eitaa logo
میرزایی‌ها
241 دنبال‌کننده
2هزار عکس
351 ویدیو
214 فایل
زندگی و زمانه #میرزا_کوچک_خان_جنگلی آنچه ناگفته شده و ناشنیده مانده
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 نصرت الله خان سردار مقتدر ملقب به ( ضرغام السلطنه ) 📌 از او و برادرش به عنوان دو تالشی یاد می شود که با به شهادت رساندن میرزا کوچک خان، آن شهید راه حق و حقیقت به نهضت جنگل خاتمه دادند. 📌 این تراژدی غم انگیز آنگونه که تا بحال روایت شده و یا در منابع مکتوب نهضت جنگل آمده نبوده است. 📌 البته ما قصد تطهیر چهره او و برادرش را نداریم اما گفتنی های بکر و دست اول فراوانی در این رابطه داریم که در آینده ای نزدیک تقدیم حضور شما میرزایی های عزیز خواهد شد. ✅ @mirzaeihaa . . . . . . . . .
عبدالعزیز امیری ، داماد ضرغام السلطنه یکی دیگر از دامادهای ضرغام السلطنه ، پسرِ عظمت خانم فولادلو بود. یعنی همان کسیکه گفته می‌شود میرزا کوچک قصد پناهنده شدن به او را داشت. ♻️ پست مرتبط : 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/716 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
از راست : محسن صدرالاشراف و مورخ الدوله سپهر صدرالاشراف یک سید و روحانی بود و در دوران نهضت جنگل ، رئیس عدلیه (دادگستری) گیلان بود. او ارتباط کجدار و مریضی با نهضت جنگل داشت و چند مرتبه نیز با میرزا کوچک خان ملاقات نموده بود. مورخ الدوله سپهر ، نویسنده کتاب (ایران در جنگ بزرگ) است که در سال 1336 خورشیدی یعنی هشت سال قبل از انتشار نخستین چاپ کتاب سردار جنگل ابراهیم فخرایی، چاپ و منتشر شده است. یک بخش از این کتاب به نهضت جنگل اختصاص دارد. ابراهیم فخرایی در خاطرات خودنوشتش که در کتاب یادگارنامه فخرایی چاپ شده اشاره داشته که اطلاعات مربوط به نهضت جنگل را خود به مورخ الدوله داده است. در کتاب سپهر ، میرزاکوچک خان، اهل معرفی شده است. "ایران در جنگ بزرگ" را در لینک زیر بخوانید https://eitaa.com/mirzaeihaa/157 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
👤 رئیس عدلیه (دادگستری) گیلان در زمان نهضت جنگل ♻️ پست مرتبط: 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/718@mirzaeihaa . . . . . . . . .
سید یحیی ناصر الاسلام ندامانی ، نماینده ادوار فومن در مجلس تقنینیه صاحب امتیاز و ناشر که در تهران منتشر می‌شد میرزایی‌ها @mirzaeihaa
اهالی پژوهش در حوزه نهضت جنگل، شادروان سید جعفر مهرداد را خوب می‌شناسند او حالا دیگر در میان ما نیست ... روحش شاد و یادش گرامی 🥀🌷 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
🎭 شکوهِ برف به روی صحنه می‌رود تقابل و تفاهمات زنان تاثیرگذار و مبارز نهضت جنگل 🔸این نمایش در خصوص بلور، بتول و شاه طلا همراه با ننه خانوم و صدیقه، دسته‌ای از زنان مبارز جنگل است که با کورسویی از امید، عازم خلخال و پیوستن به میرزا هستند و... 🔸نویسنده: رضا عاشوری‌فر 🔸کارگردان: مهرانه به‌نهاد 🗓 ۲۶ تا ۳۰ آذر ماه مجموعه تئاتر شهر رشت (واقع در امین‌الضرب) خرید بلیط :👇 🔗 https://tsandali.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d9%81/ میرزایی‌ها @mirzaeihaa
🔅 امیرالمؤمنین عليه‌السلام: ✍ مِن أعظَمِ المَكرِ تَحسينُ الشَّرِّ 🔴 از بزرگ‌ترين نيرنگ‌ها، خوب جلوه‌دادن بدى است. 📚 غررالحكم، حدیث ۹۲۶۰ ♻️ پست مرتبط : 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/118 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
از محالات به نظر می‌رسد اما ...😔 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/98 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/103
در مورد مساله دکتر حشمت شاید سوأل خیلیها باشه ♻️ پست مرتبط 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/726 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
مصاحبه_با_شادروان_سید_محمد_تقی_میر_ابوالقاسمی.pdf
935.9K
به پیوست مصاحبه شادروان سید محمد تقی میر ابوالقاسمی در رابطه با دکتر حشمت از نظر می گذرد. موارد زیر از از صحبتهای ایشان استخراج گردیده است. کمی به این موارد بیاندیشیم: 1. رها کردن نهضت جنگل و شخص میرزا کوچک خان توسط هیئت اتحاد اسلام و پیشنهاد تسلیم شدن به میرزا توسط این هیئت در میانه راه نهضت جنگل 2. ایستادگی در برابر آرمانهای نهضت جنگل و شهادت در این مسیر مقدس توسط یک عضو تالش زبان از 28 عضو هیئت اتحاد اسلام 3. تسلیم اسناد جمع آوری شده از نهضت جنگل در باکو و تفلیس به استانداری گیلان و بی نتیجه ماندن ترجمه اسناد تا این لحظه ♻️ پست مرتبط: 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/729@mirzaeihaa . . . . . . . . .
تبادل نظر خوبی در رابطه با مساله دکتر حشمت توسط یکی از اعضای خوب کانال به نام جناب آقای حجت الاسلام سید رضا جلالی صورت پذیرفت که در محیط ایتا نیز تقدیم نگاه شما میرزایی‌ها می‌گردد... بدون شک نقد و نظر بیش از هرچیز می‌تواند منجر به ارتقای سطح کمال ما میرزایی‌ها گردد... امیدواریم روحیه بحث و تبادل نظر در میرزایی‌ها بهتر و بیشتر شود ... با سپاس میرزایی‌ها 👇👇👇
حجت الاسلام جلالی تا آنجا که در منابع نهضت آمده رفتن میرزا و یارانش به نواحی شرق گیلان پس از تسلیم حاج احمد کسمایی و مناطق فومنات به دولتیها اتفاق افتاد و در زمانی که حمله قوای دولت و تیمورتاش به گیلان واقع شده و میرزا و یارانش ناچار به عزیمت به نواحی شرق گیلان شدند و هیچگاه دکتر حشمت او را به لاهیجان دعوت نکرده بود. خاطرات صادق خان کوچکی که در آن زمان در دسته میرزا بوده و همچنین خاطرات میراحمد مدنی که در دسته دکتر حشمت بوده و هر دو از سران نهضت بوده اند چاپ شده و از هیچکدام فهمیده نمیشود که دکتر حشمت خواسته میرزا را تسلیم کند و حتی در مورد تسلیم خودش نیز تردیدات جدّی در بین محققین وجود دارد و آقای محمد تقی میر ابوالقاسمی که بیشترین تحقیقات را در مورد شخص دکتر حشمت داشته میگوید او در شرایطی تسلیم شد که در آن شرایط دیر یا زود دستگیر میشد فلذا تسلیم شد تا لااقل جان یارانش را حفظ کرده باشد و حتی امان نامه ها نیز در آن زمان برای بسیاری از جنگلیها صادر شده بود و دکتر حشمت نیز تنها از این طریق دولتیها را به بازی گرفت فلذا دولتیها که متوجه این بازی خوردن شده بودند او را در جلسه دادگاه ضرب و شتم کردند و او حتی در دادگاهی که منجر به اعدام او شد نیز از میرزا و اهداف او دفاع کرد و نپذیرفت که جنگل اقدام بر علیه امنیت ملی کرده است که محتوای محاکمه محمد علی گیلک در تاریخ انقلاب جنگل آورده و خود میرزا نیز که بیشترین صمیمیت را با دکتر داشت تا آخرین لحظه و حتی پس از تسلیم از او تمجید کرد.
میرزایی‌ها با درود و سپاس ... اگر همولایتی بودن شادروان میر ابوالقاسمی و دکتر حشمت را هم لحاظ نکنیم ، در کتاب "دکتر حشمت و اندیشه اتحاد اسلام" که پژوهش و نویسندگی آنرا خودشان بر عهده داشته اند، در جاهای متعدد از تسلیم دکتر حشمت سخن به میان آمده است و از همین رو نوشته شده که انتظار داشت "میرزا محمد تمیمی" که طالقانی بود و ارتباطاتی با وثوق الدوله داشت، بتواند زمینه رهایی او را فراهم کند در کتاب گیلک هم امده که دست کم دو بار فرصت فرار برای دکتر حشمت فراهم شد اما پاسخ دکتر حشمت به فرار این بود : هرکه هندوانه خورد پای لرزش باید بنشیند ... در آن موقعیت زمانی و مکانی ، امکان بازی گرفتن دولت وجود نداشت 🙏🌸❤️
حجت الاسلام جلالی علیکم السلام دوست گرامی: البته اگر بحث هم ولایتی بودن باشد الان عده ای نظیر همین اتهام را به حضرتعالی هم به خاطر دفاع فراوان از حسن خان آلیانی وارد میکنند اما بنده معتقدم که باید مستندات شخص را دید و قضاوت کرد و از این قضیه حاشیه ای میگذریم. میر ابوالقاسمی مصاحبه ای با نشریه شاهد داشته که به شماره ۱۳ و سال ۸۵ در ۴ صفحه منتشر شده و نه تنها تسلیم را رد میکند بلکه میگوید از آثار سران نهضت چون اسماعیل جنگلی و صادق خان کوچکی و حتی میراحمد مدنی که در دسته خود دکتر حشمت بوده و شخصاً حضور داشته، تسلیم فهمیده نمیشود بله تسلیم شد ولی در شرایطی که اگر تسلیم نمیشد احتمال دستگیری و به خطر افتادن جان یارانش بسیار بالا بود، حتی میر ابوالقاسمی تصریح میکند که اگر این دو کتاب خاطرات منتشر نمیشدند من هم تصور تسلیم را داشتم. او اگر واقعا میخواست از همان ابتدا تسلیم شود در طی ماهها عقب نشینی در اعماق جنگلها این موقعیّت فراهم بود ولی عملکرد او حداقل حاکی از یک تردید جدّی است، بله ممکن است افراد دیگری هم طور دیگری گفته باشند ولی همین اختلاف هم در بین سران نهضت هم اقلّاً حاکی از عدم قطعیّت موضوع است. محتوای محاکمه دکتر را محمّد علی گیلک در کتاب تاریخ خود آورده و دکتر در همان جلسه دادگاه هم به خاطر حمایت و دفاع از میرزا ضرب و شتم شده و البته خود محمد علی گیلک هم تا به انتها همراه میرزا بوده و حتما میرزا سخنان او را هم شنیده ولی کاملا معلوم است که شخص میرزا به عنوان رهبر نهضت قضاوتی کاملاً مجزّا نسبت به دکتر داشته که حتی پس از اعدام او هم نهایت احترام را برای او قائل است.
میرزایی‌ها درود حاج آقا بنای میرزایی‌ها از ابتدا تا به حالا ، حمایت از حق و حقیقت بوده است .به وضوح هر چه تمامتر این نگره در میرزایی‌ها نمایان است در نهضت جنگل به خیلیها برچسب خورد که شایسته‌اش نبودند خیلیها هم به لطف کاغذو قلم و منبر که تنها مرجع رسانه ای بوده باد کرده اند که باز هم شایسته‌ اش نبودند حقیقتا ما تابحال نه دکتر حشمت را شناخته ایم و نه حسن خان آلیانی را کسی می تواند بگوید چرا باید اینطور باشد ؟ فرض کنید در همین جنگ تحمیلی ، یکی از فرماندهان طراز بالای جنگ، تسلیم میشد و کلیه نیروهایش را هم با اسلحه و مهمات تسلیم می کرد و با این کارش عملا ایران خالی از نیروهای رزمنده میشد و به تعاقب آن حکومت جمهوری اسلامی که ۱۲۴ هزار پیغمبر ، ۱۲ امام و ۱۴ معصوم برایش خون دلها خوردند از صفحه روزگار محو میشد ... آنوقت تبیین گران آن فرمانده را به خاطر خدماتش میستودند یا برعکس تعذیر و محاکمه میکرند؟ چنین موردی را به روشنی در مساله آیت الله منتظری میبینیم و در موارد نظامی هم ، فرمانده نیروی دریایی وقت بود که به جرم همکاری با دشمن اعدام شد مساله دکتر حشمت چه تفاوتی با موارد ذکر شده دارد ؟ این اصلا درست نیست که صدمه‌ی او به نهضت اسلامی میرزا را نبینیم و با قلم و کاغذ و زبان و منبر و تلویزیون و رادیو و ... چنین صدمه زننده ای را تبدیل به اسطوره ای بی مانند کنیم ... پس اسطوره های واقعی نهضت جنگل چه می شوند و جایگاهشان کجاست ؟ آنها که با جان و مال و خانواده تا آخرین لحظات در پای نهضت میرزا ماندند و حمایتش کردند کجای این پازل قرار دارند ؟ بی انصافی است نادیده گرفتن مجاهدتهای مجاهدین راستین و صدبار بی انصافی تر آنکه امر نکوهیده ای چون صدمه به نهضت جنگل را تخفیف و چه بسا منقلب کنیم. هرگز میرزایی‌ها انگونه که همگانند نیست نبوده و نخواهد بود و انشاءالله همینگونه خواهد ماند. 🙏🌸
حجت الاسلام جلالی و درود بر شما و تمام جویندگان راه حق. عرض ما این است که اصل قضیّه تسلیم ایشان آن هم در آن شرایط خاص از سوی برخی از خود سران نهضت در آن زمان و بعدها در تحقیقات برخی از محققین مورد تردید جدّی قرار گرفته و از طرفی او از زمان تسلیم تا زمان اعدام همیشه به اهداف و آرمان مقدّس میرزا وفادار ماند و حتی در جلسه دادگاه از او دفاع کرد و اتهامات وارده بر میرزا را رد کرد و البته خدمات فراوان او در نواحی شرقی گیلان و نهضت جنگل و میرزا همه باید مدّ نظر قرار گیرد و بین ایشان و امثال حاج احمد کسمایی و نظایر آن فرق بسیار وجود دارد چرا که حاج احمد اساساً از آرمان میرزا و نهضت به کلّی رویگردان شد و حتی اگر اقدامات او نبود حوادث بسیار سخت بعدی وحتی حادثه مربوط به دکتر حشمت شاید اصلاً پیش نمیامد. علی ایّ حال افراد با یکدیگر متفاوت هستند و اگر نقاط ضعف آنها را میبینیم باید نقاط قوّت و خدمات آنها و نیز نیّات و اعتقادات آنها نیز در نظر بگیریم و نمیتوان و نباید دکتر حشمت را خائن به آرمان و اهداف بلند میرزا تلقی کرد و در عین حال نباید او را مانند خود میرزا اهل پایداری و مقاومت و استقامت دانست خصوصا که ما مواضع شخص میرزا را نیز در مورد دکتر حشمت از زمان تسلیم تا پس از اعدام در اختیار داریم و همچنین مواضع او را نسبت به حاج احمد کسمائی و امثال او. مطالب جناب میر ابوالقاسمی رو هم که کامل گذاشتید و تشکر میکنم.
میرزایی‌ها سپاس از شما که در مباحث و تبادل نظرات میرزایی‌ها شرکت می کنید ... امیدوارم تبادل نظر و نقد در میرزایی‌ها بهتر و بهتر شود ... 🙏🌸
حجت الاسلام جلالی ممنون و متشکر از شما و مطالبی که بعضاً واقعاً قابل استفاده است و بهره میبریم.