eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
640 ویدیو
147 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین عليه السلام: کار اندکی که ادامه اش میدهی از کار بسیاری که از آن خسته شوی، امیوارکننده تر است. قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ، أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ منبع: حکمت 278 نهج البلاغه 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 محورهای بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز ۱۴۰۲ مشهد مقدس 1⃣دشمن ◀️اهداف: 📌تغییر هویت جمهوری اسلامی 📌ایجاد بی اعتمادی به ولایت 2⃣نظام اسلامی ◀️ویژگی‌ها: 📌استحکام درونی 📌مقاومت بیرونی 📌پیشرفت‌های متعدد در اوج تحریم ◀️راهبردها : 📌عبور از موانع 📌حمایت از جبهه مقاومت 📌عدم ورود به جنگ با اوکراین 📌ارتباط با کشورهای مخالف استکبار 3⃣مسئولین ◀️وظایف: 📌قطع وابستگی به دلار 📌مردمی سازی امور اساسی کشور 📌کاهش دخالت و افزایش نظارت 📌قطع اتکاء به فروش نفت خام 4⃣مردم ◀️وظایف: 📌پرهیز از مصرف زدگی 📌پرهیز از تجمل گرایی 📌جهاد تبیین با تمرکز بر امید آفرینی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
سلسله نشست های اخلاق قرآنی.pdf
1.8M
✅ جزئیات سلسله نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی (دانشگاه شهید بهشتی) 📆زمان: ماه رمضان 1402 ✔️با حضور بیش از 80 استاد داخلی و خارجی 👈سامانه ثبت نام (رایگان): https://b2n.ir/quransbu ✅اطلاعات مورد نیاز نشست های درآمدی به اخلاق قرآنی🔻🔻 ⬅️ این دوره چند جلسه است و سرفصل های آن چیست؟ این دوره شامل ۹۵ جلسه است. سرفصل ها: فرااخلاق در قرآن/ اخلاق کاربردی در قرآن/ اخلاق هنجاری در قرآن/ روانشناسی اخلاق در قرآن/تحلیل اخلاقی از یک آیه یا سوره/ تربیت اخلاقی در قرآن/ روش تفسیر اخلاقی قرآن/اخلاق تفسیر قرآن/ ناسازگار نماهای اخلاق و قرآن/ ایده های اخلاق پژوهی بر اساس قرآن کریم/ رهیافت های اخلاقی مفسران و قرآن پژوهان/ نگاه اخلاق پژوهان به قرآن/بازشناسی مؤلفه های فضائل و رذائل در قرآن ⬅️ این دوره چه روزها و چه ساعاتی برگزار می شود؟ دوره در همه روزهای ماه مبارک رمضان (فروردین ۱۴۰۲) برنامه ریزی شده که جلسات به جهت رعایت حال شرکت کنندگانی که مشغله تدریس و تحصیل دارند یا در طول روز مشغول استراحتند، عصرها میان ساعت ۱۵ تا ۱۸ و شب ها میان ساعت ۲۱ تا ۲۴ برگزار می شوند. ⬅️ این دوره در کجا و به چه صورت برگزار می شود؟ به صورت آنلاین در بستر وبینارآنلاین برگزار می شود. اتصال به لینک جلسه نیازی به نصب نرم افزار ندارد. ⬅️ هزینه ثبت نام چقدر است؟ شرکت در همه نشست ها رایگان است تا علاقمندان به این مباحث، به دلیل مسائل مادی از شرکت در رویداد محروم نشوند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 چرا تحلیلگران غرب و شرق سیاسی نتوانستند انقلاب اسلامی ایران را پیش‌بینی کنند؟ ✅️ در یک جمله می توان گفت تحلیلگران سیاسی در ۱۵۰ سال اخیر، کارایی دین را در عرصه های اجتماعی، کم اهمیت تلقی می کردند، البته نظریه‌پردازان سیاسی هیچ گاه کارکرد دین را به عنوان چاشنی نادیده نگرفته اند، اما وقتی به تحلیل های آنها حتی پس از انقلاب می نگریم، باز می بینیم «دین‌محوری» را به عنوان عامل اصلی انقلاب نادیده گرفته و مجدداً به موضوعاتی که به آن عادت دارند پرداخته اند. ✅️ به عبارت دیگر اگر از تحلیلگران سیاسی بپرسیم چه عواملی باعث انقلاب های سیاسی می شود؟ هر کس به تناسب زاویه دید خود، این موارد را بر می شمرد: عوامل اقتصادی، جبر تاریخ، تحولات فرهنگی، آزادی خواهی، استقلال طلبی، ... ولی کمتر تحلیلگری به ذهن می گذراند که تغییر دین و تحول در نگرش های دینی، به تنهایی می تواند موجب انقلاب شود و هر یک از عوامل فوق، به عنوان موضوعات حاشیه ای یا زیرمجموعه ای قرار گیرد. منبع: کتاب امام خمینی برای نسل سوم‌، تالیف علی اکبری‌معلم، ص ۲۸۱. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔎 مثلث تحول در بیانات رهبر انقلاب با کلیدواژه "مردم" ✍علیرضا محمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی ▫️سخنرانی اخیر رهبر انقلاب، به معنای واقعی راهبردی بود. هم را به تعبیر استراتژیست ها شامل می‌شد که البته شیب مثبت گرایی و توجه به نقاط قوت بیشتری داشت(بنیه قوی و تاب آوری و ایمان مردم، شاخص ترین نقطه قوت بود) و به منفی بافی های روشنفکرمآبانه شبیه نبود. ▫️هم شفاف و بیتعارفی را در بر داشت و در فاز سوم ماجرا، شیوه ها یا حداقل _معقول_مواجهه را در لایه های مختلف بیان داشتند. اما ساحت های سه گانه ای که ایشان به عنوان استراتژی تحول، مورد توجه قرار دادند؛ 1⃣ تحول ساختارها "با مردم": رهبر انقلاب، نقطه شروع تحول را شناسایی درست نقاط ضعف دانستند و بعد از بیان چند نمونه از نقطه ضعف ها در کنار فهم درست نقطه قوت ها، راه حل ماجرا در بخش ساختاری را توجه به افکارعمومی و مشارکت مردمی دانستند."برای اینکه خواسته‌ها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید ""، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود."ایده ایشان برای حل مساله در ساحت های کلان نظام، بارش فکری عمومی و حرکت به سمت کانون های نخبگانی و مردمی است که سازوکار تحقق این شیوه را از دستگاه ها مطالبه کردند. 2⃣ اصلاح سبک زندگی "در مردم": ایشان بخش دوم ماموریت های اصلاحی کشور را مربوط به سبک و شیوه زندگی مردم دانستند. مساله اسراف و تجمل گرایی و تعصب داشتن نسبت به کالای داخلی بخاطر کارگر ایرانی از جمله مواردی بود که ایشان به عنوان "اصلاح " بیان داشتند. 3⃣ تقویت اطلاع رسانی "برای مردم": ضلع سوم حکمرانی و تحول در بیانات مقام معظم رهبری، توجه ویژه به مقوله رسانه و اطلاع رسانی است. "یک توصیه‌ی مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. ▫️در واقع، افکار عمومی، سبک زندگی و رسانه برای تحولات مثبت در سال جدید مورد تاکید قرار گرفتند. دولت و مسئولین محترم در بخش های مختلف بایستی مردم را بخشی از راه حل دانسته و از ریسک طرح و تبادل مسائل با افکار عمومی، هراس نداشته باشند. ▫️همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ "هدف دشمن، تبدیل مردم‌سالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار و است". آنتی تز این ماجرا و روش خنثی ساز نیت و دکترین دشمن نیز "با مردم"، "در مردم" و "برای مردم" است که رکن جدی جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار می‌روند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
📌رهبر انقلاب خطاب به علما و طلاب: 🔻اگر انبيا فقط احکام می‌گفتند، کسی با آنها دشمنی نمی‌کرد. 🔹انبيا كارشان مسئله‌گويى فقط نبود. اگر انبيا فقط به اين اكتفا ميكردند كه حلال و حرامى را براى مردم بيان كنند، اينكه مشكلى وجود نداشت؛ كسى با اينها درنمى‌افتاد. 🔹در اين آيات شريفه‌اى كه اين قارى محترم با صوت خوش و با تجويد خوب در اينجا تلاوت كردند: « اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّٰهَ‌ » ؛ اين چه تبليغى است كه خشيت از مردم در او مندرج است كه انسان بايد از مردم نترسد در حال اين تبليغ؟ 🔹اگر فقط بيان چند حكم شرعى بود كه ترس موردى نداشت كه خداى متعال تمجيد كند كه از مردم نميترسند؛ از غير خدا نميترسند. 🔹اين تجربه‌هاى دشوارى كه انبياى الهى در طول عمر مبارك خودشان متحمّل شدند، براى كى بود؟ چه‌كار ميكردند؟ « وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قٰاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمٰا وَهَنُوا لِمٰا أَصٰابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَ مٰا ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكٰانُوا » ؛ چى بود اين رسالتى كه بايد برايش جنگيد؟ بايد جنود الله را براى او بسيج كرد، پيش برد؛ فقط گفتن چند جمله‌ى حلال و حرام و گفتن چند مسئله است‌؟! 🔹انبيا براى اقامه‌ى حق، براى اقامه‌ى عدل، براى مبارزه‌ى با ظلم، براى مبارزه‌ى با فساد قيام كردند، براى شكستن طاغوتها قيام كردند. طاغوت آن بتى نيست كه به فلان ديوار يا در آن زمان به كعبه آويزان ميكردند؛ او كه چيزى نيست كه طغيان بخواهد بكند. طاغوت آن انسان طغيانگرى است كه به پشتوانه‌ى آن بت، بت وجود خود را بر مردم تحميل ميكند. 🔹طاغوت، فرعون است؛ « إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاٰ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهٰا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طٰائِفَةً مِنْهُمْ‌ » ؛ اين، طاغوت است. با اينها جنگيدند، با اينها مبارزه كردند، جان خودشان را كف دست گذاشتند، در مقابل ظلم ساكت ننشستند، در مقابل زورگويى ساكت ننشستند، در مقابل اضلال مردم سكوت نكردند. انبيا، اينند. 🚩 بیانات در ديدار روحانيّون و طلّاب، ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ پ ن: کانال ندای تهذیب 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 نسبت فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی ✅️ در حلقه‌های حرفه‌ای و دانشگاهی معاصر چنین معمول است که اندیشه سیاسی، مرادف نظریه سیاسی قلمداد شده و به عنوان یک «زیررشته» از علوم سیاسی محسوب می‌شود که در آن نظریه‌ها و دیدگاه‌های متفکران سیاسی و متون آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بنابراین «اندیشه سیاسی» معطوف به روایت تاریخی و نقل آرای شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر افلاطون، ارسطو، هابز، لاک، روسو و همانند آنهاست که خرد و اندیشه خویش را در پاسخ به پرسش‌هایی مربوط به دولت، ‌جامعه سیاسی و سرشت انسان صرف کرده و تلقی‌هایی از زندگی خوب و راهبردها و استدلال‌هایی برای چگونگی سامان جامعه سیاسی و روابط و مناسبات اجتماعی داخل در جامعه مطلوب سیاسی ارائه کرده‌اند. «اندیشه سیاسی» در معنای وسیع آن شامل هر گونه تفکر درباره سیاست می‌شود که در این معنای وسیع، فلسفه سیاسی بخشی از اندیشه سیاسی به حساب می‌آید اندیشه سیاسی در این معنای موسَّع در بردارنده نتیجه همه فعالیت‌ها و فرایندهای مطالعات سیاسی در ابعاد مختلف آن است. ✅️ مایکل فریدِن سعی کرده است در قالبی جدید، این تلقی وسیع از اندیشه سیاسی را در شش بخش و قسمت اصلی دسته‌بندی کند، به این معنا که اندیشه سیاسی شش قسم فعالیت خاص به شرح ذیل را به نمایش می‌گذارد: ۱. پردازش موشکافانه استدلال‌های سیاسی؛ ۲. توصیه‌های هنجاری درباره استانداردهای اداره و رهبری حوزه عمومی؛ ۳. تولید بصیرت تصوری ۴. واسازی شالوده‌شکنانه پارادایم‌ها؛ ۵. شرح تبارشناسانه مناشئ تغییرات سیاسی؛ ۶. تحلیل ریخت‌شناسانه مفاهیم و خوشه‌های مفهومی. بنابراین، فلسفه سیاسی به عنوان یک شاخه از مجموعه وسیع مطالعات سیاسی، بخشی از اندیشه سیاسی به این معنای وسیع تلقی می‌شود. منبع: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی، ص ۸۴_۸۶. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
| نقاط معیوب اقتصاد و راهکار‌های تحولی رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم رضوی برخی از نقاط معیوب اقتصاد را برشمردند و راهکار‌های تحولی این نقاط معیوب را نیز مطرح کردند. پ ن: خبرگزاری رسا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی سه جریان کلان در جهان و منطقه ۱. جریان استکبار و غرب: 🔖در عرصه اندیشه: شکاکانه فکر می‌کند. 🔖در عرصه گفتار: ایدئولوژیک حرف می‌زند. 🔖در عرصه عمل: سودگرایانه عمل می‌کند. ۲. جریان غربزده: 🔖در عرصه اندیشه: مادی‌گرایانه فکر می‌کند. 🔖در عرصه گفتار: روشنفکرانه و ترجمه‌ای حرف می‌زند. 🔖در عرصه عمل: بزدلانه عمل می‌کند. ۳. جریان انقلاب اسلامی: 🔖در عرصه اندیشه: واقع‌بینانه (واقع‌بینی الهی) فکر می‌کند. 🔖در عرصه گفتار: صادقانه و عاقلانه حرف می‌زند. 🔖در عرصه عمل: با شجاعت و حکمت عمل می‌کند. منبع: اندیشکده حکمرانی دینی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
☑️ پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است 🔸اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری درباره حلول ماه مبارک رمضان 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
4_5857080556918931758.mp3
4.13M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید 🎧 استاد معتز آقایی ✅ جزء اول قرآن کریم التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت اول) 🖋حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅️ مسلمانان باید الهیات‌شان را در باب «روابط اجتماعی» و «مناسبات انسانی» از قرآن آغاز کنند. جهان اسلام در مواجهه با سایه‌های سنگین فرهنگی برخاسته از دنیای امروز را احتمالا نمی‌تواند با فلسفه‌های برگشته از جهان غرب (فلسفه‌های تکنولوژی و رسانه) و یا حتی الهیات‌های مضاف و مدرن (مثل «Theology of the Internet») و یا بلکه با موجودی‌های کلام و فلسفه رایج در امروز جامعه مسلمانان تفسیر و تدبیر کند. در این باره به نظر می‌رسد، دنیای اسلام در مواجهه با موج تحولات فرهنگی خود، در کنار فقه و کلام و فلسفه و عرفان، باید اصل «فاقروا ما تیسر من القرآن» را به مثابه یک روشِ مسلمانی برای فکرکردن در نظر بگیرد و پیوسته قرآن را ملتمسانه بخواند، نکته‌های فرهنگی متناسب با فضای جدید را از نو استظهار و استنطاق کند و عمل به آن را در نقطه‌های عطف و دشوار تمرین کند تا بلکه اعجاز قرآن را این بار در عبور از نظام هژمون فرهنگی تجربه نماید. ضرورت این تأمل برای مخاطبان تمدن‌اندیش از آن رو است که تصور «تمدن نوین اسلامی» و تمهید آن، بدون اندیشۀ اصیل در بارۀ فرهنگ جدید جهانی و نظام روابط انسانی کنونی میسور و ممکن نخواهد شد. ✅️ آنچه در این سلسله یادداشت‌های ماه مبارک تقدیم خواهم کرد «تأملات قرآنی» و بیان برخی تک‌نکته‌ها در باب روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی در دنیای کنونی است. در این میان، صرفا تلاش می‌کنم به برخی «مفاهیم»، «مبانی»، «آیه‌ها»، «سنت‌ها»، «راهکارها» و احیانا «آسیب‌ها»ی موجود در مناسبات اجتماعی اشاراتی بکنم و آن را در معرض توجه و تأمل قرار بدهم. شاید از تکرار تأملات بتوان به سمت ایده و یا ایده‌هایی در زمینه تنظیم روابط انسانی جدید در دنیای اسلام پیش رفت. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 کارویژه‌های نظام سیاسی اسلام حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم ع ✅️ کارویژه نظام سیاسی اسلام، آن‌گونه خدمت و وظیفه‌ای است که اگر نظام سیاسی «اسلامی» نباشد، انجام نخواهد شد. ✅️ از منظر حضرت امام خمینی، کارویژه اساسی نظام سیاسی اسلام و در واقع، هدف نظام سیاسی و دولت، زمینه‌سازی برای تقرّب به خداوند است و هدف از نظام و دولت، تقرّب و تعالی است. ✅️ تمام تصمیمات و برنامه‌ها در نظام سیاسی اسلام؛ از جمله توسعه و تعالی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و عمرانی در همین مسیر است. ✅️ اهداف دیگری؛ مثل اجرای احکام اسلام و یا تحقق عدالت، از اهداف میانی به حساب می‌آیند. به خاطر همین کارویژه است که دولت اسلامی، در مقایسه با دولت‌های سکولار و غیر دینی باید واجد ویژگی‌های خاصی باشد. منبع: نجف لک‌زایی، درآمدی بر مستندات قرآنی فلسفه سیاسی امام خمینی ره، ص 80. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 سلسله یادداشت های «جستجوی عدالت در قرآن»؛ قسمت اول 🖋 حجت الاسلام دکتر احمد لولیایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅️ تأمل در قرآن کریم کاری به غایت دشوار است بخصوص زمانی که در باب موضوعی پیچیده همچون عدالت اجتماعی باشد. ✅️ ماه مبارک رمضان و اهمیت عدالت اجتماعی بهانه خوبی است تا تأملاتی کوتاه درین باب داشته باشیم. ان شاء الله در این ماه که بهار قرآن است سلسله یادداشت هایی را با عنوان «جستجوی عدالت در قرآن» تقدیم می کنم که البته تأملی بیش نیست و نیازمند کمک دیگران برای اصلاح و تکمیل. ✅️ روش شناسی فهم دیدگاه قرآن پیرامون مفهومی که تطور مفهومی در بستر تاریخ داشته و اکنون در زمره مفاهیم مدرن هم بشمار می رود، خود کار سختی ست. البته عدالت اجتماعی برخلاف مفاهیمی مانند «حزب» است. حزب و تحزب در اندیشه سیاسی مدرن به یک معناست و با آنچه در قرآن مانند آیه «فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَٰلِبُونَ» آمده تفاوت دارد. اما عدالت اجتماعی در طول تاریخ وجود داشته و حداقلی از ارتکاز مشترک مفهومی را در میان مکاتب، متون و اندیشه ها دارد. با این حال باید به تفاوت دو مبنای گسست در اندیشه کوئنتین اسکینر (Quentin Skinner) و مبنای پیوست در نظر آرتور لاوجوی (Arthur Lovejoy) توجه کرد؛ مبنای گسست که معتقد است مفاهیم، زمانمند و مکانمند هستند و قدرت انتقال تاریخی ندارند و مبنای پیوست که مفاهیم را دارای اتحاد معنایی در طول تاریخ می داند. ✅️ با تمام توضیحات فوق بنظر عدالت اجتماعی را نمی توان بدون توجه به پرسش های امروزینش مانند دعوای خیر (good) و حق (right)، عاملیت عدالت و ... در قرآن جستجو کرد. از طرف دیگر مرور آیه های متعدد مرتبط با عدالت مانند نحل ۹۰، ص۲۶، مائده ۸، حدید۲۵، شوری۱۵، اعراف ۲۹، نساء۱۳۵، ممتحنه ۸، یونس ۴۷، انعام ۱۵، نساء ۵۸، حجرات ۹، مائده ۴۲، انعام ۱۵۲، اعراف ۸۵، هود ۸۴، اعراف ۱۸۱، بقره ۲۱۳، رحمن ۸ و ... نیز باید انجام شود تا یک میدان معنایی شکل گرفته و معنای عدالت اجتماعی قرآنی از آن استخراج شود. البته پیمودن هر دو مسیر کار سختی است. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مالزی چگونه اسلامی شد؟ حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️آقای نقیب العطّاس، اندیشمند کشور مالزی اینگونه تحلیل می‌کند که مالایی‌ها (یک چهارم مسلمانان جهان) بدون مواجهه سیاسی و نظامی مسلمانان و در فرایند ارتباطات فرهنگی و تجاری به جهان اسلام پیوستند. ▪️هر فرهنگی بتواند مفاهیم پایه‌ای‌اش را درون فرهنگ دیگری مستقر کند، فروپاشی در آن فرهنگ رخ می‌دهد. ولو آن فرهنگِ دیگر، فرهنگی باشد که از حیث سیاسی مهاجم است. منبع: کانال فکرت 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
✅️ فصلنامه «سیاست پژوهی جهان اسلام» به صاحب امتیازی دانشگاه آیت االله العظمی بروجردی در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۳ موفق به اخذ مجوز انتشار به شماره ثبت۹۳/۱۴۹۵۱ گردید و اینک در ادامه رسالت علمی خود بعد از انتشار ۲۳ شماره، برای دریافت رتبه «علمی » در فرایند ارزیابی کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد. ✅️ بدین وسیله از پژوهشگران و نویسندگان گرامی دعوت می‌گردد تا مقالات علمی خود را با رویکرد «بحران پژوهی» در جهان اسلام برای انتشار در شماره های آتی نشریه به سامانه اینترنتی فصلنامه ارسال نمایند. به مقالات پذیرفته شده مبلغی به عنوان حق الزحمه از سوی فصلنامه پرداخت خواهد شد. ✅️ محورهای مقالات: ۱- مطالعه‌ موردی‌ کشورهای اسلامی ‌با محوریت ‌بحران‌های ‌سیاسی، ‌اقتصادی ‌و اجتماعی؛ ۲- ‌سیاست منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورهای‌ اسلامی؛ ۳- راهبردها و راهکارهای سیاسی حل بحران در کشورهای اسلامی ۴- جامعه شناسی سیاسی بحران در کشورهای اسلامی؛ ۵- آینده پژوهی سیاسی جهان اسلام؛ ۶- تمدن سازی در جهان اسلام ۷- مطالعه موردی جایگاه کشورهای اسلامی در متن تغییرات نظام‌های منطقه‌ای و بین المللی؛ ۸- بحران در اندیشه سیاسی. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش اخلاق در امر به معروف و نهی از منکر 🔵 انتظامات ورودی آرامگاه حافظیه ✅️ می توان با اخلاق و لحن خوب؛ اثربخش بود 🔵 اخلاق حسنه 🖋 آیت الله العظمی مکارم شیرازی  ✅️ رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در روایتی می فرماید: أفضل‌ المؤمنين‌ إسلاما من سلم المسلمون من لسانه و يده و أفضل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا. ✅️ پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این حدیث برترین مسلمان از لحاظ اسلام و برترین مؤمن از لحاظ ایمان بیان می کند. ✅️ حضرت نمی فرماید برترین مسلمان کسی است که نماز و روزه و سایر تکالیف واجب و مستحب را انجام دهد بلکه به یک مسأله ی اجتماعی اشاره می کند و آن اینکه مسلمانان از زبان و دست او در امان باشد. ✅️ در این روایت لسان بر ید مقدم شده است این نشان می دهد که خطراتی که زبان دارد از خطرات دست بیشتر است. ✅️ متأسفانه در زمان ما، به وسیله ی فضاهای آلوده ی مجازی بسیاری از افراد در مورد گروه بسیار دیگری بدگویی می کنند و به تدریج قبح این مسأله دارد از بین می رود. ✅️ همچنین برترین مؤمن بودن در ایمان به این است که انسان اخلاقش خوب باشد و با حسن خلق با دیگران رفتار کند. با حسن خلق می توان دنیا را تصرف کرد و بدترین دشمن انسان را با اخلاق خوب و محبت و با ادبیات صحیح می توان جذب کرد. ✅️ جالب اینکه این سخن را رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) 1400 سال قبل بیان کرده است. ✅️ گاه یک اشتباه در حسن خلق موجب قتل می شود... 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
Joze 02.mp3
3.96M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید ✅ جزء دوم قرآن کریم 🎧 استاد معتز آقایی التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ به جوان ایرانی گفته می شود: ایرانِ پیش از انقلاب یکی از آمریکا بود و ارتباط خوب ایران و غرب با وقوع و رفتار انقلاب اسلامی به دشمنی تبدیل شد. ✅️ آیا از نظر تاریخی این ادعا درست است؟ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 در فلسفه سیاسی با چه پرسش‌هایی مواجه هستیم؟ ✅️ در فلسفه قدیم که فلسفیدن و اندیشیدن، امری جدای از زندگی بود، فلسفه، تحلیل خود را از زندگی آغاز نمی کند و از آنجا که معتقد است حقیقتْ تاریخ ندارد، برای کشف حقیقت به نظریات افلاطون و ارسطو مراجعه می کند؛ اما فلسفه سیاسی مدرن، برعکس این دیدگاه، تحلیل خود را از زندگی سیاسی آغاز می کند و در این راستا برای نیل به زندگی سیاسی مطلوب، این سؤال را مطرح می کند که چه باید کرد و از کجا باید شروع کرد. ✅️ در فلسفه سیاسی با پرسشهای مختلفی مواجه هستیم: زندگی مطلوب چیست؟ روابط انسانها چگونه است؟ انسانها تا چه اندازه آزادی دارند؟ حکومت چیست و حاکم و شهروند چه کسی است؟ معیار نظم مطلوب و نامطلوب در حکومت ها چیست؟ کنترل شهروندان در چه زمانی و چگونه صورت می گیرد؟ مفهوم حکمران خوب چیست؟ ✅️ بدینسان رویکرد فلسفه سیاسی، دور کردن انسان از روزمرگی و جلوه انتقادی او از نظم موجود است. ✅️ پاسخ سؤالات فوق بدون توجه به میراث گذشته، امکان‌پذیر نیست؛ اگر به دنبال اداره آزادانه انسانهای آزاد هستیم و اگر به دنبال کاشتن آزادی در خرد انسان هستیم و اگر به دنبال اداره زندگی جمعی انسانها هستیم، لاجرم تمسک به مبانی و مبادی اندیشه ای ضروری است. منبع: رجبعلی اسفندیار، مطالعات سیاسی: فلسفه سیاسی (دفتر اول)، ص ۱۵_۱۶. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 خانواده، جامعه اسلامی و پیشرفت در اندیشه راهبردی مقام معظم رهبری ✅️ مسئله‌ی خانواده، مسئله‌ی بسیار مهمی است؛ پایه‌ی اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی، مجموعه‌ی سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدر اهمیت دارد.  ✅️ جامعه‌ی اسلامی، بدون بهره‌مندی کشور از نهاد خانواده‌ی سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینه‌های فرهنگی و البته در زمینه‌های غیر فرهنگی، بدون خانواده‌های خوب، امکان پیشرفت نیست. پس خانواده لازم است. ✅️ حالا نقض نشود که شما می گوئید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانی بنیاد خانواده در غرب روزبه‌روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر می شود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجله‌ای نباید داشت. حوادث جهانی و حوادث تاریخی اینجور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کمااینکه تا حالا هم اثر گذاشته. ✅️ آن روزی که غرب به این پیشرفتها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جای خودش بود؛ حتّی مسئله‌ی جنسیت با همان رعایتهای اخلاقىِ جنسی - البته نه به شکل اسلامی، بلکه به شکل خاص خودش - وجود داشت. اگر کسی با معارف غربی آشنا باشد، هم در اروپا و هم بعداً در آمریکا این را می بیند و مشاهده می کند. این مسئله‌ی رعایتهای اخلاقىِ دو جنس نسبت به یکدیگر، مسئله‌ی حیا، پرهیز از تهمت، اینها چیزهائی بود که آن روز وجود داشت. این بی بندوباریها و اباحیگریها بتدریج در آنجا به وجود آمده. آن روز یک زمینه‌هائی فراهم شد و به اینجا رسید. وضع امروز هم فردای بسیار تلخ و سختی را برای آنها رقم می زند. پ ن: بیانات مقام معظم رهبری، در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۰. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۱۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت دوم: خودِ گسسته) 🖋حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅️ گسستگی از هم‌نوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمی‌تواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونه‌های مختلفی رخ می‌دهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش می‌کند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد می‌برد، و نفس خود را مستقل در هستی می‌پندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر می‌پندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسست‌های انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. ✅️ نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمت‌های الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشه‌های الهیاتی و عرفانی، ریشه‌های هستی‌شناختی، و ریشه‌های تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر می‌شناسد و از آن دور نمی‌افتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانی‌اش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر می‌تواند با جوامع دیگر، با ملت‌های دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمان‌های صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
باسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون‌ حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مصطفی رستمی؛ ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مصیبت درگذشت والده گرامی، همسر جانباز شهید حاج عباس رستمی، و ام الشهیدین(علی اکبر و فتحعلی) که نماد صبر و فداکاری بانوان و مادران شهیدان ایران اسلامی بود، را به حضرتعالی و سایر بازماندگان آن مرحومه مومنه، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات و همنشینی با فرزندان شهیدش و برای سایر بازماندگان آن مرحومه، صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندیم. شادی روحشان الفاتحه مع الصلوات کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 جایگاه اجتماع در فلسفه سیاسی ملاصدرا 🖋حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ✅️ صدرالمتألهین همچون دیگر اندیشمندان مسلمان، مقدمه‌ای درباره نیاز انسان در زندگی اجتماعی به پیامبر و شریعت ارائه می‌کند و پس از آن وارد بحث از فلسفه شریعت می‌شود. ✅️ مقایسه اجمالی نظریات صدرالمتألهین با دیگر فیلسوفان مسلمان نشان می‌دهد که صدرالمتألهین دراین‌باره از نظریه‌پردازی‌هایی هم برخوردار است. ✅️ از نظر صدرالمتألهین، انسان برای وجود و بقا نیازمند دیگران است و زندگی در دنیا بدون تمدن و اجتماع و تعاون ممکن نیست. لازمه تمدن و اجتماع و تعاون این است که در معاملات و مناکحات و جنایات، یعنی در شئون زندگی اجتماعی و روابط میان انسان‌ها، قانونی باشد که برای نظم زندگی و برقراری عدالت به آن ارجاع داده شود تا غلبه‌جویی انسان‌ها بر یکدیگر در زندگی اجتماعی و فساد اجتماع و انقطاع نسل و اختلال نظام اجتماعی پدید نیاید؛ زیرا هر یک از انسان‌ها میل به رفع نیازهای خود داشته، نسبت به کسی که با او در این رفع نیاز، مزاحمت کند، غضب می‌ورزد. ✅️ قانون یاد‌شده شرع است و ناگزیر باید شارعی باشد که راه نظم بخشیدن به زندگی دنیا را معین کند و طریق وصول به خدای تعالی را سنت گذارد و امر آخرت را تذکر دهد. این شارع باید انسان باشد و با آیاتی همراه باشد که نشان دهد شریعت او از جانب خدای عالِم قادر است تا نوع انسان او را بپذیرند و به نبوت او اقرار کنند. این آیات همان معجزات است. ✅️ تحلیل صدرالمتألهین را می‌توان به صورت ذیل نشان داد: ‌‌وجود و بقای انسان ← تمدن، اجتماع و تعاون ← شرع و شارع ← قانون در معاملات، مناکحات و جنایات ← نظم اجتماعی. ✅️ دنیا منزلی از منازل راهیان سوی الله است و بدن مَرکب این راه است. لازمه تدبیر منزل و مَرکب، تهیه غذا برای بقای فرد و نکاح برای بقای نوع است. تهیه غذا اسبابی دارد که با تمدن و اجتماع حاصل می‌شود و برای همین گفته شده «انسان مدنی بالطبع» است از همین‌رو اجتماعات پیدا می‌شوند. این اجتماعات برای بقا نیازمند قانون هستند تا قانون از تقابل و تغالب و فساد و اختلال نظم که لازمه خواست طبیعی افراد است، مانع شود. قانون یادشده همانا شرع است. منبع: احمدرضا یزدانی مقدم، جایگاه وحی در فلسفه سیاسی: از منظر فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالمتالهین، ص ۳۵۷_۳۵۸. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
Joze 03.mp3
4.16M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید ✅ جزء سوم قرآن کریم 🎧 استاد معتز آقایی التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili