📣 کتاب «ضیافتِ بَلا» به چاپ دهم رسید.
☎️ 09104646212
🆔 @mirbaqeri_book
🔰 انقلاب اسلامی، آغازگرِ عصر جدید
🌀 امام خامنهای در «بیانیهٔ گام دوم»، ۱۳۹۷/۱۱/۲۲:
«آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد 👈 و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.
طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونهگون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیکتر شدند.»
🌀 امام خامنهای در «پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)»، ۱۳۶۹/۳/۱۰:
«با پیروزی این انقلاب عظیم، عصر جدیدی در مناسبات عالم پدید آمده است. این عصر را باید «عصر امام خمینی» نامید و ویژگی آن، عبارت است از بیداری و جرأت و اعتماد به نفس ملتها در برابر زورگویی ابرقدرتها و شکستن بتهای قدرت ظالمانه و بالندگی نهال قدرت واقعی انسانها و سربرآوردن ارزشهای معنوی و الهی.»
📒 📕 📗 📘 📙
💥 نشر «تمدن نوین اسلامی» بهزودی منتشر میکند:
📚 «عصر جدید» (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیۀ گام دوم)
حدود ۲۰۰ صفحه
🌀 استاد میرباقری در کتاب «عصر جدید»:
«بر اساس بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی عصر جدیدی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را شکسته است.
انقلاب اسلامی یک انفتاح تاریخی و گشایش جدیدی بهسوی پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده میشوند.»
☑️ @mirbaqer_ir
⚡️⚡️ جایگاهِ استراتژیکِ «بیانیۀ گام دوم» و راهکارهای تحقّقِ آن
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔶 بر اساسِ «بیانیۀ گام دوم»، انقلاب اسلامی یک حرکت تمدنی بود که انسدادِ تاریخیِ بعد از رنسانس را شکست و عصر جدیدی را آغاز نمود. این بیانیه، انقلاب اسلامی را در چنین مقیاسی شناسایی میکند و شاخصهای جدیدی برای ارزیابیِ موفقیتها و کاستیهای آن ارائه میدهد.
🔶 «بیانیۀ گام دوم» سرسلسلۀ اسنادی است که علمای شیعه برای راهبری حوادث اجتماعی تنظیم کردهاند. این سند رفیعتر از کتاب «تنبیهُالاُمّه» علامه نائینی و اندیشهٔ اجتماعیِ بزرگانی چون شهید مطهری و شهید صدر است؛ چون آنها در مقام راهبریِ یک انقلاب تمدنی در مقیاس جهانی نبودند.
🔶 «بیانیۀ گام دوم» در تقابل با راهبرد امنیت ملی آمریکاست؛ هم در سطحِ برنامهریزی برای آینده، و هم در سرفصلها و موضوعاتی که مطرح کرده است.
🔶 «بیانیۀ گام دوم» باید مستندسازی و تئوریزه شود و بر محور آن، نظریهپردازی و راهبردنگاری و گفتمانسازی صورت گیرد و نیز مبنای برنامهنویسی قرار گیرد و اسناد بالادستی با آن هماهنگ شوند. همچنین باید یک «قرارگاه» شکل گیرد که مبتنی بر این سند، نسل جوانِ آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد.
🔶 «بیانیۀ گام دوم» منشور فکریِ «امّت وسط» است. امت وسط همان نسل جوانِ بصیر، انقلابی، متخصص و جهادی است که با حرکت در مسیر «دولتسازی اسلامی»، واسطۀ جریانیافتنِ ایدههای «امام جامعه» در «امت اسلامی» میشوند و کمکم «جامعه اسلامی» پیریزی میشود.
📚 منبع: کتابِ «عصر جدید» (خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیۀ گام دوم)
☑️ @mirbaqeri_ir
💠 رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار جمعی از موکبداران عراقی، ۹۸/۶/۲۷
🔹 مراسم اربعین را باید هرچه میتوانیم پُربارتر و معنویتر برگزار کنیم. اهل فکر و فرهنگ برای عظمت این مراسم برنامهریزی کنند.
🔹 ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. هدف هر مسلمان باید امروز ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.
🔹 ملتهای اسلامی ظرفیت عظیمی دارند که اگر از آن استفاده شود، امت اسلامی به اوج خواهد رسید.
🔹 پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم. اگر ظرفیت کشورهای اسلامی مجتمع بشود، اگر ایران و عراق و دیگر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به هم برسند و این دستها در هم گره شود، آن وقت امت اسلامی نشان خواهد داد که عزت اسلامی یعنی چه و تمدن اسلامی را به جوامع دنیا نشان خواهد داد.
🌐 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43490
اربعین، محور اُمّتسازی .mp3
29.74M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در جمع موکبداران ایرانی، با عنوان «اربعین، محور اُمّتسازی»، ۱۳۹۸/۶/۲۹
⚡️ عاشورا هزینۀ امّتسازی است.
⚡️ زیارت امام، جامعۀ حولالامام درست میکند.
⚡️ در اجتماع اربعین، کرامت و الفت و شرافت و ایثار و امنیت را مشاهده میکنید.
⚡️ زیارت اربعین نوعی هجرتِ الیالامام است که فاصلهٔ ناشی از قومیت و نژاد و سوءظن و تنابُزِ بالالقاب را از بین میبرد و بستر امتسازی و تمدنسازی میشود.
☑️ @mirbaqeri_ir
اربعین و جبهه مقاومت .mp3
27.28M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در جمع فعالان اربعین، ۱۳۹۸/۵/۲۴
💥 «اربعین»، محورِ انسجامِ داخلیِ «جبهۀ مقاومت» بر محور «محبت و کرامت» است.
⚡️ دشمنان و منافقین برای برهم زدنِ اربعین، به نبأِ فاسق، تنابُزِ بالالقاب، سوءظن، اختلافاتِ قومی و نژادی و زبانی، و... دامن میزنند.
☑️ @mirbaqeri_ir
اخلاص شاکله .mp3
13.82M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی با عنوان «اخلاص شاکله»
💥 «خالص کردنِ عمل» از «اصلِ عمل» سختتر است.
➖ گاهی ۳۰ سال درس میخوانیم تا «مرجعیت علمی» پیدا کنیم!
➖ گاهی سی سال نماز شب میخوانیم، ولی رشد نمیکنیم!
➖ گاهی مقاله مینویسیم تا زبانها از ما تعریف کنند، یا نفوس بپسندند و به رؤیتِ قلوب برسد (ولو تمجید زبانی نکنند)!
💥 «اخلاصِ در عمل» وقتی اتفاق میافتد که «شاکله» اصلاح شود؛ چون عمل انسان بر اساس شاکله انجام میشود.
➖ اخلاصِ در نیت یعنی اخلاصِ در شاکله.
➖ اخلاص شاکله، در سلوک با بلا اتفاق میافتد؛ خروجی ابتلائات عالم باید اخلاص شاکله باشد.
➖ بهترین شاکله، شاکلۀ مُحبین است.
➖ اصلیترین بلایی که حقیقت محبت الهی را جاری کرده است، عاشوراست.
💥 اگر شیطان سرمایههای معنویِ ماه رمضان را از دستتان خارج کرده، توبه کنید و برگردید.
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️⚡️ درجاتِ اخلاص در عمل، تابعِ درجاتِ اخلاصِ شاكله است.
▪️استاد سیدمحمدمهدی میرباقری:
«اخلاص بهسادگي حاصل نميشود. دستيابي به اخلاص در عمل، نيازمند مراقبهاي دائمي است تا آنجا که خودِ انسان نيز خالص شده و شاكلهاش اصلاح شود.
👈 درجات اخلاص تابع درجات اخلاص شاكله است. اگر شاکلۀ انسانی به شاكلۀ محبين تبديل شود با سخنی که از روی محبت خدای متعال میگويد در عالم اثرگذار خواهد شد.
خداي متعال خطاب به نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) ميفرمايد: «وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»( تو بر خُلقي عظيم مشرفي). خُلق عظيم نبي اکرم (صلي الله عليه و آله) مردم را به سوي خداي متعال دعوت میكند؛ «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ عَلَى مَحَبَّتِهِ» (خداي متعال نبي اكرم _صلي الله عليه و آله_ را با محبت خود تأديب كرد.)
اگر شاكلۀ كسي شاكلۀ محبت خداي متعال باشد تعليم او نيز از محبت ناشي ميشود».
☑️ @mirbaqeri_ir
31.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️زائر باید «راحل» باشد نه «مسافر».
وطنِ مسافر پشتِسرِ اوست، اما وطنِ «راحل» پیشِ روی اوست.
⚡️زائر «راحل الی الله» میشود و در مقام «فاخلع نعلیک» قرار میگیرد و تعلقاتش را زمین میگذارد؛ لذا او وقتی که به خانه و کاشانه برمیگردد، با امامش برمیگردد و نور امام را به زندگیاش میآورد.
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی 1.mp3
20.18M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۲
➖ قسمت ۱
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی2.mp3
13.97M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۲
➖ قسمت ۲
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی 1.mp3
14.06M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۳ (شنبه)
➖ قسمت ۱
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی 2.mp3
15.17M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۳ (شنبه)
➖ قسمت ۲
☑️ @mirbaqeri_ir
استاد
میرباقری:
ما
به
دنیا
آمدهایم
که
شاکلهمان
شاکلۀ
مُحبّین
بشود.
«اخلاص
در
شاکله»
یعنی
همۀ
وجودِ
انسان،
قمرِ
وجودِ
معصوم
بشود.
انسانِ
اخلاقی
انسانی
است
که
معصوم،
محور
و
شاکلۀ
همۀ
وجودِ
اوست.
⚡️اصلاح شاکله بر محورِ حُبالله و حبُالامام
▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«جوهرِ عمل، نيت است و جوهرِ نيت، شاکلۀ انسان است.
اگر شاکلۀ انسان شاکلۀ حب دنيا شد، عملش هم بوي دنيا میدهد،
و اگر شاکلهاش در مقامی است که خوفِ جهنم در دل اوست، عملش هم برای ترس از جهنم است،
و اگر شاکلهاش حب بهشت است پس عملش هم ميشود ميل به درجات بهشت.
و اگر شاکلهاش حبالله است، عمل او خالصترين عمل میشود.
راه رسيدن به محبت خدا و اخلاص در محبت اين است که انسان بهدنبال محبت امام باشد. راههاي ديگر شدني نيست. «من احبکم فقد احب الله». اين نزديکترين راه است و راههاي ديگر موهوم و خيالي است؛ چرا که خداوند محبت امامان را محبت خودش قرار داده است و کاملترين مرتبه محبت الهي براي ما همان حبالامام است و حبالامام عين همان حب خداست و اصلا با هم مزاحمتي ندارند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم و در دام مکاتب دیگر بیفتیم.
💥 در برخی موارد ممکن است «عدالتخواهی» رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، اما این خطا نباید موجب شود مانع از گسترشِ عدالتخواهی اصیل شویم.
💥 عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود.
💥 «ولایت فقیه» محور «نظریه عدالت اجتماعی اسلام» است و عدالتخواهیها در موضوعات اجتماعی، نباید در تعارض با این رکن باشد، بلکه در ذیل آن تعریف میشود.
🔵 استاد میرباقری در گفتگو با روزنامۀ فرهیختگان، ۱۳۹۸/۷/۱۵:
🔸 درباره موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. برای ورود به عرصه عدالتخواهی در جامعه اسلامی اگر این مراحل را طی نکنیم ممکن است در دامن مکاتب دیگر بیفتیم. عدالت، هم در مکتب لیبرالیسم - در بحث لیبرالیسم اقتصادی - مطرح میشود که این عدالت «مکتب رفاه» و بحث طبقات اجتماعی و تأمین اجتماعی است و هم در مکتب مارکسیسم.
🔸 در برخی موارد ممکن است عدالتخواهی رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، کمااینکه امروز ادبیات مارکسیستی [در حوزه عدالتخواهی] مجددا احیا شده است. اما این نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری میکنند. این خطاست و نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد.
🔸 باید بدانیم اگر ما نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در بحث عدالتخواهی دچار انحراف شویم؛ بهخصوص افرادی که در این حوزه فعال هستند باید به این مسئله توجه کرده و اول از همه سراغ نظریههای اجتماعی اسلام بروند.
🔸 از طرف دیگر، گفتمان عدالتخواهی نباید به «فرسایش جبهه مومنان» منتهی شود، بلکه باید همافزایی [در جامعه اسلامی] را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 نکته دیگری که باید به آن توجه شود آن است که عدالتخواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ از این جهت که ولایت دینی، محور نظریههای اجتماعی در اسلام است و عدالتخواهی ذیل آن تعریف میشود. البته در نگاه کلان، خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالتخواهی است، اما بعد از آنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالتخواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایتفقیه» باشد.
🔸 اما اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که «عدالتخواهی مصداقی» نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود.
بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند در غیر این صورت و در خارج از این چارچوب، عدالتخواهی مصداقی آفت خواهد بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️اصلاح شاکله بر محورِ حُبالله و حبُالامام ▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری: «جوهرِ عمل، نيت است و
⚡️ قيمت اعمالِ انسان بهاندازۀ قیمتِ شاکلۀ انسان است.
▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر به مقام محبت رسيديم و محبت در وجودمان فراگير شد، آن وقت اعمالمان «احسن الاعمال» میشود. نه اينکه هم خدا را بخواهيم و هم ديگران را. اگر آدم ديگران را خواست، بالاخره يک جايي رد پاي محبت ديگران در عملش ميآيد.
احسنالاعمال يعني آن کاری که براي خداست و از سرِ خشيت الهي و با نيت صادقه است.
وقتي که انسان دنيا را دوست دارد، "خيال" میکند که میتواند براي خدا هم خالص کار کند! رو به قبله میايستد و میگويد: «قربة الي الله»!
اخلاص که اينطور به دست نميآيد! بايد دنيا و ديگران از دل ما بيرون روند تا همۀ کارها براي خدا انجام شود. و الا هر چه انسان بگويد اين عمل براي خداست، فایده ندارد.
قيمت عمل به اندازۀ قیمت شاکلۀ انسان است. انسان باید تلاش کند که شاکلهاش را اصلاح کند و غير از خدای متعال در شاکلهاش نباشد؛ یعنی همه وجود انسان گداختۀ در محبت شود. آن وقت همۀ اعمال انسان _ راه رفتن و حرف زدن و... _ بوی محبت خدا میدهد و اين میشود عمل خالص. انسان نباید بهدنبال ريا و سُمعه باشد. انسان ابتدا بهدنبال اين باشد که عملش براي ثواب دنيا و نجات از عقوبت دنيا باشد و کمکم برای بهشت و جهنم تلاش کند و سپس، از اين مرحله هم عبور کند و بر اساس محبت خدا کار کند».
☑️ @mirbaqeri_ir