eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔸حضرت استاد عبدالقائم شوشتری: «ادبیّات عرب را نزدِ حضرت استاد عارف والامقام، جناب آقای حجّت هاشمی می‌خواندم و در ساعتی جداگانه، بقیّه‌ی اَلواح علمِ اَعداد را فرا گرفتم، ولی دیدم علوم غریبه نَه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه یک حجاب بسیار خطرناک است. استاد فهمید و مرا به سِیر و سلوک راهنمایی کرد. ایشان اوّلین کسی بود که به بنده درس عشق خدا را آموخت و من سخت مشتاق این راه شدم... انصافاً حضرتش در این‌گونه امور، قوی و متبحّر است و نَفَس بسیار قوی و مسلّطی دارد. شاید گزاف نباشد اگر بگویم نسخه‌ی دوم پدربزرگشان یعنی عارف کبیر، مقتدای اهل نظر، عالِمِ ربّانی، مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رحمت الله علیه است. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸حضرت استاد عبدالقائم شوشتری: 🔺نَفَسِ استاد، چیزِ دیگری است. اثر دیگری دارد. استاد، همه‌چیزش را نثار شاگرد می‌کند؛ فلذا شاگردان هیچ‌وقت نباید استادان خود را فراموش کنند و خود را بی‌نیاز از او ببینند. فکر کنیم آیا واقعاً نسبتِ ما با استادان، مثلِ عبد و مولا هست. مگر مولی الموحّدین امیرالمؤمنین نفرموده: «مَنْ عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیّرنی عَبداً». واقعاً ما عبد استادان هستیم؟! خود ایشان (آیت الله جناب آقای حجّت هاشمی)نسبت به استادانش این‌گونه بوده است. چُنان‌که درباره‌ی یکی از آنان قدوة العلماءالمتأدّبین، زبدةالحکماالمتألّهین، مرحوم حاج شیخ‌محمّدتقی ادیب نیشابوری مرقوم داشته: «همیشه خویش را بنده و گدای او می‌دانستم و از جان و دل، او را دوست می‌داشتم و تا آخِرِ عمر، با جنابش باصفا و وفا بودم و با این‌که حوزه‌ی تدریس داشتم و در اواخر حوزه، درس من عظیم‌تر بود و در ظاهر، از وی بی‌نیاز بودم ولی در معنی، سخت به او حاجت داشتم. از آن‌که او دریا و من ابر، بلکه من قطره و او اقیانوسِ اعظم بود. لااقل هفته‌ای یک‌مرتبه خدمت او می‌رسیدم و دست او را از روی صدق‌نیّت می‌بوسیدم و در مقابلش چون عبدِ ذلیل می‌نشستم و بسیار هدیّه می‌بُردم». ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
🔷🔸حضرت استاد عبدالقائم شوشتری: 🔺نَفَسِ استاد، چیزِ دیگری است. اثر دیگری دارد. استاد، همه‌چیزش را نث
⚠️دریغ و صد افسوس که در سیستم دانشگاهی شده، دیگر چنین خبرهایی نیست. در این سیستم فشل، ملاک اینهاست: مدرک، پاس کردن، تند تند خواندن و رفتن به دنبال مال دنیا و پشت میز نشینی
✅ تحول در تحصيل (95) (*) ⚠️ سند نود و پنجم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دام عزه 🔺تدريس نيز اهميت دارد. يعني وقتي طلبه بالاتر مي رود، کتاب پايين تر را تدريس کند. اين باعث مي شود که فراموش نکند و ارتباط او با آنچه خوانده است، قطع نشود. اين نظام تدريس و تدرّس در حوزه ها با اين برنامه هاي جديد، حذف شده است. ما الان يک عده استاد داريم که هميشه اينها دعوت مي شوند . سائر طلاب اصلا مشتري ندارند و کسي به آنها مراجعه نمي کند و اين مسئله باعث افت شديدي شده است. 🔺اين قدر در بين استادها، قيد و بند درست نکنيم. طلبه خودش اگر ديد اين فرد از عهده تدريس بر نمي آيد، ديگر نمي رود. با اين کار در حوزه، ما خيلي استاد پيدا مي کنيم، خيلي فرهيخته پيدا مي کنيم، خيلي آدم ماهر پيدا مي کنيم و اين کار، به نفع نظام علمي حوزه هاست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸مرحوم آقاي داماد در وصف مرحوم آیت الله گلپايگاني فرموده بودند: «ايشان طوري بود که شب مي خواست بخوابد، تا مطلب حل نمي شد، خوابش نمي برد». ⚠️اين روحيه را بايد در طلبه ها ايجاد کرد يا اگر وجود دارد نبايد گذاشت که خاموش شود و غبار رويش بنشيند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (96) (*) ⚠️ سند نود و ششم: گفتاري از آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی مدّظلّه، فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه 🔺ارزش شرح شافيه رضي الدين استرآبادي و شرح کافيه اين اديب بارع و خوش ذوق شيعه، ارزش مغني اللبيب ابن هشام انصاري، ارزش و قيمت مطوّل ملّا سعد الدين تفتازاني بر تلخيص المفتاح و کتابهايي از اين دست که امروزه فقط در کتابخانه ها يافت مي شود و گرد و غبار نسيان بر آنها نشسته است، زماني روشن مي گردد که طلبه در تفسير قرآن کريم يا در فهم کلمات اميرالمؤمنين عليه السلام وارد شود. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 منبع اصلی: کتاب نور مجرد ج1 ص132 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ مغالطه ای که در زمان ما از سوی مخالفان روش تحصیل سنتی، بسیار شنیده می شود آن است که ما دنبال تخصص
👈 راه حلی از مرحوم رضی: قال الرضى: قوله: «ما وقع عليه فعل الفاعل»، ... يريد ما وقع عليه، أو جرى مجرى الواقع، ليدخل فيه المنصوب في: ما ضربت زيدا، و أوجدت ضربا، و أحدثت قتلا، فكأنك أوقعت عدم الضرب على زيد، و كأن الضرب كان شيئا أوقعت عليه الايجاد.
📚|میراث علمی سَلَف|
👈 راه حلی از مرحوم رضی: قال الرضى: قوله: «ما وقع عليه فعل الفاعل»، ... يريد ما وقع عليه، أو جرى مج
راه حل های متفاوتی در حل این مسئله گفته شده است. برخی توسعه در مفهوم مفعول به ایجاد نموده اند (*)، برخی راه حل های کلامی و فلسفی ارائه داده اند تا تعریف مفعول به بر آن صادق باشد، و برخی قائل به مفعول مطلق شده اند (خلقی که آن خلق، سماوات است=مفعول مطلق نوعی). اینکه طلبه با مطالعه و مباحثه و تفکرات خود، چه راهی را برگزیند یا چه بسا راه حل های جدیدی را ابداع نماید، ارزش مند است. اینکه کتب قدیمی مالامال از دیدگاه ها و تفکرات مختلف اند، ویژگی برتری این کتب است که متاسفانه کتب امروزین کمتر واجدِ آنند و طلبه را بسیار خام بار می آورند و فقط حفظیات به او تزریق می نمایند. لذا نام سنتی و قدیمی، رهزنمان نشود. اتفاقا پرورش افکار و قوت فهم، در کتب قدیمی ایجاد می شود. منافاتی هم با بررسی نظریات جدیدتر ندارد. ————————— (*) اخیرا این پرسش از یکی از اساتید معروف مرکز متون حوزه شد، و ایشان قائل به توسعه مفهومی شدند.
🔷🔸اهداف کلی و پیش روی وبگاه و کانال میراث علمی سلف: 1) بارگذاریِ مصاحبه های علمی با علما و اساتید مطرح حوزه در قالب "تحول در تحصیل" 2) تدوین و تکمیل کتابِی در خصوص روش تحصیل سنتی و ارائه درسنامه روش سنتی به صورت تفکیکی و مرحله به مرحله 3) بارگذاری صوت ها و پرونده های علمی 4) برگزاری کلاس ها و گردهمایی های علمی حول محور روش تحصیل سنتی.
❇️ معضلاتی که در سیستم دانشگاهی شده حوزه با آن روبرو هستیم: 🔺اساسا علم کما هو حقّه آموخته نمی شود چون علم ترکیبی منسجم از موضوع و مسائل و مبادی تصوریه و تصدیقیه و ... است که به دقت در کتب قدیمی مورد کنکاش قرار می گرفت. می توان گفت در روزگار ما، لایه ای ناقص از کارکردها و مثال های کاربردی را می آموزیم نه علم را. 🔺کتب (حتی از نوع مُثله شده اش) برای کسب نمره و مدرک آموخته می شود لذا طلبه فقط وقتی کتابی را باز می کند که به نمره اش احتیاج داشته باشد (و دیگر عاشقِ خود علم نیست). 🔺 وقتی طلبه عاشق و دوستدار علم نبود، لذا باید حضور و غیاب اجباری راه انداخت تا او مجبور بشود سر کلاس بیاید و گرنه اگر آزاد باشد، مگر بیکار است که بر سر کلاس برود؟ 🔺وقتی عاشق علم نبود، محلّ چندانی هم به علمای آن علم نمی گذارد. لذا ارتباط با علما هم قطع می شود. 🔺وقتی طلبه عاشق علم نبود، لذا مدام در پیِ پاس کردن و سرعت گرفتن است تا به خیال خود به مرحله آخر (درس خارج!) برسد. درس خارجی که معمولا یک دهم آن چیزی که در کتب سنتی هست را نمی گویند! (یعنی عمدتا نمی دانند که بخواهند بگویند). 🔺وقتی طلبه عاشق علم نبود، تولید محتوای جدّی هم در جامعه علمی نمی بینیم لذا دیگران بر ما سوار می شوند و خوبِ خوب، سواری می گیرند. حالا شما مرتب همایش برگزار کن و مقالات تکراری و بی محتوا چاپ کن... مگر اثر دارد؟ 🔺وقتی چنین فجائعی رخ داد، منبرها و سخنرانی ها هم تکراری و بی محتوا و سلیقه ای می شود، لذا مردم هم نسبت به دین بدبین یا حداقل خنثی می شوند. اما راه حل چیست؟ برگشتن به کتب اصیل و رشد دادن تفکرات ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (97) (*) ⚠️ سند نود و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺به قول استاد آقاي حسن زاده، ما طاغوتي هستيم! سليقه ما همين گونه است (یعنی با کتب عمیق قدیمی حشر و نشر داریم). با اينها بيشتر خو مي کنيم. کتاب المنطق مرحوم مظفر در مقابل منطق اشارات واقعا کتاب قصّه است و همينطور در مقابل منطق شفا. شما تا به برهان شفا نرسيد و مباحث برهاني را آنجا دنبال نکنيد، اصلا مزه منطق را نخواهيد چشيد. بله شايد کلياتي را انسان بداند ولي کليات، زياد کارائي ندارد، بايد وارد جزئيات شد. بايد خيلي دقيق وارد موارد شد. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (98) (*) ⚠️ سند نود و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺تمام مشکلات ما از موقعي شروع شد که اين تسهيل ها باب شد. بجاي مغني اللبيب، تهذيب المغني و به جاي مطول، مختصر و جواهر البلاغه گذاشتند. حاشيه ملاعبدالله و شوارق را برداشتند و به جاي آن، منطق مظفر گذاشتند. با اين ها، طلبه سطحي بار مي آيد. 🔺حضرت آقاي يزدان پناه همين کتاب مباني و اصول عرفان نظري را که نوشته اند، و خيلي تعريف در مورد آن مي شود، من خدمت ايشان عرض کردم: «جهد بسيار کثيري انجام داديد و بسيار خوب و عالي نوشته ايد. اگر اين کتاب به عنوان درآمد براي عرفان باشد، خيلي خوب است ولي اگر اين کتاب مي خواهد جاي تمهيد و فصوص را بگيرد، قطعا اين، ضربه به حوزه در فضاي عرفان است». تسهيل جا و موردي دارد، اگر بخواهد در همه جا بکار گرفته شود، درست نيست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir