کتاب-طرح-کلی.pdf
16.45M
📗 متن PDF کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
(سخنرانیهای مقام معظم رهبری در ماه رمضان ۱۳۵۳)
🔗 بخشی از مقدمه کتاب
▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2230
🔗 لینک صوتهای سخنرانیها
▶️ https://b2n.ir/f47143
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 ضرورت بازخوانی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
📢 ما صرفاً با بیان شاخصهایی از توسعه و پیشرفت در عرصههای مختلف، سعی در اقناع ذهن نسل جوان داشتهایم، در حالی که نیاز آنها اندیشهای روشن و انگیزهبخش و شورانگیز برای مقاومت و مبارزه بوده است. این ویژگیهای مهم، در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منعکس شده است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«نیاز ضروری جامعه امروز ما، ارائه تصویری «شورانگیز» از دین است، تصویری که هم بتواند نسل جدید را برای مقاومت در این درگیری تمامعیار پشتیبانی کند و هم بتواند تصویری «آگاهیبخش» و «کارآمد» از دین در ذهن نسل جدید پدید آورد. جامعه اسلامی برای تربیت انسان تراز انبیاء و عصر انتظار، نیاز به فهمی از دین دارد که مقیاس دین را سرپرستی رشد و تقرب انسان، در همۀ زوایای زندگی بداند و بتواند در این مقیاس، از اندیشههای بنیادین دین تا مفاهیم کاربردی آن را مانند طرحی جامع ارائه کند. آسیبهایی که امروز در نسل جوان مشاهده میشود بهعلت نبود این تصویر از دین است. ما در این مدت صرفاً با بیان شاخصهایی از توسعه و پیشرفت در عرصههای مختلف، که عموماً شاخصهای توسعه بودهاند، سعی در اقناع ذهن نسل جوان داشتهایم در حالی که نیاز آنها اندیشهای روشن و انگیزهبخش برای مقاومت و مبارزه بوده است. این ویژگیهای مهم در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منعکس شده است، از این جهت بازخوانی این اثر، ضرورتی مهم در ارائه اندیشه اصیل دینی برای نسل امروز است.
(منبع: جلسۀ اولِ بازخوانیِ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ۱۴۰۱/۱۲/۱۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 نظام اندیشۀ اسلامی که در «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارائه شده، یک طرح شفاف و منسجم و کارآمد است که دارای سه ویژگیِ «آگاهیبخشی»، «جامعیت» و «شورانگیز بودن» است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«رهبر معظم انقلاب، سه خصوصیت برای طرح اندیشه اسلامی ذکر می کنند:
اول: باید ناظر به زندگی جمعی و کارآمد باشد. یعنی مقیاس مطالعات اسلامی از فرد به جامعه و امت ارتقاء پیدا کند.
دوم: باید انسجام داشته باشد یعنی نظامواره باشد. نظام اندیشه، صرفاً اندیشۀ توحیدی ذهنی نیست بلکه اندیشه اجتماعی هم هست. یعنی هم هدف میدهد هم راهبرد و هم اصول حرکت بر اساس آن راهبرد. نظام اندیشه یک سلسله از مفاهیم بنیادین تا مفاهیم کاربردی است که به صورت یک طرح منسجم ارائه شده نه به شکل گزارههایی متشتت و بیربط.
سوم: باید از منابع اصیل اسلام بهویژه قرآن کریم به دست بیاید. این کلام در مقابل تفکر اخباریگری و تفکر اکتفاء به دانشهای بشری و روشعقلی است که هم در مقدمه کتاب و هم متن کتاب به صورت مفصل هر دو نگاه، نقادی جدی شده است.»
(منبع: جلسۀ اولِ بازخوانیِ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ۱۴۰۱/۱۲/۱۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
آیت الله میرباقری.mp3
16.11M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراسم دعای ندبه
🗓 جمعه ١٩ اسفند ۱۴۰۱
🆔 @jamkaran_ir
☑️ @mirbaqeri_ir
هیئتثاراللهقم_آیتاللهمیرباقری .mp3
10.21M
🎧 استاد میرباقری | شرح صلوات شعبانیه
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 طرح اندیشۀ دینی در خاستگاه کلامی و فلسفی علیرغم اینکه نقاط مثبت بسیاری دارد، اما بهجهت دوری از زندگی عینی و اجتماعی امروز، فاقد بسیاری از ویژگیهای یک تصویر مطلوب از دین است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
طرح اندیشۀ دینی در خاستگاه کلامی و فلسفی ما علیرغم نقاط مثبت بسیار، فاقد بسیاری از ویژگیهای یک تصویر مطلوب از دین است. این طرحها در بسیاری از موارد ناظر بر مسئلههای ذهنی است و ناظر بر زندگی عینی و اجتماعی انسان نیست و از طرف دیگر بسیاری از مسائل این علوم در پاسخ به شبهات عصر خود و گاهی ناظر بر شبهات دستساز و مسائل غیرواقعی است که هیچ وقت مسئلۀ جوامع اسلامی نبوده است؛ از این جهت، نیاز جدی به ارتقاء آموزش و پژوهش و تبلیغ در حوزه علمیه کاملاً مشهود است.
[در این میان،] کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، منبع ارزشمندی در ارتقاء و ارائهای نو در این زمینه است. این ارتقاء بهمعنای نادیده گرفتن میراث علمی گذشتگان نیست، بلکه باید با توجه این میراث گرانبها، به نوسازی و ارتقاء اندیشۀ اصیل دینی بپردازیم.»
(منبع: جلسۀ اولِ بازخوانیِ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ۱۴۰۱/۱۲/۱۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"، خط فکری انقلاب اسلامی در تقابل با تمدن غرب را نشان میدهد.
این خط فکری، نه مبتنی بر «انفعال و غربزدگی» است و نه «تحجّر و انزواطلبی»، بلکه جریانی است که با ترکیب مقاومت و آگاهیبخشی و رشد فکری، بهسمت نظامسازی و جامعهسازی جدید اسلامی حرکت میکند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" در دورهای ارائه شد که غرب، اولاً لایههای تمدنی خودش، از نظر تا عمل، را تکمیل کرده است، ثانیاً از مرزهای خود عبور کرده و در تمام جوامع و فرهنگها رسوخ پیدا کرده و ثالثاً به یک کارآمدی گستردهای در حیات بشر رسیده است. رهبر انقلاب، مسئله و شبهۀ آن دوران و علت گرایش به مادیگری را تا به امروز، مسئله و سؤال کارآمدی دین در عرصۀ زندگی اجتماعی بشر میدانند. این تمدنِ بهظاهر موفق، چه در چهرۀ لیبرالیستیاش و چه در چهرۀ مارکسیستیاش دینستیز است؛ آنها در عین اختلافات بسیار، در ضدیت با دین و ناکارآمد نشان دادنِ دین در عرصۀ زندگی بشر، اتّفاق نظر دارند و معتقدند دین توان تحقق آزادی و عدالت را ندارد.
در تقابل با این هجمه، دو جریان در جهان اسلام شکل گرفت، جریان «انفعال و غربزدگی» و جریان «تحجر و انزواطلبی». از نظر رهبر انقلاب این خودباختگی در برابر غول تمدن غرب، بزرگترین معضل جامعه اسلامی است که این نکته را به صورت مفصل در مقدمه کتاب «اسلام و مشکلات تمدن» و کتاب «آینده در قلمرو اسلام» توضیح دادهاند.
جریان سوم، جریان مبارزه با تمدن غرب است. این جریانی است که با «نوسازی اندیشه اسلامی» و «ورود به عرصه اجتماعی و مبارزه»، در مقابل غرب، منفعل نیست. اندیشه رهبری همین است. به عقیدۀ ایشان اگر فعالیت فکریِ اسلامی از جنبش و مبارزه جدا شود، خشک و بیروح میشود؛ روح مبارزۀ دینی هم اگر از آگاهی و اندیشه عاری گردد، دچار ارتجاع و تحجر میگردد.
ترکیب مقاومت و آگاهیبخشی و رشد فکری، خط انقلاب اسلامی را تشکیل میدهد.»
(منبع: جلسۀ اولِ بازخوانیِ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، ۱۴۰۱/۱۲/۱۱)
☑️ @mirbaqeri_ir
Doa Nodbeh 1401-12-19 (2).mp3
44.73M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراســم دعای ندبه، جمـعه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱
حسینیه امام حسن مجتبی (علیه السلام)
@H_EmamHasanQom
#اطلاع_رسانی
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
💐دعای ندبه همزمان با آخرین جمعه سال و ماه شعبان💐
🔹باکلام :
🎙 آیت الله #میرباقری
🔹با نفس :
🎙 حجت الاسلام والمسمین شیخ مهدی #حافظی_نسب
🔸بانی اطعام :
🌷خانواده محترم مختاری
🗓 زمان: جمعه ۲۶اسفندماه ۱۴۰۱
🕰 ساعت شروع ۶:۳۰صبح
📍لطفا نشر دهید
میدان توحید
مهدیه کرج
💠مجتمع فرهنگیمذهبی مهـدیه کـرج
ایتا |بله | تلگرام
🆔 @mahdiekaraj_ir
📢 در ماه شعبان ماه سیر با شجرۀ طوبی
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در روايات آمده است که شجرۀ طوبی، شاخ و برگش را در ماه شعبان فرو میفرستد و هرکسی که به او چنگ بزند را آسمانی میکند.
در غير ماه شعبان ما بايد به آسمان برويم تا از ميوههای درخت توحيد منتفع شويم ولی در ماه شعبان درخت طوبی شاخ و برگش را نازل میکند تا ما را به آسمان ببرد. ماه شعبان ماه سير با شجره طوبی است».
☑️ @mirbaqeri_ir
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انسان اگر در طرح امیرالمؤمنین (علیه السلام) قرار گرفت، متّقی است. اگر از طرح آن حضرت بیرون رفت، فاسق و بیتقواست، ولو تمام عمرش را نماز شب بخواند!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 بهار طبیعت، مَثَلی از بهار حقیقیِ عالَم در عصر ظهور است.
🔹 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«بهارِ طبیعت، مَثَلی از بهار حقيقی عالم در عصر ظهور است که زمين و اهلش زنده میشوند.
اين بهار يك مَثَل و يك نمونه است برای اینکه حقیقت آن بهار را بفهميم».
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 فرمودهاند: «كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است.»
حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟
باید يک محاسبهای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده است یا خیر و عيبهای ما كجا بوده است؟
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«وقتي سال نو میشود و بهار میشود، يك سال جديد آمده است و يك سال هم رفته است.
در روايات آمده: هر شب و روزی كه میآيد، ندا میدهد و میگويد: من ديگر تكرارشدنی نيستم. بهره خودت را از من ببر. فردا شب، فردا شب است. نگو من فردا شب، نمازشب میخوانم! من ديگر نيستم! من روز قيامت كه شهادت میدهم، صفحه وجود من از نور نافلهٔ شبِ تو خالی است.
سال بهطريقاولی وقتی كه رفت ديگر برنمیگردد. امسال هم كه آمد ديگر برگشتنی نيست.
بنابراين همانطور كه دستور دادهاند که هر شبانهروز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يك مراقبهای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيد. اين بوتهای كه من در خانهام داشتم، خشك شد، دوباره الآن گل داده است. من در اين يك سال چه كردهام؟ حساب و كتابی از خودش بكشد و نسبت به امسالش با خدای متعال عهدها و قرارهایی ببندد و از نفْس خودش تعهداتی بگيرد. امسال بايد در وادی حق يك قدم جلو برويم؛ عالمتر و متقیتر و خداشناستر و خدومتر شويم و عيبهای ما كم شود. فرمود: كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است. حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ فرمود: كسی كه امروزش از دیروزش بدتر است، ملعون است و از رحمت خدا دور است. كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟
يك محاسبهای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده و عيبهای ما كجا بوده است؟ اگر انسان، اهل مراقبه و محاسبه نباشد، همه عالم هم معلم شوند، هيچ چيز دست او را نمیگيرد. معلم مثل طبيب است، نسخه را میدهد، بايد خود شما دارو را مصرف كنی و خودت مراقب احوال خودت باشی.
بنابراين در امسال که سال جديدی است، بايد برای خودمان برنامهريزی جديدي داشته باشيم و برنامهريزیهای ما خيالی هم نباشد، با واقعيت منطبق باشد؛ ولی برنامه روبهپيش باشد. در باطن، ظاهر و در معنوياتمان و در همه چيزمان بايد تصميم بگيريم عيبهای گذشته مرتفع شود، در سال آينده انشاءالله اين عيبها برطرف شود. سعی كنيم امسال ما بهتر از سال گذشته ما باشد. صحيح نيست انسان دوسالش مثل هم باشد؛ نماز ، روزه و شبزندهداری امسال با سال قبل بايد فرق داشته باشد؛ زبانش و گوشش باید فرق کند.
اگر هر كاری که میكرده، در سال بعد هم انجام دهد، پس اين عمر را خدا برای چه داده است؟».
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
1008738050_1949575411.mp3
6.72M
🌺 سال "مهار تورم، رشد تولید"🌺
📹 بشنوید | صوت کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲
💫 #مهارتورم_رشدتولید
🔍 متن کامل پیام👇🏻
https://khl.ink/f/52249
📢 اگر انسان واقعاً برای بهرهمندی از ماه رمضان جدی است، باید سبکبال بشود. اینکه اولیاء خدا در طول سال و یا لااقل ماه رجب و ماه شعبان را ریاضت میکشیدند برای همین بوده است.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«کار شیطان ایجاد غفلت از فرصتها است و برای انسان فرصتسوزی میکند و این فرصتسوزی هم گاهی بهنحوی است که یک فرصتهایی را از انسان میگیرد، فرض کنید انسان سحر شب جمعه را از دست داد، شیطان وسوسه میکند و به جای اینکه انسان برخیزد و با نماز اول صبح جبران این نافله شب را کند، انسان را غافل می کند به طوری که احساس خستگی میکند و احساس میکند که دیگر حالا نماز صبح هم اول وقت نخواند. این غفلتهایی که در انسان ایجاد میکند که یک فضیلت بزرگ را میگیرد و بعد آرامآرام یک نوع افسردگی در انسان ایجاد میکند و توفیق عبادتهای دیگر را هم میگیرد.
این بهعکس آن چیزی است که به ما فرمودهاند؛ فرمودهاند اگر فرصتی را از دست دادی بلافاصله تدارک کن و اگر نماز شبت را نخواندی قضا کن، اگر نماز صبح اول وقت از دستت رفت فضیلت وقت را از دست نده. این یک قاعده کلی است، اگر شب جمعه از دست رفت سحر جمعه را از دست ندهیم، اگر سحر رفت روز جمعه را از دست ندهیم و اگر روز جمعه از دست رفت غروب جمعه را از دست ندهیم. نسبت به ماه شعبان هم همینطور است. اگر ماه رجب و یا ماه شعبان از دست رفت، این دو سه روز را مغتنم بشماریم.
این همان مضمون حدیث نورانی است که امام رضا (علیه السلام) به اباصلت در آخرین جمعه ماه شعبان فرمودند که خودت را برای ماه رمضان مهیا کن و کارهای غیرجدی را کنار بگذار و مشغول به کثرت تلاوت قرآن باش و زیاد قرآن بخوان و دعا و استغفار و توبه کن که خالص بشوی، یعنی همه غفلتها از بین برود تا برای ماه رمضان حضور پیدا کنی و اگر امانتی نزد تو است پرداخت کن که وقتی وارد ماه رمضان میشوی هیچ باری روی دوش تو نباشد. چون خیلی وقتها انسان میخواهد به سمت خدا برود و همه چیز آماده است ولی یک باری روی دوش انسان است که نمیگذارد انسان حرکت کند. اگر انسان واقعا برای ماه رمضان جدی است باید سبکبال بشود. این که اولیاء خدا طول سال و یا لااقل ماه رجب و شعبان را ریاضت میکشیدند برای همین بوده است.
حالا اگر کسی ماه شعبان و رمضان را استفاده کرد که نعم المطلوب. ولی اگر تا الان نتوانسته، این مابقی ماه شعبان را از دست ندهد و تهیأ پیدا کند و بعد مراقب باشد که ماه رمضان از دست نرود.
یکی از غفلتهایی که شیطان برای ما ایجاد میکند این است که در دستگاه محاسباتی ما تصرف میکند و نمیگذارد که درست محاسبه کنیم و هر چیزی را سر جای خودش و بهاندازه خودش بزرگ ببینیم. خبر را بزرگ و کوچک میکند و ما را با حادثههای کوچک مشغول میکند و از حادثههای بزرگ غافلمان میکند و درنتیجه حادثههای بزرگ مخفی میشوند.»
☑️ @mirbaqeri_ir