💥 شیطان گاهی موفقیتهای دیگران را به رخ شما میکشد!
ممکن است نقطهٔ حرکتِ ما، با نقطهٔ حرکتِ فرد دیگر، متفاوت باشد، اما شیطان ما را فریب میدهد و میگوید: ببین که فلانی چطور به کمال رسید! تو هم همان مسیر را برو!
💠 #استاد_میرباقری:
«اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف میآید، بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم میزند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچکُجا نمیرسد.
خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هرکس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست؛ برای مثال، انسانی که مادری مریض دارد، میفهمد که باید وقتش را برای او بگذارد؛ اما اگر برود کار دیگری انجام دهد، رشدش در آن کار نیست.
تمام تلاش شیطان این است انسان را از آن نقطهٔ حرکت، به مسیر دیگری بکشاند. ممکن است نقطهٔ حرکتِ ما، با نقطهٔ حرکتِ فرد دیگر، متفاوت باشد؛ اما شیطان ما را فریب میدهد و میگوید: ببین که فلانی چطور به کمال رسید! تو هم همان مسیر را برو!
[مثلاً] رشد حضرت یوسف(ع) در یک امتحان خاصی است و رشد حضرت موسی(ع) در امتحان دیگری است. نمیشود که حضرت موسی رشد خودش را در امتحان حضرت یوسف دنبال کند. حضرت موسی باید از امتحان خودش موفق بیرون بیاید. رشد حضرت موسی در زندانرفتن نیست.»
(منبع: کتاب تربیت ولایی)
☑️ @mirbaqeri_ir
«ما معتقد به مردمسالاری دينی هستيم و معتقدیم نتایج انتخابات، حاکی از ظرفیت نظام مردمسالاری دینی در شرایط کنونی است.» (۱۳۹۲)
(منبع: کتاب تداول قدرت)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
ما حتماً باید قلّههای علم و تکنولوژی غربی را فتح کنیم، و الّا نمیتوانیم آن را کنترل کنیم.
رویکرد ما فتح قلّههای علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، اصلاً نمیتوانید کاری با آن انجام دهید.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
شب یازدهم ثارالله.mp3
37.17M
🎙سخنرانی استاد میرباقری
در شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۳
هیئت ثارالله قم
#شب_آخر
☑️ @mirbaqeri_ir
شب یازدهم حرم.mp3
29.02M
🎙سخنرانی استاد میرباقری
در شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۳
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
☑️ @mirbaqeri_ir
روز یازدهم حسینیه.mp3
53.07M
🎙سخنرانی استاد میرباقری
در روز یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۳
حسینیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها
☑️ @mirbaqeri_ir
شب دوازدهم حرم.mp3
27.32M
🎙سخنرانی استاد میرباقری
در شب دوازدهم محرم الحرام ۱۴۰۳
حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
#شب_آخر
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 نهضت علمی در کشور بهمعنای رسیدن به قلههای علم مدرن، و نقد آن، و عبور از آن بهسمت مرزهای جدید علمی است و همین دانشگاهیان، فرماندهان و افسران انقلاب اسلامی در این جهاد علمی هستند.
مقدمهٔ عبور از توسعهٔ غربی، تسلّط به قلههای آن است. این «تسلط» بهمعنای «مسخّر شدن» نیست.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 «دورۀ سوم
#مدرسه_معارفی_درایه»
تحت اشراف آیتالله میرباقری
برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ از میان طلاب برادر پایۀ ششم به بالا، به صورت محدود دانشپژوه میپذیرد.
🔰 #نام_دوره:
آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات
🔰 #ویژگیها:
⏺ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری
⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی
⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی
⏺ کارگاههای آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبعشناسی، تاریخ حدیث)
🔰 #مدت_دوره:
⏺ سه سال تحصیلی بهصورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها)
🔰 #ثبتنام:
⏺ از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
⏺ از طریق سایت مدرسه درایه:
madreseyederaye.ir
🔗 در صورت نیاز، به نام کاربری زیر در پیامرسان ایتا پیام دهید:
eitaa.com/madreseyederaye_ir
شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸
📜 اشکال مهمی که به حوزههای دانشیِ برخی کشورها وارد است، اين است که خودشان صاحب علم و تکنولوژی نيستند. آنها وقتی صاحب علم و تکنولوژی هستند که بر صفر تا صد آن مسلّط باشند، حتی اگر آن را خودشان توليد نکرده باشند.
آن علم و تکنولوژیای که منطق و فلسفۀ حاکم بر آن در اختیار ما نباشد، در اختیار ما نخواهد بود و ما فقط مصرفکنندۀ آن خواهیم بود، نه صاحب و مالک و واجد آن.
واجدیتِ علم و تکنولوژی به تسلطِ بر آن است و نه مصرفِ آن. در این هنگام است که میتوان از علم و تکنولوژیِ کنونی عبور کرد و تولیدهای جدید دست یافت.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 انقلاب اسلامی میتواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند.
✅ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🌀 «باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
🌀 «همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
☑️ @AndisheMonir
📜 جوانان ما باید قلّههای دانش را فتح کنند و آیندۀ علم را در اختیار بگیرند.
ما واقعاً باید معتقد باشیم که «العِلمُ سُلطانٌ». این عرصه را به هیچ وجه نمیتوان با شعارزدگی تدارک کرد.
رهبر معظم انقلاب بهدرستی قائلاند که ما باید قلّههای علم را فتح کنیم و مرزهای دانش را پشت سر بگذاریم و به سمتی برویم که مثلاً در نیم قرنِ آینده زبان فارسی، به زبان علمیِ حاکم بر جهان تبدیل شود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
روز دوازدهم حسینیه.mp3
50.05M
🎙سخنرانی استاد میرباقری
در روز دوازدهم محرم الحرام ۱۴۰۳
حسینیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها
☑️ @mirbaqeri_ir
روز سیزدهم حسینیه.mp3
51.67M
🎙سخنرانی استاد میرباقری
در روز سیزدهم محرم الحرام ۱۴۰۳
حسینیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
برنامه هر صبح آیت الله بهجت #آیت_الله_بهجت 📱 @mesbahyazdi_ir
💥 ماجرای برنامهریزی برای دیدار آیتالله بهجت و علامه طباطبایی در زادگاه شهید مطهری
💠 #استاد_میرباقری:
📜 ارزش زیارت امام رضا علیه السلام را اولیاء خدا درک میکنند!
در احوالات مرحوم آیتالله العظمی #بهجت نقل شده است که قبل از پیروزی انقلاب، قرار بود مرحوم علامه #طباطبایی به شهر فریمان بروند.
شهید #مطهری [در مشهد] خدمت آیتالله بهجت میرسند و میگویند: علامه طباطبایی میخواهند به فریمان بروند. حضرتعالی هم چند روزی به فریمان تشریف بیاورید. مرحوم شهید مطهری دوست داشتند این دو بزرگوار که شاگردان مرحوم آقای #قاضی بودند را كنار هم ببینند و از گفتوگوها استفاده كنند. ولی آیتالله بهجت قبول نكردند.
آقازاده مرحوم آیتالله بهجت میگفتند: این اواخر، یک بار كه به مشهد مشرف بودند و بهسختی میتوانستند به زیارت بروند، پدرم به من فرمودند: فلانی! میدانی ۳۵ یا ۴۰ سال قبل كه من قبول نكردم به فریمان بروم، برای چه بود؟ برای این بود که اگر سه روز میرفتم، سه زیارت امام رضا علیه السلام را از دست میدادم.
☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 مراسم عزاداری اربعین حسینی در موکب حسینا
⏰ #ظهرها:
◽️به کلام: استاد پناهیان
◽️با نوای: حاج سیدرضا نریمانی، حاج مهدی رسولی، حاج حنیف طاهری
⏰ #شبها:
◽️به کلام: استاد میرباقری
◽️با نوای: حاج میثم مطیعی، حاج سیدمهدی حسینی
📆 از 11 صفر الی 18 صفر
(به مدت 8 روز و شب)
📍 عراق، طریق مشایّه نجف کربلا، عمود 909، موکب حسینا
@hussaina_909
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد میرباقری | معنای دولت مردم
💥 #جمهوریت باید در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری هم حضور پیدا کند، نه صرفاً در انتخابات.
البته این فرایند، با حضور تودهای محقق نمیشود، بلکه بایستی ساختارهایی طراحی شود تا مشارکت عمومی را بهشکل شبکهای (نه متمرکز) محقق کند.
این مدل، آرامآرام #دولت_مردم را شکل خواهد داد و جامعه اسلامی شکل خواهد گرفت. (۱۴۰۰)
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اربعین، اُمّتسازی میکند.
💠 #استاد_میرباقری
◀️ آن ماجرایی که به ظهور ختم میشود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل میگیرد، حول این محور شکل میگیرد؛ چون عاشورا هزینۀ ساخت امت است و قلوب را متمایل به اهلبیت(ع) میکند.
«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً».
◀️ این شعلههای محبت امام حسین(ع) است که محبتها را میسازد. وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت اربعین هم یکی از ارکان شکلگیری امت میشود.
همانطور که کعبه و حج و بیت، امتسازی میکند، زیارت امام حسین(ع) هم امت میسازد.
یکی از ارکان ساختن امت، هجرت بهسوی امام و شکلگیری یک جمع مهاجر است.
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ نسبت به فلسفه اسلامی، افراطگرا یا تفریطگرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهلبیت (علیهم السلام) تأثیر پذیرفته است.
⚡️ فلسفه و عرفان ما، بهلحاظ نظام موضوعات و بهلحاظ غایات و حتی بهلحاظ منابع، بهشدت تحتتأثیر فرهنگ اسلام بوده است.
⚡️ حتی یک قدم جلوتر بروم؛ ما یک امری در فلسفه داریم به نام مفهوم مرکزی، که گاهی از آن به عنوان «حدّ اولیه» تعبیر میکنم. در دورۀ صدرالمتألهین و حتی در دوره شیخ اشراق، این حد اولیه که مفهوم مرکزی فلسفه است و همه مفاهیم، بر حول او چینش و تعریف و بازتولید میشوند، تحتتأثیر معرفتهای توحیدی قرار گرفته است.
⚡️ البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی".
#بازنشر
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 چند فرمایش از رهبر معظم انقلاب (دام عزه) در دفاع از فلسفه صدرایی و پیشنهاد تکامل فلسفه
🟦 نقص فلسفه ما این است که در ذهنیّاتِ مجرّد باقی مانده و امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید.
«دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض میکنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. یکی مسألۀ امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفتهام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم. نقص فلسفۀ ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفۀ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همۀ مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفۀ ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفیِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، - اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفیِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ اقتصاد و.... این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید».
🔗 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی (۱۳۸۲/۱۰/۲۹):
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8616
🟦 فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است.
«فلسفه خوب است؛ نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است. در این تردیدی نیست. لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده. نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است».
➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳۹۷/۱۲/۱۳):
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
🟦 اجتهاد در فلسفه و کلام، امر لازمی است.
«اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیه به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حسابشدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرفهایی زدهاند، مطالبی گفتهاند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود.
اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.»
➖ در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم (۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357