود را در این باره اعمال کرده‌اند، سه نظریه آورده شده و در ادامه نظر علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان نیز در این مورد بیان شده است؛ سپس به ترتیب نزول سوره‌های قرآن پرداخته شده و از اولین تا آخرین سوره نازل شده یک به یک سوره‌های قرآن آورده شده است. در ادامه این فصل به تعداد سوره‌های قرآن و اختلافاتی که در این باب وجود دارد، پرداخته شده و ذیل آن، مستقل نبودن برخی از سوره‌های قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. فصل نهم: اسامی سوره‌های قرآن در ابتدای این فصل در این که سوره‌های قرآن به دستور پیامبر | و از جانب خداوند نامگذاری شده و نامگذاری آن‌ها توقیفی است یا این که اجتهادات صحابه در این باب دخیل بوده یا نه؟ اقوالی آورده شده است؛ سپس به وجه تسمیه سوره‌ها و این که برخی از سوره‌ها نام‌های متعددی دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد و در ادامه بحثی ادبی در مورد اعراب و بنای این اسامی ارائه شده و سپس حکمت‌های تقسیم بندی قرآن به سوره‌ها آورده شده است. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد تقسیم بندی سوره‌های قرآن به سوره‌های طوال، مئون، مثانی و مفصل می‌باشد و آخرین نکته‌ای که در این فصل از آن سخن به میان آورده شده این است که آیا کتب پیامبران پیشین نیز سوره، سوره بوده یا نه؟ و اقوال وارد شده در این مسأله را مورد بررسی قرار می‌دهد. مهم‌ترین منابع 1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن 2. علامه طباطبایی، قرآن در اسلام 3. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی 4. محمد باقر حکیم، علوم القرآن 5. صدر الدین محمد شیرازی، تفسیر القرآن الکریم 6. مصطفی خمینی، تفسیر القرآن الکریم 7. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن 8. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 9. محمد عبد العظیم الزرقانی، مناهل العرفان فی علوم القرآن 10. آیت الله معرفت، تاریخ قرآن 11. ابراهیم الابیاری، تاریخ القرآن 12. محمد علی الصابونی، التبیان فی علوم القرآن 13. محمد رأفت سعید، تاریخ نزول قرآن 14. ابراهیم محمد الجرمی، معجم علوم القرآن ادامه دارد 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاه کنید چندسالتان هست؟ بیانات حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی مددظله اگر به دور أهل بیت علیهم السلام گشتید عمرتان ارزش پیدا می‌کند.... ◻️ از این زاویه به سنتان نگاه کنید! 🆔 @miras_shia
🔻 پنج توصیه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به بسیجیان 📝 بسم الله الرحمن الرحیم 🖋 برادران و عزیزان بسیجیم سلام علیکم خداوند شما را برای خدمت به اسلام حفظ بفرماید. 1️⃣ عزیزانم اولا بزرگترین امانت سپرده شده به ما جمهوری اسلامی است که امام عارفمان فرمود: حفظ آن از اوجب واجبات است در حفظ این امانت از هر کوششی دریغ نفرمائید. 2️⃣ ثانیا؛ به حلال خداوند وحرام آن توجه خاص خاص بفرمائید. 3️⃣ ثالثا؛ پدر و مادرتان را آنچنان بزرگ بشمارید که شایسته آن باشد که خداوند وائمه معصومین توصیه فرموده‌اند. 4️⃣ رابعا؛ دوستی ورفاقت ارزش بزرگی است اما مهم این است که با چه کسی رفاقت و برای چه راهی می‌کنید. 5️⃣ خامساً؛ نماز شب نماز شب نماز شب کلید تمام عزت‌هاست. برادرتان قاسم 📆 انتشار به مناسبت هفته بسیج مبارک باد 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
ادله حقانيت شيعه قسمت پنجم امر سوم: آيات مرجعيت ديني اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ برخي از آيات دلالت
ادله حقانيت شيعه قسمت ششم امر پنجم: روايات فضائل در ذيل به برخي از اين روايات اشاره مي كنيم: 1. حديث نور پيابر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: « كنت انا و علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ نوراً بين يدي الله قبل أن يخلق آدم باربعه آلاف عام، فلمّا خلق آدم قسّم ذلك النور جزئين. فجزء أنا و جزء عليّ » [50] « من و علي بن ابي طالب نوري واحد نزد خداوند متعال بوديم، قبل از آ، كه خداوند حضرت آدم را به چهار هزار سال خلق كند، بعد از خلقت آدم آن نور را به دو جزء تقسيم نمود: جزئي من و جزء ديگر از عليّ است. » اين حديث را هشت نفر از صحابه، هشت نفر از تابعين و بيش از چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند. 2. حديث « أحبّ الخلق » امام علي ـ عليه السّلام ـ كسي است كه طبق نصّ نبوي : « احبّ الخلق الي الله » است. ترمذي به سند خود از انس بن مالك نقل مي كند: مرغ برياني نزد پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ بود. عرض كرد: خدايا! محبوبترين خلق نزد خودت را نزد من بفرست تا با من در اين غذا شركت كند. در اين هنگام علي ـ عليه السلام ـ وارد شد و با او در غذا شركت كرد. [51] اين حديث صحيح را نه نفر از صحابه، نود و يك نفر از تابعين و پنجاه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند. هفت نفر از آنان نيز درباره اين حديث كتاب تأليف نموده اند و گروهي از آنان نيز حديث را از مسلّمات دانسته اند؛ مانند: مسعودي در مروج الذهب،[52] ابن عبد البرّ، محمد بن طلحه شافعي در مطالب السوول،[53] صفوري در نزهه المجالس و فضل بن روز بهان در ابطال الباطل. اين حديث را مي توان از راه هايي تصحيح نمود: الف ـ عدالت و وثاقت راويانش. ب ـ تصحيح جماعتي از علماي اهل سنت؛ مانند: حاكم نيشابوري و قاضي عبد الجبار معتزلي. ج ـ به شعر در آمدن حديث كه دلالت بر اشتهار آن دارد. استاد احمد حسن باقوري مصري مي گويد: « اگر كسي از تو سوال كند كه به چه دليل مردم عليّ ـ عليه السّلام ـ را دوست دارند، تو بايد در جواب بگويي: اين دوستي از حديث نبوي شأن گرفته است، زيرا طبق نصّ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ عليّ محبوب ترين فرد نزد خداست. »[54] 3. امام علي ـ عليه السّلام ـ ميزان ايمان و نفاق اما علي ـ عليه السّلام ـ فرمد: « لا يحبّني الّا مومن و لايبغضني الا منافق »؛ دوست ندارد مرا مگر مومن و مبغوض ندارد مگر منافق. » اين حديث را هشت نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند، مانند مسلم در صحيح،[55] ترمذي در صحيح،[56] احمد در مسند [57] و ابن ماجه در سنن. [58] 4. اما علي ـ عليه السّلام ـ برادر معنوي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ جابر بن عبدالله و سعيد بن مسيّب مي گويند: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ بي اصحابش عقد اخوت بست و تنها رسول خدا، ابوبكر، عمر و عليّ باقي مادند، آن گاه بين ابوبكر و عمر عقد اخوت بست و سپس به علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: « تو برادر من و من برادر تو ام ». اين حديث را چهارده نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند؛ امثال: ترمذي در صحيح [59] و حاكم در مستدرك.[60] 5. امام علي و باز بودن درب خانة او به مسجد احمد بن حنبل از زيد بن ارقم نقل مي كند كه : گروهي از اصحاب، درهايي را از منزلشان به مسجد باز نموده بودند، پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: « همه درها بسته شود، غير از درب خانة علي ». آن گاه فرمود: « من دربها را از جانب خود نبستم و باز نگذاشتم، بلكه مأمور شدم و به مأموريتم عمل نمودم.» [61] ترمذي نقل مي كند كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: « دربها را به مسجد، ببنديد، جز درب خانة علي. » [62] اين حديث را حدود دوازده نفر از صحابه و سي نفر از علماي عامه نقل كرده اند. 🆔 @miras_shia
23.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاثیر گناه در زندگی انسان 🎥در کلام مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقل‌قولی از آیت‌الله اراکی درباره شخصیت والای امیرکبیر مرحوم آیت الله اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود: شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: هدیه مولایم حسین است! گفتم: چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم. منبع : کتاب آخرین گفتارها 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله میلانی در حال بیهوشی پرفسور بولون را مسلمان کرد مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی (ره) دچار بیماری معده شده بودند، پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که در آن زمان در شهر مشهد مشغول کار بود ایشان را عمل کرد. پرفسور پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بودند، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن می گویند را برایش ترجمه کند. مرحوم آیت الله میلانی در آن لحظات فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می کردند، پس از این مساله پروفسور برلون گفت: شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه می خواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی باشم. وقتی دلیل این کار را پرسیدند، پروفسور بولون گفت: "تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان می دهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود، در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه می کند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است". و بعد از آن هم وصیت کرد وی را در شهری که مرحوم میلانی را در آن دفن کرده اند به خاک بسپارند و اکنون مزار این پروفسور مسیحی مسلمان شده در خواجه ربیع، محل مراجعه مردم و افرادی است که حقیقت اسلام را باور کرده اند. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸طرح دشمن برای تضعیف رهبری🔸 در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلاً بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همان‌طور که بودند باشند. اگر این‌طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه 42 🆔 @miras_shia