eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
311 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 فتح مکّه، ثمرۀ بیعت رضوان است. 📢 سنت خدا این است که وقتی با پرچمدارِ جامعۀ اسلامی بیعت می‌کنید و پای بیعتتان می‌ایستید، فتوحات در پیش است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «خداوند در قرآن کریم می‌فرماید شما بیعت کنید و بدانید که این بیعت با خداست؛ «إِنَّ الَّذینَ یبایعُونَكَ إِنَّما یبایعُونَ اللَّهَ یدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیدیهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما ینْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَیهُ اللَّهَ فَسَیؤْتیهِ أَجْراً عَظیما». اما نکته مهم در بیعت این است که وقتی می‌خواهید با حضرت همراه شوید، ایشان گاهی شما را در مسیری می‌برند که برایتان مبهم است؛ مراقب باشید که تردید نکنید و جا نمانید و «مُخلَّف» (جامانده) نشوید. در واقعه صلح حدیبیه و مقدمات فتح مکه، حضرت به اهل مدینه و اطراف می‌گویند می‌خواهیم به عمره برویم و شما هم خودتان را برای حرکت به سمت آماده کنید. این مأموریت عجیب سبب شد که حدود ۱۵۰۰ نفر با حضرت همراه شوند و عده‌ای هم نیامدند و جاماندند و به تعبیر قرآن «مُخلَّف» شدند. حضرت به سمت مکه رفتند و به منطقه حدیبیه رسیدند. پیغام دادند که ما می‌خواهیم بیاییم حج انجام بدهیم و مزاحم و درگیر نیستیم. کفار مکه احساس می کردند این یک شکست جدی است؛ لذا مقابل حضرت ایستادند و گفتند اجازه این کار را نمی‌دهیم. وقتی مخالفت شد حضرت از این تعدادی که همراه ایشان بودند -قریب ۱۵۰۰ نفر- بیعت گرفتند که به «بیعت رضوان» معروف شد. حضرت آنها را زیر یک درختی آنها را جمع کردند و بیعتی گرفتند که مفادش این بود که تا پای خون در دفاع از حضرت بایستند. این بیعت خیلی سنگین بود. اینها بدون اسلحه رفتند و با جمعیت محدود در دل دشمن و هم پیمانانش که به شدت مسلح هستند، قرار گرفتند! اینجاست که قرآن کریم رمز این فتح را بیان می‌کند؛ فرموده: «لَقَدْ رَضِی اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنینَ إِذْ یبایعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فی‏ قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكینَةَ عَلَیهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَریبا». یعنی اینجا بود که خدا به بیعت اینها راضی شد. خدای متعال، قلوبشان را ملاحظه کرد که راست می‌گویند و واقعاً تا پای جان ایستاده‌اند. در نتیجه این بیعت، ابتدا یک آرامش و سکینه‌ای به آنها داده شد که در واقع سوخت راه آنها در وسط میدان جنگ بود. در مرحله بعد هم «فتح نزدیک» را پیش رویشان قرار داد. این فتح همان است که یک قرارداد صلح حدیبیه بسته شد. دشمن، حضرت را به رسمیت شناخت و بعد از یکی دو سال، همین قرارداد را نقض کردند و یکی از هم‌پیمانان حضرت را هتک کردند، لذا حضرت به سمت مکه لشکر کشیدند و آنجا را فتح کردند. جالب اینکه قرآن در ادامه تعبیر می‌کند: «وَ لَوْ قاتَلَكُمُ الَّذینَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبارَ ثُمَّ لا یجِدُونَ وَلِیا وَ لا نَصیراً»؛ یعنی اگر در همان موقف با شما می‌جنگیدند شکست خورده و فرار می‌کردند. پس سنت خدا این است که وقتی بیعت می‌کنید و پای بیعتتان می ایستید، دیگر پیروزید. بنابراین فتح مکه و فتوحات بعدی همین‌جا رقم خورده، منتها خدای متعال فتح مکه را با یک پیچ و مسئله مبهمی، نصیب مؤمنین کرده که هم تفکیک صفوف مؤمنین از مخلفین رخ بدهد و بیعت رضوان محقق شود و هم اینکه خدا می‌خواست مکه را بدون خونریزی فتح کند. خلاصه عرضم این بود که فتح مکه ثمره بیعت رضوان است... .» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4259 ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سخنرانی استاد سید محمدمهدی میرباقری در روز وفات حضرت ام‌البنین(س)، ۱۴‌۰۰/۱/۲۶ ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سخنرانی استاد سید محمّدمهدی میرباقری مراسم عزاداري حضرت ام‌البنین (سلام الله علیها)، ۱۴‌۰۰/۱۰‌/۲۶ حسینیه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 🔸حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ▫️موضوع: فضایل و مقامات حضرت زهرا(س) ذیل سوره مبارکه قدر ⏱2 بهمن 1400 🔷🔸💠🔸🔷 کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔 @astanfatemi ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران زمان: 3 تا 10 بهمن 1400 به‌صورت 24 ساعته سایت خرید: book.icfi.ir 20٪ تخفیف برای تمامی کتب ارسال به تمام نقاط کشور رایگان است. بازدیدکنندگان گرامی می‌توانند نام انتشارات یا هر یک از کتاب‌های «نشر تمدن نوین اسلامی» را جست‌وجو کنند و کتاب مورد نظر خود را خریداری کرده و از طریق پست تحویل بگیرند. 🌀 پیام در شبکه‌های مجازی: 🆔 @tamaddonnovin 🌀 شماره تماس: ☎️ 09104646212
💥 کتاب اثر آیت‌الله میرباقری، به‌زودی از سوی نشر تمدن نوین اسلامی منتشر می‌شود. 📢 اندیشۀ حکمت تاریخ باید در سطح ادبیات کودک تنزل پیدا کند. «حکمت تاریخ شیعی باید در سطح ادبیات کودک تنزل پیدا کند. كمااينكه ماركسيست‌ها اين كار را در فلسفه تاريخ‌شان مي‌كردند و آن را حتی در سطح ادبيات تصويري براي کودکان زیرِِ دبستان تنزل مي‌دادند. غرب هم همین‌گونه عمل می‌کند و ادبيات مادي خودش و گرایش و عشق به دنیا را در قالب داستان‌هاي كودكان و حتي در قالب داستان‌های تصويری برای خردسالان و در آثار هنری خردسالان تنزل می‌دهد. ما هم بايد معارف سنگين الهی را در سطح ادبيات خردسالان و كودكان مطرح كنیم و حب و بغض، و ميل و نفرت نسبت به جریان‌های تاریخی حق و باطل را از همان خردسالي در وجودشان زنده کنیم. مطرح كردن اين مباحث در قالب ادبيات كودک و خردسال باعث می‌شود اين مباحث سنگين تدريجاً در جامعه رشد كرده و صف‌بندی‌ها در جامعه بر مبنای اين حکمت تاريخ شكل بگيرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 برای نخواندن‌هایتان برنامه‌ریزی کنید! 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ ما گاهی فکر می‌کنیم که چه باید بخوانیم، ولی فکر نمی‌کنیم که چه نباید بخوانیم! روی این هم فکر کنید که چه نباید بخوانیم. گاهی به ذهن خودم می‌آمد که روی بعضی قفسه‌هایی که اشتغالات غیرضروری ایجاد می‌کند و از مطالعات اصلی باز می‌دارد، یک پرده بکشم؛ چون هوس بی‌خودی در آدم ایجاد می‌کند. ◀️ برای نخواندن‌هایتان هم باید برنامه‌ریزی کنید. آن‌قدر کتاب چاپ می‌شود که شما پشت جلدش را هم نمی‌توانید ببینید! اگر بخواهید ببینید روزتان تباه می‌شود! آن‌قدر مجله چاپ می‌شود که شما پشت جلدهایش را هم اگر بخواهید ببینید روزتان شب می‌شود. آن‌قدر روزنامه هست که شما سرتیترهایش را اگر بخواهید بخوانید صبحتان شب می‌شود. [آن‌قدر خبر و پیام تولید می‌شود که اگر همه را رصد و دنبال کنید، از زندگی‌تان و از کارهای اصلی‌تان باز می‌مانید.] پس باید برای نخواندن‌هایتان هم فکری کنید. ◀️ با یک تدبیر و برنامه‌ریزی‌ فکر کنید که چه لازم دارید که بخوانید. هر مطالعه‌ای برای ما هوس ایجاد نکند. برای مثال، اگر انسان به یک فروشگاه زنجیره‌ای یا یک فروشگاه بزرگ می‌رود، این‎طور نباشد که این فروشگاه هوس‌انگیزی بکند و مصرف شما را بالا ببرد. اصلاً این فروشگاه‌‌ها را که درست می‌کنند خودش عامل توسعه مصرف است. آدم داخلش که می‌رود تحریک به مصرف بالا می‌شود؛ یکی از بسترهایی که مبدأ بالا رفتن مصرف خانوار هست، همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای است؛ انسان یک جنس می‌خواهد بخرد، می‌بیند یک سبد بزرگ جنس برداشته و به خانه آورده. یک جنس نیاز داشته، به آنجا رفته و اجناس متنوع را دیده و تحریک شده. علم هم همین‌طوری است. مواظب باشید که بی‌خودی تحریک نشوید. ◀️ موضوع را بررسی کنید و بعد مطالعه کنید. مشاوره بگیرید که باید چه بخوانیم و چه چیز را نباید بخوانیم. آنچه طبق بررسی و مشاوره، نباید بخوانید، نخوانید آنچه باید بخوانید بخوانید. این‎طور نباشد که امروز وقتی یک سؤال روان‌شناسی از ما کردند، برویم چهار تا کتاب روان‌شناسی بخوانیم! معنی ندارد! چون فردا هم یک کسی، از جامعه‌شناسی از ما می‌پرسد! پس‌فردا از فیزیک می‌پرسد! مواظب باشید که در این موضوع که چه باید بخوانیم و چه نباید بخوانیم، فکر کنید. هم فکر کنید و هم مشاوره بگیرید.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اول ماه رجب بايد به زيارت سيدالشهدا(ع) رفت و گفت: ... لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّهِ! گويا حضرت در آغاز ماه رجب ما را به وادی توحيد دعوت می‌کنند و می‌خواهند ما را شفاعت کنند. ما دعوت امام(ع) را لبيک می‌گوييم و با شفاعت ايشان وارد ماه رجب می‌شويم. خوشا به حال آنها که اول ماه رجب زيارت حضرت را دارند و نيمۀ رجب و نيمۀ شعبان. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بی‌ مقدمه نمی‌توان وارد محیط ضیافت‌ الهی شد؛ آمادگی‌ها و مراقبت‌های پیشینی لازم است. باید خود را در شست‌وشو بدهیم تا در ماه شعبان به شفاعت نبی اکرم(ص) برسیم. باید از رجبیون و شعبانیون بشویم تا سفرۀ ضیافت الهی و فیوضات شب قدر نصیب ما شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ شب قدر، مراقباتی دارد که برای شب‌های قبل از قدر است. بعضی‌ها وقتی شب بیست و سوم تمام می‌شود برای شب بیست وسوم بعدی شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند؛ یعنی خواب، غذا، معاشرت و شغل‌شان را کنترل می‌کنند که شب قدر بعدی از دستشان نرود. این ضیافت، عظمت دارد. ◀️ خداوند برای شب قدر، دو ماه مقدر را قرار داده است... باید از وارد شوید، بعد در شهر شعبان بیایید؛ در نهر رجب خود را شست‌وشو بدهید تا در شعبان به شفاعت نبی اکرم(ص) برسید. همین‌طوری که نمی‌توان وارد ضیافت شد! اول باید در وادی ولایت و در وادی شفاعتِ نبی اکرم(ص) تطهیر شوید، و از رجبیون و شعبانیون بشوید؛ بعد وارد محیط ضیافت شوید. خلاصه، سرزده وارد نشوید! انسان نمی‌تواند سرش را زیر بیندازد و بی‌مقدمه وارد ضیافت الله شود". ☑️ @mirbaqeri_ir
☑️ چند عمل مشترک در ماه رجب 🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. 🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد. 🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود. 🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد. منبع: مفاتیح‌الجنان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | ماه رجب، ماه استغفار ⚡️ «حقیقتِ استغفار» و «آثار استغفار» در ماه مبارک رجب ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 خیلی از گرفتاری‌های ما برای رغبت‌ها و خواسته‌های ماست. 💥 رغبت‌های انسان‌ها را اولیاء حق یا اولیاء باطل درست می‌کنند. انسانی که در وادی ولایت ائمۀ جور است، تمام رغباتش رغبات دنیایی است؛ ولی انبیاء و اولیای الهی سعی می‌کنند سقف رغبت‌های انسان را رفعت ببخشند. 💥 با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن و تحمّل سختی‌های مسیر حق، وقتی ممکن می‌شود که رغبتِ انسان، رغبتِ در رسول باشد نه رغبتِ در خود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ این‌طور نیست که انسان هر مطلبی را که بخواهد، خوب باشد! خیلی از گرفتاری‌های ما برای رغبت‌ها و خواسته‌های ماست. تمام همت ما و تمام امکانات و تمام فرصت‌های ما خرج رغباتمان می‌شود. یکی از جاهایی که انبیاء آمدند و اصلاح کنند، همین رغبت‌های ماست. آنها آمدند در ما رغبت بزرگ درست کنند تا راغب فی الله باشیم (إِلَى اللَّهِ راغِبُون) و راغب در دنیا نباشیم. اصولاً رغبت‌های ما را اولیائمان درست می‌کنند. اگر اولیاء ما اهل دنیا بودند، تمام رغبت‌های ما آرزوهای دنیایی می‌شود و ما راغب فی‌الدنیا می‌شویم. اولیاء طاغوت کارشان همین است که ما را تحریک و تحریص و ترغیب به دنیا می‌کنند و کاری غیر از این، از آنها ساخته نیست. امت خودشان را ترغیب به دنیا می‌کنند و آلهه و بت‌هایی درست می‌کنند و به مردمشان می‌گویند شما رو به اینها بیاورید و رو از اینها برندارید! ◀️ انسانی که در وادی ولایت ائمۀ جور است، تمام رغباتش رغبات دنیایی است. در آنجا افق رغبات پایین است و سقف رغبات بیش از دنیا و هوس‌های دنیایی و حرص به دنیا و میل به دنیا نیست. این رغبت‌ها برای انسان اسارت ایجاد می کند و آدم را کوچک می‌کند. در‌واقع اینها رغبت نیست، اینها اسارت است. ولی انبیاء الهی سعی می‌کنند سقف رغبت انسان را بالا ببرند. انسان اگر در وادی ولایت امام قرار گرفت، رغبت انسان رفعت پیدا می‌کند و میل و خواسته‌هایش رفعت پیدا می‌کند و خواسته‌هایش در حد دنیا نیست. زاهد فی الدنیا و فارغ از دنیا می‌شود. همه دنیا را هم به او بدهی خوشحال نمی‌شود و اگر همه دنیا را هم از او بگیری غصه نمی‌خورد، چون یک رغبت بالاتری دارد. این [تربیت] را انبیاء درست می‌کنند. محیط ولایت انبیاء و محیط ولایت معصوم، محیطی است که در آن رغبات انسان رفعت پیدا می‌کند و انسان می‌تواند خدا را بخواهد و می‌تواند رغبتِ در عالم آخرت پیدا کند و رغبت های بزرگ در وجودش شکل بگیرد. پس، اولیاء ما هستند که سطح رغبت ما را معین می‌کنند. ◀️ وقتی رغبت به خدا و رغبت به ولیّ خدا در انسان پیدا شد، انسان کنار حضرت قرار می‌گیرد و در طرح حضرت عمل می‌کند. ما اگر رغبتمان رفعت پیدا نکند نمی‌توانیم در طرح امام قرار بگیریم و کنار امام عمل بکنیم. اگر رغبت ما با رغبت امام گره خورد و یکی شد و آن رغبت‌های بزرگ در ما شکل گرفت، این رغبت‌ها ما را به امام می‌رساند و کنار امام قرار می‌گیریم و سختی‌های راه را کنار امام تحمل می‌کنیم و با امام راه را طی می‌کنیم. ولی اگر رغبت دیگری در ما شکل گرفت و توجه به خودمان، حتی توجه به منافع معنوی خودمان، داشتیم، این، ممکن است موجب جدا شدن ما از حضرت بشود. در عالم با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن، وقتی ممکن می‌شود که انسان رغبتش، رغبت در رسول باشد نه رغبت در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمی‌توانی با او راه بروی. «وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِه» یعنی شما حق ندارید میل به خودتان پیدا کنید و رویتان را از رسول برگردانید. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ در عالم با حضرت راه بروید. اگر می‌خواهید با حضرت راه بروید، باید رغبت در حضرت داشته باشید نه رغبت در خودتان. اگر انسان راغب در حضرت شد، چنین رغبتی انسان را در همه سختی‌ها همراه با حضرت می‌کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا