eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
986 دنبال‌کننده
146 عکس
7 ویدیو
72 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🍃✨✨✨✨✨🍃🍃 اگر غدیر «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر» است به این خاطر است که مائده ولایت در آن نازل شده است.
🔻 چرا پیامبر(ص) از ابلاغ مساله ولایت نگران بودند؟ 🔸«وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» به این معنا نیست که پیامبر اکرم نگران خودشان بودند. بلکه همانگونه که در روایت اشاره شد، این نگرانی حضرت، از فهم و درک مردم نسبت به این أمر مهم بود. 🔹همانگونه که نگرانی حضرت موسی در آیه «فَأَوْجَسَ في‏ نَفْسِهِ خيفَةً مُوسى‏»(طه/67) نسبت به فهم مردم در رابطه سحر جادوگران بود. بنا به فرموده مولا امیرالمؤمنین، حضرت موسی (ع) از جادوی جادوگران نمی ترسید. بلکه از این می ترسیدند که مردم تفاوت سحر و معجزه را نفهمند. میترسید مردم آن دو را در کنار هم قرار دهند و یک نوع بپندارند. 🔸هنگامی که نبی اکرم (ع)به بیان حقیقت ولایت مأمور شدند، نگرانی ایشان از تفاوت در فهم امر ولایت و سایر دستورات الهی بود. چرا که امر ولایت، سرِّ اعظم است. ایشان نگران این بودند که چگونه آن را بیان کنند تا مردم آن را بفهمند و انکار نکنند. امر ولایت همچون دستور به نماز و حج و مانند این دستورات نیست. امام صادق(ع) می فرمایند: «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَب‏». یعنی فهم و تحملِ حقیقت ولایت ما، سخت و دشوار است. پیامبر اکرم نیز از بابت فهم و تحمل مردم نسبت به امر ولایت نگران بودند که خداوند برای رفع این نگرانی فرمود: «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» که نگران نباش. خدا تو را از مردم حفظ می کند. 🔹 امام رضا (ع) فرمودند: تقیه پیامبر اکرم تا زمانی بود که خداوند آیه «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» را نازل نکرده بود. اما نزول این آیه، تمام تقیه ها را کنار گذشت و حقیقت را فاشِ فاش بیان کردند. به همین خاطر، پیامبر اکرم در خطبه غدیریه بسیار بی پرده و آشکار، حقایق را بیان کرده اند. 🔸در خطبه غدیر، أسرار ولایت بیان شده است. لذا توصیه می شود خطبه غدیریه را مطالعه کنید. نبی اکرم (ص) در عید غدیر، با کنار زدن پرده هایی از معارف، به تبیین مسأله ولایت و چیستی و معنای آن پرداختند. به این خطبه مراجعه کنید و ببینید پیامبر اکرم به چه شکلی به بیان مواردی همچون: مقامات امیرالمؤمنین، نقشه ها و اقدامات دشمنان، عاقبت مخالفین و درجات محبین ایشان می پردازند. در ادامه، بحث به سمت ظهور کشیده و در آن چندین بار بحث ظهور به صورت مفصّل مطرح می شود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌱 شاید علت نام گذاری این سوره به مائده، این است که در آن ، که مائده آسمانی است تجلی پیدا کرده است. زیرا در این سوره، هم آیه قبل از ابلاغ ولایت و هم آیه بعد از ابلاغ ولایت آمده است. 🌱 وقتی امام به عالم دنیا می آید و ولایت امام نازل می گردد، آن حقایق، آن مائده های آسمانی که بهشت نازله ای از آن و تمام نعمت های بهشتی تجلی آن است، به عالم دنیا می آید. 🌱 اینکه غدیر میشود به این خاطر است که در آن نازل شده است. 🌱 اگر نزول یک برای تمام امت حضرت عیسی(ع) مبدا عید می شود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد. 🌱 پس چنین مائده ای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» می شود. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💫 مهمترین نعمت خداوند چیست؟ 🌟 ما به یک معنا برای طعامی که می‌خوریم، صراط هستیم؛ طعام از جهاز هاضمه ما عبور می‌کند و بعد به نور نافله شب تبدیل می‌شود و وارد عالم ملکوت و بهشت می‌شود. یک مسیری را طی می‌کند؛ از جهاز هاضمه ـ و به قول قدما هضم رابع ـ می‌گذرد و بعد قوای ما می‌شود، ما با آن عبادت می‌کنیم و به نور بهشت تبدیل می‌شود یا خدای نکرده معصیت می‌کنیم و به جهنم تبدیل می‌شود؛ یعنی از اراده ما عبور می‌کند. 🌟 وجود مقدس امام - بلاتشبیه – همین طور است؛ صراط ماست؛ همه قوای ما اگر از بستر اراده امام عبور کند، به ملکوت نورانی عالم، عالم بهشت و بالاتر از آن می‌رسد. روایات اهل بیت (ع) مکرر سبیل را به وجود مقدس امام تفسیر کرده است. امام، سبیل الله است. «أَنْتُمُ السَّبِیلُ‏ الْأَعْظَمُ‏ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ‏»؛ سبیل اعظم بسوی خدای متعال، امام است. 🌟مهمترین نعمتی که خدا در این دنیا به ما داده، است. امام رضا (ع) فرمودند در دنیا نعیمی نیست مگر ولایت ما، چون با ولایت ما به معرفت و توحید می‌رسید و وارد دارالخلود می‌شوید. 🛣 شکر و کفر نسبت به این سبیل است؛ «إِنَّا هَدَیناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً» بعد از این هدایت به سبیل، انسانها دو دسته میشوند، یا شاکرند یا کفور. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰درسی از مباهله 💥 مقاومت اولیاء خدا در دل بلا، تنها راه منزوی کردن دستگاه باطل! 💥 مقاومت جوانان عراق و لبنان، امتداد مباهله در دوران ما 🔸وقتی قرار بر شد، عالم بزرگ مسیحی های نجران گفت: دقت کنید در مباهله چه كسی را همراه خود می آورد؛ دیدند حضرت با امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) آمدند؛ گفت: این ها چه كسانی هستند؟ گفتند: همه آن ها از نزدیك ترین کسان او هستند؛ گفت: با این آدم مباهله نكنید؛ چون برای قربانی کردن، نزدیك ترین کسان خود را آورده است؛ این مرد حق است. آنجا كه شیطان با تمام وجود می خواهد نسبت به خدا و اولیای خدا در ما تردید ایجاد كند و از سوی دیگر حسن ظن به شیطان و جنودش ایجاد نماید، تنها راه نجات همین است. 🔹امروز تعدادی مقاومت می كنند و با مقاومت آن ها معلوم می شود که این همه ادعای حقوق بشر و توسعه و دموكراسی دروغ است؛ همین اگر بتوانند در طول چند سال ۱میلیون آدم را می كشند؛ مانند پنج سال كه در عراق مردم را قتل عام کردند؛ زندان گوانتانامو راه می اندازند و... حالا چگونه می توان فهمید كه این ادعاها دروغ هستند؟ در صورتی می توان فهمید که تعدادی شیعه در برابر آنها مقاومت كنند و آنها هم به ناچار برای رسیدن به مقصد خود دست به قتل عام بزنند تا جایی برای دفاع از آنها باقی نماند. 🔸 جبهه حق، حقانیت جبهه حق و بطلان جبهه باطل را اثبات می كند. در محور مقاومت این جبهه، وجود دارد؛ آن ها با مقاومت خود دستگاه باطل را شكست داده و منزوی كردند. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰درسی از مباهله 💥 مقاومت اولیاء خدا در دل بلا، تنها راه منزوی کردن دستگاه باطل! 💥 مقاومت جوانان عراق و لبنان، امتداد مباهله در دوران ما 🔹راه رسیدن به یقین، توجه به است. یكی از نكات تحمل بلای اولیای خدا این بود كه اگر آن ها تحمل نمی كردند، خیر محض بودن، خیرخواهی، محبت و فداكاری ایشان ظاهر نمی شد؛ آدم از كجا می تواند بفهمد نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) هیچ چیزی برای خودش نمی خواسته و همه را برای ما می خواسته اند؟ انسان وقتی را می بیند، این حقیقت را می فهمد؛ می فهمد كه حضرت چقدر مشفق بوده و برای هدایت ما چه كرده اند؛ از سوی دیگر نیز وقتی می بیند كه دستگاه باطل چگونه با معصومین (علیهم السلام) درگیر شده است، می فهمد که هیچ خیری در آن نیست و سراسر دروغ محض و كذب محض است 🔸بلا از مهم ترین است. رسیدن به حقیقت توحید جز با تحمل ولایت نبی اكرم صلی الله علیه و آله واقع نخواهد شد و تحمل این ولایت و اعراض از ولایت دشمنانِ حضرت، جز با درك صحیح از بلای حضرت واقع نمی شود؛ وگرنه شیطان می گفت: حضرت هم دنبال منافع خودش بوده است. در این صورت چگونه می توان خلاف این را ثابت کرد. 🔹مردی یهودی وقتی دست حضرت امیر (علیه السلام) را بسته بودند و به مسجد می بردند به حضرت ایمان آورد؛ به او گفتند: تو كه قدرت حضرت را در خیبر دیدی، چرا آن روز ایمان نیاوردی؟ گفت: چون آن روز و امروز را دیدم، مؤمن شدم؛ این شخص را شما كنترل نمی كنید؛ نیروی دیگری او را كنترل می كند؛ کسی كه امروز با كمال قدرتی که دارد دستش را می بندید به همان دلیلی سكوت می كند که آن روز در خیبر می جنگید؛ او مرد خداست. 🔸آن عالم بزرگ مسیحی های نجران وقتی قرار بر شد، گفت: دقت کنید در مباهله چه كسی را همراه خود می آورد؛ دیدند حضرت با امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) آمدند؛ گفت: این ها چه كسانی هستند؟ گفتند: همه آن ها از نزدیك ترین کسان او هستند؛ گفت: با این آدم مباهله نكنید؛ چون برای قربانی کردن، نزدیك ترین کسان خود را آورده است؛ این مرد حق است؛ این حقانیت را از كجا می توان فهمید؟ آنجا كه شیطان با تمام وجود می خواهد نسبت به خدای متعال و اولیای خدا در ما تردید ایجاد كند و از سوی دیگر حسن ظن به شیطان و جنودش ایجاد نماید، تنها راه نجات همین است؛ لذا کسانی كه چشم خود را بر این راه می بندند، راه به جایی نمیبرند. 🔹امروز تعدادی مقاومت می كنند و با مقاومت آن ها معلوم می شود که این همه ادعای حقوق بشر و توسعه و دموكراسی دروغ است؛ همین اگر بتوانند در طول چند سال یك میلیون آدم را می كشند؛ مانند پنج سال كه در عراق مردم را قتل عام کردند؛ زندان گوانتانامو راه می اندازند و ...؛ بعد هم ادعای حقوق بشر می كنند و می گویند ما آمده ایم تا دموكراسی را توسعه بدهیم! حالا چگونه می توان فهمید كه این ادعاها دروغ هستند؟ در صورتی می توان فهمید که تعدادی شیعه در برابر آن ها مقاومت كنند و آن ها هم به ناچار برای رسیدن به مقصد خود دست به قتل عام آن ها بزنند تا جایی برای دفاع از آن ها باقی نماند. 🔸 جبهه حق، حقانیت جبهه حق و بطلان جبهه باطل را اثبات می كند. در محور مقاومت این جبهه، وجود دارد؛ آن ها با مقاومت خود دستگاه باطل را شكست داده و منزوی كردند و ارزش ها را در تاریخ تغییر دادند. وقتی ارزش ها تغییر کرد، حكومت ها هم به خودی خود تغییر می کنند و اگر ارزش ها تغییر نکرد، اگر قدرت را هم بگیرید با آدم هایی كه دركشان همان درك ناقص گذشته است کاری از پیش نمی برید؛ باید تلقی ها عوض شود. 🔹بنابراین هدایت مردم به حقیقت ولایت، منوط به شفاعت خود معصومین (علیهم السلام) است كه بخشی از این شفاعت در بلای ایشان است؛ یعنی بلای آن ها شفاعت در امر ولایت و تلقی از ولایت است؛ وگرنه آدم چگونه می توانست امام حسین (علیه السلام) را بشناسد و محبت، اشفاق علم و احاطه ایشان را درك كند؟ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰اسرار نهفته در داستان اطعام اهل بیت (ع) 👈 این اطعام، یک نمونه و یک مَثَل است که عوالم بعدی را بفهمیم! 🔹بالاتر از این، ممکن نیست؛ آدم روزه گرفته باشد و در روز سومِ روزه‌اش، که دیگر کسی محتاج‌تر از خودش نیست، طعامش را اطعام کند و خودش با آب افطار کند. به‌خصوص طعامی که به یک معنا قرض و نسیه است؛ وجود مقدس فاطمه زهرا (س) که همه افعالش اسرار عبادات است، در ازای این جو یا گندم نسیه، کار یدی انجام داده‌اند و بعد این جو یا گندم به دست مبارک حضرت به طعامی تبدیل شده است و در نهایت هم این طعام را با این کیفیت اطعام کرده‌اند. این فعل، همان نسبت به ابرار در عالم آخرت است. 🔸«وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً» این فرازها بیان شفاعت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت ایشان (ع) نسبت به ابرار است. چون شرّ روز قیامت فراگیر است، برای ابرار می‌ترسند؛ لذا برای اینکه آن شر، ابرار را نگیرد، لقمه سفره خودشان را اطعام می‌کنند. 🔹کسی که از سر محبت الهی در این دنیا به مسکین و یتیم و اسیر اطعام می‌کند، در همه عوالم حاضر است که در محبت خدا همه سختیها را تحمل کند تا ابرار را به منزل برساند. کسی که از شکم گرسنه نمی‌گذرد، از قلبهای محتاج می‌گذرد؟ از ارواحی که محتاج رزقهای باطنی هستند و رزق معرفت، محبت و درجات بهشت می‌خواهند، می‌گذرد؟ 🔸این بزرگواران هستند. کسی که سراسر محبت خداست، توجهش به خلق هم و برای خداست. آنها شفیع کل هستند و در همه عوالم شفاعت می‌کنند؛ این شفاعت هم است. این اطعام، یک نمونه و یک مَثَل است که عوالم بعدی را بفهمیم؛ آن عوالم هم همین طور است. 🔹پس داستان، داستان (ع) است. در روایت است حضرت در بستر رحلت و شهادت بودند که جبرئیل آمد و عرض کرد همه آسمان‌ها را تزئین کرده‌ایم. حضرت فرمودند اینها من را خوشحال نمی‌کند؛ بگو امتم چه می‌شوند؟ «وَ یخافُونَ یوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً»؛ نگران هستند که مبادا آن شرّ فراگیر، محبین و دوستان ایشان و آنها را که در راه هستند، بگیرد. کسی که اینگونه اطعام می‌کند، شفاعتش هم به این صورت است؛ ما را در قیامت تا آخرین درجات می‌برد، هیچ پاداشی هم از ما نمیخواهد؛ «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً». این اطعام برای کسی که یتیم و مسکین آنها شد، دائمی است. 🔸پس خدای متعال به ما نعمت داده‌ است؛ اگر این نعمت را کردیم، سرانجامش «سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعیرا» است. اگر هم بودیم، جزو ابرار می‌شویم؛ آن وقت آن سبیل، شفیع ما می‌شود؛ اهل‌بیت (ع) هم شُفعاءاند، هم سبیل‌اند و هم صراط. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هل أتی.mp3
19M
📼 تفسیر صوتی سوره «هل أتی» #تفسیر_سوره_هل_اتی #تفسیر_صوتی (39 دقیقه، 18مگ) 👇 فهرست مباحث در 👇 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 راز سختی های دوران غیبت! 🔹 به‌طور کلی، این یک سنت الهی است که وقتی پیغمبری را می‌فرستد، همراهش سختی‌ها می‌آید. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیةٍ مِنْ نَبِی إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یضَّرَّعُونَ‏» [اعراف:94] بعد اگر به مرحله ایمان و تقوا می‌رسیدند، درهای آسمان و زمین به‌رویشان باز می‌شد؛ «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» [اعراف:96] 🔸 همه خیرات، برای متقین و برای اهل ایمان است؛ دیگران اگر روزی می‌خورند، از کنار دست مؤمنین است، نه اینکه آنها اصل باشند. ولی این مقدمات و این رنجها و سختیها، برای آن است که اینها به و برسند؛ اگر به مرحله‌ای رسیدند که دیگر آمدوشد نعمت‌ها مشغولشان نکرد، تمام درها به‌رویشان باز می‌شود. تا وقتی به آنجا نرسند که آمدوشدها آنها را از هدف غافل نکند، ما درها را می‌بندیم تا غافل نشوند و دنبال این پیامبر راه بیفتند و به رشد برسند؛ وقتی به رشد رسیدند، همه درها به‌رویشان باز می‌شود. 🔹 وقتی پيامبر آمدند، مسلمانها مدت‌ها در مکه در شعب ابیطالب در محاصره بودند. بعد به مدينه آمدند و جنگ‌های فراوانی داشتند. اصحاب صفه گاهی غذايی برای خوردن نداشتند. در بعضی جنگ‌ها يک خرما را چند نفر در يک روز تقسيم مي‌کردند. در مقابل گشايش‌های فراوانی که به حسب ظاهر برای کفار قريش و ايران و روم و... وجود داشت، اصحاب حضرت این همه رنج داشتند. اگر کسی نگاهش محدود باشد، به پیامبر می‌گوید شما آمدید اما مشکلات حل نشد؛ نه یک روز و دو روز و نه ده روز و بیست روز، 23 سال است شما پیغمبرید! در مکه سال‌ها با سختی گذشت و مشکلات حل نشد؛ در مدینه گفتیم دیگر حکومت تشکیل داده اید و مشکلات حل می‌شود، ولی هر روز کار دشوارتر شد! 🔸 این دشواری‌ها تا عصر ظهور در امت حضرت هست. گشایش‌ها همیشه گشایش‌های موقت بوده و این سختی‌ها تا عصر ظهور هست. به‌خصوص که الآن دوره چیرگی ظاهری قدرت‌های مستکبر و مادی در جهان است، ممکن است کسی توهم کند که ما رها شده ایم و بگوید این چه حقانیتی است؟! همه امکانات و قدرت در دست دیگران است، ولی ما ادعای حقانیت می‌کنیم! 👈 این سختی‌ها برای آن است که مردم آماده شوند. «إِنَ‏ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ‏»؛ و ولایت معصوم، امر دشواری است و انسان‌ها باید آماده شوند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 دعای مخصوص روز اول ماه محرم ✨ امام رضا (ع) فرمودند اگر کسی شهادت میخواهد، نسل پاک و آبادی میخواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، حضرت فرمودند راهش این است که روز اول محرم را بگیرید و همین را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. ✨ اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. ✨ هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود. 🔻 متن کامل در 🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/950
💥 هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است ... 🌟 ریان بن شبیب نقل می کند روز اول محرم محضر امام رضا (علیه السلام) رسیدم. حضرت فرمودند امروز روزی است که خدای متعال دعای زکریا را مستجاب کرد و به او یحیی را عنایت کرد که حالا داستانش در روایات مفصل آمده است. 🌟 جناب زکریا وقتی در سیر معنوی خودش، مقامات پنج تن به او عرضه شد، به این وجودهای نورانی و مقدس متوسل میشد. وقتی به نام سیدالشهداء می رسید و متوسل به حضرت می شد، به جناب زکریا حالت حزن و اندوه دست می داد. ایشان از جبرئیل سوال کرد و جبرائیل داستان عاشورا را برای حضرت با رمز بیان کرد که حدیثش در کتاب شریف احتجاج آمده هست. «کهیعص» [مریم:1] این پنج حرف اشاره به داستان عاشوراست. با اشاره و رمز داستان عاشورا را به حضرت زکریا گفتند. در نقل این است که ایشان چند روز عزادار بود و گفتگویش با مردم قطع شد و بعد از خدای متعال تقاضا کرد فرزندی به او عطا کند و این فرزند در راه خدا به شهادت برسد و این فرزند هم فرزند استثنایی و فوق العاده باشد و محبتش در دل حضرت جا بگیرد تا حضرت در مصیبت وجود مقدس رسول خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیدالشهداء شریک بشود. 🌟 این همانجایی است که انبیاء در سیر خودشان تاسی به نبی اکرم می کردند و با شفاعت نبی اکرم سیر می کردند. یکی از مقاماتش همین داستان حضرت زکریا است که خدای متعال دعا را مستجاب کرد و حضرت یحیی(ع) را به ایشان دادند و همه می دانید داستان شهادت حضرت یحیی که یک شهادت ویژه ای است، خیلی شبیه به شهادت سیدالشهداست. 🌟 حضرت هم در طول مسافرت کربلا مکرر از حضرت یحیی یاد کردند گاهی می فرمودند مرا به بی وفایی دنیا همین بس که سر مثل یحیایی برای ناپاک زاده ها به عنوان هدیه برده شد؛ دقیقا مثل داستان خود سیدالشهداست دیگر که سر مطهرشان را برای ابن زیاد و یزید به عنوان هدیه برده شد. یحیی چنین شخصیتی است در شهادت تشبه به حضرت دارد و این را خدای متعال در اجابت دعای حضرت زکریا به ایشان عنایت کرده. 🌟 حضرت فرمودند ریان بن شبیب در این روز اول محرم که حضرت زکریا دعا کردند و دعایشان مستجاب شد. تلقی من این است که اگر کسی شهادت میخواهد، نسل پاک و آبادی میخواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، میخواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، طبق فرموده امام رضا(ع) راهش این است که روز اول محرم را بگیرید و این را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. اگر کسی میخواهد توفیق خدمتگذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه هایش داشته باشد، راهش این است. 🌟 هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا(ع) باز می شود. (شب اول محرم 1398ـ حوزه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📣 میرباقری در دهه اول محرم 1. تفسیر سوره مجادله شبها در حوزه مبارکه فیضیه / هیات ثارالله قم 2.تفسیر سوره کهف صبحها در حسینیه حضرت زهرا (س) پخش تلویزیونی از در ساعت۱۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔻 چهار شرط همراهی با کاروان امام حسین علیه‌السلام سیدالشهداء علیه‌السلام وقتی می‌خواستند در روز هشتم ذی‌حجه (روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبه‌ای دارند که ظاهر آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آن‌ها را دعوت می کنند؛ ولی خطاب ایشان عام است و همه ما هم گویا مخاطب این خطبه حضرت هستیم. اگر اجابت کنیم، حضرت از ما هم دست‌گیری می‌کنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق می‌کنند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ‏ مَعَنَا». چهار نکته در همین فراز کوتاه هست: 1️⃣ از جان گذشتن «بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه‏» این مسیر مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی می‌خواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را کف دست گرفته باشد و همه‌ی سرمایه‌اش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده؛ به مالش، به زندگی‌اش، به جانش علاقه‌مند است و می‌خواهد این‌ها را حفظ کند، نمی‌تواند در این کاروان حرکت بکند. امام حسین با همه‌‌ی سرمایه‌ی ما کار دارند. با خود ما کار دارند؛ می‌خواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند. کسانی پا به این میدان می‌گذارند که می‌دانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» ماست. 2️⃣ آمادگی لقاء‏ اگر کسی خودش را آماده لقاء الله کرده «مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ» با ما حرکت کند. کسی که مشغول به دنیا نیست، از دنیا بزرگ‌تر شده، دلش از دنیا بیرون رفته و آماده‌ی لقاء خداست، می‌تواند با ما حرکت کند. کسانی که هنوز از دنیا بزرگ‌تر نشده‌اند و تمام همشان این است که به چرب و شیرین دنیا برسند، این‌ها با امام همراه نمی‌شوند. 3️⃣ کوچ از دنیا در قدم اول باید کوچ کنند از دنیا: «فَلْيَرْحَل‏». کوچ به معنی مسافرت نیست. مسافر غیر از راحل است. مسافر وطنش پشت سرش است، می‌رود و برمی‌گردد؛ اما راحل آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیش رویش است. لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه‌ی سرمایه‌اش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، این باید از دار دنیا کوچ کند. دیگر دنیا وطنش نباشد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد. 4️⃣ معیت با امام شرط چهارم -که مهم‌ترین شرط است- این است: فَلْيَرْحَلْ‏ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهمترین نکته در سفر الی الله همین است. راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل... آن‌هایی که با امام حرکت نمی‌کنند، طعمه‌ی شیطان می‌شوند. گاهی اشتیاق و بی‌قراری هم دارد، شوری هم در دلش می‌افتد، دلش گرم می‌شود، می‌خواهد حرکت کند به سمت خدا، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمی‌رسد. الان هم مسئله همین است؛ الان هم اگر کسی می‌خواهد به خدا برسد، باید با کاروان امام حسین علیه‌السلام حرکت کند. (شب اول محرم 1398ـ حرم مطهر حضرت معصومه (س) ) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 بهترین دعا برای پدر و مادر در زیارت عاشورا آمده ...‏ 🌟یک موقع من به ذهنم می آمد که چرا دائما می گوییم «بِأَبِي أَنْتَ‏ وَ أُمِّي‏»؟ این چه حرفی است؟! خب از کیسه خودت خرج کن! چرا میگویی پدرم و مادرم به فدای تو؟! اهل و عیالم به فدای تو؟! بعد یک آقایی، یک داستانی را نقل کرد و متوجه شدم اصلا مسئله چی است. نقل میکرد که شخصی هر روز زیارت عاشورا میخواند و در زیارتش عرضه می داشت: «بِأَبِي أَنْتَ‏ وَ أُمِّي». یک روز این زیارت را نخواند؛ پدر و مادرش در خواب آمدند و از او گلایه کردند که چرا برای ما دعا نکردی. 🌟 این دعاست؛ بهترین دعا برای پدر و مادر این است که فدای امام حسین بشوند. ما اگر فدای امام حسین نشویم فدای دنیا می شویم. اگر کسی با امام حسین همراه نشود، فدای دستگاه شیطان خواهد شد. آنهایی که خودشان را به امام حسین رساندند بهشتی شدند. جاودانه شدند. این بهترین دعاست. در زیارت جامعه کبیره از معصومین (ع) چنین میخواهیم «بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی» یک کاری بکن پدر و مادر من، اهل و عیال من، مالم و همه هستی ام را فدای تو کنم. 🌟جبهه سیدالشهداء تماما نفع است و هیچ ضرری در آن نیست! جبهه دشمن هم تماما ضرر است. مگر اصحاب عاشورا ضرر کردند؟ بله، غنایم طرف دشمن بود؛ به حسب ظاهر فتوحات و پیروزی ها آن طرف بود، ولی واقعا کدام ضرر کردند؟ 👈 جبهه حق همیشه همینطور بوده! الان هم سختی و عسر هست، ولی «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» خدای متعال در در دل همین سختیها، برای مومنین گشایش می کند. آنهایی که از وسط این سختی رد نمی شوند، برای همیشه در عسر می مانند؛ اما آنهایی که با حضرت راه می روند، از وسط این سختی به یسر میرسند. (شب ۴محرم ـ حوزه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 هشت دستور امام رضا (ع) برای بهره مندی بهتر از ماه محرم امام رضا (ع) در روز اول محرم به ریان بن شبیب خطاب کردند و چند نکته اساسی درباره تکالیف و فرمودند. البته این دستورها، عام است و مختص به محرم نیست. اما بهار اين تکاليف، محرم است. 1️⃣ روزه و دعا برای فرزندان اگر کسی شهادت می¬خواهد، نسل پاک و آبادی می¬خواهد که در مسیر سیدالشهدا (ع) باشد، می¬خواهد امکانات و مالش در مسیر حضرت باشد، امام رضا(ع) فرمودند راهش این است که روز اول محرم را روزه بگیرید و این دعا را بکنید که دعای شما مستجاب می شود. اگر کسی می¬خواهد توفیق خدمت-گذاری به ساحت مقدس امام حسین (ع) و تاسی به ایشان را در برنامه¬هایش داشته باشد، راهش این است. هر دعایی وقتی دارد و بهار این دعا در روز اول محرم است؛ فرصت اول محرم یک باب خاصی به شهادت سیدالشهدا باز می شود. 2️⃣ اشک و بکاء دستور دوم این است. امام رضا فرمودند اگر بناست گریه کنی «إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع)» ابن الشبیب! اگر گریه کنی بر امام حسین به گونه¬ای که اشکت بر صورت جاری بشود، خدای متعال گناه تو را، کم یا زیاد بزرگ یا کوچک، همه را میبخشد و پاک میکند.‏ بعد امام رضا فرموند: از اول محرم کسی لبخند بر لبان پدر من نمی دید، تا روز عاشورا که روز حزن و اندوه پدر من بود. الان هم ساحت وجود مقدس امام زمان (عج) همینطوری است. 3️⃣ زیارت سید الشهداء ابن الشبیب! اگر دوست می داری که خدای متعال همه گناهانت را بیامرزد، خودت را به زیارت امام حسین علیه السلام برسان «فَزُرِ الْحُسَيْنَ (ع)» اصل زیارت همان بار برداشتن و به طرف حضرت رفتن است، ولی انسان از راه دور هم میتواند به ثواب این زیارت و برکات این زیارت نائل بشود. 4️⃣ لعن بر دشمنان امام حسین (ع) بعد فرمودند اگر میخواهی در آن غرفه¬های بهشتی با رسول خدا (ص) باشی دشمنان حضرت را لعن کن. این هم یک دستور سلوکی بسیار مهم است. توجه به لعن دشمنان حضرت و فاصله گرفتن و تبری جستن از دشمنان حضرت که جزو بهترین دعاهاست. 5️⃣تمنای وصال ابن الشبیب! اگر خوشحال می شوی که ثوابی که خدا به شهدای عاشورا شهدای سیدالشهداء داده، مثل آن ثواب را به تو بدهد دستور این است: هر وقت یاد امام حسین علیه السلام می افتی چنین دعا کن: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» ای کاش من هم موفق می شدم و با شهدای کربلا می بودم. حضرت فرمود اگر بتوانی این تقاضا را به ساحت مقدس سیدالشهداء بکنی آن ثواب به شما می رسد. با این که فرصت از دست رفته، با این که ما اهل تسویف و تأخیر بودیم و به از قافله سیدالشهداء جا مانده¬ایم، ولی گویا سیدالشهداء (ع) برای رساندن ما شفاعت می کنند. لذا کسانی هم که از قافله جا ماندند، برای ملحق شدن به شهدای عاشورا راهشان باز است و این خیلی بشارت بزرگی است... خود امام رضا(ع) هم ضامن اند؛ امام وقتی وعده ای می دهد خودش ضامن است! 6️⃣و7️⃣و 8️⃣بعد حضرت سه تا دستور دادند «إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَیكَ بِوَلَایتِنَا». بهار این عبادات، دهه محرم است. قله سیر در این ایام این است که انسان به مقام همراهی در حزن، همراهی در فرح و در نهایت مقام محبت برسد «وَ عَلَیكَ بِوَلَایتِنَا». این، رزق ماه محرم است. اگر انسان نتواند در حزن و سرور همراه امام بشود، نمی‌تواند به مقام محبت برسد. امام هم یک جاهایی غصه می‌خورند، امام هم یک جاهایی خوشحال می‌شوند. انسان بالغ، انسانی است که غصه‌ها و شادی‌هایش را مدیریت می‌کند و حزن و شادی اش را ببرد در وادی حزن و شادی امام. یعنی هر چیزی خوشحالش نکند. توجه داشته باشیم که خوشحالی‌ها و شادی‌های ما، درجه ما را نشان می‌دهد، مقام ما را نشان می‌دهد و گاهی ما را متوقف می‌کند. اینهایی که برای امام حسین گریه می‌کنند، در واقع رشحات حزن امام (ع) است که می‌آید در وجود انسان، رشحات غصه امام است. گریه، انواعی دارد. لطیف ترین گریه، همین است که ادامه حزن امام است. (شب اول محرم1398ـ مدرسه مبارکه فیضیه قم) 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
نجوای دستگاه کفر عامل حزن مومنین.mp3
9.13M
👆 چرا بعضی‌ها از انقلابی‌گری خسته شده‌اند؟ بر اساس تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّمَا ٱلنَّجۡوَىٰ مِنَ ٱلشَّیۡطَـٰنِ لِیَحۡزُنَ ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ » [مجادله:10] 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 زیارت عاشورا را چگونه بخوانیم؟ ⬅️ زمان زیارت در روز عاشورا، باید قبل از زوال (قبل از اذان ظهر) قرائت شود. اما در روزهای دیگر، در هر وقت از شبانه روز میتوان آنرا خواند. ⬅️ لعن ها و سلام ها این روش که یک بار سلام و لعن گفته میشود و بعد بگوییم: «مائۀ مرۀ» یا «تسع و تسعین مرۀ» در روایات نیامده است. در روایتی چنین آمده که لعن را یک مرتبه و «اللهم العنم جمیعا» را صد مرتبه بگویید. همچنین سلام را یک مرتبه، و چهار سلام آخر یعنی: «السلام علی الحسین، و علی علی بن الحسین، و علی أولاد الحسین، و علی أصحاب الحسین» را صد مرتبه بگویید. البته سند این روایت باید بررسی شود. سایر تلخیص ها هیچ ریشه روایی ندارد. البته اگر کسی به قصد رجاء زیارت عاشورا بخواند و لعن و سلام آن را یک مرتبه بگوید، اشکالی ندارد، ولی این کار، سندی ندارد. ⬅️ مستحبات قبل و بعد از زیارت در روایات گوناگون، مستحبات مختلفی برای زیارت عاشورا بیان شده است که روش جمع همه این روایات به این صورت است که: ۱. انسان به صحرا و فضای وسیع و یا بالای بام برود ۲. به قبر سیدالشهداء (ع) اشاره کرده و یک سلام و لعن مختصر بدهد ۳. دو رکعت نماز بخواند ۴. تکبیر بگوید و زیارت ششم امیرالمؤمنین (ع) یا زیارت امین الله قرائت کند ۵. زیارت عاشورا را بخواند ۶. دو رکعت نماز زیارت به جا آورد. ۷. دعای علقمه بخواند ضیافت بلا. صص۸۲-۸۸ 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📖 سوره امام حسین (ع) 🔸 بنا بر روایات معصومین (ع) ، سوره امام حسین (ع) است . مرحوم صدوق از امام صادق (ع) نقل کرده اند: «اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی (ع)»؛ سوره فجر را، در نمازهای واجب و مستحب تلاوت کنید، این سوره متعلّق به امام حسین (ع) است... 🔹 «وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَینِ بْنِ عَلِی وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً»؛ این سوره به شکل خاص در شأن امام حسین (ع) و شیعیان حضرت و شیعیان آل محمد (عهم) است. «مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرَ كَانَ مَعَ الْحُسَینِ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ‏»؛ کسی که بر تلاوت این سوره مداومت کند، در بهشت همراه با امام حسین (ع) و در درجه ایشان خواهد بود. 👈 در روایات فرموده اند وجود مقدس سیدالشهداء (ع) در گودی قتلگاه، با آیات آخر سوره فجر مورد خطاب قرار گرفتند. در حالی که همه عالم، مضطرب و متلاطم بودند، حضرت در گودی قتلگاه، در کمال آرامش و در مقام رضایت نفس قرار داشتند و خدای متعال ایشان را مورد خطاب قرار داد و فرمود «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِیةً مَرْضِیةً» البته میتوانیم بگوییم متعلّق به حضرت هست، از همان «وَ الْفَجْرِ» تا آیات پایانی، ولی قدر متیقن این است که فرمودند مخاطب اصلی در آیات پایانی سوره، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) هستند. 🔻برای شنیدن تفسیر از سوره فجر مراجعه کنید به🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/959 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/960
راه عبور از سختی ها.mp3
4.85M
🎧 راه عبور از سختیها 👈 ایستادگی در راه خدا، سختی و گرفتاری‌های فراوان به همراه دارد. 👈 عبور از بن‌بست‌ها، خیلی وقت‌ها درونی است؛ نه بیرونی. یعنی مومن از آن مشکلات بزر‌گ‌تر می‌شود و از این مرحله عبور می‌کند. 👈 توکل بر خدا در بن‌بست‌ها، راه عبور از سختی‌هایی است که شیطان در راه خدا برای مومنین ایجاد می‌کند. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir