eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
416 ویدیو
141 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه و تفکر در پرتو قرآن .mp3
7.59M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «اندیشه و تفکر در پرتو قرآن» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 وقتی حق و باطل ممزوج می‌شود، شیطان فرصت استیلا پیدا می‌کند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔹 «وجود مقدس امیرالمومنین در خطبه پنجاه نهج‌البلاغه فرمودند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ إ وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى». هیچ وقت باطل، خودش را به صورت خالص عرضه نمی‌کند. آغاز فتنه‌ها از پیروی از اهواء است و بدعت‌ها از همین‌جا شروع می‌شود. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمی‌کنند و اگر لباس باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع می‌شود و نمی‌توانند بر علیه حق حرف بزنند. 🔹 کار جبهه باطل در تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته می‌کند و سعی می‌کند یک لباس باطلی بر آن بپوشاند که با هم خلط و ممزوج می‌شوند. دستگاه باطل با این کار، هم زبان اعتراض را به حق باز می‌کند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل می‌کند. این فتنه آن‌قدر سنگین است که کار سخت می‌شود و استیلای شیطان اینگونه واقع می‌شود. در این فتنه ابلیس آنهایی که از قبل خدای متعال برای آنها خیری در نظر گرفته فقط اهل نجات‌اند. 🔹 تفکیک این آمیختگی هم فقط کار امام معصوم است، زیرا آنها به هیچ وجه حاضر نیستند خودشان را از حق جدا کنند، چون اگر خالص شوند دیگر مورد قبول نیستند و منزوی می شوند و جایگاهشان هم جهنم است. این آمیختگی در ارواح و مظاهر عینی حیات اجتماعی کفار است که باید تفکیک بشود. در سوره بینه همین مطلب توضیح داده شده که حضرت این اختلاط و آمیختگی را بر مدار کتاب و بینه و امام جدا می‌کنند. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 عرفه جزو افضل ايام سال است، و افضل اعمال عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «عرفه جزو افضل ايام سال است، و افضل اعمال عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) است و آثار خاصی هم دارد. در روايت آمده: کسی که در روز عرفه سيدالشهدا(ع) را زيارت کند زائر خدا در فوق عرش می‌شود («زار الله فوق عرشه»). لذا خود را آماده زيارت کنيم که محور سلوک و تهذيب ما همين زيارت است. إن الحسين مصباح الهدی و سفينة النجاة. در دريای طوفانی که ابليس و شياطين ايجاد کرده‌اند و در فضای ظلمانی و امواج فتنه‌های آنها و در مقابل اين شدت ظلمت آنها، تنها چراغ و پناه، وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به امام حسين(ع) برسانيم؛ اگر اين کار را کرديم ان‌شاءالله درب سلوک عرفات و بعد با عيد قربان باز بشود». ☑️ @mirbaqeri_ir
«کسانی که در شب و روز عرفه از وادی سیدالشهداء به‌سمت خدای متعال می‌روند، مقرب‌تر از کسانی هستند که از وادی عرفات به‌سمت خدای متعال می‌روند. اگرچه در آنجا هم واسطۀ در حرکت ما به‌سمت خدای متعال، معصوم است، ولي باز هم اگر کسی از وادی کربلا حرکت کند زودتر مورد توجه و عنایت خدای متعال قرار می‌گیرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 روز عید، روز رجوع به امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) و روز تجدید عهد با آن حضرت است. «روز عید رجوع به امام و توجه به ایشان است. در این چهار تا عیدی که ما داریم، جمعه، فطر، قربان و غدیر، دعای ندبه خواندن وارد شده است و توجه به امام زمان از طریق این دعا فوق‌العاده است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فلسفۀ رسانه .pdf
8.79M
📜 گفتاری از آیت‌الله میرباقری با عنوان: «فلسفۀ رسانه و نسبت دین و رسانۀ مدرن (PDF) ⚡️ فناوری‌ها پیکرۀ منفصلِ اراده‌های اجتماعی هستند که: کاملاً ایدئولوژیک احساس می‌کنند، ایدئولوژیک فکر می‌کنند و ایدئولوژیک عمل می‌کنند. یعنی شما روح ایدئولوژی مدرنیته را در فناوری‌اش می‌بینید. ☑️ @mirbaqeri_ir
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شکر نعمت غدیر این است که در کاروان امام زمان(عجل الله فرجه) قرار بگیریم و در چارچوب طرح امام زمان(سلام الله عليه) حرکت کنیم و در مقابل طرح آن حضرت، طرح دیگری مطرح نکنیم. ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 برنامه‏ريزی‌ها در خصوص مبارزه با بدحجابی، اگر معطوف به فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدان‏های جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد. «مسئله پوشش يکی از لبه‏های تيز درگيری تمدن اسلام و تمدن غرب است. اگر اين دوران، دوران جنگ تمدن‏ها معرفي شد، منظور فقط جنگ نظامی نيست بلكه مهم‏ترين عرصۀ آن، جنگ فرهنگی است. يکی از مهم‏ترين ابعاد جنگ فرهنگی نيز مسئله پوشش و آرايش است. اگر برنامه‏ريزی‌ها در اين خصوص معطوف به گسترش فعاليت دشمن نباشد و به شناخت ميدان‏های جنگ با دشمن منتهی نشود، توفيق چندانی حاصل نخواهد شد. البته با اين بهانه كه مسئله لباس يک مقوله فرهنگی است نبايد مانع اقدامات اجتماعی شد؛ با اين وجود، اقدامات اجتماعی نيز بدون داشتن يک نقشۀ جامع فرهنگی، بی‌نتيجه يا کم‌اثر خواهد بود. بنابراين چنانكه گفته شد يكی از مهم‏ترين عواملي که به بدحجابی بدلباسی دامن می‌زند، امپراطوری استکبار جهانی و عامل ديگر، ادامه آن جريان در دنيای اسلام، به ويژه سکولاريست‏های ميانه‏رويی هستند که معتقد به يک مذهب حداقلی می‌باشند؛ جريانی که در نهايت به اباحه‏گری مطلق منجر می‌شود. متأسفانه اين جريان در رسانه‏های عمومي كشور از جمله رسانه‏های تصويری نفوذ کرده است. البته اقدامات فراوان و ارزشمندی که مديران و هنرمندان كشور برای اسلامی کردن رسانه و هنر انجام داده‏اند قابل قدردانی است اما ترديدی نيست كه يک جريان سکولاريسم پنهان در رسانه‏های كشور به‌ويژه در رسانه‏های تصويری در حال فعاليت است. به عبارت دیگر، غرض، ناديده گرفتن تلاش‏های مثبت و فراوان مسئولان و هنرمندان رسانه‌ها نيست. اما بی‌ترديد در مجموعه برنامه‏ريزان و تصميم‏سازان رسانه‌ها يک شبکۀ خودآگاه و ناخودآگاه سکولاريستی وجود دارد که برای گسترش بدحجابی، بدلباسی، تغيير فرهنگ عفاف و حجاب و تغيير فرهنگ رابطۀ زن و مرد برنامه‏ريزی می‌كند. امروز چه کسانی و با چه پوشش و حجابی در رسانه‏های نوشتاری و مجلات به عنوان الگو و قهرمان معرفي مي‏شوند؟ با اين اوصاف چگونه می‌توان به جوان گفت که مانند اين شخصيت باش ولی مانند او لباس نپوش و مانند او آرايش نکن! چرا به جوان گفته می‌شود که مدل پوشاک، مدل و مدل لباس تو نبايد مدل غربی باشد در حالی که در برنامه‌های ديگر، غربی‌ها مدام به‌عنوان افراد توسعه‌يافته و پيشرفته به او معرفی می‌شوند! اگر غربی‌ها پيشرفته هستند، پس لباس، پوشاک، روابط اقشار و روابط اجتماعی آنها هم خوب است!!‌». (۱۳‌۹۲) 🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638 ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 در حوزۀ پوشش و آرايش بايد يک اقدام به‌هم‌پيوسته و هماهنگ درون دنيای اسلام عليه جريان سکولاريسم و امپراطوری مادی غرب اتفاق بيفتد. يکی از اين اقدامات بايد عليه هنر و رسانۀ مادی شكل گيرد. «زن در هيچ دوره‏ای از ادوار تاريخ، حتی در دوره برده‏داری، به‌اندازه‏ای که امروز در غرب تحقير می‌شود و مورد خيانت قرار می‌گيرد، تحقير نشده است. غرب در يک برده‏داری پنهان و پيچيده که به شكل يک طلسم و جبر اجتماعی درآمده است با عنوان ارائه خدمات و توليد خدمت اجتماعی و با مجوز رسمی، بانوان را وارد ميدان فحشا می‌كند. زنان اروپايی تحت عنوان توسعه صنعت توريسم در بسياری از کشورهای اروپايی ابزار گسترش سرمايه‏داری شده‌اند و همۀ هويتشان در جهت گسترش سرمايه‏داری هزينه می‌شود. اين اتفاقی است كه در دوره برده‏داری هم نيفتاده است. غرب با وجود اين رسوايی، مدعی آزادی و حقوق بشر و حقوق زنان است! الگوی پيشنهادی سکولاريست‏های دنيای اسلام نيز برای زنان مسلمان، الگوی غربی است. بنابراين، مهم‏ترين منکر، امپراطوری غرب و دستگاه نظام استکباری است؛ لذا بايد با ضدارزش‏هایی که آنها ارزش می‌دانند مبارزه کرد تا امکان اقامۀ اخلاق اسلامی و مناسبات روابط اسلامی برقرار شود. وقتی غرب، محک و ميزان يک جوان را خراب می‌كند، جوان خوبی را بدی و بدی را خوبی می‌بيند. در اين صورت چگونه می‌توان خوبی را برای اين جوان تحليل كرد. به همين دليل ابتدا بايد نظامی را که اقامۀ منکر می‌کند و ميزان تشخيص را به هم می‌ريزد، از بين برد تا امکان اقامۀ پوشش اسلامی و عفاف فراهم شود. البته مقصود اين نيست که برنامه‏ريزی‌ها تا آنجا به هم پيوسته شود که امکان اقدام سلب گردد. در حوزۀ پوشش و آرايش بايد يک اقدام به هم پيوسته و هماهنگ درون دنيای اسلام عليه جريان سکولاريسم و امپراطوری مادی غرب اتفاق بيفتد. يکی از اين اقدامات بايد عليه هنر و رسانۀ مادی شكل گيرد. مسئولان رسانۀ ملی بايد مواظب نفوذ جريان سکولاريسم در رسانه باشند. بنابراين لازم است در کشور يک اتاق فکر در چنين مقياسی تشكيل شود تا درباره مسئله پوشش و آرايش در سطح اقدامات خرد تا کلان و توسعه و با نگاه به آيندۀ جهان برنامه‏ريزی كند. اگر در مبارزه با اين پديده‏ها، جريان سکولاريسم درون دنيای اسلام كه منكر را اقامه و اشاعه می‌كند رها شود و فقط با كساني كه در سطح خرد به منكر عمل می‌کنند برخورد شود، نه تنها توفيق چندانی از اين مبارزه حاصل نخواهد شد بلکه اين اقدامات به يک بحران اجتماعی تبديل می‌گردد. اگر غرب و تماميت تمدن غرب به عنوان يک تمدن ضد بشری معرفی نگردد، بی‌ترديد تناسبات انسانی آن در جامعه اسلامی رشد خواهد کرد؛ برای مثال در مبارزه با مواد مخدر، برخورد با خرده‌پاهايی که مصرف‌کننده هستند به‌تنهایی بی‌فايده است؛ در حقيقت بايد با كسانی که مواد مخدر را توليد و توزيع می‌کنند و يا با كسانی که فرهنگ تخدير و مواد مخدر را در جهان اشاعه می‌دهند، مبارزه كرد. كساني كه دنيا را مادي تعريف می‌کنند و فرهنگ مصرف را اشاعه می‌دهند، اقامه‌کنندۀ مواد مخدر و روان‌گردان‌ها هستند؛ بنابراين در مبارزه با منكر نبايد كسانی را كه اقامه و اشاعه منكر می‌كنند رها كرد و تنها با عاملان خُرد برخورد كرد. اين شيوۀ صحيحی برای مبارزه نيست. هرچند که امر به معروف زبانی و اقدامات جزئی هم ضروری و لازم هستند اما بی‌ترديد بايد اقدامات هماهنگ در مقياس صحنۀ جنگ دشمن طراحی كرد و با هماهنگی در اين اقدامات به نتيجۀ مطلوب رسيد.» (۱۳‌۹۲) 🖇 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4638 ☑️ @mirbaqeri_ir