eitaa logo
علم الحدیث
12.6هزار دنبال‌کننده
77 عکس
223 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
در خانه قرآن داشته باشیم 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّهُ لَيُعْجِبُنِي أَنْ يَكُونَ فِي الْبَيْتِ مُصْحَفٌ يَطْرُدُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الشَّيَاطِينَ. 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: من خوش دارم كه در خانه قرآنى باشد، كه خدا عز و جل به وسیله آن شياطين را دور مى‏كن 📚: الكافي ج‏2، ص: 613 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن را با حزن بخوانیم 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ‏ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْن‏1 🔰حضرت صادق عليه السلام فرمود: قرآن براى اندوه (و تاثر در نفوس مردمان) نازل شده پس آن را با آواز حزين بخوانيد. 👇شرح روایت شریف👇 🔺قوله: (ان القرآن نزل بالحزن) لاشتماله على ما يوجب الحزن من أحوال الحشر و النشر و الثواب و العقاب و أحوال الامم الماضية و اهلاكهم و مسخهم و غير ذلك‏2 🔰حدیث شریف فرمود قرآن را با حزن بخوانید: بخاطر اینکه محتوایات قرآن شامل مواردی است که موجب حزن هستند مثل حشر و نشر و ثواب و عقاب و احوال امت های گذشته و هلاک شدن و مسخ شدن آنان 🔺قوله: (فاقرءوه بالحزن) معناه اقرءوه بصوت يوجب الحزن و انما أمر بذلك لانه يوجب للنفس خشية و خضوعا و ميلا الى الآخرة و يؤثر فى قلوب السامعين.3 🔰قسمتی که فرمود با حزن بخوانید: یعنی با صوت حزنین که موجب حزن بشود دلیل اینکه امر به خواندن با صوت حزنین شده ایم این است که نفس خشوع پیدا کند و میل به آخرت پیدا کند و در قلوب شنوندگان تاثیر بگذارد..... 📚منابع: 1:الكافي ج‏2، ص: 614 2شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏11، ص: 38 3: همان... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
برای تبادل به ایدی زیر پیام دهید(فقط کانال بالای دو کا) 👇 @A8R5N3
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت چهارم ✍اولین روایتی که مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه بر دولت صفوی منطبق می‌دهند👇 🛑عنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ‏ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.1 🔰ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است: كه آن حضرت فرمود: گوئى مى‏بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‏اند و خواستار حقّ‏اند ولى به ايشان داده نمى‏شود، باز خواستار آن مى‏شوند و به آنان داده نمى‏شود، پس چون چنين مى‏بينند شمشيرهاى خود را بر گردن خويش مى‏افكنند (آماده كارزار مى‏شوند) پس آنچه مى‏طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى‏كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما، كشتگانشان شهيدند، بدانيد اگر من خود آن را در مى‏يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى‏داشتم». 👇توضیح علامه مجلسی👇 بر صاحبان بصیرت ظاهر است که از جانب مشرق کسی که دین حق را طلب نمود و مردم را به دین حق دعوت کرد و پادشاهی یافت به غیر از سلسله علیّه صفویّه_خلّدالله ملکهم_ نبود و در این حدیث شریف، جمیع شیعیان، خصوصا انصار و اعوان این دولت ابد توامان را بشارتهاست که بر عاقل پوشیده نیست2 📚منابع: 1: الغيبة للنعماني ص: 273 2: کتاب رجعت ص ۵6؛ تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قرآن خوانان سه گروه هستند... 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوكَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَةَ الْقِدْحِ- فَلَا كَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَةِ الْقُرْآنِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَيْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِي قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ 🔰حضرت باقر عليه السّلام فرمود: قرآن‏خوانان سه گروه‏اند: يكى آنكه قرآن خواند و آن را سرمايه كسب خود كند و پادشاهان را با آن بدو شد و بمردم بزرگى بفروشد. و ديگر مردى است كه قرآن را بخواند و حروف آن را نگهدارى كند ولى حدود آن را ضايع سازد و آن را چون قدح (جام آب) نگهدارى كند (يعنى براى خودنمائى و هنگام سودجوئى از آن منتفع گردد و در ساير اوقات پشت سر اندازد چنان كه شخص سواره جام آبش را پشت سرش مى‏آويزد ) خداوند امثال اينان را در قرآن‏خوانان زياد نكند. و ديگر مردى است كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و براى (خواندن و بكار بستن و دقت و غور در معانيش) شب زنده دارى كند و روزش را بتشنگى بسر برد، و در هنگام نمازهايش و جاهاى آن بدان قيام كند، و از بستر خواب بخاطر آن دورى گزيند، و بخاطر اين دسته از مردمان است كه خداى عزيز جبار بلا را بگرداند، و ببركت ايشان است كه خداى عز و جل شر دشمنان را باز دارد، و بسبب آنان است كه خداى عز و جل از آسمان باران فرستد، پس بخدا سوگند اينها در ميان قرآن‏خوانان از كبريت احمر كمياب‏ترند. 📚: الكافي ج‏2، ص: 627 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ أَرْبَعَةَ آلاَفِ مَلَكٍ عِنْدَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَهُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ رَئِيسُهُمْ مَلَكٌ يُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ فَلاَ يَزُورُهُ زَائِرٌ إِلاَّ اِسْتَقْبَلُوهُ وَ لاَ يُوَدِّعُهُ مُوَدِّعٌ إِلاَّ شَيَّعُوهُ وَ لاَ مَرِضَ إِلاَّ عَادُوهُ وَ لاَ يَمُوتُ إِلاَّ صَلَّوْا عَلَى جِنَازَتِهِ وَ اِسْتَغْفَرُوا لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ . 🔰ابان بن تغلب گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: كنار قبر و بارگاه امام حسين عليه السّلام چهار هزار فرشته ژوليده مو و غبارآلود وجود دارد، آنها تا روز قيامت بر آن حضرت گريه مى‌كنند. رئيس آنها فرشته‌اى است كه منصور ناميده مى‌شود. زائرى كه آن حضرت را زيارت مى‌كند به استقبال او مى‌روند و هركه آن حضرت را وداع مى‌كند او را مشايعت مى‌نمايند و اگر زائرى او را عيادت مى‌كنند و اگر زائرى بميرد به جنازه او نماز مى‌گزارند و پس از مرگش بر او استغفار مى‌كنند. 📚: الکافی ج۴ ص۵۸۱   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت پنجم دومین روایت مورد استناد مرحوم علامه مجلسی👇 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع‏ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع‏حَدَّثَ عَنْ أَشْيَاءَ تَكُونُ بَعْدَهُ إِلَى قِيَامِ الْقَائِمِ فَقَالَ الْحُسَيْنُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَتَى يُطَهِّرُ اللَّهُ الْأَرْضَ مِنَ الظَّالِمِينَ فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَا يُطَهِّرُ اللَّهُ الْأَرْضَ مِنَ الظَّالِمِينَ حَتَّى يُسْفَكَ الدَّمُ الْحَرَامُ ثُمَّ ذَكَرَ أَمْرَ بَنِي أُمَيَّةَ وَ بَنِي الْعَبَّاسِ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ ثُمَّ قَالَ إِذَا قَامَ‏ الْقَائِمُ‏ بِخُرَاسَانَ وَ غَلَبَ عَلَى أَرْضِ كُوفَانَ وَ مُلْتَانَ وَ جَازَ جَزِيرَةَ بَنِي كَاوَانَ‏ وَ قَامَ مِنَّا قَائِمٌ بِجِيلَانَ‏ وَ أَجَابَتْهُ الْآبُرُ وَ الدَّيْلَمَانُ‏ وَ ظَهَرَتْ لِوَلَدِي رَايَاتُ التُّرْكِ مُتَفَرِّقَاتٍ فِي الْأَقْطَارِ وَ الْجَنَبَاتِ‏ وَ كَانُوا بَيْنَ هَنَاتٍ وَ هَنَاتٍ‏ إِذَا خَرِبَتِ الْبَصْرَةُ وَ قَامَ أَمِيرُ الْإِمْرَةِ بِمِصْرَ فَحَكَى ع حِكَايَةً طَوِيلَةً ثُمَّ قَالَ إِذَا جُهِّزَتِ الْأُلُوفُ وَ صُفَّتِ الصُّفُوفُ وَ قَتَلَ الْكَبْشُ الْخَرُوفَ‏ هُنَاكَ يَقُومُ الْآخِرُ وَ يَثُورُ الثَّائِرُ وَ يَهْلِكُ الْكَافِرُ ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ الْمَأْمُولُ وَ الْإِمَامُ الْمَجْهُولُ لَهُ الشَّرَفُ وَ الْفَضْلُ وَ هُوَ مِنْ وُلْدِكَ يَا حُسَيْنُ لَا ابْنَ مِثْلُهُ‏ يَظْهَرُ بَيْنَ الرُّكْنَيْنِ فِي ددَرِيسَيْنِ بَالِيَيْنِ‏ يَظْهَرُ عَلَى الثَّقَلَيْنِ وَ لَا يَتْرُكُ فِي الْأَرْضِ دَمَيْنِ‏ طُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ‏ زَمَانَهُ وَ لَحِقَ أَوَانَهُ وَ شَهِدَ أَيَّامَهُ. 🔰ابراهيم بن عبيد اللَّه بن العلاء از طريق پدر خود از امام صادق عليه السّلام روايت مى‏كند كه فرمود: «أمير المؤمنين عليه السّلام از چيزهائى سخن گفت كه پس از آن حضرت تا قيام قائم روى خواهد داد، پس حسين عليه السّلام عرض كرد: يا امير المؤمنين خداوند چه زمانى زمين را از وجود ستمكاران پاك خواهد كرد؟ امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: خداوند زمين را از ستمگران پاك نخواهد كرد تا آنكه خون محترمى ريخته شود- سپس جريان كار بني اميّه و بني عبّاس را طىّ حديث مفصّلى بيان فرمود- سپس فرمود: هنگامى كه قيام‏كننده در خراسان قيام كند و بر سرزمين كوفان و ملتان مسلّط شود و از جزيره بني كاوان بگذرد و قائمى از ما در گيلان بر پا خيزد و آبر و ديلمان‏] او را اجابت كنند و پرچمهاى تركان كه در گوشه و كنار پراكنده است. براى فرزندان من ظاهر گردد و آنان در اين گيرودارها (يا اندكى) به سر برند، هنگامى كه بصره ويران گردد، و امير اميران در مصر قيام كند- پس آن حضرت حكايت درازى را نقل فرمود- سپس فرمود: هنگامى كه هزاران هزار نفر آماده شوند و صفها آرايش يابد، و گوسفند نر كشته شود آنجاست كه آخرين به پا خيزد، و فتنه‏انگيز آشوب به پا كند، و كافر نابود گردد، سپس قائمى كه در آرزويش هستند قيام كند كه امام‏ ناشناخته است، داراى شرف و فضيلت است و او از فرزندان تو است اى حسين كه هيچ فرزندى چون او نيست، ميان دو ركن آشكار گردد، در دو جامه پوسيده و كهنه بر جنّ و انس پيروز شود و در زمين جايى را بدون كشت و زرع (بيهوده و عاطل و بى‏ثمر) رها نكند، خوشا به حال كسى كه زمان او را درك كند و به دوره او برسد و روزگار او را مشاهده نمايد». 👇توضیحات علامه مجلسی👇 ظاهر است که خروج کننده خراسان اشاره است به امرای ترکان_مثل چنگیزخان و هلاکوخان_ و خروج کننده در گیلان اشاره است به شاه دین پناه، رضوان مکان، شاه اسماعیل_ حشره الله مع الائمه االطاهرین_ ...... چون حدیث را اختصار کرده بعضی از وقایع بعد افتاده است اما بشارت به تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان علیه الصلاه و السلام و اتصال این دولت دین پرور به دولت حق امام البشر از آخر حدیث ظاهر است .2 📚 منابع: 1:الغيبة للنعماني ص: 274 2:کتاب رجعت ص 57؛ تحقیق سید حسن موسوی، انتشارات دلیل ما تابستان 90 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
36.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت حجاب در عصر پیامبر(صلی الله علیه و اله) 1: آیا حجاب در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) اختیاری بود یا اجباری؟ 2: مواجهه پیامبر(صلی الله علیه و آله) با بدحجابی چگونه بود؟ برنامه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امر به حجاب در روایات 🛑حَتَّى هَجَمَ عَلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص وَ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ فِي أَفْنِيَتِهِمْ عَلَى أَبْوَابِ دُورِهِمْ وَ خَرَجَ الرِّجَالُ إِلَيْهِ يَلُوذُونَ بِهِ وَ يَثُوبُونَ إِلَيْهِ‏ وَ النِّسَاءُ نِسَاءُ الْأَنْصَارِ قَدْ خَدَشْنَ الْوُجُوهَ وَ نَشَرْنَ الشُّعُورَ وَ جَزَزْنَ النَّوَاصِيَ وَ خَرَقْنَ الْجُيُوبَ وَ حَزَمْنَ الْبُطُونَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَلَمَّا رَأَيْنَهُ قَالَ لَهُنَّ خَيْراً وَ أَمَرَهُنَ‏ أَنْ يَسْتَتِرْنَ وَ يَدْخُلْنَ مَنَازِلَهُن‏ 🔰در جنگ احد وقتی خبر شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله شایعه شد : تا اينكه پيامبر بر آنها درآمد و زنان انصار در حياط خانه‏هايشان پشت درها چشم به راه بودند و مردانشان از خانه‏ها بيرون ريخته گرد آن حضرت مى‏گشتند و از گريختن خويش پوزش مى‏طلبيدند و زنان، يعنى زنان انصار چهره خويش مى‏خراشيدند و موى پريشان مى‏كردند و تارك بريده و گريبان چاك زده و در برابر پيامبر كمرها را بسته، و چون چشم آنها به پيامبر افتاد پيامبر آنها را دلدارى داد و به زبان خوش با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشانند و به خانه‏هاى خود بروند 📚:الكافي ج‏8، ص: 322 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامه مجلسی و اتصال دولت صفویه به ظهور قسمت ششم...... عرض کردیم که مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه و الرضوان دو حدیث با موضوع دولت آخرزمانی را در کتاب رجعت خویش بر دولت صفویه انطباق دادند ما فقط در بیان گزارش این موضوع بودیم بدور از ارزیابی موضوع. 👇نقد ادله👇 یکی از کسانی که هم دوره با علامه مجلسی رحمه الله علیه بودند شخصی بود به نام میرلوحی ملقب به مطهر بود که کتابی دارند به نام: کفایه المهتدی که در این کتاب جواب مرحوم علامه مجلسی علیه الرحمه را دادند ولی به خاطر زبان تند میرلوحی نسبت به علامه مجلسی علیه الرحمه، همیشه مورد انتقاد قرار گرفته بود لذا جواب های ایشان به مرحوم علامه با اینکه جواب‌های مناسبی بودند ولی به حاشیه رفتند 👇 آقای رسول جعفریان👇 در اینجا باید تاکید کرد که بزرگی و عظمت علامه مجلسی از کتاب عظیم بحار و دیگر آثار روشن استو طبیعی است که طعنه‌های تند میرلوحی بر اساس دشمنی‌های است که میان آنان پدید آمده بود، با این حال برخی از انتقادات میرلوحی درباره این حدیث درست و به جا می‌نماید 📚: نظریه اتصال دولت صفویه با دولت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ص 36 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وضعیت حجاب زنان در عصر نبوی با تمرکز بر مستندات تاریخی.pdf
535.7K
مقاله بخوانیم موضوع: وضعیت حجاب زنان در عصر نبوی با تمرکز بر مستندات تاریخی چکیده ارائۀ تصویری مستند از تاریخ اجتماعی عصر نبوی در سایه بررسی روایات و گزارش‎های تاریخی و گاه ردیابی کُدهایی که از مدلول‎های فرعی و −نه اصلی− این روایات و گزارش‎ها استخراج می‎شود، امکان‎پذیر است. حجاب شرعی به‎عنوان یکی از احکام دین اسلام با توجه به بروز و ظهور اجتماعی از مقولۀ تاریخ اجتماعی است و افزون بر آیات و روایات و داده‎های فقهی می‎توان از گزارش‎های تاریخی استفاده کرد. در نوشتار حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و براساس مستندات تاریخی با محوریت پوشش زنان عصر نزول، وضعیت حجاب در عصر نبوی تبیین می‎شود. براساس یافته‎های این تحقیق، مستنداتِ تاریخیِ بیانگر پوشش زنان در عصر نبوی را می‎توان در دو بخش پیش و پس از نزول آیات حجاب پژوهید. پیش از نزول آیات حجاب، پوشیدگی زنان به‌مقتضای فرهنگ قومی و قبیله‌ای و التزام به ادیان و آیین‎های پیش از اسلام و شاید گرایش فطری به پوشیدگی است و پس از نزول آیات حجاب، این التزامات فرهنگی قومی و قبیله‎ای جای خود را به الزام اطاعت از قوانین شریعت داد و نوع مواجهۀ پیامبرn با پوشیدگی زنان به اهمیت اجرای این حکم افزود. آنچه مسلم است نادرستی تعمیم نوع و میزان حجاب، اعم از حجاب حداقلی و حداکثری، به‎طور یکسان به تمام مناطق شبه‎جزیره است؛ زیرا نظام قبیله‌ای به سبب تنوع فرهنگی، رفتار یکسان اجتماعی را برنمی‎تابد و تنها می‎توان اثبات کرد که اصلِ پوشیدگی پیش از نزول آیات حجاب وجود داشته است و پس از آن به‎عنوان حکم شرعی ضابطه‎مند و برجسته‎تر شد. @mirasehadisi
آخر مهربانی و لطافت 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ 🔰 روزی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به جماعت می خواندند که ناگهان دو رکعت آخر نماز را سریع به پایان رساندند. اصحاب پس از نماز از حضرت سوال کردند: چرا نماز را سریع تمام کردید؟ پیامبر(ص) فرمودند: مگر صدای گریه کودکی را نمی شنوید؟ نماز را سریع تمام کردم تا به کودکی که گریه می کرد، رسیدگی کنند. 📚: الکافی،۶، ص۴۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بعضی‌ها به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال معصیتِ خدا، به آتش ابدی گرفتار می‌شوند❓ و یا به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال اطاعت او، به بهشت ابدی می‌روند❓ 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.» 🔰امام صادق" علیه‌السلام "فرمودند: «اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند، و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند. پس به واسطه نیّت‌هاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان می‌شوند.» 👈سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند: <بگو هرکس براساس شا‌کله اش عمل می کند .> الاسراء/۸۴ 🔸«یعنی بر اساس نیّتش.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یک نکته در مورد روایت قبلی یکی از راه های پی بردن به معنای روایت اینه که ببینیم علماء گذاشته، روایت مد نظر را در چه بابی استفاده کرده‌اند. بنده در چندتا از کتب حدیثی این روایت را پیگیری کردم👇 1: وسائل الشیعه مرحوم شیخ حر بَابُ اسْتِحْبَابِ نِيَّةِ الْخَيْرِ وَ الْعَزْمِ عَلَيْه1: 🔺مستحب بودن نتیت خیر داشتن و عزم بر نیت خیر. 2: المحاسن مرحوم برقی كتاب العلل2‏: 🔺کتاب علت ها یعنی احادیثی که علت مساپل را بیان می‌کند ۳: علل الشرائع مرحوم صدوق باب العلة التي من أجلها يخلد من يخلد في الجنة و يخلد من يخلد في النار3 🔺باب علتی که به خاطر اون خلود در بهشت و خلود در جهنم پیدا می‌کند 4: مرحوم مجلسی در بحار الانوار این روایت را در دو باب با دوعنوان مختلف استفاده کرده است الف: ذبح الموت بين الجنة و النار و الخلود فيهما و علته‏4 🔺ذبح کردن موت بین بهشت و جهنم و خلود در بهشت و جهم و علت این خلود ب: النية و شرائطها و مراتبها و كمالها و ثوابها و أن قبول العمل نادر5 🔺در باره نيت و شرائط آن و مراتب و درجات آن و ارزش و ثواب آن و اينكه عمل قبول شده بسيار كم و نادر است‏. 👈این مدل کاری که بنده انجام دادم چگونگی فهم و برداشت قدماء از احادیث را به ما نشان می‌دهند 📚منابع: 1:وسائل الشيعة ج‏1ص49 ‏2: المحاسن ج‏2ص299 3: علل الشرائع ج2ص523 4: بحار الأنوار ج‏8ص341 5: بحار الأنوارج‏67، ص185 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اهل سنت با وجود اینکه قرآن فرموده که تمام زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین هستند ولی این لقب رو فقط یا اکثرا برای عائشه استفاده میکند. 🔴 خال المومنین ( دایی مومنین) رو لقب معاویه میدادند. چون معاویه برادر ام حبیبه بوده است که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است حالا سوال اینجاست❓ ➖چرا اهل سنت به مابقی زنان پیامبر صلی الله علیه و آله ام المومنین نمیگویند❓ ➖چرا با وجود اینکه محمد بن ابی بکر برادر عائشه است ولی به وی لقب خال المومنین نداده اند❓ جواب این سوال در کلیپ توسط آیت الله سید علی میلانی حفظه الله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هرگز کسی را از حج رفتن منصرف نکنید! 🛑قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لِيَحْذَرْ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعَوِّقَ أَخَاهُ مِنَ اَلْحَجِّ فَتُصِيبَهُ فِتْنَةٌ فِي دُنْيَاهُ مَعَ مَا يُدَّخَرُ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ.»1 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «هریک از شما باید خیلی حذر کند از این‌که برادرش را از حج باز دارد؛ چراکه (دراین‌صورت) علاوه بر عقوبتی که در آخرت برایش ذخیره می‌شود، در دنیا هم دچار فتنه‌ای می‌شود.» 👈اتفاقی که برای اسحاق بن عمار افتاد نیز جالب توجه است: 🛑...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ رَجُلاً اِسْتَشَارَنِي فِي اَلْحَجِّ وَ كَانَ ضَعِيفَ اَلْحَالِ فَأَشَرْتُ إِلَيْهِ أَنْ لاَ يَحُجَّ. فَقَالَ: «مَا أَخْلَقَكَ أَنْ تَمْرَضَ سَنَةً.» قَالَ: فَمَرِضْتُ سَنَةً.2 🔰از اسحاق بن عمار صیرفی نقل شده است: به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کردم: مردی ضعیف‌الحال درباره حج (رفتن یا نرفتن) با من مشورت کرد. به او گفتم: حج نرود. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «سزاوار است که (به‌خاطر این حرفت) یک سال مریض شوی.» اسحاق گوید: پس از آن، یک سال مریض شدم. 📚منابع: 1:من‌لايحضره‌الفقيه، ج۲، ص۲۲۱ 2:الکافي، ج۴، ص۲۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شریک کردن دیگران در ثواب حج 🛑...عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يُشْرِكُ أَبَاهُ وَ أَخَاهُ وَ قَرَابَتَهُ فِي حَجِّهِ فَقَالَ: «إِذاً يُكْتَبَ لَكَ حَجٌّ مِثْلُ حَجِّهِمْ وَ تَزْدَادَ أَجْراً بِمَا وَصَلْتَ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: که در مورد مردی که پدر و برادر و نزدیکانش را در (ثوابِ) حجش شریک کرده بود، فرمودند: «دراین‌صورت برای تو هم مثل حج آن‌ها، حج نوشته می‌شود و به‌خاطر این صله(رحم)ات، اجرت بیشتر خواهد بود.» 📚الكافي، ج۴، ص۳۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی 🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ. 🔰 امام سجاد علیه السلام فرمودند: ‏و مرا از این‌که به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد. 📚: دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه #بندگی#فقیر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ. فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟ قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ. فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ. فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1 🔰إسحاق بن عمّار گوید: من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست. عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟ فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است. ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز می‌گرداند. عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم. فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟ 👇نکته👇 اسحاق بن عمار از شیعیان‌متمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ‌، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2 🔰امام‌صادق علیه السلام هرگاه اسحاق‌بن‌عمار و اسماعیل‌بن‌عمار(دو برادر) را می‌دید، می‌فرمود: «برخی خاندان‌ها هر دو را با هم جمع می‌کنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است. 📚منابع: 1:کافی ج۲ ص۱۸۱ 2:إختيار الرجال ج1ص 402 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
4_6025961308107573751.mp3
10.61M
🛑ترویج تصوف در مدارس شیعه 👈کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند. 🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی) موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی ❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️ ⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد ❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود ▫️آن قتیل الله فی سبیل الله ▫️آن شیر بیشه تحقیق ▫️آن شجاع صفدر صدیق ▫️آن غرقه دریای مواج ▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر ⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
JPT_Volume 26_Issue 103_Pages 172-199 (1).pdf
1.1M
مقاله صوت بالا👇 نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تاثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقه‌‌ای 🖌چکیده🖌 کتاب‌‌های درسی تاثیر غیرقابل انکاری در ایجاد و تثبیت باورها و اندیشه‌‌های افراد جامعه در دوره دانش‌‌آموزی و نوجوانی دارند. هدف از این نوشتار بررسی و نقد تأثیر متون ادبی صوفیانه انتخاب شده در کتب درسی ادبیات فارسی، بر باورپذیری عقاید فرقه‌‌ای در ذهن دانش‌‌آموزان بوده و آن را به چالش کشیده است. این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی با مراجعه به 6 جلد کتاب ادبیات فارسی دوره دبیرستان و منابع تاریخ تصوف و کتب صوفیه انجام یافته؛ در همایش ملّی تصوف، شاخصه‌‌ها و نقدها، ارائه و برگزیده شده است. در این پژوهش موارد متعددی از مطالبی که می‌‌تواند در ایجاد باورهای فرقه‌‌ای و عقاید ناهمسو با مذهب رسمی جمهوری اسلامی ایران (تشیع)، تاثیرگذار باشد؛ معرفی و مورد نقد قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که درج برخی متون انتخاب شده از کتب نویسندگانی با اعتقادات اَشعری - صوفیانه، در کتاب‌‌های درسی، می‌‌تواند تأثیر منفی بر اعتقادات، اندیشه و عملکرد نوجوانان گذاشته؛ به ترویج روحیه انفعالی و جبرگرایی اَشعری در جامعه شیعی ایران کمک کند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام وقت دوستان گرامی بخیر... با توجه به دو پست قبلی کانال که در رابطه با تصوف بودند و بعضی از دوستان سوالات یا اشکالاتی داشتند لازم دیدم که در مورد تصوف توضیحاتی عرض کنم. و انشاءالله یک جزوه که از درس‌های استاد علیرضا هزار در مورد تصوف نیز نوشتم رو بارگذاری میکنم. (معرفی شخصیت های صوفی؛ عقائد؛ تاریخچه و....)
حسین بن منصور الحلاج 1: لعن حلاج توسط امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑فخرج التوقيع يلعنه من قبل صاحب الأمر و الزمان و بالبراءة منه في جملة من لعن و تبرأ منه و كذا كان أبو طاهر محمد بن علي بن بلال و الحسين‏ بن‏ منصور الحلاج‏ و محمد بن علي الشلمغاني المعروف بابن أبي العزاقري لعنهم الله فخرج التوقيع بلعنهم و البراءة منهم جميعا على يد الشيخ أبي القاسم الحسين بن روح‏1 🔰توقیع از طرف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف لعن أحمد بن هلال الكرخي وارد شده است همچنین در لعن ابوطاهر محمد بن علی بن بن بلال و👈 حسین بن منصور حلاج و محمد بن علی الشلمغانی که توقیع در لعن و برائت از این افراد صادر شده است 2: اخراج پسر حلاج از قم2 3:مرحوم شیخ عباس قمی: 🛑قال في منهج المقال: الحسين‏ بن‏ منصور الحلّاج‏ في فوائد روضة الواعظين انّه من الكذّابين، قال و ذكر الشيخ له أقاصيص، انتهى. و قال المجلسي في (الوجيزة): فيه ذمّ كثير، انتهى. و ذكر السيّد المرتضى الرازيّ في (تبصرة العوام) حكايات من سحره و مخاريقه، و في المستدرك نقلا عن أحد مجاميع الشيخ الشهيد أبي عبد اللّه محمّد بن مكي قدّس سرّه: قال أبو معتب الحسين‏ بن‏ منصور الحلّاج‏ الصوفي كان جماعة يستشفون ببوله، و قيل‏ انّه ادّعى الربوبيّة3 🔰صاحب منهج المقال گفته است که حلاج در فوائد الواعظین است که از کذابین بوده است و شیخ در مورد وی قصه های نقل کرد است . علامه مجلسی در کتاب الوجیزه در مورد حلاج گفته است که در مورد وی ذم های کثیری وجود دارد سید مرتضی رازی در تبصره العوام حکایاتی در مورد سحر حلاج نقل میکند در کتاب مستدرک از یکی از مجامیع شهید اول نقل شده است که اسم وی ابومعتب حسین بن منصور الحلاج صوفی بوده است که عده‌ای به ادرار وی طلب شفاء میکردند و گفته شده است که وی ادعاء ربوبیت کرده است 📚منابع: 2:الغيبة (للطوسي)ص 402 3:الإحتجاج ج‏2ص474 3: سفينة البحارج‏2، ص 313 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi