eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
318 ویدیو
127 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 امام سجاد(ع) دو اقدام را به انجام رساندند: یکی ایجاد یک معنویت حقیقی در تاریخ اسلام، و دیگری، احیای گرایش به اهل بیت(ع) بر محور سید الشهداء(ع). 📢 تربیت انسان به این است که یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد. «امام سجاد(ع) دو اقدام را به انجام رساندند: یکی ایجاد یک معنویت حقیقی در تاریخ اسلام، و دیگری، احیای گرایش به اهل بیت(ع) بر محور سید الشهداء(ع). یکی از کارهای ایشان که جزء عبادات علنی امام سجاد(ع) بود بکاء بر سیدالشهداء(ع) است. گاهی به نظر می‌رسد که این چه مبارزه‌ای است؟ گریه، مبارزه مسن‌ها و پیرمردها و پیرزن‌ها است! در‌حالی‌که این‌گونه نیست. این درک از کار حضرت سجاد(ع) غلط است. برخی از انقلابی‌های قبل انقلاب اسلامی، می‌گفتند «چرا از مردم اشک می‌گیرید، اسلحه به دستشان بدهید!». متوجه نبودند که اسلحه را مارکسیست‌ها هم می‌دهند! کشته دنیا که به دردی نمی‌خورد. اگر بخواهید آدمی تربیت کنید که هستی‌اش را برای امام و در راه ولایت بدهد باید یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، صاف شده باشد و حق و باطل را شناخته باشد، انگیزه جهادش درست شده باشد. زیارت عاشورا همین است، انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد می‌کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔳 پنج سخنرانی استاد میرباقری در فاطمیۀ حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ⬇️⬇️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری (در فاطمیۀ حضرت ولی عصر (عج)) ◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم 📅 روز ششم | ۱۳/مرداد/۱۴‌۰۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری (در فاطمیۀ حضرت ولی عصر (عج)) ◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم 📅 روز هفتم | ۱۴/مرداد/۱۴‌۰۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری (در فاطمیۀ حضرت ولی عصر (عج)) ◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم 📅 روز هشتم | ۱۵/مرداد/۱۴‌۰۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری (در فاطمیۀ حضرت ولی عصر (عج)) ◼️ مراسم عزاداری محرم ۱۴‌۴۴ 📅 روز یازدهم | ۱۸/مرداد/۱۴‌۰۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری (در فاطمیۀ حضرت ولی عصر (عج)) ◼️ مراسم عزاداری محرم ۱۴‌۴۴ 📅 روز دوازدهم | ۱۹/مرداد/۱۴‌۰۱
چند تصویر از فاطمیۀ حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔲 متن کامل و صوت جلسات هیئت ثارالله (6-1) 📜 شب اول: تبیین محل نزاع دو جریان امامت‌وامت ذیل آیات بیان شده در کلام سیدالشهداء علیه السلام ▶️ https://b2n.ir/x72773 📜 شب دوم: دنیا مدخل ورود به وادی هدایت است نه آخرت/ نمی‌شود که در این دنیا کورکورانه و أعمی زندگی کرد، ولی در آخرت وارد محیط نورانیت شد! ▶️ https://b2n.ir/r22095 📜 شب سوم: همۀ امكانات و بسترهای امت‌سازي در اختيار امام قرار گرفته است./ آيات بني‌اسرائيل در قرآن کریم بر امت ائمه اطهار علیهم‌السلام تأویل می‌شود. ▶️ https://b2n.ir/s60215 📜 شب چهارم: مختصات و مقیاس تأثیر دو جريان امامت‌وامت و تفاوت و حدود روابط در دو جريان/ امت باطل، پایدار نیست و متلاشی خواهد شد. ▶️ https://b2n.ir/w20007 📜 شب پنجم: تبيين سنن حاكم بر جريان امامت حق ذيل آيات مربوط به امامت حضرت ابراهيم(ع)/ اقدامات امام برای امتش، اولاً تطهیر بیت است؛ ثانياً ایجاد بلد امن است؛ ثالثاً تأمین رزق امتی است که می‌خواهند به این بلد امن بیایند. ▶️ https://b2n.ir/b55827 📜 شب ششم: تبيين مقام تسليم، امت واسطه، مناسك ساخت امت و بعث رسول ذيل آيات مربوط به امامت حضرت ابراهيم ▶️ https://b2n.ir/z41085 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 ما از شرایط تقیه به‌طور کلی عبور نکرده‌ایم و آنهایی که جریان تقیه را در برنامه‌ریزی برای عبور شیعه به‌سمت ظهور نمی‌بینند و خلاف تقیه عمل می‌کنند، راه انحرافی می‌روند و حرکت شیعه به‌سمت ظهور را کُند می‌کنند. 💠 آیت‌الله میرباقری: «ما برای عبور به‌سمت عصر ظهور، یک شرایط تقیه داریم. ما از شرایط تقیه به طور کلی عبور نکرده‌ایم و آنهایی که جریان تقیه را در برنامه‌ریزی برای عبور شیعه به‌سمت ظهور نمی‌بینند و خلاف تقیه عمل می‌کنند، راه انحرافی می‌روند؛ اینها وارد عرصه اجتماعی می‌شوند و مداخله‌گری می‌کنند، ولی چالش‌های غیرضرور و درگیری‌های بیخود ایجاد می‌کنند و ما را در یک میدان دیگری از چالش‌ها قرار می‌دهند که نباید در آنجا تمرکز کنیم و افزوده‌ای هم ندارد. این، یک نوع جریان انحرافی است و واقعاً هم انحراف است. ائمه علیهم‌السلام در عین اینکه شیعه را مدیریت می‌کردند که در درون جامعه اسلامی شکل بگیرد، ولی جامعه شیعه را کاملاً با تقیه ساختند. از کسانی که این تقیه را خیلی خوب بحث کرده‌اند مرحوم شیخ علی‌آقا صفایی هستند که: تقیه را ما نباید به معنی ترک اقدام بگیریم؛ یعنی اقدام متناسب با برنامه‌ریزی دقیق و با شناخت شرایط. در عین این که کاملاً واضح است تقیه‌ای که ما می‌گوییم، به معنی این‌که یک گسست نسلی اتفاق بیفتد و ما اعتقادات شیعه را به نسل بعدی منتقل نکنیم نیست. ائمه علیهم‌السلام هم به ما زیارت عاشورا یاد دادند و هم تقیه را یاد دادند و مراعات هم می‌کردند. امام صادق علیه‌السلام یک حوزه‌ای داشتند که کاملاً معارف شیعه را بسط می‌دادند. اما وقتی با منصور مواجه می‌شدند، گاهی می‌فرمودند امیرالمؤمنین. این معنایش این نیست که حضرت دارند انفعال به خرج می‌دهند ولی دارند یک تدبیری می‌کنند برای این که شیعه را عبور بدهند و جامعه شیعه ساخته بشود. به نظر می‌آید بعضی‌ها در جامعه این ظرفیت را ندارند و درست نمی‌توانند این مسئله را ملاحظه و درک کنند. برای جلوگیری از گسست در جامعه شیعه لازم نیست ما تقیه را زیر پا بگذاریم. اینها به نظر من انحراف است و دشمن‌تراشی می‌کنند و درگیری‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. حالا اگر بعضی‌هایشان وابسته نباشند، ولی آنهایی هم که وابسته نیستند، تفکرشان اینطوری است و واقعاً برای ما بحران‌سازی می‌کنند. ما دنبال پان‌اسلامیسم نیستیم، ما دنبال بسط مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در عالم هستیم. منتها راه بسط مکتب اهل بیت را خود اهل بیت به ما یاد داده‌اند که چطور باید این اتفاق در مسیر تاریخ بیفتد و با غفلت از این مسیر صحیح، یک نوع انحراف پیدا می‌شود و دشمن‌تراشی‌های بیخود و درگیری‌های هزینه‌ساز بیخود برای جامعه شیعه می‌کند و حرکت شیعه به سمت ظهور را کُند می‌کند.» 🔗 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4815 ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مبارزۀ شیعه با جبهه دنیاخواهی و استکبار، دو تجزیه در جهان ایجاد می‌کند: یک تجزیه در جهان غرب، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن جدا می‌کند، و یک تجزیه در جهان اسلام که اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعف‌اند را از وهابیت و جریان نواصب تفکیک می‌کند. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌درستی بر اتحاد و وحدت دنياي اسلام تأکيد کرده و تاکید مي‌کنند. اگر به سمت حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست می‌رود. 🔸 ما بايد مواظب جنگ‌هاي فرقه‌ای مذهبي‌ای که دشمنان ايجاد مي‌کنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاري نکنيم که مذهبی‌اي که دشمن دنبال مي‌کند، شعله‌ور بکنيم. برخوردمان با مسئله سقيفه برخورد (ره) باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشه‌بردار نيست. بعضي به ایشان اعتراض مي‌کردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقاله‌ای مرحوم (ره) دارند: «الغدير و وحدت اسلامي». آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد مي‌کنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است. 🔸 درست است که ما دنبال وحدت اسلامی هستيم، ولي سؤال مي‌کنم: آيا واقعاً قرائت سلفي [یا قرائت سازشکار] می‌توانند با اسلام ناب به اتحاد واقعي برسند؟! آیا این [نزاع] در جایی سر بر نمی‌دارد؟ 🔸 مبارزه تمدنی‌ شیعه با جبهه دنیاخواهی و مستکبران عالم، در جهان ایجاد می‌کند؛ یک تجزیه در عالم مسیحیت، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن (که منحل در دنیاگرایی اُومانیسم و تجدد نشده است)، جدا می‌کند، و همچنین اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعف‌اند را از وهابیت و جریان نواصب جدا می‌کند. 🔸 يک تجزیه قهري در درون دنياي اسلام اتفاق می‌افتد و صف طرفداران اسلام آمريکایی (چه از نوع اسلام خشن تکفیری و چه از نوع اسلام سازشکار) از صف اسلام ناب جدا می‌شود. و از اسلام، هر دو در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي، فعاليتهای نيابتی منطقه‌ای انجام می‌دهند. اين درگیری به يک دوقطبی کشيده مي‌شود؛ هم دنياي غرب تجزيه مي‌شود و هم دنياي اسلام. طرفداران غرب در دنياي اسلام، که همان اسلام آمريکايي هستند، در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي قرار مي‌گيرند و براي بسط نفوذ آن کار مي‌کنند. و طرفداران اديان الهي آرام آرام به سمت دنياي اسلام می‌آیند؛ يعنی يک ترکيب جديد و آرايش جديد از نيروها شکل می‌گیرد؛ از يک طرف، تشيع و انقلاب اسلامي و در کنار آن، مسلماناني که مُحبّ اهل بيت(ع) و درگير با تمدن مادي غرب هستند و در کنار آنها حتي موحداني که به آئين مذهبي خودشان معتقدند مثل مسيحيت سنتی و حتی کليمی‌ها (ما بين يهود و کليم فرق مي‌گذاريم؛ کليمي ها موحديني هستند که پيرو حضرت موساي کليم هستند). اين اتحاد شکل خواهد گرفت و جبهه نفاقی که مدعی بود درگیر با یهود و کفار است، کنار مسیحیت صهیونی و یهود قرار می‌گیرد و این اتفاق، عامل پالایش دستگاه اهل سنت خواهد شد. در واقع، آن تجزیه‌ها مقدمۀ یک است؛ ترکیبی که فراتر از اتحادهای سیاسی، بلکه یک است. این ماهیت الهٰیاتی است که به پایداری این اتحاد کمک می‌کند. (این نکات در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در کانال ارائه شده است.) 🔗 دیدگاه امام خامنه‌ای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219 🔗 eitaa.com/mirbaqeri_ir/4814 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 از ضروریات اخلاق اسلامی این است كه انسان روی مسئله ولایت حساس باشد و بداند باری كه الآن روی دوش اسلام است چیست؟ معنا ندارد که من خودم بخواهم با برنامه‌های فردی مهذب بشوم، ولی به مسئله ولایت و بارهایی که روی دوش ولیّ حق قرار دارد، حساس نباشم. همچنان‌که معنا ندارد وقتی امام حسین(ع) را محاصره می‌کنند، دور خانۀ كعبه بچرخی و بخواهی مهذب بشوی!! 📢 از ضروریات اخلاق و تهذیب این است كه انسان در بحران و فشار بتواند یک باری را از دوش ولیّ جامعه بردارد و یارِ ولی فقیه باشد. "یار" باشد نه "بار". دواءِ درد ِ ولیّ حق باشد، نه داءِ ولیّ حق. 💠 آیت‌الله میرباقری: «بدون این كه ما یك حكومت حقی كه دنبال توسعه قدرت اسلام در عالم باشد داشته باشیم و زیر آن پرچم قرار بگیریم رشد اجتماعی، تهذیب اجتماعی و پیدایش ملكات فاضله در جامعه ممكن نیست. بنابراین ما باید سرمایه‌گذاری اساسی برای حفظ و اصلاح چنین حكومتی در حد وسع و توان خودمان بكنیم و نكته مهم این است كه شانه از زیر بار خالی كردن، كار را حل نمی‌كند. بحمدلله یك حكومت حقی در ایران برپا شده است. حالا تا یك مشكلی پیش می‌آید، این درست نیست که هرکداممان یك گوشه گلیم را که گرفته‌ایم رها كنیم. مرد راه کسی است كه در بحران، پای ولایت حق می‌ایستد و الا آنجایی كه نان به نرخ روز خوردن است، طرفداری مشكل نیست! آن‌موقعی كه همه به روی حضرت امیر(ع) شمشیر كشیدند، ارزش مالك اشتر معلوم می‌شود. آن روزی كه به خانه حضرت(ع) می‌ریزند و ریسمان به گردنش می‌اندازند، قدر سلمان و ابوذر معلوم می‌شود. مهم این است كه انسان در بحران و فشار بتواند یك باری را از دوش ولی جامعه بردارد و یار ولی فقیه باشد. یار باشد نه بار. در دوران امیرمؤمنین(ع) یك جنگ بسیار جزئی پیش آمده بود، به مردم گفتند جنگ است. گفتند اگر شما می‌آیید ما هم می‌رویم. حضرت فرمود آیا من مركز حكومت را رها كنم و برای چنین مسئله كوچكی همراه لشكر بیایم؟ من می‌خواهم با شما مشكل خودم را حل كنم، ولی شما به‌جای اینكه دوای من باشید، درد من هستید. این قضیه مثل كسی است كه خار در پایش رفته و می‌خواهد آن را با خار در بیاورد؛ خب این خار، به‌جای اینكه آن خار قبلی را در بیاورد، پای آدم را دوباره خارآلود می‌كند! مهم این است كه انسان بتواند یار ولی حق باشد، نه بار ولی حق. دواء درد ولی حق باشد، نه داء ولی حق. و این آن چیزی است كه جزو ضروریات اخلاق اسلامی است كه انسان روی مسئله ولایت حساس باشد و بداند باری كه الآن روی دوش اسلام است چیست؟ معنا ندارد که من خودم مهذب بشوم، ولی روی مسئله ولایت و بارهایی که روی دوش ولیّ حق قرار دارد، حساس نباشم. همچنان‌که معنا ندارد وقتی امام حسین(ع) را محاصره می‌کنند، دور خانه كعبه بچرخی و بخواهی مهذب بشوی!! تسبیح دست بگیری و ورد بگویی و بخواهی آدم بشوی! این چه آدم‌شدنی است؟! حضرت از مکه که آمدند در خطبه‌شان فرمودند: «مَنْ کانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَائِنَا نَفْسَهُ فَلْیرْحَل مَعَنا». اگر می‌خواهی به سوی خدا بروی، با من بیا! رفته‌ای دور خانه می‌چرخی؟! این کار آدم را به لقاء نمی‌رساند. معنا ندارد وقتی امام حسین علیه‌السلام دارد به جنگ می‌رود، ما روی آن حساسیت نداشته باشیم و ندانیم که چه باری بر دوش اسلام و ولیّ مسلمین است، و خودمان بخواهیم با برنامه‌های فردی خودمان را تهذیب كنیم!» (سال ۱۳۷۴- در ضمنِ جلسات تبیین مبانی حکومت دینی) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت سخنرانی مراسم در دفتر مقام معظم رهبری_قم به کلام حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در تاریخ ١۴٠١/۰۵/۱۶ 🎥 برای مشاهده فیلم این سخنرانی به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://aparat.com/v/m2A6O کانال اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در قم @KHAMENEI_QOM