📢 در روايات میفرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسقاند. اگر جايی ارادهشان تخلف كرد، فاسقُالعملاند نه فاسقُالوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند.
✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در روايات میفرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسقاند. اگر جايی ارادهشان تخلف كرد، فاسقُالعملاند نه فاسقُالوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. اما اعداءِ امیرالمؤمنین(ع) فاسقُالوجودند.
پس، فسقِ در عمل، غير از فسقِ در ايمان است. مؤمن، فسقِ در ايمان ندارد؛ در ايمان و در محوریترين ارادهاش، از حوزه ولايت ولیّالله خارج نيست؛ ممکن است در بعضی از ارادههای فرعیاش، از اراده ولیّالله خارج شود؛ اين خروج، جبرانشدنیست؛ چون مؤمن، تحت ولايت است و اثر ولايت الله همين است: ««يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»». معنای این آیه چیست؟ خدای متعال آنها را از ظلمات بيرون ميبرد؛ يعنی از ذنوب پاكشان میكند. ولايت الهيه، مطهِّرِ آنهاییست كه اصل ولايت را قبول دارند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📽 آغاز به کار صفحۀ رسمی استاد میرباقری در آپارات
🌐 https://www.aparat.com/mirbaqeri_ir
📽 فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) از زبان استاد میرباقری
🌐 https://www.aparat.com/v/scSNH/
در محضر آیتالله میرباقری
📢 در روايات میفرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسقاند. اگر جايی ارادهشان تخلف كرد، فاسقُالعملاند نه ف
📢 «دینداری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت»
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
#دین یعنی جریان "الوهیت، ولایت و شریعت".
#دینداری یعنی "تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت".
☑️ @mirbaqeri_ir
شاخصه رشد دینداری مردم.mp3
9.72M
🎧 نفْسِ اینکه ملت ایران در دورۀ لیبرالدموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دینداری در جامعۀ ماست. (۱۳۸۵)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
رابطه تشیع و مناسک.mp3
6.58M
🎧 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دینداری/ تعریف تشیع
#استاد_میرباقری
بشنوید...
☑️ @mirbaqeri_ir
دو انحراف در دینداری.MP3
19.67M
🎧 دو انحراف جدی در تعریف دینداری
#استاد_میرباقری
بشنوید...
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 مظاهر غربی در جامعه ما، درونجوش نیست، بلکه بُرونجوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل میشود.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ «برخی خيال میکنند انقلاب اسلامي در خلأ پيش میرود و لذا متوقع هستند که هيچ مقاومتي در مقابل اين انقلاب صورت نگيرد و آن مقاومت، بازتابها و هزينههايي در داخل کشور ما نداشته باشد! و لذا هرگاه بازتابي از جريان نظام جهاني در درون نظام ما ميبينند، آن را علامت شکست ما تلقي ميکنند!
اينگونه نيست.
ما با مستکبريني ميجنگيم که اکثر مناشئ و سنگرهاي کليدي قدرت در جهان را در دست دارند و با تمام وجود براي پيشبرد و جهانیسازی انديشه و تفکر خودش در لايههای مختلف حيات اجتماعي جهاني برنامهريزي ميکنند. بنابراين وقتي در اين فضا پيش ميرويم بايد ببينيم دشمن چقدر سرمايهگذاري ميکند و ما چقدر سرمايهگذاري ميکنيم. و ما چه قدر در متن تمدن دشمن پيشرفت ميکنيم و او چقدر در متن تمدن ما حضور دارد. به نظر ميآيد در مجموع، در موازنه جهاني وضع ما رو به پيش است.
◀️ گاهي تصور ميشود که اين مظاهر تمدن غرب که در جامعه وجود دارد، درونجوش است! اينگونه نيست، بلکه مظاهر تمدن غرب در جامعه ما برونجوش است؛ يعني از بيرون به ما تحميل ميشود. آنوقت که شوروي با آمريکا جنگ سرد داشت تنها يک راديوي تکموج بر عليه شوروي وجود داشت، ولي امروز انقلاب اسلامي با هزاران کانال ماهوارهاي و با سايتها و شبکههاي مجازي دشمن مواجه است و در عين حال انقلاب اسلامي مسير خود را طي ميکند. آنها سعي ميکنند هويت غربي را به الگوهاي فراگير و سبک زندگي تبديل کنند، اما در عين حال، پرچم انقلاب اسلامي به دست اين ملت هنوز بر فراز است. پس، انقلاب اسلامي در اين جنگ پيروز است و آنها نتوانستهاند مظاهر تمدن غرب را در لايههاي عميق هويتي ما نفوذ دهند که اگر نفوذ ميدادند معناي آن، اعراض از انقلاب اسلامي و به رسميت شناختن استکبار غرب بود.
◀️ ما در خلأ زندگي نميکنيم، بلکه در فضاي عيني درگيري با تمدن غرب هستيم و طبيعي است که در اين درگيري، هم ضربه ميزنيم و هم ضربه هم ميخوريم؛ «إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ». و در مجموع، در اين چند دهه، ما غالب بودهايم و پيشرفت داشتهايم؛ ما هم در متن سبک زندگي و فرهنگ غرب، نفوذ کردهايم و گرايش به معنويت، اخلاق و عرفان در غرب، متأثر از انقلاب اسلامی است».
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست»
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ "«دین» یعنی جریانِ «اُلوهیّت، ولایت و شریعت». «دینداری» یعنی «تألُّهِ به اُلوهیِت، تولّیِ به ولایت و تشرُّعِ به شریعت».
◀️ باطن دينداري، پذيرش ولايت و توحید است كه اين پذيرش ولايت و توحيد، در سرشت انسان هم آرام آرام جاری میشود. سرشت انسان گاهی نوراني است و گاهي هم ظلماني است. اما در عين حال اين مناسك ظاهري هم بايد باشد.
تمسك به اين ظواهر، طريق تمسك به باطن دين است و نميشود نسبت به اين ظواهر تمسك نكرد و باطن دين را دارا بود. يعني لااُباليگري نسبت به اين ظواهر با ايمان سازگار نيست! كمااينكه از آن طرف هم اگر كسي ظواهر را بدون تولي به باطن به جا بياورد، نتيجهاي ندارد و عبادت خداي متعال واقع نميشود. عبادت خداي متعال، روح و باطنش پذيرش ولايت حقه و سرّش سجده در مقابل خداي متعال است. تعظيم اولياء الهي و سجده در مقابل خداي متعال، باطن عبوديت و بندگي است و اين مناسك، مناسك ظاهري است. لذا اگر آن مناسك باطني نباشد، مثل عبادت بدون نيت است.
◀️ اشکال اول اين است كه ما فرع و اصل را با همديگر اشتباه بگيريم و خيال كنيم اساس دين، عمل به ظواهر است... . اين طرز فکر در بعضي افراد وجود دارد که خيلي جاي تعجب است و همه شنيدهاند؛ از سيد جمال نقل شده است که وقتي به غرب رفته و برگشته بود، گفته بود: «آنجا اسلام بود و مسلمان نبود. اينجا مسلمان هست ولي اسلام نيست»!
[مُنکِر تلاشها و مبارزات سیدجمال الدین نیستیم، ولی این سخنِ او (اگر واقعا چنین حرفی زده باشد)، پذیرفتنی نیست. این حرف] همان خلط ظاهر و باطن است. حداكثر چيزي كه آنجا بوده، ظواهر بوده است. البته ظواهر شريعت هم نبوده. من معتقد به اين نيستم. آنچه كه آنجا هست، تقواي مادي است، نه تقواي الهي. اين حدود را براي رسيدن به اهداف مادي رعايت مي كنند. انگيزه، الهي نيست. بر فرض اگر چيزي هم باشد، ميشود ظواهر. خلط بين ظواهر و باطن نباید کرد.
◀️ تمدن امروزِ غرب با صداي بلند فرياد ميزند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفيسازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. نمیتوان با استفاده از این تعبیر که «اسلام را در آنجا ديدم مسلمان نديدم»، تمدن امروز غرب را تایید کرد. مگر اسلام با سکولاريزم جمع ميشود؟! بله، ممکن است در کاخ فرعون هم مؤمنانی پيدا شوند و يا صفت خوب در يک کافر هم پيدا شود. اين غير از اين مطلب است که اين تمدن، تمدني باشد که روح اسلام در آن جريان داشته باشد. اگر بر سردرِ تمدن غرب «بسم الله» نوشتيم که اسلامي نميشود."
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 كسی كه با ولیِّ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت میشود.
📢 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع میشود، آبرویِ دروغین درست میکند و مردم را فریب میدهد و در مقابلِ ولیّالله قرار میدهد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«كسی كه عداوت با ولیّالله دارد، عباداتش هم معصيت است؛ عباداتش خرج توسعه ولايت اولياء طاغوت میشود، خرج طريق ضلال میشود.
عبادتی که در جبهه معاويه واقع میشود، از گناه اهل معصیتی كه در جبهه معاويه نيستند، بدتر است. چرا؟ چون اين عبادت، جبهه معاویه را آبرومند میكند؛ وجهه برايش درست میكند تا مردم را فريب دهد.
مثل ابوموسی اشعری كه قاری و حافظ قرآن است و دائم ختم قرآن میكند؛ این آبرويی که به دروغ كسب كرده ـ چون همه عباداتش برای حب نفس است؛ مثل ابليس كه برای حب نفس عبادت میكرد ـ او را در مقابل ولیّالله، يك «قطب» میكند؛ بعد هم با وجود اینکه امیرالمؤمنین(ع) حاضر نيستند او را حَكَم قرار دهند، او حَكَم میشود؛ نمیگويد حضرت (ع) راضي نيستند. پیش از حکمیت هم، با انزوا و کنارهگیری میخواهد بگوید راه درست همين است كه گوشهای بنشينيم و قرآن بخوانيم و وارد جنگ اميرالمؤمنین(ع) و معاويه نشويم!»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعهای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمیآورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می شوند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ «شرایع و مناسک، لازم هستند و حتی هیچ مکروهی را نمیشود کم و زیاد کرد چه برسد به حرام؛ و هیچ مستحبی را نمیشود کم و زیاد کرد تا چه رسد به واجبات؛ اما اگر شرایع را اصل قرار دادید و ولایت را حذف کردید، آن وقت ممکن است این شرایع، یک پوششی بر حاکمیت باطل بشوند؛ یعنی ممکن است آنها از شما بیشتر نماز بخوانند و در اجرای بعضی از حدود و احکام، بیشتر اهتمام بورزند، اما اما ملتزم به امامت و ولایت نباشند.
مناسک شرعی، در واقع مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعهای بدون امام، اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمیآورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می شوند؛ زیرا آنچه در جامعه جاری میشود ولایت باطل در پوشش بعضی از شرایع خواهد بود.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین میرود. در روایت آمده است که خوبیهای امامِ عادل، بدیهای طرفدارانش را میپوشاند و بدیهای امامِ جائر، خوبیهای طرفدارنش را از بین میبرد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
◀️ "روایتی از ابنابییعفور نقل شده که به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد: من با مردم معاشرت دارم و تعجب میکنم که گاهی دوستان شما رفتار بدی دارند، ولی از آن طرف، دشمنان شما اهل امانت و اهل صدقاند؛ راوی میگوید حضرت یک نگاه غضبآلود به من کردند و فرمودند: «لَا دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لَا عَتْبَ عَلَى هَؤُلَاء» (آنها دین ندارند و اینها هم سرزنش نمیشوند). من خیلی حیرت کردم. حضرت در ادامه، فرمودند: «أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» (قرآن نخواندی که «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»؟).
◀️ آنهایی که دنبال امام عادل میروند و در این موضوع به حرف خدا گوش میدهند و تبعیت میکنند، خدای متعال خودش ولایت آنها را به عهده میگیرد و آنها را از ظلمات به سمت نور بیرون میبرد (همه گناهان و صفات رذیله، ظلماتاند). بعضی، حتی نور اسلام هم داشتند ولی چون به دنبال امام جائر رفتند، همان حقایق هم از آنها گرفته میشود.
◀️ در بعضی روایات، تعبیر این است که: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَة».
◀️ در بعضی روایاتِ دیگر، دلیل آن را اینگونه توضیح دادند که: «لِأَنَّ سَيِّئَاتِ الْإِمَامِ الْجَائِرِ تَغْمِرُ حَسَنَاتِ أَوْلِيَائِهِ، وَ حَسَنَاتِ الْإِمَامِ الْعَادِلِ تَغْمِرُ سَيِّئَاتِ أَوْلِيَائِهِ» (چون: خوبیهای امامِ عادل بدیهای طرفدارانش را میپوشاند و بدیهای ائمۀ جور خوبیهای طرفدارنش را از بین میبرد."
☑️ @mirbaqeri_ir