eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
988 دنبال‌کننده
147 عکس
7 ویدیو
72 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙تفسیر صوتی 💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠 🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم]. 🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، نمی توان هر حرفی را شنید. بله، وقتی چراغی در دلمان روشن شد و به فرقان رسیدیم، میتوانیم حرفها را با آن میزان بسنجیم. 🔸نباید هر غذایی را چشید، سم هم خیلی وقتها طعمِ خوبی دارد. 🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» [عبس:24] ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل(5) ❇️ اختلاط از کجا شروع شده و دامنه آن تا کجا می رود؟ 💠لوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا [فتح/25]💠 🔸وقتی مسلمان ها مکه را فتح کردند و وارد مکه شدند، خدای متعال دست مسلمان ها را بست و نگذاشت دستشان به خون اهل مکه آغشته بشود. خدای متعال میفرماید: چون در بین آنها زنان و مردان مومن بودند که ممکن بود شما ندانسته آنها را زیر دست و پا لگدمال کنید و دستتان به خون آنها آغشته بشود، ما دست شما را بستیم. اگر این اتفاق می افتاد و اینها از هم جدا می شدند ما آنهایی که کافر بودند را به عذاب ألیم که یک قسمش به دست مومنین است، گرفتار می کردیم. 🔹 طبق ظاهر آیه گویا مؤمنینی در مکه بودند که جبهه ایمان آنها را نمی شناختند. اختلاط بین مومنین و کفار تا اینجا پیش رفته و به حسب ظاهر یک عده ای در جامعه کفار هستند ولی در واقع مومن اند. حضرت موسی وقتی دعوتشان را شروع می کنند، با اینکه آسیه در کاخ فرعون است ولی چون واقعاً مومن است این طرف می آید. حضرت نوح هم در خانه اش بدترین همسرها است. زمان جدایی این صفها در علم الهی معلوم است و این علم را به بعضی می دهد. 🔹 ببینید تا کجا کار این اختلاط رفته و باید صفها از هم جدا بشوند. طبق روایت مرحوم صدوق در کمال الدین، امام صادق (ع) ذیل این آیه فرمودند: ودیعه های مومنی در اصلاب کفار است که باید اینها جدا بشوند و وجود مقدس امام زمان(عج) تا این ودائع از صلب ها بیرون نیایند و مومنین صفشان جدا نشود نمی کنند. 🔸 اختلاط اینقدر سنگین است که در نسل مومن کافر و در نسل کافر مومن است؛ کنار هم در یک خانه و یک کاخ زندگی می کنند، در یک شهر زندگی می کنند. تا و و و هم نشینی و هم شهری و هم قبیله بودن و هم عشیره بودن و تا اینجا ها می رود و اینها باید جدا بشوند. 🔹 بعضی روایات ما می گوید این آمیختگی شروع شده است. یعنی آنجایی که موجودات ذراتی پیش حضرت حق بودند یک عده ای مومن و یک عده ای کافر شدند. از همان جا یک عده ای بندگی خدا را قبول کردند و یک عده ای قبول نکردند. در وقتی آتش برافروخته شد یک عده ای وارد آتش شدند و آتش برایشان گلستان شد و یک عده ای نرفتند. بعد خدای متعال این دو گِل را با هم آمیخت و این آمیختگی که از آنجا شروع شده خیلی مسائل را به دنبال خودش آورده است. یک عده ای بودند که به هیچ وجه این آمیختگی در آنها نفوذ نکرد که انبیاء اینگونه بوده اند. (5) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین. آیت الله میرباقری.mp3
8.86M
🎙 تفسیر صوتی روایت (97/3/27) 💠آثار و کارکردهای محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین💠 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙 تفسیر صوتی روایت (97/3/27) 💠آثار و کارکردهای محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین💠 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqe
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰 🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله): مَن رَزَقه اللهُ حبّ الائمّۀ مِن أهلِ بیتی، فقد أصابَ خیرَ الدّنیا و الأخرۀ. فلا یشکّنّ أحَدٌ أنّه فی الجنّۀ، فإنّ فی حبّ أهلِ بیتی عشرین خَصلۀ، عَشرٌ منها فی الدّنیا و عَشرٌ فی الأخرۀ. أمّا فی الدّنیا 1. فالزّهد 2. و الحِرصُ علی العمل 3. و الورع فی الدّین 4. و الرغبۀ فی العبادۀ 5. و التوبه قبل الموت 6. و النشاط فی قیام اللیل 7. و الیأس ممّا فی أیدی الناس 8. و الحفظ لأمر الله و نهیه عز و جل 9. و التاسعۀ بغض الدنیا 10. و العاشرۀ السخاء. و أما فی الأخرۀ ... فطوبی لمُحبّی أهل بیتی. 🔸پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: آن کس که خداوند محبت ائمه اهل بیت مرا روزی او کند، پس به خیر دنیا و آخرت می رسد؛ و جای تردید نیست که در بهشت خواهد بود، زیرا در محبت اهل بیت من بیست خصلت هست،که ده خصلت آن در دنیا و ده خصلت در آخرت است. اما ده خصلت دنیا عبارت است از: 1. زهد 2. و حرص بر عمل 3. و پارسائی در دین 4. و میل (و رغبت) به عبادت و بندگی 5. و توبه پیش از مرگ 6. و نشاط در شب زنده داری 7. و مایوس بودن از آنچه در دست مردم است 8. و حفاظت از امر و نهی خداوند 9. و نهم بغض دنیا 10. و دهم سخاوت. و اما ده خصلت آخرت این است: ... پس خوشا به حال دوستداران اهل بیت من. 📚 بحارالانوار ج51، ص78، ح12 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 صلوات، تجدید عهد با اهل بیت (ع) 🌺 صلوات است؛ اقراری بسیار مهم که خدایا پیامبر و اهل بیت ایشان هیچ عیب و نقصی نداشتند و هیچ ناپاکی در وجود آنها نیست. اقرار به طهارت نبی اکرم و اهل بیت است. ✋ وقتی اقرار می کنیم که آنها عبد کامل خدا هستند. با آن عبد کامل بسته ایم، که دنباله رو آن عبد باشیم. ✋ او هم با ما عهد بسته که اگر ما دنبال ایشان حرکت کنیم، ما را به مقصد برساند. دستمان را بگیرد و از سختی های راه عبور دهد. 🙌 این است... [اما] در این بیعت و تجدید عهد برنده ما هستیم و او چه احتیاجی به ما دارد. این تجدید عهد همه به نفع ماست. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ ندبه امام صادق (ع) برای فرزندش حضرت مهدی (عج) 🔸 «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي / وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي / وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي» 🔹اي آقا و سرور من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده، عرصه را بر من تنگ نموده و آرامش را از قلبم گرفته است. 📚كمال الدين و تمام النعمة: ج2، ص353 🔻 روایت کامل این داستان را در اینجا بخوانید🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/414
📒 آمیختگی حق و باطل (6) ❇️ خلوص تدریجی جبهه حق همیشه با امتحانات سنگین و خالص شدن ها همراه است. 🔸 سدیر نقل می کند: من و اصحاب خصوصی بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدیم. دیدیم دیدیم کاسه چشم حضرت پر از اشک است؛ لباس مخصوص حالت حزن پوشیده و مشغول گفتگو با یک شخصیت بزرگواری هستند و می فرمایند: «غیبت شما من را از پا در آورده و خواب و راحتی دل من را از من گرفته است» ما حال حضرت را که دیدیم نگران شدیم. عرض کردیم: آقا چه اتفاقی افتاده، چه مسئله ای شما را نگران کرده؟ حضرت فرمود: حوادث دوران غیبت فرزندم امام زمان (علیه السلام) حضرت بقیه الله را در میخواندم و ایشان من را مضطرب کرده، آنها اصرار کردند و حضرت یک بخش از آنچه قابل گفتن بود به ایشان فرمودند. 🔹حضرت را گفتند که 950 سال نبوت کردند و با جبهه مقابل درگیر بودند. به امت خودشان وعده پیروزی هم داده بودند، اما 950 سال تأخیر افتاد؛ در حالی که حضرت هم در بین آنها بودند. خیلی کار سختی است که در بین این ها بودند و مرتب وعده پیروزی می دادند و این پیروزی طول کشید. حضرت فرمودند: به یک نقطه ای که رسید جبرئیل برای حضرت نوح هسته های خرمایی را آورده و گفتند: اینها را بکارید و به قومتان وعده بدهید که ان شاء الله وقتی اینها به ثمر بنشینند شاید پیروزی محقق بشود. دور اول این کار را کردند و در حالی که درخت نخل دیر به ثمر می رسد، به ثمر رسید و میوه داد. دوباره گفتند: یک بار دیگر باید از نو هسته های این درخت ها را بکارید تا سبز بشود. ظاهراً تا هفت بار این تکرار شد. هر بار یک گروهی از حضرت جدا شدند و گفتند: این چطور وعده پیروزی است. 🔸 حضرت فرمودند: نکته اش این بود که خدای متعال به حضرت نوح وعده داده بود که بعد از پیروزی دیگر از درون جبهه شما اختلافی پیدا نشود؛ پس باید همه آنهایی که بعداً می خواهند سر بردارند، زودتر جدا بشوند. وقتی امتحان سخت و کوره داغ شد، همه رفتند و فقط آنهایی ماندند که به حضرت اعتماد داشتند؛ لذا بعد از پیروزی دیگر آن اتفاقات نیفتاد. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: کار وجود مقدس امام زمان علیه السلام هم اینطور است؛ غیبتشان طول می کشد؛ زیرا باید اتفاقاتی بیفتد که همراهان حضرت یکدست و آماده و مهیا بشوند تا بعد از این که کار تمام شد دیگر از درون جبهه خود حضرت اتفاقاتی بر علیه حضرت نیافتد. ✅ جبهه حق همیشه با و همراه است. یک مرزی از این تفکیک هم در این دنیا تا در دوران و اتفاق می افتد؛ ولی تا قبل آن یک اختلاطی هست. (6) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ علمِ امام صادق(ع) ويژه حوزه ی خصوصی نيست. ⚠️ اگر پشت ميز كارمان قرآن و نهج البلاغه و مفاتيح الجنان را می خوانيم، اما بر اساس كتاب آدام اسميت عمل مي كنيم، آيا به اقتصاد اسلامی می رسيم؟ 💠 امام صادق(ع) فرمودند: یکدیگر را ملاقات کنید و علم ما را برای یکدیگر بازگو کنید که با حدیث، دل های زنگار گرفته جلا می یابد و با حدیث گفتن، امر ما احیاء می شود [مکیال المکارم: ج1 ص369]💠 🔸 در كافی شريف هست كه فرمود: در هيچ مسئله ای نامه ی سر به مهر برای نبي اكرم (صلی الله عليه و آله) نيامد إلا در مأموريت ائمه معصومين (عليهم السلام). حضرت اين نامه ها را نگشودند و تحويل امير المؤمنين (عليه السلام) دادند و هر امامی نامه ی خود را باز و مأموريت الهي خود را عمل می كند. شايد اجمال (ع) اين است كه آن علم الهی كه به ايشان رسيده است را به عالم انسانيت تنزل و تجلی دادند. 🔹 امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) جایگاه امام معصوم را در جامعه‌ی اسلامی احیاء نمودند و معادله‌ی مراجعه‌ی مردم برای حل و فصل مسائل فقهی را عوض کردند. همه ي محققين گفتند قبل از امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) در مسائل فقهي مان محتاج مي شديم و بعضي از شيعيان سراغ اهل سنت مي رفتند، ولي بعد جريان معكوس شد. 