eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
313 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 آیت‌الله میرباقری در همایش «تبلیغ نو»: 🔸 امروز در حوزه، پژوهش‌هایی در مسائل مختلف انجام می‌شود و حاصل آن، علومی مثل تفسیر، علم اصول و علم کلام و... است؛ اما در بین همه اینها، دانشی که روی آن تمرکز شده و مستند است، فقه است. فقه یعنی دانشی که تلاش شده به حجیت برسد. حوزه در این بازه زمانی هزار و چند صد ساله تلاش کرده، فقهی تحویل جامعه بدهد که نتیجه آن سبک زندگی مردم باشد. تلاش شده که این فقه به حجیت برسد، اما این کار به‌صورت جدی در سایر موضوعات مانند تفسیر و کلام وجود ندارد. 🔸 امروز این فقه جایگاه خوبی در بین مردم دارد و مبلغین از همین فقه که دارای پشتوانه علمی است، مسائل دینی و شرعی را بیان می‌کنند. 🔸 البته در همین حوزه فقه با این که تلاش خوبی کردیم، ولی شاهد کاستی و نواقصی هستیم، لذا کاستی‌ها سبب شده، امروز فقه موجود ما آنچنان که هست نتواند نیازمندی موجود را کفایت و حل کند. مراد این می‌باشد که سطح دیگری از مسائل هست که باید به آن پاسخ داده شود. اگر تفقه دین را نتوانیم ارتقاء ببخشیم، نمی‌توانیم اداره جامعه را دینی کنیم. مراد این نیست که در همه موارد باید فقه باشد، باید علوم دیگر هم باشد. ولی تفقه دینی باید در مقیاس دنیای معاصر به‌روز باشد. 🔸 اگر قرار است فقه به عرصه سرپرستی اداره اجتماعی وارد شود، باید تفقه دیگری اتفاق بیفتد تا بتواند پاسخگو باشد. این رساله‌ای که ما داریم، احکام اداره جامعه نیست و امروز احکام در مقیاس اداره، استنباط نشده و این مأموریت امروز حوزه است که این کار را انجام دهد. ما در این عرصه، نواقص جدی داریم و این امر موجب شده، مُبلغ هم از ابزار لازم برای حضور در اداره و سرپرستی جامعه برخوردار نباشد. 🔸 امروز در حوزه‌هایی چون کلام و اخلاق، همین ایراد وجود دارد و نتوانسته به درستی اثرگذار باشد. این نشان می‌دهد که در عرصه های دیگر، تفقه کامل نداریم. امروز نیازمند به علم کلام، اخلاق و تبلیغی هستیم که بتواند برای مدیران خط حرکت ترسیم و برای عموم جامعه موضع‌گیری تمدنی ایجاد کند. 🔸 آیا امروز سطحی از اعتقادات که به مردم ارائه می کنیم، برای موضع‌گیری تمدنی کفایت می‌کند، قطعا کفایت نمی‌کند. اگر قرار باشد، جوان و مؤمن را به موضع‌گیری آگاهانه نسبت به مسائل پیرامونی برساند، احتیاج به استنباط گسترده در مسائل مختلف داریم. باید تفقه دینی اخلاق و حکمت را ارتقاء بخشد و به مرحله اداره اجتماعی برساند. 🔸 سخن ما این است که امروز دست ما به لحاظ محتوا برای تبلیغ پر است، اما در حوزه فقه، کلام و اخلاق دست ما خالی است. مبلغ می‌خواهد مسئله بگوید، به راحتی بیان می‌کند، اما همین مبلّغ، بخواهد برای مدیریت اجتماع حرف بزند، می‌بیند، حرفی برای گفتن ندارد. البته محتوای اخلاقی داریم، ولی باید در سطحی باشد که بتواند اداره اجتماع کند و شبهات را پاسخ دهد. 🔸 بسیاری از شبهاتی که ذهن جوانان ما را پر کرده است، سؤالات تخصصی است. جوان دانشجو، روانشناسی تخصصی می‌خواند و در این حوزه برای او شبهه پیش می‌آید. وقتی شبهه تخصصی شد، باید تبلیغ تخصصی شود. تبلیغ باید به نقطه‌ای برسد که بتواند در بحران‌های اجتماعی وارد شود و مدیریت کند. 🔸 ما احتیاج به عقبه علمی و پژوهشی داریم که بتوانیم از این عقبه برای اداره اجتماع و جامعه بهره ببریم. تبلیغ ما باید به این مرحله برسد. این نیاز امروز تبلیغ است. باید برای این مسئله کار جدی کرد و برای آینده پیش رو برنامه ریزی قوی شود. 🔸 ما با دشمنی مواجه هستیم که در عرصه تمدنی تولید دانش کرده و برای ده سال بعدی هم در حال تولید برنامه است. تبلیغ باید به این مرحله برسد که بتواند این نیازمندی را پاسخ دهد. 🔸 تبلیغ نیاز به شبکه استنباط و عقبه علمی فقه و علوم انسانی دارد. حوزه علمیه، باید سطح فقهی خود را به سطح فقه تمدن‌ساز و کلام تمدن‌ساز و فقه اداره ارتقاء دهد تا بتواند پاسخگوی نیازمندی مدیریت جامعه امروز باشد. ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 چند نکته درباره اهمیت نظام فکری و بینش اعتقادی 🌀 مسائل فکری اسلام باید به‌صورت پیوسته و به‌عنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2230 🌀 ضرورت آموزش نظام فکری و بینش اعتقادی به دانش‌آموزان ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2239 🌀 باید یک نظام فکری و بینش اعتقادی به جامعه بدهیم، نه اندیشه‌های از هم جدا و بسته‌های از هم گسسته./ نظام فکری باید «اضطرار به دین» و «تبرّی از دشمن» را ایجاد کند و گسترش دهد. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/1928 🌀 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانش‌آموزانِ مدارس و دبیرستان‌ها ارائه نداده‌اید، آن‌ها به‌گونه‏‌های مختلف، بازیچۀ لیبرال‌ها و منحرفین خواهند شد. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2240 🌀 اگر ما مستقيماً وارد طرح تحلیل‌ها و اندیشه‌های اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ولی پیش از آن، ریشه‌های اعتقادی و معارفی‌اش را برای نسل کنونی تبیین نکرده باشیم، حرکت او مستمر نخواهد بود و دوام نخواهد داشت و نخواهد توانست يک‌دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي (همچون جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...) را بر روي دوش خود تحمل کند. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4607
💥 اگر ما مستقيماً وارد طرح تحلیل‌ها و اندیشه‌های اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ولی پیش از آن، ریشه‌های اعتقادی و معارفی‌اش را برای نسل کنونی تبیین نکرده باشیم، حرکت او مستمر نخواهد بود و دوام نخواهد داشت و نخواهد توانست يک‌دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي (همچون جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...) را بر روي دوش خود تحمل کند. 🔵 آیت‌الله میرباقری: 🔶 موضوعات آموزش و تبليغ بايد داراي چند خصوصيت ذيل باشد: اولاً بايد موضوعاتي باشند كه واقعاً بتواند ريشه‏هاي معنويت و ايمان را در ميان مخاطبان خود تقويت كند، نگاه مخاطبان را از يك نگاه سطحي تغيير بدهد و يك بينش عميقی نسبت به مجموعه اعتقادات و معارف ايجاد نمايد. ثانياً ارتباط با زندگي اجتماعي و روز آنها نيز ايجاد کند. هر كدام از اين دو خصيصه نباشد، نقص وجود دارد. يعني اگر ما مستقيماً وارد مباحث روز اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ريشه ندارد. وقتي ريشه نداشت، مستمر نيست و دوام ندارد. از آن طرف هم اگر واقعاً مبلغ مباحث عميق را مطرح كند و ريشه‏ها را درست كند امّا ارتباط آن را با موضع‏گيري زندگي فرد روشن نكند ـ اگر چه كار خودش را مي‏كند ـ تأثير جدي نخواهد داشت. يعني اگر فرد نتواند رابطه اعتقادات با عمل اجتماعي خودش را معين كند، در زندگي اجتماعي دچار مشكلات جدّي خواهد شد. 🔶 اگر ما نتوانيم رابطه موضع‏گيري اجتماعي را با اعتقادات معنوي و سنتي جامعه تمام كنيم و اگر نتوانيم يك ريشه‏هایي ايجاد كنيم كه اين بدنه را بكشد، اين بدنه سنگين نمي‏تواند روي ريشه ضعيف بند بشود. شما مي‏خواهيد يك دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي روي دوش افراد بگذاريد، مي‏گوئيد جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...، حالا مي‏خواهيد اين انسان را به حركت در بياوريد اما با كدام انگيزه؟ چه انگيزه‏اي را مي‏توانيد ايجاد كنيد كه بتواند بار اين همه سياست را بكشد؟ خدا رحمت كند مرحوم حاج شيخ علي صفائي(ره) مي‏فرمود: اين چنگي كه شما به ديوار زديد نمي‏تواند اين وزنه گوشت را تحمّل كند! 🔶 در نگاه بعضي از دوستان، جنبه اجتماعي كار براي آنها خيلي مهم است كه واقعا هم مهم است و اصلاً نبايد كم‌رنگ بشود، يعني نگاه به شرايط عيني داشتن و عمل اجتماعي جامعه را بسامان كردن، اين نكته خيلي مهم است، ولي آن پايگاهي كه بايد براي بحث تعبيه بشود كه از آن پايگاه بشود بار را بر دوش جامعه گذاشت، بینش اعتقادی و معارفی است. اگر شما نتوانيد آن پايگاه را تعبيه كنيد، جامعه نمي‏تواند آن بار را بكشد. به عنوان نمونه مي‏خواهيد ولايت مطلقه فقيه و لوازم آن را در جامعه بياوريد ـ كه لوازم بسيار عظيمي دارد و يك تحولات عظيمي به‌دنبال آن اتفاق مي‏افتد ـ حالا مي‏خواهيد روي چه سوار كنيد؟ اگر نتوانيد پايگاه معنوي آن را درست كنيد كه بتواند اين همه بار را تحمل كند، قاعدتاً اين حر‌ف‌ها در محدوده زبان مي‏ماند و دوام تاريخي هم پيدا نمي‏كند. 🔶 بنابراين بايد از يك جاي ديگري شروع كنيد. يعني ابتدا بايد نگاه آنها را به دين و ولايت الهيه و تاریخ را تغيير بدهيد. و از شئون ولايت الهيه در مرحله خُرد، ولايت اجتماعي مي‏شود. تا این نگاه‌ها اصلاح نشود، قاعدتاً چيزي هم اصلاح نمي‏شود و ريشه آن را هم بايد در اعتقادات بگذاريد نه در فلسفه. جامعه يك پايگاه اعتقادي دارد كه براي همه، تاريخي شده است و به آن ايمان دارد و در فطرت اوست. كلمات نوراني وحي و اعتقاد به وحي در جامعه يك امر راسخي است. شما پايه آن را در فلسفه نگذاريد. نمي‏گويم فلسفه لازم نيست، ولي آن چيزي كه باعث مي‏شود بار سنگين لوازم اين بحث را تحمل كند، اين است كه ارتباطش با بنيادهاي اعتقادي تمام بشود. و اگر تمام نشود، افراد نمي‏تواند تحمل كند. ممكن است در مرحله‏اي زير اين بار سنگين برود امّا دوباره رها مي‏كند و مي‏رود؛ چه دانشگاهي، چه حوزوي و چه بدنه جامعه.» (۱۳‌۸۳) ☑️ @mirbaqeri_ir
آشنایی بیشتر با مدرسۀ حکمت2.pdf
236.3K
📜 معرفی مدرسه فکری حکمت (درآمدی بر دورۀ آموزشی بینش معارفی) 🔗 لینک اطلاعیۀ ثبت‌نام در دورۀ تابستانی بینش معارفی: ⏩ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4610 ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 «بینش معارفی» 🔰 : ♦️۲۴ تیر الی ۵ مرداد 🔰 : ♦️ ویژه طلاب برادر ♦️ پایه پنجم تا هشتم 🔰 : 🔸 ولایت، حلقۀ واسطۀ توحید و شریعت 🔸 تاریخ، جولانگاه تقابل دو طرح تاریخ 🔸 نسبت‌‌سنجی دین حداکثر با دولت مدرن 🔸 استراتژی درگیری تمدنی اسلام و غرب 🔸 نرم‌افزارهای تحقق دین در عصر جدید 🔗 لینک معرفی دوره و ثبت‌نام 🌐 jariehekmat.com/ ✉️ راه ارتباطی در ایتا 🆔 eitaa.com/Tasobhezohoor ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 ادمین: دورۀ کوتاه‌مدتِ «بینش معارفی» فرصتی است برای آشنایی با کلیات طرح فکری و نظام اندیشۀ آیت‌الله میرباقری (ولایت الهیه، حکمت تاریخ، حکمت حکومت، نهضت فاطمی، نهضت عاشورا، غرب‌شناسی، رسالت طلبگی، بیانیه گام دوم و...) 🔗 لینک ثبت‌نام + معرفی دوره: 🌐 www.jariehekmat.com/
امام جواد(ع) در همان سن نُه‌سالگی مثل امیرالمؤمنین علیه‌السلام و مثل پدرشان امام رضا ارواحنا‌فداه امامت کردند و در سرپرستی جامعه شیعه هیچ کم نگذاشتند و به دوست و دشمن اثبات کردند که امامت، سلطنت و پادشاهی نیست و یک مقام حقیقی است («إِنَّ الْإِمَامَةَ خِلَافَةُ اللَّهِ  وَ خِلَافَةُ الرَّسُولِ...»). ☑️ @mirbaqeri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜عجیب بودن در سن 9 سالگی، نشان از ضعف ماست. آیات الهی تکمیل است. اگر هنوز بعضی ایمان نیاوردند نشان از ضعف دستگاه الهی یا تمام نبودن حجت خدا نیست. علیه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیت‌الله میرباقری | مراسم عزاداری شهادت امام جواد علیه السّلام ️🗓چهارشنبه ۸ تیر ۱۴‌۰۱ | ۲۹ ذی‌القعده ١٤‌٤٣ ️📌حسینیه ریحانة الحسین سلام الله علیها ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش تبلیغ نو ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «اندیشه و تفکر در پرتو قرآن» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 وقتی حق و باطل ممزوج می‌شود، شیطان فرصت استیلا پیدا می‌کند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔹 «وجود مقدس امیرالمومنین در خطبه پنجاه نهج‌البلاغه فرمودند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ إ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى». هیچ وقت باطل، خودش را به صورت خالص عرضه نمی‌کند. آغاز فتنه‌ها از پیروی از اهواء است و بدعت‌ها از همین‌جا شروع می‌شود. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمی‌کنند و اگر لباس باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع می‌شود و نمی‌توانند بر علیه حق حرف بزنند. 🔹 کار جبهه باطل در تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته می‌کند و سعی می‌کند یک لباس باطلی بر آن بپوشاند که با هم خلط و ممزوج می‌شوند. دستگاه باطل با این کار، هم زبان اعتراض را به حق باز می‌کند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل می‌کند. این فتنه آن‌قدر سنگین است که کار سخت می‌شود و استیلای شیطان اینگونه واقع می‌شود. در این فتنه ابلیس آنهایی که از قبل خدای متعال برای آنها خیری در نظر گرفته فقط اهل نجات‌اند. 🔹 تفکیک این آمیختگی هم فقط کار امام معصوم است، زیرا آنها به هیچ وجه حاضر نیستند خودشان را از حق جدا کنند، چون اگر خالص شوند دیگر مورد قبول نیستند و منزوی می شوند و جایگاهشان هم جهنم است. این آمیختگی در ارواح و مظاهر عینی حیات اجتماعی کفار است که باید تفکیک بشود. در سوره بینه همین مطلب توضیح داده شده که حضرت این اختلاط و آمیختگی را بر مدار کتاب و بینه و امام جدا می‌کنند. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 عرفه جزو افضل ايام سال است، و افضل اعمال عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «عرفه جزو افضل ايام سال است، و افضل اعمال عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) است و آثار خاصی هم دارد. در روايت آمده: کسی که در روز عرفه سيدالشهدا(ع) را زيارت کند زائر خدا در فوق عرش می‌شود («زار الله فوق عرشه»). لذا خود را آماده زيارت کنيم که محور سلوک و تهذيب ما همين زيارت است. إن الحسين مصباح الهدی و سفينة النجاة. در دريای طوفانی که ابليس و شياطين ايجاد کرده‌اند و در فضای ظلمانی و امواج فتنه‌های آنها و در مقابل اين شدت ظلمت آنها، تنها چراغ و پناه، وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به امام حسين(ع) برسانيم؛ اگر اين کار را کرديم ان‌شاءالله درب سلوک عرفات و بعد با عيد قربان باز بشود». ☑️ @mirbaqeri_ir
«کسانی که در شب و روز عرفه از وادی سیدالشهداء به‌سمت خدای متعال می‌روند، مقرب‌تر از کسانی هستند که از وادی عرفات به‌سمت خدای متعال می‌روند. اگرچه در آنجا هم واسطۀ در حرکت ما به‌سمت خدای متعال، معصوم است، ولي باز هم اگر کسی از وادی کربلا حرکت کند زودتر مورد توجه و عنایت خدای متعال قرار می‌گیرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 روز عید، روز رجوع به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و روز تجدید عهد با آن حضرت است. «روز عید رجوع به امام و توجه به ایشان است. در این چهار تا عیدی که ما داریم، جمعه، فطر، قربان و غدیر، دعای ندبه خواندن وارد شده است و توجه به امام زمان از طریق این دعا فوق‌العاده است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفۀ رسانه .pdf
