eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
380 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله میرباقری.mp3
16.78M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مسجد مقدس جمکران، ۲۰ خرداد ۱۴‌۰۱ 🔍 موضوع: میلاد امام رضا(علیه السلام) ☑️ @mirbaqeri_ir
401-03-19 mirbagheri hejrat 10 keramat~1.mp3
12.78M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، ۱۹ خرداد ۱۴‌۰۱ 🔍 موضوع: هجرت امت‌ساز امام رضا علیه‌السلام ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌کند: 💢همایش ملی فقه نظام‌ساز (چیستی، ساختار و رویکردها) 🎙 با حضور: آیت‌الله‌ اراکی، آیت‌الله میرباقری، آیت‌الله‌ رشاد، آیت‌الله‌ مبلغی، حجت‌الاسلام والمسلمین ارسطا ✔️ همراه با: 🔹 ارائه مقالات برگزیده 🔹رونمایی از مجموعه آثار همایش 🔹 تقدیر از مقالات برتر 🕰 زمان:پنجشنبه 26 خرداد 14‌‌01، ساعت 8:‌30 الی 13 🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔻 برنامه به صورت برگزار می‌گردد. 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی مؤسسه امام رضا(علیه‌السلام): 🌐 heyatonline.ir/irsi 🌐 رابط خبر(+) ☑️ @mirbaqeri_ir
همایش ملی فقه نظام ساز - آیت الله میرباقری.mp3
26.14M
🎧 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش فقه نظام‌ساز | تعریف و مبانی و اهداف فقه نظام‌ساز 🕰 پنجشنبه 26 خرداد 14‌01 ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 فقه نظام‌ساز فقه «حادثه‌ساز» است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔸 فقه نظام‌ساز که در کلمات امام خمینی(ره) هم دیده‌ می‌شود به معنای فقه ایجاد یک نظام در عینیت است که‌ می‌توان از آن به فقه سرپرستی و تکامل رشد اراده‌های انسانی تعبیر کرد. با این نگاه، شاید فقه بیش از آنکه ناظر به احکام موضوعات باشد، احکام اراده‌ها را بیان کند. 🔸 فقه نظام‌ساز‌ می‌خواهد یک نظام اراده‌های اجتماعی را در بستر یک سلسله موضوعاتی در میدان درگیری با دستگاه استکبار و نظام اراده‌های باطل و ذیل اراده‌های آن بسازد و مقیاس این نظام‌سازی هم تابع زمان و مکان است. فقه نظام‌ساز، درحقیقت «فقه حادثه‌ساز» است و مقدم بر زمان است که استراتژی حاکم بر جهان را تعیین‌ می‌کند و سازوکارهای اجرایی فقه هم در ذیل آن ساخته‌ می‌شود. 🔸 هم روشنفکران و هم غیرروشنفکران دچار کج‌فهمی از سخن امام خمینی درباره «منزلت فقه» شدند؛ کج‌فهمی روشنفکران این بود که مقصود امام از منزلت فقه، حاکم کردن فقه مصلحت بر فقه موضوعات است که به‌منزله تسهیل‌کننده عرفی‌سازی فقه است. دسته دیگر که دچار کج‌فهمی نسبت به سخنان امام خمینی شدند کسانی هستند که‌ می‌گویند، فرق امام و آقای منتظری در این است که آقای منتظری متعبد به کتاب و سنت است ولی امام خمینی در فکر مصلحت است! 🔸 طبق تعبیر امام اگر فقیه، جامعه و حکومت و حتی اشخاص را نشناسد، فقیه اجتماعی نیست و فقه نظام‌ساز باید نظارت کند که منزلت اصلی ایجاد شود و کار شورای نگهبان در مرحله بعد از این منزلت قرار می‌گیرد. 🔗 متن سخنان: https://b2n.ir/k21745 ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف آیت‌الله میرباقری برای سال تحصیلی 14‌0‌1-14‌0‌2 از میان طلاب برادر، دانش‌پژوه می‌پذیرد. 🔰 : آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔰 : ⏺ مرور کامل یک دور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ⏺ کارگاه‌های آموزشی پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) 🔰 : ⏺ اولویت در جذب برنامه‌های پژوهشی ⏺ حمایت از پایان‌نامه‌های معارفی ⏺ کمک‌هزینه تحصیلی 🔰 : ⏺ اتمام دورۀ مقدمات و قبولی در مصاحبه ⏺ تعهد به اجرای دقیق برنامه‌ها 🔰 : ⏺ سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری 🔰 : ⏺ از تاریخ 25 خرداد الی 25 تیر 1‌40‌1 ⏺ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir 🔗 برای اطلاعات بیشتر به نام کاربری زیر در پیام‌رسان ایتا پیام دهید: eitaa.com/madreseyederaye_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 ششمین گردهمایی مجمع خطباء اصحاب الصاحب - قم 💠 با حضور آیت‌الله میرباقری 💠 موضوع: چهارچوب گفتمان های اجتماعی و سیاسی در خطابه 🔸 چهارشنبه ۱ تیرماه - ساعت ۱۸ 🔹️ توحید ۸ _ پلاک ۱۳ _ حسینیه زینبیون ☑️ @mirbaqeri_ir
تبلیغ نو همگرایی مبلغین دغدغه‌مند در تحول تبلیغ بر اساس نیازهای روز جامعه ــــــــــــــــــــــــ سخنرانان همایش: حجت الاسلام والمسلمین پناهیان و حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ــــــــــــــــــــــــ زمان: پنجشنبه دوم تیرماه سالروز تبلیغ ساعت ۹ لغایت ۱۳ مکان: سالن بیداری اسلامی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ــــــــــــــــــــــــ ویژه طلاب برادر و خواهر ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی 🔗 ساعت سخنرانی استاد میرباقری ۱۰:۳۰ الی ۱۱:۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف آیت‌الله میرباقری برای سال تحصیلی 14‌0‌1-14‌0‌2 از میان طلاب برادر، دانش‌پژوه می‌پذیرد. 🔰 : آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔰 : ⏺ مرور کامل یک دور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ⏺ کارگاه‌های آموزشی پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) 🔰 : ⏺ اولویت در جذب برنامه‌های پژوهشی ⏺ حمایت از پایان‌نامه‌های معارفی ⏺ کمک‌هزینه تحصیلی 🔰 : ⏺ اتمام دورۀ مقدمات و قبولی در مصاحبه ⏺ تعهد به اجرای دقیق برنامه‌ها 🔰 : ⏺ سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری 🔰 : ⏺ از تاریخ 25 خرداد الی 25 تیر 1‌40‌1 ⏺ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir 🔗 برای اطلاعات بیشتر به نام کاربری زیر در پیام‌رسان ایتا پیام دهید: eitaa.com/madreseyederaye_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
از ما یک عهد بزرگ و همراهی و همدلی جمعی بزرگ بر محور امام خواسته‌اند... ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
📢 آیت‌الله میرباقری در همایش «تبلیغ نو»: 🔸 امروز در حوزه، پژوهش‌هایی در مسائل مختلف انجام می‌شود و حاصل آن، علومی مثل تفسیر، علم اصول و علم کلام و... است؛ اما در بین همه اینها، دانشی که روی آن تمرکز شده و مستند است، فقه است. فقه یعنی دانشی که تلاش شده به حجیت برسد. حوزه در این بازه زمانی هزار و چند صد ساله تلاش کرده، فقهی تحویل جامعه بدهد که نتیجه آن سبک زندگی مردم باشد. تلاش شده که این فقه به حجیت برسد، اما این کار به‌صورت جدی در سایر موضوعات مانند تفسیر و کلام وجود ندارد. 🔸 امروز این فقه جایگاه خوبی در بین مردم دارد و مبلغین از همین فقه که دارای پشتوانه علمی است، مسائل دینی و شرعی را بیان می‌کنند. 🔸 البته در همین حوزه فقه با این که تلاش خوبی کردیم، ولی شاهد کاستی و نواقصی هستیم، لذا کاستی‌ها سبب شده، امروز فقه موجود ما آنچنان که هست نتواند نیازمندی موجود را کفایت و حل کند. مراد این می‌باشد که سطح دیگری از مسائل هست که باید به آن پاسخ داده شود. اگر تفقه دین را نتوانیم ارتقاء ببخشیم، نمی‌توانیم اداره جامعه را دینی کنیم. مراد این نیست که در همه موارد باید فقه باشد، باید علوم دیگر هم باشد. ولی تفقه دینی باید در مقیاس دنیای معاصر به‌روز باشد. 🔸 اگر قرار است فقه به عرصه سرپرستی اداره اجتماعی وارد شود، باید تفقه دیگری اتفاق بیفتد تا بتواند پاسخگو باشد. این رساله‌ای که ما داریم، احکام اداره جامعه نیست و امروز احکام در مقیاس اداره، استنباط نشده و این مأموریت امروز حوزه است که این کار را انجام دهد. ما در این عرصه، نواقص جدی داریم و این امر موجب شده، مُبلغ هم از ابزار لازم برای حضور در اداره و سرپرستی جامعه برخوردار نباشد. 🔸 امروز در حوزه‌هایی چون کلام و اخلاق، همین ایراد وجود دارد و نتوانسته به درستی اثرگذار باشد. این نشان می‌دهد که در عرصه های دیگر، تفقه کامل نداریم. امروز نیازمند به علم کلام، اخلاق و تبلیغی هستیم که بتواند برای مدیران خط حرکت ترسیم و برای عموم جامعه موضع‌گیری تمدنی ایجاد کند. 🔸 آیا امروز سطحی از اعتقادات که به مردم ارائه می کنیم، برای موضع‌گیری تمدنی کفایت می‌کند، قطعا کفایت نمی‌کند. اگر قرار باشد، جوان و مؤمن را به موضع‌گیری آگاهانه نسبت به مسائل پیرامونی برساند، احتیاج به استنباط گسترده در مسائل مختلف داریم. باید تفقه دینی اخلاق و حکمت را ارتقاء بخشد و به مرحله اداره اجتماعی برساند. 🔸 سخن ما این است که امروز دست ما به لحاظ محتوا برای تبلیغ پر است، اما در حوزه فقه، کلام و اخلاق دست ما خالی است. مبلغ می‌خواهد مسئله بگوید، به راحتی بیان می‌کند، اما همین مبلّغ، بخواهد برای مدیریت اجتماع حرف بزند، می‌بیند، حرفی برای گفتن ندارد. البته محتوای اخلاقی داریم، ولی باید در سطحی باشد که بتواند اداره اجتماع کند و شبهات را پاسخ دهد. 🔸 بسیاری از شبهاتی که ذهن جوانان ما را پر کرده است، سؤالات تخصصی است. جوان دانشجو، روانشناسی تخصصی می‌خواند و در این حوزه برای او شبهه پیش می‌آید. وقتی شبهه تخصصی شد، باید تبلیغ تخصصی شود. تبلیغ باید به نقطه‌ای برسد که بتواند در بحران‌های اجتماعی وارد شود و مدیریت کند. 🔸 ما احتیاج به عقبه علمی و پژوهشی داریم که بتوانیم از این عقبه برای اداره اجتماع و جامعه بهره ببریم. تبلیغ ما باید به این مرحله برسد. این نیاز امروز تبلیغ است. باید برای این مسئله کار جدی کرد و برای آینده پیش رو برنامه ریزی قوی شود. 🔸 ما با دشمنی مواجه هستیم که در عرصه تمدنی تولید دانش کرده و برای ده سال بعدی هم در حال تولید برنامه است. تبلیغ باید به این مرحله برسد که بتواند این نیازمندی را پاسخ دهد. 🔸 تبلیغ نیاز به شبکه استنباط و عقبه علمی فقه و علوم انسانی دارد. حوزه علمیه، باید سطح فقهی خود را به سطح فقه تمدن‌ساز و کلام تمدن‌ساز و فقه اداره ارتقاء دهد تا بتواند پاسخگوی نیازمندی مدیریت جامعه امروز باشد. ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 چند نکته درباره اهمیت نظام فکری و بینش اعتقادی 🌀 مسائل فکری اسلام باید به‌صورت پیوسته و به‌عنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2230 🌀 ضرورت آموزش نظام فکری و بینش اعتقادی به دانش‌آموزان ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2239 🌀 باید یک نظام فکری و بینش اعتقادی به جامعه بدهیم، نه اندیشه‌های از هم جدا و بسته‌های از هم گسسته./ نظام فکری باید «اضطرار به دین» و «تبرّی از دشمن» را ایجاد کند و گسترش دهد. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/1928 🌀 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانش‌آموزانِ مدارس و دبیرستان‌ها ارائه نداده‌اید، آن‌ها به‌گونه‏‌های مختلف، بازیچۀ لیبرال‌ها و منحرفین خواهند شد. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/2240 🌀 اگر ما مستقيماً وارد طرح تحلیل‌ها و اندیشه‌های اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ولی پیش از آن، ریشه‌های اعتقادی و معارفی‌اش را برای نسل کنونی تبیین نکرده باشیم، حرکت او مستمر نخواهد بود و دوام نخواهد داشت و نخواهد توانست يک‌دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي (همچون جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...) را بر روي دوش خود تحمل کند. ▶️ eitaa.com/mirbaqeri_ir/4607
💥 اگر ما مستقيماً وارد طرح تحلیل‌ها و اندیشه‌های اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ولی پیش از آن، ریشه‌های اعتقادی و معارفی‌اش را برای نسل کنونی تبیین نکرده باشیم، حرکت او مستمر نخواهد بود و دوام نخواهد داشت و نخواهد توانست يک‌دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي (همچون جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...) را بر روي دوش خود تحمل کند. 🔵 آیت‌الله میرباقری: 🔶 موضوعات آموزش و تبليغ بايد داراي چند خصوصيت ذيل باشد: اولاً بايد موضوعاتي باشند كه واقعاً بتواند ريشه‏هاي معنويت و ايمان را در ميان مخاطبان خود تقويت كند، نگاه مخاطبان را از يك نگاه سطحي تغيير بدهد و يك بينش عميقی نسبت به مجموعه اعتقادات و معارف ايجاد نمايد. ثانياً ارتباط با زندگي اجتماعي و روز آنها نيز ايجاد کند. هر كدام از اين دو خصيصه نباشد، نقص وجود دارد. يعني اگر ما مستقيماً وارد مباحث روز اجتماعي بشويم و به بهترين شكل هم آن را بيان كنيم، ريشه ندارد. وقتي ريشه نداشت، مستمر نيست و دوام ندارد. از آن طرف هم اگر واقعاً مبلغ مباحث عميق را مطرح كند و ريشه‏ها را درست كند امّا ارتباط آن را با موضع‏گيري زندگي فرد روشن نكند ـ اگر چه كار خودش را مي‏كند ـ تأثير جدي نخواهد داشت. يعني اگر فرد نتواند رابطه اعتقادات با عمل اجتماعي خودش را معين كند، در زندگي اجتماعي دچار مشكلات جدّي خواهد شد. 🔶 اگر ما نتوانيم رابطه موضع‏گيري اجتماعي را با اعتقادات معنوي و سنتي جامعه تمام كنيم و اگر نتوانيم يك ريشه‏هایي ايجاد كنيم كه اين بدنه را بكشد، اين بدنه سنگين نمي‏تواند روي ريشه ضعيف بند بشود. شما مي‏خواهيد يك دنيا مسئوليت‌هاي اجتماعي روي دوش افراد بگذاريد، مي‏گوئيد جنگ با آمريكا و كفر، انقلاب فرهنگي و نهضت علمی، درگيري با فرهنگ پيچيده كفر و...، حالا مي‏خواهيد اين انسان را به حركت در بياوريد اما با كدام انگيزه؟ چه انگيزه‏اي را مي‏توانيد ايجاد كنيد كه بتواند بار اين همه سياست را بكشد؟ خدا رحمت كند مرحوم حاج شيخ علي صفائي(ره) مي‏فرمود: اين چنگي كه شما به ديوار زديد نمي‏تواند اين وزنه گوشت را تحمّل كند! 🔶 در نگاه بعضي از دوستان، جنبه اجتماعي كار براي آنها خيلي مهم است كه واقعا هم مهم است و اصلاً نبايد كم‌رنگ بشود، يعني نگاه به شرايط عيني داشتن و عمل اجتماعي جامعه را بسامان كردن، اين نكته خيلي مهم است، ولي آن پايگاهي كه بايد براي بحث تعبيه بشود كه از آن پايگاه بشود بار را بر دوش جامعه گذاشت، بینش اعتقادی و معارفی است. اگر شما نتوانيد آن پايگاه را تعبيه كنيد، جامعه نمي‏تواند آن بار را بكشد. به عنوان نمونه مي‏خواهيد ولايت مطلقه فقيه و لوازم آن را در جامعه بياوريد ـ كه لوازم بسيار عظيمي دارد و يك تحولات عظيمي به‌دنبال آن اتفاق مي‏افتد ـ حالا مي‏خواهيد روي چه سوار كنيد؟ اگر نتوانيد پايگاه معنوي آن را درست كنيد كه بتواند اين همه بار را تحمل كند، قاعدتاً اين حر‌ف‌ها در محدوده زبان مي‏ماند و دوام تاريخي هم پيدا نمي‏كند. 🔶 بنابراين بايد از يك جاي ديگري شروع كنيد. يعني ابتدا بايد نگاه آنها را به دين و ولايت الهيه و تاریخ را تغيير بدهيد. و از شئون ولايت الهيه در مرحله خُرد، ولايت اجتماعي مي‏شود. تا این نگاه‌ها اصلاح نشود، قاعدتاً چيزي هم اصلاح نمي‏شود و ريشه آن را هم بايد در اعتقادات بگذاريد نه در فلسفه. جامعه يك پايگاه اعتقادي دارد كه براي همه، تاريخي شده است و به آن ايمان دارد و در فطرت اوست. كلمات نوراني وحي و اعتقاد به وحي در جامعه يك امر راسخي است. شما پايه آن را در فلسفه نگذاريد. نمي‏گويم فلسفه لازم نيست، ولي آن چيزي كه باعث مي‏شود بار سنگين لوازم اين بحث را تحمل كند، اين است كه ارتباطش با بنيادهاي اعتقادي تمام بشود. و اگر تمام نشود، افراد نمي‏تواند تحمل كند. ممكن است در مرحله‏اي زير اين بار سنگين برود امّا دوباره رها مي‏كند و مي‏رود؛ چه دانشگاهي، چه حوزوي و چه بدنه جامعه.» (۱۳‌۸۳) ☑️ @mirbaqeri_ir