➖بازخوانی هدف شوم سران سقیفه
قسمت دهم و آخر
(خالدبنولید کیست)
✍🏻: خالد بن ولید یکی از معلوم الخبث ترین افراد تاریخ است:
جزء 19نفری بود که به خانه امیرالمومنین «علیهالسلام» حمله کرد و جزء سه نفری بود بود که حضرت زهرا «سلاماللهعلیها» را مورد ضرب قرار داد.
👇🏻مامور ویژه👇🏻
خالد بن ولید مامور ویژه دستگاه خلافت در آدم کشی بود:
1: کشتن مالک بن نویره و انجام جنایت هولناک در حق مالک بن نویزه و قبیله مالک
(مالک بن نویزه جزء شیعیان امیرالمومنین «علیه السلام» بود. و دلیل قتل مالک عدم بیعت با خلیفه خودخوانده بود.)
2: کشتن سعد بن عباده از مخالفین مهم خلیفه خود خوانده
3: حمله به خانه وحی
4: اقدام به ترور امیرالمومنین علیهالسلام
5: ضرب دختر پیامبر «صلیاللهعلیهوآله»
6: شرکت در جنگهای ردّه وکشتن مخالفین خلیفه خودخوانده
7: اقدام به ترور پیامبر «صلی الله علیه و اله» بعد از جنگ تبوک.
8: جزء شرکت کنندگان در صحیفه ملعونه
👇جنگهای رده👇
✍🏻در طول تاریخ مخالفین شیعه همیشه سعي در القاء این موضوع داشتند که جنگهای ردّه با مرتدین و کسانی که از دین اسلام خارج شده بودند، بوده است در حالی که جنگهای ردّه برای کشتن مخالفین خلیفه خود خوانده بود به اسم ارتداد دست به قتلعام مخالفین زدند
(ان شاءالله عمري باشد روزی مباحث مربوط به جنگهای ردّه را بیان خواهیم کرد تا ناگفتههای که قرنها علماء مخالفین پنهان کردند، روشن شود.)
با وجود این همه رذالت؛ دشمنان شیعه به خالد بن ولید لقب «سیف الاسلام» دادهاند برای تفصیل این موضوع و جواب به «سیفالاسلام» بودن خالد به کتاب قاموسالرجال مرحوم مامقانی مراجعه کنید مدخل خالد بن ولید.
✍️عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
علم الحدیث
➖بازخوانی هدف شوم سران سقیفه قسمت چهارم (اقدام به ترور) ✍🏻دستگاه سقیفه اق
🖐🏻سلام.
✍🏻: در بیان «اقدام خالد بن ولید برای ترور امیرالمومنین علیه السلام»
این عبارت ذهن رو درگیر میکرد: «فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ إِذَا قُمْنَا فِي الصَّلَاةِ صَلَاةِ الْفَجْرِ»
که نشان از این دارد امیرالمومنین «علیه السلام » پشت سر خلیفه خود خوانده نماز خوانده است.
بررسی این نکته: نیاز به کنکاش تاریخی، روائی دارد
ولی نکته جالب تر برای بنده این بود که برای هیچ کدام از دوستان این موضوع سوال برانگیز نبود.
بیان این موضوع هم برای وقت دیگر ان شاءالله.
➖جواب دندانشکن امیرالمومنین علیهالسلام به خباثت خلیفه خودخوانده
✍یکی از ادلهای که مخالفین شیعه برای اثبات حقانیت خلیقه خود خوانده بیان میکند تمسک به اجماع مسلمیم است. یعنی قبول خلافت خلیفه خود خوانده توسط همه مسلمین.
اما آیا اجماع بر خلافت ابابکر حاصل شد؟
🛑فقَالَ أَبُو بَكْرٍ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ وَ لَمَّا رَأَيْتُ اجْتِمَاعَهُمْ اتَّبَعْتُ حَدِيثَ النَّبِيِّ ص وَ أَحَلْتُ أَنْ يَكُونَ اجْتِمَاعُهُمْ عَلَى خِلَافِ الْهُدَى وَ أَعْطَيْتُهُمْ قَوَدَ الْإِجَابَةِ وَ لَوْ عَلِمْتُ أَنَّ أَحَداً يَتَخَلَّفُ لَامْتَنَعْتُ قَالَ فَقَالَ عَلِيٌّ ع أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ حَدِيثِ النَّبِيِّ ص إِنَّ اللَّهَ لَا يَجْمَعُ أُمَّتِي عَلَى ضَلَالٍ أَ فَكُنْتُ مِنَ الْأُمَّةِ أَوْ لَمْ أَكُنْ قَالَ بَلَى قَالَ وَ كَذَلِكَ الْعِصَابَةُ الْمُمْتَنِعَةُ عَلَيْكَ مِنْ سَلْمَانَ وَ عَمَّارٍ وَ أَبِي ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادِ وَ ابْنِ عُبَادَةَ وَ مَنْ مَعَهُ مِنَ الْأَنْصَارِ قَالَ كُلٌّ مِنَ الْأُمَّةِ فَقَالَ عَلِيٌّ ع فَكَيْفَ تَحْتَجُّ بِحَدِيثِ النَّبِيِّ ص وَ أَمْثَالُ هَؤُلَاءِ قَدْ تَخَلَّفُوا عَنْك
🔰ابو بكر گفت:
بخاطر حديثى كه از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) شنيده بودم كه خداوند نميگذارد امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع داشته باشند و چون ديدم همگى اجماع كردهاند از حديث پيغمبر پيروى نمودم كه اجتماعشان را بر خلاف راه هدايت محال ميديدم و زمام پذيرش خود را بهدست آنان سپردم و اگر ميدانستم كه يكنفر مخالفت ميكند از پذيرش اين كار خوددارى مينمودم حضرت على عليهالسّلام فرمودند:
اما آنچه از پيغمبر نقل كردى كه فرموده است (امت من بر گمراهى اتفاق و اجماع نكنند) من از افراد اين امت بودم يا نبودم؟
گفت: بلى بودى
فرمود: هم چنين آن عدهاى كه از بيعت تو خود- دارى كردند مانند سلمان و عمار و ابى ذر و مقداد و ابن عباده و از طايفه انصار هر كس كه با او بود از امت بودند يا نه؟
گفت: همگى از امت بودند
حضرتعلى عليهالسّلام فرمود: پس چگونه حديث پيغمبر را دليل مىآورى؟
با اينكه اين گونه افراد از بيعت تو خوددارى نمودهاند؟
📚: الخصال، ج2، ص: 549
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پذیرفته نشدن شفاعت در دشمنان و غاصبان حق حضرت صدیقة طاهره سلاماللهعلیها
🛑روِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً.
🔰از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) روایت شده:
ای فاطمه، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را غصب کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند.
📚: کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖رفتار امت با امیرالمومنین بعد از پیامبر علیهماالسلام
🛑فلسنا نشك في أنه قد تبرأت منه الخوارج و لعنه معاوية و من بعده من بني أمية على المنابر و تقرب الناس إلى ولاة الجور بذمه و نشأ أولادهم على سماع البراءة منه و سبه
🔰مرحوم کراجکی نقل میکند:
ما شكى نداريم كه خوارج از آن حضرت بيزارى جستند و معاويه و ديگران از بنىاميه پس از وى آن حضرت را بر فراز منبرها لعن كردند و بيشتر مردم بهمذمت آن حضرت خود را بهواليان و حكمرانان خود نزديك ساختند و فرزندان خود را بآهنگ بيزارى و دشنام دادن به حضرت پرورش دادند.
📚کنز الفوائد: ج1 ص 146
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سلسه ظالمین به اهل البیت علیهم السلام
🛑هذا ثابت من أحاديث أهل البيت عليهم السّلام، و ثابت في الواقع الّذي حصل بعد النبي صلّى اللّه عليه و آله؛ إذ لو لا الأوّل لما جاء الثاني، و لو لا الثاني لما جاء الثالث، و لو لا الثاني و الثالث لما تأمّر معاوية و من بعده يزيد،)1
🔰مرحوم سید بن طاووس:
همه کسانی که غصب خلافت کردند در این ظلم و جرم شریک هستند:
زیرا اگر اولی«ابابکر» نبود نوبت به دومی«عمر» نمی رسید و اگر دومی«عمر» نبود نوبت به سومی«عثمان» نمی رسید و اگر دومی و سومی نبودند نبوبت به خلافت «معاویة» نمی رسید و اگر «معاویه» نبود نبوبت به حکومت «یزید»نمی رسید.
🔺فإنْ قیلَ فمِنْ علماءِ المَذْهبِ مَنْ لَمْ یُجَوّزْ اللعنَ عَلى یَزید ، مَعَ عِلْمِهِم بأنّه یستحِقُّ ما یَربُوا عَلى ذلک و یزید.
قلنا تحامیاً عَنْ أنْ یَرْتَقی إلى الأعلى فالأعلى ، کما هو شعارُ الروافضِ على ما یروى فی أدعیتهم و یجری فی أندیتهم)2
🔸تفتازاتی از علمای عامه مینویسد:
اگر گفته شود برخی از علمای ما هستند که لعن «یزید» را جائز ندانستهاند با اینکه میدانند «یزید» مستحق بالاتر از لعن است.
میگوئیم به این دلیل جایز نمیدانند؛
چرا که لعن «یزید» منجر به لعن معاویه و عثمان و عمر و أبوبکر میشود
👇توضیح👇
یزید توسط معاویه منصوب شد
معاویه توسط عمر منصوب شد
و عمر توسط ابابکر منصوب شد
📚:منابع:
1: طرف من الأنباء و المناقب 474
2: شرح المقاصد ج۵ ص ۳۱۱
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ بنیانگذاران ظلم بر اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین
🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ».
🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت:
از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (خليفۀ اول و دوم) پرسيدم❓
حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى؟
به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند،
به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنهاى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد.
سپس فرمود:
هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند،
به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعهاى كه بر سر ما خاندان آيد پايهگذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايهگذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد.
📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نتیجه نیکی کردن به خانواده
🛑قال الامام الصادق «عَلَیْهِ السَّلامُ» مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فی عُمرِهِ.
🔰امام صادق «علیه السلام »فرمود:
هر کس به خانواده اش نیکی کند، بر عمرش افزوده شود.
📚:الکافی ج ۲ص 105
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
Article.pdf
582.3K
روش ارجاعدهی ابن شهر آشوب در کتاب مناقب
چکیده مقاله :
منظور از ارجاعدهی در این نوشتار، مشخّص کردن منابع نقل حدیث و یا منابعی است که حدیثی مشابه با حدیث نقلشده را آورده باشند. ارجاعدهی توسّط مؤلف کتاب صورت میگیرد. ابن شهرآشوب از عالمان شیعه در قرن ششم و صاحب تألیفات متعدّدی مانند «معالم العلماء»، «متشابه القرآن و مختلفه»، «مثالب النواصب» و «مناقب آل ابی طالب^» است. وی در کتاب مناقب، هنگام نقل از منابع، روشهای مختلفی را به کار میگیرد که هر یک از آنها معنای خاصّی را به مخاطب منتقل میکند. آشنایی با روش ارجاع ابن شهر آشوب میتواند، مقصود وی را برای خواننده آشکار سازد. در نوشتار پیش رو، روش ارجاع دادن در «ابتدا و انتهای حدیث» بررسی میشود.
نویسنده: وحید عیسوند براتی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖مناظره
طرفشیعه: استاد طبسی حفظهالله
طرفاهلتسنن: شخص عامی گمنام
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی ازدواج امیرالمومنین با امالبنین علیهماالسلام
🛑وقد روي أن أمير المؤمنين عليا عليهالسلام قال لأخيه عقيل ـ وكان نسابة عالما بأنساب العرب وأخبارهم ـ : انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا. فقاله : تزوج ام البنين الكلابية فانّه ليس في العرب أشجع من آبائها. فتزوجها ، ولما كان يوم الطف قال شمر بن ذي الجوشن الكلابي للعباس واخوته : أين بنو اختي؟ فلم يجيبوه ، فقال الحسين لإخوته : أجيبوه وإن كان فاسقا فإنّه بعض أخوالكم. فقالوا له : ما تريد؟ قال : اخرجوا إلي فانّكم آمنون ولا تقتلوا أنفسكم مع أخيكم. فسبّوه وقالوا له : قبحت وقبح ما جئت به أنترك سيّدنا وأخانا ونخرج الى أمانك؟ وقتل هو وإخوته الثلاثة في ذلك اليوم
🔰نقل شده است:
امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به برادرش عقیل که دنیایی از دانش دربارهی نسبهای عرب و اخبار آنان داشت، میگوید: «به دنبال زنی بگرد که از مردان بزرگ عرب زاده شده باشد تا با او ازدواج کنم و فرزندی شجاع و دلاور به دنیا بیاورم.» عقیل به او پیشنهاد میدهد که با «ام البنین» از قبیلهی کلابی ازدواج کند، زیرا پدران او در شجاعت در میان عربها بینظیر هستند.
امام علی (علیه السلام) با او ازدواج میکند. در روز عاشورا، شمر بن ذی الجوشن کلابی به عباس و برادرانش میگوید: «بچّههای خواهرم کجا هستند؟» آنها به او پاسخ نمیدهند. امام حسین (علیه السلام) به برادرانش میگوید: «به او پاسخ دهید، هرچند که فاسق باشد، زیرا او از اقوام شماست.» برادران پرسیدند: «چه میخواهی؟» او پاسخ میدهد: «به سمت من بیایید، شما در امان هستید و نباید جان خود را در کنار برادر خودتان به خطر بیندازید.» برادران او به او توهین کرده و گفتند: «نفسنفس، چه بدی است که آوردهای! آیا باید آقازاده و برادر خود را رها کنیم و به سوی تو بیاییم؟» و در آن روز، او و سه برادرش شهید میشوند.
📚عمدة الطّالب ج 1 ص 357
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖آیا نام حضرت ام البنین، فاطمه است؟
🛑ثمّ تسمية المصنّف لها بفاطمة لم أدر إلى أيّ شيء استند، فلم يذكر الزبيري و الطبري و الأصبهاني و العمدة و المفيد لها اسما، بل ظاهرهم أنّ امّ البنين اسمها.
🔰پس از آنکه مصنف(مرحوم مامقاني در تنقیح المقال) او را فاطمه نامید، نمیدانم به چه چیزی استناد کرده است. زیرا الزبیری، طبری، اصبهانی، العمدة و مفید هیچکدام برای او نامی ذکر نکردهاند، بلکه به نظر میرسد که نام وی، ام البنین باشد."
📚: قاموس الرجال ج 12 ص 196
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi