در محضر آیتالله میرباقری
🔻جامعه مؤمنين در قبل از ظهور، به انواع مختلفِ امتحانها مبتلا میشوند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میربا
#شبهه: بعد از بهاشتراکگذاشتنِ نکتهٔ روبهرو (https://eitaa.com/mirbaqeri/624)، چند نفر در فضای مجازی این شبهه را مطرح کردند که این مطلب، توجیه و تئوریزه کردن وضعیت موجود است و بنا بر این، کسانی که مشکلات کنونی اقتصادی را به وجود آوردهاند، درواقع، مؤمنین را برای ظهور و تحمل ولایت معصوم آماده میکنند!!
#پاسخ_کوتاه: جامعهٔ مؤمنین، ازطریقِ ابتلائات و امتحاناتِ آخرالزمان، رشد و ارتقاء پیدا میکند. بخشی از این ابئلائات، به توطئههای دشمنان خارجی برمیگردد و بخشی دیگر نیز در بیتدبیریها و خیانتهای داخلی ریشه دارد. اما باید توجه کرد که نقشآفرینیِ دشمنان داخلی و خارجی در ابتلائاتی که جامعهٔ مؤمنین را آبدیده میکند و ارتقا میبخشد، بهمعنای تطهیرِ آن دشمنان نیست؛ مثل اینکه نمیتوان گفت: شمر و یزید کار خوبی کردند که عاشورا را پدید آوردند، چرا که عاشورا باعثِ رشد و تطهیرِ مؤمنین شده است!
__ یحیی عبداللهی
🔻بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔹 «بنابر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده میشود، مهمتر از بابی است که در عرفات گشوده میشود.
... عرفه غير از فيض زمانی، يک فيضی هم دارد که از دو مکان [کربلا و عرفات] منتشر میشود.
در اين فيوضاتی که منتشر میشود ما هم میتوانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان میتوانيم در آن صحنهها باشيم. البته هر کس به اندازه خودش سهم و درجه دارد... . آن بیقراری است که مهم است. اگر کسی دلش از محيط، کنده شده باشد و دلش در عرفه و در کربلا باشد ان شاء الله در ثوابها شريک است...
عرفه روزی است که انسان بايد به معرفت برسد و با زوار امام حسين(ع) و اهل عرفات شريک شود. دلش آنجا باشد».
🔹 «در دريای ظلمانی و امواج فتنههای شياطين، تنها چراغ و پناهْ وجود مقدس سيدالشهدا(ع) است. در روز عرفه خودمان را به آن حضرت برسانيم. محور سلوک و تهذيب ما زيارت سیدالشهداست».
🔹 «در روز عرفه، زيارت سيدالشهدا(ع) جزء اعمال اصلی است که نبايد فراموش شود. حتی از راه دور هم باشد؛ چه بسا از راه نزديک بيشتر قبول کنند. جواب حضرت هم میرسد...
دومين کار اين است که در روز عرفه، دعاهاي عرفه را هم بخواند، بهخصوص دعايی در صحيفه است که در آن قسمت عمدهاش دعا برای امام زمان(عج) است. اصل دعای بعدازظهر عرفه را صلوات قرار بدهيد و دعا بر امام زمان(عج). بقيه حاجات، فرع بشوند.»
🔹 «ما در روز عرفه بايد خودمان را به عِتْق از آتش جهنم برسانيم. در روايت، وارد شده که اگر کسی در ماه رمضان آمرزيده نشد، بايد منتظر روز عرفه باشد. پس بايد خودمان را برای روز عرفه آماده کنيم.
در عرفه چه کار بايد کرد که به خدا برسيم، درحالی که در عرفات نيستيم؟ روايت آمده است که فردی به حضرت عرض کرد که من نتوانستم به مکه بروم و به کربلا رفتم. حضرت فرمود: تو کم نياوردی. طرف برايش جای سوال شد. حضرت طوری از فضيلت کربلا گفتند که فضيلت عرفات محو شد...».
☑️ @mirbaqeri
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«ظاهر فديه [در آيه «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظيمٍ»؛ ذبح عظيم را فدیه او قرار دادیم] همان حيوانی بود که از بهشت آمد و قربانی شد [و حضرت اسماعیل قربانی نشد.]
ولي امام رضا(ع) باطن آيه را معنا کرده و فرمودند: بعد از اينکه خدای متعال به ابراهيم(ع) فرمود تکليفت را به نحو کامل انجام دادی، ابراهيم خليل(ع) به خدا عرضه داشت: کجای کار من خوب انجام نشد که من موفق نشدم فرزندم را در راهت قربانی کنم و به ثواب اعظم مصائب برسم؟
(گويا تلقی حضرت ابراهيم خلیل اين بود که بلا از اين عظيمتر نمیشود که پدری با محبت پدری، فرزندی مثل اسماعيل را فدا کند.)
امام رضا(ع) فرمودند: خداي متعال اول از ابراهيم خلیل اقرار محبت در مورد نبي اکرم(ص) و سيدالشهدا(ع) را گرفت. ابراهيم خلیل فرمود پيامبر آخرالزمان را از خودم بيشتر دوست دارم؛ سيدالشهدا(ع) را هم از اسماعيل خودم بيشتر دوست دارم.
(اگر فناء در محبتی باشد، اينجاست. چون خدای متعال، نبي اکرم(ص) را بيشتر از ابراهيم خلیل و سيد الشهدا(ع) را بيشتر از اسماعيل دوست میدارد، خليل الله هم نبی اکرم(ص) را بيشتر از خودش و سيدالشهدا(ع) را بيشتر از اسماعيلش دوست میدارد.)
بعد از اين اقرار بر محبت، خدای متعال روضه قتلگاه را براي ابراهيم خلیل خواندند. در نقل هست ابراهيم خليل آنقدر غصهدار شد که اگر اسماعيلش را سر میبريد آنقدر غصهدار نمیشد.»
☑️ @mirbaqeri
ضرورتِ «نظامِ فکری» .MP3
4.06M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره «ضرورتِ نظامِ فکری»
🔍 اگر به جوان امروز «نظامِ فکری» ندهیم، از هجوم فرهنگیِ دشمن منفعل خواهد شد.
🔍 رابطهٔ «نظام فکری» و پوشش
(با هدفون بشنوید)
☑ @mirbaqeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍 بعضی انسانها علومِ اهلِ بیت(ع) را، که نهر عظیم است، رها کردهاند و چشمههای آلودهٔ علومِ دیگران را میمَکَند.
🔻 همچنانکه ما باید به انبياءِ سلف ایمان داشته باشيم، آنها هم بشارت به نبی خاتم(ص) میدادند و از امتشان برای امیرالمؤمنین(ع) و اهلبيت(ع) میثاق میگرفتند.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در روايات متعددی نقل شده که هيچ پيغمبری مبعوث نشده الا به ولايت اميرالمؤمنين(ع). و همه انبیاء، امتشان را به این ولایت دعوت میکردند.
هم از خود انبياء ميثاق ولايت گرفتند و هم انبیاء مرسل، حامل این ولايت بودند؛ «إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَان». مرحوم کلينی در کافی شریف، بابی راجعبه همين مطلب باز کردهاند و روايات متعددی را در این باب آوردهاند. از روايت استفاده میشود که انبياء مرسل، مکلف به ولايت بودند و حامل اين ولايتاند. شاید معنای حامل ولايت بودن اين است که هم ولايت را بهنحو اَتَمّ قبول کردند و هم مجرای ولايت در عالم هستند و میتوانند ولايت را منتقل کنند. در تشبيه، شما وقتی میخواهید جسمی را حامل يک انرژی و نيرويی قرار بدهيد، بايد نقطه مختصات خاصی داشته باشد تا بتواند اين نيرو را منتقل کند. انتقال ولايت الهيه و حامل ولايت الهيه بودن و مجرای ولايت الهيه شدن، ظرفيتی میخواهد که در انبياء مرسل هست. لذا در نقل است که پيامبران اولوالعزم بهنحو اَتَمّ و اکمل، حامل ولايتاند و میتوانند بار ولايت الهيه را بکشند، لذا صاحب شريعتاند و امتشان را هم دعوت میکنند. هيچ پيغمبری نيست که امت خودش را به رسالت رسول الله(ص) و ولايت اميرالمؤمنين(ع) دعوت نکرده باشد. در روايات، مفصل بحث شده که همه انبياء سابق به این امر بشارت میدادند و به آن دعوت ميکردند. کمااينکه در قرآن از ما خواسته شده که به انبياء سلف ایمان داشته باشيم («آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِه»)، آنها هم بشارت به نبی خاتم (ص) میدادند و از امتشان برای اهلبيت(ع) میثاق میگرفتند. هيچ نبیای نيست الا اينکه مرسل به ولايت است. بنابراين، انبياء سابق هم، ميثاق ولايت از آنها گرفته شده و در عالم، حامل ولايتاند و میتوانند بار ولايت را بکشند.
اگر انبياء اولوالعزم (ع) هم به مقام اولوالعزمی رسيدند، علتش همين است که در پذيرش ولايت رسول الله(ص) و اهلبيت عصمت و طهارت(ع)، ميثاق دادند و در اين جهت، استوار و ثابتقدم بودند. ميثاق ولايت الهيه از آنها بهنحو مؤکّد گرفته شده است؛ بهخصوص در روایت آمده است که از انبياء اولوالعزم(ع) نسبت به ولايت وجود مقدس امام زمان(عج) هم ميثاق گرفته شده. چون آنها ميثاق دادند و ترديد نکردند، صاحب عزم به حساب آمدند. آیه «وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً»، به عزمنداشتن نسبت به ميثاق ولایت معنا شده است».
☑️ @mirbaqeri
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
🔸 «غدیر، پردهبرداری از نَبَأ ْعَظيم است. اگر انسان به آن خبر راه پيدا کرد، همه اخبار غيبی در عالم را میفهمد والا همه عالَم برای او حجاب خواهد شد».
🔸 «مهمترين فرمانی که پيامبر اسلام(ص) بعد از توحيد يا در ادامه توحيد، در طول دوران نبوتشان صادر کردهاند، فرمان غدير است».
🔸 «در خطبه غدير، اسرار ولايت بيان شده است؛ لذا توصيه میشود این خطبه را مطالعه کنيد».