🔸 امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) با ایجاد پایگاه مرجعیت علمی در جهان اسلام، نه‌تنها شیعیان، که حتی را از افتادن در ورطه‌ی نجات دادند و چهارچوب‌های مقنّنی را در معارف اسلامی بنا نهادند. در این دوره با احیاء مرجعیت علمی امام معصوم، کار به جایی رسید که بزرگان هر چهار مذهب اهل سنت، در مکتب امام صادق علیه‌السلام حضور می‌یافتند و از شاگردان آن حضرت به شمار می‌آمدند. ایشان ضمن اتخاذ تدابیر بلند، با تربیت شاگردان فقهی در بدنه‌ی اهل سنت، در برابر پدیدآمدن انحراف‌های خطرناک‌تر ایستادند. 🔹 آنچه امام آورده است براي تطهير ماست؛ ما بايد جامعه جمع شويم نه اينكه جزاير مستقل باشيم؛ از اين رو می گويد اگر دور هم بنشينيد و روايات ما را بخوانيد، ماست؛ علم امام ويژه حوزه ی خصوصی نيست، نمی خواهد آدم منزوی درست كند؛ به اندازه اي كه ولايت واقع می شود ظهور اجتماعی ولايت به دست می آيد؛ به اندازه ای هم كه تحمل فردی واقع مي شود، ظهور فردی است؛ عصر تحمّل اجتماعی ولايت است. اگر پشت ميز كارمان قرآن و نهج البلاغه و مفاتيح و اقبال الاعمال را مي خوانيم اما بر اساس كتاب آدام اسميت عمل مي كنيم آيا به اقتصاد اسلامی مي رسيم؟ در حوزه ی علوم انسانی كه مسلم است كه نمی رسيم، در حوزه ی عقلانيت غير اين علوم هم همينطور است. ✅ آن علمی علم است كه تجلی باشد. بايد علم امام محور بشود، بايد بر محور اين علم همه ی علوم شكل بگيرد، همانگونه كه ادبيات فقه نازله ی ادبيات امام صادق (عليه السلام) است، همه ی علوم بايد نازله ی علم امام باشد... البته اين به معنای نقلی شدن علوم نيست. ❓ سوال اساسی اینست: علمِ الهیِ امام چگونه در جامعه جاری مي شود؟ و چگونه می توان از اين علم استفاده كرد؟ (ع) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
890712. علم امام صادق (عليه السلام) محور عقلانيت اجتماعی شيعه. آیت الله میرباقری.pdf
1.23M
🔅 علم امام صادق (عليه السلام)، محورِ عقلانيتِ اجتماعیِ شيعه 🔅 🎙 سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت شهادت امام صادق (عليه السلام) 🗓 زمان: 89/7/12 مکان: دانشگاه امام صادق (عليه السلام) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰 🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله): مَن رَزَقه اللهُ حبّ
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین(2.حرص 3. ورع). آیت الله میرباقری.mp3
3.25M
🎙 تفسیر صوتی روایت | آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین (97/3/27) 2⃣حرص بر عمل 3⃣ ورع در دین 🌼مومنین مثل بهشت اند. دیگران وقتی در کنار آنها می نشینند، احساس آرامش میکنند. 💝 محبت امام، انسان را برای کار کردن در راه خدا بی قرار میکند. 🔸 «حرص در عمل» مانند موتور ماشین است و «ورع» مانند ترمز آن. انسان باید اهل تلاش باشد، اما تلاش در چارچوب دین. 🔹سه معنی «ورع در دین» 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰 🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله): مَن رَزَقه اللهُ حبّ
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین(6. نشاط در شب زنده داری). آیت الله میرباقری.mp3
1.26M
🎙تفسیر صوتی روایت|آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین 6⃣ نشاط در شب زنده داری 7⃣ یاس از آنچه نزد مردم است 🔸 اگر میخواهید با نشاط بندگی کنید و از عبادت لذت ببرید، باید به محبتِ امام رسید. 🔹 وقتی محبت امام آمد، هم اهل «شب زنده داری» می شوید و هم اهل «نشاط» در شب زنده داری. 🔸 همه دنیایی که خدا به قارونها داده، چشمِ دلِ مومن را فریفته نمی کند. زیرا خدا به او گنجی داده است که همه دنیا از چشمش بیفتد.
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین(9.بغض دنیا). آیت الله میرباقری.mp3
1.03M
🎙 تفسیر صوتی روایت | آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین (97/3/27) 9⃣ بغض دنیا 🔸 اگر کسی به حب امام رسید، تمام دنیای فراعنه با همه وسعتش در نگاهش مبغوض میشود. عسل معاویه هم در ذائقه ابوذر و عمار تلخ است. 🔹 در همین دنیا دو عالم داریم؛ عده ای از دست امام میگیرند، و عده ای دیگر از دست شیطان و دشمنان اهل بیت. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
931111.مقامات حضرت معصومه(س). آیت الله میرباقری.mp3
2.26M
🎙 بشنوید | فضائل و مقامات حضرت معصومه (س) با توجه به زیارتنامه حضرت(93/11/11) 💠 چرا در زیارتنامه حضرت معصومه (س)، ائمه معصومین(ع) را با خطاب حاضر میخوانیم؟ تفسیر مورد تایید آیت الله بهجت(ره) را در بیان استاد میرباقری بشنوید. 💠 رؤیای پدر آیت الله مرعشی نجفی درباره فضائل حضرت معصومه (س) چه بود؟ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📢 4 سخنرانی استاد میرباقری پیرامون جایگاه و شخصیت (س) با توجه به زیارتنامه حضرت (صوت و متن) 1. حضرت فاطمه معصومه(س) صاحب شأنی از مقام محمود نبی اکرم و جلالت حضرت زهرا / تبیین مقامات ایشان در زیارت نامه منصوصه http://mirbaqeri.ir/پرونده-های-ویژه/سمت_خدا/810 2. اهمیت و ثواب زیارت معصومین در روایات و درجات آن؛ مقام شفاعت حضرت معصومه(س) http://mirbaqeri.ir/articles/شرح-ادعیه-و-زیارات/696 3. سخنرانی در حرم حضرت معصومه درباره جایگاه و شخصیت ایشان با توجه به زیارت نامه حضرت http://mirbaqeri.ir/articles/شرح-ادعیه-و-زیارات/254 4. تحلیل زندگانی حضرت معصومه(س) با توجه نگاه فلسفه تاریخی http://mirbaqeri.ir/articles/اهل-بیت/98 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
✅ استاد سید محمد مهدی میرباقری: 🔸 در این وجود مقدس چه هست که اگر کسی زائر ایشان شد وارد بهشت شده و دیگر از بهشت هم بیرون نمی آید!؟ «وجبت له الجنّة»؛ یعنی از الان بهشتی شده و از الان به بهشت می رود. 🔸 اين چه وجود مقدسی است که درهای بهشتِ بزرگانی چون مرحوم آيت‌العظمی بروجردی هم به دست ايشان باز می‌شود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
930606.مقام شفاعت حضرت معصومه(س). آیت الله میرباقری.mp3
2.09M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «مقام شفاعت حضرت معصومه(س)» 💠 این چه وجود مقدسی است که درهایِ بهشتِ بزرگانی چون مرحوم آیت العظمی بروجردی هم به دست ایشان باز می شود. بزرگان و ارباب معرفت باید بروند زانو بزنند و بگویند: «اشفعی لی فی الجنّه» 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰 🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله): مَن رَزَقه اللهُ حبّ
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین(10.سخاء). آیت الله میرباقری.mp3
1.16M
📼 تفسیر صوتی روایت | آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین 🔟 سخاوت 🔸 مومن همه هستی اش را مشتاقانه در راه امام میدهد، اما باز هم احساس بدهکاری میکند. 🔹 زیارت اربعین یک جلوه از است.
📼 تفسیر صوتی روایت | آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین (97/3/27) 🔟 سخاوت 🔸 مومن همه هستی اش را مشتاقانه در راه امام میدهد، اما باز هم احساس میکند که کاری نکرده است. 🔹 مثل اصحاب سید الشهداء که همه چیزشان را در راه امام حسین (ع) دادند، اما خود را بدهکار حضرت میدانند که آنها را در کربلا راه داده است. 🔸 امام سخی ترین مخلوق خداست. کسی که به امام محبت می ورزد، شعاعی از سخاوت امام در آنها می تابد و سخی می شوند. 🔹 زیارت اربعین یک جلوه از (ع) است. همه چیزشان را در راه امام میدهند و باز هم احساس شرمندگی میکنند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻استاد سید محمد مهدی میرباقری: چرا بخیل ترین مردم کسی است که نام پیامبر را بشنود، اما صلوات نفرستد؟🔻 🔘 @mirbaqeri_tafsir
✔ استاد سید محمد مهدی میرباقری پیامبر فرمود: «بخیل ترین مردم کسی است که نام مرا بشنود و صلوات نفرستد». می دانید چرا؟ زیرا افراد بخیل چند دسته هستند: 1⃣ عده ای مال شان را به دیگری نمی دهند، 2⃣ یک کسی بخیل است، حیف اش می آید مالش را خودش هم بخورد. 3⃣ عده ای حیف شان می آید که چرا بعضی مال شان را می خورند، 4⃣ عده ای حیف شان می آید که چرا دیگری مالش را به فقیر می دهد. 5⃣ یک کسی از این هم بخیل تر است. می گوید که چرا مال ات را به من می دهی؟! این فرد از بخیل ترین مردم است. ✅ کسی که از صلوات دریغ می کند، این بخیل ترین است. یعنی پیامبر می خواهد دستش را بگیرد ولی او قبول نمی کند. امیرالمومنین می فرماید: منادی حضرت در ماه شعبان ندا داد: «این ماه من است و من را با روزه این ماه کمک کنید». این که مرا کمک کنید یعنی من می خواهم دست شما را بگیرم، پس دست تان را به دست من بدهید. ✅ صلوات یعنی همین. انسان بخیل می گوید که چرا دست مرا می خواهی بگیری؟! دست مرا نگیر و الطاف خود را برای خودت نگه دار. چرا به من میدهی؟! حضرت میخواهد بریزد بر ما و این آدم بخل می ورزد از اینکه پیامبر شفاعتش کند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻 آیا حضرت معصومه(س) صرفا برای دیدار با برادرشان امام رضا(ع) به ایران هجرت کردند؟🔻 🔘 @mirbaqeri_tafsir
⭐ آیا حضرت معصومه(س) صرفا برای دیدار با برادرشان امام رضا(ع) به ایران هجرت کردند؟ 🔹 تلقی ما در خصوص هجرت حضرت معصومه (س) نباید تلقی منفعلانه‌ای باشد؛ مثل این‌که گفته شود: ایشان برای برادرشان دلتنگ شده بودند و به قصد دیدار برادر هجرت کردند ولی در بین راه مریض شده و رحلت فرمودند و موفق به دیدار برادر نشدند! البته این هم امر مهمی است ولی هدف از این هجرت را باید بیش از این مطلب، تفسیر کرد. 🔸 حرکت ایشان را باید یک حرکت آگاهانه، از سر یک بصیرت و احتمالاً با یک دانست؛ حضرت معصومه(س) میآیند و در قم مدفون میشوند تا اتفاقات خاصی را رقم بزنند. گرچه این کار برای ایشان سخت و سنگین است؛ ولی با آمدن خودشان، به جابه‌جایی در کمک کرده‌اند. 🔹 آمدن ایشان به قم منشأ پیدایش خیرات عظیمی در عالم بوده است؛ یعنی همان‌گونه که آمدن امام رضا(ع) به ایران یک به وجود آورده، تشیع به ایران منتقل شده و محور خاصی پیدا کرده و از این‌جا به دنیا منتشر می‌شود، حضور حضرت معصومه(س) در قم هم، تحولات عظیمی را با خود به همراه آورد است و آن حضرت(س) در حرکت خود همه این عواقب را میدیده‌اند. 🔸 آمدن ايشان به قم منشأ پيدايش يك محور برای تشيع شده و بعد از آن به كانونی برای حركت شيعی در عالم و تدريجاً به در عالم تبديل شده است. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
✅ ۵ سخنرانی و یادداشت از استاد میرباقری پیرامون فضیلت و آداب زیارت امام رضا (ع)با توجه به روایات و همچنین ماموریت تاریخی حضرت ۱. زیارت امام معصوم، امری فراتر از حج/ زیارت امام رضا(ع) فرار الی‌الله است https://www.farsnews.com/news/13901103000133/زیارت-امام-معصوم-امری-فراتر-از-حج-زیارت-امام-رضا-ع-فرار-الی‌الله-است ۲. فضیلت زیارت امام رضا(ع)؛ نگاه دقیق به شهرهای مذهبی http://mirbaqeri.ir/articles/پرونده-های-ویژه/ایام-فاطمیه-سال-1435/771 ۳. بررسی ارکان زیارت برای بهره مندی از محضر معصوم علیه السلام http://mirbaqeri.ir/articles/شرح-ادعیه-و-زیارات/1054 ۴. بلوغ جامعه شیعه برای امتحان‌های پیچیده‌تر http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=21902 ۵. نقش تاریخی هجرت امام رضا (ع) به ایران http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=8309 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ حرم امام معصوم فراتر از خانه گِلی است. جسمِ حرمِ امام معصوم، ملکوتِ عالَمِ دنیاست! ☀ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ ... فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ [نور: ۳۵ و ۳۶] ☀ 🔹زائر در مدخل ورودی حرم باید به این مطلب توجه داشته باشد که بارگاه پیش روی او، همان و هدایتی است که قرآن مردم را به سوی آن فرا می‌خواند؛ با همان ویژگی‌ها و آثار! 🔸 حرم هر یک از معصومین علیهم‌السلام بیتی از بیوت نورانی نبی‌اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است؛ همان بیتی که آیات نور الهی در آن نازل گردیده و مرکز هدایت قلوب و نفوس و کائنات شده است. [اللهُمَّ إِنِّی وَقَفْتُ عَلَى بَابٍ مِنْ أَبْوَابِ بُیُوتِ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ اذن دخول حرم] 🔹 به واسطه‌ی همین تنزل نور هدایت الهی است که صحن و سرای بارگاه معصومین علیهم‌السلام را باید با نگاهی فراتر از خانه‌ی گِلی دید. حرم امام معصوم، ملکوت عالم است؛ یعنی جسم حرم، ملکوت عالم دنیاست. جسم حرم با بقیه‌ی جاها فرق دارد؛ حساب ملکوتش نیز به همین ترتیب فرق می‌کند. یعنی همان‌گونه که جسم حرم، ملکوت عالم دنیا محسوب می‌شود، ملکوت حرم امام معصوم نیز در عالم ملکوت، ملکوت ملکوت به شمار می‌آید. 🔸لذاست که آدم نمی‌تواند سرش را پایین بیاندازد و بدون آداب، اجازه ورود به حرم را کسب نماید. [یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ اِلّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ ـ احزاب:53] باید در همان بدو ورود، نسبت به مراتبی، توجه حاصل کرده و با یقین به این مطلب که امام حی و معصومی در این بارگاه حضور دارند، از خداوند متعال، نبی‌اکرم صلی‌‌الله‌علیه‌وآله، اولیای معصومین علیهم‌السلام و ملائکه‌ی موکل حرم اذن دخول طلب کند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔸حرم ائمه سقف ندارد. روایت داریم که بیوت ما سقف ندارد و سقف شان عرش است. در خانه های دیگر اگر انسان بالا رود به سقف دنیا می خورد. اینجا حجاب دنیا نیست؛ لذا کسی که حرم برود «کمن زار الله فی عرشه، فوق عرشه، فوق کرسیه». 🔹گاهی زائر واقعا در یک بیتوته در محضر امام رضا یا محضر امیرالمومنین یا سیدالشهدا تا هفتاد هزار حج سیر می کند. تا چه قدر انسان بتواند در زیارت سیر کند. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
☀ هشت ذکر و هشت مقام در زیارت امام رضا(ع) استاد سید محمد مهدی میرباقری: ✅ در زیارت معروفه امام رضا(ع) جملاتی است که تعبیر لطیفی در آن است. می فرمایند: «قبل از اینکه از در خانه تان بیرون بروید، این جملات را بگویید: بسم الله و بالله و الی الله و الی ابن رسول الله و حسبی الله و توکلت علی الله اللهم الیک اردت و ما عندک قصدت». 🔻هشت جمله و هشت مقام است🔻 1⃣ و 2⃣ «بسم الله» و «بالله» این سیر با بسم الله واقع می شود و رفتن در وادی ولایت جز با «بسم الله و بالله» و استعانت من الله واقع نمی شود و این وادی، وادی ای نیست که با توان ما درک شود و سیر برای ما اتفاق نمی افتد. شروع با «بسم‌الله» یعنی خلع قدرت از خود. یعنی من هیچ کاره‌ام و از خدا استعانت می‌جویم. در سفر زیارتی معصوم هم این‌گونه است؛ یعنی با اتکای به الله تبارک و تعالی و اسماء او، این سیر را آغاز می‌کنم و با اتکاء به حیات، قدرت، رحمانیت و علم او قدم در «سفر الی‌الله» می‌گذارم. 3⃣ و 4⃣ «الی الله» و «الی ابن رسول الله» این سفر به سوی کجاست؟ به سوی خدای متعال و ابن رسول الله است. به این خاطر است که: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی... بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» درست است که سفر ما به سوی خداست؛ اما در این سفر باید از خانه‌ امام رضا علیه‌السلام عبور کنیم. چون امام معصوم، باب‌الله است؛ کسی که قصد سکنی گزیدن در سرای توحید را دارد، باید از مسیر امام معصوم علیه‌السلام عبور کند؛ جز از این باب نمی‌توان به مقامات توحید رسید. اگر درک مراتب توحید برای انسان ممکن است، این امکان از این باب مقدور می‌شود و لا غیر؛ راه‌های دیگر بن‌بست‌اند و انسان را به بی‌راهه و پرتگاه‌های خطرناک می‌کشانند. در حقیقت، زیارت، «سیر الی‌الله» است که از طریق معصوم علیه‌السلام واقع می‌شود 5⃣ و 6⃣ «حسبی الله» و «توکلت علی الله» سرمایه ما چیست؟ «حسبی الله و توکلت علی الله» یعنی زائر سرش را به خدا می سپارد و در این وادی با اعتماد قدم می گذارد. واقعا فراز و نشیب بیابان عشق دام بلاست. انسان باید سر به خدا بسپارد و برود. 7⃣ و 8⃣ «اللهم الیک اردت» و «ما عندک قصدت» مقصد ما در این سفر «الیک اردت و ما عندک قصدت». ✅ از در خانه وقتی می خواهی بیرون بیایی باید این گونه باشد. و بعد اگر زائر، زائر باشد در هر قدمی که به سوی زیارت برمی دارد، حجابی برداشته می شود. و در هر قدم، زیارتی اتفاق می افتد که ثواب حج عمره را دارد. اگر این طور شد، «فاذن لی فی الدخول افضل ما اذنت لاحد من اولیائک» تفضلا به او اجازه ورود خاص می دهند، درهای حرم باز می شود و ورود به ملکوت و باطن حرم پیدا می شود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻چرا ثواب زیارت امام رضا (ع) از ثواب زیارت جدشان سید الشهدا بالاتر است؟🔻 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻چرا ثواب زیارت امام رضا (ع) از ثواب زیارت جدشان سید الشهدا بالاتر است؟🔻 استاد سید محمد مهدی میباقری: 🔸 اگرچه جمعیت جامعه‌ی شیعیان در زمان ولایت امام رضا علیه‌السلام از کثرت قابل توجهی برخوردار شده بودند، اما در دنیای اسلام متفرق بودند و خاصی نداشتند. در چنین شرایطی امام رضا علیه‌السلام به مرو هجرت فرمودند و تدابیری اندیشیدند که مأمون مجبور شد به بغداد کوچ کند. 🔹 بخش دیگری از تدابیر تاریخی ثامن‌الحجج علیه‌السلام فراخواندن امامزاده‌ها به سمت خراسان بود. هجرت این بزرگواران موجب شد تا در ایران، شکل بگیرد. شهرسازی در ایران، حول بیوت نور ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام توسعه یافت و مردم حول نسل نورانی نبیّ اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله گرد آمده‌اند. از این رو است که «بنیان جامعه‌ی شیعه بر تقوا است». 🔸 حضرت رضا علیه‌السلام در هجرتی که به خراسان داشتند، ضمن ایجاد مرکزیت برای شیعیان، حقیقت ولایت و امامت را احیاء نمودند و شأن امام را به جامعه‌ی اسلامی معرفی کردند. به تلقی من، این‌که می‌گویند: ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام از ثواب زیارت جدشان بیشتر است، از این مسأله نشأت می‌گیرد که ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام «ثواب اقامة» است. زیارت امام رضا علیه‌السلام به معنی دوازده امام معصوم است. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir