بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
امّا بَعد: فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ السَّلام؛
به نام خدای بخشنده مهربان
امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است
این چند کلمه ،آخرین نامه ای است که امام حسین علیه السلام از کربلا برای جمعی از بنی هاشم و برادرش محمد حنفیّه نوشته است.
کوتاه و مختصر، اما سنگینی پیام نهفته در این واژه ها روح را به لرزه در می آورد.
چندبار درخلوت خودتان تکرار کنید این کلمات را ،عرض بنده را درک خواهید کرد...
@mirfakhraei_s
ناامنی در کنار خدا یا امنیت در مقابل خدا
زهیر و شمر هر دو، هم در کربلا بودند و هم در صفین. در جنگ صفین، زهیر در کنار معاویه بود و شمر در کنار امیرالمومنین. زهیر در هر دو میدان صفین و کربلا بنا بر فطرت عمل کرد و شمر در هر دو، بنا بر طبیعت.
زهیر در صفین به امر فطرتش رفته بود؛ چون میخواست بهخاطر مظلوم با ظالم بجنگد، اما ظالم را اشتباه گرفته بود. شمر هم در هر دو میدان بهدنبال قدرت بود. او هم اشتباه کرده بود و خیال میکرد که در کنار علی علیه السلام به قدرت دست پیدا میکند. هر دو در میدان کربلا اشتباهشان را اصلاح کردند.
آنچه اساسی است این است که انسان همۀ زینتهای دنیا را فدای فطرت کند. امنیت بزرگترین زینت این حیات است. انسان باید ناامنی در کنار خدا را بر امنیت در مقابل خدا ترجیح دهد.
شمر در عصر تاسوعا صدا زد: «أَيْنَ بَنُو أُخْتِنَا» (فرزندان خواهر ما کجایند). حضرت_عباس علیه السلام جواب نداد. امام حسین علیه السلام به برادرش عباس فرمود: «أَجِيبُوهُ وَ إِنْ كَانَ فَاسِقاً» (پاسخش را بدهید، اگرچه فاسق است)؛ یعنی با اینکه میدانید فاسق است و نمیخواهید جوابش را بدهید، ولی باید جوابش را بدهید.
حضرت عباس علیه السلام ناچار گفت: چه میگویی؟ شمر گفت: من برای تو و برادرهایت امان آوردهام. حضرت عباس علیه السلام اماننامه او را رد کرد. او امنیت در کنار شمر، عبیدالله و یزید را نخواست و ناامنی در کنار ذُریۀ پیامبر صلی الله را برگزید. درواقع میگوید: راحتی، آزادی، امنیت، شهرت، قدرت، عزّت، همه فدای تو!
مرحوم آیت الله حائری شیرازی،کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درسهای عاشورا/ صفحه 112
@mirfakhraei_s
حسین جان...
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
ما نبودیم و مهر اباعبدالله در سرشت ما می نشست ،این عشق قدیم را مدیون پدران و مادران در خاک آرمیده ایم .در این ساعات ارزنده آنانرا در اجر عزاداری و گریه بر شهیدان کربلا سهیم کنیم .
@mirfakhraei_s
و در فضیلت اِحیای شب عاشورا روایت است:
مانند آن است که عبادت کرده باشد به عبادت جمیع فرشتگان و عبادت در آن، برابر هفتاد سال عبادت است .
سیدعلی میرفخرایی
@mirfakhraei_s
اعمال شب عاشورا
۱- پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) فرمود: در شب عاشورا، چهار رکعت نماز مى گذارى و در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و پنجاه مرتبه سوره «توحید» را مى خوانى وقتى که در رکعت چهارم سلام نماز را گفتى، ذکر خدا را
بسیار بگو و بر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) صلوات بفرست و تا مقدارى که ممکن است بر دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) لعنت کن.
۲- صد رکعت نماز بجا مى آورى، هر دو رکعت با یک سلام، که در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و سه بار سوره «توحید» را مى خوانى و پس از پایان این نمازها، هفتاد بار مى گویى: سُبْحٰانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلاٰ إلـٰهَ إلَّا اللهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ وَلاٰ حَوْلَ وَلاٰ قُوَّةَ إلّٰا بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ.رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که این نماز را بخواند - از مردان و زنان - وقتى که بمیرد، خداوند قبرش را معطّر و خوشبو مى کند و هر روز - تا هنگام دمیدن صور - نورى وارد قبرش مى شود.
@mirfakhraei_s
از این پس، بمناسبت، کتابهایی را که بنظرم سودمند باشند به شما عزیزان معرفی خواهم کرد.
فکر می کنم در ایام محرم ، در کنار حضور در مجالس عزاداری،یکی از کارهایی که حس خوبی در همراهی با کاروان کربلا در قلب ایجاد می کند خواندن کتابی است که بتواند ذهن را با مسیر حرکت امام حسین علیه السلام همراه کند .من این برنامه توأمانی را تجربه کردم ،شما هم تجربه کنید ،حس نابی است ،بیشتر از پیش تجسم و تداعی این رخداد بزرگ را خواهید آزمود .
سیدعلی میرفخرایی
@mirfakhraei_s
کتاب "قیام حسین" نوشته دکتر سید جعفر شهیدی است .حدودا ۱۶۰ صفحه است و اکنون بیش از ۵۵ بار تجدید چاپ شده است.دکتر شهیدی تحلیل قیام را از حوادث صدر اسلام آغاز کرده و تاکید دارد که برای شما نقش و اتصال اتفاقات را از ظهور اسلام تحلیل و روشن کند . نویسنده در مقدمه کتاب آورده است : "کمتر حادثه ی تاریخی است که از رنگ تبلیغات سیاسی امویان و عباسیان
و یا تعصبات دینی و مذاهب مختلف برکنار مانده و حقیقت آن دگرگون نشده باشد.... لذا درباره ی تحلیل این حادثه تا آنجا که ممکن بوده است از هیچ کوششی دریغ نکرده ام و رویدادها را یکی با دیگری سنجیده و با دیگر وقایع مقایسه کرده ام...."
کتاب توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر می شود.
سیدعلی میرفخرائی
@mirfakhraei_s
هدایت شده از موعود
🔘 معنای دقیق کلمات #عاشورا و #تاسوعا
▪️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه #کربلا هم در دهم ماه #محرم اتفاق افتاده است، پس عاشورا یعنی دهم محرم و بر همین قیاس، تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند، روز نهم ماه محرم گفتهاند.
▪️ اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
🔻 واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر به کار نمی رود؛
- آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید میشد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسلهی اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند: اول، ثانی ، ثالث ، رابع ... و یا اولاً ، ثانیاً ، ثالثاً ، رابعاً و...
چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمرهی اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند، یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد، مثل تاسوعا ، عاشورا ، ثامونا ، سابوعا ...
اما چنین نیست.
▪️ عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند متعال میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.
عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ» (حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است.
▪️ العاشور از ریشه عشر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به #معاشرت و #رفاقت و #مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت، یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود.
▪️ تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد، فراخ گردید.
▪️ التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا میکند: روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد.
▪️ این دو نام از ابداعات #امام_سجاد (ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات #بنی_امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد(ع)، لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...
📚 برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن.
#معنای_عاشورا
#معنای_تاسوعا
#مهدیه_ثارالله
#ماه_محرم
@mouood_org
🔺امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
🔸روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
🔸شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
🔸شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
مرحوم آیت الله حائری شیرازی
@mirfakhraei_s
سنت این است که در روز عاشورا دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را امروز تهیّه و ذخیره نکنند و به عزادارى بپردازند ،همچون کسانى که عزیزترین افراد خویش را از دست داده اند، غم زده و اندوهگین باشند.
امام على بن موسى الرّضا (علیه السلام) فرمود: هر کس در روز عاشورا، دست از تلاش براى دنیا بردارد، خداوند حاجت هاى دنیوى و اخروى او را برآورده مى سازد، و هر کس که روز عاشورا، روز اندوه و غم و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را روز سرور و شادى او قرار دهد و در بهشت با دیدار ما، چشمش روشن مى شود، و هر کس که روز عاشورا را براى خود روز برکت بداند و در آن روز براى منزل خویش اموالى را ذخیره سازد، آن اموال براى او برکتى نخواهد.
@mirfakhraei_s
دو عمل مهم و موثر در روز عاشورا که ان شاءالله از انجام آنها غافل نشویم:
۱ـ هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید: اَللّـٰهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام).
۲- خواندن هزار مرتبه سوره «توحید» در این روز فضیلت فراوانى دارد.امام صادق (علیه السلام) فرموده است: هر کس در روز عاشورا هزار مرتبه سوره «توحید» را بخواند، خداوندِ رحمان به وى نظر (رحمت) افکند و هر کس را که خداوندِ رحمان (با دیده رحمت) نظر کند، وى را مجازات نخواهد کرد.
سیدعلی میرفخرایی
@mirfakhraei_s
آغاز ما تویی و سر انجام ما تویی
بی تو مسیر عشق به آخر نمیرسد
بر سر در سرای محبت نوشته اند
با سر کسی به محضر دلبر نمیرسد
فرا رسیدن عاشورای حسينی را تسليت عرض می کنم
@mirfakhraei_s