eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
970 دنبال‌کننده
144 عکس
7 ویدیو
67 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ این‌که ما خیال کنیم دین می‌آید با هدف این‌که زود مشکلات حل شود و شکم‌ها سیر شوند، این طور نیست! 💠 «وَ الضُّحَىٰ * وَ اللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ * مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مَا قَلَىٰ» [ضحی: ۱_۳]💠 🔸زندگی این پیامبر و امت‌شان همراه با سختی‌های بسیار سنگینی بود: «ما أوذي نبي مثل ما أوذيت» (۱) [هیچ پیامبری مانند من آزار ندید]. 🔹 این پیامبر و امت‌شان رنج فراوانی بردند: وقتی پیامبر آمدند، مدت‌ها در مکه در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند؛ بعد در مدینه جنگ‌های فراوان داشتند؛ اصحاب صُفّه که گاهی غذایی برای خوردن نداشتند؛ در بعضی جنگ‌ها یک خرما را چند نفر در یک روز تقسیم می‌کردند و می‌خوردند. این همه رنج؛ در مقابل٬ آن همه که به ظاهر برای کفار قریش و در ایران و روم بود! 🔸انسانی که محدودنگر است، وقتی نگاه می‌کند، می‌گوید: چه‌طور ادعا می‌کنید بر حق هستید؟! این سؤال، سؤالی تاریخی هم هست. در مقابل همه‌ی انبیا این سوال بوده: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» (انعام: ۴۲) [برای امت‌هایی پیش از تو نیز پیامبر فرستادیم؛ آن‌گاه آنان را به جنگ و سختی و رنج انداختیم، شاید دست به زاری بردارند]. 🔹 به موسی می‌گفتند: قبل از این‌که بیایی، در سختی بودیم؛ الآن هم که در سختی هستیم؛ پس چه فرقی کرد؟ اگر خدا با شماست٬ چرا همه چیز آن طرف است؟! همه خوشی‌ها و نعمت‌ها دست فرعون است؟! آن‌ها غرق در بهجت و لذتند. فکر کردیم با آمدن شما جابه‌جا می‌شود و خوشی‌ها طرف ما می‌آید. اما شما هم که آمدی، هنوز در سختی هستیم! شاید خدا شما را رها کرده است! اگر خدای متعال کمک‌تان می‌کرد، فقط یک مأموریت ابتر نمی‌داد؛ بلکه وقتی می‌آمدید، همه چیز درست می‌شد. 🔆 این‌جاست که خدای متعال می‌فرماید: «مَا وَدَّعَك رَبُّك وَ مَا قَلیٰ» ای پیغمبر ما! پروردگار تو، نه تو را در دل این مأموریت رها کرده و نه بر تو‌ خشم گرفته است. ✅ البته این انتظارات ظاهری ماست؛ یعنی آبادی‌ای باشد که ما به آن آبادی می‌گوییم. چون آبادی در نگاه ما با نگاه خدای متعال کاملاً متفاوت است. آبادانی و توسعه‌ای که ما می‌گوییم، در نگاه خداوند نه است و نه آبادانی. نمی‌خواهم بگویم دین دنبال ایجاد رفاه و امنیت بر مردم نیست٬ نه؛ دین حتماً رفاه و امنیت می‌آورد. ولی این‌که ما خیال کنیم دین می‌آید با هدف این‌که زود مشکلات حل شود و شکم‌ها سیر شوند، این طور نیست. 👈 انبیا می‌آیند تا هدایتِ برتری می‌آورند. برای این‌که بسترهای پذیرش این هدایت فراهم شود، از بندگان گرفته می‌شود. (جزء ۳۰) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
آیت الله میرباقری: 🌺 ثمره ماه رجب، محبت امیر المومنین (ع) است. 🌻ثمره ماه شعبان، محبت نبی اکرم (ص) است. 🌹 و ثمره ماه رمضان، محبت امام زمان (عج). 🔸عیدتان مبارک ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 از کجا بدانیم که ثمره ماه رجب، شعبان و رمضان را درک کرده ایم؟ 🌺 اگر کسی می‌خواهد ببیند در ثمره‌ای به دست آورده یا نه، آخر ماه رجب یک محاسبه جدی بکند. ببیند محبتش به «امیرالمؤمنین(ع)» افزایش پیدا کرده یا نه، اینوقت است که از «رجبیون» می‌شود. 🌻 در هم اگر کسی می‌خواهد ببیند از شعبان بهره برده یا نه؟ روزه‌ها و شب‌زنده‌داری‌ها باید ثمره‌اش وجود مقدس «نبی اکرم (ص)» باشد. اگر دید به حضرت نزدیک‌تر شده و محبت حضرت در دلش بیشتر شده است و نورانی‌تر شده است، بداند که شعبان او ثمره داده است. 🌹 رمضان هم اینطور است. اگر کسی می‌خواهد ببیند در رمضان به بهره خوبی رسیده باید ببیند خروجی چیست. اگر توانسته به «امام زمان (عج)» نزدیک‌تر شود یعنی به شب قدر که قلب ماه رمضان است، اگر توانست به حضرت نزدیک شود و تقدیر خدا را به دست حضرت در عالم ببیند و راضی به آن تقدیر شود و انس با تقدیر حضرت پیدا کند به ماه رمضان رسیده است. 👈 اصل ماه رمضان این است که انسان وقتی شب قدر می‌شود به امام برسد و آن طرحی که امام برای امسال دارند و به امضای حضرت می‌رسد به آن طرح راضی باشد. در آن طرح حرکت کند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
❇️ تأملات قرآنی _ روایی در مقیاس «فردی، اجتماعی و تمدنی» 👈 : سوره بینه (آمیختگی حق و باطل) 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 📚 در آثار استاد میرباقری (حفظه‌الله) 🌺دوستان خود را به کانال دعوت کنیم.🌺 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir https://sapp.ir/mirbaqeri_tafsirr
📒 آمیختگی حق و باطل (1) ❇️ یکی از نکات کلیدی در فهم قرآن، دیدن دو جبهه حق و باطل هست. 🔸 بخش مهم و عمده ای از معارف قرآن مربوط به جریان ولایت حقه معصومین (علیهم السلام) و پیروان و محبین آنها و مومنین و همچنین جبهه مقابل هست. 🔹 در حدیثی نورانی چنین آمده: «الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا وَ ثُلُثٌ سُنَّةٌ وَ مَثَل» معارف قرآن در مقام تنزل در سه دسته نازل شده است: 1⃣ یک بخش از معارف قرآن در مورد ما اهل بیت و محبین ماست. 2⃣ یک بخش از سه بخش معارف قرآن هم نسبت به دشمنان و دشمنان انبیاء گذشته است که آنها هم در واقع دشمنان اهل بیت اند. 3⃣ ثلث دیگرش هم احکام و فرایض و اینهاست که آنها هم به داستان امام علیه السلام بازگشت می کند. (البته این سه بخش مساوی نیست، بلکه در واقع سه دسته است) 🔸 در تفاسیر روایی وقتی تأویل و باطن قرآن را توضیح می دهد، بخش عمده ای از آیات مربوط به داستان اهل بیت (علیهم السلام) و جبهه مقابل آنهاست. 🔹 یکی از نکات کلیدی ای که در مطالعه و فهم قرآن به ما کمک می کند، دیدن همین دو جبهه هست. خیلی وقتها خطابهای قرآن ناظر به تک تک آدم ها نیست؛ بلکه ناظر به این دو جریان هست. مخاطب اصلی هم در هر دو جبهه، ائمه این دو جبهه هستند. در قیامت هم اینگونه است. قرآن می فرماید «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»(اسراء/71) روز قیامت وقتی مردم را صدا می زنند تا در محشر حاضر شوند، با ائمه شان صدا می زنند. ✅ [اما] در دار دنیا، هست. در این دنیا مومنین با عالم کفار آمیخته اند و رفت و آمد و معاشرت دارند. آنها در زندگی ما حضور پیدا می کنند یا ما در فرهنگ آنها تصرف می کنیم؛ این داد و ستد هست و خیلی آثار هم دارد؛ چون بدی های آنها به این طرف سرایت می کند و مومنین گاهی ظواهرشان تحت تأثیر کفار قرار می گیرد. چنانچه الان در جامعه مومنین می توانید ببینید. 💠 یکی از اصلی ترین سوری است که به این موضوع پرداخته است. بحث جریان این آمیختگی جبهه حق و باطل و چگونگی آنها بیان می شوند. در قدری بحث خواهیم کرد تا روشن شود این اختلاط چگونه است؟ این آمیختگی حکمتش چیست؟ تا کجا ادامه دارد؟ چطور این اختلاط ها جدا و تصفیه می شوند؟ و چطوری مومنین در این جریان مصون و محفوظ می مانند؟ و چطور است که در این اختلاط مومن گاهی در صلب کافر هم می رود ولی محفوظ می ماند. وسیله این تفکیک چیست؟ (1) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل (2) ⚠️ تغییر «سبک زندگی» مومنان، در اثر «آمیختگی حق و باطل» است! 💠 فلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ / وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ / وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ [نهج البلاغهـخطبه50] 💠 🔸 هیچ وقت باطل به صورت خالص خودش را عرضه نمی کند. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمی کنند و اگر لباسِ باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع می شود و نمی توانند بر علیه حق حرف بزنند. 🔹 در طول تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته می کند. سعی می کند یک لباس باطلی بر حق بپوشاند که با هم خلط و ممزوج می شوند. دستگاه باطل با این کار هم زبان اعتراض را به حق باز می کند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل می کند. 🔸آغاز فتنه ها از پیروی از اهواء است و بدعت ها از همینجا شروع می شود. این فتنه آنقدر سنگین است که کار سخت می شود و اینگونه واقع می شود. 🔹 این آمیختگی در و کفار است که باید تفکیک بشود. کفار در یک مرحله ای از شکل گیری خودشان در دوره و بعد از آن که یک تمدن پیچیده جهانی چند لایه با یک درست کردند و بعد هم تدبیر کردند که این مدنیت را بسط بدهند و همه را مثل خودشان بکنند. ✅ یک دهکده واحد درست کردند و در این بسطی که در تمدن خودشان دادند به همه جا رفتند و حتی زندگی مومنین را هم تحت تأثیر قرار دادند. الگوی خوراک ما، الگوی پوشاک ما، مصرف، همگی آمیخته شده و شبیه آنها خانه سازی کرده و زندگی می کنیم؛ یک درست کردند و شبیه آنها تحصیل می کنیم و فارغ التحصیل می شویم؛ شبیه آنها مدارج درست می کنیم. شبیه آنها لباس می پوشیم و مشابه آنها ازدواج می کنیم و طلاق می گیریم. هرچه هم پیش می رود آثار این «آمیختگی» بیشتر می شود. (2) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 مطلب مرتبط با این پست در مباحث قبلی کانال 👇 تفسیر روز16 ماه مبارک رمضان ❇️ به دنیای کفار و «تمدن مادی» چشم ندوزید! 💠 و لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَى [طه/131] 💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/168
🔻 تفسیر آیات 6 تا 8 سوره مبارکه بینه بر مبنای آیه ی اول آن🔻
📒 آمیختگی حق و باطل (3) ❇️ آمیختگی جبهه حق و باطل تا کجا ادامه دارد؟ تفکیک دو جبهه، بصورت دفعی محقق میشود یا بصورت تدریجی؟ 🔸 وقتی مسیر جبهه حق و باطل به نقطه پایان می رسد، خدای متعال این دو جبهه را کاملاً از هم می کند. تمام خوبی هایی که متعلق به جبهه انبیاء و اولیاء الهی است یکجا در بهشت، و همه بدیها و صفات رذیله هم در جهنم محقق می شود. دیگر هیچ ارتباطی بین این دو نیست و جهنمی ها هیچ نفوذی در بهشت ندارند و هیچ وسوسه ای نمی توانند بکنند. (ولی قبل از آن ـ در مسیر و به خصوص در دار دنیا ـ یک بین این دو جبهه شده است. مومن و کافر در یک دنیا زندگی می کنند؛ با هم معاشرت دارند؛ روی هم تاثیر می گذارند و از همدیگر اثر می پذیرند؛ ولی این ارتباط ماندگار نیست.) 🔹بهشت جای پاکان است جای نجاست نیست؛ یعنی اگر انبیاء و اولیاء شفاعت هم می کنند و به بهشت می برند، معنایش این نیست که بهشت را نجس می کنند؛ بلکه ما را پاک می کنند. شما وقتی وارد عالم آخرت می شوید، جهنمی ها به جهنم و بهشتی ها در بهشت می روند. بعد از مدتی آن کسانی هم که باید از جهنم بیرون بیایند و اصلاح شوند، در جهنم خلود ندارند؛ آنها هم دستگیری و شفاعت شده و وارد وادی بهشت و پاک می شوند. 🔸خدای متعال این دو جبهه را از هم و جدا می کند. یک اتصالی است که بعد از آن یک در این دو جبهه اتفاق می افتد و به تدریج به یک می رسند؛ یعنی در مسیر جدا شدن خیر و شر و خوبی و بدی در این عالم، خوبها خوبِ خوب و بدها هم بدِ بد می شوند. 🔹 مردم در پايان کار به دو دسته «خَيرُ البَرِيَّةِ» و «شَرُّ البَرِيَّةِ» تقسیم می شوند و جهان شان هم با هم متفاوت است؛ يکی در بهشت و يکی هم در جهنم مي رود و هر دو «خالِدينَ فيها» هستند... آنجا همه شرور یک طرف و همه خیرات هم یک طرف هستند... عوالم جدا می شود و نفوذ عالم شرور به عالم خیرات بسته می شود و ائمه نار هیچ نفوذی ندارند و قدرت وسوسه ابلیس در قیامت از او گرفته می شود. ✅ البته یک مراحلش هم در همین دنیا اتفاق می افتد که طبق روایات، مراحلی از تفکیک در همین عالم دنیاست ... یک مرزی از این تفکیک هم در این دنیا تا در دوران اتفاق می افتد. ❓ سوال اینست که اين تفکيک چطور واقع می شود؟ و و اختلاطِ جبهه حق و باطل چيست؟ (3) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 هر فیضی به ما می‌رسد در پرتو «صلوات» است! ✳️ مادر با محبت، ثمره جان خودش را به طفل می‌دهد؛ خدای متعال اگر بخواهد به طفل رزقی بدهد، باید به این مادر بدهد. این مادر باید غذا بخورد تا طفل شیر بخورد. این رزق از آن مسیر می‌گذرد. 🔅حقایق از عالم بالا جاری می‌شود. هر فیضی به عالم می‌رسد از برکت وجود نبی اکرم (ص) است. بعد ایشان به امیرالمؤمنین و ائمه بعد دادند. اگر می‌خواهیم فیض ببریم باید سرِ چشمه بنشینیم. ❇️ هر فیضی به ما می‌رسد در پرتو صلوات است. خدای متعال به حضرت صلوات می‌فرستد و آثار این صلوات جاری می‌شود. هرگاه بخواهد به بندگان چیزی بدهد از مجرای صلوات عطا می‌شود. (10/3/97) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
💔 چرا دلهای مؤمنین در غروب جمعه اندوهگین میشود؟ ⛅️ می گویند که اگر شما در غروب جمعه نگران هستید، به خاطر غصه های حضرت مهدی(عج) است. 💠 فرمود:«شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا ... یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا» شیعیان، ما را دوست دارند، زیرا از اضافه گِل ما هستند. حزن ما آنها را محزون می کند. یعنی غصه ما به اندازه ظرف وجودشان تنزل پیدا می کند. لذا انسان خیلی رفعت پیدا می کند. #مهدویت
📒 آمیختگی حق و باطل (4) ❇️ تا اُحُد پیش نیاید، صف ها از هم جدا نمی شود! 💠أمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّـهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ [آل عمران/142] 💠 🔸 وقتی پیغمبر آمده یک عده ای خیال می کردند گل و بلبل می شود. اما پیامبر آمد و کار سخت تر شد؛ تا آنجا که جنگ ها و درگیری ها پیش آمد و اصحاب صفه و جنگ هایی که گاهی در طول یک روز، دو-سه نفر یک خرما روزی شان بود. 🔹در سوره مبارکه ضحی می فرماید: «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مَا قَلَى» ای پیامبر! پروردگار تو نه به تو غضب و نه تو را رها کرده است. ظاهراً توهمی بوده که خدای متعال پیغمبرش را رها کرده است... در بعضی از صحنه های سخت، کم کم یک عده ای به ذهنشان آمد که خدای متعال یا این پیغمبر را در وسط کار رها کرده، یا العیاذبالله پیغمبر یک جوری راه رفته که مستحق غضب شده است. 🔸 هم که پیش آمد کار خیلی سخت شد. مجروح دادند، خستگی ها و آن دشواری های جنگ بود.بعضی می گفتند: ما بر حق نیستیم اگر بر حق بودیم پس چرا اینقدر کار دشوار شد. بعضی می گفتند که چرا پیغمبر ما را رها نمی کند؟ بگذارد جانمان را برداریم و برویم. به حسب ظاهر مومنین سختی فراوانی دیدند و عده ای شهید دادند. سوالهای جدی ای ذیل این مساله است. این سختی ها و مجروح دادن ها برای چیست؟ حتی گاهی کار به جایی می رسد که عده ای فتنه می کردند و می گفتند «لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ مَّا قُتِلْنَا هَاهُنَا»(آل عمران/154)؛ یعنی اگر حق با ما بود که نباید کشته بشویم. کار که سخت می شد می کردند. 🔹در آیه ۱۴۲ سوره آل عمران خدای متعال می فرماید یکی از برکات جنگ احد این است: شما خیال می کنید همین که بگویید مؤمنیم و دور پیغمبر خدا جمع بشوید، باید به بهشت بروید. در این صورت آنهایی هم که باطنشان آلوده است اگر به بهشت بروند، بهشت را هم آلوده کنند. خدای متعال می داند چه کسی راست می گوید، چه کسی دروغ می گوید؛ خدای متعال مجاهد را از غیر مجاهد و صابر را از غیر صابر می شناسد؛ منتها نمی خواهد به آن علمش اخذ کند. پس می آورد تا در این عالم آشکار بشود. 🔸در آیه دیگر همین سوره می فرماید: «مَّا كَانَ اللَّـهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»(آل عمران/179) خدای متعال مومنین را به همین وضعیت رها نمی کند، تا خبیث و طیب را از هم جدا بکند. اینطور نیست که اینها بتوانند با هم وارد بهشت بشوند. الان خبیث و طیب با هم هستند و هر دو هم گرد حضرت جمع شده اند و ادعای ایمان می کنند؛ اما خدای متعال هایی می کند و پیش می آورد. ✅ باید یک صفی مثل جنگ احد برقرار بشود که همه اینهایی که دور حضرتند و می گویند ما با تو هستیم صفشان معلوم بشود. تنها کسی که می ایستد امیرالمومنین است که مثل پروانه دور حضرت می چرخید. و منافق و مؤمن شناخته نمی شود. ❓سوال دیگر اینست که چرا خدای متعال کفار را اینقدر تقویت می کند؟ اگر بگوییم گرفتاری مومنین برای امتحان است؛ اما آنها چرا اینقدر تقویت می شوند و جلوی چشم مومنین امکانات فراوان -که به تعبیر قرآن «زهره الحیاه الدنیا» است - به آنها می دهد؟ (۴) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
970327. تفسیر سوره زمر[17 ـ 18]. آیت الله میرباقری.mp3
7.43M
🎙بشنوید| دینمان را از چه کسی بگیریم؟ 💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠 🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم]. 🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، فرقان و میزان نداریم. 🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» [عبس:24]
🎙تفسیر صوتی 💠فبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ [زمر: 17 و 18]💠 🔸بعضی جوانان عزیز برداشت شان از این آیه اینست که باید همه حرفها را گوش دهیم [و حق را پیدا کنیم]. 🔹 تا وقتی که جزء «عبادالله» نشدیم، نمی توان هر حرفی را شنید. بله، وقتی چراغی در دلمان روشن شد و به فرقان رسیدیم، میتوانیم حرفها را با آن میزان بسنجیم. 🔸نباید هر غذایی را چشید، سم هم خیلی وقتها طعمِ خوبی دارد. 🔹 تکلیفِ ما را یک آیه دیگر بیان کرده است: « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» [عبس:24] ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل(5) ❇️ اختلاط از کجا شروع شده و دامنه آن تا کجا می رود؟ 💠لوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا [فتح/25]💠 🔸وقتی مسلمان ها مکه را فتح کردند و وارد مکه شدند، خدای متعال دست مسلمان ها را بست و نگذاشت دستشان به خون اهل مکه آغشته بشود. خدای متعال میفرماید: چون در بین آنها زنان و مردان مومن بودند که ممکن بود شما ندانسته آنها را زیر دست و پا لگدمال کنید و دستتان به خون آنها آغشته بشود، ما دست شما را بستیم. اگر این اتفاق می افتاد و اینها از هم جدا می شدند ما آنهایی که کافر بودند را به عذاب ألیم که یک قسمش به دست مومنین است، گرفتار می کردیم. 🔹 طبق ظاهر آیه گویا مؤمنینی در مکه بودند که جبهه ایمان آنها را نمی شناختند. اختلاط بین مومنین و کفار تا اینجا پیش رفته و به حسب ظاهر یک عده ای در جامعه کفار هستند ولی در واقع مومن اند. حضرت موسی وقتی دعوتشان را شروع می کنند، با اینکه آسیه در کاخ فرعون است ولی چون واقعاً مومن است این طرف می آید. حضرت نوح هم در خانه اش بدترین همسرها است. زمان جدایی این صفها در علم الهی معلوم است و این علم را به بعضی می دهد. 🔹 ببینید تا کجا کار این اختلاط رفته و باید صفها از هم جدا بشوند. طبق روایت مرحوم صدوق در کمال الدین، امام صادق (ع) ذیل این آیه فرمودند: ودیعه های مومنی در اصلاب کفار است که باید اینها جدا بشوند و وجود مقدس امام زمان(عج) تا این ودائع از صلب ها بیرون نیایند و مومنین صفشان جدا نشود نمی کنند. 🔸 اختلاط اینقدر سنگین است که در نسل مومن کافر و در نسل کافر مومن است؛ کنار هم در یک خانه و یک کاخ زندگی می کنند، در یک شهر زندگی می کنند. تا و و و هم نشینی و هم شهری و هم قبیله بودن و هم عشیره بودن و تا اینجا ها می رود و اینها باید جدا بشوند. 🔹 بعضی روایات ما می گوید این آمیختگی شروع شده است. یعنی آنجایی که موجودات ذراتی پیش حضرت حق بودند یک عده ای مومن و یک عده ای کافر شدند. از همان جا یک عده ای بندگی خدا را قبول کردند و یک عده ای قبول نکردند. در وقتی آتش برافروخته شد یک عده ای وارد آتش شدند و آتش برایشان گلستان شد و یک عده ای نرفتند. بعد خدای متعال این دو گِل را با هم آمیخت و این آمیختگی که از آنجا شروع شده خیلی مسائل را به دنبال خودش آورده است. یک عده ای بودند که به هیچ وجه این آمیختگی در آنها نفوذ نکرد که انبیاء اینگونه بوده اند. (5) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین. آیت الله میرباقری.mp3
8.86M
🎙 تفسیر صوتی روایت (97/3/27) 💠آثار و کارکردهای محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین💠 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🎙 تفسیر صوتی روایت (97/3/27) 💠آثار و کارکردهای محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین💠 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqe
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰 🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله): مَن رَزَقه اللهُ حبّ الائمّۀ مِن أهلِ بیتی، فقد أصابَ خیرَ الدّنیا و الأخرۀ. فلا یشکّنّ أحَدٌ أنّه فی الجنّۀ، فإنّ فی حبّ أهلِ بیتی عشرین خَصلۀ، عَشرٌ منها فی الدّنیا و عَشرٌ فی الأخرۀ. أمّا فی الدّنیا 1. فالزّهد 2. و الحِرصُ علی العمل 3. و الورع فی الدّین 4. و الرغبۀ فی العبادۀ 5. و التوبه قبل الموت 6. و النشاط فی قیام اللیل 7. و الیأس ممّا فی أیدی الناس 8. و الحفظ لأمر الله و نهیه عز و جل 9. و التاسعۀ بغض الدنیا 10. و العاشرۀ السخاء. و أما فی الأخرۀ ... فطوبی لمُحبّی أهل بیتی. 🔸پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) فرمودند: آن کس که خداوند محبت ائمه اهل بیت مرا روزی او کند، پس به خیر دنیا و آخرت می رسد؛ و جای تردید نیست که در بهشت خواهد بود، زیرا در محبت اهل بیت من بیست خصلت هست،که ده خصلت آن در دنیا و ده خصلت در آخرت است. اما ده خصلت دنیا عبارت است از: 1. زهد 2. و حرص بر عمل 3. و پارسائی در دین 4. و میل (و رغبت) به عبادت و بندگی 5. و توبه پیش از مرگ 6. و نشاط در شب زنده داری 7. و مایوس بودن از آنچه در دست مردم است 8. و حفاظت از امر و نهی خداوند 9. و نهم بغض دنیا 10. و دهم سخاوت. و اما ده خصلت آخرت این است: ... پس خوشا به حال دوستداران اهل بیت من. 📚 بحارالانوار ج51، ص78، ح12 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 صلوات، تجدید عهد با اهل بیت (ع) 🌺 صلوات است؛ اقراری بسیار مهم که خدایا پیامبر و اهل بیت ایشان هیچ عیب و نقصی نداشتند و هیچ ناپاکی در وجود آنها نیست. اقرار به طهارت نبی اکرم و اهل بیت است. ✋ وقتی اقرار می کنیم که آنها عبد کامل خدا هستند. با آن عبد کامل بسته ایم، که دنباله رو آن عبد باشیم. ✋ او هم با ما عهد بسته که اگر ما دنبال ایشان حرکت کنیم، ما را به مقصد برساند. دستمان را بگیرد و از سختی های راه عبور دهد. 🙌 این است... [اما] در این بیعت و تجدید عهد برنده ما هستیم و او چه احتیاجی به ما دارد. این تجدید عهد همه به نفع ماست. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ ندبه امام صادق (ع) برای فرزندش حضرت مهدی (عج) 🔸 «سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي / وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي / وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي» 🔹اي آقا و سرور من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده، عرصه را بر من تنگ نموده و آرامش را از قلبم گرفته است. 📚كمال الدين و تمام النعمة: ج2، ص353 🔻 روایت کامل این داستان را در اینجا بخوانید🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/414
📒 آمیختگی حق و باطل (6) ❇️ خلوص تدریجی جبهه حق همیشه با امتحانات سنگین و خالص شدن ها همراه است. 🔸 سدیر نقل می کند: من و اصحاب خصوصی بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدیم. دیدیم دیدیم کاسه چشم حضرت پر از اشک است؛ لباس مخصوص حالت حزن پوشیده و مشغول گفتگو با یک شخصیت بزرگواری هستند و می فرمایند: «غیبت شما من را از پا در آورده و خواب و راحتی دل من را از من گرفته است» ما حال حضرت را که دیدیم نگران شدیم. عرض کردیم: آقا چه اتفاقی افتاده، چه مسئله ای شما را نگران کرده؟ حضرت فرمود: حوادث دوران غیبت فرزندم امام زمان (علیه السلام) حضرت بقیه الله را در میخواندم و ایشان من را مضطرب کرده، آنها اصرار کردند و حضرت یک بخش از آنچه قابل گفتن بود به ایشان فرمودند. 🔹حضرت را گفتند که 950 سال نبوت کردند و با جبهه مقابل درگیر بودند. به امت خودشان وعده پیروزی هم داده بودند، اما 950 سال تأخیر افتاد؛ در حالی که حضرت هم در بین آنها بودند. خیلی کار سختی است که در بین این ها بودند و مرتب وعده پیروزی می دادند و این پیروزی طول کشید. حضرت فرمودند: به یک نقطه ای که رسید جبرئیل برای حضرت نوح هسته های خرمایی را آورده و گفتند: اینها را بکارید و به قومتان وعده بدهید که ان شاء الله وقتی اینها به ثمر بنشینند شاید پیروزی محقق بشود. دور اول این کار را کردند و در حالی که درخت نخل دیر به ثمر می رسد، به ثمر رسید و میوه داد. دوباره گفتند: یک بار دیگر باید از نو هسته های این درخت ها را بکارید تا سبز بشود. ظاهراً تا هفت بار این تکرار شد. هر بار یک گروهی از حضرت جدا شدند و گفتند: این چطور وعده پیروزی است. 🔸 حضرت فرمودند: نکته اش این بود که خدای متعال به حضرت نوح وعده داده بود که بعد از پیروزی دیگر از درون جبهه شما اختلافی پیدا نشود؛ پس باید همه آنهایی که بعداً می خواهند سر بردارند، زودتر جدا بشوند. وقتی امتحان سخت و کوره داغ شد، همه رفتند و فقط آنهایی ماندند که به حضرت اعتماد داشتند؛ لذا بعد از پیروزی دیگر آن اتفاقات نیفتاد. 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: کار وجود مقدس امام زمان علیه السلام هم اینطور است؛ غیبتشان طول می کشد؛ زیرا باید اتفاقاتی بیفتد که همراهان حضرت یکدست و آماده و مهیا بشوند تا بعد از این که کار تمام شد دیگر از درون جبهه خود حضرت اتفاقاتی بر علیه حضرت نیافتد. ✅ جبهه حق همیشه با و همراه است. یک مرزی از این تفکیک هم در این دنیا تا در دوران و اتفاق می افتد؛ ولی تا قبل آن یک اختلاطی هست. (6) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ علمِ امام صادق(ع) ويژه حوزه ی خصوصی نيست. ⚠️ اگر پشت ميز كارمان قرآن و نهج البلاغه و مفاتيح الجنان را می خوانيم، اما بر اساس كتاب آدام اسميت عمل مي كنيم، آيا به اقتصاد اسلامی می رسيم؟ 💠 امام صادق(ع) فرمودند: یکدیگر را ملاقات کنید و علم ما را برای یکدیگر بازگو کنید که با حدیث، دل های زنگار گرفته جلا می یابد و با حدیث گفتن، امر ما احیاء می شود [مکیال المکارم: ج1 ص369]💠 🔸 در كافی شريف هست كه فرمود: در هيچ مسئله ای نامه ی سر به مهر برای نبي اكرم (صلی الله عليه و آله) نيامد إلا در مأموريت ائمه معصومين (عليهم السلام). حضرت اين نامه ها را نگشودند و تحويل امير المؤمنين (عليه السلام) دادند و هر امامی نامه ی خود را باز و مأموريت الهي خود را عمل می كند. شايد اجمال (ع) اين است كه آن علم الهی كه به ايشان رسيده است را به عالم انسانيت تنزل و تجلی دادند. 🔹 امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) جایگاه امام معصوم را در جامعه‌ی اسلامی احیاء نمودند و معادله‌ی مراجعه‌ی مردم برای حل و فصل مسائل فقهی را عوض کردند. همه ي محققين گفتند قبل از امام باقر و امام صادق (عليهما السلام) در مسائل فقهي مان محتاج مي شديم و بعضي از شيعيان سراغ اهل سنت مي رفتند، ولي بعد جريان معكوس شد. 🔸 امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) با ایجاد پایگاه مرجعیت علمی در جهان اسلام، نه‌تنها شیعیان، که حتی را از افتادن در ورطه‌ی نجات دادند و چهارچوب‌های مقنّنی را در معارف اسلامی بنا نهادند. در این دوره با احیاء مرجعیت علمی امام معصوم، کار به جایی رسید که بزرگان هر چهار مذهب اهل سنت، در مکتب امام صادق علیه‌السلام حضور می‌یافتند و از شاگردان آن حضرت به شمار می‌آمدند. ایشان ضمن اتخاذ تدابیر بلند، با تربیت شاگردان فقهی در بدنه‌ی اهل سنت، در برابر پدیدآمدن انحراف‌های خطرناک‌تر ایستادند. 🔹 آنچه امام آورده است براي تطهير ماست؛ ما بايد جامعه جمع شويم نه اينكه جزاير مستقل باشيم؛ از اين رو می گويد اگر دور هم بنشينيد و روايات ما را بخوانيد، ماست؛ علم امام ويژه حوزه ی خصوصی نيست، نمی خواهد آدم منزوی درست كند؛ به اندازه اي كه ولايت واقع می شود ظهور اجتماعی ولايت به دست می آيد؛ به اندازه ای هم كه تحمل فردی واقع مي شود، ظهور فردی است؛ عصر تحمّل اجتماعی ولايت است. اگر پشت ميز كارمان قرآن و نهج البلاغه و مفاتيح و اقبال الاعمال را مي خوانيم اما بر اساس كتاب آدام اسميت عمل مي كنيم آيا به اقتصاد اسلامی مي رسيم؟ در حوزه ی علوم انسانی كه مسلم است كه نمی رسيم، در حوزه ی عقلانيت غير اين علوم هم همينطور است. ✅ آن علمی علم است كه تجلی باشد. بايد علم امام محور بشود، بايد بر محور اين علم همه ی علوم شكل بگيرد، همانگونه كه ادبيات فقه نازله ی ادبيات امام صادق (عليه السلام) است، همه ی علوم بايد نازله ی علم امام باشد... البته اين به معنای نقلی شدن علوم نيست. ❓ سوال اساسی اینست: علمِ الهیِ امام چگونه در جامعه جاری مي شود؟ و چگونه می توان از اين علم استفاده كرد؟ (ع) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
890712. علم امام صادق (عليه السلام) محور عقلانيت اجتماعی شيعه. آیت الله میرباقری.pdf
1.23M
🔅 علم امام صادق (عليه السلام)، محورِ عقلانيتِ اجتماعیِ شيعه 🔅 🎙 سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت شهادت امام صادق (عليه السلام) 🗓 زمان: 89/7/12 مکان: دانشگاه امام صادق (عليه السلام) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
🔰آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین🔰 🔸 قالَ رسولُ الله (صلی الله علیه و آله): مَن رَزَقه اللهُ حبّ
970327. آثار محبت امام در جامعه مومنین(2.حرص 3. ورع). آیت الله میرباقری.mp3
3.25M
🎙 تفسیر صوتی روایت | آثار محبت امام (ع) در جامعه مؤمنین (97/3/27) 2⃣حرص بر عمل 3⃣ ورع در دین 🌼مومنین مثل بهشت اند. دیگران وقتی در کنار آنها می نشینند، احساس آرامش میکنند. 💝 محبت امام، انسان را برای کار کردن در راه خدا بی قرار میکند. 🔸 «حرص در عمل» مانند موتور ماشین است و «ورع» مانند ترمز آن. انسان باید اهل تلاش باشد، اما تلاش در چارچوب دین. 🔹سه معنی «ورع در دین» 🔘 @mirbaqeri_tafsir