▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز چهارم، حسینیۀ آیتالله حقشناس
⬇️⬇️
98-11-06 mirbagheri.mp3
13.1M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در فاطمیۀ ۱۳۹۸، حرم مطهر حضرت معصومه(س)
⚡️حضرت زهرا (س)، محور رضایت و غضب الهی(۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
98-11-07 mirbagheri.mp3
14.9M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در فاطمیۀ ۱۳۹۸، حرم مطهر حضرت معصومه(س)
⚡️حضرت زهرا (س)، محور رضایت و غضب الهی(۲)
☑️ @mirbaqeri_ir
98-11-08 mirbagheri.mp3
14.33M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در فاطمیۀ ۱۳۹۸، حرم مطهر حضرت معصومه(س)
⚡️توصیف قرآن از حوادث بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بهزودی، اطلاعیۀ فروش ویژه و پُستیِ کتاب
#حکمتِ_حکومت
(شاملِ ضرورت حکومت دینی، آفاتِ حکومت غیردینی/ مبانی، ساختار و نظریۀ حکومت دینی)
اثر #آیتالله_میرباقری
در کانال قرار داده میشود.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نقطه اساسي تهاجم فرهنگي دشمن اینجاست که #حکومت_دینی را ناکارآمد و غیرضروری نشان دهد. زواياي ديگرِ تهاجم فرهنگي دشمن، اگرچه مهماند، ولي نسبت به اين مقوله، جزو متغيرهاي فرعي و روبنایی هستند.
🔴 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 اساسيترين نقطه درگيري فرهنگي ما با دشمن، مسئله حکومت ديني است.
محال است بشر جز در سايه #حکومت_ديني به سعادت برسد؛ آزادي و حريت اجتماعي و کرامت انساني بشر، احساس هويت و شخصيت در جامعه انساني و مقولههايي نظير این، جز در سايه حکومت ديني بهدستآمدني نيستند.
🔹 تفاوت ماهوي انقلاب اسلامی در آرمانهاي سياسياش با ساير انقلابها در دنيا، همين آرمان حکومت ديني است؛ آنچه بهعنوان اساسيترين سخن #انقلاب_اسلامي ميتوان از آن نام برد، همين ادعای حکومت دينی است. همين دعوت انقلاب اسلامي بوده است که امت اسلامي و برخي مستضعفين را پشت سر انقلاب اسلامي هماهنگ کرده و يک قدرت سياسي در مقابل مديريت مادي عالم شکل داده و موجب پيدايش کانونهاي فراوان بحران در دنيا در مقابل مديريت مادي شده است.
🔹 اساسيترين نقطهاي که مورد تهاجم فرهنگي دشمن است، همين مسئله حکومت ديني است؛ چرا که موضع اساسي درگيري فرهنگي ما با غرب، در همين نقطه بوده و ما توانستهايم در اين زمينه پيشرفت کنيم و سنگرهايي زیادی را در دل دشمن فتح کنيم؛ يعني در نقاطی که اصلاً مذهب در قالب يک پديده فعال اجتماعي حضور نداشته، الآن کانونهاي بحران عليه مديريت مادي بر مدار مذهب و اسلام شکل گرفته است.
🔹 امروزه در کشورهای آسیایی و در برخی کشورهای غربی شعارهاي انقلابيون دنیا، شعارهايي بر مدار اسلام سیاسی است. لذا دشمن تمام تلاشش را بر همين گذاشته که روي اين نقطه سرمايهگذاري کند و جامعه را به این [باور] برساند که حکومت ديني ضرورت ندارد و موفقیتی کسب نکرده است، [چون] دين جامعيت ندارد و نميتواند و یا نمیخواهد تکامل اجتماعي را سرپرستي کند و سرپرستي آن به عهده سياستمداران و بهاصطلاح خودشان انديشمندان بشري است.
اگرچه نوع اين مباحث در قالب دموکراسي فرهنگي به دنياي اسلام عرضه ميشود و تحت عنوان آزادي انديشه و حرمت تعقل و خردورزي و خردگرايي در جامعه مطرح ميشوند، ولي [در حقیقت] ريشه سياسي دارند و يک دست پنهان آنها را هماهنگ ميکند. لذا با کمال تنوعي که در آنها وجود دارد، يک هماهنگي پنهان در بين آنها ميبينيد؛ [یعنی] همگی يک رشته را قطع ميکنند و آن، توانايي دين در اداره حيات اجتماعي بشر است؛ [در واقع] پيوند بين دين و مدیریت اجتماعی را قطع ميکنند. لذا الآن نقطه اساسي #تهاجم_فرهنگي دشمن، همينجاست؛ زواياي ديگر تهاجم فرهنگي دشمن اگرچه مهماند، ولي نسبت به اين مقوله، جزو متغيرهاي فرعي و روبناهای تهاجم فرهنگي دشمن هستند. لذا اگر بتوانيم در زمینه دفاع از اصل حکومت دینی و کارآمدی آن، قاطع و پيروز و سربلند بيرون بياييم، ميتوانيم در سایر زمينهها هم موفق باشيم.
☑️ @mirbaqeri_ir
49.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 فیلم کامل گفتوگوی آقای نادر طالبزاده با آیتالله میرباقری در برنامه عصر، شبکۀ افق، ۹۸/۱۰/۱ (۷۶ دقیقه)
🔸 انقلاب اسلامی، آغاز عصر جدید جهانی در مقابل عصر رنسانس
🔸شهادت سردار سلیمانی درگیری واقعی تمدنی اسلام و غرب را که دچار غفلت شده بود آشکار کرد.
🔸 نقش بیعت مردم در فتوحات جبهه حق
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 بهمناسبتِ دهۀ فجر، فروش ویژه و پُستیِ کتاب
#حکمتِ_حکومت
(مبانی، ساختار و نظریۀ حکومت دینی)
اثر #آیتالله_میرباقری
⬅️ لینک خرید آسان #جلد_اول با تخفیف ۱۵درصدی (۲۵ هزار تومان):
ppng.ir/d/W7Ue
⬅️ لینک خرید آسان #جلد_دوم با تخفیف ۱۵درصدی (۳۴ هزار تومان):
ppng.ir/d/H2fj
⬅️ لینک خرید آسان #دوره_دوجلدی با تخفیف ۲۰درصدی (۵۵ هزار تومان):
ppng.ir/d/4i2h
🔵 امتیازات فروش ویژه🔻
۱) دریافت کتاب #هشتصد_صفحهای با هزینۀ مناسب
۲) بستهبندی و #ارسالِ_رایگان
۳) آشنایی با رویکردی نو و روان و عمیق، در موضوع حکومت دینی، بهعنوانِ یکی از ارکان #نظام_فکری
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
📚 کتابهای دیگر:
☑️ @mirbaqeri_book
در محضر آیتالله میرباقری
🔴 بهمناسبتِ دهۀ فجر، فروش ویژه و پُستیِ کتاب #حکمتِ_حکومت (مبانی، ساختار و نظریۀ حکومت دینی) اثر
💥 «دولت مدرن» یک #دولت_حداکثر است نه #دولت_حداقل.
تبیین رسالت دولت، مقدمۀ گفتوگو از «نسبتِ دین و دولت» است.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دولت مدرن، #دولت_حداکثر است و برخلاف مدعاي لیبرالیزم ـ که میگفت دولت باید حداقل باشد و آزاديهاي فردي باید مبناي برنامهريزي اجتماعي قرار گیرد ـ امروزه دولت حداکثر حاکم شده است.
ممکن است ما بپذيريم که #دولتها در گذشته يک #رسالت_حداقل داشتهاند و کار آنها چيزي جز رايزني و تدبير و انديشه براي تأمين امنيت داخلي و خارجي نبوده است؛ [یعنی] حداکثر تلاش دولتها همین بوده که شرايط همزيستي مسالمتآميز را براي يک قوم، يک جمعيت و يک ملت در يک محيط جغرافيايي خاص فراهم کنند و ارتباط بين [آن] ملت و ساير امم و ملتها را بهگونهاي ايجاد کنند که يک توازن و تعادل برقرار شود و تعدّی بر یک جامعه واقع نشود. ولي بيترديد #دولتها_مدرن رسالتشان به اين [محدوده] خلاصه نميشود؛ دولتي که پيشِروي ماست، دولتي نيست که نقشش صرفاً ايجاد امنيت داخلي و خارجي و تأمين شرايط براي رقابت آزاد داخلي و نيل جامعه به يک زندگي و همزيستي مسالمتآميز باشد، مثل رسالتي که از طريق نهادها و سازمانها انجام ميگيرد. بلکه رسالت دولتهاي کنوني بسيار فراتر از اين است.
دولتهاي کنوني مدعی سرپرستي تکامل بشريت هستند. برخلاف آنچه لیبرالیزم مدعي بود ـ که بايد دولتي بسازد که تصرفش در جامعه حداقل باشد و بقيه امور به آزاديهاي فردي انسانها واگذار شود ـ کار دولتهاي مدرن عمدتاً مهندسي تکامل اجتماعي است؛ يعني هماهنگسازي همه شئون جامعه در مسير اهداف تعريف شده را به عهده دارند و رسالت آنها بسترسازي براي هماهنگيِ شئون کل در جهت هدف خاص است. امروزه دولتها با تعريف خاصي که از تکامل ارائه ميدهند، يک تصرف شامل و جامع در همه شئون و زواياي زندگي ملتها و امم دارند و ميخواهند همه شئون را بر محور واحد و در جهت هدف واحد هماهنگ کنند.
اگر رسالت دولتها هماهنگسازي کُلّ در جهت هدف واحد باشد، نهتنها از اعتقادات، فرهنگ، خلقيات، انگيزهها و گرايشات امم فارغ نيستند، بلکه موضوع اصلي کارشان تغيير اخلاق و فرهنگ امم است؛ يعني گوهر توسعه و موضوع اصلي آن، «توسعه انساني» است. لذا رسالت اساسي دولتهاي مدرن، تغيير در انسانها و ساختوساز انسان متناسب با توسعه است. هيچ ابايي هم ندارند که ابراز کنند ما بهدنبال تغيير سنن و آداب، و اخلاق و فرهنگ و اعتقادات ملتها هستيم؛ آنها اين تغییر را از ارکان توسعه ميدانند؛ و اساساً توسعه را به تغيير هماهنگ همه شئون، از جمله آداب و سنن و اعتقادات و خلقيات جامعه، در جهت مقصد خاص، که مثلاً افزايش توليد و افزايش بهرهوري مادي است، تعريف میکنند.
بنابراين دولتهاي مدرن توجه کردهاند که نيل به مقصد خاص، زمانی بهخوبي واقع ميشود که همه تواناييهاي جامعه و همه شئون جامعه را در مسير آن هدف خاص گسيل و هماهنگ کنيد، توجه کردهاند که توسعه، بر محور توسعه انساني واقع ميشود. اگر در جامعهاي، صنعت مدرن را با انسانهايي که متناسب با مدرنيزم فکر نميکنند و نميانديشند و گرايشهاي متناسب با آن ندارند جمع کنيد، جامعه مدرن ساخته نميشود و توسعه واقع نميشود؛ اساس توسعه، تغيير بافت انساني جوامع است.
اين نکته از مسلمات مديريت توسعه در دنياي کنوني است، ولی متأسفانه مدعيان فهم سياسي و مدعيان صلاحيت براي قضاوت در اين امور، غافل از اين مسئله واضح و روشن به تحليل ارتباط دين و حکومت پرداختهاند. ما درباره دولت خيالي ذهن يک شخص خاص بحث نميکنيم؛ موضوع بحث ما، واقعيت حکومت و دولت در شرايط کنوني عالم است که تعطيلپذير هم نيست؛ واقعيتی است که پيشِروي ماست و نمیتوان بر آن چشم بست.»
📚 منبع: کتاب #حکمت_حکومت
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 «دولت مدرن» یک #دولت_حداکثر است نه #دولت_حداقل. تبیین رسالت دولت، مقدمۀ گفتوگو از «نسبتِ دین و د
💥 #نظریه_حکومت_دینی باید نسبت #دین» و #دولت_حداکثر را بیان کند.
💥 «دین» نميتواند نسبت به «دولت حداکثر» بيتفاوت باشد و در عین حال، سعادت انسان را هم تأمين کند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دولتهای حداکثر خصوصیاتی دارند. #خصوصیت_اول دولتهای حداکثر اين است که افراد در آن محور نيستند، بلکه سازمانها و ساختارهاي اجتماعي محور مديريتاند؛ يعني تفاوتي که در دولتهاي مدرن پيدا شده اين است که تصميمسازي و تصميمگيري در آنها بر محور سازمان انجام ميگيرد، نه بر محور شخص.
#خصوصيت_دوم دولتهای مدرن، که دولت حداکثر هستند، این است که رسالتشان بسترسازي و «اقامه» يک اخلاق و فرهنگ و رفتار خاص اجتماعي است. منظومه این خلقيات، و تفکرات و اطلاعات اجتماعي و انديشههاي جمعي، و رفتار و تصرفات جامعه است که به يک توسعه خاص منتهي ميشود؛ [لذا] رسالت اين دولتها ايجاد بستر براي پيدايش اخلاق، فرهنگ و رفتار خاص اجتماعي است. بهتعبير ديگر اقامه يک اخلاق، فرهنگ و رفتار، محور تصميمگيريها و تصرفات دولتهاست؛ دولتها بسترهاي روحي، ذهني و عيني اجتماعي براي بازسازي انسانها ايجاد ميکنند؛ شرايط روحي، ذهني و عيني خاصی [ایجاد میکنند] که فرد در اين شرايط تنفس ميکند و در آن به اخلاق و گرايشها، و انديشهها و تفکرات، و رفتار و اعمال خاص ميرسد؛ ايجاد اين بسترها – اعم از بستر گزينش سياسي، فرهنگي و اقتصادي [و بهتعبیر جامع] بستر هدايت اختيارات اجتماعي ـ کار حکومتها و دولتهاست؛ يعني کار دولتها اقامه است.
#خصوصيت_سوم چنين دولتي، حکومت يک فرهنگ بر آن است. فرهنگ توسعه خاصی بر مديريت توسعه حاکم است؛ مديريت توسعه از فرهنگ توسعه و تکامل فارغ نيست؛ [بلکه] تکاملِ همه شئون را بر اساس يک فرهنگ خاص هدايت ميکند. آن فرهنگ هم فقط فرهنگ ارزشها نيست، [بلکه] اعم از فرهنگ ارزشها، دانشها و گرايشها و فرهنگ حاکم بر گرايشها و دانشها و ارزشهاست؛ اين فرهنگ بر مديريت تکامل حاکم است.
اگر چنين مديريتي تصوير شد (که مديريتي همهجانبه است، اخلاق سازماني خاص و رفتار سازماني خاص و اطلاعات سازماني خاص ايجاد ميکند، نظام توزيع اخلاق و اطلاع و رفتار درست ميکند) آنگاه جای سؤال است که آیا واقعاً دين ميتواند نسبت به اين دولت بيتفاوت باشد و در عین حال سعادت انسان را هم تأمين کند؟»
📚 منبع: کتاب #حکمت_حکومت
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ تعريف دولت و حکومت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و جمعآوري مالياتهاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی سادهانگارانه است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 تعريف دولت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و مثلاً جمعآوري مالياتهاي عمومي براي اداره دولت و امثال اینها»، تعریفی سادهانگارانه است و یا لااقل تعريف از دولتي است که دورهاش گذشته است. دولتهاي مدرني که بهويژه بعد از جنگ جهاني دوم شکل گرفتهاند، هرگز چنين رسالت محدودي ندارند و رسالتشان بسیار فراتر از اينهاست.
🔹 دولتهاي مدرن، حتي به اعتقادات ماورائي بشر چنگاندازي ميکنند و اين دخالت را از ارکان توسعه ميدانند. تغيير در اعتقادات ماورائي بشر و هماهنگسازي این اعتقادات و گرايشات، و ايمان ماورائی بشر با اهداف توسعه، از رسالتهاي اساسي دولتهاي مدرن است؛ يعني هدف دولتهاي مدرن، بازسازي جامعه براي نيل به تکامل و توليد یک وضعيت جديدِ هماهنگ با تکامل است.
🔹 باید به این پرسش جواب داد که اين دولت حداکثر چه ارتباطي به دين دارد؟ آيا دين، دولت حداکثر را ميپذيرد يا خیر؟ يعني [آیا] دين، مهندسي اجتماعي براي تکامل عباد بهسوي خداي متعال را ميپذيرد يا خیر؟ کمااينکه دولتهاي مادي در جهت توسعه حرص و عشق به دنيا و توسعه تعلق خاطر به دنيا مهندسي اجتماعي ميکنند؛ آيا چنين مهندسي هماهنگي براي توسعه تقرب، در نقطه مقابل دولت مدرن، از رسالتهاي دين است يا خیر؟»
منبع: کتاب #حکمت_حکومت
☑️ @mirbaqeri_ir
🇮🇷 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
💥 چهار دهه است که پرچم جمهوری اسلامی درمقابلِ هجوم همهجانبه دشمن، پابرجاست و این پابرجا ماندن، ناشی از استقامت در راه دین خداست و این بزرگترین شاخصهٔ دینداری ملت ایران است.
💥 آخرین جنگ آمریکا با ما همین محاصره اقتصادی است و مطمئنم اگر استقامت کنیم پیروز خواهیم شد و این پیروزی مقدمهای برای افول بیشتر آمریکا خواهد شد. و ما در دلِ همین سختیهاست که ساخته میشویم و پیش میرویم.
☑️ @mirbaqeri_ir
ویژهبرنامه اربعین شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش و سالگرد شهادت عماد مغنیه در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
با سخنرانی: آیتالله میرباقری
و مداحی: حاج مهدی رسولی، حاج امیر عباسی، حاج میثم مطیعی
سهشنبه، ۲۲ بهمنماه ۹۸، از ساعت ۱۹:۳۰
تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق علیهالسلام، هیأت میثاق با شهدا
@mahdirasuli_ir
@mirbaqeri_ir
💥 جایگاه کتاب «حکمت حکومت»
اثر آیتالله میرباقری
🔷 مجموعه گفتارهای «حکمت حکومت» (اثر استاد میرباقری)، در امتداد مجموعه گفتارهای «ولایت الهیه» و «حکمت تاریخ» قرار دارد و یکی از بستههای مهم «نظام فکری» @jariehekmat محسوب میشود.
🔸 مجموعۀ #ولایت_الهیه نظام عالم را مبتنی بر وحی توصیف می کند و جایگاه الوهیت و نبوت و امامت را در «نظام خلقت» و «نظام پرستش» توضیح می دهد.
🔸 مجموعه #حکمت_تاریخ این جهاننگری را بر تاریخ تطبیق میدهد و تصویری موحدانه از مبدأ و مسیر و منتهای تاریخ بشر بر محور انبیاء و اولیاء الهی به دست میدهد.
🔸 در ادامه، مجموعه #حکمت_حکومت زیرساختهای معرفتیِ حکومت دینی و نظام ولایت اجتماعی را تبیین میکند و آفاقی تازه از چرایی و چگونگی جریان توحید و ولایت الهیه در ساحت حیات اجتماعی بشر میگشاید. اساساً «حکمت» همان نظام معارف دینی است که بر اساس فهم اجتهادی از قرآن و روایات به دست میآید. بنابراین «حکمت حکومت» بهمثابۀ نوعی حکمتِ مضاف و بهمعنای تبیین و تشریح «نظریۀ حکومت» بر پایۀ مبانی و معارف دینی است.
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ تعريف دولت و حکومت به «ايجاد امنيت و جلوگيري از اغتشاش و جمعآوري مالياتهاي عمومي براي اداره دو
💥 «دولت مدرن» #ولایت میکند نه #وکالت.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«دولت، صرفاً معيشتِ طبيعي انسانها را تأمين نميکند، بلکه تعريف جديدی از معيشت ارائه ميدهد و در ساختوساز معيشتي انسانها تصرف ميکند؛ در ذائقه و در پسند اجتماعي آنها و در زيباشناسيشان تصرف ميکند و اين ذائقه و پسند و زيباشناسي را بهسمت الگوهاي تعريفشدهاي که تکامل اجتماعي تعريف کرده هدايت ميکند.
نمیتوان گفت دولت چه ربطي به تأمين نياز طبيعي دارد؟ دولتهای مدرن پارهاي از نيازها را از بين ميبرند و نيازهای جديدی ايجاد ميکنند.
همچنین، این دولتها تعريف جديدی از امنيت ارائه ميدهند و تعريف امنيت را در بستر تکامل، تبديل ميکنند؛ اینچنین نیست که دولتهاي کنونی ـ بهخصوص در شکل نظم نوين جهاني و مديريت واحد جهاني – در یک فضای ثابت عهدهدار ايجاد امنيت و ارتباط با دولتها باشند؛ بلکه بهدنبال حاکم کردن يک نظم مادی بر تکامل عالم هستند که هدفِ آن تکامل بهرهوري مادي است. نظام توازن، حق بهرهوري، قسط و حدود اختيارات خرد هم متناسب با اين نظامِ تکامل و هدف آن تعريف ميشود.
اگر هدفْ توسعه بهرهوري مادي است، حتماً صيانت سرمايه اصل ميشود و توسعه سرمايه بر نظام توازن بينالمللي و نظام حدود اختيارات و گزينشهاي خرد حاکم ميشود و گزينش فرهنگي، گزينش سياسي و گزينش عيني انسانها قيد ميخورد. يعني این نظامها بستري براي گزينش فرهنگي ميسازند که اختيار انسانها در آن بستر حرکت میکند و شکل ميگيرد؛ يعني اختيارات عباد را در کانالها و مجاري خاص هدايت ميکنند.
حکومتهاي کنوني، بر اختيارات انسانها ولايت ميکنند؛ بحثِ وکالت در میان نيست؛ واقعيت عيني دولت مدرن، ولايت بر اهواء بشريت و سرپرستي توسعه اهواء است.
⬅️ غفلت و چشمپوشی از اين واقعيت عيني و تعریف کردن دولت به يک کلّي ذهني و حلوفصل کردن مسئله بر این مبنا، غفلت از ارتباط دين و تکامل است. دين عهدهدار تکامل است؛ و بهوسيله دين تکامل تقوا واقع ميشود.»
منبع: کتاب #حکمت_حکومت
☑️ @mirbaqeri_ir
soleimany_vasiatnameh.pdf
485.8K
↖️ متن کامل #وصیتنامۀ سردار #حاجقاسم_سلیمانی
🔗 خداوندا... من با این پاها در حَرَمت پا گذاردهام، دورِ خانهات چرخیدهام و در حرم اولیائت در بینالحرمینِ حسین و عباسَت آنها را برهنه دواندم و این پاها را در سنگرهای طولانی، خمیده جمع کردم و در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم. امید دارم آن جهیدنها و خزیدنها و به حُرمت آن حریمها، آنها را ببخشی.
یا ارحم الراحمین! مرا بپذیر؛ پاکیزه بپذیر؛ آنچنان بپذیر که شایسته دیدارت شوم. جز دیدار تو را نمیخواهم، بهشت من جوار توست، یا الله!
🔗 عزیزم! من از بیقراری و رسواییِ جاماندگی، سر به بیابانها گذاردهام؛ من بهامیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان میروم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بستهام، تو خود میدانی دوستت دارم. خوب میدانی جز تو را نمیخواهم. مرا به خودت متصل کن.»
#مکتب_حاجقاسم
☑️ @mirbaqeri_ir
✍️ خداوندا! در دستانم چیزی را ذخیره کردهام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودنِ پیوسته به سمت تو است.
وقتی آنها را به سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است.
وصیتنامۀ حاجقاسم سلیمانی
☑️ @mirbaqeri_ir