eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
640 ویدیو
147 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅️ فصلنامه «سیاست پژوهی جهان اسلام» به صاحب امتیازی دانشگاه آیت االله العظمی بروجردی در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۳ موفق به اخذ مجوز انتشار به شماره ثبت۹۳/۱۴۹۵۱ گردید و اینک در ادامه رسالت علمی خود بعد از انتشار ۲۳ شماره، برای دریافت رتبه «علمی » در فرایند ارزیابی کمیسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد. ✅️ بدین وسیله از پژوهشگران و نویسندگان گرامی دعوت می‌گردد تا مقالات علمی خود را با رویکرد «بحران پژوهی» در جهان اسلام برای انتشار در شماره های آتی نشریه به سامانه اینترنتی فصلنامه ارسال نمایند. به مقالات پذیرفته شده مبلغی به عنوان حق الزحمه از سوی فصلنامه پرداخت خواهد شد. ✅️ محورهای مقالات: ۱- مطالعه‌ موردی‌ کشورهای اسلامی ‌با محوریت ‌بحران‌های ‌سیاسی، ‌اقتصادی ‌و اجتماعی؛ ۲- ‌سیاست منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورهای‌ اسلامی؛ ۳- راهبردها و راهکارهای سیاسی حل بحران در کشورهای اسلامی ۴- جامعه شناسی سیاسی بحران در کشورهای اسلامی؛ ۵- آینده پژوهی سیاسی جهان اسلام؛ ۶- تمدن سازی در جهان اسلام ۷- مطالعه موردی جایگاه کشورهای اسلامی در متن تغییرات نظام‌های منطقه‌ای و بین المللی؛ ۸- بحران در اندیشه سیاسی. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش اخلاق در امر به معروف و نهی از منکر 🔵 انتظامات ورودی آرامگاه حافظیه ✅️ می توان با اخلاق و لحن خوب؛ اثربخش بود 🔵 اخلاق حسنه 🖋 آیت الله العظمی مکارم شیرازی  ✅️ رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در روایتی می فرماید: أفضل‌ المؤمنين‌ إسلاما من سلم المسلمون من لسانه و يده و أفضل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا. ✅️ پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این حدیث برترین مسلمان از لحاظ اسلام و برترین مؤمن از لحاظ ایمان بیان می کند. ✅️ حضرت نمی فرماید برترین مسلمان کسی است که نماز و روزه و سایر تکالیف واجب و مستحب را انجام دهد بلکه به یک مسأله ی اجتماعی اشاره می کند و آن اینکه مسلمانان از زبان و دست او در امان باشد. ✅️ در این روایت لسان بر ید مقدم شده است این نشان می دهد که خطراتی که زبان دارد از خطرات دست بیشتر است. ✅️ متأسفانه در زمان ما، به وسیله ی فضاهای آلوده ی مجازی بسیاری از افراد در مورد گروه بسیار دیگری بدگویی می کنند و به تدریج قبح این مسأله دارد از بین می رود. ✅️ همچنین برترین مؤمن بودن در ایمان به این است که انسان اخلاقش خوب باشد و با حسن خلق با دیگران رفتار کند. با حسن خلق می توان دنیا را تصرف کرد و بدترین دشمن انسان را با اخلاق خوب و محبت و با ادبیات صحیح می توان جذب کرد. ✅️ جالب اینکه این سخن را رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) 1400 سال قبل بیان کرده است. ✅️ گاه یک اشتباه در حسن خلق موجب قتل می شود... 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
Joze 02.mp3
3.96M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید ✅ جزء دوم قرآن کریم 🎧 استاد معتز آقایی التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۹۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅️ به جوان ایرانی گفته می شود: ایرانِ پیش از انقلاب یکی از آمریکا بود و ارتباط خوب ایران و غرب با وقوع و رفتار انقلاب اسلامی به دشمنی تبدیل شد. ✅️ آیا از نظر تاریخی این ادعا درست است؟ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 در فلسفه سیاسی با چه پرسش‌هایی مواجه هستیم؟ ✅️ در فلسفه قدیم که فلسفیدن و اندیشیدن، امری جدای از زندگی بود، فلسفه، تحلیل خود را از زندگی آغاز نمی کند و از آنجا که معتقد است حقیقتْ تاریخ ندارد، برای کشف حقیقت به نظریات افلاطون و ارسطو مراجعه می کند؛ اما فلسفه سیاسی مدرن، برعکس این دیدگاه، تحلیل خود را از زندگی سیاسی آغاز می کند و در این راستا برای نیل به زندگی سیاسی مطلوب، این سؤال را مطرح می کند که چه باید کرد و از کجا باید شروع کرد. ✅️ در فلسفه سیاسی با پرسشهای مختلفی مواجه هستیم: زندگی مطلوب چیست؟ روابط انسانها چگونه است؟ انسانها تا چه اندازه آزادی دارند؟ حکومت چیست و حاکم و شهروند چه کسی است؟ معیار نظم مطلوب و نامطلوب در حکومت ها چیست؟ کنترل شهروندان در چه زمانی و چگونه صورت می گیرد؟ مفهوم حکمران خوب چیست؟ ✅️ بدینسان رویکرد فلسفه سیاسی، دور کردن انسان از روزمرگی و جلوه انتقادی او از نظم موجود است. ✅️ پاسخ سؤالات فوق بدون توجه به میراث گذشته، امکان‌پذیر نیست؛ اگر به دنبال اداره آزادانه انسانهای آزاد هستیم و اگر به دنبال کاشتن آزادی در خرد انسان هستیم و اگر به دنبال اداره زندگی جمعی انسانها هستیم، لاجرم تمسک به مبانی و مبادی اندیشه ای ضروری است. منبع: رجبعلی اسفندیار، مطالعات سیاسی: فلسفه سیاسی (دفتر اول)، ص ۱۵_۱۶. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۰۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 خانواده، جامعه اسلامی و پیشرفت در اندیشه راهبردی مقام معظم رهبری ✅️ مسئله‌ی خانواده، مسئله‌ی بسیار مهمی است؛ پایه‌ی اصلی در جامعه است، سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به دیگرها سرایت می کند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است. بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی، مجموعه‌ی سلولهاست. اگر ما توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدر اهمیت دارد.  ✅️ جامعه‌ی اسلامی، بدون بهره‌مندی کشور از نهاد خانواده‌ی سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینه‌های فرهنگی و البته در زمینه‌های غیر فرهنگی، بدون خانواده‌های خوب، امکان پیشرفت نیست. پس خانواده لازم است. ✅️ حالا نقض نشود که شما می گوئید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانی بنیاد خانواده در غرب روزبه‌روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر می شود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجله‌ای نباید داشت. حوادث جهانی و حوادث تاریخی اینجور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کمااینکه تا حالا هم اثر گذاشته. ✅️ آن روزی که غرب به این پیشرفتها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جای خودش بود؛ حتّی مسئله‌ی جنسیت با همان رعایتهای اخلاقىِ جنسی - البته نه به شکل اسلامی، بلکه به شکل خاص خودش - وجود داشت. اگر کسی با معارف غربی آشنا باشد، هم در اروپا و هم بعداً در آمریکا این را می بیند و مشاهده می کند. این مسئله‌ی رعایتهای اخلاقىِ دو جنس نسبت به یکدیگر، مسئله‌ی حیا، پرهیز از تهمت، اینها چیزهائی بود که آن روز وجود داشت. این بی بندوباریها و اباحیگریها بتدریج در آنجا به وجود آمده. آن روز یک زمینه‌هائی فراهم شد و به اینجا رسید. وضع امروز هم فردای بسیار تلخ و سختی را برای آنها رقم می زند. پ ن: بیانات مقام معظم رهبری، در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۰. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۱۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت دوم: خودِ گسسته) 🖋حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅️ گسستگی از هم‌نوعان، از همکاران و همسایگان و اختلال در روابط با دیگرهای انسانی، برخاسته از اختلال انسان در درونِ خود است، و اساسا کسی که از خود گسسته است نمی‌تواند با دیگران پیوندی انسانی داشته باشد. این اختلال نفسی یا گسست خودازخود به مثابه مبنا و اساس در اختلالات روابط انسانی، به گونه‌های مختلفی رخ می‌دهد که برخی از آنها در قرآن در قالب «نسیان خود» (انساهم انفسهم)، «سفاهت نفس/تحمیق خود» (سفه نفسه)، و «بخل از خود» (شُحّ/بخل نفسه) بیان شده است. براساس آیۀ «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ » (19/ حشر) یا «نسوالله فنسیهم» (67 / توبه)، این نوع از گسستگی درونی و نسیان خود برخاسته از گسستگی از خداست. «آنگاه که انسان خدا را فراموش کرد اسمای حسنی و صفات علیای او را نیز فراموش می‌کند، فقر و حاجت ذاتی خود را به خدا از یاد می‌برد، و نفس خود را مستقل در هستی می‌پندارد و اسباب طبیعی عالم را نیز صاحب استقلال در تأثیر می‌پندارد.» همین پندار و توهم از فردهای مستقل از خدا، گسست‌های انسانی و رویکردهای فردگرایانه را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. ✅️ نکته مهم اینکه، خطاب آیه جمع است و نه فرد. تا زمانی که جامعه در جمعیت خود، رویکرد ایمانی دارد، متذکر به ریشه و اصل خود، و ذاکرِ خدا و متذکر به نعمت‌های الهی (به ذکر لفظی و به ذکر قلبی) است، ریشه‌های الهیاتی و عرفانی، ریشه‌های هستی‌شناختی، و ریشه‌های تاریخی و تمدنی خود را نیز بهتر می‌شناسد و از آن دور نمی‌افتد. و آنگاه که جامعه در جمعیت ایمانی‌اش، متذکر هویت و هستی خود است، همواره در یک پیوستگی اصیل و تنیده به نظام هستی قرار پیدا می کند و از آن رهگذر می‌تواند با جوامع دیگر، با ملت‌های دیگر به نوعی از پیوستگی الهی و توحیدی دست پیدا بکند. براین اساس برای تنظیم مناسبات خود با دیگران، در گام نخست باید خودشناسی و خودسازی را جدی تلقی کرد و آن را البته نه فقط در منابر و مساجد (با راندمان‌های صرفا عبادی امروزش) بلکه باید در نظام آموزشی و پرورشی و بلکه در کلیت نظام فرهنگی نهادینه کرد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
باسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون‌ حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مصطفی رستمی؛ ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مصیبت درگذشت والده گرامی، همسر جانباز شهید حاج عباس رستمی، و ام الشهیدین(علی اکبر و فتحعلی) که نماد صبر و فداکاری بانوان و مادران شهیدان ایران اسلامی بود، را به حضرتعالی و سایر بازماندگان آن مرحومه مومنه، تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای ایشان علو درجات و همنشینی با فرزندان شهیدش و برای سایر بازماندگان آن مرحومه، صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندیم. شادی روحشان الفاتحه مع الصلوات کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 جایگاه اجتماع در فلسفه سیاسی ملاصدرا 🖋حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ✅️ صدرالمتألهین همچون دیگر اندیشمندان مسلمان، مقدمه‌ای درباره نیاز انسان در زندگی اجتماعی به پیامبر و شریعت ارائه می‌کند و پس از آن وارد بحث از فلسفه شریعت می‌شود. ✅️ مقایسه اجمالی نظریات صدرالمتألهین با دیگر فیلسوفان مسلمان نشان می‌دهد که صدرالمتألهین دراین‌باره از نظریه‌پردازی‌هایی هم برخوردار است. ✅️ از نظر صدرالمتألهین، انسان برای وجود و بقا نیازمند دیگران است و زندگی در دنیا بدون تمدن و اجتماع و تعاون ممکن نیست. لازمه تمدن و اجتماع و تعاون این است که در معاملات و مناکحات و جنایات، یعنی در شئون زندگی اجتماعی و روابط میان انسان‌ها، قانونی باشد که برای نظم زندگی و برقراری عدالت به آن ارجاع داده شود تا غلبه‌جویی انسان‌ها بر یکدیگر در زندگی اجتماعی و فساد اجتماع و انقطاع نسل و اختلال نظام اجتماعی پدید نیاید؛ زیرا هر یک از انسان‌ها میل به رفع نیازهای خود داشته، نسبت به کسی که با او در این رفع نیاز، مزاحمت کند، غضب می‌ورزد. ✅️ قانون یاد‌شده شرع است و ناگزیر باید شارعی باشد که راه نظم بخشیدن به زندگی دنیا را معین کند و طریق وصول به خدای تعالی را سنت گذارد و امر آخرت را تذکر دهد. این شارع باید انسان باشد و با آیاتی همراه باشد که نشان دهد شریعت او از جانب خدای عالِم قادر است تا نوع انسان او را بپذیرند و به نبوت او اقرار کنند. این آیات همان معجزات است. ✅️ تحلیل صدرالمتألهین را می‌توان به صورت ذیل نشان داد: ‌‌وجود و بقای انسان ← تمدن، اجتماع و تعاون ← شرع و شارع ← قانون در معاملات، مناکحات و جنایات ← نظم اجتماعی. ✅️ دنیا منزلی از منازل راهیان سوی الله است و بدن مَرکب این راه است. لازمه تدبیر منزل و مَرکب، تهیه غذا برای بقای فرد و نکاح برای بقای نوع است. تهیه غذا اسبابی دارد که با تمدن و اجتماع حاصل می‌شود و برای همین گفته شده «انسان مدنی بالطبع» است از همین‌رو اجتماعات پیدا می‌شوند. این اجتماعات برای بقا نیازمند قانون هستند تا قانون از تقابل و تغالب و فساد و اختلال نظم که لازمه خواست طبیعی افراد است، مانع شود. قانون یادشده همانا شرع است. منبع: احمدرضا یزدانی مقدم، جایگاه وحی در فلسفه سیاسی: از منظر فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالمتالهین، ص ۳۵۷_۳۵۸. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
Joze 03.mp3
4.16M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید ✅ جزء سوم قرآن کریم 🎧 استاد معتز آقایی التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 📣📣 عرضه نرم افزار مجموعه آثار مکتب انقلاب اسلامی 🔔 با ۴۳ درصد تخفیف ویژه 🔔 🛒 لینک خرید: https://b2n.ir/e18982 قیمت: ۱۷۱۰۰۰ ریال 💻نرم افزار مجموعه آثار مکتب انقلاب اسلامی شامل : 1- کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی و بیست عنوان کتاب: 2- تفقه و تمسک 3- درس گفتارهای نهضت انتظار 4- مکتب فرآیند، اندیشه‌ راهبردی امام خامنه‌ای 5- امام پایداری 6- نقشه راه انقلاب اسلامی 7- گام بلند 8- خط نفوذ 9- جهاد کبیر 10- درس گفتارهای بیانیه گام دوم 11- حرف ناگفته 12- حرف نو 13- عظمت ملت ایران قوی، تحول 1400 14- پیشتازان جهاد امید و تحول 15- انتخابات 1400 و الگوی تحول در مکتب انقلاب اسلامی 16- اربعین، بستر ظهور 17- نظام اقتصاد مقاومتی 18- مبانی و مدل‌های مشارکت مردمی در اقتصاد مقاومتی 19- تحلیل و نقد نظام مالی رایج 20- نقد طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی 21- بررسی فقهی حقوقی جریمه تأخیر 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 معرفی اجمالی کتاب فلسفه سیاست / تالیف قاسم شبان نیا ✅️ احکام حقوقی و قوانین اجتماعی اسلامی بدون تکیه بر حکومت اسلامی هرگز نخواهد توانست جامعه را در مسیر سعادت حقیقی رشد دهد. برپایی حکومت و نهاد سیاسی اسلامی نیازمند پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌های بنیادین است؛ از جمله اینکه حکومت حق کیست و ملاک مشروعیت سیاسی چیست؟ ✅️ در این کتاب با بررسی و نقد اندیشه‌های سیاسی مختلف اثبات می‌شود ملاک مشروعیت سیاسی، اراده و اذن الهی است؛ بنابراین از میان حکومت‌های گوناگون، تنها حکومت دینی مشروعیت دارد که البته تحقق آن بدون خواست مردم و پذیرش و مشارکت سیاسی فعال آنان امکان‌پذیر نیست. ✅️ همچنین با دلایل عقلی و نقلی اثبات می‌شود که نظام حکومتی ولایت فقیه، بهترین مدل حکومت در زمان غیبت معصوم است. کارآمدی حکومت اسلامی نیز با بررسی اهداف، امکانات و موانع حکومت تبیین می‌شود و نظام جمهوری اسلامی ایران با بررسی شاخص‌های کارآمدی، به عنوان الگویی پیروز و بالنده، معرفی می‌گردد. پ ن: کانال رسمی طرح ولایت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فرهنگ اسلام در اروپا.pdf
11.75M
📌یک کتاب خواندنی درباره اروپا و اسلام 📗 کتاب فرهنگ اسلام در اروپا (خورشید الله بر فراز مغرب زمین)، اثر دکتر زیگرید هونکه 🔹 موضوعات این مجلد عبارتند از: فرهنگ زندگی فرهنگ ریاضی فرهنگ علوم طبیعی 💠 در این کتاب تاثیرات علمی مکتب اسلام بر اروپا را بخوانید. مطالبی که در اروپا بشدت سانسور شده‌اند و مردم اروپا اندک اطلاعاتی از حقایق گذشته خود ندارند. 📗برخی از بخش‌های جذاب کتاب عبارتند از: ✔️ حقارت اروپا در برابر تجارت جهانی مسلمانان ✔️پاپ از مسلمانان هندسه می آموزد ✔️ جنگ اعداد منبع: کانال خارج بدون سانسور 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔻دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به:   🔶️🔸️پـویــش تـفـکر و انـدیـشـه ورزی در هـشــت مـطـلب کـلیــدی و نکات مهم بیـانات رهـبر معـظم انـقــلاب در اجـتـمـاع زائــران و مـجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1401 از اسـاتـید ارجمـند، اندیشـمندان و صاحب‌نظران گرانقـدر دعـوت می‌کنیـم تا با لبـیک به فـرمـان رهـبر معـظم انقـلاب اسلامي و بر اساس تخصص و گستره‌ی اندیشه ورزی خود به مـشارکت و اندیشه ورزی درباره‌ی مطالب کلیدی هشـت‌گانه بـیان شده و ابعاد آن پـــرداخـــتـه و مـطالـب و نـقــطـه نـظــرات خــود را به اداره کـل روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نمایند. عـبدالحـسین خسـروپناه https://sccr.ir/news/22195/1/ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فایل پی دی اف.pdf
1.53M
دعوت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به پویش تفکر و اندیشه‌ورزی در هشت مطلب کلیدی سخنان رهبری در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام در اول فروردین ۱۴۰۲ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت سوم: خودِ سفیه و سفاهت مدرن) 🖋 حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سفیه به کسی می‌گویند که فاقد حلم و فاقد علم باشد و در برابر ناملایمات و یا در برابر نقطه‌های ابهام و اشکال، افسارش گسیخته شود و کف نفسش را از دست بدهد. نبود حلم در برخورد با دیگران و شتاب‌های نابخردانه در عکس‌العمل‌های روزانه، یکی از عوامل اصلی در گسست از دیگران و نزاع با دیگران است. «سفاهت» در قرآن، اقسامی دارد: سفیه اعتقادی یا سفاهت‌های روشنفکرانه (مانند وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا)؛ سفیه اخلاقی یا ارزش‌های سفیهانه (وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ) که در این آیه، نفاق به مثابه سفاهت و منافق به مثابه انسان سفیه تعریف شده است) سفیه اجتماعی (قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ) که در آن فرد در مناسبات اجتماعی مرتکب رفتارهای بی‌خردانه در نسبت با همنوعان می‌شود. البته نوعی از سفاهت نیز در قرآن داریم که سفیه فقهی یا سفیه حقوقی است که به کسانی گفته می شود که در جهت حفظ مال، سبک عقل هستند. از این منظر،هر کس مال خود را حفظ نکند سفیه است، و حتی اگر در صدقه دادن دچار افراط و تفریط شود، به نوعی از سفاهت مبتلا شده است. بر اساس برخی آیات قرآنی، «سفاهت نفس» پدیده‌ای خودکرده و خودخواسته است (مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ، کسی که خود را به سفاهت می‌زند یا دچار تحمیق نفس می‌گردد. آیۀ 130 از سورۀ بقره) و آدمی خود، خود را تحمیق می‌کند و آنجا که می‌تواند دانا باشد، نادانی را برمی‌گزیند و آنجا که می‌تواند کفّ نفس داشته باشد، افسار رها می‌کند و خود را به سفاهت می‌زند. اکنون نکتۀ مهم در روابط انسانی و بلکه در فضای ارتباطاتی امروز، همین «سفاهت اخلاقی» و «سفاهت اجتماعی» و گاه البته «سفاهت سیاسی» است که آدمی را هم جهول و هم عنود و نیز عجول می‌سازد و او را به گسست از خود، خدا، و دیگرهای انسانی سوق می‌دهد. دراین باره یکی از زمینه‌های تحمیق نفس، خود را در معرض داده‌ها و پاسخ‌های مزدحم قراردادن است بی‌آنکه ملاکی برای راستی و ناراستی داشته باشد و بی آنکه توانی برای تشخیص صواب از خطا داشته باشد که «اذا ازدحم الجواب خفی الصواب» (شلوغی و ازدحام جواب، موجب گم شدن صواب می‌شود). 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
4_5866010210539143459.mp3
4.12M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان. ✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید ✅ جزء چهارم قرآن کریم 🎧 استاد معتز آقایی التماس دعا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
30.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠رسانه و کنش‌ نخبگان 🎙دکتر کمال اکبری؛ رئیس دانشکده صداوسیمای قم 🔸نقش نخبگان جامعه باید در رسانه پررنگ‌تر شود. خود نخبگان نیز اگر پیشرفت کشور را می‌خواهند باید پا پیش بگذارند و وارد رسانه و کنش‌های رسانه‌ای شوند. 🔗مشاهده گفتگو در آپارات | یوتیوب منبع: کانال فکرت 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔰 تبدیل جامعه به جامعه دینی؛ وظیفه علما 💡اگر همه‌ی تخصص‌های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی "تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی"، بر عهده‌ی علما، روحانیت و طلاب است. 🗓 دیدار مدیران، مدرسان و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران ؛ ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ منبع: کانال ندای تهذیب 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 چرا خداوند به مردان آزادی داده است، ولی خانم ها از آزادی برخوردار نیستند؟! 🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی پ ن: تهیه شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 توجه به این‌که، ما به کتاب می‌اندیشیم و غصۀ رواج کتاب را می‌خوریم و برای رواج کتاب فکر می‌کنیم، حتما باید در کنارش مسالۀ سالم‌سازی هم باشد. یعنی در درجۀ اول، مسالۀ رواج و در درجه دوم، مساله سالم‌سازی است. پ ن: بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ: ۱۳۷۶/۰۸/۱۹ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
📷 👈 راهکار‌های رشد تولید رشد تولید در کشور مستلزم انجام مقدماتی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های سال‌های گذشته خود به آن‌ها اشاره کرده‌اند. این الزامات در اطلاع‌نگاشت بالا جمع‌آوری شده است. پ ن: خبرگزاری رسا 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪞مهمترین اتفاقات خوب سال ۱۴۰۱ ❤ شاخصه مهم ایران‌دوستی در نگاه رهبر انقلاب: 🏷جامعه راکد نیست، در حال حرکت است، درحال پیشرفت است، این خیلی مهم است، که جامعه در حال پیشرفت و حرکت باشد، جوان ایرانی زنده است، پرانگیزه است، آن هم در روزهای شرارت دشمن، خب، پس شما اگر ایران دوست هستید یکی از علائم و شاخصهای ایران دوستی شما این است که امیدآفرینی کنید؛ اگر یاس آفرینی کردید نمی توانید بگوئید ایران دوستید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۷۲۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🇮🇷جمهوری اسلامی برود، چه کسانی بیایند؟!! ✍میلاد خورسندی ♨️سال ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و آرزوی برانداز هایی که این سال را آخرین سال استقرار انقلاب اسلامی در ایران می‌دانستند ، به باد فنا رفت. اما سوالی که براندازان هیچگاه جوابی برای آن ندارند این است که به فرض هم توانستید نظام را ساقط کنید ❓چه کسی یا چه کسانی جایگزین نظام اسلامی شوند و چه برنامه‌‌ ای برای بهبود اقتصادی دارند؟ ⚠️ اگر به لیست انتظار جانشینانِ جمهوری اسلامی نگاهی بیندازید و ببینید چه کسانی میخواهند در ایرانِ بعد از انقلاب اسلامی به قدرت برسند ، شاید از آینده‌ی ایران به وحشت بیوفتید ؛ 🔻سلطنت طلبان 🔻تجزیه طلبان 🔻منافقان 📛این سه گروه [که عمده‌ی مخالفین جمهوری اسلامی را تشکیل میدهند] هر کدام با دیگری ۱۸۰ درجه اختلاف دارند ولی فعلا با هم متحد شده اند تا انقلاب را زمین بزنند ، اما فردای براندازیِ احتمالی هر کدام سهم خود را می‌خواهند و اینجا ، آغازِ به آتش کشیده شدن ایران در جنگ های داخلی و میان حزبی است! 📣ای براندازان : اگر فکر کرده‌اید در این آشفته بازار و جوی خونِ فردای براندازی و سهم خواهی لاشخورها ، وضعیت اقتصاد ایران و معیشت شما بهتر میشود باید بدانید سخت در اشتباهید ، چون امنیت و اقتصاد با هم ارتباط مستقیم دارند. اگر امنیت نباشد اقتصاد نابود می‌شود! 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔰 چرا مبارزه با بی حجابی و فرهنگ برهنگی، مبارزه با مشکلات اقتصادی هم هست؟ ✍ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان، رئیس سمت ❗️وقتی به یک بی حجاب و شل حجاب تذکر اخلاقی و اجتماعی داده می شود معمولاً بی درنگ می گویند مشکلات اقتصادی و معیشتی را رها کرده اید و به بی حجابی گیر می دهید! گویی هیچ نسبتی میان دو مساله اقتصادی و فرهنگی نیست. بلکه مساله اهم فدای مساله مهم شده است. اما چه پاسخی برای این جواب می توان داد؟ حتماً صاحب نظران پاسخ های مناسب داده اند. نگارنده هم به سهم خود چند پاسخ را طرح می کنم. 🖌 ج. اول؛ اگر طرفداران بی حجابی اعتراض می کنند که چرا کشف حجاب برای شما مهم است‌؛ باید از آنان پرسید که چرا برای شما هم مهم است. چرا مشکلات اقتصادی و معیشت مردم برای شما به اندازه بی حجاب شدن مهم نیست؟ چرا اصرار بر بی حجابی و برهنگی دارید؟ پس حجاب حتی از مشکلات اقتصادی مهم تر است که تا این اندازه مقاومت می کنند. اما وجه مهم بودن کشف حجاب در پاسخ های بعدی بیشتر روشن می شود. 🖌 ج. دوم؛ هر مساله اجتماعی فی نفسه مهم است و باید به حل آن پرداخت. فرضاً حل مشکلات اقتصادی اولویت دارد، اما کوتاهی مسئولان و عوامل مربوطه موجب نمی شود که حل مساله ای فرهنگی و اجتماعی از اولویت بیافتد و نسبت به آن بی تفاوت بود. اگر این زنجیره بی تفاوتی و بی حمیتی ادامه پیدا کند، سنگ روی سنگ بند نمی گیرد و جامعه بیشتر در فساد فرو می رود. فراموش نشود که باید آن مدیر و کارگزار اقتصادی را سرزنش کرد که چرا مانند آمر به معروف و ناهی از منکر به وظیفه خود عمل نمی کنی، نه آنکه آمر به معروف را سرزنش کنیم. چنین رفتار غلطی برای کارگزار اقتصادی بی کفایت حریم امن پدید می آورد. 🖌 ج. سوم؛ معمولاً می گویند جلوی ضرر را هر جا بگیریم، منفعت است. اگر کشف حجاب را امتداد تشدید مشکلات اقتصادی بدانیم که در مواردی اینچنین است، در آن صورت، مبارزه با کشف حجاب اقدام جدی برای حل مشکلات اقتصادی است. بی حجابی و عریان گری بخشی از مسائل پیش آمده ناشی از فساد اقتصادی است. رفع این مسأله خود به خود رفع بخشی از مشکلات اقتصادی است. بنابر این، چرا نباید برای ما مبارزه با کشف حجاب و برهنگی مهم باشد؟ 🖌 ج. چهارم؛ ثروتمندی را تصور کنید که از راه‌های نامشروع و غیرقانونی مال نجومی کسب کرده است. او مسلما بخشی از عوامل فساد و مشکلات اقتصادی جامعه است. چنین کسی مالش را در همان راه فساد و لذت‌جویی هزینه می کند و کاری با عمل خیر ندارد. او بیش از هر کس دیگری خواهان کشف حجاب و عریان گری است. او دوست دارد که محل کار و کف خیابان و فروشگاه و اماکن تفریحی آنچنان آزاد و رها باشند تا بتواند لذت مال نامشروعی را که به چنگ آورده ببرد. طبیعی است که مبارزه با کشف حجاب و عریان گری خلق ثروتمندان فاسد را تلخ می کند. در این صورت، آیا ناهی از منکرِ بی حجابی با یکی از دانه درشت های پدید آورنده مشکلات اقتصادی مبارزه و محدود نکرده است؟ 🖌 ج. پنجم؛ اقتصاد جهان در چنبره و زیر سلطه نظام سرمایه داری قرار دارد. هیچ نقطه ای از این جهان نیست که از مصائب و مشکلات لیبرالیسم اقتصادی در امان مانده باشد حتی شهرهای بزرگ ( متروپل ) سرمایه داری غربی. این حلقه و دایره سرمایه داری به کمک ریسمان های کلفت و محکمی توانسته سیطره جهانی پیدا کند. یکی از طناب های مستحکم نظام سرمایه داری ریسمان کشف حجاب و فرهنگ برهنگی است. تجارت سکس که مقدمه آن ترویج فرهنگ عریان گری است، نه فقط برای سرمایه داری پر سودترین تجارت است بلکه هموار کننده سلطه سرمایه داری است. بنابر این، مبارزه با کشف حجاب به مثابه قطع یکی از مستحکم ترین ریسمان های قدرت سرمایه داری است. 🖌 ج. ششم؛ همه ما خواهان اقتصاد سالم و مهر اندیش هستیم. اقتصادی که درد و رنج مادی مردم را به حداقل یا صفر برساند و رفاه همگانی را به ارمغان آورد. اما بدیهی است که تحقق چنین اقتصادی بدون سالم سازی سایر حوزه ها ممکن نیست. حوزه فرهنگ نقش بسزایی در ایجاد اقتصاد سالم دارد. اگر حوزه فرهنگ سالم نباشد، اقتصاد سالم هم شکل نمی گیرد. مقابله با کشف حجاب و عریان گری گامی بزرگ برای سالم سازی حوزه فرهنگ و بالطبع زمینه سازی برای ایجاد اقتصاد سالم است. 📌 *جمع بندی* پاسخ های دیگری نیز برای پرسش یاد شده وجود دارد ولی به همین شش پاسخ بسنده می شود. جمع بندی ما از این پاسخ ها آن است که مقابله با بی حجابی و فرهنگ برهنگی نه فقط کار فرهنگی و اخلاقی است بلکه اقدامی در جهت مبارزه با مشکلات اقتصادی و سالم سازی آن است. چنین نیست که ناهی از منکر فقط با بی حجاب درگیر می شود بلکه او با عوامل فساد اقتصادی هم در افتاده است. بی جهت نیست که فاسدان اقتصادی به شدت با آمران به معروف و ناهیان از منکر خصومت می ورزند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili