eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
28.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
307 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
متن خطبۀ غدیر .pdf
681.8K
📜 متن عربی و ترجمۀ فارسیِ خطبه غدیر 🔸 استاد میرباقری: «در خطبۀ غدير، اسرار ولايت بيان شده است؛ لذا توصيه می‌شود این خطبه را مطالعه کنيد». ☑️ @mirbaqeri
⚡️ در عید غدیر در هر سال، درهايی باز می‌شود که در غير غدير باز نمی‌شود. «واقعه‌های عظيم (مثل مبعث، شب قدر، عید غدیر و ...)، مثل خورشيد هستند که يک عدد بيشتر نيست ولی هر روز طلوع مجدد دارد. در عید غدیر در هر سال، درهايی باز می‌شود که در غير غدير باز نمی‌شود؛ لذا روزه روز غدير فضيلت شصت سال روزه را دارد که اين شصت سال، مالِ سال اول نيست؛ بلکه هر سال اين روزه، اين فضيلت را دارد. اين فضيلت، قراردادی نيست. اين ظرف، ظرف خاصی است که عبادت در آن با فضيلت بيشتری واقع می‌شود». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔸 «غدیر، پرده‌بردار‌ی از (خبر بزرگ) است. اگر انسان به آن خبر راه پيدا کرد، همه اخبار غيبی در عالم را می‌فهمد والا همه عالَم برای او حجاب خواهد شد». 🔸 «مهم‌ترين فرمانی که پيامبر اسلام(ص) بعد از يا در ادامه توحيد، در طول دوران نبوتشان صادر کرده‌اند، فرمان  است». ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا غدیر عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر است؟ «این‌که غدیر عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر می‌شود به این خاطر است که در آن نازل شده است. اگر نزول یک مائدهٔ آسمانی برای تمام امت حضرت عیسی مبدأِ عید می‌شود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد. پس چنین مائده‌ای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» می‌شود.» ☑️ @mirbaqeri_ir
جریان غدیر در جامعه .pdf
1.09M
📜 گفتاری از استاد میرباقری | حرکت غدیر در رگ حیات اجتماعی (منتشر شده در روزنامه فرهیختگان) | PDF ⚡️ غدیر، مبدأِ بقاء و اقامۀ توحید و ولایت ⚡️ غدیر، موضوع اصلی درگیریِ جبهه حق و جبهه باطل ⚡️ موانع و مقدورات اجتماعی شدن غدیر ⚡️ درگیری با فرهنگ غرب، پیش‌نیاز جریان فرهنگ غدیر ⚡️ هویت‌بخشی بر مبنای گذر از مشارکت در عمل به مشارکت در اقامه https://b2n.ir/688652 ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «از غدیر تا ظهور» ◀️ آنچه در ابلاغ شد، از مراحل پیچیدۀ تاریخی عبور می‌کند و در عصر محقق می‌شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد میرباقری | مقام معرفت به نورانیت امام، ۹۹/۵/۱۹ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) 🔷 @astanfatemi ☑️ @mirbaqeri_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 اگر انسان به امام نرسد، حتی در دینش هم مبتلا به ضلال است. ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ یک توضیح کوتاه «چند وقت پیش عرض شد که با اینکه فوتی‌های بیماری دیابت، بسیار بیشتر از کرونا است، ولی یک شیرینی‌فروشی هم تعطیل نمی‌شود، یا سالانه میلیون‌ها نفر بابت آلودگی هوا یا بابت دخانیات می‌میرند، اما هیچ شهری در دنیا تعطیل نمی‌شود یا ‌کارخانۀ تولید سیگار بسته نمی‌شود. متأسفانه برخی، با این حرف، عدالت‌آمیز برخورد نکردند. عرض حقیر این نبود که "باید شیرینی‌فروشی‌ها را تعطیل و بیماران دیابتی را قرنطینه کنند!"؛ چون راه مبارزه با دیابت، بستن شیرینی‌فروشی‌ها و تعطیلی صنایع مولّد مواد قندی نیست، بلکه راهش تغییر و اصلاح است. کمااینکه میلیون‌ها نفر به‌خاطر آلودگی هوا می‌میرند اما هیچ شهری را تعطیل نمی‌کنند و کارِ درستی می‌کنند که تعطیل نمی‌کنند، چون راه مبارزه با آلودگی هوا تعطیل کردن صنعت و شهر صنعتی نیست، بلکه راه‌حل مبارزه با لوازم منفیِ زندگیِ صنعتی و زندگیِ شهریِ متمرکز این است که "شهرسازی" دارای پیوستِ بهداشتی و محیط‌زیستی باشد و توسعۀ صنعت هم باید پیوست محیط‌زیستی داشته باشد. نسبت به کرونا هم عرض حقیر همین بود که راه‌حل مبارزه با کرونا تعطیل کردنِ جامعه و قرنطینه کور و بی‌هدف نیست، بلکه راهش این است که از استفاده کنیم و را تغییر دهیم و با قواعد علمی، سبک زندگی را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که تأمین شود. این نکته جزوِ اطلاعات عمومی کودکان است که دیابت مسری نیست! همه می‌دانند که دیابت مسری نیست و نیاز به یادآوری ندارد. این تفاوت، تأثیری در نکتۀ عرض بنده نداشت؛ عرض حقیر این بود که همچنان‌که در مبارزه با دیابت و بیماری‌های غیرمُسری یا مُسریِ دیگر، قرنطینه کور و تعطیلی جامعه جواب نمی‌دهد و و اساسی نیست، در مبارزه با کرونا هم _ که یک و واقعی برای بشریت است _ نباید جوامع را تعطیل کنند و میلیاردها نفر را به قرنطینه ببرند؛ این نوع مقابله، پایدار نمی‌ماند و به فروپاشی نظام اجتماعی می‌انجامد. راه‌حل اساسی، بهره‌گیری از ابزارهایی مثل است. حدس حقیر از ابتدا این بود که کسانی در جهان، به‌جای تمسک به راه‌حل‌های پایدار و ماندگار، با ایجاد رعب و وحشت و دفاع از قرنطینه کور، و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، به‌دنبال انتقال از دوران حکمرانی حقیقی به هستند تا تسلطشان را بر جوامع گسترش دهند. توضیح کلیاتِ این فرضیه را در مناسبت‌های مختلف تقدیم کرده‌ام.» (۹۹/۵/۱۶) ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 متأسفانه بخشی از صوت‌های داخل کانالِ ، به‌خاطر تغییراتی که در پیام‌رسان ایتا انجام شده، دچار مشکل شده است و دانلود نمی‌شود. کارهایی در دست انجام است تا در فضای دیگری (شاید در قالب یک سایت)، صوت‌ها مجدداً بارگذاری شوند. ان‌شاء‌الله.
🎬 مصاحبۀ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR با استاد سید محمدمهدی میرباقری 💥 تحلیل عدالت و مقیاس عدالت‌خواهی 💥 آسیب‌شناسی عدالت‌خواهی و توصیه‌هایی به عدالت‌خواهان جوان 💥 «عدالت‌خواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است. ▶️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239 ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 نکاتی دربارۀ عدالت و عدالت‌خواهی ⬇️⬇️
💥 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است «پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است، یعنی جزو اصلی‌ترین معروف‌هایی است که ما به اقامۀ آن، به امر به آن، و دعوت به آن مکلف هستیم، و به نظر من، یک‌مقدار هم دیرهنگام داریم به آن می‌پردازیم و باید زودتر این بحث را جدی می‌گرفتیم، و الآن هم خیلی مبارک است. و رهبر معظم انقلاب، بعد از تأکیدهای طولانی‌ای که از قدیم داشته‌اند، دوباره هم در بیانیۀ گام دوم و هم در نامه به مجلس یازدهم، باز هم مؤکداً‌ این نکته را بیان فرمودند.» (۹۹/۵/۲۱) ▶️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ بزرگ‌ترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است. ⚡️ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. «مانع اصلی تحققِ در کشور _گرچه عوامل متعددی دخیل‌اند_ چالشی است که ما با «تمدن مدرن» داریم. یعنی نظامِ سیاست، فرهنگ و اقتصاد لیبرال در طرفِ چالش با انقلاب اسلامی است و این مسئله‌ای است که ما به آن مبتلا هستیم. یعنی دوگانۀ ادبیات و فرهنگِ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب؛ مانع اصلی دستیابی به عدالت است و ما تا اصلاحات اساسی نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید. ما وقتی می‌خواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد. بعد، ذیل آن، برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر، موانع تحقق عدالت یک‌سلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند، آن هم در مقیاس جامعه‌ی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزۀ کشور خودمان و در _مثلاً_ مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبه‌رو می‌شویم. لذا به نظر من، مهم‌ترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست. به تعبیر دیگر، بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، است که به هیچ وجه نمی‌گذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. یعنی آن ظلمی که در دورۀ نظام برده‌داری وجود داشته، اکنون تبدیل شده است به یک در دورۀ دموکراسی تبدیل شده است. این بزرگ‌ترین مانعی است که ما اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم. به تعبیر دیگر، عدالت‌خواهی باید حتماً ضمن اقامۀ تاریخی و اجتماعیِ عدالت باشد. درگیریِ بین انبیاء و فراعنه بر سر عدالت بوده و بعد هم کشیده شده به دوران ما؛ یعنی درگیری انقلاب اسلامی و غرب مدرن، درگیریِ اساسی است. ما در این مقیاس باید دنبال عدالت باشیم. بر همین اساس، به نظر من اصل انقلاب اسلامی و مراحل پنج‌گانه‌ای که حضرت آقا برای آن بیان فرمودند مراحلِ اقدام برای دستیابی به عدالت است. وقتی ما در فضای فرهنگ مدرن زندگی می‌کنیم و نرم‌افزارهای ادارۀ ما مبتنی بر بُنیان‌های تمدن مدرن هست، آدم‌های خوب هم در این ساختار گرفتار می‌شوند. من قبول دارم که شرایط، انسان را مجبور نمی‌کند و انسان مؤمن و انقلابی در زندگی شخصی، در سبک زندگی خصوصی و در اقدامات اجتماعی باید برعلیه این شرایط قیام کند، ولی باید توجه داشته باشیم که این موج، برخلاف تحقق عدالت در انقلاب اسلامی است و کسانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت قیام کنند باید برعلیه این موج حرکت کنند و بر این موج غلبه پیدا کنند. طبیعی است که بسیاری از آدم‌هایی که آدم‌های خوبی هم بودند، آرام‌آرام در مسیر مبارزه با این موج تغییر وضعیت دادند، استحاله شدند و گاهی خودشان هم در مسیر رقیب قرار گرفتند. بنابراین، دست‌پاک بودن، آلوده نشدن به اشرافیت و امثال اینها برای مدیرانی که می‌خواهند برای تحقق عدالت و قسط در جمهوری اسلامی عمل کنند یک ضرورت است و فقدان آن موجب بخشی از بی‌عدالتی‌ها شده است. ما وقتی دنبال تعریف عدالت یا تحقق عدالت هستیم صرفاً‌ نباید دنبال مثلاً توزیع درآمد یا توزیع دارایی و ثروت باشیم، بلکه باید در یک مقیاس کلان، عدالت را دنبال کنیم. الان گاهی وقتی بحث از عدالت‌خواهی می‌شود فقط ضریب جینی یا نحوۀ توزیع دارایی و ثروت را دنبال می‌کنند؛ اینها کافی نیست؛ نه اینکه لازم نیست. گمانم این است که یکی از شاخص‌های تحقق عدالت این است که باید مبتنی بر باشد. ما عدالت مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال می‌کنیم. مکتب را اگر بخواهم یک مقدار تفصیل بدهم، هم باید از مبانی عدالت بحث کنیم و هم نظریۀ اجتماعیِ مبتنی بر آن مبانی و هم نظریۀ عدالت را و عدالت را مستند به این سه، ما باید تعریف کنیم. ما برای تحقق عدالت در یک قدم نیاز به مکتب داریم و بعد در قدم بعد نیاز به علم داریم. یعنی این مکتب باید فرآوری شود و تبدیل به دانش شود و بعد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، یعنی باید به مدل‌های علم برنامه‌ریزی تبدیل شود. و الّا اگر علم برنامه‌ریزی همان علم برنامه‌ریزی غربی باشد و علومی هم که مبتنی بر آن ما بخواهیم تحقق عدالت را دنبال کنیم همان هستند، مکتب ما تحقق نخواهد یافت. پس عدالت‌خواهی باید مبتنی بر مکتب باشد. اگر شما دنبال مکتب اسلام هستید ولی می‌خواهید از علم مدرن استفاده کنیدبه چالش برمی‌خورید. ما الان مشکل‌مان همین است که انقلاب ما دنبال تحققِ مکتب اسلام است ولی سازوکارهایی که برای تحقق عدالت به کار می‌گیریم سازوکارهای مدرن است و همین بحران ایجاد کرده است. و حتماً توجه هم باید داشته باشیم که وقتی ما دنبال تحقق عدالت هستیم نمی‌شود عدالت سیاسی را از عدالت اقتصادی و عدالت فرهنگی جدا کرد؛ یعنی عدالت در قدرت، اطلاع و ثروت به هم پیوسته هستند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 جلد سوم و چهارم و پنجم، از کتاب‌های تفسیری استاد میرباقری، همزمان منتشر و روانۀ بازار کتاب گردید. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جلد ۳ و ۴ و ۵ از مجموعۀ تفسیریِ منتشر شد: ❇️ لینک خرید ‌جلدهای ۳-۴-۵ با تخفیف ۱۰٪ ppng.ir/d/PV1Z ❇️ لینک خرید ۵‌جلدی با تخفیف ۱۵٪ ppng.ir/d/f6zH 1⃣ جلد اول: مقام بسم‌الله و سورۀ کافرون لینک خرید: ppng.ir/d/sgNo 2⃣ جلد دوم: سوره‌های عصر، تکاثر، همزه لینک خرید: ppng.ir/d/iizk 3⃣ جلد سوم: سوره‌های فیل، ایلاف، انسان، کوثر، فجر لینک خرید: ppng.ir/d/i4Mm 4⃣ جلد چهارم: سوره‌های ضحیٰ و انشراح لینک خرید: ppng.ir/d/t6LB 5⃣ جلد پنجم: سوره‌های فلق، ناس، مسد، نصر لینک خرید: ppng.ir/d/NGEn 🔵 با 👉 🗂 نشر تمدن نوین اسلامی ☎️ 09104646212
🌴🌴 سخنرانی‌های استاد میرباقری در دهه اول محرّم 🔵در حسینیهٔ حضرت فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) 🔘 صبح‌ها، حدود ساعت ۷:۳۰ (از روز اول تا روز سیزدهم) 🔘 همراه با مداحی مداحان اهل بیت(ع) 🔘 نشانی: قم، خیابان دورشهر، نبش کوچه ۱۳، در فضای باز (همراه با صبحانه). 🔵 حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) 🔘 شب‌ها: بعد از نماز مغرب و عشا (از شب اول تا شب یازدهم) 🔘 آدرس: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، شبستان. 🔵 هیئت ثارالله قم 🔘 شب‌ها: حدود ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۲:۳۰ (از شب اول تا شب دوازدهم) 🔘 با مداحی و روضه‌خوانی آقای حیدرزاده 🔘 آدرس: قم، حیاط مدرسه فیضیه، هیأت ثارالله. 🔸 همۀ جلسات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 پنج دستورِ امام رضا(ع) برای سیروسلوک عاشورایی «روايتی از امام رضا(ع) هست که در روز اول محرم به ابن‌شَبيب فرمودند: روزه گرفته‌ای؟ امروز روزی است که زکريا روزه گرفت و خدا يحيی را به او عطا کرد. اگر می‌خواهيد حاجت‌روا شويد، امروز را روزه بگيريد. فرمودند: محرم ماهی است که اهل جاهليت حرمتش را نگه می‌داشتند، اما اين امت نه حرمت محرم را نگه داشتند، نه حرمت نبی اکرم(ص) را؛ ذريه‌اش سيدالشهدا(ع) را به شهادت رساندند، زنانش را به اسارت بردند، کاروانش را غارت کردند. خدای متعال هرگز اينان را نيامرزد. ابن‌شبيب! اگر می‌خواهی بر کسی گريه کنی، فقط بر امام حسين(ع) گريه کن، «فانه ذبح کما يذبح الکبش»، هیجده نفر از جوانانی که شبيه نداشتند، در کنارش به شهادت رسيدند. آسمان‌ها و زمين‌ها بر شهادتش گريه کردند، چهار هزار ملک برای نصرت حضرت آمدند، ولی زمانی رسيدند که کار تمام شده بود، آنها غبارآلود و اندوهگين ماندند تا در کنار حضرت حجت(عج) خون‌خواهی کنند و شعارشان «يالثارات الحسين» است. پدرم از جدم امام سجاد(ع) حکايت کردند که وقتی سيدالشهدا(ع) به شهادت رسيدند، آسمان خون گريه کرد. در ادامه، حضرت پنج دستور فرمودند که هميشگی است، اما موطنش محرم است: ◀️فرمودند: فرزند شبيب! اگر بر سيد‌الشهدا(ع) گريه کردی تا اشکت بر گونه‌ات جاري شد، خدا هر گناهی که کردی ـ کم يا زياد، صغير يا کبير ـ را می‌بخشد. (اين روايات مثل آيات توبه است. آيات توبه در مؤمن غرور ايجاد نمی‌کند، بلکه به مؤمن بشارت می‌دهد که مأيوس از رحمت خدا نشود. اين روايات هم، مؤمن را جسور بر گناه نمی‌کند.) ◀️بعد دستور دوم را فرمودند که اگر می‌خواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که گناهی نداشته باشی، سيدالشهدا(ع) را از نزديک و شايد هم از دور زيارت کن. اين دو دستور، يعنی انسان هر وقت احساس کرد سنگين شده و آلوده شده و نمی‌تواند عبادت کند، بايد خودش را با گريه يا زيارت، بدون تأخير به سيدالشهدا(ع) که سرچشمه طهارت است، برساند. ◀️بعد فرمودند: اگر خوشحال مي‌شوی در غرفه‌هايی از بهشت ساکن شوی که در جوار نبی اکرم(ص) باشی، لعن قاتلين سيدالشهدا(ع) را ترک نکن. ◀️در ادامه نيز دستور چهارم را که خيلی عجيب است، فرمودند: اگر می‌خواهی از ثوابی مثل ثواب شهدا کربلا بهره‌مند شوی، هر وقت سيدالشهدا را ياد کردی، عرض حاجت به ايشان کن و بگو «يا ليتني کنت معهم فأفوز فوزا عظيما»؛ ای کاش من هم در کربلا با شهدای تو بودم و به فوز خون دادن پيشِ روی تو می‌رسيدم. (اگر هميشه از امام(ع) چنين طلبی داشته باشی، به آن ثواب می‌رسی. خدای متعال نيتش را به تو می‌دهد، وفور نيت کارَت را درست می‌کند.) ◀️در مورد پنجمين دستور نيز فرمودند: اگر دوست داری در بهشت در درجات ما باشی، غصه و شادی‌ات را از ما جدا نکن. آنجا که ما خوشحاليم، خوشحال باش و آنجا که ما غصه داريم غصه‌دار باش. (البته واضح است که هيچ‌کس به مقام امام نمی‌رسد، مقصود اين است که اگر می‌خواهيد بين ما و شما در بهشت حائل نباشد، اين‌گونه باش. ممکن است کسی در بهشت باشد ولی هفتصد سال يک بار هم سيدالشهدا(ع) را نبيند. حضرت در انتهای اين روايت فرمودند تلاش کن خودت را به ولايت ما برسانی. اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خدای متعال او را با آن سنگ محشور می‌کند. محبت، خودش همراهی است. سعی کن به ولايت ما که سرچشمه‌اش محبت ما است برسی.» ☑️ @mirbaqeri_ir
روایت ابن شبیب .pdf
218.6K
📜 متن عربی و ترجمه روایت ریّان‌بن‌شَبیب از امام رضا علیه‌السلام در موضوع ماه محرم و گریه بر امام حسین(ع) ◾️ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ (ع) حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً ◾️ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ (ع) يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ وَ آلِهِ (ص) فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ ◾️ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ (ع) فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ‏ «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» ◾️ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة... ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 چهار شرطِ همراهی با کاروان امام حسین(ع) «سیدالشهدا(ع) وقتی می‌خواستند در روز هشتم ذی‌الحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبه‌ای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آن‌ها را دعوت می‌کنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری می‌کنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق می‌کنند؛ حضرت می‌فرمایند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ‏ مَعَنَا». در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است: 🔹 شرط اول: از جان گذشتن «بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه‏». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی می‌خواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایه‌اش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگی‌اش، به جانش علاقمند هست و می‌خواهد این‌ها را حفظ کند، نمی‌تواند به این کاروان راه پیدا کند. امام حسین(ع) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ می‌خواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان می‌گذارند که می‌دانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است. 🔹 شرط دوم: آمادگی لقاء‏ اگر کسی خودش را آمادۀ لقاء‌الله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگ‌تر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، می‌تواند با سیدالشهدا(ع) حرکت کند. کسانی که هنوز از دنیا بزرگ‌تر نشده‌اند و تمام هَمّشان این است که به چرب‌وشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمی‌شوند. 🔹 شرط سوم: کوچ از دنیا طالبان همراهی با امام حسین(ع) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل‏». کوچ به‌معنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشت‌سرش قرار دارد؛ می‌رود و برمی‌گردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایه‌اش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد. 🔹 شرط چهارم: معیت با امام شرط چهارم که مهم‌ترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ‏ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهم‌ترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل. آن‌هایی‌که با امام حرکت نمی‌کنند طعمۀ شیطان می‌شوند؛ گاهی اشتیاق و بی‌قراری هم دارد، شوری هم در دلش می‌افتد، دلش گرم می‌شود، می‌خواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمی‌رسد. الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(ع) حرکت کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir