eitaa logo
میرزایی‌ها
244 دنبال‌کننده
2هزار عکس
366 ویدیو
220 فایل
زندگی و زمانه #میرزا_کوچک_خان_جنگلی آنچه ناگفته شده و ناشنیده مانده
مشاهده در ایتا
دانلود
((036)) 28 azar 1402 Ghorban Sahraei Sardar gil o deylam radio-gilan-02_09_28-13 00 Sahraei.mp3
27.12M
🎛 برنامه رادیویی سردار گیل و دیلم (قسمت سی‌ و ششم) 🎯 کاری از رادیو گیلان 🧮 تهیه کننده : کامران جعفری 🎬 کارگردان و مجری : مهرانه به نهاد 👤 کارشناس علمی : قربان صحرایی چاله سرایی 🔶 موضوع گفتگو: خدمات فرهنگی نهضت جنگل 📌 مصاحبه و گفتگوی سرکار خانم آزاده ناطق با آقای جبار حاجت زاده سه ساری 📆 تاریخ پخش : ۱۴۰۲/۹/۲۸ 👈 هر هفته، سه شنبه ها ساعت ۱۳:۰۰ از رادیو گیلان @mirzaeihaa
۲ کوچک خان تا سر حد افراط به نظافت خود می‌رسید. موهایش بلند بود ولی همیشه مرتب شده بود. لباسش از پارچه‌ای خشن ولی کاملاً تمیز بود. بسیار ساده و جامع صحبت می‌کرد. برعکس دیگر ایرانی‌ها جمله‌های توخالی و اصطلاحات تعارفی به کار نمی‌برد. مردم دهات گیلان او را با تمام وجود می‌پرستیدند. بیگانه‌ای در کنار کوچک خان، صص ۱۳۴ و ۱۳۵ ♻️ محبوبیت میرزا کوچک خان در اندیشه دکتر ناصر عظیمی دوبخشری مؤلف کتاب جنبشی که به انقلاب تبدیل شد ..‌. @mirzaeihaa
📓 تأثیر جنگ جهانی اول بر روابط فکری و سیاسی ایران و آلمان ✍ نویسنده: دکتر عباس پناهی / علی پورعلی خلاصه کتاب: آغاز روابط آلمانی‌ها با ایران به دوره صفویه بازمی‌گردد. روابط سیاسی و فکری آلمان با ایرانی‌ها هم‌زمان با جنگ جهانی اول تأثیر زیادی بر ساختار فکری ایرانیان روشنفکر به ویژه بر رشد ناسیونالیسم در ایران داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش سیاستمداران آلمانی به مسأله ایران، قرار گرفتن ایران در مسیر هندوستان و دسترسی بر بخش مهمی از مناطق ژئوپلیتیک آسیای جنوبی و خاورمیانه بود. این روابط نخست بیشتر بر پایه‌های علمی، فرهنگی، عام‌المنفعه و بشردوستانه قرار داشت. هم‌زمان با جنگ جهانی اول، شیوه مثبت رفتاری آلمانی‌ها با ایرانیان و جبهه ضد انگلیسی آن‌ها موجب شد تا با تلاش برخی از زمام‌داران و ملىگرایان ایرانی که از دیرباز به دنبال تمسک به یک قدرت سوم بودند، فضای سیاسی و فرهنگی ایرانیان به سوی آلمان گرایش یابد. آلمانی‌ها با نفوذ در اندیشه و فرهنگ ایرانی، منبع الهام ناسیونالیسم برای ایرانیان نخبه‌ای بودند که برای رهایی از سیاست‌های انگلستان و روسیه به آن‌ها متمایل شدند. حلقه روشنفکران ایرانی برلین نسلی از ایرانیانی را تربیت کرد که داعیه‌دار ناسیونالیسم ایرانی در دوره پهلوی شدند و علاوه بر نفوذ در ساختار سیاسی و ادبیات فکری، ناسیونالیسم مبتنی بر باستان‌گرایی را خلق کردند. در پژوهش حاضر، نگارندگان ضمن تجزیه و تحلیل نقش آلمانی‌ها در ایران، تأثیر جنگ جهانی اول را بر روابط فکری و سیاسی ایران و آلمان در سال‌های نخست سده بیستم میلادی مورد پژوهش قرار می‌دهند. کتاب حاضر در چهار فصل سازماندهی شده است. در فصل نخست با عنوان «جنگ جهانی اول و ایران»، اوضاع سیاسی ایران در جنگ جهانی اول و کشمکش دولت‌های خارجی در ایرانِ مقارن جنگ مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به تأثیر آلمان بر روشنفکران، مطبوعات و اشعار فارسی پرداخته شده است. در فصل سوم نقش جاسوسان آلمانی در ایران و تأثیر آن‌ها بر ساختار سیاسی و اجتماعی ایران مورد پژوهش قرار گرفته است و در فصل چهارم و پایانی به نقش آلمانی‌ها در جنبش‌های اجتماعی ایرانِ مقارن جنگ جهانی اول پرداخته شده است. @mirzaeihaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| معرفی کتاب و فصل‌های آن توسط آقای دکتر عباس پناهی / عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، گروه تاریخ پژوهشکده گیلان شناسی @mirzaeihaa
ما از سر سلسله مجاهدین اسلام؛ یعنی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام سرمشق می‌گیریم... میرزا کوچک جنگلی ۱۲۹۴/۰۷/۰۱ رژیم جمهوری اسلامی فعلی ، منشعب از تفکری بود که میرزا در پنجاه و هفت سال قبل‌تر و در دل جنگلهای گیلان پایه ریزی کرده بود ... جمهوری تشکیل شده توسط میرزا کوچک خان، صد در صد شبیه حکومتی بود که فرزند پیامبر در سال ۶۱ هجری پای آن جان داد ... در حکومت فرزند پیامبر هم امثال سلیمان بن صُرَد خُزائی که از اصحاب پیامبر و ائمه بود کم آورد و با امام حسین علیه السلام در زمان مناسب همراه نشد ... در حکومت میرزا کوچک هم حتما روحانیون شبیه سلیمان سرد خزائی بودند که کم آوردند و تا آخر با او همراه نشدند ... این عدم همراهی را باید در روحانیون جستجو کرد و نه در نوع حکومت تشکیل شده توسط میرزا ... آره رفیق ...‌ @mirzaeihaa
☝️صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود ... 🌘 یلدایتای مبارک میرزایی‌های عزیز 🌸🎄🍁🍂🌺🌼 @mirzaeihaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک حرکت شایسته و درخور تقدیر عباس حکیمی راد، معلم خوش ذوق گیلانی به دانش‌آموزانش کتاب با موضوع میرزا کوچک خان هدیه داده است... کتابی که خود نگاشته است 🌸👌👏 @mirzaeihaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سایمون شرکلیف، این روباه مکار، بازم پا تو کفش گیلانیها کرد...😂😂😂 او حتی از ازگیل هم در سفره شب یلدای خود استفاده کرده است 😍😁 سایمون یادت باشه ... گیلانیها یک کلمه دارند، محشر مخصوصاً رشتیها وقتی که بخوان یک نفر رو با اردنگی از یه جایی بیرون کنند از کلمه‌ای استفاده می‌کنند که بیشباهت به زبان انگلیسی هم نیست ... فران خودت هجی کن تا یاد بگیری با تیر کمان ☺️ ♻️ گزارش تلویزیونی انگلیسی‌ها و مردم رشت @mirzaeihaa
☝️لینک مراجعه به فیلم نهمین رویداد از نشست های تخصصی از سرگذشت تا سرنوشت ▫️ معرفی و بررسی کتاب جبهه ایرانی_انقلاب جهانی اثر دکتر مویسی پرستیس با ترجمه دکتر محمد نایب پور" 🔗 https://aparat.com/v/Bm8TZ @mirzaeihaa
تجزیه و تحلیلی بر محبوبیت و یا عدم محبوبیت میرزا در سالهای پایانی نهضت جنگل _ آیا میتوان بدون تفکیک جغرافیا به یک جواب کلی رسید!؟ _ آیا عدم محبوبیت به معنی عام(عموم مردم)و یا «خواص» صرفا اطلاق شده است ویا اینکه هردو گروه را شامل شده است!؟ برای رسیدن به یک جواب نسبی باید بدون تعصب ویا جانبداری برای هر کدام توضیحاتی ارائه نمود و با دیدی دقیقتر به علل و عوامل آن پرداخت. همانطور که می‌دانیم محبوبیت میرزا اگر چه تا اندازه‌ای ملی بوده و بسیاری از لیدرهای کشوری مانند مستوفی الممالک، مرحوم مدرس، محمد تقی پسیان و بسیاری از همردیفان رضاخان که به نوعی با سیاست‌های او زاویه داشتند بطور آشکار و یا پنهانی با نهضت جنگل در ارتباط و گاهاً از کمکهای معنوی و کلامی دریغ نمی‌کردند،اما محبوبیت اصلی میرزا به موقعیت جغرافیای مکانی و موطن او گیلان برمی‌گشت ،آنهایی که از نزدیک از چند و چون قضایا باخبر بودند و حتی این همراهی و محبوبیت در خود گیلان نیز دارای درجه بندی خاص خودش بود، هر چقدر از شرق به سمت مرکز و از آنجا به غرب و فومنات نزدیک می‌شویم، این پر رنگ شدن محبوبیت را در قلم نویسندگان احساس می‌کنیم. در کتاب محمد حسن صبوری دیلمی، روزهای تسلیم شدن دکتر حشمت و سیصد تن از همراهانش و راهی شدن اسرا از لاهیجان به سمت رشت و برخورد زننده عام مردم با آنان که بصورت گلایه از قلم صبوری دیلمی جاری می‌شود را شاهدیم، او می‌نویسد هر چقدر به رشت نزدیک می‌شدیم این فحش‌ها کم و کمتر می‌شد و مردم رشت کاملاً با ما همدرد بودند وبا حالتی از اندوه مارا به نظاره نشسته بودند» حال به غرب گیلان می‌رویم و محبوبیت قدیس گونه او را در کتاب«سید صفا موسوی»جستجو می‌کنیم: روز عاشورا است دستجات عزاداری از تمامی روستاها به سمت گوراب زرمیخ(مقر نظامی میرزا) راهی می‌شوند ،به محض رسیدن به جایگاه،این بیت بصورت دست جمعی و با شور خوانده می‌شد((اندر عزای شاه شهیدان/سرت سلامت میرزا کوچی خان))، همانطور که می‌دانیم این نوع سر سلامتی در مذهب تشیع مختص حضرت موعود(ع)است وبکارگیری آن می‌تواند نشانگر میزان محبوبیت میرزا در این اقلیم باشد، در کتاب «یان کولارژ»نیز این نوع احترام و قداست را می‌توان یافت((مردم وقتی متوجه میرزا می‌شدند از اسب خود پیاده و با احترام تعظیم می‌کردند تا او رد شود)) اما چه اتفاقی می‌افتد که محمد تقی پسیان که خود در سالهای اولیه نهضت، پیشنهاد قوه نظامی منسجم را به میرزا می‌دهد ،حال میرزا را با وثوق الدوله مقایسه می‌کند و می‌گوید ((او کشور را بدست انگلیسیها داد و شما کشور را بدست روس‌ها))! چه اتفاقی بوقوع پیوست که مرحوم مدرس که از طرفداران نهضت جنگل بود به ناگاه تغییرعقیده می‌دهد؟! چه می‌شود که همردیفان رضاخان که پنهانی طرفدار میرزا بودند، دیگر همدست رضا خان شده اند!؟ همانطور که می‌دانیم لرزه‌های ایدئولوژی لنینیسم، اتحاد جماهیر شوروی و پس لرزه های آن کل دنیا را لرزانده بود و الحق والانصاف هم شعارهای برابری و برادری خوبی ارائه کرده بودند و گیلان نیز بعنوان همسایه جنوبی روسیه از این ایده عالم گیر مستثنی نبود، اما باید اعتراف کرد که میرزا از نخستین افرادی بود که پی به ایده‌های شعار گونه آنان برد و راه خود راجدا ساخت و دوستان را با نامه‌های پی در پی آگاه ساخت، اما دوستان منفک شده وقعی نگذاشته و تبلیغات سوء و همه جانبه را علیه او آغاز کردند، که بخش اعظمی از آن را می‌توان خراب کردن چهره میرزا در ذهن لیدرهای منفعت طلب جستجو کرد، که با سنگینی کفه دیگر ترازو به سمت دیگر گرایش یافتند وشاید این قهر را باید نوعی دلخوری از شخص میرزا دانست چرا که لیدرهای مرکز نشین عافیت طلب معتقد بودند که قبل از انفکاک در نهضت، میرزا باید به تهران حمله می‌کرده و طومار قاجاریه را می‌بست، اما ما بخوبی می‌دانیم این موقعیت هرگز بطور کامل برای نهضت مهیا نشد و جنگهای متعدد با اجانب، نهضت را از نظر نظامی به تحلیل کشانده بود. اما در پایان اینکه فئودالها از اول میرزا را دوست نداشتند چرا که منافع شخصی خود را در خطر می‌دیدند وتا آخر نیز اینگونه بودند. لیدرهای ملی نیز بسته به منفعت و احتمال پیروزی هریک گاهاً در جبهه موافق و یا مخالف قرار می‌گرفتند. مجاهدین منفک شده (کمونیستها)که روی گردانی آنها نیز به ایدئولوژی غلط آنها مربوط می‌شود و نه به محبوبیت و عدم محبوبیت میرزا. اما محبوبیت اصلی میرزا را در آحاد و عموم مردم باید جست که از ابتدا تا پایان بدون ذره‌ای نقصان پایدار ماند. مجید جدی کاس احمدانی۱۴۰۲/۱۰/۰۳ ♻️ محبوبیت میرزا کوچک خان در اندیشه دکتر ناصر عظیمی دوبَخشَری مؤلف کتاب جنبشی که به انقلاب تبدیل شد @mirzaeihaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️سوم دیماه زادروز تولد شیون فومنی گرامی‌باد ▫️یکی از ماندگارترین اشعار شیون شعر میرزا کوچک خان است ... ▫️شعری با مطلع (موزِر دَوَستَه دانِه میرزا مرد میدان بو) ... ♻️ شعر کوچک خان شیون را با ترجمه فارسی در اینجا بخوانید @mirzaeihaa
یکی از گلایه‌های به حق دکتر محمد نائب پور مترجم کتاب جبهه ایرانی_انقلاب جهانی این بود که چرا در دانشگاه‌های ایران و خصوصاً در دانشگاه گیلان، تصویری از میرزا کوچک خان نیست! در دیدار دیروز ۲ دیماه ۱۴۰۲ رهبری با مردم استانهای خوزستان و کرمان اما تصویر نقاشی شده میرزا کوچک خان در صدر تصاویر نقاشی شده تعدادی دیگر از شهدا از جمله سردار سلیمانی بر روی دیوار حسینیه امام خمینی (ره) نصب گردیده بود... با اینکه تصویر نقاشی شده میرزا کوچک خان، شباهت چندانی با خود میرزا ندارد اما نصب این تصویر در محل سخنرانی بلندپایه ترین مقام کشور جای سپاس دارد... @mirzaeihaa
📌 تجزیه و تحلیلی بر محبوبیت و یا عدم محبوبیت میرزا در سالهای پایانی نهضت جنگل ✍️ مجید جدی کاس احمدانی 📆 ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ @mirzaeihaa