eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
28.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
292 ویدیو
125 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 شاکر حقیقی کسی است که حتی در بیماری و بلا و سختی هم، خدا را پیدا می‌کند. 📢 شاکرِ حقیقی، نعمت خدای متعال و جمال صنع خدا را در متن بلا هم مشاهده می‌کند و آنچه از خدای متعال می‌رسد را زیبا می‌بیند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ شاکرین و حامدین حقیقی رابطه‌شان با غیر خدای متعال قطع شده است؛ از او می‌گیرند و به او برمی‌گردانند و این موجب زیاده در خود انسان می‌شود. این شاکرین آرام‌آرام پرده از جلوی چشمانشان کنار می‌رود و نعمت‌های باطنی را هم که از طرف خدای متعال آنها را احاطه کرده است، می‌بینند و می‌کنند. «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً». ◀️ شاکران حقیقی آن کسانی هستند که حتی در بیماری و و سختی خدا را پیدا می کنند. آنها در بودن و در گرفتن نعمت، در همه حال، خدا را می‌یابند. ◀️ شاکرین حقیقی نعمت خدای متعال و جمال صنع خدا را در متن بلا هم مشاهده می‌کنند و آنچه از خدای متعال می‌رسد را زیبا می‌بینند. البته بعضی غفلت کردند و گمان کردند که این، فعل دشمن را هم شامل می‌شود! ولی فعل دشمن مستحق لعن و عذاب است و اگر کسی آن را بپسندد به عقوبت الهی مبتلا می‌شود. در کار خدا جز زیبایی نیست، حتی در تدبیر الهی که در عاشورا اتفاق افتاده است که اعظم ابتلائات برای امام حسین(ع) رقم خورده است؛ «ما رأیت الا جمیلاً». ◀️ شاکر حقیقی دائماً در محضر خدای متعال است و فقر خود را هم به او ارجاع می‌دهد و وقتی خداوند او را تأمین کرد، خدای متعال را حمد می‌کند و بین و استغاثه حرکت می‌کند. این همان مقامی است که انسان در محیط ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) پیدا می‌کند.» ☑️@mirbaqeri_ir
📢 انسان باید بداند نعمت‌ها و امکانات، بی‌هدف نیست و خداوند برنامه‌ای برای این امکانات داشته است. شکر این است که انسان نعمت را از خدا بگیرد و آن‌چنان که خدا خواسته است در آن تصرف کند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «انسان باید بداند نعمت‌ها و امکانات، بی‌هدف نیست و خداوند برنامه‌ای برای این امکانات داشته است. چنین انسانی به خودِ مشغول نمی‌شود و با هر نعمتی به‌دنبال هدف خدا از آن نعمت می‌گردد و برای او تفاوتی نمی‌کند به او نعمت بدهند یا بگیرند؛ چون می‌داند هم نعمت دادن هدف داشته و هم گرفتن نعمت هدف داشته. آنچه برایش مهم است این است که هدف و برنامه خداوند را بداند و بر اساس آن، نعمت را به کار ببندد که چنین انسانی به حقیقت راه پیدا می‌کند. حقیقت زهد در این آیه شریفه بیان شده است: «لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُور»ٍ (اين به‌خاطر آن است كه براى آنچه از دست داده‌‏ايد تأسف نخوريد، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشيد). ◀️ هدف خدا از همه نعمت‌ها این است که انسان با کمک آن نعمت به خداوند پیدا کند. بنابراین غایت همه نعمت‌ها موحدانه زندگی کردن است؛ اینکه انسان نعمت را از خدا بگیرد و آن‌چنان که او خواسته در آن تصرف کند.  پس شکر در نهایت یک کلمه است و آن است.» ☑️@mirbaqeri_ir
🔰 شُکر، طریقِ محبت 📢 یکی از راه‌هایی که انسان را به محبت خدا و مقام محبین می‌رساند و راه همواری است، این است که انسان نعمت‌های خدا را زیاد یاد کند و در مقابل این نعمت‌ها خدا را شکر کند. این کار ممکن است در ابتدا چندان برای انسان شیرین نباشد و سخت باشد، ولی اگر مداومت کرد، شیرینی آن را خواهد چشید. 📢 خوب است که انسان نسبت به نعمت‌هایی که خدا به دیگران داده است، شاکر باشد؛ برای مثال، انسان می‌بیند که خدای متعال به دیگری موقعیت داده، ثروت داده، فرزند خوب داده، خانه خوب و شغل خوب داده؛ پس برای این نعمات خدا را شکر کند و  زیبایی کار او را ببیند و بگوید: الحمدلله رب العالمین. یکی از خاصیت‌های این حمد آن است که حسد از انسان دور می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «راه رسیدن به خدا چیست؟ چطور انسان می‌تواند جزء شود و به جایی برسد که حقیقتاً خدا را دوست بدارد، حقیقتاً شب‌ها از محبت خدا خوابش نبرد و در محبت خدا بی‌قرار باشد؟ موسای کلیم چهل روز در طور بود، در آن اربعینی که داشتند که در ماه ذی‌قعده و دهه اول ذی‌حجه بود، در این چهل روز نه غذا خورد، نه آشامید و نه خوابید و عجیب‌تر اینکه نه گرسنه شد، نه تشنه و نه خسته؛ به‌خاطر این که به او وعده ملاقات خدا داده شده بود. او این‌طور مشتاق و بی‌قرار بود، حتی در این چهل شبانه روز خوابش نبرد و در انتظار بود که خدا را دیدار کند؛ بنابراین می‌شود این‌طور شد. کسی ادعای محبت و دلدادگی می‌کرد. محبوبش قراری با او گذاشت و گفت مثلاً ظهر فلان جا بیایید. آن کس سر ظهر آمد و نشست. آن فرد هم از دور داشت تماشا می‌کرد. شب شد، نیمه‌شب شد، اما محبوب نیامد و این فرد خوابش برد! وقتی خواب بود، محبوبش آمد و یک مشت گردو در دامن او ریخت و رفت. گفت برو گردو‌بازی کن! عاشق که سر قرار خوابش نمی‌برد! آدم مُحب خوابش نمی‌برد؛ چه کسی خلوت با محبوب را  دوست نمی‌دارد و چیزی را بر آن ترجیح می‌دهد؟ ◀️ سؤال این است که چطور می‌شود به رسید؟ در روایات و معارف ما راه‌های متعددی برای آن ذکر شده است، یکی از آن راه‌هایی که انسان را به محبت خدا می‌رساند و راه همواری است، این است که انسان نعمت های خدا را زیاد یاد کند و در مقابل این نعمت‌ها خدا را کند. این کار ممکن است در ابتدا خیلی برای انسان شیرین نباشد و سخت باشد، ولی اگر مداومت کرد، شیرینی آن را خواهد چشید. ◀️ همین گفتن هم برای شکر کافی است. در روایت است که حضرت یک مرکبی داشتند، که ظاهراً گم شده بود، فرمودند: اگر پیدا شود خدا را شکر مناسب می‌کنم. وقتی پیدا شد حضرت فرمودند: الحمدلله. کسی گفت: آقا شما گفتید شکر می‌کنم چه شد؟ فرمود: مگر نشنیدید که گفتم الحمدلله! البته می‌دانید که الحمدلله گفتن حضرت با ما فرق می‌کند! ◀️ اگر کسی این رشته حمد و شکر را ادامه بدهد، و دائماً نعمت‌های خدا را یاد کند و خدای متعال را در مقابل نعمت‌های او شکر کند، به "مقام محبت" می‌رسد. حتی خوب است که انسان نسبت به نعمت‌هایی که خدا به دیگران داده است، شاکر باشد، برای مثال آدم می‌بیند که خدای متعال به دیگری موقعیت داده، ثروت داده، فرزند خوب داده، خانه خوب و شغل خوب داده، پس برای این نعمات خدا را شکر کند و  زیبایی کار او را ببیند، پس بگوید: الحمدلله رب العالمین. یکی از خاصیت‌های این حمد آن است که از آدم دور می‌شود و آدم در این مواقع باید بگوید الحمدلله. و الا خدای‌نکرده مبتلا به حسد می‌شود. اگر انسان این حمد را ادامه داد کم‌کم جمال صنع خدا و زیبایی کار خدا را به او نشان می‌دهند. پس غرق در مشاهده جمال خدا و غرق در لذت و محبت است. همه در دنیا به دنیا مشغول هستند و او «مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيَا بِحَمْدِكَ وَ ثَنَائِك‏»، مقام شیعیان امیرالمؤمنین(ع) همین است. ◀️ حمد الهی به مداومت نیاز دارد، ولی یک بار آن هم اثر دارد، به‌خصوص اگر خوب انجام شود. در روایت فرمود: اگر مؤمن وقتی تشنه می‌شود، درست آب بخورد، خدا همه گناهان او را می‌آمرزد. اگر مؤمن این لیوان آب را که به دست می‌گیرد با بسم الله بخورد، تکیه به خدا کند و بداند آب کاره‌ای نیست، بلکه رحمت خدا و حکمت و قدرت و عنایت او است که ما را سیراب می‌کند، بعد هم آب خودش را سه جرعه کند و در هر جرعه‌ای که می‌خورد خدا را حمد کند، این موجب می‌شود که خدا آدم را بیامرزد، پاک و طاهر شود و به محبت خدا نزدیک شود. شکر و حمد الهی اگر کثرت پیدا کرد و مشی انسان شد، به طوری که هر جایی از خدای متعال نعمتی دید، چه اینکه به خودش عطا شده باشد و چه به دیگری، خدا را حمد کرد، به مقام محبت نزدیک می‌شود.» ☑️@mirbaqeri_ir
📢 انسان شاکر، سختی‌ها را هم نعمتی از خداوند می‌بیند. او همان استفاده‌ای که از خوشی‌ها می‌برد از سختی‌ها هم می‌برد و هر دو را ابزار بندگی قرار می‌دهد. شاکر همیشه در بندگی خداوند است.   📢 شیطان وعده داده که بر سر صراط مستقیم کمین کند و اجازه ندهد که بندگان خدا شاکر نعمت‌های خدا باشند و با نعمت‌های خداوند او را بندگی کنند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ "شُکر هم نعمتی از جانب خداوند است و باید آن را شکر کنیم. و در نهایت به عجز خود از شکرگزاری خداوند پی ببریم. و این  است تا جایی که انسان به مرتبه‌ای می‌رسد که حتی سختی‌ها را هم نعمتی از خداوند می‌بیند. او همان استفاده‌ای که از خوشی‌ها می‌برد از سختی‌ها هم می‌برد. هم سلامت و هم بیماری را ابزار بندگی قرار می‌دهد. مانند حضرت ایوب(ع) که در خوشی و ناخوشی شاکر خداوند بود. شاکر همیشه در بندگی خداوند است. ◀️ شیطان وقتی استکبار کرد گفت: «فَبِما أَغْوَيْتَني‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ. ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ». گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى‌كنم. سپس از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مى‌روم؛ و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت.» شیطان در این آیه وعده می دهد که بر سر صراط مستقیم کمین کند و اجازه ندهد که بندگان خدا شاکر نعمت‌های خدا باشند و با نعمت‌های خداوند او را بندگی کنند.  بندگی خداوند و حرکت در صراط مستقیم با پیروی از ائمه(ع) صورت می گیرد. بنابراین حقیقت شکر در پذیرش ولایت ائمه(ع) و اطاعت از ایشان محقق می شود. شیطان از چهار طرف به انسان حمله می کند تا انسان را از ائمه اطهار(ع) جدا کند." ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | حقیقت شکر ⚡️ شکر بر بلا، از مهم‌ترین درجات شکر است. ⚡️ شکر به‌معنیِ اخلاصِ در ولایت است. ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت می‌کند و با عبادت اوست که ما عبادت می‌کنیم و اگر او را بردارید به شما نمی‌گویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سخت‌گیری شروع می‌شود و مردم دو دسته می‌شوند: شاکر و کافر. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «خدای متعال در سوره مبارکه هل اتی، از نعمت‌هایی که به انسان داده است صحبت می‌کند. «هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً»، آیا یک دورانی بر این انسان گذشته است که شیء مذکوری نبود؟! بودید، ولی قابل ذکر نبودید؛ یعنی شما یک دورانی شیء قابل ذکری نبودید؛ خدای متعال از آنجا کار را با شما شروع کرده است و شما را در قالب یک شیء خلق کرده است، بعد شما را سیر داده در عوالم به عالمی آورده و این شیء غیر قابل ذکر را در قالب نطفه خلق کرده: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيرا». بعد می‌فرماید: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، به سبیل هم او را هدایت کردیم این امکانات را دادیم، راه را هم به او نشان دادیم که «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، اگر همه این امکانات را به انسان داده باشند بدون هدایت به سبیل، شکر و کفری نیست. ◀️ اگر خدای متعال همه امکانات را به ما می‌داد، ولی امام را پیش روی ما قرار نمی‌داد ما هر کاری می کردیم در این عالم مورد مواخذه قرار نمی گرفتیم چون راه به سوی خدا بسته بود. اما این سبیل چیست که انسان بازخواست می‌شود که امکانات را در آن برده یا نبرده است؟ منظور از سبیل، امام است «أَنْتُمْ السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ» اگر خداوند امام را قرار نمی‌داد، دیگر تکلیفی نبود و هر کاری می‌کردی مُجاز بودی وقتی امام آمد همه تکالیف شروع می‌شود و از این رو اصل شکر، شکر نعمت ولایت است. ◀️ امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت می‌کند و با عبادت اوست که ما عبادت می‌کنیم و اگر او را بردارید به شما نمی‌گویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سخت‌گیری شروع می‌شود و مردم دو دسته می‌شوند: شاکر و کافر. ☑️@mirbaqeri_ir
📢 نعیم حقیقی "ولایت" است. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمت‌های دیگر را شکر کرده است. 📢 اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: امام رضا(ع) فرمود: نعیم حقیقی، ولایت ما است. امام صادق(ع) فرمود: «لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ‏ النَّعِيمِ‏ قَالَ: نَحْنُ النَّعِيم‏»، نعیم، ولایت ماست. اگر بخواهند از لقمه‌هایی که می‌خورید بپرسند در قیامت وقوف طولانی می‌شود. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمت‌های دیگر را شکر کرده است. کسی که امکاناتی که خدا به او داده را آن گونه که امیرالمؤمنین(ع) فرمود خرج کرد شکر همه نعمت‌ها را کرده است و اگر در مسیری که امام معصوم فرموده حرکت نکرد هر کاری انجام داده کفران نعمت است. اگر امام نمی‌آمد هیچ سؤالی از انسان نمی‌شد؛ «لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ...»، خدای متعال می‌فرماید: اگر پیغمبر نبود مردم بر خدا حجت داشتند هر کاری می‌کردند معاف بودند، ولی وقتی امام آمد انسان مکلف می‌شود واز نعمت ولایت سؤال می‌شود. اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است. شاکر آن کسی است که با امیرالمؤمنین(ع) دادوستد می کند و کافر آن کسی است که با غیر امیرالمؤمنین(ع) دادوستد می‌کند. ☑️@mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکته‌ها درباره 📢 اگر چهل سال نمازمان قضا نشده، یا پنجاه سال نماز شب می‌خوانیم، یا بیست سال است زیارت عاشورا می‌خوانیم، این توفیق را به خودمان نسبت ندهیم! 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3919 📢 اگر مخلوق به خداوند توجه کند، خداوند هم او را یاد خواهد کرد؛ «فَاذْكُرُوني‏ أَذْكُرْكُم» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3918 📢 شاکر حقیقی کسی است که حتی در بیماری و بلا و سختی هم، خدا را پیدا می‌کند./ شاکرِ حقیقی، نعمت خدای متعال و جمال صنع خدا را در متن بلا هم مشاهده می‌کند و آنچه از خدای متعال می‌رسد را زیبا می‌بیند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3920 📢 انسان باید بداند نعمت‌ها و امکانات، بی‌هدف نیست و خداوند برنامه‌ای برای این امکانات داشته است. شکر این است که انسان نعمت را از خدا بگیرد و آن‌چنان که خدا خواسته است در آن تصرف کند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3921 📢 یکی از راه‌هایی که انسان را به محبت خدا و مقام محبین می‌رساند و راه همواری است، این است که انسان نعمت‌های خدا را زیاد یاد کند و در مقابل این نعمت‌ها خدا را شکر کند. این کار ممکن است در ابتدا چندان برای انسان شیرین نباشد و سخت باشد، ولی اگر مداومت کرد، شیرینی آن را خواهد چشید./ خوب است که انسان نسبت به نعمت‌هایی که خدا به دیگران داده است، شاکر باشد؛ برای مثال، انسان می‌بیند که خدای متعال به دیگری موقعیت داده، ثروت داده، فرزند خوب داده، خانه خوب و شغل خوب داده؛ پس برای این نعمات خدا را شکر کند و  زیبایی کار او را ببیند و بگوید: الحمدلله رب العالمین. یکی از خاصیت‌های این حمد آن است که حسد از انسان دور می‌شود. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3922 📢 انسان شاکر، سختی‌ها را هم نعمتی از خداوند می‌بیند. او همان استفاده‌ای که از خوشی‌ها می‌برد از سختی‌ها هم می‌برد و هر دو را ابزار بندگی قرار می‌دهد. شاکر همیشه در بندگی خداوند است./ شیطان وعده داده که بر سر صراط مستقیم کمین کند و اجازه ندهد که بندگان خدا شاکر نعمت‌های خدا باشند و با نعمت‌های خداوند او را بندگی کنند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3924 📢 شکر بر بلا، از مهم‌ترین درجات شکر است./ شکر به‌معنیِ اخلاصِ در ولایت است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3929 📢 امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت می‌کند و با عبادت اوست که ما عبادت می‌کنیم و اگر او را بردارید به شما نمی‌گویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سخت‌گیری شروع می‌شود و مردم دو دسته می‌شوند: شاکر و کافر. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3930 📢 نعیم حقیقی "ولایت" است. اگر کسی نعمت ولایت را شاکر باشد همه نعمت‌های دیگر را شکر کرده است./ اگر انسان امکانات را در مسیر امام به راه انداخت شاکر است و اگر در مسیر امام به راه نینداخت کافر است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3931