eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
640 ویدیو
146 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 امام خمینی ره و فرهنگ سیاسی انتظار ✍ حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان، رئیس سمت 🔸فرهنگ انتظار در سنت فکری امامیه به دلیل ورود در عصر غیبت امام زمان عج اهمیتی بس بالا و والایی دارد. بطوری که در روایات مأثوره بر فضیلت بی بدیل انتظار فرج تاکید زیادی شده است. در اینجا به ذکر دو حدیث ارزشمند بسنده می شود: 1. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ انْتِظَارُ الْفَرَج‏ ؛ فضیلت مندترین عبادت ، انتظار فرج است ( کمال الدین و تمام النعمه ؛ ج‏۱ ؛ ص۲۸۷) 2. امام علی علیه السلام فرموده است: انْتَظِرُوا الْفَرَجَ‏ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ‏ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَى اللَّهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛‏ منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید که محبوب‏ترین کارها نزد خدا انتظارفرج است ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص۱۰۶). 🔸 فرهنگ انتظار پیش از هر گونه توصیفی سیاسی است و نسبت وثیقی با امر سیاسی دارد. چون اساس آموزه انتظار بر این معنا استوار است که موعود آخر الزمان به اذن خدا در وقتش که علم آن عند الله است، ظهور می کند و بساط سلاطین جور و ظلم را که در سراسر جهان فراگیر شده‌اند بر می چیند و حکومت عدل و داد الهی را در جهان می گستراند. بنابر این، فرهنگ انتظار فرج از اساس، فرهنگ سیاسی است و سیاست از آن جدایی ناپذیر است. این است که فرهنگ انتظار با حفظ سرشت سیاسی آن برای هر گونه حاکمیت غیر دینی و غیر مردمی بویژه برای اندیشه سیاسی سکولار بالقوه تهدید آمیز است. 🔸 بدنبال سلطه دولت های سکولار در جوامع مسلمان طبیعی بود که این دولت ها از ناحیه فرهنگ دینی/ سیاسی مردمان شان با چالش جدی مواجه خواهند شد. از این رو، از همان آغاز بلکه پیش از برآمدن دولت های سکولار، عرفی سازی فرهنگ سیاسی مسلمانان به اصلی ترین مأموریت نانوشته روشنفکران غربگرا تبدیل شده بود. 🔸 گرچه گفتمان خلافت در جهان اسلام ماهیت عرفی دارد؛ لکن چنین گفتمانی در اندیشه سیاسی سکولار جایگاهی ندارد. علی عبدالرازق مصری با تالیف کتاب " الاسلام و اصول الحکم" ( 1923 م ) از جمله نخستین روشنفکران عرب بود که کوشید با تفسیری سکولار از دین، گفتمان سیاسی خلافت را از سر راه دولت سکولار بردارد. 🔸اگر گفتمان خلافت علیرغم ماهیت عرفی گرایانه آن با گفتمان سیاسی سکولار نا سازگار است؛ این نا سازگاری در فرهنگ سیاسی انتظار که تعبیر دیگری از گفتمان سیاسی امامت است، به اوج خود می رسد. از این رو، روشنفکران غربگرای ایرانی تلاش زیادی در جهت سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار به عمل آوردند. اولین این اقدامات را می توان در نوشته های آخوند زاده تعقیب کرد. 🔸 این حرکت انحرافی یا سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار در پهلوی دوم به ثمر نشسته بود. بطوری که هویت سیاسی از این فرهنگ گرفته شد و مفهوم انتظار در بی عملی و صرف جشن و چراغانی در روز نیمه شعبان خلاصه شد. چنانکه سید جلال آل احمد در دو کتاب معروف و تاثیر گذارش؛ یعنی در " غربزدگی" ( 1376: 104) و " در خدمت و خیانت روشنفکری" ( 1357: 2/ 61 )، به ناکارآمدی فرهنگ انتظار در کنش‌گری اجتماعی شیعیان اشاره کرده است. البته به نظر می رسد که آل احمد توجهی به سیاست زدایی از فرهنگ انتظار داشته است. چون او التفاتی به محاسن این فرهنگ هم کرده است. 🔸 اگر گفته شود متحجرین مذهبی و حوزوی در کار سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار با روشنفکری غربگرا هم داستانی کردند، سخن نابجایی نیست. آنان فرهنگ انتظار را سیاست زدایی کردند و اینان هم بطور کلی این فرهنگ پر فضیلت را به بی عملی، سکوت و سازگاری با حکومت جور تفسیر کردند. 🔸یکی از دستاوردهای بزرگ نهضت امام خمینی ره غبار زدایی و احیای فرهنگ سیاسی انتظار فرج است. ایشان با اجتهاد ملکوتی شان توانست غبار مهجوریت را از فرهنگ انتظار بزداید و آن را در مسیر حرکت ناب اسلام سیاسی و کنش‌گری شیعیان فعال سازی کند. 🔸 درباره راز این موفقت امام راحل اجمالاً می توان به این نکته اساسی اشاره کرد که امام خمینی توجه بنیادی به فلسفه سیاسی انتظار پیدا کرده بود. چنانکه تداوم این توجه ارزشمند را در خلف صالح ایشان می توان مشاهده کرد. 🔸 تشدید دشمنی و خصومت متحجرین و سکولارهای معارض با فرهنگ سیاسی انتظار از همین جهت است که قوت روزافزون اسلام سیاسی را بواسطه احیای فرهنگ انتظار مشاهده می کنند. طبیعی است که متحجر و سکولار، هر کدام به نحوی در صدد خاموش کردن این فرهنگ درخشان قرآنی برآمده اند. لکن این پندار غلط اتفاق نخواهد افتاد. " يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" ( الصف : 8 ) پ ن: نگارش یادداشت در نیمه شعبان 1444/ 17 اسفند 1401 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 @mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۵۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 @mirkhalili
حضرت آیت الله العظمی بهجت ره: بدون عدل، کار مردم درست نمی شود، و جامعه و افراد اجتماع، جز با آمدن آن حضرت عج، اصلاح نمی گردد. منبع: کتاب حضرت حجت، ص 263. مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت ره. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 در برابر كسانى كه انديشه جدايى دين از سياست را مطرح مى ‏كنند، چه پاسخى مى ‏توان داد؟ ✅ يك. گستره قوانين اسلام‏ با توجه به حجم عظيمى از احكام اجتماعى و اهداف سياسى- دينى اسلام، مى ‏توان هدف‏گيرى اصلى اين دين مقدّس را شناخت. با مرورى كوتاه بر قوانين اسلامى و آيات قرآن، روشن مى ‏گردد كه اسلام دينى جامع و همه سونگر است كه تمام ابعاد زندگى انسان (فردى، اجتماعى، دنيايى، اخروى، مادى و معنوى) را در نظر گرفته است و همان ‏گونه كه مردم را به عبادت و يكتا پرستى، دعوت نموده و داراى دستورات اخلاقى و خودسازى فردى است؛ احكام و دستوراتى در مورد مسائل حكومتى، سياسى، اقتصادى، اجتماعى، قضايى، امور مربوط به اداره صحيح جامعه، روابط بين ‏الملل و ... دارا مى ‏باشد. بديهى است اجراى چنين احكام و دستوراتى، بدون قدرت اجرايى، امكان‏پذير نيست. ✅ دو. سيره پيشوايان دين‏ سيره و روش رسول اكرم صلى الله عليه و آله نشان دهنده اين است كه دين از سياست جدا نيست. آن حضرت ضمن تشكيل حكومت، مسؤوليت اجرايى و قضايى آن را نيز بر عهده داشت. اميرمؤمنان على عليه السلام نيز حكومتى بر اساس عدل و اجراى دستورات الهى بنا نهاد. حكومت كوتاه ‏مدت امام حسن عليه السلام، قيام خونين امام حسين عليه السلام و مشروع ندانستن حكومت‏هاى وقت از سوى ديگر امامان عليهم السلام، همه