eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
31.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
340 ویدیو
134 فایل
منتخبی از اندیشه‌های معارفی، اخلاقی و اجتماعی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری (از مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم) #صفحۀ_رسمی
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️⚡️ «امام راحل(ره) احساس مي‌کردند مسيري که به راه انداخته‌اند، ان‌شاءالله منتهي به ظهور مي‌شود. 👈 هرچه جبههٔ غرب و دشمنان انقلاب اسلامی منسجم‌تر شوند و بیشتر تهدید کنند، امت مسلمان هم مؤمن‌تر و راسخ‌تر می‌شوند و توکلشان به خدا بيشتر می‌شود و معادلاتِ منطقه و جهان هم به نفعشان تغییر خواهد کرد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «امام راحل (ره) فرموند من با دلی آرام و قلبی مطمئن، و روحی شاد و ضميري اميدوار به فضل خدا مي‌روم. من احساسم اين است که ايشان احساس مي‌کرد مسيري که به راه انداخته، ان‌شاءالله منتهي به ظهور مي‌شود. ما نمي‌دانيم چه وقت. ولي ان‌شاءالله اين همان مسيري است که منتهي به ظهور مي‌شود و اين پرچم ان‌شاءالله به دست وجود مقدس امام زمان (ارواحنا فداه) مي‌رسد. امام(ره) حرکتي را به راه انداخت و امت مسلمان هم شهداي زیادی داد. اگر به امام(ره) بگويند که شما براي ظهور امام زمان چه کار کردي؟ [می‌توانند بگویند] انقلاب اسلامي را به‌وجود آوردم و این امت، ده‌ها هزار شهيد و جانباز از بهترين نفوس تقدیم کرد، و خانواده شهدا، و خانواده جانبازان اين همه سختي‌ها را تحمل کردند. حرکت براي واقعه عظيم ظهور اين مقدمات را مي‌خواهد. اگر به امام بگوييد اين همه شهادت براي چيست؟ مي‌گويد برای ظهور. اين همه سختي براي چيست؟ می‌گویند ظهور. ما براي چه بايد بايستيم؟ مي‌گويند ظهور. آيا ارزش دارد يا ندارد؟ همه انبياء ايستادند. ما هم در اين صف بايستيم. هرچه ما بايستيم، معادلات منطقه به نفع ما حل خواهد شد؛ ولو اينکه غرب جبهه‌اش را منسجم‌تر کند و تهدید کند. در طول اين چهل سال هم همین تهدیدها بوده. مؤمنين اين‌گونه هستند: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا». به مؤمنین می‌گویند همه دست به دست هم دادند، همه احزاب با هم مي‌آيند يکي دو تا هم نيستند؛ غرب، جبهه نفاق در دنياي اسلام، سازشکارهاي دنياي اسلام و همه اين آدم‌هاي ناپاک، همه هستند! ولي مؤمنین «زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يتَوَكَّلُونَ». هرچه آنها محکم‌تر مي شوند اينها مؤمن‌تر مي‌شوند و توکلشان به خدا بيشتر مي‌شود و پيروزي هم همين است «وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ». می‌گویند ما هيچ‌کس را نمي‌خواهيم ما تکيه‌مان به خداست و پيروزي هم قطعي است «وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». ☑️ @mirbaqeri
🌙 عید سعید فطر مبارک. 🌸
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «اميدوار به شب عيد فطر باشيد. زيرا فرموده‌اند: خداوند در شب عيد فطر به اندازه‌ای می‌بخشد که در کل طول ماه رمضان بخشيده است و بندگان را از جهنم آزاد می‌کند.» ☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️ شیطان در بیرون از ماه رمضان منتظر ماست. ⚡️⚡️ عبادت ما بايد هم‌افزايی داشته باشد. این‌طور نباشد که انسان یک هفته نماز جماعت بخواند و رها کند. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «شيطان (که در ماه رمضان در غل و زنجیر بود) بيرون ماه رمضان ايستاده و منتظر است. کسانی هستند که در سی شب ماه رمضان نماز شب خوانده‌اند؛ ولی در روز عيد فطر، نماز صبح‌شان قضا می‌شود! اگر انسان از سرمايه‌اش غافل شد شيطان آنرا می‌برد و انسان سر جای اولش بر می‌گرداند؛ دوباره روز از نو، روزی از نو! اين که به درد نمی‌خورد!! عبادت ما بايد هم‌افزايی داشته باشد. بعضی از ما چهل‌سال است که نماز می‌خوانيم ولی آثار نماز در ما مشاهده نمی‌شود. معلوم است که هر نمازی که خوانديم هنوز به نماز دوم نرسيده، شيطان آثار آن را برده است و الا اگر اين نمازها روی هم افزايش پيدا می‌کرد بايد چيز ديگری از آن در می‌آمد. این درست نیست که هنگامی که ماه رمضان تمام شد، انسان دیگر یک دعای ابوحمزه هم نمی‌خواند، یک کمیل هم نمی‌خواهد، یک قرآن هم نمی‌خواند. اگر در ماه رمضان سه ختم قرآن کردید ماه‌های دیگر یک ختم قرآن داشته باشید. قرآن را نبندید! در این وادی، استقامت، ایستادگی و پایمردی شرط است، فرمود: «اگر عمل خیر را یکسال ادامه دهید اثرش را می‌بینید»، یعنی این‌طور نباشد که انسان یک هفته نماز جماعت بخواند و رها کند. بنابراین مداومت بر آنچه در ماه رمضان برایتان حاصل شده جزء الزامات است». ☑️ @mirbaqeri
⚡️⚡️این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: 🔸 «دین» یعنی جریانِ «اُلوهیّت، ولایت و شریعت». «دین‌داری» یعنی «تألُّهِ به اُلوهیِت، تولّیِ به ولایت و تشرُّعِ به شریعت». 🔸 باطن دينداري، پذيرش ولايت و توحید است كه اين پذيرش ولايت و توحيد، در سرشت انسان هم آرام آرام جاری می‌شود. سرشت انسان گاهی نوراني است و گاهي هم ظلماني است. اما در عين حال اين مناسك ظاهري هم بايد باشد. 🔸 تمسك به اين ظواهر، طريق تمسك به باطن دين است و نمي‌شود نسبت به اين ظواهر تمسك نكرد و باطن دين را دارا بود. يعني لااُبالي‌گري نسبت به اين ظواهر با ايمان سازگار نيست! 🔸 كمااين‌كه از آن طرف هم اگر كسي ظواهر را بدون تولي به باطن به جا بياورد، نتيجه‌اي ندارد و عبادت خداي متعال واقع نمي‌شود. عبادت خداي متعال، روح و باطنش پذيرش ولايت حقه و سرّش سجده در مقابل خداي متعال است. تعظيم اولياء الهي و سجده در مقابل خداي متعال، باطن عبوديت و بندگي است و اين مناسك، مناسك ظاهري است. لذا اگر آن مناسك باطني نباشد، مثل عبادت بدون نيت است. 🔸 اشکال اول اين است كه ما فرع و اصل را با همديگر اشتباه بگيريم و خيال كنيم اساس دين، عمل به ظواهر است... . اين طرز فکر در بعضي افراد وجود دارد که خيلي جاي تعجب است و همه شنيده‌اند؛ از سيد جمال نقل شده است که وقتي به غرب رفته و برگشته بود، گفته بود: «آنجا اسلام بود و مسلمان نبود. اينجا مسلمان هست ولي اسلام نيست»! [مُنکِر تلاش‌ها و مبارزات سیدجمال الدین نیستیم، ولی این سخنِ او (اگر واقعا چنین حرفی زده باشد)، پذیرفتنی نیست. این حرف] همان خلط ظاهر و باطن است. حداكثر چيزي كه آنجا بوده، ظواهر بوده است. البته ظواهر شريعت هم نبوده. من معتقد به اين نيستم. آن‌چه كه آنجا هست، تقواي مادي است، نه تقواي الهي. اين حدود را براي رسيدن به اهداف مادي رعايت مي كنند. انگيزه، الهي نيست. بر فرض اگر چيزي هم باشد، مي‌شود ظواهر. خلط بين ظواهر و باطن نباید کرد. 🔸 تمدن امروزِ غرب با صداي بلند فرياد مي‌زند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفي‌سازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. نمی‌توان با استفاده از این تعبیر که «اسلام را در آنجا ديدم مسلمان نديدم»، تمدن امروز غرب را تایید کرد. مگر اسلام با سکولاريزم جمع مي‌شود؟! بله، ممکن است در کاخ فرعون هم مؤمنانی پيدا شوند و يا صفت خوب در يک کافر هم پيدا شود. اين غير از اين مطلب است که اين تمدن، تمدني باشد که روح اسلام در آن جريان داشته باشد. اگر بر سردرِ تمدن غرب «بسم الله» نوشتيم که اسلامي نمي‌شود. ☑️ @mirbaqeri
تفسیر روز بیست و نهم. معارج19.mp3
5.04M
🎙سه گونه نمازگزار! ✨الْمُصَلِّينَ * الَّذينَ هُمْ عَلي صَلاتِهِمْ دائِمُونَ✨ #سوره_ِمعارج(22ـ23) #تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(29) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
عید فطر.mp3
3.44M
🎙شرح فرازی از قنوت نماز عید فطر (برگرفته از آیه آخر سوره مدثر) ❓ دعای آیت الله بهجت در سجده آخر نماز چه بود؟ ✨أهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ المَغْفِرَةِ✨ #سوره_مدثر(56) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
🔺 استاد سید محمّدمهدی میرباقری🔻 🔹 همیشه یک مرکزیتِ استراتژیک در درگیری اسلام و کفر وجود دارد که باید پای آن ایستاد تا نتیجه گرفت. مبارزه با امریکا و اسرائیل در حال حاضر، نقطهٔ استراتژیک مبارزه انقلاب اسلامی با نظام کفر است. 🔹 نظام استکبار، یک محور دارد که آمریکاست. اگر امریکا را بیندازیم، آلمان و فرانسه و انگلیس و بقیه هم می‌افتند. امام(ره) که با امریکا می‌جنگید، اما طرفداران امریکا در ایران و یا لیبرالیست‌های به ظاهر مسلمان می‌گفتند: با شوروی بجنگید، چون کمونیست هستند! اینها نمی‌فهمیدند که دو تا محور که نمی‌شود انتخاب کرد! امام(ره) دقیقاً درست انتخاب کرد. استکبار همین را می‌خواست که امام(ره) با شوروی بجنگد و بعد آنها بگویند دیدید ما گفتیم دین افیون ملت‌هاست! دین با عدالت (به تعریف آنها: نظام کمونیستی) مبارزه می‌کند! در نتیجه آنها دوباره پرچم را به دست بگیرند. 🔹 امام(ره) با آمریکا به اسم دین جنگید، اما پرچم عدالتخواهی را هم از شوروی گرفت. راه ساقط کردن شوروی، مبارزه با شوروی نبود، بلکه مبارزه با امریکا بود. الآن هم راه ساقط کردن همه مستکبران عالَم، مبارزه با امریکاست. ☑️ @mirbaqeri
💥 انبيا قبل از اين‌كه به كفِ خيابان بیایند و با اين جوانی كه گناه مي‌كند مقابله كنند، می‌رفتند با فراعنه مقابله مي‌كردند. 💥 در هر دوره‌ای، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعور» اصلِ شرّ هستند. 💥 راه مبارزه با منكَر، مقابله با آن دستگاهي است كه منكَر را اقامه مي‌كند. 🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «انبياء قبل از اين‌كه در كفِ خيابان بیایند و با اين آدمي كه گناه مي‌كند مقابله كنند، با فراعنه مقابله مي‌كردند. حضرت ابراهيم مي‌روند بتكده را خراب مي‌كنند و با نمرود مي‌جنگند. موساي كليم با فرعون مي‌جنگد. اين‌طوري مي‌شود جامعه را اصلاح كنيد و الا اگر فرعون سر جاي خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاييم در كف جامعه با اين‌هايي كه گناه مي‌كنند و مشرك هستند، مبارزه كنيم، کار پیش نمی‌رود. هميشه اين‌طوري است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهي است كه منكَر را اقامه مي‌كند. اولياءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آن‌ها هستند. اگر به من بگويند شرّ‌ِ اصلي را در عالم نشان بده، مي‌گويم شرّ‌ِ اصلي سران استكبار هستند. اين فرعون‌هاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي _ که خيلي وقت‌ها با هم هستند _ شرّ‌ِ اصلی هستند. فرعون و قارون و هامان اصلِ شرّ هستند و شما بايد با اين‌ها و دستگاهشان بجنگيد. هم بايد با فرعون بجنگيد و هم بايد با قارون و دستگاه اقتصادي‌اش بجنگيد و هم باید با هامان و هم با مثلِ بلعمِ باعور بجنگید. اين‌ها هستند که منکر را اقامه مي‌كنند. نمي‌شود که شما اين‌ها را رها كنيد و بعد خيال كنيد که مي‌شود جلوي فساد اخلاقي را در جامعه بگيريم و جلوي بي‌حجابي را بگيريم، ولي با آن‌هايي كه اقامه مي‌كنند، مقابله نكنيم. او آن طرفِ جهان نشسته و براي اين‌كه عالم را تحتِ سيطره خودش دربياورد، برنامه‌ريزي مي‌كند و مي‌خواهد فرهنگ مادی را گسترش بدهد، مثلاً فرهنگ بي‌حجابي و فرهنگِ برداشتنِ فاصلهٔ بين اقشار و غيره. هنر و رسانه و دانش و دانشگاه را در خدمتِ اين كار مي‌گيرد و بعد شروع به گسترش بي‌حجابي می‌کند و مي‌آيد مثلاً شبكه ماهواره‌اي به نام من‌وتو راه می‌اندازد و فيلم‌هاي و برنامه‌هایی را براي تغيير فرهنگ جامعه نشان مي‌دهد و در اين فيلم‌ها قُبح دوست‌يابيِ چندجانبه براي زن‌هايي كه خداي‌نكرده همسر هم دارند را مي‌ريزد. شما با اين‌ها بجنگيد.» ☑️ @mirbaqeri
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین امر به معروف و نهی ‌از‌ منکر در دوران غیبت است؛ و جریان تجدد، بزرگ‌ترین منکر است که فرهنگ مادی را به سبک زندگی تبدیل کرده». ☑️ @mirbaqeri
💥 نشر تمدن نوین اسلامی به‌زودی منتشر می‌کند: 📗حکمتِ حکومت، جلد اول (ضرورت و آثار حکومت دینی) ☎️ 09104646212 https://eitaa.com/mirbaqeri_book @tamaddonnovin
💥 نشر تمدن نوین اسلامی به‌زودی منتشر می‌کند: 📘حکمتِ حکومت، جلد دوم (مبانی، نظریه و ساختار حکومت دینی) ☎️ 09104646212 https://eitaa.com/mirbaqeri_book @tamaddonnovin
💥 گاهی حجاب‌ها و موانعی در زندگی ما هست که با چشم نمی‌توانیم ببینیم. و خودمان را مُدام به درهای بسته می‌کوبیم! 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «اهلِ سیر اهلِ عبرت‌ هستند. عبرت این است که انسان بتواند پشت‌صحنه‌های یک واقعیتِ ملموس را ببیند. دیده‌اید گاهی یک پرنده‌ای وارد یک فضای بسته‌ای می‌شود؛ از یک جایی وارد می‌شود و خودش را مدام به شیشه می‌کوبد! خیال می‌کند آنجا راه باز است. آن آدمی که اهل عبرت است، وقتی این صحنه را می‌بیند، درس عبرت می‌گیرد که ای چه‌بسا ما هم در مسیر خودمان حجاب‌هایی داریم و خودمان را به درهای بسته‌ای می‌کوبیم و متوجه نیستیم که از آنجا راه نجاتی نیست و نمی‌شود از آن درهای بسته بیرون رفت. باید یک درِ گشوده‌ای باشد یا کسی یک دری را به روی ما باز کند تا بتوانیم از این زندان نجات پیدا کنیم. و امثال این عبرت‌ها.» ☑️ @mirbaqeri