eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
381 دنبال‌کننده
188 عکس
174 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐اعمال شب و روز مبعث 🔻اعمال شب بیست و هفتم : 🔹غسل کردن 🔹زیارت امیرالمومنین(ع) 🔹خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره‌های حمد، فلق و ناس را یکبار و نیز اخلاص چهار بار خوانده می‌شود و بعد از اتمام نماز، گفته شود: "لا اله الا الله والله اکبر الحمدلله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" ◀️از این شب با نام «لیلة المحیا» به معنای شب احیا و شب زنده‌داری نیز نام برده شده است. 🔻اعمال روز بیست و هفتم : 🔸غسل کردن 🔸روزه گرفتن 🔸صلوات فرستادن 🔸زیارت امیرالمومنین(ع) 🔸زیارت پیامبر(ص) 🔸خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت سوره حمد و یس را بخواند پس از نماز، چهار بار سوره حمد را بخواند و سپس چهار بار بگوید: "لا اله الا الله والله اکبر والحمد لله وسبحان الله ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم" و بعد چهار بار بگوید: " الله ربی لا اشرک به شیئا" 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 مبارک 🔰تنها تعلیم "بعثت" و انحراف از آن ۱) در دعای شب مبعث آمده ؛ شب بعثت "شب تجلی اعظم" است ، یعنی شبی که خدا خود را به روشنی نشان داده است. ۲) بعثت یک تعلیم دارد و بس ، و آن ؛ "توحید" است : "قولوا لااله الاالله تفلحوا" . و خروجی این یک تعلیم این است که جز خدا نه معبودی بپذیرید ، و نه کسی را مافوق خدا بشمارید ، و نه کسی را بجای خدا اطاعت کنید . به او "اعتماد" کنید و به او "توکل" کنید و او را در جان خود و خانواده خود و جامعه بشری ، طنین اندار کنید. ۳) اگر بعثت خاتم الانبیاء (ص) نبود ، الان ما کجا بودیم ؟! چگونه باید نسبت به آن پیامبر عظیم الشان اسلام ، ادای دِین کنیم؟ ۴) گرچه بصورت فردی ، بخش بی شماری از مومنین با تمسک به آموزه های او به سعادت رسیدند ، اما در بخش "حکومت دینی" موفق به پیاده کردنِ تعالیم رهایی بخش آن رسول ختمی (ص) نبوده ایم ! ۵) حیف که بعثت را منحرف کرده و بعثت را از ریل خود خارج کردند و میکنند؛ گروهی ؛ "قدرت خواهان" در لباس روحانیت و متصل به نعمت های حکومتی ! گفتند پیامبر برای "بدست گرفتن قدرت" مبعوث شد و نه مکارم اخلاق ! گروهی دیگر ؛ "متحجران بی دین" با نام داعش و القاعده و طالبان و متحجران ، بعثت را با حرکات تروریستی و یا خشونت بار ، خراب کردند ! و گروهی از اهل دانش هم متاسفانه ؛ با تحریف شخصیت پیامبر رحمت (ص) ، او را "ستیزه جو و اقتدارگرا" معرفی کردند! البته در این بین گروهی هم بعثت و حرکت پیامبر را صرفا یک مهربانانه و پر از رحمت و خالی از شدت معرفی کردند. یا گروهی اصلا وجود اجتماع و حکومت را در بعثا پیامبر نفی می کنند. البته این هم از معجزات "بعثت" است که با همه ی این مشکلات اما بعثت همچنان بر پیشانی عالَم هستی میدرخشد. ۶) وجه سیاسی و اجتماعی رسول خاتم (ص) چیز دیگری است که مبتنی بر توحید است و متاسفانه حکومتها به سادگی حاضر به تبلیغ آن نیستند و آن چیزی است که شهید استاد مطهری میگوید : "برای هیچ کس مثل رسول خدا زمینه استبداد و دیکتاتوری فراهم نبود ، ولی او هرگز استبداد در امور اجتماعی نمی ورزید و کوشش میکرد مردم را به دموکراسی عادت دهد . رسول خدا در مشورت ها ؛ عقیده مردم را محترم میشمرد و با آنها تبادل نظر میکرد با اینکه با عالَم وحی متصل بود." ۷) در شب بزرگ بعثت ؛ زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) مستحب است . شاید راز و رمزش این است که اولین و کاملترین میوه بعثت خاتم الانبیاء (ص) ؛ وجود مبارک حضرت امیر (ع) است. او توانست در موقعیت فردی ؛ انسان کامل باشد و در موقعیت سیاسی و اجتماعی ؛ پر افتخارترین حکومت دینی را رقم بزند. 🆔 @miras_shia
📖کتاب "الصراع بین الإسلام و الوثنیة" نوشته عبدالله القصیمی به دلیل لحن تند و استدلال‌های سطحی و متعصبانه علیه شیعه، در طول تاریخ نقدهای بسیاری دریافت کرده است. استاد سید مجتبی فاطمی کهنگی در نقدهای خود بر این کتاب، به بررسی دقیق و مستدل ادعاهای مطرح‌شده توسط القصیمی پرداخته و نقاط ضعف منطقی، تاریخی و حدیثی آن را آشکار کرده است. برخی از محورهای نقد استاد به شرح زیر است: 1⃣ تحریف معنای احادیث و نقل ناقص آنها استاد فاطمی در نقدهای خود نشان داده که القصیمی بسیاری از احادیث را به‌صورت ناقص نقل کرده یا در تفسیر آنها دچار تحریف معنوی شده است. به‌عنوان مثال، در مباحث مربوط به خلافت و جانشینی پیامبر اکرم (ص)، القصیمی تلاش می‌کند احادیثی را که به وضوح به خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره دارند، نادیده گرفته یا آنها را بی‌اساس جلوه دهد. استاد با بررسی دقیق اسناد و متون حدیثی، عدم امانت‌داری القصیمی را در نقل این احادیث آشکار می‌کند. 2⃣ سوءاستفاده از متون تاریخی یکی از نقدهای اصلی استاد فاطمی بر کتاب "الصراع" این است که القصیمی با رویکردی گزینشی به متون تاریخی رجوع کرده و وقایعی را که به ضرر دیدگاه او بوده، نادیده گرفته است. به‌عنوان مثال، در بحث‌های مربوط به عاشورا و قیام امام حسین (ع)، او تلاش می‌کند حرکت امام را یک اقدام سیاسی صرف نشان دهد و از ماهیت دینی و الهی آن چشم‌پوشی کند. استاد فاطمی با رجوع به منابع معتبر تاریخی، نشان داده که این رویکرد گزینشی نه‌تنها حقیقت را پنهان می‌کند، بلکه به نوعی تحریف تاریخ نیز محسوب می‌شود. 3⃣ بی‌توجهی به مبانی علم کلام و اصول اعتقادی استاد فاطمی تأکید دارد که استدلال‌های القصیمی در نقد عقاید شیعه فاقد مبانی محکم کلامی است. به‌عنوان نمونه، در بحث توسل و شفاعت، القصیمی این مسائل را به‌عنوان نوعی شرک معرفی می‌کند، اما استاد با استفاده از آیات قرآن و روایات صحیح، اثبات می‌کند که توسل و شفاعت نه‌تنها شرک نیستند، بلکه از آموزه‌های مورد تأیید قرآن و سنت نبوی هستند. این نشان‌دهنده سطحی‌نگری القصیمی در مباحث اعتقادی است. 4⃣ تلاش برای القای تفرقه میان مسلمانان استاد فاطمی یکی از مشکلات اصلی کتاب القصیمی را رویکرد تفرقه‌افکنانه آن دانسته است. وی نشان داده که این کتاب به جای تلاش برای فهم مشترکات میان مسلمانان، بر تضادها تأکید کرده و به تشدید اختلافات دامن می‌زند. این موضوع به‌خصوص در بخش‌هایی که به مناسک و شعائر مذهبی شیعیان پرداخته شده، به‌وضوح دیده می‌شود. 5⃣ ضعف در روش استدلال علمی استاد فاطمی کهنگی در نقدهای خود بارها به ضعف روش‌شناسی علمی القصیمی اشاره کرده است. او نشان داده که القصیمی در بسیاری از ادعاهای خود بدون ارائه دلیل معتبر، به تحقیر و توهین به شیعه پرداخته است. این روش، نه‌تنها غیرعلمی است، بلکه نشان‌دهنده ضعف در ارائه استدلال قوی نیز می‌باشد. نمونه‌ای از نقد استاد: در بخشی از نقدهای استاد فاطمی به ادعای القصیمی درباره انکار حدیث غدیر پرداخته شده است. القصیمی در کتاب خود، حدیث غدیر را بی‌اعتبار می‌داند و آن را ساخته و پرداخته شیعیان معرفی می‌کند. استاد فاطمی در پاسخ به این ادعا، با استناد به منابع اهل سنت (مانند صحیح ترمذی، مسند احمد، و تاریخ طبری)، اثبات می‌کند که حدیث غدیر نه‌تنها در معتبرترین کتب اهل سنت آمده، بلکه بزرگان این مذهب نیز به صحت آن اعتراف کرده‌اند. این نقد استاد، ضعف علمی و تعصب غیرمنطقی القصیمی را به‌خوبی نشان می‌دهد. نتیجه‌گیری: استاد سید مجتبی فاطمی کهنگی در نقدهای خود بر کتاب "الصراع بین الإسلام و الوثنیة" به‌صورت جامع و دقیق به بررسی ادعاهای مطرح‌شده در این کتاب پرداخته و با بهره‌گیری از منابع اصیل و استدلال‌های منطقی، نادرستی این ادعاها را اثبات کرده است. نقدهای او نشان‌دهنده عمق پژوهش و تسلط او بر مبانی اعتقادی و تاریخی اسلام است. 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه فصل پنجم در این فصل جدول تحقیقی اَشکال و ترتیب‌های نزولی و کتابتی حروف مقطعه به تفکیک نام سوره، شماره سوره و مکی و مدنی بودن آن‌ها آورده شده. فصل ششم: موارد کاربرد حروف مقطعه در قرآن در این فصل آیاتی که حروف مقطعه در آن‌ها آمده ذکر گردیده و در مورد هر گروه از سوره ها که حروف مقطعه یکسان دارند توضیحات مختصری بیان شده است. فصل هفتم: اَشکال حروف مقطعه در این فصل اَشکال حروف مقطعه از حیث تعداد حروف از یک حرفی تا پنج حرفی آورده شده است. فصل هشتم: تفسیر و تأویل برخی از حروف مقطعه اگرچه جمع آوری تمام تفاسیری که در مورد حروف مقطعه نقل شده کاری مشکل است اما در این فصل سعی شده از باب نمونه به تفسیر برخی از این حروف پرداخته شود. ذکر این نکته هم لازم است که تفسیرهای مذکور برای حروف مقطعه هیچ‌ گونه منافاتی با یکدیگر ندارند و ممکن است در آنِ واحد تمام این تفسیرها به عنوان بطون مختلف قرآن اراده شود. فصل نهم: فلسفه حروف مقطعه حروف مقطعه قرآن همیشه جزء کلمات اسرار آمیز قرآن محسوب می‌شده و مفسران برای آن تفسیرهای متعددی ذکر کرده‌اند و با گذشت زمان و تحقیقات جدید دانشمندان، تفسیرهای تازه‌ای برای آن پیدا می‌شود. در این فصل حدود 20 نظر از علمای قدیم و معاصر در مورد فلسفه حروف مقطعه نقل و دلیل آوردن این حروف به تفصیل بیان شده است. از جمله مواردی که به عنوان علت ذکر حروف مقطعه در این فصل ذکر شده عبارتند از: اسم اعظم در میان این حروف است، این حروف اسامی قرآن‌اند، این حروف برای مشخص کردن ابتدای سوره و اتمام سوره قبلی آورده شده ، این حروف اشاره به مطالب مندرج در سوره است، این حروف به تناسب توزیع الفبایی سوره‌ای است که در ابتدای آن آمده‌اند. فصل دهم: ویژگی‌های حروف مقطعه در این فصل به برخی از ویژگی‌های حروف مقطعه و همچنین محتوای کلی سوره‌هایی که با حروف مقطعه شروع شده‌اند پرداخته شده. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 حلول ماه شعبان مبارک باد حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره: برادران و خواهران عزیز وجود مقدس امام زمان عجل الله را در این ماه یاد کنید و از وجود خداوند تبارک و تعالی بخواهید که خداوند فرج این بزرگوار را نزدیک کند. ما تمام گرفتاریهایمان از این جهت است که امام در دسترس ما نیست اگر امام در دسترس ما باشد حاجت ها روا میشود خواسته ها داده میشود. برگرفته از درس اخلاق معظم له 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا