سخنرانی 1.mp3
20.18M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۲
➖ قسمت ۱
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی2.mp3
13.97M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۲
➖ قسمت ۲
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی 1.mp3
14.06M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۳ (شنبه)
➖ قسمت ۱
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی 2.mp3
15.17M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حسینیه آیتالله حقشناس، ۱۳۹۸/۷/۱۳ (شنبه)
➖ قسمت ۲
☑️ @mirbaqeri_ir
استاد
میرباقری:
ما
به
دنیا
آمدهایم
که
شاکلهمان
شاکلۀ
مُحبّین
بشود.
«اخلاص
در
شاکله»
یعنی
همۀ
وجودِ
انسان،
قمرِ
وجودِ
معصوم
بشود.
انسانِ
اخلاقی
انسانی
است
که
معصوم،
محور
و
شاکلۀ
همۀ
وجودِ
اوست.
⚡️اصلاح شاکله بر محورِ حُبالله و حبُالامام
▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«جوهرِ عمل، نيت است و جوهرِ نيت، شاکلۀ انسان است.
اگر شاکلۀ انسان شاکلۀ حب دنيا شد، عملش هم بوي دنيا میدهد،
و اگر شاکلهاش در مقامی است که خوفِ جهنم در دل اوست، عملش هم برای ترس از جهنم است،
و اگر شاکلهاش حب بهشت است پس عملش هم ميشود ميل به درجات بهشت.
و اگر شاکلهاش حبالله است، عمل او خالصترين عمل میشود.
راه رسيدن به محبت خدا و اخلاص در محبت اين است که انسان بهدنبال محبت امام باشد. راههاي ديگر شدني نيست. «من احبکم فقد احب الله». اين نزديکترين راه است و راههاي ديگر موهوم و خيالي است؛ چرا که خداوند محبت امامان را محبت خودش قرار داده است و کاملترين مرتبه محبت الهي براي ما همان حبالامام است و حبالامام عين همان حب خداست و اصلا با هم مزاحمتي ندارند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم و در دام مکاتب دیگر بیفتیم.
💥 در برخی موارد ممکن است «عدالتخواهی» رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، اما این خطا نباید موجب شود مانع از گسترشِ عدالتخواهی اصیل شویم.
💥 عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود.
💥 «ولایت فقیه» محور «نظریه عدالت اجتماعی اسلام» است و عدالتخواهیها در موضوعات اجتماعی، نباید در تعارض با این رکن باشد، بلکه در ذیل آن تعریف میشود.
🔵 استاد میرباقری در گفتگو با روزنامۀ فرهیختگان، ۱۳۹۸/۷/۱۵:
🔸 درباره موضوع «عدالتخواهی» در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. برای ورود به عرصه عدالتخواهی در جامعه اسلامی اگر این مراحل را طی نکنیم ممکن است در دامن مکاتب دیگر بیفتیم. عدالت، هم در مکتب لیبرالیسم - در بحث لیبرالیسم اقتصادی - مطرح میشود که این عدالت «مکتب رفاه» و بحث طبقات اجتماعی و تأمین اجتماعی است و هم در مکتب مارکسیسم.
🔸 در برخی موارد ممکن است عدالتخواهی رنگوبوی نظریات مارکسیستی داشته باشد، کمااینکه امروز ادبیات مارکسیستی [در حوزه عدالتخواهی] مجددا احیا شده است. اما این نباید موجب شود ما مانع از گسترش عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری میکنند. این خطاست و نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد.
🔸 باید بدانیم اگر ما نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در بحث عدالتخواهی دچار انحراف شویم؛ بهخصوص افرادی که در این حوزه فعال هستند باید به این مسئله توجه کرده و اول از همه سراغ نظریههای اجتماعی اسلام بروند.
🔸 از طرف دیگر، گفتمان عدالتخواهی نباید به «فرسایش جبهه مومنان» منتهی شود، بلکه باید همافزایی [در جامعه اسلامی] را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 نکته دیگری که باید به آن توجه شود آن است که عدالتخواهی نباید ما را در برابر نظریه «ولایت دینی» قرار دهد؛ از این جهت که ولایت دینی، محور نظریههای اجتماعی در اسلام است و عدالتخواهی ذیل آن تعریف میشود. البته در نگاه کلان، خود نظریه ولایت دینی هم یکی از ارکان عدالتخواهی است، اما بعد از آنکه نظریه کلان شکل گرفت، عدالتخواهی در موضوعات اجتماعی اعم از کلان و خرد نباید در تعارض با نظریه «حاکمیت دینی» و نظریه ولایت دینی یا همان «ولایتفقیه» باشد.
🔸 اما اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که «عدالتخواهی مصداقی» نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود.
بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند در غیر این صورت و در خارج از این چارچوب، عدالتخواهی مصداقی آفت خواهد بود.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️اصلاح شاکله بر محورِ حُبالله و حبُالامام ▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری: «جوهرِ عمل، نيت است و
⚡️ قيمت اعمالِ انسان بهاندازۀ قیمتِ شاکلۀ انسان است.
▪️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر به مقام محبت رسيديم و محبت در وجودمان فراگير شد، آن وقت اعمالمان «احسن الاعمال» میشود. نه اينکه هم خدا را بخواهيم و هم ديگران را. اگر آدم ديگران را خواست، بالاخره يک جايي رد پاي محبت ديگران در عملش ميآيد.
احسنالاعمال يعني آن کاری که براي خداست و از سرِ خشيت الهي و با نيت صادقه است.
وقتي که انسان دنيا را دوست دارد، "خيال" میکند که میتواند براي خدا هم خالص کار کند! رو به قبله میايستد و میگويد: «قربة الي الله»!
اخلاص که اينطور به دست نميآيد! بايد دنيا و ديگران از دل ما بيرون روند تا همۀ کارها براي خدا انجام شود. و الا هر چه انسان بگويد اين عمل براي خداست، فایده ندارد.
قيمت عمل به اندازۀ قیمت شاکلۀ انسان است. انسان باید تلاش کند که شاکلهاش را اصلاح کند و غير از خدای متعال در شاکلهاش نباشد؛ یعنی همه وجود انسان گداختۀ در محبت شود. آن وقت همۀ اعمال انسان _ راه رفتن و حرف زدن و... _ بوی محبت خدا میدهد و اين میشود عمل خالص. انسان نباید بهدنبال ريا و سُمعه باشد. انسان ابتدا بهدنبال اين باشد که عملش براي ثواب دنيا و نجات از عقوبت دنيا باشد و کمکم برای بهشت و جهنم تلاش کند و سپس، از اين مرحله هم عبور کند و بر اساس محبت خدا کار کند».
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ بُکاء مؤمنين و خواص، از سرشتشان ناشی میشود؛ يعني شاکلهشان محزون میشود.
⚡️ بهاندازهای که سرشتِ مؤمن به امام نزديکتر است، بُکائش و حزنش هم عميقتر است.
⚡️ محبتی که در سرشت و شاکلۀ وجودیِ مؤمن هست، او را به کوره بلای سيدالشهداء میبرد. گريۀ اصلی گريۀ مُحبين است.
⚡️ گريه مؤمن در همه لايههاي وجودش اثر میگذارد و همه لايههای وجودش را متلاطم میکند و اگر ناخالصیای در عميقترين لايههای وجود مؤمن پنهان شده باشد، با اين گريه آشکار میشود و از بین میرود.
⚫️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«حرارت عاشورا حياتبخش است و قلب انسان را زنده میکند و قلب انسان به توحيد، ولايت، بندگی، خشوع و اسرار عبادت راه پيدا میکند.
اگر کسی بخواهد اين آثار بر بکاء او وارد شود، بايد از ظاهر به باطن سرايت پيدا کند، يعني هر چه بکاء او عميقتر شود و لايههاي باطنیِ وجود انسان را بگيرد، اين بکاء اثربخشتر است. لذا بکاء مؤمنين و خواص، بکاء از سرشتشان است؛ يعني شاکلهشان محزون ميشود. معنای اين روايت همين است: «شِيعَتُنا منّا خُلِقُوا مِنْ فَاضِلِ طِينَتِنَا»، لذا «ليَحزَنونَ لحُزنِنا». فرمود: روح مؤمن از طينت ماست و از علّيين است، لذا ما را دوست میدارد و مايل به ماست.
پس، محبت در عمق روح مؤمن است، و اين محبتي که در سرشت و عمق وجود مؤمن هست، او را به کوره بلاي سيدالشهداء میبرد. به اندازهای که سرشتش به امام نزديکتر است بکائش و حزنش عميقتر است. لذا این بُکا از اعماق وجود مؤمن میجوشد. ريشهاش کجاست؟ در حُب است. فرمود: «متمايل به ما هستند و ما را دوست دارند، چون از گِل ما هستند».
اين ارتباط با امام و اين رشته رحمت خداست که مبدأ بکاء میشود. لذا گريه مؤمن در همه لايههاي وجودش اثر میگذارد. همه لايههاي وجودش را متلاطم میکند و اگر ناخالصیاي در عميقترين لايههای وجود مؤمن پنهان شده، با اين گريه آشکار میشود. اگر گريه ظاهري بود ظاهر را آراسته میکند، مگر اين که عمق پيدا کند. گريه مؤمنين اينگونه است. لذا گريۀ اصلی گريۀ مُحبين است. اگرچه بکاء اقسامی دارد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 پروندۀ نکتهها دربارۀ اصلاح شاکله
⚡️ «اخلاصِ در عمل» وقتی اتفاق میافتد که «شاکله» اصلاح شود. اخلاص شاکله، در سلوک با بلا اتفاق میافتد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2171
⚡️ درجاتِ اخلاص در عمل، تابعِ درجاتِ اخلاصِ شاكله است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2173
⚡️ انسانِ اخلاقی انسانی است که معصوم، محور و شاکلۀ همۀ وجودِ اوست.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2185
⚡️ اصلاح شاکله بر محورِ حُبالله و حبُالامام صورت میگیرد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2186
⚡️ قيمت اعمالِ انسان بهاندازۀ قیمتِ شاکلۀ انسان است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2190
⚡️ بُکاء مؤمنين و خواص، از سرشتشان ناشی میشود؛ يعني شاکلهشان محزون میشود.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2192
⚡️زیارت اربعین، بهترین فرصت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است. وقتِ حُر شدن و زهیر شدن است.
▪️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در سفرهايی كه به زيارت سیدالشهدا(ع) میآييم، بايد به عزمهای بزرگ برسيم. الحمدلله اين قلوب را امام(ع) دعوت كرده. شك نكنيد که دعوت از آن طرف است. اول ظهر اگر نماز میخوانيم، خدا صدا زده؛ ما شروع نمیكنيم. در دعای ابوحمزه آمده است که «بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إِلَيْكَ»، اگر من سحر ماه رمضان آمدم و دارم اشك میريزم تو من را صدا زدی، شروع از تو بوده، تو دل من را داغ كردی، تو خواب را از چشم من بردی و من مشغول مناجات شدم.
ترديد نكنيد که در اين سفرها شروع از امام حسين(ع) بوده است؛ از آن طرف يك جذبهای میآيد و آدم راه میافتد. بینهايت هم بايد اين را شكر كنيم، اگر شكر كرديد «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُم»، توفيقاتتون زياد میشود، زيارتتان پربارتر میشود و دستپُرتر برمیگرديد.
احدی هم منت بر امام ندارد. همهٔ عالَم رهينِ امام هستند. فرمود مالی كه در راه امام خرج میشود دوهزار برابرِ خيرات ديگر است، جان هم همينطور است، عمر هم همينطور است؛ عمری كه خرج امام میشود تفاوتش با كارهای خير ديگر خيلی زياد است. زيارت يعني عمر را خرج امام كردن، قدمتان را خرج امام میكنيد.
اين نعمتی كه خدا به شما داده، بینهايت قيمت دارد، قدرش را بدانيد و شكر كنيد.
در اين زيارتهايی كه انسان میآيد، در اين لحظههايی كه امام انسان را دعوت كرده و او راه افتاده آمده بهسوی امام، همه چيز آماده است كه تصميمهای بزرگ بگيرد و بشود حُر، اين تصميمها را اينجا میشود گرفت؛ جای ديگر نمیشود. تصميمهای بزرگ را در محرم میشود بگيريد، در روز عاشورا و سفر زيارت میشود بگيريد. يك قراری با خدا ببندیم و يك دفعه با همه وجودمان بهطرف امام حسين(ع) بياييم. فرمود زيارت، اتمام عهد است؛ ما يك عهدی با امام داشتيم و تا زيارت نياييم عهدمان ناقص است، میآييم عهدمان را با امام خودمان كامل كنيم. در اين اتمام عهد باید تصميمهای بزرگ بگيريد، حالا وقت حُر و زهیر شدن است. راه باز است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ «اربعين» يک پشتوانۀ هزار و چهارصد ساله دارد؛ لذاست که دشمن نه میتواند جلويش را بگيرد و نه میتواند مثلش را بيافريند.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 زيارت اربعين يكی از معجزات قرن است که بهتدریج آثارش در حركتِ عالَم بهسمتِ عصر ظهور آشكار خواهد شد.
🔸 زيارت اربعين يک قطعه از بهشت است که در عراق نازل میشود.
🔸 جريان اربعين يک پشتوانۀ هزار و چهارصد ساله دارد؛ لذاست که دشمن نه میتواند جلويش را بگيرد و نه میتواند مثلش را بيافريند.
☑️ @mirbaqeri_ir
🔲 سخنرانی استاد میرباقری در ایام اربعین
▪️مسجد سهله، سهشنبه، بعد از نماز مغرب
▪️چهارشنبه ظهر، عمود ۷۰۷. چهارشنبه شب، عمود ۹۳۲
⚡️ عاشورا و اربعین ظرفیت دارد که تجزیه و ترکیب جدیدی در جهان به وجود بیاورد.
▪️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"اربعین، تفرّقی را که قرنهاست دشمنان در آن میدمند، به هم زده و تجمّع قلوب بر حول امام ایجاد کرده است.
در مقابلِ «صهیونیستها و مسیحیت صهیونیستی و معاندانِ درونِ دنیای اسلام»،
باید در یک تجزیه و ترکیب، «شیعیان» و «محبین اهل بیت(ع) در دنیای اسلام» و «مسیحیان متدین» را دور هم جمع کنیم.
این کار شدنی است، چرا که عاشورا و اربعین، ظرفیت این کار را دارد."
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻نبوت انبیای الهی، شعبهای از نبوت کلیهٔ نبی اکرم(ص) است.
✔️استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«آن نبوتی که به نبی اکرم(ص) داده شد، آن درهایی که از غیب الهی به روی آن حضرت باز شد و آن مقامات توحیدی که به حضرت داده شده است، با مابقی انبیاء قابلمقایسه نیست.
در روایات آمده که پیغمبر ما آنچنان از غیب الهی باخبر است که در عالم ارواح و قبل از آمدن به این عالم، مبعوث به انبیاء و پیغمبر انبیاء بودند. انبیاء چراغ امت خودشان هستند و انوار و پرتو نور الهی را در امت خودشان می تابانند ولی نبی اکرم(ص) مبعوث به انبیاء بوده و توحید را به انبیاء تعلیم میکرد.
بنابراین آن خبری که به وجود مقدس نبی اکرم(ص) از عالم غیب داده شده، با بقیه انبیاء متفاوت است. لذا بعضی بزرگان فرمودند که نبوت همه انبیاء نبوت جزئی و یك بخشی از نبوت است و نبوت حضرت رسول اکرم اسلام(ص) نبوت کلی و تمام نبوت است و همه نبوت انبیاء یك شعبهای از نبوت نبی اکرم(ص) است، همه اخباری که به انبیاء رسیده یك شعبه از اخباری است که به نبی اکرم(ص) رسیده است...
ایشان صاحب [اخبار مهم] از عالم غیب است و حقایق غیب که بر ما پوشیده است در اختیار ایشان قرار گرفته است».
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ سير ما به سمت خداست که از وادی ولايتِ سیدالشهدا(ع) و امام رضا(ع) عبور میکند.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«هدف زيارت، خداست. در ورودیِ زيارت امام رضا(ع)، در در منزل خود میگوييم: «بسم الله و بالله و الي الله و الي بن رسول الله»؛ به سمت خدا و رسول خدا میرويم.
پس سير ما به سمت خداست که از وادی ولايت عبور میکند. مانند وقتی حج میرويم، سير ما به سوی خداست که از وادی حج عبور میکند.
وقتی کسی زيارت میرود، مقصدش خداوند متعال است. کسانی نمیفهمند و يا نمیخواهند بفهمند و يا خدای متعال از آنها فهم را گرفته و میگويند زيارت شرک است! اينها نمیدانند که سير الی الله از وادی نبی اکرم(ص) و اهل بيت(ع) بايد عبور کند و اصلاً ممکن نيست کسی به حضرت حق، بدون عبور از اين صراط برسد. که «اللهم اجعل لي مع الرسول سبيلا». راه ما با خدا، بايد در همراهی با رسول خدا(ص) اتفاق بيفتد. پس اگر زيارت، سفر الي الله است که از وادی ولايت معصومين(ع) عبور میکند، زيارت سيدالشهداء(ع) درواقع فرار الی الله و فرار از آلهه و غفلتها و وابستگیها و خستگیهاست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اثر اجتماعی و تاریخی هجرت امام رضا(ع) به ایران
🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«يكي از بركات زيارت امام رضا(ع) اين است که آن حضرت به ايران آمدند و شيعيان به عشق زيارت امام رضا(ع) دور حضرت جمع شدند و اینجا كانون تشيع در جهان شد. سپس دولت شيعي شكل گرفت.
اکنون نيز اثر زيارت امام رضا(ع) در تحقق عصر ظهور فوقالعاده است. يك جابهجايي عظيم در دنياي اسلام اتفاق افتاد و دوستان و محبين هجرت کردند و آمدند. والا پراكنده بودند. اين نقطه كانوني است كه اکنون پايگاه تشيع در جهان و مركز ظهور تشيع در جهان است و الان هم ميبينيد حقيقت آن تقريباً دارد در عالم آشكار ميشود. يك زماني اسلام مهجور بود، اکنون اسلام مورد توجه قرار گرفت، نزاعي كه در دنياي اسلام بين مكتب اهل بيت(ع) و مكاتب ديگر است آشكار شده است. هر كسي که به دنياي اسلام ميآيد، ميفهمد دو قرائت از اسلام وجود دارد يكي قرائت اهل بيت(ع) كه ملت بزرگوار و رشيد شيعه و جامعه ايران آن را پرچمداري ميکنند و يكي قرائت غير اهل بيت كه تکفیریها و داعشيها آن را پرچمداري ميكنند.»
☑️ @mirbaqeri_ir