eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
371 دنبال‌کننده
173 عکس
166 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم* اعظم الله اجورکم *ویژگی های اخلاقی تربیتی حضرت فاطمه سلام الله علیها* *فاطمه زهرا برترین بانوی عالم* حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، برترین بانوی عالم هستند. پیامبر بزرگوارمان در مقام و منزلت دخترشان می فرمایند: بی شک خداوند با خشم فاطمه علیها السلام به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود. فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است. امام عصر عجل الله تعالی فرجه در یکی از نامه هایشان می فرمایند: در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است. آن کس که خواهان سعادت و رسیدن به بهشت است، بر اوست که از دخت نبی بزرگوار اسلام الگو گیرد و ادامه دهنده راه او باشد. برای اینکار بهتر است با بارز ترین خصوصیات اخلاقی آن حضرت آشنا شویم تا بتوانیم هر چه بیشتر خود را شببه ایشان کرده و راه سعادت را طی کنیم. پنج ویژگی حضرت زهرا سلام الله ۵ ویژگی حضرت زهرا سلام الله علیها به طور کلی عبارتند از: ۱- حیا و عفت ۲- حضور در صحنه اجتماع ۳- ساده زیستی ۴- ایثار و بخشندگی ۵- اهمیت دادن به خانوده و خانه داری. *زیستی سعادتمندانه و الهی همراه باامام علی علیه السلام* حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود.» *ویژگی حضرت زهرا علیهاالسلام اززبان امام علی* همچنین نقل است که امام علی(ع) فرمود: «هرگاه به چهره او «زهرا(س)» نگاه می کردم هر گونه غم و اندوه از من برطرف می شد.» *بفکردیگران بودن ودعا برای همنوعان* امام مجتبی(ع) نقل فرموده اند که: «مادرم فاطمه(س) را دیدم شب جمعه در محراب خود به عبادت برخاسته است و تا نمایان شدن سپیده صبح در عبادت و رکوع و سجود می بود، و می شنیدم که برای مؤمنین و مؤمنات دعا می فرمود و آنان را نام می برد و برایشان دعا می کرد، و برای خود هیچ دعا نمی کرد، به او گفتم: مادر! چرا همان طوری که برای دیگران دعا می فرمایی برای خودت دعا نمی کنی؟» فرمود: «پسرم، ابتدا همسایه سپس خانه خود.» *حضرت زهرا علیهاالسلام وپختن نان درمنزل* امام صادق(ع) می فرماید: «… علی(ع) آب و هیزم می آورد و حضرت فاطمه آرد می کرد و خمیر می ساخت و نان می پخت و لباس ها را وصله می زد، و آن بانوی گرامی از زیباترین مردم بود و گونه های مطهرش از زیبایی مثل گل بود. درود خدا بر او و پدر و فرزندانش باد.» *حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام انجام کارهای منزل باعلاقه* امام علی(ع) فرموده است: «فاطمه به قدری با مشک آبکشی کرد تا بر سینه اش اثر گذاشت، و به قدری با آسیاب دستی آرد کرد تا دست هایش مجروح شد و آنقدر خانه روبی کرد و برای پخت و پز آتش زیر دیگ نهاد که لباس هایش گردآلود و دودی گردید؛ و در این امور زحمت و رنج بسیار به او می رسید …» *تثبیت روحیه تعبد وعبادتگرایی درفرطندان* حضرت زهرا(س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، عبادت خدای تعالی را در روح و روان آنها تثبیت کرد و خوی پرستش خدای یکتا را در فطرت لطیف آنها سرشت و از همان آغاز به آنها علم آموخت و آنها را برای کسب معارف و تشویق در فراگیری، آماده می کرد، ینابیع المودة (قندوزی)، ص ۲۹۵. ۱ملحقات احقاق الحق ، ج ۱، ص ۲۳۷. الصواعق المحرقه (ابن حجر 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره جالب رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد 🗓سالروز ارتحال علامه طباطبایی 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه فصل پنجم: عدد آیات در این فصل ابتدا به این که تعداد آیات قرآن چه مقدار است پرداخته شده و در ادامه علت‌های اختلاف در تعداد آیات را مورد بررسی قرار می‌دهد و در ادامه فوایدی که بر شناخت آیات و دانستن عدد آن‌ها مترتب است را بیان می‌کند. مسأله دیگری که در این فصل مطرح می‌شود اختلافاتی است که در مورد آیه بودن یا نبودن «بسم الله الرحمن الرحیم» وجود دارد و ذیل آن فایده تکرار شدن «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای سوره‌های قرآن را بیان می‌کند. فصل ششم: معنای سوره در این فصل ابتدا معنای لغوی سوره و سپس معنای اصطلاحی آن و این که به چه مقدار از آیات قرآن، یک سوره می‌گویند و مشخصات یک سوره بیان می‌شود. فصل هفتم: مکی و مدنی مهم‌ترین تقسیم سوره‌های قرآن تقسیم به مکی و مدنی است، در ابتدای این فصل معنای مکی و مدنی بودن و این که در این باب سه قول وارد شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد و ذیل آن به تمایز و اهمیت دیدگاه سوم که مکی و مدنی بودن را از لحاظ زمانی و تقسیم به آیاتی که قبل از هجرت و آیاتی که بعد از آن نازل شده‌اند می‌داند را نسبت به دو دیدگاه دیگر بیان می‌کند: مسأله‌ای دیگر که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد ملاک‌های تشخیص سوره‌های مکی و مدنی از یکدیگر می‌باشد. در ابتدا ملاک‌های عمده سوره‌های مکی که به ملاک‌های صوری، ظاهری، ساختاری و ملاک‌های محتوایی و معنوی تقسیم می‌شوند، آورده شده و سپس ملاک‌های عمده سوره‌های مدنی که به ملاک‌های ظاهری و ملاک‌های محتوایی و معنایی تقسیم می‌شوند آورده شده است و ذیل بحث از این مسأله علت کثرت و زیادی آیات و سوره‌های مکی نسبت به مدنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد: کلیت نداشتن این ملاک‌ها می‌باشد مسأله دیگری که در این فصل به آن پرداخته شده است بیان فواید شناخت سوره‌های مکی و مدنی است و در پایان این فصل شبهاتی که درباره آیات مکی و مدنی وارد شده است، بیان و پاسخ داده شده است. فصل هشتم: ترتیب سوره‌های قرآن در ابتدای این فصل در این که ترتیب سوره‌های قرآن توقیفی و به دستور پیامبر اکرم | بوده یا این که اجتهادی بوده و صحابه، قرآن را آن گونه که از پیامبر | شنیده‌اند تنظیم نکرده و رأی خود را در این باره اعمال کرده‌اند، سه نظریه آورده شده و در ادامه نظر علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان نیز در این مورد بیان شده است؛ سپس به ترتیب نزول سوره‌های قرآن پرداخته شده و از اولین تا آخرین سوره نازل شده یک به یک سوره‌های قرآن آورده شده است. در ادامه این فصل به تعداد سوره‌های قرآن و اختلافاتی که در این باب وجود دارد، پرداخته شده و ذیل آن، مستقل نبودن برخی از سوره‌های قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. فصل نهم: اسامی سوره‌های قرآن در ابتدای این فصل در این که سوره‌های قرآن به دستور پیامبر | و از جانب خداوند نامگذاری شده و نامگذاری آن‌ها توقیفی است یا این که اجتهادات صحابه در این باب دخیل بوده یا نه؟ اقوالی آورده شده است؛ سپس به وجه تسمیه سوره‌ها و این که برخی از سوره‌ها نام‌های متعددی دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد و در ادامه بحثی ادبی در مورد اعراب و بنای این اسامی ارائه شده و سپس حکمت‌های تقسیم بندی قرآن به سوره‌ها آورده شده است. مسأله دیگری که در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد تقسیم بندی سوره‌های قرآن به سوره‌های طوال، مئون، مثانی و مفصل می‌باشد و آخرین نکته‌ای که در این فصل از آن سخن به میان آورده شده این است که آیا کتب پیامبران پیشین نیز سوره، سوره بوده یا نه؟ و اقوال وارد شده در این مسأله را مورد بررسی قرار می‌دهد. مهم‌ترین منابع 1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن 2. علامه طباطبایی، قرآن در اسلام 3. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی 4. محمد باقر حکیم، علوم القرآن 5. صدر الدین محمد شیرازی، تفسیر القرآن الکریم 6. مصطفی خمینی، تفسیر القرآن الکریم 7. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن 8. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 9. محمد عبد العظیم الزرقانی، مناهل العرفان فی علوم القرآن 10. آیت الله معرفت، تاریخ قرآن 11. ابراهیم الابیاری، تاریخ القرآن 12. محمد علی الصابونی، التبیان فی علوم القرآن 13. محمد رأفت سعید، تاریخ نزول قرآن 14. ابراهیم محمد الجرمی، معجم علوم القرآن ادامه دارد 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاه کنید چندسالتان هست؟ بیانات حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی مددظله اگر به دور أهل بیت علیهم السلام گشتید عمرتان ارزش پیدا می‌کند.... ◻️ از این زاویه به سنتان نگاه کنید! 🆔 @miras_shia
🔻 پنج توصیه شهید حاج قاسم سلیمانی خطاب به بسیجیان 📝 بسم الله الرحمن الرحیم 🖋 برادران و عزیزان بسیجیم سلام علیکم خداوند شما را برای خدمت به اسلام حفظ بفرماید. 1️⃣ عزیزانم اولا بزرگترین امانت سپرده شده به ما جمهوری اسلامی است که امام عارفمان فرمود: حفظ آن از اوجب واجبات است در حفظ این امانت از هر کوششی دریغ نفرمائید. 2️⃣ ثانیا؛ به حلال خداوند وحرام آن توجه خاص خاص بفرمائید. 3️⃣ ثالثا؛ پدر و مادرتان را آنچنان بزرگ بشمارید که شایسته آن باشد که خداوند وائمه معصومین توصیه فرموده‌اند. 4️⃣ رابعا؛ دوستی ورفاقت ارزش بزرگی است اما مهم این است که با چه کسی رفاقت و برای چه راهی می‌کنید. 5️⃣ خامساً؛ نماز شب نماز شب نماز شب کلید تمام عزت‌هاست. برادرتان قاسم 📆 انتشار به مناسبت هفته بسیج مبارک باد 🆔 @miras_shia
مرکز احیاء میراث شیعه
ادله حقانيت شيعه قسمت پنجم امر سوم: آيات مرجعيت ديني اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ برخي از آيات دلالت
ادله حقانيت شيعه قسمت ششم امر پنجم: روايات فضائل در ذيل به برخي از اين روايات اشاره مي كنيم: 1. حديث نور پيابر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: « كنت انا و علي بن ابي طالب ـ عليه السّلام ـ نوراً بين يدي الله قبل أن يخلق آدم باربعه آلاف عام، فلمّا خلق آدم قسّم ذلك النور جزئين. فجزء أنا و جزء عليّ » [50] « من و علي بن ابي طالب نوري واحد نزد خداوند متعال بوديم، قبل از آ، كه خداوند حضرت آدم را به چهار هزار سال خلق كند، بعد از خلقت آدم آن نور را به دو جزء تقسيم نمود: جزئي من و جزء ديگر از عليّ است. » اين حديث را هشت نفر از صحابه، هشت نفر از تابعين و بيش از چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند. 2. حديث « أحبّ الخلق » امام علي ـ عليه السّلام ـ كسي است كه طبق نصّ نبوي : « احبّ الخلق الي الله » است. ترمذي به سند خود از انس بن مالك نقل مي كند: مرغ برياني نزد پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ بود. عرض كرد: خدايا! محبوبترين خلق نزد خودت را نزد من بفرست تا با من در اين غذا شركت كند. در اين هنگام علي ـ عليه السلام ـ وارد شد و با او در غذا شركت كرد. [51] اين حديث صحيح را نه نفر از صحابه، نود و يك نفر از تابعين و پنجاه نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند. هفت نفر از آنان نيز درباره اين حديث كتاب تأليف نموده اند و گروهي از آنان نيز حديث را از مسلّمات دانسته اند؛ مانند: مسعودي در مروج الذهب،[52] ابن عبد البرّ، محمد بن طلحه شافعي در مطالب السوول،[53] صفوري در نزهه المجالس و فضل بن روز بهان در ابطال الباطل. اين حديث را مي توان از راه هايي تصحيح نمود: الف ـ عدالت و وثاقت راويانش. ب ـ تصحيح جماعتي از علماي اهل سنت؛ مانند: حاكم نيشابوري و قاضي عبد الجبار معتزلي. ج ـ به شعر در آمدن حديث كه دلالت بر اشتهار آن دارد. استاد احمد حسن باقوري مصري مي گويد: « اگر كسي از تو سوال كند كه به چه دليل مردم عليّ ـ عليه السّلام ـ را دوست دارند، تو بايد در جواب بگويي: اين دوستي از حديث نبوي شأن گرفته است، زيرا طبق نصّ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ عليّ محبوب ترين فرد نزد خداست. »[54] 3. امام علي ـ عليه السّلام ـ ميزان ايمان و نفاق اما علي ـ عليه السّلام ـ فرمد: « لا يحبّني الّا مومن و لايبغضني الا منافق »؛ دوست ندارد مرا مگر مومن و مبغوض ندارد مگر منافق. » اين حديث را هشت نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند، مانند مسلم در صحيح،[55] ترمذي در صحيح،[56] احمد در مسند [57] و ابن ماجه در سنن. [58] 4. اما علي ـ عليه السّلام ـ برادر معنوي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ جابر بن عبدالله و سعيد بن مسيّب مي گويند: رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ بي اصحابش عقد اخوت بست و تنها رسول خدا، ابوبكر، عمر و عليّ باقي مادند، آن گاه بين ابوبكر و عمر عقد اخوت بست و سپس به علي ـ عليه السّلام ـ فرمود: « تو برادر من و من برادر تو ام ». اين حديث را چهارده نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند؛ امثال: ترمذي در صحيح [59] و حاكم در مستدرك.[60] 5. امام علي و باز بودن درب خانة او به مسجد احمد بن حنبل از زيد بن ارقم نقل مي كند كه : گروهي از اصحاب، درهايي را از منزلشان به مسجد باز نموده بودند، پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: « همه درها بسته شود، غير از درب خانة علي ». آن گاه فرمود: « من دربها را از جانب خود نبستم و باز نگذاشتم، بلكه مأمور شدم و به مأموريتم عمل نمودم.» [61] ترمذي نقل مي كند كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: « دربها را به مسجد، ببنديد، جز درب خانة علي. » [62] اين حديث را حدود دوازده نفر از صحابه و سي نفر از علماي عامه نقل كرده اند. 🆔 @miras_shia
23.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاثیر گناه در زندگی انسان 🎥در کلام مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقل‌قولی از آیت‌الله اراکی درباره شخصیت والای امیرکبیر مرحوم آیت الله اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود: شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: هدیه مولایم حسین است! گفتم: چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم. منبع : کتاب آخرین گفتارها 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله میلانی در حال بیهوشی پرفسور بولون را مسلمان کرد مرحوم آیت الله سید محمد هادی میلانی (ره) دچار بیماری معده شده بودند، پروفسور بولون جراح حاذق بلژیکی که در آن زمان در شهر مشهد مشغول کار بود ایشان را عمل کرد. پرفسور پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بودند، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن می گویند را برایش ترجمه کند. مرحوم آیت الله میلانی در آن لحظات فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می کردند، پس از این مساله پروفسور برلون گفت: شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه می خواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی باشم. وقتی دلیل این کار را پرسیدند، پروفسور بولون گفت: "تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان می دهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود، در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه می کند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است". و بعد از آن هم وصیت کرد وی را در شهری که مرحوم میلانی را در آن دفن کرده اند به خاک بسپارند و اکنون مزار این پروفسور مسیحی مسلمان شده در خواجه ربیع، محل مراجعه مردم و افرادی است که حقیقت اسلام را باور کرده اند. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸طرح دشمن برای تضعیف رهبری🔸 در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلاً بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همان‌طور که بودند باشند. اگر این‌طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. 📖 تمثیلات سیاسی اجتماعی، صفحه 42 🆔 @miras_shia
❖ داستان‌هایی از زندگى حضرت فاطمه عليها‌السلام 🏷 اوّل همسایه، بعد اهل خانه ● امام حسن عليه‌السلام گويد: يک شب جمعه مادرم را ديدم كه در محراب عبادت ايستاد و همواره نماز مى‌گذارد و در ركوع و سجود بود تا شب به صبح رسيد و شنيدم كه براى زنان و مردان مؤمن با ذكر نام آنها دعا مى‌كند و هر چه بيشتر براى آنها از خداوند درخواست مى‌كند اما براى خود دعا نمى‌كند. ● عرض كردم: مادر! چرا براى خود دعا نمى‌كنى همان‌گونه كه براى ديگران دعا مى‌كنى؟ فرمود: «فرزندم! اوّل همسايه بعد اهل خانه». 📚 علل الشرايع؛ ج ۱ باب ۱۴۵ 🆔 @miras_shia
✨﷽✨ ✍استاد فاطمي نيا: • حضورقلب در نماز • مرحوم فيض كاشاني در اين مورد مثالي دارد : انسان كه شيريني ميخورد ،اگر شيريني به اطراف دهانش اصابت كرده باشد وآن را تمييز نكند ، مگس ها اطراف او جمع ميشوندو هرچه آنها را براند، باز هم برميگردند. حال اين مگس ها افكار وانديشه هاي ما هستند و آن شيريني ، تعلقات ما به امور دنيوي! وقتي انسان با تعلقات فراوان وارد نماز ميشود، اين مگس هاي تخيلات وافكار ، به دنبال آن ، به دل انسان هجوم مياورند! راه حلش اين است كه از قبل آمادگي نماز داشته باشيم و ذهن خودرا ازاين تعلقات دنيوي پاك كنيم تا جلوي هجوم افكار گرفته شود! اين تعلقات دنيا بد نيست، ما بديم كه از اينها بت ميسازيم! پس بايد هميشه درحالت توجه وحضور باشيم تا درزمان نماز، اين افكار هجوم نياورد. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه زبان قرآن موضوع زبان قرآن مشتمل بر 6 فصل می‌باشد. فصل اول: مفهوم شناسی در فصل اول ابتدا راجع به ماهیت زبان مطالبی را مطرح نموده و سپس زبان دین و زبان قرآن را شرح داده و در نهایت تفاوت بین زبان دین و زبان قرآن را ذکر نموده‌ایم. زبان گذشته از مفهوم لغوی آن که اندام ماهیچه‌ای و متحرک داخل دهان می‌باشد، مهم‌ترین ابزار گویایی و نیز گفتار مخصوص یک ملت یا جماعتی معرفی شده است. فصل دوم: توصیف قرآن از زبان قرآن بی تردید قرآن کریم به زبان عربی فصیح و روشن نازل شده است و افزون به گواهی خبرگان به فصاحت آن، آیات بسیاری این مطلب را به صراحت بیان کرده‌اند که به چند نمونه از آیات اشاره می‌شود. «و ما ارسلنا مِن رسولٍ الّا بلسانِ قومِه» ابراهیم / 4 ما هیچ رسولی را جز به زبان قومش نفرستادیم. «هذا لسانٌ عربیٌّ مبین» نحل / 103 این قرآن به زبان عربی مبین است. «انّا انزلناه قرآناً عربیاً» یوسف / 2 حقا که ما قرآن را به زبان عربی فرو فرستادیم. «قرآناً عربیّاً غیر ذی عوج» زمر / 28 قرآنی عربی بدون هیچ کسری و انحراف. فصل سوم: ویژگی‌های زبان قرآن در این فصل به 7 مورد از ویژگی‌های زبان قرآن اشاره می‌نمائیم. 1. قیاس ناپذیری با زبان بشر؛ 2. پیوستگی واژگان و مفاهیم قرآن در شبکه‌ای ارتباطی و نظام مند؛ 3. برخورداری از سطوح گوناگون بیان؛ 4. چند سطحی و طولی بودن معنا؛ 5. برخورداری از احکام و تشابه؛ 6. برخورداری از زبانی سهل و ممتنع؛ 7. داشتن کارکردهای متنوع. فصل چهارم: راه‌های شناخت زبان قرآن در فصل چهارم در مورد راه‌های شناخت زبان قرآن سه راه مطرح شده است. 1. شناخت عقلی زبان: به واسطه 5 مورد می‌توان به شناخت عقلی زبان رسید: الف: از راه شناخت گوینده؛ ب: از راه شناخت متن؛ ج: از راه گستره مخاطب؛ د: از راه ویژگی متن. هـ : از راه محتوای پیام متن 2. شناخت تجربی: یکی از روش‌هایی که می‌توان زبان قرآن را شناسایی کرد روش تجربی است. بعد از طرح این مورد به نقد و بررسی و ارزیابی آن پرداخته شده است. 3. شناخت پدیدار شناسی: صاحب این نظریه می‌گوید، پدیدار شناسی تاریخی دینی که امروز تنها روش نسبتاً قابل قبول دین شناسی است، نشان می‌دهد که ذاتیات ادیان غیر از جنبه‌های عارضی آن‌ها است. پس از طرح، این مسأله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. فصل پنجم: نظریات زبان شناختی در مورد قرآن درباره زبان قرآن نظریه‌های گوناگونی مطرح شده است که به چند مورد از آن‌ها که از اهمیت بیشتری برخوردارند اشاره می‌شود. 1. زبان قرآن، زبان عرف خاص: قائلین به این نظریه قائل‌اند: با آن که زبان قرآن از نظر دارا بودن اصطلاحات دارای عرف خاص است و در عین حال که واژه‌های قرآن از زبان قوم اخذ شده در بسیاری از موارد معانی لغوی و عرفی آن‌ها مورد نظر نیست. توضیح آن که واژه‌های هر زبان در طول زمان دچار تحول و تغيير می‌شود. بدین صورت که هر تغییر و تحولی در زندگی انسان بر زبان و اصطلاحات آن اثر می‌گذارد. 2. نظریه زبان سمبلیک: بر اساس این نظریه، بیانات موجود در متون مقدّس دینی از جمله قرآن، نه به زبان عرفی و نه به زبان مستقیم و صریح است، بلکه به زبان رمز و اشاره می‌باشد. از این رو آنچه از ظاهر عبارات آن‌ها فهمیده می‌شود مراد نیست. 3. زبان قرآن، زبان ترکیبی و تلفیقی: با اندکی تأمل در موضوعات و محتوای قرآن کریم می‌توان دریافت که این کتاب آسمانی با شیوه‌های مختلف و روی کردهای متفاوت به تربیت و هدایت خلق پرداخته است. حضرت امام ; می‌فرماید هر کس بخواهد تربیت و تعلیم و انذار و تبشیر کند باید مقصد خود را با عبارات مختلفه بیان کند. 4. زبان قرآن زبانی دو لایه است: به تصریح روایات، قرآن دارای ظهر و بطن است. با این فرض باید گفت که زبان قرآن، زبانی دو لایه است. زبانی در ظاهر و زبانی در باطن دارد. زبان ظاهر قرآن ناطق و زبان باطن آن صامت است که به تعبیر امیرالمؤمنین علی 7 در نهج البلاغه كه می‌فرمایند: ذلک القرآن فاستنقطوه ولن ینطق ولکن اخبرکم عنه خطبه 158 درخواست کنید از آن قرآن تا به سخن آید اما هرگز گویا نشود اما من شما را از آن آگاه می‌سازم. 5. نظریه زبان عرفی: بر اساس این دیدگاه زبان قرآن همان زبان تفاهم و تخاطب عرف عقلاست و خداوند برای القاء و ابلاغ پیام خود به مردم طریق و زبان دیگری را انتخاب نکرده است. فصل ششم: بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن در این فصل ابتدا پیشینه بحث عرفی بودن زبان قرآن در میان مسلمانان و غربی‌ها مطرح می‌شود سپس به ذکر مشخصات نظریه عرفی بودن زبان قرآن پرداخته شده از جمله این که: 1. قرآن از همان واژگان و با همان معانی موجود در عصر نزول در بیان مقاصدش استفاده کرده است.
2. قرآن از همان تعابیر مجازی و ضرب المثل‌ها و تشبیهات و دیگر صناعات ادبی آن عصر در بیان مراد و مقاصد خود بهره گرفته است. 3. در قرآن خصوصیات زبان شناختی خاصی متمایز از خصوصیات زبان عرب عصر نزول وجود ندارد و ... در بخش بعدی مبانی نظریه عرفی بودن زبان قرآن مطرح شده است. که 4 مورد می‌باشد: 1. قرآن کتاب هدایت 2. زبان ابزار ارتباط 3. خداوند رئیس عقلا 4. هدایت فلسفه بعثت انبیاء بعد از ذکر مبانی به ادله عرفی بودن زبان قرآن پرداخته می‌شود. الف. عقل ب. سیره عقلاء ج. قرآن د. روایات و احادیث سپس به ایراد شبهات وارده به این نظریه و پاسخ این شبهات اشاره شده است. در اين جا به ذکر چند نمونه از این اشکالات می‌پردازیم: الف. تأثیر پذیری از فرهنگ جاهلی ب. تسامح و مبالغه در قرآن ج. عدم فهم پاره‌ای از آیات د. کهنگی قرآن هـ . خصوصی بودن خطاب قرآن ی. ذو بطون بودن آیات قرآن و. تأویل پذیری آیات قرآن ن. وجود متشابهات در قرآن و .... و در پایان نتیجه گیری از این مباحث صورت گرفته که جمع بندی مطالب این نظریه مطرح می‌شود. مهم‌ترین منابع 1. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن 2. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن 3. محمد بن عبد الله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن 4. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 5. محمد حسین ذهبی، التفسیر و المفسرون 6. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه 7. علامه طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن؛ و قرآن در اسلام 8. امام خمینی ;، آداب الصلاة 9. مرتضی مطهری، کلام و عرفان؛ و آشنایی با قرآن 10. محمد باقر سعیدی روشن، تحلیل زبان قرآن؛ و زبان قرآن و مسائل آن 11. محمود رجبی، روش تفسیر قرآن 12. ناهید دامن پاک مقدم، بررسی نظریه عرفی بودن زبان قرآن 13. محمد کاظم شاکر، مبانی و روشهای تفسیری 14. محمد علی ایازی، قرآن و تفسیر عصری 15. ابوبکر باقلانی، اعجاز القرآن 16. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن 17. نصر حامد ابو زید، مفهوم النص 18. محمد مجتهد شبستری، نقدی به قرائت رسمی از دین 19. الیاس کلانتری، سلسله مباحث قرآن شناسی 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی گلپایگانی (ره): تضعیف شما را حرام می دانم مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی، برای رهبر معظم عبای ظریفی هدیه فرستادند و فرمودند: اگر دیدم کاری را شما انجام می دهید و خلاف مطلب اسلامی است، من تذکر می دهم، اگر تغییر دادید بسیار خوب، اگر تغییر ندادید من دیگر صحبت نمی کنم و تضعیف شما را حرام می دانم. عمده عظمت شماست. شما رهبر مسلمین هستید و نمی خواهم صحبتی کنم در یک فرعی که شما را تضعیف کرده ام. منبع سایت حوزه 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای ملتی که با وحدت کلمه برای خدا قیام کردید... مبادا وحدت کلمه را از دست بدهید... تنها حربه این ملّت در برابر آمریکا وحدت کلمه است. این اسلحه ملت، ظهورش در نمازجمعه است. شهید محراب آیت‌الله دستغیب شهید آیت‎الله سیدعبدالحسیـن دستغیب ۲۰آذر۱۳۶۰ هنگامی به همراه چند تـن از یارانش عازم نماز جمعه بود، توسط یکی از اعضاء گروهک منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و به همراه ۱۱تن دیگر به فیض عظیم شهادت نائل شد. عامل ترور ایشان دختری ۱۹ساله به نام «گوهر ادب‌آواز» از اعضاء گروهک منافقین بود که با بستن چند کیلو مواد منفجره(TNT) خود را به شکل خانمی باردار درآورده بود و وقتی به بهانه سوال پرسیدن از شهید دستغیب قصد داشت نقشه شومش را اجرایی کند، محافظین مانع جلو رفتن وی شده بودند؛ اما او با اصرار به این‌که نامه‌ای دارم که شخصا باید به آقا برسانم، خود را به آیت‌الله دستغیب رسانده بود و با منفجر کردن مواد منفجره‌ای که به شکم خود بسته بود، شهید دستغیب و یازده تن از همراهان وی را به شهادت رساند. شدت انفجار به حدی بود که بسیاری از پیکرها قابل شناسایی نبودند. دیوارها و کف کوچه و در منازل غرق خون بودند و هر تکه از اجساد مطهر شهدا گوشه‌ای افتاده بود... 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه پیامبر اُمّی کلمه «اُمّی» به عنوان یکی از صفات پیامبر اسلام | در قرآن آمده و مفسرین تفاسیر مختلفی از آن ارائه داده‌اند. این موضوع به بحث و بررسی، پیرامون اُمّی بودن پیامبر |، در ضمن هشت فصل به شرح زیر می‌پردازد: فصل اول: پیشینه در این فصل به تاریخچه مختصری از شروع و ورود بحث پیامبر اُمّی در کتب تفسیر و علوم قرآنی پرداخته شده. فصل دوم: مفهوم شناسی در این فصل پیرامون معنای لفظ «امّی» بحث و اقوال مختلفی که در این خصوص وجود داشته مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به بعضی شاخص‌ها و معیارها معتبرترین و مشهور‌ترین قول معیّن و مشخص گردیده است. از جمله احتمالات مطرح شده در خصوص لفظ «امّی» که در این فصل آورده شده عبارتند از: منسوب بودن به امّ (مادر)، منسوب بودن به امّت (جمعیت) و منسوب بودن به امّ القری (مکّه) و ... . فصل سوم: موارد کاربرد کلمه اُمّی در قرآن در این فصل آیاتی که لفظ «اُمّی» با مشتقاتش در آن‌ها به کار رفته است به تفکیک نام سوره و شماره آیه آمده و همچنین بعضی از آیات که لفظ اُمّی در آن‌ها به کار نرفته ولی دلالت بر اُمّی بودن پیامبر | دارند آورده شده است. فصل چهارم: دلایل اُمّی بودن در این قسمت اُمّی بودن پبامبر | با دلایلی گوناگون از جمله آیات و روایات اثبات شده. از جمله دلائلی که در دفاع از این نظریه بیان شده عبارتند از: تصریح قرآن به اُمّی بودن پیامبر |، قول پیامبر |، محدود و محصور بودن افراد با سواد صدر اسلام و عدم ذکر نام حضرت در لیست افراد با سواد آن زمان، اشاره نکردن صحابه و یاران پیامبر به اُمّی بودن آن حضرت با وجود آگاهی کامل آنان به صفات و خصوصیات ایشان، نقل‌های تاریخی که گویای اُمّی بودن پیامبر | است. ادامه دارد 🆔 @miras_shia
آیا کتاب «تحف العقول» معتبر است؟ مؤلف کتاب تحف العقول، ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه است. برای این‌که جایگاه حقیقی این کتاب مشخص شود، با توجه به ملاک‌های مختلف مانند جایگاه مؤلف، سند و متن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اعتبار و جایگاه کتاب تحف العقول الف. جایگاه مؤلف کتاب تحف العقول توسط ابو محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی حلبی، از محدثان شیعه تألیف گردیده است. تاریخ دقیق تولد و وفات مؤلف کتاب تحف العقـول مشخص نیست اما ازآنجاکه وی از محمـد بـن همام اسـکافی (متـوفی ۳۳۶ ق) روایات زیادی نقل کرده است باید گفت او در قرن چهارم هجری قمری می‌زیسته است. در منابع متقدم رجالی مانند رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی از ابن شعبه حرانی و کتاب وی، نام برده نشده است، اما شیخ حُرّ عاملی از عالمان قرن یازده هجری قمری در کتاب امل الآمال درباره ابن شعبه می‌نویسد: «الشیخ أبو محمد الحسن بن علی بن شعبه فاضل محدّث جلیل؛ ابو محمد، حسن بن علـی بن شعبه، دانشمندی با فضل و حدیث‌شناسی بزرگ است.» ایشان همچنین کتاب تحف العقول را از کتاب‌های مشهور شیعه شمرده است. علامه مجلسی هم درباره ابن شعبه و کتاب تحف العقول می‌گوید: «نظم و ترتیب آن، دلالت بر بلندی مرتبه مؤلّفش می‌کند.»از عالمان معاصر نیز آیت‌الله شیخ محمد فاضـل لنکرانی ابن شعبه حرانی را از محدثان جلیل‌القدر شیعه دانسته و کتاب وی را از کتب حدیثی معتبر و کم‌نظیر در تاریخ معرفی نمود. ب. اعتبار سندی سند، ازجمله معیارهای سنجش اعتبار روایات یک کتاب است. هرچه اعتبار سندی احادیث یک کتاب بیشتر باشد، ارزش آن روایات بیشتر می‌گردد. روایات کتاب تحف العقول سند ندارد ازاین‌رو در مورد اعتبار آن‌ها، بین علما اختلاف شده است. برخی عالمان مانند امام خمینی و آیت‌الله خـویی، روایات تحف العقول را به دلیل نداشتن سند، ضعیف دانسته‌اند. اما عده‌ای دیگر از عالمان، به احادیث این کتاب اعتماد کرده‌اند. به‌عنوان نمونه شیخ مرتضی انصاری در اول کتاب مکاسب خود، حدیث طولانی درباره کسب‌وکار از کتاب تحف العقول نقل نموده و بسیاری از احکام معاملات را از آن استنباط کرده است. علامه مجلسی درباره این کتاب می‌نویسد: «اکثـر مطالـب آن، در مـواعظ و اصول ثابت‌شده‌ای است که در آن‌ها نیازی به ذکر سند نیست.» آیت‌الله جوادی آملی ازجمله عالمانی است که جایگاه سند را در اعتبار حدیث، چندان مهم نمی‌داند. ایشان معتقد است از هر راهی که اطمینان به صدور روایت از امام معصوم علیه‌السلام حاصل شود، کفایت می‌کند؛ خواه به عدالت راوی باشد یا وثاقت وی؛ به علو متن باشد یا عمل کردن فقها به آن یا هر راه دیگری. به‌عنوان نمونه، ایشان درباره زیارت جامعه کبیره گفته‌اند: «متن زیارت به‌گونه‌ای است که هر منصفی صدور این معارف را از غیر معصوم محال عادی می‌داند؛ افزون بر آن‌که خطوط کلی آن را با خطوط کلی معارف قرآن، هماهنگ می‌بیند و این چیزی است که ما را از بحث سندی آن بی‌نیاز می‌کند.» ج. اعتبار متن و محتوا یکی دیگر از ملاک‌های بررسی اعتبار حدیث، متن و محتوای روایت است. عدم مخالفت متن حدیث با قرآن کریم، احادیث و سنت قطعی معصومان علیهم‌السلام، مقتضیات عقلی، واقعیات تاریخی و قطعیات علمی، بر اعتبار آن می‌افزاید. بیشتر روایت تحف العقول با این ملاک‌ها هم‌خوانی دارند. از سوی دیگر، روایاتی که علائم جعل در آن باشد، در این کتاب یافت نشد؛ بنابراین، مهم‌ترین ملاک اعتبار احادیث کتاب تحف العقول، قوت متن و محتوا و کمی آسیب‌های آن است. د. عمل مشهور یکی دیگر از معیارهایی که می‌توان به‌واسطه آن بر اعتبار کتاب تحف العقول افزود، عمل مشهور عالمان شیعه به این کتاب است. آیت‌الله بروجردی معتقـد است: «اگر روایتی صحیح السند نباشد، ولی مشهور به آن عمل کرده باشند، ما باید به آن روایت عمل کنیم.»کتاب تحف العقول، در طول تاریخ مورد عمل عالمان بوده است. نتیجه با توجه به مطالبی که گفته شد، این نتیجه حاصل می‌شود که شخصیت ابن شعبه حرانی و کتاب تحف العقول در آثار قدما، شناخته‌شده نیست، ولی علمای متأخر و معاصر شخصیت و کتاب او را ستوده‌اند، اما این برای شناخت جایگاه مؤلف، کافی نیست. ازنظر سند نیز روایات این کتاب، ضعیف است اما قوت متن و محتوای احادیث این کتاب، جبران ضعف سند می‌کند. در جمع‌بندی می‌توان گفت احادیثی که از این کتاب در مصادر دیگر وجود داشته و همچنین با مؤیدات متنی مانند قرآن و سنت قطعیه تعارض نداشته باشند، قابل پذیرش است. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد🖤 🔴پدر ام البنین(س) حِزام بن خالد یا حرام بن خالد از قبیله بنی کلاب و مادرش لیلی یا ثمامه دختر سهل بن عامر بن مالک بود. 🔴از تاریخ وفات او اطلاع دقیقی در دست نیست. معروف است که وی در ۱۳  ۶۴ق از دنیا رفته و پیکرش در  دفن شده است. 🔴از آنجا که او مادر چهار پسر بود، به‌ ام البنین مشهور شد پس از واقعه کربلا، ام البنین برای (ع) و فرزندانش سوگواری می‌کرد به طوری که دشمنان اهل بیت نیز با او همنوا می‌شدند. 🔴پس از (س) (ع) با برادرش عقیل درباره انتخاب همسری که اصیل باشد و فرزندانی دلیر و جنگاور بیاورد مشورت کرد و عقیل، فاطمه بنت حزام را پیشنهاد کرد که علی(ع) با او ازدواج کرد. 🔴حضرت ام البنین در واقعه  حضور نداشت هنگامی که کاروان اسیران کربلا وارد  شد، شخصی خبر شهادت فرزندانش را به او داد اما او از سرنوشت امام حسین(ع) پرسید ام البنین وقتی خبر شهادت چهار فرزندش و امام حسین(ع) را شنید گفت:‌ «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین می‌شد و او زنده می‌ماند» این سخنِ او را برخی دلیل دلدادگی عمیق او به اهل بیت و امام حسین(ع) دانسته‌اند. 🔴ام البنین(س)پس از باخبر شدن از شهادت فرزندانش هر روز با نوه‌اش عبیدالله (فرزند عباس(ع)) به قبرستان بقیع می‌رفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بودمی‌خواند و می‌گریست اهل مدینه گرد او جمع می‌شدند و همراه او گریه می‌کردند حتی گفته شده که مروان بن حکم نیز با آنان همراه می شد. 🆔 @miras_shia