❓ یک پرسش مستمر تاریخی ❓
🔰 اگر #جریان_کفر_و_نفاق بر حق نیستند، این همه #امکانات_مادی آنها برای چیست؟
بالاخره این ها اگر منافق و اهل عذاب اند، پس چرا خداوند این همه امکانات و نعمت در اختیارشان گذاشته است؟
💠 و لَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِّن فِضَّةٍ وَمَعارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ / وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَاباً وَسُرُراً عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ / وَزُخْرُفاً وَإِن كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ [زخرف: 33_35]💠
🔸 قرآن به مومنین تذکر می دهد: اگر شما یک امت نمی شدید و دینتان از دست نمی رفت و خوف این نبود که شما با آن ها هم دین شوید، به کفار آنقدر نعمت می دادیم که غرق در آن شوند.
آنقدر به آن ها می دادیم که سقف های خانه هایشان را از نقره ها بسازند! و نردبان هایی که با آن بالا روند و بر سقفها و عرش هایشان بنشینند، خانه هایشان را با درهای بسیار و تخت های مجلل برای تکیه دادن و استراحت کردن وانواع زیوزآلات ها به آنها می دادیم.
👈 یعنی اگر شما مومنین، کافر نمی شدید بیش از این به کافران متاع دنیا می دادیم.
🔹 ولی همه اینها #متاع_دنیا است، و آخرت نزد پروردگار است و مقام عندالرب است.
این دنیا که «لعب و لهو» است. انسان در دارالدنیا با اینکه پیر شده است، مشغول #بازیگری است، لکن بازی گاهی با اسباب بازی است و گاهی با موشک فضاپیما، ولی آدم ها همان قدر کوچک هستند؛ فقط بازیگری آنها وسیعتر شده و دعواشان شدیدتر.
🔸 این امکاناتی که به جبهه نفاق دادیم و این اموال و اولادی که به این ها دادیم، به چشمتان نیاید و شما را به خود مشغول نکند، چون «إِنَّمَا یُرِیدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا»(توبه/55)، خدای متعال به وسیله همین امکانات آن ها را در این دنیا عذاب می کند.
✅ لذا در روایت هم داریم که خدا متاع دنیا را به همه داده است ولی #ولایت ما را به کسانی داده که آنها را دوست دارد.
#سوره_ِزخرف
#تمدن_مادی
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 25)
#متن_کامل 👇
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
جزء25ـ سوره زخرف ـ تفسیر روزانه قرآن کریم ـ استاد میرباقری.pdf
504.7K
(سه صفحه ـ 1.140 کلمه)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(جزء 25)
#آیت_الله_میرباقری
#سوره_زخرف
#دستگاه_باطل
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ ترس از قدرت های بزرگ بخاطر آنست که خیال میکنیم درگیری با دشمن بر محور ما اتفاق می افتد!
🔻 نقش ما در عصر ظهور چگونه است؟
💠 «إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ»(محمّد/7) 💠
🔹 درگیری با دشمن بر محور ما اتفاق نمی افتد که ما بترسیم؛ خدا کار خود را می کند البته «إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ»(محمّد/7) برای این که ما هم رشد کنیم خدای متعال ما را هم به بازی می گیرد.
حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «اسْتَنْصَرَكُمْ وَ لَهُ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» می گوید مرا یاری كنید و از شما كمك خواسته است، در حالیکه قوای عالم در اختیار اوست و همه عالم و همه سماوات و ارض لشگر او هستند، پس چه احتیاجی به كمك شما دارد؟
🔸 آتشی به پا کردند که با منجنیق ابراهیم خلیل را در آتش می اندازند و حتی نمی توانند نزدیک شوند؛ اما او آرام است، چون می داند کار خود را کرده است و به هم زدن این کار، کار خداست. خداست که می فرماید: «یَا نَارُ كُونِی بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِیمَ»(انبیاء/69).
🔹 كارهای بزرگ با دست خدای متعال حل می شود و امروز دقیقاً مسأله ما هم همین است. وقتی در مقابل قدرت های بزرگ قرار می گیریم، واقعاً اگر از بابی كه گفتند، برویم با توكل بر خدای متعال غلبه قطعی است و الا طبیعی است كه این كارها به دست ما انجام نمی شود.
اگر بخواهیم در #موازنه فقط قدرت خودمان را ببینیم، این كار دشوار می شود. آری، ما هم در این نقشه مثل زنبور عسلی که آب روی آتش حضرت ابراهیم می ریخت باید کاری بکنیم و آرام باشیم.
✅ #نقش_ما_در_عصر_ظهور همین است. كار را حضرت بقیة الله تمام می كنند، یعنی غلبه بر دستگاه باطل به وسیله حضرت واقع می شود، منتهی ما باید دنبال حضرت حركت كنیم.
👈 ورود به محیط ولایت از بستر این درگیری در كنار امام می گذرد. اگر نشستی و گفتی: ما می نشینیم شما بروید این درگیری را تمام كنید، بعد ما می آییم؛ در این صورت وارد محیط ولایت امام نمی شوید.
#سوره_ِمحمد
#نصرت_الهی
#مهدویت
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 26)
#متن_کامل 👇
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
جزء26ـ سوره محمد ـ تفسیر روزانه قرآن کریم ـ استاد میرباقری.pdf
603.5K
(چهار صفحه ـ 1.860 کلمه)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(جزء 26)
#آیت_الله_میرباقری
#سوره_محمد
#نصرت_الهی
#مهدویت
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 مخاطب قرآن کیست؟
آیا کفار هم میتوانند قرآن را بفهمند؟
💠 «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَریمٌ * فی كِتابٍ مَكْنُونٍ * لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» [واقعه: 77-79]💠
👈 امیرالمومنین (ع) در یک کلام نورانی فرمودند: خدای متعال کلام خودش را سه قسم کرده است:
1⃣ یک قسمش را عالم و جاهل می فهمند.
بسیاری از تفاسیری که نوشته شده و ادعای تفسیر در بابش می شود، همین قسم است که احتیاج به طهارت و صفای نفس ندارد.
2⃣ قسم دوم را کسانی می فهمند که به «لطافت حس» و «صفای ذهن» و «صحت تمییز» رسیدند. خدای متعال به آنها «شرح صدر» داده تا بتوانند مقام حقیقی اسلام را درک کنند.
3⃣ دسته سوم از معارف قرآن را فقط خدای متعال و امناء الهی، دست شان به آن می رسد. آن بخش از قرآن که اسرار است، به کسی که امین نیست داده نمی شود.
👈 قرآن مقاماتی دارد:
1⃣ بخشی از مقامات او که حجت با آن تمام می شود، برای همه قابل فهم است.
حتی کافر هم وقتی قرآن را خواند، آن مقداری از قرآن که در مقام اتمام حجت است فهم می کند. اما در یک قدم جلوتر دیگر اینطور نیست زیرا به فرموده قرآن «خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ» [بقره: 7]
2⃣یک بخشی از قرآن هست که در پرده است و این پرده های او به اندازه طهارت و ایمان و نورانیت و شرح صدر انسان، از روی قرآن کنار می رود.
3⃣در عین حال بخش عمده قرآن را حضرات معصومین فرمودند «إِنَّمَا یعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ» [کافی: ج8، ص312]؛ یعنی قرآن را کسی می فهمد که مخاطب قرآن است و مخاطب قرآن، در واقع وجود مقدس نبی اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) هستند.
✅ یک بخشی از قرآن، در اختیار مومنین هم قرار می گیرد؛ که البته جز از طریق اهل بیت علیهم السلام ممکن نیست؛ اما مخاطب اصلی «امناء الهی» و «راسخون در علم» هستند و به اندازه ای که برای ما لازم باشد و ظرفیت پیدا بکنیم، از حقایق و اسرار قرآن برای ما پرده برداری می کنند.
#سوره_ِواقعه
#مخاطب_قرآن
#مقامات_قرآن
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 27)
#متن_کامل 👇
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
جزء27ـ سوره واقعه ـ تفسیر روزانه قرآن کریم ـ استاد میرباقری.pdf
481.8K
(سه صفحه ـ 1.330 کلمه)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(جزء 27)
#آیت_الله_میرباقری
#سوره_واقعه
#مخاطب_قرآن
#مقامات_قرآن
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻 انسان و جوامعی که خدا را فراموش می کنند، خودشان را هم فراموش می کنند! 🔻
💠 يأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ... وَ لَا تَكُونُواْ كاَلَّذِينَ نَسُواْ اللَّهَ فَأَنسَئهُمْ أَنفُسَهُمْ [حشر: 18_19] 💠
🔸 روایت داریم که هر روز، خودتان را #محاسبه کنید. کسانی که مراقبه و محاسبه را ترک کند، آرام آرام به #نسیان مبتلا می شود. انسان و جوامعی که خدا را فراموش می کنند، خودشان را هم فراموش می کنند.
🔹علامه طباطبایی فرموده اند: حقیقت انسان همان حقیقت #فقر_و_تعلق به حضرت حق است. اگر انسان حقیقت فقر خودش را می دید، حضور حضرت حق را، مستمراً درک می کرد. چیزی که او از خودش می بیند، یک توهم وخیالی بیشتر نیست.
❇️ اگر ما حضور حضرت حق را احساس نمی کنیم، بخاطر این است که خودمان را فراموش کرده ایم. خدا «حی» است و ما «میت». ما «فانی» هستیم و او «باقی» [مناجات امیر المومنین در مسجد کوفه].
در #غرب انسان را فراموش کرده اند و آن چیزی که به عنوان انسان به آن می پردازند بت است و حقیقت انسان نیست. زیرا آنها از خدا غافل شده اند و این باعث شده که خودشان را هم فراموش کنند. آنها به اندازه ای که به ساخت لیوان آب شان فکر میکنند، به خودشان فکر نمیکنند.
#سوره_ِحشر
#آداب_بندگی (محاسبه)
#غرب
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء 28)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔅 اولین چیزی که انسانها را به هم پیوند میدهد، «محبت» است!
💠 و يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَه [حشر: 9] 💠
🔸 فردی به امام صادق(ع) گفت که ما از شیعیان شما هستیم. امام سوال کرد که اگر راست می گویید و دوست ما هستید وقتی از مالتان برای مومنین خرج می کنید بیشتر خوشحال می شوید یا وقتی برای خودتان خرج می کنید؟
فرد گفت: اگر مال را برای خودم خرج کنم بیشتر خوشحال می شوم.
امام فرمود: ما این طور نیستیم. ما از امکاناتی که برای مومنین خرج می کنیم، بیشتر لذت می بریم تا اینکه برای خودمان خرج کنیم. این خاصیت «محبت و رحمت» است.
🔹 مادر گاهی غذا را از خودش می زند تا به فرزندش دهد و واقعا هم از اینکه فرزندش غذا بخورد بیشتر لذت می برد تا خودش غذا بخورد. به خصوص مادر در دوره ای که طفلش شیرخوار است، وقتی شیر به فرزندش می دهد، غالبا لذتی که از این تغذیه فرزندش می برد، بیشتر از لذتی است که از تغذیه خودش می برد و این بخاطر #رشته_رحمت_و_محبت است.
♻️ کمک به مومنین سه مرتبه دارد:
1⃣ انفاق: یعنی انسان بخشی از مال یا آبرویش را بدهد.
2⃣ مواسات: یعنی نیاز «مهم» خودت را فدای نیاز «اهم» مومنین کنید.
یعنی خودش و او را یکی می داند و او هم مثل عائله انسان می شود. [بنابراین] اگر نیاز او از نیاز شما مهم تر است او را مقدم کنید.
(همان کاری که انسان در هزینه کردن برای خودش انجام می دهد و وقتی پولش را می خواهد خرج کند، بین نیازهایش اهم و مهم می کند)
3⃣ ایثار: یعنی نیاز «مهم» مومن ر ا بر نیاز «اهم» خودت مقدم کنی.
اگر مالی را دارید و هر دو به آن نیاز برابر دارید، نیاز او را مقدم بدارید و خرج او بکنید. اگر این گونه شد که دیگران را بر خودت مقدم بداری این می شود ایثار.
✅ ایثار خیلی سخت است و کارِ ما نیست «وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَه» [حشر:9].
من فکر نمی کنم آن لقمه ای که حضرت علی و صدیقه طاهره و حسنین و فضه خادمه در آن سه شب دادند کسی از خودشان بیشتر گرسنه این یک لقمه نان بود (وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً» [انسان: 7]. به خصوص در شب دوم وسوم به حسب ظاهر و این می شود ایثار.
#سوره_ِحشر
#حقوق_مومنین
#ارتباط_مومنانه
#حب_فی_الله
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء28)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است!
💠 يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ [مدثر: 1_3] 💠
🔸 پیامبر(ص) پروردگارِ خودش را «تکبیر» می کند و عظمت الهی را در قلوب می نشاند. وقتی کبریای الهی در قلوب نشست، بقیه در چشم ها کوچک می شوند.
🔹 #سیر_تربیتی_حضرت_رسول، از «تکبیر رب» شروع می شود و هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است. بر خلاف دیگران که معطوف به توسعه اقتصادی برنامه ریزی می کنند، بعد به عنوان خدماتِ اقتصاد، فرهنگ را متناسب با آن در نظر می گیرند.
🔸 انبیاء از تغییر فرهنگ شروع کردند. تکبیر الهی، در قلوب واقع شد و نگاه انسان ها عوض شد. سپس همان هایی که شکست خورده کسراها و قیصرها بودند، کل این امپراطوری ها را درنوردیدند.
✅ روی «و ربک فکبر» تامل كنيد. تكبير رب، حرف نيست. پیامبر(ص) با ما ترکیب می شود. اصلا معنای شفاعت این است.
اما چگونه شفاعت می کند؟ فرمود: جوانی که قرآن را تلاوت می کند با گوشت و پوستش آمیخته می شود.
این #معنای_شفاعت است. حضرت جاذبه وجودی خودش را در وجود ما قرار می دهد، کبریای الهی که در وجودش است را در قلب ما تجلی می دهد و بعد قدم های بعدی برداشته می شود.
#سوره_ِمدثر
#توسعه_فرهنگی
#توسعه_اقتصادی
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء29)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ اینکه ما خیال کنیم دین میآید با هدف اینکه زود مشکلات حل شود و شکمها سیر شوند، این طور نیست!
💠 «وَ الضُّحَىٰ * وَ اللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ * مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مَا قَلَىٰ» [ضحی: ۱_۳]💠
🔸زندگی این پیامبر و امتشان همراه با سختیهای بسیار سنگینی بود: «ما أوذي نبي مثل ما أوذيت» (۱) [هیچ پیامبری مانند من آزار ندید].
🔹 این پیامبر و امتشان رنج فراوانی بردند:
وقتی پیامبر آمدند، مدتها در مکه در شعب ابیطالب در محاصره بودند؛
بعد در مدینه جنگهای فراوان داشتند؛
اصحاب صُفّه که گاهی غذایی برای خوردن نداشتند؛
در بعضی جنگها یک خرما را چند نفر در یک روز تقسیم میکردند و میخوردند.
این همه رنج؛ در مقابل٬ آن همه #گشایشهایی که به ظاهر برای کفار قریش و در ایران و روم بود!
🔸انسانی که محدودنگر است، وقتی نگاه میکند، میگوید: چهطور ادعا میکنید بر حق هستید؟!
این سؤال، سؤالی تاریخی هم هست. در مقابل همهی انبیا این سوال بوده: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» (انعام: ۴۲) [برای امتهایی پیش از تو نیز پیامبر فرستادیم؛ آنگاه آنان را به جنگ و سختی و رنج انداختیم، شاید دست به زاری بردارند].
🔹 به موسی میگفتند: قبل از اینکه بیایی، در سختی بودیم؛ الآن هم که در سختی هستیم؛ پس چه فرقی کرد؟ اگر خدا با شماست٬ چرا همه چیز آن طرف است؟! همه خوشیها و نعمتها دست فرعون است؟! آنها غرق در بهجت و لذتند. فکر کردیم با آمدن شما جابهجا میشود و خوشیها طرف ما میآید.
اما شما هم که آمدی، هنوز در سختی هستیم!
شاید خدا شما را رها کرده است! اگر خدای متعال کمکتان میکرد، فقط یک مأموریت ابتر نمیداد؛ بلکه وقتی میآمدید، همه چیز درست میشد.
🔆 اینجاست که خدای متعال میفرماید: «مَا وَدَّعَك رَبُّك وَ مَا قَلیٰ» ای پیغمبر ما! پروردگار تو، نه تو را در دل این مأموریت رها کرده و نه بر تو خشم گرفته است.
✅ البته این انتظارات ظاهری ماست؛ یعنی آبادیای باشد که ما به آن آبادی میگوییم.
چون آبادی در نگاه ما با نگاه خدای متعال کاملاً متفاوت است. آبادانی و توسعهای که ما میگوییم، در نگاه خداوند نه #توسعه است و نه آبادانی.
نمیخواهم بگویم دین دنبال ایجاد رفاه و امنیت بر مردم نیست٬ نه؛ دین حتماً رفاه و امنیت میآورد. ولی اینکه ما خیال کنیم دین میآید با هدف اینکه زود مشکلات حل شود و شکمها سیر شوند، این طور نیست.
👈 انبیا میآیند تا هدایتِ برتری میآورند. برای اینکه بسترهای پذیرش این هدایت فراهم شود، #امتحانات_سختی از بندگان گرفته میشود.
#سوره_ضحی
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم (جزء ۳۰)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
آیت الله میرباقری:
🌺 ثمره ماه رجب، محبت امیر المومنین (ع) است.
🌻ثمره ماه شعبان، محبت نبی اکرم (ص) است.
🌹 و ثمره ماه رمضان، محبت امام زمان (عج).
🔸عیدتان مبارک
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 از کجا بدانیم که ثمره ماه رجب، شعبان و رمضان را درک کرده ایم؟
🌺 اگر کسی میخواهد ببیند در #ماه_رجب ثمرهای به دست آورده یا نه، آخر ماه رجب یک محاسبه جدی بکند. ببیند محبتش به «امیرالمؤمنین(ع)» افزایش پیدا کرده یا نه، اینوقت است که از «رجبیون» میشود.
🌻 در #ماه_شعبان هم اگر کسی میخواهد ببیند از شعبان بهره برده یا نه؟ روزهها و شبزندهداریها باید ثمرهاش وجود مقدس «نبی اکرم (ص)» باشد. اگر دید به حضرت نزدیکتر شده و محبت حضرت در دلش بیشتر شده است و نورانیتر شده است، بداند که شعبان او ثمره داده است.
🌹 رمضان هم اینطور است. اگر کسی میخواهد ببیند در رمضان به بهره خوبی رسیده باید ببیند خروجی #ماه_رمضان چیست. اگر توانسته به «امام زمان (عج)» نزدیکتر شود یعنی به شب قدر که قلب ماه رمضان است، اگر توانست به حضرت نزدیک شود و تقدیر خدا را به دست حضرت در عالم ببیند و راضی به آن تقدیر شود و انس با تقدیر حضرت پیدا کند به ماه رمضان رسیده است.
👈 اصل ماه رمضان این است که انسان وقتی شب قدر میشود به امام برسد و آن طرحی که امام برای امسال دارند و به امضای حضرت میرسد به آن طرح راضی باشد. در آن طرح حرکت کند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
❇️ تأملات قرآنی _ روایی در مقیاس «فردی، اجتماعی و تمدنی»
👈 #پرونده_ویژه_ماه: سوره بینه (آمیختگی حق و باطل)
🔅 تفسیر برگزیدهی آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهمالسلام)
📚 در آثار استاد میرباقری (حفظهالله)
🌺دوستان خود را به کانال دعوت کنیم.🌺
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir
https://sapp.ir/mirbaqeri_tafsirr
📒 آمیختگی حق و باطل (1)
❇️ یکی از نکات کلیدی در فهم قرآن، دیدن دو جبهه حق و باطل هست.
🔸 بخش مهم و عمده ای از معارف قرآن مربوط به جریان ولایت حقه معصومین (علیهم السلام) و پیروان و محبین آنها و مومنین و همچنین جبهه مقابل هست.
🔹 در حدیثی نورانی چنین آمده: «الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا وَ ثُلُثٌ سُنَّةٌ وَ مَثَل»
معارف قرآن در مقام تنزل در سه دسته نازل شده است:
1⃣ یک بخش از معارف قرآن در مورد ما اهل بیت و محبین ماست.
2⃣ یک بخش از سه بخش معارف قرآن هم نسبت به دشمنان و دشمنان انبیاء گذشته است که آنها هم در واقع دشمنان اهل بیت اند.
3⃣ ثلث دیگرش هم احکام و فرایض و اینهاست که آنها هم به داستان امام علیه السلام بازگشت می کند.
(البته این سه بخش مساوی نیست، بلکه در واقع سه دسته است)
🔸 در تفاسیر روایی وقتی تأویل و باطن قرآن را توضیح می دهد، بخش عمده ای از آیات مربوط به داستان اهل بیت (علیهم السلام) و جبهه مقابل آنهاست.
🔹 یکی از نکات کلیدی ای که در مطالعه و فهم قرآن به ما کمک می کند، دیدن همین دو جبهه هست.
خیلی وقتها خطابهای قرآن ناظر به تک تک آدم ها نیست؛ بلکه ناظر به این دو جریان هست. مخاطب اصلی هم در هر دو جبهه، ائمه این دو جبهه هستند.
در قیامت هم اینگونه است. قرآن می فرماید «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»(اسراء/71) روز قیامت وقتی مردم را صدا می زنند تا در محشر حاضر شوند، با ائمه شان صدا می زنند.
✅ [اما] در دار دنیا، #اختلاط_و_آمیختگی هست. در این دنیا مومنین با عالم کفار آمیخته اند و رفت و آمد و معاشرت دارند. آنها در زندگی ما حضور پیدا می کنند یا ما در فرهنگ آنها تصرف می کنیم؛ این داد و ستد هست و خیلی آثار هم دارد؛ چون بدی های آنها به این طرف سرایت می کند و مومنین گاهی ظواهرشان تحت تأثیر کفار قرار می گیرد. چنانچه الان در جامعه مومنین می توانید ببینید.
💠 #سوره_بینه یکی از اصلی ترین سوری است که به این موضوع پرداخته است. بحث جریان این آمیختگی جبهه حق و باطل و چگونگی #تفکیک آنها بیان می شوند.
در #مباحث_بعدی قدری بحث خواهیم کرد تا روشن شود این اختلاط چگونه است؟ این آمیختگی حکمتش چیست؟ تا کجا ادامه دارد؟ چطور این اختلاط ها جدا و تصفیه می شوند؟ و چطوری مومنین در این جریان مصون و محفوظ می مانند؟ و چطور است که در این اختلاط مومن گاهی در صلب کافر هم می رود ولی محفوظ می ماند. وسیله این تفکیک چیست؟
#سوره_بینه
#آمیختگی_حق_و_باطل(1)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل (2)
⚠️ تغییر «سبک زندگی» مومنان، در اثر «آمیختگی حق و باطل» است!
💠 فلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ / وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ / وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ [نهج البلاغهـخطبه50] 💠
🔸 هیچ وقت باطل به صورت خالص خودش را عرضه نمی کند. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمی کنند و اگر لباسِ باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع می شود و نمی توانند بر علیه حق حرف بزنند.
🔹#کار_جبهه_باطل در طول تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته می کند. سعی می کند یک لباس باطلی بر حق بپوشاند که با هم خلط و ممزوج می شوند. دستگاه باطل با این کار هم زبان اعتراض را به حق باز می کند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل می کند.
🔸آغاز فتنه ها از پیروی از اهواء است و بدعت ها از همینجا شروع می شود. این فتنه آنقدر سنگین است که کار سخت می شود و #استیلای_شیطان اینگونه واقع می شود.
🔹 این آمیختگی در #ارواح و #مظاهر_عینی_حیات_اجتماعی کفار است که باید تفکیک بشود.
کفار در یک مرحله ای از شکل گیری #تمدن_مادی خودشان در دوره #رنسانس و بعد از آن که یک تمدن پیچیده جهانی چند لایه با یک #فرهنگ_مادی درست کردند و بعد هم تدبیر کردند که این مدنیت را بسط بدهند و همه را مثل خودشان بکنند.
✅ یک دهکده واحد درست کردند و در این بسطی که در تمدن خودشان دادند به همه جا رفتند و حتی زندگی مومنین را هم تحت تأثیر قرار دادند. الگوی خوراک ما، الگوی پوشاک ما، مصرف، همگی آمیخته شده و شبیه آنها خانه سازی کرده و زندگی می کنیم؛ یک #مدل_جهانی درست کردند و شبیه آنها تحصیل می کنیم و فارغ التحصیل می شویم؛ شبیه آنها مدارج درست می کنیم. شبیه آنها لباس می پوشیم و مشابه آنها ازدواج می کنیم و طلاق می گیریم. هرچه هم پیش می رود آثار این «آمیختگی» بیشتر می شود.
#سوره_بینه
#آمیختگی_حق_و_باطل(2)
#این_اختلاط_چگونه_است؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 مطلب مرتبط با این پست در مباحث قبلی کانال 👇
تفسیر روز16 ماه مبارک رمضان
❇️ به دنیای کفار و «تمدن مادی» چشم ندوزید!
💠 و لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَى [طه/131] 💠
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/168
📒 آمیختگی حق و باطل (3)
❇️ آمیختگی جبهه حق و باطل تا کجا ادامه دارد؟
تفکیک دو جبهه، بصورت دفعی محقق میشود یا بصورت تدریجی؟
🔸 وقتی مسیر جبهه حق و باطل به نقطه پایان می رسد، خدای متعال این دو جبهه را کاملاً از هم #تفکیک می کند. تمام خوبی هایی که متعلق به جبهه انبیاء و اولیاء الهی است یکجا در بهشت، و همه بدیها و صفات رذیله هم در جهنم محقق می شود. دیگر هیچ ارتباطی بین این دو نیست و جهنمی ها هیچ نفوذی در بهشت ندارند و هیچ وسوسه ای نمی توانند بکنند.
(ولی قبل از آن ـ در مسیر و به خصوص در دار دنیا ـ یک #آمیختگی_و_اختلاطی بین این دو جبهه شده است. مومن و کافر در یک دنیا زندگی می کنند؛ با هم معاشرت دارند؛ روی هم تاثیر می گذارند و از همدیگر اثر می پذیرند؛ ولی این ارتباط ماندگار نیست.)
🔹بهشت جای پاکان است جای نجاست نیست؛ یعنی اگر انبیاء و اولیاء شفاعت هم می کنند و به بهشت می برند، معنایش این نیست که بهشت را نجس می کنند؛ بلکه ما را پاک می کنند.
شما وقتی وارد عالم آخرت می شوید، جهنمی ها به جهنم و بهشتی ها در بهشت می روند. بعد از مدتی آن کسانی هم که باید از جهنم بیرون بیایند و اصلاح شوند، در جهنم خلود ندارند؛ آنها هم دستگیری و شفاعت شده و وارد وادی بهشت و پاک می شوند.
🔸خدای متعال این دو جبهه را از هم #منفک و جدا می کند. یک اتصالی است که بعد از آن یک #تفکیکی در این دو جبهه اتفاق می افتد و به تدریج به یک #خلوص می رسند؛ یعنی در مسیر جدا شدن خیر و شر و خوبی و بدی در این عالم، خوبها خوبِ خوب و بدها هم بدِ بد می شوند.
🔹 مردم در پايان کار به دو دسته «خَيرُ البَرِيَّةِ» و «شَرُّ البَرِيَّةِ» تقسیم می شوند و جهان شان هم با هم متفاوت است؛ يکی در بهشت و يکی هم در جهنم مي رود و هر دو «خالِدينَ فيها» هستند... آنجا همه شرور یک طرف و همه خیرات هم یک طرف هستند... عوالم جدا می شود و نفوذ عالم شرور به عالم خیرات بسته می شود و ائمه نار هیچ نفوذی ندارند و قدرت وسوسه ابلیس در قیامت از او گرفته می شود.
✅ البته یک مراحلش هم در همین دنیا اتفاق می افتد که طبق روایات، مراحلی از تفکیک در همین عالم دنیاست ... یک مرزی از این تفکیک هم در این دنیا تا در دوران #ظهور_و_رجعت اتفاق می افتد.
❓ سوال اینست که اين تفکيک چطور واقع می شود؟
و #مأموريتهای_ما_در_دوران_آميختگی و اختلاطِ جبهه حق و باطل چيست؟
#سوره_بینه
#آمیختگی_حق_و_باطل(3)
#این_اختلاط_تا_کجا_ادامه_دارد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 هر فیضی به ما میرسد در پرتو «صلوات» است!
✳️ مادر با محبت، ثمره جان خودش را به طفل میدهد؛ خدای متعال اگر بخواهد به طفل رزقی بدهد، باید به این مادر بدهد.
این مادر باید غذا بخورد تا طفل شیر بخورد. این رزق از آن مسیر میگذرد.
🔅حقایق از عالم بالا جاری میشود. هر فیضی به عالم میرسد از برکت وجود نبی اکرم (ص) است. بعد ایشان به امیرالمؤمنین و ائمه بعد دادند. اگر میخواهیم فیض ببریم باید سرِ چشمه بنشینیم.
❇️ هر فیضی به ما میرسد در پرتو صلوات است. خدای متعال به حضرت صلوات میفرستد و آثار این صلوات جاری میشود. هرگاه بخواهد به بندگان چیزی بدهد از مجرای صلوات عطا میشود. (10/3/97)
#جمعه_صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
💔 چرا دلهای مؤمنین در غروب جمعه اندوهگین میشود؟
⛅️ می گویند که اگر شما در غروب جمعه نگران هستید، به خاطر غصه های حضرت مهدی(عج) است.
💠 فرمود:«شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا ... یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» شیعیان، ما را دوست دارند، زیرا از اضافه گِل ما هستند. حزن ما آنها را محزون می کند. یعنی غصه ما به اندازه ظرف وجودشان تنزل پیدا می کند. لذا انسان خیلی رفعت پیدا می کند.
#مهدویت
📒 آمیختگی حق و باطل (4)
❇️ تا اُحُد پیش نیاید، صف ها از هم جدا نمی شود!
💠أمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّـهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ [آل عمران/142] 💠
🔸 وقتی پیغمبر آمده یک عده ای خیال می کردند گل و بلبل می شود. اما پیامبر آمد و کار سخت تر شد؛ تا آنجا که جنگ ها و درگیری ها پیش آمد و اصحاب صفه و جنگ هایی که گاهی در طول یک روز، دو-سه نفر یک خرما روزی شان بود.
🔹در سوره مبارکه ضحی می فرماید: «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مَا قَلَى» ای پیامبر! پروردگار تو نه به تو غضب و نه تو را رها کرده است. ظاهراً توهمی بوده که خدای متعال پیغمبرش را رها کرده است... در بعضی از صحنه های سخت، کم کم یک عده ای به ذهنشان آمد که خدای متعال یا این پیغمبر را در وسط کار رها کرده، یا العیاذبالله پیغمبر یک جوری راه رفته که مستحق غضب شده است.
🔸#جنگ_احد هم که پیش آمد کار خیلی سخت شد. مجروح دادند، خستگی ها و آن دشواری های جنگ بود.بعضی می گفتند: ما بر حق نیستیم اگر بر حق بودیم پس چرا اینقدر کار دشوار شد. بعضی می گفتند که چرا پیغمبر ما را رها نمی کند؟ بگذارد جانمان را برداریم و برویم.
به حسب ظاهر مومنین سختی فراوانی دیدند و عده ای شهید دادند. سوالهای جدی ای ذیل این مساله است. این سختی ها و مجروح دادن ها برای چیست؟
حتی گاهی کار به جایی می رسد که عده ای فتنه می کردند و می گفتند «لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ مَّا قُتِلْنَا هَاهُنَا»(آل عمران/154)؛ یعنی اگر حق با ما بود که نباید کشته بشویم. کار که سخت می شد #تردید می کردند.
🔹در آیه ۱۴۲ سوره آل عمران خدای متعال می فرماید یکی از برکات جنگ احد این است: شما خیال می کنید همین که بگویید مؤمنیم و دور پیغمبر خدا جمع بشوید، باید به بهشت بروید. در این صورت آنهایی هم که باطنشان آلوده است اگر به بهشت بروند، بهشت را هم آلوده کنند.
خدای متعال می داند چه کسی راست می گوید، چه کسی دروغ می گوید؛ خدای متعال مجاهد را از غیر مجاهد و صابر را از غیر صابر می شناسد؛ منتها نمی خواهد به آن علمش اخذ کند. پس می آورد تا در این عالم آشکار بشود.
🔸در آیه دیگر همین سوره می فرماید: «مَّا كَانَ اللَّـهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»(آل عمران/179) خدای متعال مومنین را به همین وضعیت رها نمی کند، تا خبیث و طیب را از هم جدا بکند. اینطور نیست که اینها بتوانند با هم وارد بهشت بشوند.
الان خبیث و طیب با هم هستند و هر دو هم گرد حضرت جمع شده اند و ادعای ایمان می کنند؛ اما خدای متعال #امتحان هایی می کند و #صحنه_های_سختی پیش می آورد.
✅ باید یک صفی مثل جنگ احد برقرار بشود که همه اینهایی که دور حضرتند و می گویند ما با تو هستیم صفشان معلوم بشود. تنها کسی که می ایستد امیرالمومنین است که مثل پروانه دور حضرت می چرخید. #تا_احد_پیش_نیاید_صفها_از_هم_جدا_نمیشود و منافق و مؤمن شناخته نمی شود.
❓سوال دیگر اینست که چرا خدای متعال کفار را اینقدر تقویت می کند؟ اگر بگوییم گرفتاری مومنین برای امتحان است؛ اما آنها چرا اینقدر تقویت می شوند و جلوی چشم مومنین امکانات فراوان -که به تعبیر قرآن «زهره الحیاه الدنیا» است - به آنها می دهد؟
#سوره_آل_عمران
#آمیختگی_حق_و_باطل(۴)
#تفکیک_چطور_واقع_میشود؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
970327. تفسیر سوره زمر[17 ـ 18]. آیت الله میرباقری.mp3
7.43M
🎙بشنوید| دینمان را از چه کسی بگیریم؟
💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠
🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم].
🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، فرقان و میزان نداریم.
🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» [عبس:24]
#زمر
🎙تفسیر صوتی
💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠
🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم].
🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، نمی توان هر حرفی را شنید. بله، وقتی چراغی در دلمان روشن شد و به فرقان رسیدیم، میتوانیم حرفها را با آن میزان بسنجیم.
🔸نباید هر غذایی را چشید، سم هم خیلی وقتها طعمِ خوبی دارد.
🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» [عبس:24]
#سوره_زمر
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل(5)
❇️ اختلاط از کجا شروع شده و دامنه آن تا کجا می رود؟
💠لوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا [فتح/25]💠
🔸وقتی مسلمان ها مکه را فتح کردند و وارد مکه شدند، خدای متعال دست مسلمان ها را بست و نگذاشت دستشان به خون اهل مکه آغشته بشود. خدای متعال میفرماید: چون در بین آنها زنان و مردان مومن بودند که ممکن بود شما ندانسته آنها را زیر دست و پا لگدمال کنید و دستتان به خون آنها آغشته بشود، ما دست شما را بستیم. اگر این #تزایل اتفاق می افتاد و اینها از هم جدا می شدند ما آنهایی که کافر بودند را به عذاب ألیم که یک قسمش به دست مومنین است، گرفتار می کردیم.
🔹 طبق ظاهر آیه گویا مؤمنینی در مکه بودند که جبهه ایمان آنها را نمی شناختند. اختلاط بین مومنین و کفار تا اینجا پیش رفته و به حسب ظاهر یک عده ای در جامعه کفار هستند ولی در واقع مومن اند.
حضرت موسی وقتی دعوتشان را شروع می کنند، با اینکه آسیه در کاخ فرعون است ولی چون واقعاً مومن است این طرف می آید. حضرت نوح هم در خانه اش بدترین همسرها است. زمان جدایی این صفها در علم الهی معلوم است و این علم را به بعضی می دهد.
🔹 ببینید تا کجا کار این اختلاط رفته و باید صفها از هم جدا بشوند. طبق روایت مرحوم صدوق در کمال الدین، امام صادق (ع) ذیل این آیه فرمودند: ودیعه های مومنی در اصلاب کفار است که باید اینها جدا بشوند و وجود مقدس امام زمان(عج) تا این ودائع از صلب ها بیرون نیایند و مومنین صفشان جدا نشود #ظهور نمی کنند.
🔸 اختلاط اینقدر سنگین است که در نسل مومن کافر و در نسل کافر مومن است؛ کنار هم در یک خانه و یک کاخ زندگی می کنند، در یک شهر زندگی می کنند. #دامنه_اختلاط تا #نسلها و #صفات و #اعمال و هم نشینی و هم شهری و هم قبیله بودن و هم عشیره بودن و تا اینجا ها می رود و اینها باید جدا بشوند.
🔹 بعضی روایات ما می گوید این آمیختگی #قبل_از_دنیا شروع شده است. یعنی آنجایی که موجودات ذراتی پیش حضرت حق بودند یک عده ای مومن و یک عده ای کافر شدند. از همان جا یک عده ای بندگی خدا را قبول کردند و یک عده ای قبول نکردند. در #امتحان_آن_عالم وقتی آتش برافروخته شد یک عده ای وارد آتش شدند و آتش برایشان گلستان شد و یک عده ای نرفتند. بعد خدای متعال این دو گِل را با هم آمیخت و این آمیختگی که از آنجا شروع شده خیلی مسائل را به دنبال خودش آورده است. یک عده ای بودند که به هیچ وجه این آمیختگی در آنها نفوذ نکرد که انبیاء اینگونه بوده اند.
#سوره_فتح
#آمیختگی_حق_و_باطل(5)
#دامنه_اختلاط
#اختلاط_از_کجا_شروع_شده؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین. آیت الله میرباقری.mp3
8.86M
🎙 تفسیر صوتی روایت (97/3/27)
💠آثار و کارکردهای محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین💠
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙 تفسیر صوتی روایت (97/3/27) 💠آثار و کارکردهای محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین💠 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqe
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰
🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله):
مَن رَزَقه اللهُ حبّ الائمّۀ مِن أهلِ بیتی، فقد أصابَ خیرَ الدّنیا و الأخرۀ.
فلا یشکّنّ أحَدٌ أنّه فی الجنّۀ،
فإنّ فی حبّ أهلِ بیتی عشرین خَصلۀ، عَشرٌ منها فی الدّنیا و عَشرٌ فی الأخرۀ.
أمّا فی الدّنیا
1. فالزّهد
2. و الحِرصُ علی العمل
3. و الورع فی الدّین
4. و الرغبۀ فی العبادۀ
5. و التوبه قبل الموت
6. و النشاط فی قیام اللیل
7. و الیأس ممّا فی أیدی الناس
8. و الحفظ لأمر الله و نهیه عز و جل
9. و التاسعۀ بغض الدنیا
10. و العاشرۀ السخاء.
و أما فی الأخرۀ ... فطوبی لمُحبّی أهل بیتی.
🔸پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمودند:
آن کس که خداوند محبت ائمه اهل بیت مرا روزی او کند، پس به خیر دنیا و آخرت می رسد؛
و جای تردید نیست که در بهشت خواهد بود،
زیرا در محبت اهل بیت من بیست خصلت هست،که ده خصلت آن در دنیا و ده خصلت در آخرت است.
اما ده خصلت دنیا عبارت است از:
1. زهد
2. و حرص بر عمل
3. و پارسائی در دین
4. و میل (و رغبت) به عبادت و بندگی
5. و توبه پیش از مرگ
6. و نشاط در شب زنده داری
7. و مایوس بودن از آنچه در دست مردم است
8. و حفاظت از امر و نهی خداوند
9. و نهم بغض دنیا
10. و دهم سخاوت.
و اما ده خصلت آخرت این است: ... پس خوشا به حال دوستداران اهل بیت من.
📚 بحارالانوار ج51، ص78، ح12
#جامعه_مومنین #جامعه_محبین
#روابط_مومنانه #روابط_محبت_آمیز
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 صلوات، تجدید عهد با اهل بیت (ع)
🌺 صلوات #اقرار است؛ اقراری بسیار مهم که خدایا پیامبر و اهل بیت ایشان هیچ عیب و نقصی نداشتند و هیچ ناپاکی در وجود آنها نیست. اقرار به طهارت نبی اکرم و اهل بیت است.
✋ وقتی اقرار می کنیم که آنها عبد کامل خدا هستند. #عهدی با آن عبد کامل بسته ایم، که دنباله رو آن عبد باشیم.
✋ او هم با ما عهد بسته که اگر ما دنبال ایشان حرکت کنیم، ما را به مقصد برساند. دستمان را بگیرد و از سختی های راه عبور دهد.
🙌 این #عهد_دو_طرفه است... [اما] در این بیعت و تجدید عهد برنده ما هستیم و او چه احتیاجی به ما دارد. این تجدید عهد همه به نفع ماست.
#جمعه_صلوات
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ ندبه امام صادق (ع) برای فرزندش حضرت مهدی (عج)
🔸 «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي / وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي / وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي»
🔹اي آقا و سرور من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده، عرصه را بر من تنگ نموده و آرامش را از قلبم گرفته است.
📚كمال الدين و تمام النعمة: ج2، ص353
🔻 روایت کامل این داستان را در اینجا بخوانید🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/414