8.79M
📜 گفتاری از آیت‌الله میرباقری با عنوان: «فلسفۀ رسانه و نسبت دین و رسانۀ مدرن (PDF) ⚡️ فناوری‌ها پیکرۀ منفصلِ اراده‌های اجتماعی هستند که: کاملاً ایدئولوژیک احساس می‌کنند، ایدئولوژیک فکر می‌کنند و ایدئولوژیک عمل می‌کنند. یعنی شما روح ایدئولوژی مدرنیته را در فناوری‌اش می‌بینید. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شکر نعمت غدیر این است که در کاروان امام زمان(عجل الله فرجه) قرار بگیریم و در چارچوب طرح امام زمان(سلام الله عليه) حرکت کنیم و در مقابل طرح آن حضرت، طرح دیگری مطرح نکنیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 برنامه‏ريزی‌ها در خصوص مبارزه با بدحجابی، اگر معطوف به فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدان‏های جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد. «مسئله پوشش يکی از لبه‏های تيز درگيری تمدن اسلام و تمدن غرب است. اگر اين دوران، دوران جنگ تمدن‏ها معرفي شد، منظور فقط جنگ نظامی نيست بلكه مهم‏ترين عرصۀ آن، جنگ فرهنگی است. يکی از مهم‏ترين ابعاد جنگ فرهنگی نيز مسئله پوشش و آرايش است. اگر برنامه‏ريزی‌ها در اين خصوص معطوف به گسترش فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدان‏های جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد. البته با اين بهانه كه مسئله لباس يک مقوله فرهنگی است نبايد مانع اقدامات اجتماعی شد؛ با اين وجود، اقدامات اجتماعی نيز بدون داشتن يک نقشۀ جامع فرهنگی، بی‌نتيجه يا کم‌اثر خواهد بود. بنابراين چنانكه گفته شد يكی از مهم‏ترين عواملي که به بدحجابی بدلباسی دامن می‌زند، امپراطوری استکبار جهانی و عامل ديگر، ادامه آن جريان در دنيای اسلام، به ويژه سکولاريست‏های ميانه‏رويی هستند که معتقد به يک مذهب حداقلی می‌باشند؛ جريانی که در نهايت به اباحه‏گری مطلق منجر می‌شود. متأسفانه اين جريان در رسانه‏های عمومي كشور از جمله رسانه‏های تصويری نفوذ کرده است. البته اقدامات فراوان و ارزشمندی که مديران و هنرمندان كشور برای اسلامی کردن رسانه و هنر انجام داده‏اند قابل قدردانی است اما ترديدی نيست كه يک جريان سکولاريسم پنهان در رسانه‏های كشور به‌ويژه در رسانه‏های تصويری در حال فعاليت است. به عبارت دیگر، غرض، ناديده گرفتن تلاش‏های مثبت و فراوان مسئولان و هنرمندان رسانه‌ها نيست. اما بی‌ترديد در مجموعه برنامه‏ريزان و تصميم‏سازان رسانه‌ها يک شبکۀ خودآگاه و ناخودآگاه سکولاريستی وجود دارد که برای گسترش بدحجابی، بدلباسی، تغيير فرهنگ عفاف و حجاب و تغيير فرهنگ رابطۀ زن و مرد برنامه‏ريزی می‌كند. امروز چه کسانی و با چه پوشش و حجابی در رسانه‏های نوشتاری و مجلات به عنوان الگو و قهرمان معرفي مي‏شوند؟ با اين اوصاف چگونه می‌توان به جوان گفت که مانند اين شخصيت باش ولی مانند او لباس نپوش و مانند او آرايش نکن! چرا به جوان گفته می‌شود که مدل پوشاک، مدل و مدل لباس تو نبايد مدل غربی باشد در حالی که در برنامه‌های ديگر، غربی‌ها مدام به‌عنوان افراد توسعه‌يافته و پيشرفته به او معرفی می‌شوند! اگر غربی‌ها پيشرفته هستند، پس لباس، پوشاک، روابط اقشار و روابط اجتماعی آنها هم خوب است!!‌». (۱۳‌۹۲) 🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638 ☑️ @mirbaqeri_ir