⚡️⚡️ ما بايد اعتقادات خودمان را ارتقاء ببخشيم و رابطهاش را با حيات اجتماعي تبيين كنيم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر بخواهيم فرهنگ اجتماعي را بازسازي كنيم به طوري كه بستر حكومت ديني باشد، بهناچار بايد در اعتقادات ديني خودمان بازنگري بكنيم و اين اعتقادات را بازسازي كنيم. البته اعتقادي كه ما نسبت به اصول و بنيادهاي ديني خودمان داريم و در حوزۀ علم كلام يا عرفان يا فلسفه بحث شده، باطل نيستند، اما بحث اين است كه واحد مطالعۀ آنها واحد جامعه و تاريخ نيست و ما براي ايجاد حكومت ديني كه بر بستر فرهنگ اسلام جاري بشود و مديريت اجتماعي را مبتني بر اسلام برنامهريزي كند نياز به يك اعتقاداتي داريم كه آن اعتقادات، واحد مطالعهاش، جامعه و تاريخ باشد.
در غرب هم اين دو اتفاق افتاده، يكي اينكه واقعاً اعتقادات ديني را سعي كردند كاهش بدهند به حدّي كه منحصر در حوزۀ زندگي خصوصي شود و ارتباطش را با زندگي اجتماعي قطع كند و عقلانيّت سكولاري هم كه براي اداره جامعه ايجاد كردند واحد مطالعهاش را از فرد به جامعه و تاريخ تسرّي دادند. ما هم طبيعتاً بايد اين كار را انجام بدهيم.
ما باید اعتقادات دينيمان را گسترش بدهيم. فرضاً شما متديّنين را ببينيد که در امور ماليشان چطور عمل ميكنند؟ حساب سال دارد، در حلال و حرامش دقت ميكند، گاهي بدهيهاي شرعياش را سالي دو بار ميپردازد ولي همين آدم وقتي ميخواهد يك شركتي بزند، يك كارخانهاي بزند، و قراردادي ببندد، اين محاسبه را نميكند كه اين تجارتي كه انجام ميدهد سرانجام اقتدار اقتصاد اسلام با آن واقع ميشود و يا اقتصادهاي بيگانه. این امر، داخل در محاسبهاش نيست، معنايش اين است كه فرهنگ دينداري ما ظرفيت محاسبهای در اين مقياس ندارد؛ لذا بايد كلاسه فرهنگ دينداري ما ارتقاء پيدا كند، به طوري كه بتوانند رابطه اعتقادات خودشان را با موضعگيريهاي اجتماعيشان (در حوزه سياست، فرهنگ، اقتصاد و امثال اينها) بفهمند، نه با موضعگيريهاي زندگي خصوصي و فرديشان.
يكي از كارهايي كه ماركسيستها ميكردند اين بود كه رابطۀ بين ايدئولوژي خودشان با موضعگيري اجتماعي را به شدت تبيين ميكردند؛ لذا كسي كه آن ايدئولوژي را انتخاب ميكرد در مواضعش _ در معاشرت و رفت و آمد و كاركردنش _ تأثير ميگذاشت. فرضاً اگر ميخواست كار كند، نميرفت در كارخانۀ بنز كار كند، بلكه در كارخانه لوكوموتيوسازي مشغول به كار ميشد؛ ميگفت این براي طبقه كارگر كار ميكند و آن براي طبقه سرمايهدار. اين معنايش اين است كه رابطهي اعتقادات خودش و نگاه تاريخي اجتماعي خودش را با عمل اجتماعياش ميديد. اين [مطلب] را شما در حوزۀ فرهنگ اسلامي بايد بازتوليد كنيد به طوري كه رابطۀ بين رفتار اجتماعيِ ما با فرهنگ مذهب كاملاً تبيين بشود.
امروز اینطور نیست که فرهنگ عمومي جامعه يا حتي فرهنگ تخصصي جامعه مبتني بر آن شكل بگيرد كه بگويند باید این اقتصاد را مبتني بر نفي سَبيل طراحي كنید؛ يعني به شما بگويند این ارزش را در دانش اقتصاد چطوري جاري ميكنيد؟
بنابراين، ما بايد اعتقادات خودمان را اول ارتقاء ببخشيم و بعد رابطهاش را با حيات اجتماعي تبيين كنيم. براي اينكه ارتباطش با حيات اجتماعي تبيين و مدوّن بشود، طبيعتاً بايد عقلانيت تخصصي جامعه هم تحت تأثير اين فرهنگ شكل بگيرد و الا اگر عقلانيت تخصصي جامعه كه موضعگيريهاي علمي جامعه را معيّن ميكند، ارتباطي به اين فرهنگ نداشته باشد طبيعتاً موضعگيريهاي اجتماعي بريدهاي از فرهنگ مذهب واقع خواهد شد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️⚡️ همه طرحها باید در ذیل طرح نبي اکرم(ص) برای پیشبرد عالَم باشد. نباید جداي از آن حضرت براي خودمان برنامهريزي کنيم يا در برنامههايي که ديگران ریختهاند حضور پيدا کنیم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸کتاب الهي، يک طرح جامعي است که يک بخش آن اداره جوامع بشري است. وجود مقدس نبي اکرم(ص) با اين طرح، عالم را به سمت خدا پيش میبرند و عالم را اداره میکنند. ما هم به بخشي از اين طرح ميتوانيم راه پيدا بکنيم. بهاندازهاي که اهل سرّ شديم، اهل همراهي شديم و به اندازهاي که حرکت کردنِ در اين برنامه جامع براي ما لازم بود، از اين علم به ما داده ميشود و ما هم ميفهميم که کجاي عالم هستيم و چهکار بايد بکنيم. بهخصوص بعد از امتحان کردن ما پرده کنار ميرود و حقايقي به انسان عطا میشود.
🔸اين طرح جامعي که وجود مقدس نبي اکرم(ص) به عهده دارند در عالم اجرا بکنند، خصوصياتي دارد که مربوط به کل کائنات است. حضرت با اين برنامهاي که دارند، عالم دنيا، عالم برزخ، قيامت و بعد از قيامت را در اين طرح اداره ميکنند و عالم انسانها، عالم ملائکه، عالم نباتات و جمادات و شياطين و جنيان هم در اين برنامه حضرت جا دارند. از همان اندازه که ما از قرآن ميفهميم، اين استفاده ميشود که همه اين عوالم، در اين برنامه حضرت حضور دارند و حضرت همه اين عالم را به سمت خداي متعال و به سمت مقصد سير ميدهد.
🔸يک بخش از اين طرح واسع حضرت براي ما قابل فهم ميشود و به ما دستور دادند که سير ما با وجود مقدس نبي اکرم(ص) و معصومين(ع) باشد، یعنی در اين طرح حرکت کنيد، و مواظب باشيد برنامه ديگري نريزيد يا در برنامههايي که ديگران دارند حضور پيدا نکنيد. «يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ يعني تقواي الهي داشته باشيد و با صادقين باشيد و همراه با آنها در عالم سير کنيد. صادقين، وجود مقدس نبي اکرم(ص) و اهل بيتشان هستند. آنها با خداي متعال و مردم صادق هستند و مقام صدقِ مطلق دارند و به عهدي که با خداي متعال میبندند، وفا ميکنند. يک معناي همراهي با صادقين، اين است که طرح ما داخل طرح نبي اکرم(ص) باشد و جداي از او براي خود برنامهريزي نکنيم.
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️⚡️ ما بايد اعتقادات خودمان را ارتقاء ببخشيم و رابطهاش را با حيات اجتماعي تبيين كنيم. 💠 استاد سید
⚡️ ضرورت آموزش نظام فکری و بینش اعتقادی به دانشآموزان
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در حوزه تعليم و تربیت، اگر ما بخواهيم يک نسلي تربيت کنيم که در مقابل امواج تمدني غرب و در مقابل امواجي که جريان نفاق در دنياي اسلام ايجاد ميکند، مقاومت کند، غير از اين که بايد حوزه تعليم را تغيير دهيم و اين کتب درسي و نظام تعليم _ لااقل در حوزه علوم انساني _ تغيير کند بايد يک دوره نظام فکري و اعتقاداتي را هم به جوانها تعليم دهيم که اين تعليم، رابطه بين اعتقاد و عمل اجتماعيشان را تمام کند؛
يعني بفهمند که چطور بايد عمل کنند که به نفع اسلام تمام شود؛ یعنی در مقابل ساختارهاي سياسي جهان غرب و ساختارهاي فرهنگي جهان غرب موضع پيدا کنند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانشآموزانِ مدارس و دبیرستانها ارائه ندادهاید، آنها بهگونههای مختلف، بازیچۀ لیبرالها و منحرفین خواهند شد.
🔲 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
"«نظام فکری» فرهنگِ «اعتقاد تا عمل» برای استفاده عموم است.
به نظر میرسد ارائه، تعلیم و تعمیم یک بروشور و معرفینامۀ خلاصه و سادهای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی» در سطح مدارس ابتدایی ضروری است و در سطوح بعدی و در دانشگاهها هم باید تسلط بیشتری بر نظام فکری داشته باشند. یعنی آنها را نباید در فرهنگ مشتت جامعه رها کنیم و بعد افسوس بخوریم و بگوییم چرا فلان جوان مثلاً «رپ» شد؟! (طایفهای به نام «رپ» آمدند و با یک تلقینات و القائات و شبهاتی، ذهن جوانان دبیرستانی، حتی بعضی بچههای خانوادههای شهدا را دزدیدند و به قشر جوان آسیب زدند.)
بنده عرض میکنم تا زمانی که شما یک #نظام_فکری ارائه ندهید که رابطۀ بین اعتقاد و عمل جوانان جامعه را برقرار کند، بهگونههای مختلف بازیچۀ وساوس ابلیس خواهند شد. این موضوعِ مهمی است که باید برای آن فکری کرد.
جوانی که به منافقین میپیوندد و یا چریک انتحاری میشود، قبل از هر چیز، جذب نظام فکری آنها شده است. الان بحمداللّه از نظر سیاسی، منافقین، لیبرالها (که آزادیهای غربی را مطرح میکنند) و... منزوی شدهاند، امّا خطر فکری آنها هنوز تمام نشده است.
دستگاه باطل تلاش میکند برای جوانان، نظام فکری بسازد، ما نیز باید یک نظام فکریِ برتری بسازیم که نظام فکریِ آنها را بشکند؛ یعنی رابطۀ بین «اعتقاد تا عمل اسلامی» را بهنحوِ منطقی بیان کند." ۱۳۷۵/۱۱/۳۰
☑️ @mirbaqeri_ir
مبنای نظام فکری .mp3
12.14M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مبنای نظام فکری»
🔍 مبنا و محورِ نظام فکری، سهگانۀ «الوهیت، ولایت، شریعت» است.
☑️ @mirbaqeri_ir
«نظام فکری» و «مبارزه» .MP3
4.65M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «نظام فکری و مبارزه»
💥💥 «نظام فکری» در «میدان جنگ» ساخته میشود.
▫️انسانی که در وسط مبارزه تربیت میشود، دائماً خودش را بهروز و بالفعل میکند.
☑️ @mirbaqeri_ir
مکتب جبههسازی .MP3
3.88M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مکتب جبههسازی»
🔍 «جبههسازی» سطوح مختلف و وسیعی دارد و «شیعیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان و حتی مستضعفان و احرار عالَم» را پوشش میدهد («مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَان»).
🔍 ما برای جبههسازیِ جهانی، به «مکتب واحدِ جبههسازی» داریم که بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) شکل میگیرد. مکتب جبههسازی بهمعنای تقلیلِ ایدئولوژیِ توحیدی و ایجاد تکثر در پایگاه حقانیت نیست، بلکه ذیل مکتب اهل بیت(ع)، دیگران را جانمایی میکند و شبکه درست میکند.
🔍 جبههسازی بر مبنای «همدلی، همفکری و همکاری» اتفاق میافتد.
☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 پروندۀ نکتهها دربارۀ «اصلاح شاکله» ↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2193
🔴 پروندۀ نکتهها دربارۀ «نظام فکری»
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2230
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2232
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2239
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1928
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/661
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/106
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/554
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2234
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2240
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2242
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2244
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2248
💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2252