در محضر آیتالله میرباقری
سخنرانیهای استاد میرباقری در دهه آخر ماه صفر در هیئت ثارالله قم
⬇️⬇️
001.mp3
25.26M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله مرعشی، ۴ آبان ۹۸
➖ فتح نهایی نبی اکرم (ص) و لوازم همراهی مومنان در مسیر فتح ایشان
☑️ @mirbaqeri_ir
002.mp3
21.8M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله مرعشی، ۵ آبان ۹۸
➖ نگاه بلند تاریخی، لازمه درک مسیر فتح پیامبر(ص) و تحمل سختی های راه
☑️ @mirbaqeri_ir
003.mp3
29.99M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله مرعشی، ۶ آبان ۹۸
➖ وظیفه مومنین در مسیر فتح نبی اکرم(ص)
☑️ @mirbaqeri_ir
004.mp3
28.6M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله مرعشی، ۷ آبان ۹۸
(کیفیت پایین)
➖ ویژگی ها و صفات همراهان پیامبر(ص) در مسیر فتح نهایی
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔹 صوت سخنرانیهای دهه سوم ماه صفر (در منزل آقای ناصر)
🔸 موضوع: تفسیر سورۀ حجرات
⬇️⬇️
در محضر آیتالله میرباقری
امام مهدی و تحقق احکام .mp3
19.31M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی با موضوع «امام مهدی(عج)، سنتهای فراموششده و احکام تعطیلماندۀ الهی»، ۱۳۹۸/۸/۲
➖ عصر ظهور، صرفاً عصر مرتفع شدنِ غیبت جسمانیِ امام نیست. «ظهور» سه معنا دارد.
➖ احکام و سنن الهی، مناسک تحقق ولایت حقه و مناسک جریان الوهیت الهی در عالَم هستند.
➖ باطنِ همۀ حدود، خود امام است. اگر تحمل ولایت محقق نشود، حقیقت احکام محقق نمیشود، ولو انسان در ظاهر متشرع باشد.
➖ وقتی حقیقت ولایت به پردۀ غیبت میرود، حقیقت احکام هم در پردۀ غیبت قرار میگیرد. بهاندازهای که حقیقت ولایت دور از دسترس است، حقیقت احکام هم دور از دسترس است.
☑️ @mirbaqeri_ir
دربارهٔ امام عسکری، علیه السلام .mp3
1.78M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره فعالیتهای امام حسن عسکری، علیهالسلام
🔍 شیعه به «امامِ خردسال» امتحان شد. امام عسکری، علیه السلام، زمینه را در جامعه شیعه برای پذیرش «امامِ غائب» آماده کردند.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
در شب شهادت امام عسکری (ع) .mp3
23.94M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب شهادت امام حسن عسکری، علیهالسلام، در هیئت رزمندگان اسلام، ۱۳۹۸/۸/۱۴
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🌠 مواعظ اخلاقی
💥 برنامهریزی کنید که از میان پنجاه هزار طلبۀ حوزه قم، اقلاً سی هزار نفر، هر شب نماز شب بخوانند.
🌠 توصیههای اخلاقی «امام خامنهای» به طلاب و حوزویان
🔹 من از بزرگان حوزه خواهش میكنم درس #اخلاق و تهذیب را براى جوانان مستعد، روشن و نورانى - كه در این حوزه فراوان هستند - جدّى بگیرند.
🔹 برنامهریزی کنید که از میان پنجاه هزار طلبه حوزه قم – حالا با حذف یک عده خیلی پایینترها و یک عده خیلی پیرترها – اقلا سی هزار تاشان هر شب #نماز_شب بخوانند. اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه میافتد.
🔹 در همين قم، مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى، مرحوم علامه طباطبائى، مرحوم آقاى #بهجت، مرحوم آقاى #بهاءالدينى (رضوان اللَّه تعالى عليهم) قلههاى تهذيب در حوزه بودند. رفتار اينها، شناخت زندگى اينها، حرفهاى اينها، خودش يكى از شفابخشترين چيزهائى است كه میتواند انسان را آرام كند؛ به انسان آرامش بدهد، روشنائى بدهد، دلها را نورانى كند.
🔹 #نافله بخوانید، قرآن بخوانید، #نماز_اول_وقت بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است. نمیخواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفهای و شغلی است. طلبهای که با #قران انس نداشته باشد، طلبهای که اهل نافله نباشد، طلبهای که نمازش را آخر وقت بگذارد، چیز مهمی کسر دارد.
🔹 من توصيه به خشوع و ذكر و تقوا و سعى براى تقرب الىاللَّه را براى طلاب واجبتر میدانم تا توصيه به علم، كه مايه اصلى كارشان علم است. اگر علم باشد، تقوا نباشد، اين علم میشود بىفايده، گاهى هم مضر.
ytre.ir/vV5
#روزی_یک_موعظه ↙️
✅ https://eitaa.com/Mavaaez
🔹 چند نکته دربارۀ ضرورت «نظام فکری اسلامی»
(مقدمتاً نکتهای از رهبر معظم انقلاب اسلامی)
⬇️⬇️
⚡️⚡️ مسائل فکری اسلام باید بهصورت پیوسته و بهعنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد.
🔵 حضرت آیتالله خامنهای (مدظله) در کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»:
«طرح اسلام بهصورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها، یکی از فوریترین ضرورتهای تفکر مذهبی است.
مباحثات و تحقیقات اسلامی، پیشازاین بهطور غالب، فاقد این دو ویژگیِ بس مهم بوده و ازاینرو، در مقایسه اسلام با مکاتب و مسالک اجتماعی این روزگار، باحثان و جویندگان را چندانکه شاید و باید، به نتیجه ثمربخش و قضاوت قاطع نرسانیده است؛ یعنی از اینکه بتواند مجموعاً طرح و نقشه یک آیین متحدالاجزا و متماسک را ارائه دهد و نسبت آن را با مکتبها و آیینهای دیگر مشخص سازد، عاجز مانده است. بهعلاوه، چون عموماً بحثها ذهنی و دور از حیطه تأثیر عملی و عینی و مخصوصاً اجتماعی، انجام گرفته، بیش از معرفتی ذهنی به بار نیاورده و نسبت به زندگی جمعی انسانها، علیالخصوص نسبت به تعیین شکل و قواره جامعه، تعهد و تکلیف و حتی نظریه روشن و مشخصی را ارائه نداده است.
سخن دیگر آنکه قرآن ـ سند قاطع و تردیدناپذیر اسلام ـ در بیشترین موارد، سهمی در روشنگری و راهگشایی نیافته و بهجای آن، دقتها و تعمقات شبهعقلی یا روایات و منقولات ظنی ـ و گاه با اعتباری بیشتر ـ میداندار و مسئول شناخته شده و بالنتیجه، تفکرات اعتقادی جدا از قرآن و بیاعتنا به آن، نشو و نما یافته و شکلگرفته است.
شاید همین بیارتباطی و بیاعتنایی یا احساس بینیازی یا نومیدی از امکان استفادههای صحیح - که هر یک بهنوبه خود، معلول عوامل خاص است - موجب آن گشته که تدبر در آیات قرآن، جای خود را به قرائت و تلاوتی سطحی و سرسری و فاقد نتیجه و ثواب دنیوی و یکسره برای پاداش و جزای اخروی داده و کتاب کریم الهی دستمایه عوامیها و عوامفریبیها بشود.
با توجه به این واقعیت، میتوان بهطور خلاصه سه خصوصیت مهم را در بحثها و گزارشهای فکری اسلامی، ضرورتی دانست که تخلف از آن، شایسته متفکران آگاه و مسئول این روزگار نیست:
نخست آنکه معارف و دستگاه فکری اسلامی از تجرد و ذهنیت محض خارج گشته و - همچون همه مکاتب اجتماعی - ناظر به تکالیف عملی و بهویژه زندگی اجتماعی باشد و هر یک از مباحث نظری، از این دیدگاه که چه طرحی برای زندگی انسان و چه هدفی برای بودن او و چه راهی برای رسیدن به این هدف ارائه میدهد، مورد بررسی و تأمل و تحقیق قرار گیرد. مسائل فکری اسلام بهعنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد.
دیگر آنکه مسائل فکری اسلام، بهصورت پیوسته و بهعنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد و هر یک بهلحاظ آنکه جزئی از مجموعه دین و عنصری از این مرکب و استوانهای در این بنای استوار است و با دیگر اجزا و عناصر، همآهنگ و مرتبط است - و نه جدا و بیارتباط با دیگر اجزا - بررسی شود تا مجموعاً از شناخت این اصول، طرح کلی و همهجانبهای از دین، بهصورت یک ایدئولوژی کامل و بیابهام و دارای ابعادی متناسب با زندگی چندبُعدی انسان، استنتاج شود.
دیگر آنکه در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقهها و نظرهای شخصی یا اندوختههای ذهن و فکر اینوآن… تا حاصل کاوش و تحقیق، بهراستی «اسلامی» باشد و نه هر چیز جز آن.
برای برآمدن این منظور، قرآن کاملترین و موثقترین سندی است که میتوان به آن متکی شد که: «باطل را از هیچ سوی بدان راه نیست» و «در آن، مایه روشنگری هر چیز هست» و البته در پرتو تدبیری ژرف پیما که خود، ما را به آن فرمان داده است...»
منبع: مقدمۀ کتابِ «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»، نشر صهبا
☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 نُخبهای مثل «شهید تهرانیمقدم»، متفاوت است با متخصصی که به غرب میرود و دانش خود را در اختیارِ نظام سلطه قرار میدهد.
🔻 نخبگانِ بصير، هيچگاه نُخبگیِ خود را در اختيارِ نظام سلطه قرار نمیدهند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«جوانی که دانش خودش را در ميدان اسلام بهکار میبرد و تا پای شهادت نيز ايستادگی میکند و موازنهٔ قدرت را به نفع اسلام تغيير میدهد و دستور «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» را اجرا میکند و در نتيجه در دل دشمن، ترس میاندازد _ مثل شهيد تهرانیمقدم که در جهت توليد و به نتيجه رسيدن سلاحهای موشکی و موشکهای دوربُرد ما ايستادگی میکند و حتی جان خود را در اين مسير تقديم میکند _ بسيار متفاوت است با کسی که همين دانش را به اروپا میبرد و با اين استدلال که "علم، جهانی است" در آنجا خدمت میکند. چنين کسی بصيرت ندارد و اين ميدان درگيری را نمیشناسد و نمیفهمد؛ بلکه سرمايهٔ علمیاش را در خدمت دشمن اسلام قرار میدهد و اين بسيار خطرناک است.
اگر در حال حاضر، غرب بر دنيا تسلط پيدا کرده است علتش اين است که با جمع کردن نخبگان ملتهای مختلف و سرمايه علمی آنان، بر جهان حکومت میکند. اين نخبگان اگر بصيرت داشته باشند هيچگاه نخبگی خود را در اختيار نظام سلطه قرار نمیدهند.» ۹۳/۲/۱۸
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔹 چند نکته دربارۀ ضرورت «نظام فکری اسلامی» (مقدمتاً نکتهای از رهبر معظم انقلاب اسلامی) ⬇️⬇️
⚡️⚡️ «نظام فکری»، مبدأِ هماهنگ شدنِ عملكرد و موضعگيريهای فردی و اجتماعی
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"«نظام فكری» _ چه در فرد و چه در جامعه _ منظومه هماهنگ از اطلاعات است كه اين منظومه، گرچه به عرصههاي مختلف ميپردازد و داراي تنوع و كثرت و گستردگي است، اما از ارتباط منسجم و هماهنگی برخوردار است؛ بهطوري كه همه اجزای آن مكمل و مؤيد همديگر هستند، نه اينكه متناقض و غيرمرتبط با هم باشند.
نظام فكري، نظامي است كه منظومه فكری فرد را شكل ميدهد و در جامعه، فرهنگ اجتماعي را سامان ميبخشد.
اگر شما فرهنگ را در جامعه، واسطۀ سياست و اقتصاد بدانيد، طبعاً در صورتی عملكرد و موضعگيريهاي عيني يك جامعه در ابعاد مختلف هماهنگ ميشود كه نظام فكریِ جامعه هماهنگ گردد. در فرد هم همينگونه است؛ يعني در صورتي موضعگيريهاي او هماهنگ ميشود كه منظومه فكري هماهنگي داشته باشد."
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 چند نکته از پُستهای سابق دربارۀ «نظام فکری»
🔹 ناشران باید یک «نظام فکری» به جامعه بدهند، نه اندیشههای از هم جدا و بستههای از هم گسسته. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1928
🔹 اگر به جوان امروز «نظام فکری» ندهیم، از هجوم فرهنگیِ دشمن منفعل خواهد شد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/661
🔹 نظام فکری باید رابطه اعتقادات شیعی را با همه عرصههای زندگی مشخص کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/106
🔹 برای هماهنگسازیِ تحقیقاتِ «حوزوی» و «دانشگاهی» و «اجرایی»، نیازمندِ «مدیریتِ شبكهای» هستیم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/554
☑️ @mirbaqeri_ir