بيانگر اين واقعيت است كه آموزه ‏هاى سياسى و «تشكيل حكومت صالح» از ضروريات دين اسلام است. ✅ سه. اهداف سياسى و اجتماعى بعثت انبيا در نگاه قرآن، پرداختن به مسائل سياسى و اجتماعى، اصلاح امور جامعه و برقرارى مناسبات عادلانه، از اهداف نبوت و از تعاليم اساسى دين است. ✅ چهار. مبانى قرآنى رابطه دين و سياست‏ 1. اختصاص حاكميت، ولايت و سرپرستى همه جانبه مادى، معنوى، دنيوى و اخروى براى خدا، رسول و اولياى خاص او؛ 2. اثبات امامت و رهبرى سياسى- اجتماعى براى پيامبر صلى الله عليه و آله، امام عليه السلام و منصوبان از ناحيه آنان؛ 3. اثبات حكومت و خلافت در زمين براى برخى از پيامبران گذشته؛ مانند حضرت داود عليه السلام و سليمان عليه السلام؛ 4. قرآن، داورى و فصل خصومت در ميان مردم را از وظايف پيامبران الهى معرفى مى ‏كند: «وَ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ إِذْ يَحْكُمانِ فِى الْحَرْثِ ...» ؛ «و داود و سليمان هنگامى كه درباره كشتزارى داورى مى ‏كردند ...». 5. دعوت به كار شورايى و جمعى كردن: «وَ شاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ» ؛ «در كارها با آنان مشورت كن؛ اما هنگامى كه تصميم گرفتى، [قاطع باش و] بر خدا توكل كن». 6. مبارزه با فساد و تباهى، ظلم ‏زدايى و عدل ‏گسترى از وظايف اصلى اهل ايمان است: «وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» ؛ «بر ظالمان تكيه نكنيد كه موجب مى ‏شود آتش شما را فرا گيرد». 7. احترام به حقوق انسان‏ها و كرامت ‏بخشى به انسان از اصول سياست اديان الهى است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِى آدَمَ ...» ؛ «ما آدمى زادگان را گرامى داشتيم ...». 8. امر به جهاد و مبارزه با طاغوت‏ها، مستكبران و ستمگران و لزوم تهيه امكانات دفاعى: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ»؛ «اى پيامبر! با كفار و منافقان پيكار كن و بر آنان سخت بگير». «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»؛ «هر آنچه از نيروى سلاح و اسبان آماده مى ‏توانيد براى تهديد دشمنان خداوند و دشمنان خودتان فراهم سازيد». 9. عزت و آقايى را مخصوص خدا و اهل ايمان دانستن و نفى هرگونه سلطه و ذلت‏پذيرى: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ فَتَنْقَلِبُواخاسِرِينَ» ؛ «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! اگر از كسانى كه كافر شده ‏اند اطاعت كنيد، شما را به گذشته ‏هايتان باز مى ‏گردانند و سرانجام زيانكار خواهيد شد». 10. اثبات سلطنت و حكومت براى برخى از حاكمان صالح و عادل؛ مانند طالوت و ذوالقرنين: «وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً» ؛«و پيامبرشان به آنان گفت: خداوند طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث كرده است». نتیجه اینکه بخش عظيمى از معارف و آموزه‏هاى اسلامى شامل مسائل سياسى- اجتماعى است. و نه تنها تعيين خط مشى‏هاى مهمى در اين باره از سوى خداوند انجام شده است؛ بلكه مأموريت رهبرى و اجراى سياست‏هاى تعيينى، از سوى خداوند بر عهده پيامبران و ديگر اولياى الهى و مؤمنان برجسته، نهاده شده است. منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی، ج 15، ص 21-26. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 دانشگاه‌ اسلامی، یکی از اهداف محقق نشده نظام است 🔶 حجت الاسلام دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ✅ از آغاز انقلاب تاکنون مسئولیت های بزرگ اصلاح و ارتقای جامعه متوجه دانشگاه بوده است. به فرموده امام خمینی(ره) تا دانشگاه درست نشود منتظر تحقق جمهوری اسلامی نباشید و اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه است. از سویی دیگر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم وقتی افق را «تمدن نوین اسلامی» تعریف و قدم اول آن را «علم و پژوهش» معرفی می کند، منظور، آن علم جهت داری هست که ما را به مقصدی که ایجاد تمدن است برساند. ✅ موضوع اسلامی شدن جزو موضوعاتی است که پیچیدگی های آن آشکار و روشن شده است. رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای ماه رمضان در بیاناتی دیگر، فرمودند که این موضوع از مسائل باقی‌مانده بر روی دست نظام است. ✅ اگر اقطاب اثرگذار در دانشگاه را شامل استاد، دانشجو، محیط آموزشی، ساختار و فضا بدانیم که ورودی هرکدام از اینها به نوعی منتج به نتیجه‌ای خواهد شد، این سوال پیش می آید که محتوای آموزش در دانشگاه اسلامی و دانشگاه غیر اسلامی چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در سایر اقطاب اثرگذار دانشگاه هم این سوال مطرح است. در دانشگاه اسلامی، جریان تربیتی و پرورش شاگرد و مبانی دانش، بخصوص در علوم انسانی باید متفاوت باشد. ✅ در تعریف کلی، تمدن، مجموعه ای برآمده از حکمت و دانش است که مدعی پاسخگویی به نیاز بشر است؛ از تفریح تا باورها و سبک زندگی و آنچه به عنوان مقوله‌های زندگی یاد می‌کنیم، اگر یک تمدن به همه این سوالات با مبانی خودش پاسخ داد می توان گفت که این تفکر، استعداد تمدنی شدن را دارد. البته در ادامه باید یک الگوی عملی هم ارائه بدهد. ✅ دعوای جدی غرب با ایران اسلامی، سر این موضوع است که نگذارند این الگو اجرا و محقق شود. انواع جنگ‌ها و فشارهایی که به ما تحمیل می‌کنند برای این است که ما الگوی موفقی در این زمینه ارائه ندهیم. ما نمی‌توانیم همه‌ی مولفه‌ها را از غرب بگیریم و مدعی رقم زدن یک تمدن نوین و اسلامی باشیم. باید خروجی آن چیزی که در دانشگاه تربیت می کنیم، در نوع کنش‌گری دانشگاهیان در مسائل مختلف قابل مشاهده موثر باشد. پ ن: سخنرانی در نشست شورای سیاست گذاری همایش بین‌المللی دانشگاه اسلامی 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 نرخ بازگشت نخبگان بازگشتی روی موج صعود ✅ بازگشت نخبگانی که در خارج از کشور تحصیلات آکادمیک خود را سپری کرده‌اند همواره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت بوده است. ✅ براساس اعلام بنیاد ملی نخبگان و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تعداد کثیری از دانشمندان و محققان ایرانی برای ارائه آنچه فراتر از مرزهای ایران آموخته‌اند به کشور بازگشته‌اند تا به روزترین خدمات را در عرصه‌های مختلف به هموطنان خود ارائه کنند. ✅ در این بین با تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد و علوم دانش بنیان، بازگشت این نخبگان با گسترش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی همراه بود. تا جایی که طبق آمار معاونت علمی ریاست‌جمهوری تا سال گذشته 2600 دانشجو از 200 دانشگاه معتبر و برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند. ✅ ارائه آمار و ارقام مختلف از بنیاد ملی نخبگان، رصدخانه مهاجرت ایران و همچنین معاونت علمی ریاست‌جمهوری براساس برنامه 5 ساله برای بازگشت نخبگان، می‌تواند گستردگی مهاجرت معکوس را بهتر بازنمایی کند. منبع: روزنامه همشهری، 20 اسفند 1401. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
طی سال‌های اخیر، بخشی از نخبگان کشور که برای کسب علم، دانش و تجربه به کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر کرده بودند، به میهن بازگشتند. تعدادی از آنها اکنون در مراکز علمی در حال تدریس یا پژوهش هستند، تعدادی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به‌کار مشغول شدند و تعدادی دیگر به‌عنوان بنیانگذار کسب‌وکارهای مختلف محصولات و خدمات متنوعی به مردم ارائه می‌کنند. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
💠 اسلام، ظرفیت ایجاد تمدن نوین را دارد 🔻حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه 🔹برای هدایت و سعادت بشر، علم تنها کافی نیست. برای استمرار هدایت بشر و تبیین و تفسیر آموزه‌های نبوت نیازمند هدایت گری هستیم که یکی از ویژگی‌های این هدایتگر مقام عصمت است. 🔹دین اسلام دین تمدن ساز و انسان سازی است؛ هم آخرت و معنویت انسان ها را تامین می کند و هم زندگی مادی و دنیای انسان ها را رونق می بخشد و برای تمدن سازی و زندگی آرمانی انسان ها برنامه دارد. 🔹دین اسلام ظرفیت بنای تمدنی نوین را دارد تا آینده بشر را به سوی سعادت و خوشبختی رهنمون سازد. اگر ما بر اساس آموزه های اسلام حرکت کنیم، این تمدن نوین دست یافتنی است. 🔹آینده در کره زمین به دست مبارک امام زمان عج رقم می خورد و ما وظیفه داریم که زمینه ظهور آن حضرت را فراهم کنیم و باید وظیفه خود را در قبال ظهور آن حضرت انجام دهیم و آمادگی داشته باشیم تا سرباز شایسته امام زمان عج به حساب بیاییم. پ ن: سخنرانی استاد عالم زاده نوری به مناسبت نیمه شعبان در کشور هندوستان در تاریخ 18 اسفند 1401؛ به نقل از کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 وحدتی که رهبر انقلاب قائل به حفظ و ایجاد آن در بین جوامع مسلمان هستند، وحدت در حفظ منافع امت اسلامی و اشتراک عملشان در مقابله با نقشه‌های دشمن است. چنین اشتراک عملی چگونه حاصل می‌شود؟ ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم پاسخ می دهد👇 ✅ برای اینکه بتوانیم در مقابل دسیسه‌های دشمن، به‌هنگام عمل کنیم و از ظرفیت‌های دنیای اسلام، حداکثر استفاده را ببریم، باید نقشه دشمن را بشناسیم و سپس بر اساس آرمان مشترک، به یک برنامه اقدام مشترک دست یابیم. دشمن، در نفوذ در دنیای اسلام و استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های دنیای اسلام، سلسله اقداماتی را به‌صورت هماهنگ پیش می‌برد و اگر بعضی از اینها زمینه عمل نداشت، به بعضی دیگر تمسک می‌کند. ۱- در قدم اول، اگر زمینه را برای حضور نظامی و فیزیکی خودش مهیا ببیند، این کار را خواهد کرد؛ چه اینکه در استعمار کهنه این کار را کرد و چه اینکه در زمان استعمار فرانو بازهم وقتی منافعش اقتضا کرد، به افغانستان و عراق و با جنگ نیابتی به سوریه و یمن حمله کرد. ۲- در قدم بعد، تلاش می‌کند تا دست‌نشاندگان خودش را در دنیای اسلام به زعامت برساند. شاید چیزی شبیه به آنچه در افغانستان شاهد بودیم و تلاشی که در دوران اخیر در عراق انجام دادند و بحمدالله فعلاً ناکام مانده‌اند. ۳- در محور سوم تلاش می‌کند تا بین معارضین نظام استکبار ایجاد اختلاف بکند. تجربه این را، هم در ایران اسلامی داریم و هم در سایر کشورها. ۴- در محور چهارم سعی می‌کند که باتوجه‌به زمینه‌ای که پس از نفوذ خود فراهم کرده‌است، به چپاول منابع آن کشورها بپردازند، هم به‌صورت غیرقانونی مثل آنچه در افغانستان، بلک واتر را وادار کردند که منابع غنی معدنی کم‌نظیر افغانستان را به چپاول ببرد، با غفلت دولت مستقر یا با معامله با آن و هم به‌صورت قانونی در قالب معاهدات به‌ظاهر دوسویه، اما با منافع یک‌سویه. ۵- در محور پنجم باید به تربیت نیروی انسانی، به‌صورت مستقیم با آموزش‌های دخالت در نظام آموزشی آن کشورها و یا به‌صورت غیرمستقیم، از طریق پرورش نیروهای روشنفکر و فارغ‌التحصیل و ماهر بپردازیم. بعد از آن به این طریق، نسلی را که از نظر فرهنگی وابسته است و استحاله شده است، تربیت کند و اینها را به تصدی مسئولیت‌های مختلف در دنیای اسلام وادارد. منبع: بخشی از مصاحبه دکتر پیروزمند با پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
Dr.Olyaei-16-12-1401.mp3
21.19M
فایل صوتی کارگاه «مسئله شناسی پایان نامه ذیل دو‌ مسئله عدالت اجتماعی و امداد فرهنگی» 🔹بخش اول، سخنرانی دکتر احمد اولیایی با موضوع "نیازهای پژوهشی حوزه عدالت اجتماعی" 🔸 حمایت مالی و علمی از پایان نامه های دکتری و ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع) منبع: روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم ع 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 این روزها بعد از داستان مسمومیت دختران خیلی می شنویم که می گویند ظلم به دختران و زنان را در جمهوری اسلامی تمام کنید! 👈 آیا می‌دانید جمهوری اسلامی برای دختران و زنان چه کارهایی انجام داده است؟ ⭕️ در بحث آموزش: ♦️ به گزارش WEF یعنی انجمن جهانی اقتصاد، ما در برابری حق تحصیل دختر و پسر و عدالت آموزشی در دنیا رتبه‌ی 1 را داریم. 💢 به گزارش سازمان ملل قبل از انقلاب ایران جزء بی‌سوادترین کشورها در حوزه‌ی بانوان بود اما الان جزء باسوادترین کشورها در حوزه‌ی بانوان هستیم: میزان بی‌سوادی زنان ایران، از ۵۰ تا ۶۰ درصد در سال 1354 به کمتر از 10 درصد در سال 1389 کاهش یافته‌ است. ♦️ افزایش نسبت دختران به پسران در تحصیلات دانشگاهی: نسبت دختران در کل دانشجویان، از حدود 25 درصد در دهۀ 50، گاه به بیش از 50 درصد رسیده است. ♦️ افزایش استادان زن در دانشگاه‌ها: نسبت زنان در استادان و هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور، از حدود 14 درصد در دهۀ 50، به حدود 30 درصد در دهۀ 90 رسیده‌ است. ⭕️ در بحث ورزش بانوان: ♦️ تعداد رشته‌های ورزشی بانوان از ۷ رشته در سال 1357، به ۳۸ رشته طی ۲۰ سال اول انقلاب ♦️ تعداد مربیان ورزشیِ خانم نیز رشدی نجومی داشته و از 9 مربی به 35.000 مربی افزایش یافته است. ♦️ تعداد داوران زن نیز از ۷ نفر به 16٫000 نفر رسیده ‌است، که نشان از افزایش ۲هزاربرابری داورِ زن است ♦️ همچنین تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب اسلامی، 30 برابر شده‌است. ♦️ فدراسیون‌های فعال ورزشی در حوزۀ بانوان از ۱ مورد به ۴۹ فدراسیون افزایش یافته است. ♦️ مدال‌های کسب‌شده در رویدادهای بین‌المللی توسط بانوان از ۲ مورد در ابتدای انقلاب به بیش از ۸۰۰ مورد رسیده است. ⭕️ در بحث بهداشت و سلامت: ♦️ در شاخصه‌ی امید به زندگی زنان،‌به گزارش WHO (سازمان بهداشت جهانی) ما پایین‌تر از تمام کشورهای منطقه به جز افغانستان بودیم، پایین‌تر از تمام کشورهای آمریکای جنوبی بودیم، پایین‌تر از تمام کشورهایی که از شوروی جدا شدند بودیم، درحالی که الان بالاتر از بسیاری از کشورهای جهان هستیم و از ۵۷ سال به بیش از ۷۷ سال رسیده ایم. ♦️ در تعداد پزشک بانوان، پس از انقلاب، تعداد پزشک‌های فوق تخصص مرد 3 برابر شده اما خانم‌ها 12 برابر شده است. ♦️ افزایش نسبت پزشکان متخصص زن از 15 درصد به 40 درصد طی فقط بیست سال. ♦️ افزایش نسبت پزشکان فوق‌تخصص زن از 9 درصد به 30 درصد طی فقط بیست سال. ♦️ افزایش نسبت پزشکان متخصص زن در حوزۀ زنان و زایمان، از 16 درصد به 98 درصد طی فقط بیست سال. و ... . ⁉️ جمهوری اسلامی دقیقاً کدام ظلم را باید تمام کنیم؟! 💢 جمهوری اسلامی در حوزه‌ی بانوان فوق‌العاده کار کرده در حدی که نیویورک تایمز چند سال پیش یک گزارشی را منتشر کرد که انقلاب 1979 میلادی یعنی سال 57 نقطه‌ی عطفی برای زنان ایرانی در همه‌ی حوزه‌ها بوده است. 🔷 برشی از سخنرانی حجت‌ الاسلام راجی 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🌺 6 خبری که در روزهای‌ گذشته لبخند را به چهره‌ ایرانی‌ها نشاند: ✅ انقلاب در درمان ✅ تهران- ریاض؛ پایان بن‌بست 7 ساله ✅ لیتیوم؛ نفت جدید ایران ✅ گشایش ارزی در پی توافق با عربستان ✅ شکست پروژه «ایران‌هراسی» در شورای حکام ✅ حضور 3/5 میلیون زائر در مسجد جمکران 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 معرفی اجمالی کتاب «شکست در بازی طولانی» / فیلیپ گوردون، هماهنگ‌کننده اسبق کاخ‌سفید در امور خاورمیانه / ترجمه بهنام حاجی زاده / انتشارات ایران ✅ استدلال کتاب ۳۶۸ صفحه‌ای «شکست در بازی طولانی»، آن است که مخالفت با سیاست تغییر رژیم در غرب آسیا، ضرورتی عملی است نه اخلاقی. ✅ کتاب «شکست در بازی طولانی» نوشته فیلیپ گوردون می‌تواند یک اعتراف‌‎ نامه مهم از سوی یک سیاستمدار آمریکایی باشد که خوی استکبار، ظلم و مداخله‌گری را بر ملا می‌کند. ✅ نویسنده در این کتاب با پرداختن به سیاست ها و دخالت‌های آمریکا در تغییر رژیم کشورهایی چون عراق، سوریه، لیبی، ایران و... به تأثیرات این سیاستها و دخالتها در این کشورها و نتایج آن می‌پردازد. نویسنده که خود نزدیک به سه دهه در سمت‌های مختلفی چون هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه در مقام تحلیل‌گر و سیاست‌گذار در این سیاست‌ها نقش داشته و با اهداف سران ایالات متحده در سرنگونی نظام‌های سیاسی غیر همسو با منافع آمریکا موافق است، به نقد راهبردهای دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا در پیشبرد این سیاست‌ها می پردازد. ✅ این کتاب از آن رو قابل توجه است که یکی از مقامات مهم آمریکایی در زمینه سیاست‌گذاری‌های این کشور در خاورمیانه، به روشنی به بازگویی دخالت‌های دولتهای آمریکا در سرنگونی نظام‌های سیاسی و دولت‌های خاورمیانه می‌پردازد و می‌تواند برای گروه ها و افرادی که معمولاً توجه چندانی به سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در کشورهای منطقه ندارند، روشنگر باشد. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
ayandeh o mahdaviat_behroozilak_04.mp3
5.3M
🔵 فایل صوتی جلسه چهارم نشست مهدویت و آینده پژوهی 🎧 حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام پ ن: از مجموعه درسگفتارهای مدرسه آفاق حکمت 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۵۶۰ عضو فرهیخته، با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا:👇 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili