💥 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانشآموزانِ مدارس و دبیرستانها ارائه ندادهاید، آنها بهگونههای مختلف، بازیچۀ لیبرالها و منحرفین خواهند شد.
🔲 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
"«نظام فکری» فرهنگِ «اعتقاد تا عمل» برای استفاده عموم است.
به نظر میرسد ارائه، تعلیم و تعمیم یک بروشور و معرفینامۀ خلاصه و سادهای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی» در سطح مدارس ابتدایی ضروری است و در سطوح بعدی و در دانشگاهها هم باید تسلط بیشتری بر نظام فکری داشته باشند. یعنی آنها را نباید در فرهنگ مشتت جامعه رها کنیم و بعد افسوس بخوریم و بگوییم چرا فلان جوان مثلاً «رپ» شد؟! (طایفهای به نام «رپ» آمدند و با یک تلقینات و القائات و شبهاتی، ذهن جوانان دبیرستانی، حتی بعضی بچههای خانوادههای شهدا را دزدیدند و به قشر جوان آسیب زدند.)
بنده عرض میکنم تا زمانی که شما یک #نظام_فکری ارائه ندهید که رابطۀ بین اعتقاد و عمل جوانان جامعه را برقرار کند، بهگونههای مختلف بازیچۀ وساوس ابلیس خواهند شد. این موضوعِ مهمی است که باید برای آن فکری کرد.
جوانی که به منافقین میپیوندد و یا چریک انتحاری میشود، قبل از هر چیز، جذب نظام فکری آنها شده است. الان بحمداللّه از نظر سیاسی، منافقین، لیبرالها (که آزادیهای غربی را مطرح میکنند) و... منزوی شدهاند، امّا خطر فکری آنها هنوز تمام نشده است.
دستگاه باطل تلاش میکند برای جوانان، نظام فکری بسازد، ما نیز باید یک نظام فکریِ برتری بسازیم که نظام فکریِ آنها را بشکند؛ یعنی رابطۀ بین «اعتقاد تا عمل اسلامی» را بهنحوِ منطقی بیان کند." ۱۳۷۵/۱۱/۳۰
☑️ @mirbaqeri_ir
مبنای نظام فکری .mp3
12.14M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مبنای نظام فکری»
🔍 مبنا و محورِ نظام فکری، سهگانۀ «الوهیت، ولایت، شریعت» است.
☑️ @mirbaqeri_ir
«نظام فکری» و «مبارزه» .MP3
4.65M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «نظام فکری و مبارزه»
💥💥 «نظام فکری» در «میدان جنگ» ساخته میشود.
▫️انسانی که در وسط مبارزه تربیت میشود، دائماً خودش را بهروز و بالفعل میکند.
☑️ @mirbaqeri_ir
مکتب جبههسازی .MP3
3.88M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مکتب جبههسازی»
🔍 «جبههسازی» سطوح مختلف و وسیعی دارد و «شیعیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان و حتی مستضعفان و احرار عالَم» را پوشش میدهد («مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَان»).
🔍 ما برای جبههسازیِ جهانی، به «مکتب واحدِ جبههسازی» داریم که بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) شکل میگیرد. مکتب جبههسازی بهمعنای تقلیلِ ایدئولوژیِ توحیدی و ایجاد تکثر در پایگاه حقانیت نیست، بلکه ذیل مکتب اهل بیت(ع)، دیگران را جانمایی میکند و شبکه درست میکند.
🔍 جبههسازی بر مبنای «همدلی، همفکری و همکاری» اتفاق میافتد.
☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 پروندۀ نکتهها دربارۀ «اصلاح شاکله» ↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2193
🔴 پروندۀ نکتهها دربارۀ «نظام فکری»
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2230
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2232
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2239
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1928
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/661
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/106
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/554
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2234
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2240
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2242
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2244
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2248
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2252
📣 نکتههای «نظام فکری»، مقدمهای بود برای معرفیِ مجموعۀ صوتیِ «جاری حکمت».
👈 «جاری حکمت» یک شروعِ جدّی برای ارائۀ منظمِ اندیشههای استاد میرباقری است.
👈 در کانال «جاری حکمت» عضو شوید و دوستانتان را به این کانال دعوت کنید. در این کانال میتوانید شَمای کُلی از یک منظومه فکری را ملاحظه فرمایید.
(این مجموعه، بهتدریج، در قالب کتاب، تنظیم و تدوین میشود.)
#ادمین
🔴 «جاری حکمت» بهمثابۀ یک نظام فکری
@jariehekmat
🔹 مجموعۀ صوتیِ «جاری حکمت»، گزينشی از گفتارهای موضوعیِ آیتالله میرباقری در چند دهۀ گذشته است که میتواند کلیاتِ یک «نظام فکری توحیدی» را به نسل جوان و نخبگان ارائه دهد.
نظام فکری بهمعنای منظومۀ هماهنگِ معرفتی است که همه عرصهها و زوايای وجودیِ انسان و جامعه را پوشش میدهد و هيچ عرصهای را به اغيار واگذار نمیکند. «نظام فکری» رابطۀ اعتقادات شیعی را با همه عرصههای زندگی مشخص میکند. eitaa.com/mirbaqeri_ir/2250
🔹 در مجموعۀ «جاری حکمت»، تا کنون ۸ بستۀ صوتی (حدود ۳۰۰ ساعت) گزینش و طبقهبندی و بارگذاری شده است. این بستهها عبارتاند از: ۱. «ولایت الهیه»، ۲. «حکمت تاریخ»، ۳. «حکمت حکومت»، ۴. «زیارت جامعه کبیره»، ۵. «منزلت حضرت زهرا(س)»، ۶. «مهدویت و انتظار»، ۷. «حوزه و روحانیت»، ۸. «علم دینی».
در آینده نیز انشاءالله موضوعات «انقلاب اسلامی و غرب» «محرم و عاشورا»، «اخلاق و تربيت» و «تفسیر ترتیبی قرآن» استخراج و تقدیم خواهد شد. این موضوعات، دوازده بستۀ اصلیِ این مجموعه را تشکیل میدهند. در ادامه، موضوعات فرعی و همچنین دو پرونده «مبانی فلسفه» و «مبانی اصول» نیز گزینش و طبقهبندی و بارگذاری خواهد شد. انشاءالله.
🔶 لینک عضویت:
🔵 https://eitaa.com/jariehekmat
🔹 گزیدههایی از دیدگاههای آیتالله میرباقری دربارۀ #بیانیه_گام_دوم
⬇️⬇️
🔰 #انقلاب_اسلامی_آغازگرِ_عصر_جدید
🌀 امام خامنهای:
«آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوبها را شکست؛ کهنگی کلیشهها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد #و_آغاز_عصر_جدیدی_را_اعلام_نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونهگون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیکتر شدند.» (منبع: «بیانیهٔ گام دوم»، ۱۳۹۷/۱۱/۲۲)
«با پیروزی این انقلاب عظیم، #عصر_جدیدی_در_مناسبات_عالم پدید آمده است. این عصر را باید #عصر_امام_خمینی نامید و ویژگی آن، عبارت است از بیداری و جرأت و اعتماد به نفس ملتها در برابر زورگویی ابرقدرتها و شکستن بتهای قدرت ظالمانه و بالندگی نهال قدرت واقعی انسانها و سربرآوردن ارزشهای معنوی و الهی.» (منبع: «پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)»، ۱۳۶۹/۳/۱۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 نشر «تمدن نوین اسلامی» منتشر کرد:
#کتاب_عصر_جدید
(خوانشی از مفاهیم و راهبردهای #بیانیۀ_گام_دوم)
اثر آیتالله میرباقری (۲۰۸ صفحه)
☎️ 09104646212
🆔 @tamaddonnovin
☑️ @mirbaqeri_book
⚡️ در بیانیۀ گام دوم، شاخصهای جدیدی برای ارزیابیِ انقلاب اسلامی مطرح شده است که بر غیرِ انقلاب اسلامی قابلتطبیق نیست.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بر اساسِ بیانیۀ گام دوم، انقلاب اسلامی #عصر_جدیدی را آغاز کرده و انسداد تاریخی بعد از رنسانس را ـ که مسیر یکطرفه و کوری پیشِ روی بشریت قرار داده بود و رسیدن به سعادت را متوقف بر دوری از ادیان الهی و آموزههای قدسی و زمینی شدن و عرفی شدن تعریف کرده بود ـ شکسته است؛ انقلاب اسلامی، درواقع، یک انفتاح تاریخی است و گشایش جدیدی بهسویِ پیشرفت است که در آن، «دین و دنیا» و «زندگی و بندگی» توأمان دیده میشوند و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان بر محور بندگی خدای متعال طراحی میگردد. این نکتۀ مهمی در این بیانیه است.
حال، اگر انقلاب اسلامی در این مقیاس قرار دارد، باید شاخصهایی داشته باشیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی را در این مقیاس ارزیابی کند و این شاخصها جز بر انقلاب اسلامی قابلتطبیق نباشد. این شاخصها در بیانیه وجود دارد.» (منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا بعضیها با جوشش انقلابی مخالفاند؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«تلقی بعضیها این است که انقلاب برای تحققِ یک هدفی بود و تمام شد و الآن دورۀ سازندگی است، یعنی جوشش انقلابی باید فروکش کند و از این به بعد برویم و بسازیم!
ریشۀ این حرف آنجاست که آرمان انقلاب اسلامی را به یک انقلاب ضداستبدادی یا ضداستعماری محدود میکنند و لذا انقلاب اسلامی را تمامشده میدانند؛ میگویند میخواستیم دست قدرتها را کوتاه کنیم که کردیم! میخواستیم رژیم استبدادی را به جمهوری تبدیل کنیم که کردیم!
ولی اگر شما گفتید هدف انقلاب اسلامی ایجادِ یک تکانۀ جهانی است و میخواهد #عصر_جدیدی را پیشِ روی بشر قرار بدهد و #عصر_روشنگری_اسلامی را در مقابلِ رنسانس ایجاد کند، این جوشش انقلابی باید تا مرحلۀ تمدّن اسلامی برقرار باشد. جوشش انقلابی هر کجا خاموش شود، شما از حرکت بازمیمانید.
اگر وحدتبخشی و انسجامبخشی و ساختارسازی را متناسب با تمدّن رقیب انجام دهید، انقلاب اسلامی از جوشش میافتد.» (منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 نقدی بر «سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت»
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"#سند_الگوی_پایۀ_پیشرفت ـ که کارشناسان و متخصصان عزیز زحمت بسیار زیادی برای تهیۀ آن کشیدهاند ـ با اینکه نقاط مثبت و امتیازات فراوانی دارد، اما یکی از اشکالاتش این است که برای ایران اسلامی که در مقیاس تمدّنی و در مقیاس موازنۀ جهانی با نظام استکباری حرف دارد، نوشته نشده است و همسنخ با استراتژی امنیت ملی آمریکا نیست.
البته درست است که سندی که برای یک کشور نوشته میشود باید در مقیاس ملی باشد، منتها باید درون را با بیرون، توأمان ملاحظه کند. آمریکا وقتی میخواهد استراتژی امنیت ملی بنویسد، امنیت ملی خودش را به برتری در موازنۀ جهانی و محور شدن در توسعۀ جهانی گره میزند و آنوقت بر اساسِ این استراتژی، اقتصاد خود را تعریف و سازماندهی میکند.
یا #سند_2030 را هم در نظر بگیرید؛ این سند میخواهد تا سال 2030 جامعۀ جهانی را به نقطۀ خاصی در غربیشدن برساند. این سند، سکولاریسم را دنبال میکند تا یک جهانِ سکولار بسازد. ما به عنوانِ رقیب تمدّنی غرب باید چه کنیم؟
این یک شوخی است که بگوییم این اسناد را امضا میکنیم و «حقِ تحفّظ» را رعایت میکنیم! حق تحفُّظْ، محتوای آن سند را عوض نمیکند! رقیب تمدّنی ما با این اسناد میخواهد جهان را اداره کند، آنوقت ما فقط دنبال «حق تحفّظ» باشیم؟! این کار با رقابت تمدّنی و با اهداف و مطلوبیتهای انقلاب اسلامی نمیسازد.
الگوی پیشرفت ملی ما باید در مقیاس این اسناد و با این ملاحظات نوشته شود. نمیگویم الگوی ملی باید برنامۀ جهانی داشته باشد، بلکه باید مثل استراتژی امنیت ملی آمریکا ناظر به برتری در موازنه باشد و با آن استراتژی مقابله کند. آمریکا میگوید من رهبر جهان هستم و امنیت ملی من وقتی تأمین میشود که این جایگاه برای من حفظ شود؛ آنوقت بر اساسِ این رویکرد، اقتصادش را طراحی میکند. ما نمیگوییم رهبر جهان هستیم، ولی یکی از دو طرف قطب تمدّنی جهان هستیم؛ ما یک کشورِ معمولی در غرب آسیا نیستیم، کشوری هستیم که سابقه تاریخی دارد و محور #آغاز_عصر_جدید و خاستگاه یک تمدّن جدید است؛ ما اگر میخواهیم برای چنین کشوری سند ملی بنویسیم، باید جایگاه و مأموریت آن را در نظر بگیریم و متناسب با آن، سند ملی بنویسیم.» (منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون.
⚡️ رویکرد درست، فتح قلّههای علم مدرن و استحالۀ آن علم و عبور از آن مرزهاست.
⚡️ رویکرد ما در برابر تمدن غرب، استحالۀ آن تمدن در تمدن نوین اسلامی است (نه پذیرش، نه گزینش، نه گریز)
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 آیا همهچیزِ غرب بد است؟ به یک معنا خیر. همۀ آدمهایی که در غرب هستند بدند؟ خیر، اصلاً اینطور نیست. حتی در کاخ فرعون سه اسوه وجود دارد: حضرت موسای کلیم، آسیه (همسر فرعون) و مؤمن آل فرعون.
ما جنگ با آدمها نداریم، با جریان تمدّن غرب کار داریم.
🔸 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّههای علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمیتوانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّههای علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. پس، در عمل باید به همین نسخه عمل کنیم که قلّههای دانش غرب را فتح کنیم؛ حتماً نباید از آنچه در جهان میگذرد بیخبر باشیم؛ باید آنها را بگیریم و تسخیر کنیم و سپس استحاله کنیم. قبل از تسخیر نمیشود اصلاح و ترمیم و استحاله کرد. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، اصلاً نمیتوانید کاری با آن انجام دهید.»
🔸 ما نه غربپذیریم، نه غربگزینیم، نه غربگریزیم و نه غربستیزیِ کور را دنبال میکنیم. رویکرد ما رویکرد استحالۀ تمدّن غرب در تمدّن اسلامی است؛ کمااینکه غرب میخواهد ما را در خودش استحاله کند. هر تمدّنی اگر رقیب تمدّنی دارد، به کمتر از استحالۀ او قانع نیست. الآن غرب میخواهد ما را در جهازِ هاضمۀ فرهنگی خودش منحل و مضمحل کند و تلقیمان از خدا و دین و دینداری را بهگونهای تغییر دهد که با مدرنیته بسازد. در مقابل، ما باید آن تمدن را در مفاهیم دینی خودمان استحاله کنیم. این استحاله از ایدئولوژی تا فلسفه تا دانش و تا تکنولوژی پیش میرود. همۀ این سطوح را باید استحاله کنیم.
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ استحاله چیست؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«میتوانیم در چهارچوب ارزشهای خودمان، پدیدههای نو را استحاله کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده.
ما اگر یک شیء را با نقطهمختصاتش آوردیم، کل آن سیستم را آوردهایم. ما اگر سیستم برقرسانیِ یک اتومبیل را قبول کردیم، کل دستگاه آن را قبول کردهایم؛ مگر اینکه نقطهمختصاتش را عوض کنیم. تا وقتی که در نقطهمختصاتش تغییری ندهیم، باید کل موتور را متناسب و سازگار با همان بسازیم. حتی اگر ما چرخ یک اتومبیل را با همۀ نقطهمختصات قبول کنیم، کل اتومبیل را قبول کردهایم. آیا میتوانیم چرخ تراکتور (با شدّت نیرویی که تولید میکند) را به ماشین بنز وصل کنیم؟ آیا چرخ پیکان را میشود به بنز ببندیم؟ آیا میتوانیم سیستم اتومبیلی را که با سوخت فسیلی کار میکند ـ مثلاً ـ به قطار برقی تبدیل کنیم؟ آیا میتوانیم همان سیستم برقرسانی آن را به اینجا بیاوریم؟ قطعاً خیر. پس همۀ اجزا را باید عوض کنید.
طبیعتاً نظم اجتماعی و روابط اجتماعی، بسیار پیچیدهتر و ارگانیزهتر از یک سیستم سادۀ مکانیکی است؛ لذا باید پدیدههای نو را هوشیارانه بیاوریم و در آن تصرف کنیم و استحالهاش کنیم و الّا آن پدیده، متصرف خواهد شد. ما در مقابلِ پدیدههای جدید مجبور نیستیم؛ ولی اگر آنها را با همۀ لوازم و اقتضائاتش قبول کردیم، منفعل میشویم؛ مثلاً اگر رسانه را با همۀ اقتضائاتش قبول کردیم، در مقابلِ آن منفعل میشویم. رسانه را باید بیاوریم و در مقاصد خودمان در سطوح مختلفی استحاله کنیم. خودِ غربیها هم همین کار را میکنند. مثلاً یکموقعی با چکش و میخ روی سنگ مینوشتند، اما الآن با قلم نوری مینویسند؛ آن ابزار قدیمی استحاله شده و به ابزار دیگری تبدیل شده است. رسانههای دیجیتال امروزی هم تفاوت زیادی با رسانههای قدیمی دارد؛ رسانههای قدیمی در یک فرایندی استحاله شده و بهصورتِ مجموعۀ دیگری درآمده است. سؤال این است که چرا همیشه آنها این کار را انجام دهند؟ ما هم باید این پدیدهها را در فرایند دیگری به نفع خودمان استحاله کنیم.
البته تمامِ کار ما هم این نیست که فقط تمدّن رقیب را استحاله کنیم، بلکه خودمان هم باید تولید کنیم؛ ولی چون در مواجهۀ با آن تمدّن هستیم، ناچاریم موضع و استراتژی روشنی در مقابلِ آن داشته باشیم.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«از نگاه رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی برای ایجاد یک دوران جدید و رسیدن به اهداف ملی و جهانیاش باید پنج مرحله را پشت سر بگذارد تا این تکانه در جهان ایجاد شود و جامعۀ جهانی را برای عصر ظهور بیدار و آماده کند؛ این پنج مرحله عبارتاند از: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی.¹
دو مرحلۀ انقلاب اسلامی و نظام اسلامی طی شده است و هیچکدام از اینها بر اساسِ گرتهبرداری و الگوبرداری از نظامهای موجود و انقلابات موجود نبوده است.
1⃣ «انقلاب اسلامی» الگوبرداری از غرب نبود. ما الگوی انقلاب کبیر فرانسه یا اکتبر روسیه، و مبارزات پارلمانتاریستی یا مبارزات مسلحانه را دنبال نکردیم. امام(ره) یک شیوۀ جدیدی از انقلاب را ایجاد کردند که سابقه نداشت... .
2⃣ «نظام اسلامی» هم که در چهارچوب قانون اساسی شکل گرفته، الگوبرداری از غرب نیست. گرچه در قانون اساسی جمهوریت با ولایت فقیه جمع شده است، اما این یک الگوی جدید و یک منظومۀ جدید است... .
3⃣ مرحلۀ بعدی این است که به «دولت اسلامی» برسیم. دولت اسلامی یعنی رفتار و اخلاق حاکمان و دولتمردان و همچنین تدبیر و ادارۀ کشور و ساختارهایی که برای ادارۀ کشور درست میشود و برنامهها و نقشههایی که دولتها اِعمال و عملیاتی میکنند، باید اسلامی شود. برای تحقق دولت اسلامی، به یک عقبهای نیاز است که آن عقبه را هم خودِ رهبری طراحی کردهاند. اول اینکه تفقه دینی ما باید ارتقاء پیدا کند و عقلانیت دینی ما رشد کند و به ظرفیتی برسد که از آن، ادارۀ حکومت و مدیریت پیشرفت اجتماعی به دست بیاید. دوم اینکه به تولید علم انسانی دینی نیاز داریم. ایشان با صدای بلند فرمودند که علوم انسانی غرب مبتنی بر فلسفۀ مادی است. پس با آن علوم نمیشود دولت اسلامی ساخت و کشور را اسلامی اداره کرد. پشتوانۀ دیگرِ آن، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است. اینها عقبههایی هستند که باید تولید شوند. رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در دهههای اخیر بر همین امر تمرکز کردند و زیرساختهای تفقه در مقیاس اداره، و تولید علم دینی، و طراحی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی را فراهم کردند و لذا ما در آستانۀ حرکت بهسمتِ دولت اسلامی هستیم.
4⃣ و 5⃣ بعد از این مرحله باید «جامعه اسلامی» ساخته شود. طبیعتاً وقتی نظام ما نظام اسلامی بود و مجموعۀ تدابیر سیاسی و فرهنگی و اقتصادی برای راهبریِ یک امّت، اسلامی بود، آنگاه خروجیِ این دولت و امّت اسلامی، «تمدّن اسلامی» خواهد شد؛ یعنی تعیناتِ قابلِ ارزیابی و مشاهدۀ آنها همان تمدّن اسلامی میشود و به عنوانِ یک الگو در مقابلِ جهانیان و در مقابلِ تمدّن رقیب قرار میگیرد.
این یک افقِ دستیافتنی از آرمان عصر ظهور است. مبنای ایشان این است که اگر انقلاب اسلامی بخواهد جامعۀ بشری را بهسمتِ ظهور حرکت دهد و یک آگاهیبخشی انجام دهد و تحرکی در جامعۀ جهانی ایجاد کند، باید الگوی مناسبی را پیشِ روی بشر قرار دهد؛ انقلاب اسلامی، هم باید تمدّن رقیب را نفی کند و با آن درگیر باشد و هم یک الگوی مناسبی ارائه کند که این الگو، محورِ تمایلِ جامعۀ جهانی بهسمتِ جامعۀ دینی و عصر جدید و گرایش بهسمتِ ایدۀ جمع بین دین و دنیا گردد و مقدمۀ حرکت بهسمتِ ظهور باشد. این تحلیل ایشان است.
البته بعضی میگویند ما برای حرکت بهسمتِ ظهور نمیتوانیم تمدّنسازی کنیم؛ سازندگی در مقیاس تمدّن را منکر هستند و میگویند ما فقط میتوانیم خودمان را حفظ کنیم یا حداکثر میتوانیم با نظم جهانی مبارزه کنیم، اما نمیتوانیم الگویی بسازیم.
رهبر انقلاب بر این باورند که تمدّنسازیْ مابهالنّزاع و مقیاس درگیری اسلام و غرب است و در دسترسِ ماست؛ این تمدّن بعد از تشکیل دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی شکل میگیرد.
1. http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=3517
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در بیانیه گام دوم، «فرایند پنجمرحلهای تمدنسازی»، در «دو گام» خلاصه شده است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، آن پنج مرحله تمدنسازی را در دو گام خلاصه کردهاند.
گام اول، چهل سال گذشته است که در آن، گویا دو و نیم مرحله پیشروی شده است:
1. انقلاب اسلامی؛
2. نظام اسلامی؛
3. زیرساختهای دستیابی به دولت اسلامی.
لذا با اینکه در بیانیههای دیگر میفرمودند «راه پیش رو، دشوارتر از گذشته است»، بیان ایشان در این مرحله این است که شاید مسیر پیش رو آسانتر از گذشته باشد. گویا زیرساختهایش فراهم شده و ظرفیتهای مختلفی از قبیلِ شکلگیری جبهۀ مقاومت، تغییر موازنۀ قدرت و پیشروی در مقیاس جامعۀ جهانی، تربیت نیروی انسانی گسترده، رشد معنویت و اخلاق، پیشرفتهای داخلی در زمینههای مختلف و... شکل گرفته است؛ البته اینها به آسانی هم به دست نیامده است.
اینها مقدوراتی است که در چلۀ دوم برای حرکت بهسمتِ دولت اسلامی و جامعۀ اسلامی و تمدّن اسلامی در اختیار داریم."
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بیانیۀ گام دوم میتواند جلوی خطاهای محاسباتی را بگیرد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«متأسفانه بسیاری از تحلیلهایی که الآن در جبهۀ غربگراها نسبت به انقلاب اسلامی وجود دارد، بهنوعی تحریف انقلاب اسلامی است که نسبت به وضعیت کنونی و آیندۀ انقلاب اسلامی ایجاد یأس و سرخوردگی میکنند و موجب پیدایش #خطای_محاسباتی میشوند. این تحلیلها تحتتأثیر ادبیات مدرن و عقلانیت مدرن هستند و انقلاب اسلامی را با ملاک قرار دادنِ آرمانها و شاخصهای غربی میسنجند.
غربِ مدرن برای خودش آرمانهایی دارد و شاخصهایی برای ارزیابی پیشرفت خودش بهسمتِ آن آرمانها تولید کرده است؛ بعضیها میخواهند با همان آرمانها و شاخصها، انقلاب اسلامی را خوانش و ارزیابی کنند و طبیعتاً به نظرشان میآید که ما پیشرفت نداشتهایم و لذا دچار خطای محاسباتی میشوند و نگاه کاملاً انتقادی و گاهی براندازانه پیدا میکنند. چه آنها که تابع منطق دیالکتیک هستند و دیالکتیکی فکر میکنند، و چه حتی کسانی که بر اساسِ منطق نئولیبرالها فکر میکنند، چنین نگاهی به انقلاب اسلامی دارند.
متأسفانه این خطای محاسباتی، در بسیاری مواقع، از بدنۀ کارشناسیِ لیبرال یا کارشناسیِ متأثر از اندیشههای سوسیالیستی و مارکسیستی، به ذهن و عمل تصمیمگیران نظام هم نفوذ کرده است و آنها را به خطای در تصمیم کشانده است. بخشی از این خطای محاسباتی که منتهی به خطای در تصمیم شده است را میتوانیم در دوران پس از #مذاکره ببینیم. اگر خوب دقت کنیم، این نوع تصمیمها و حتی گفتمانها، ناشی از خطای محاسباتی است.
اگر #بیانیه_گام_دوم را مبنا قرار دهیم و این گفتمان را بر کشور حاکم کنیم، میتوانیم جلوی این نوع خطاهای محاسباتی و خطاهای در تصمیمگیری را که آفت انقلاب اسلامی است، بگیریم».
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 یک «منظومۀ فکری»، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی میکند. آن منظومۀ فکری باید کشف و تنظیم شود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بیانیۀ گام دوم گرانبار از یکسری مبانیِ پیشینی است و یک عقبهٔ پنهانی دارد که مطوی در این بیانیه است؛
آن مبانی و آن عقبه، فراوری شده و با ادبیاتِ مؤلفِ متن، در این بیانیه جاری شده است. آن عقبه، یک نظام اندیشه و #نظام_فکری است که از تبیین توحید ـ توحید نظری و توحید عملی ـ شروع میشود و به تحلیل نظام آفرینش و حرکتِ نظام آفرینش بهسمتِ غایتِ مطلوبِ الهی و تحلیل حرکت تکاملی تاریخ میرسد.
این نظام فکری دربردارندۀ یک نظریۀ اجتماعی و نظریۀ پیشرفت و ریزنظریههای دیگری از قبیلِ کرامت، آزادی، عدالت، امنیت، استقلال، و.. است. این نظام تفکر، بیانیۀ گام دوم را پشتیبانی میکند و کاملاً پیداست که مؤلف متن، دارای نگرش خاصی در این موضوعات بوده است.
با یک تتبعِ دقیق میتوان این منظومۀ معرفتی را کشف و بازخوانی و تنظیم کرد.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 تحلیلهای تقلیلگرایانه و سادهانگارانه از بیانیۀ گام دوم، عاملِ از دست رفتنِ جایگاهِ حقیقیِ این سند میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«نباید خوانشهایی که بیانیه را #تحریف میکنند، مبنا و محور قرار گیرند و باید جلوی گسترش آنها گرفته شود. مقصودم از اینکه جلوی این خوانشها گرفته شود این نیست که با جبر و قهر اجتماعی جلوی آنها را بگیریم، بلکه مقصودم این است که اگر ما خوانشهای صحیح در مقیاس بیانیه داشته باشیم، بهخودیخودْ آن خوانشها منزوی میشوند.
روشنفکری غربزده و روشنفکران غربگرا، چه با ادبیات مارکسیستی و چه با ادبیات نئولیبرالها، ممکن است بیانیه را خوانش کنند و بیانیه را تحریف کنند؛ حتی ممکن است سازوکارهایی که در بیانیه پیشبینی شده است را باز با ادبیات مدرن و گفتمان تجدّد خوانش کنند؛ مثلاً ممکن مفهوم و کلیدواژه #عدالت_اجتماعی را متناسب با عدالت سوسیالیستی یا عدالت مکتب رفاه معنا کنند. اینها غلط است.
علاوه بر جلوگیری از تحریف این بیانیه، باید جلوی #تقلیلگرایی در این سند را هم بگیریم. این هم نکتۀ بسیار مهمی است؛ چرا که در خوانشهایی که در این سند اتفاق میافتد، بعضی خوانشها تقلیلگرایانه هستند، و نگاههای سطحی به سند دارند و آن را سادهانگارانه تحلیل میکنند. این نگاههای سطحی و تقلیلگرایانه و سادهانگارانه، عامل از دست رفتنِ جایگاه حقیقیِ این سند میشود.»
(منبع: #کتاب_عصر_جدید)
☑️ @mirbaqeri_ir