eitaa logo
میرزایی‌ها
288 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
405 ویدیو
239 فایل
زندگی و زمانه #میرزا_کوچک_خان_جنگلی آنچه ناگفته شده و ناشنیده مانده
مشاهده در ایتا
دانلود
میرزایی‌ها
#تلنگر از محالات به نظر می‌رسد اما ...😔 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/98 🔗 https://eitaa.com/mi
در مورد مساله دکتر حشمت شاید سوأل خیلیها باشه ♻️ پست مرتبط 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/726 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
میرزایی‌ها
مصاحبه_با_شادروان_سید_محمد_تقی_میر_ابوالقاسمی.pdf
935.9K
به پیوست مصاحبه شادروان سید محمد تقی میر ابوالقاسمی در رابطه با دکتر حشمت از نظر می گذرد. موارد زیر از از صحبتهای ایشان استخراج گردیده است. کمی به این موارد بیاندیشیم: 1. رها کردن نهضت جنگل و شخص میرزا کوچک خان توسط هیئت اتحاد اسلام و پیشنهاد تسلیم شدن به میرزا توسط این هیئت در میانه راه نهضت جنگل 2. ایستادگی در برابر آرمانهای نهضت جنگل و شهادت در این مسیر مقدس توسط یک عضو تالش زبان از 28 عضو هیئت اتحاد اسلام 3. تسلیم اسناد جمع آوری شده از نهضت جنگل در باکو و تفلیس به استانداری گیلان و بی نتیجه ماندن ترجمه اسناد تا این لحظه ♻️ پست مرتبط: 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/729@mirzaeihaa . . . . . . . . .
میرزایی‌ها
تبادل نظر خوبی در رابطه با مساله دکتر حشمت توسط یکی از اعضای خوب کانال به نام جناب آقای حجت الاسلام سید رضا جلالی صورت پذیرفت که در محیط ایتا نیز تقدیم نگاه شما میرزایی‌ها می‌گردد... بدون شک نقد و نظر بیش از هرچیز می‌تواند منجر به ارتقای سطح کمال ما میرزایی‌ها گردد... امیدواریم روحیه بحث و تبادل نظر در میرزایی‌ها بهتر و بیشتر شود ... با سپاس میرزایی‌ها 👇👇👇
حجت الاسلام جلالی تا آنجا که در منابع نهضت آمده رفتن میرزا و یارانش به نواحی شرق گیلان پس از تسلیم حاج احمد کسمایی و مناطق فومنات به دولتیها اتفاق افتاد و در زمانی که حمله قوای دولت و تیمورتاش به گیلان واقع شده و میرزا و یارانش ناچار به عزیمت به نواحی شرق گیلان شدند و هیچگاه دکتر حشمت او را به لاهیجان دعوت نکرده بود. خاطرات صادق خان کوچکی که در آن زمان در دسته میرزا بوده و همچنین خاطرات میراحمد مدنی که در دسته دکتر حشمت بوده و هر دو از سران نهضت بوده اند چاپ شده و از هیچکدام فهمیده نمیشود که دکتر حشمت خواسته میرزا را تسلیم کند و حتی در مورد تسلیم خودش نیز تردیدات جدّی در بین محققین وجود دارد و آقای محمد تقی میر ابوالقاسمی که بیشترین تحقیقات را در مورد شخص دکتر حشمت داشته میگوید او در شرایطی تسلیم شد که در آن شرایط دیر یا زود دستگیر میشد فلذا تسلیم شد تا لااقل جان یارانش را حفظ کرده باشد و حتی امان نامه ها نیز در آن زمان برای بسیاری از جنگلیها صادر شده بود و دکتر حشمت نیز تنها از این طریق دولتیها را به بازی گرفت فلذا دولتیها که متوجه این بازی خوردن شده بودند او را در جلسه دادگاه ضرب و شتم کردند و او حتی در دادگاهی که منجر به اعدام او شد نیز از میرزا و اهداف او دفاع کرد و نپذیرفت که جنگل اقدام بر علیه امنیت ملی کرده است که محتوای محاکمه محمد علی گیلک در تاریخ انقلاب جنگل آورده و خود میرزا نیز که بیشترین صمیمیت را با دکتر داشت تا آخرین لحظه و حتی پس از تسلیم از او تمجید کرد.
میرزایی‌ها
حجت الاسلام جلالی تا آنجا که در منابع نهضت آمده رفتن میرزا و یارانش به نواحی شرق گیلان پس از تسلیم
میرزایی‌ها با درود و سپاس ... اگر همولایتی بودن شادروان میر ابوالقاسمی و دکتر حشمت را هم لحاظ نکنیم ، در کتاب "دکتر حشمت و اندیشه اتحاد اسلام" که پژوهش و نویسندگی آنرا خودشان بر عهده داشته اند، در جاهای متعدد از تسلیم دکتر حشمت سخن به میان آمده است و از همین رو نوشته شده که انتظار داشت "میرزا محمد تمیمی" که طالقانی بود و ارتباطاتی با وثوق الدوله داشت، بتواند زمینه رهایی او را فراهم کند در کتاب گیلک هم امده که دست کم دو بار فرصت فرار برای دکتر حشمت فراهم شد اما پاسخ دکتر حشمت به فرار این بود : هرکه هندوانه خورد پای لرزش باید بنشیند ... در آن موقعیت زمانی و مکانی ، امکان بازی گرفتن دولت وجود نداشت 🙏🌸❤️
میرزایی‌ها
میرزایی‌ها با درود و سپاس ... اگر همولایتی بودن شادروان میر ابوالقاسمی و دکتر حشمت را هم لحاظ نکنیم
حجت الاسلام جلالی علیکم السلام دوست گرامی: البته اگر بحث هم ولایتی بودن باشد الان عده ای نظیر همین اتهام را به حضرتعالی هم به خاطر دفاع فراوان از حسن خان آلیانی وارد میکنند اما بنده معتقدم که باید مستندات شخص را دید و قضاوت کرد و از این قضیه حاشیه ای میگذریم. میر ابوالقاسمی مصاحبه ای با نشریه شاهد داشته که به شماره ۱۳ و سال ۸۵ در ۴ صفحه منتشر شده و نه تنها تسلیم را رد میکند بلکه میگوید از آثار سران نهضت چون اسماعیل جنگلی و صادق خان کوچکی و حتی میراحمد مدنی که در دسته خود دکتر حشمت بوده و شخصاً حضور داشته، تسلیم فهمیده نمیشود بله تسلیم شد ولی در شرایطی که اگر تسلیم نمیشد احتمال دستگیری و به خطر افتادن جان یارانش بسیار بالا بود، حتی میر ابوالقاسمی تصریح میکند که اگر این دو کتاب خاطرات منتشر نمیشدند من هم تصور تسلیم را داشتم. او اگر واقعا میخواست از همان ابتدا تسلیم شود در طی ماهها عقب نشینی در اعماق جنگلها این موقعیّت فراهم بود ولی عملکرد او حداقل حاکی از یک تردید جدّی است، بله ممکن است افراد دیگری هم طور دیگری گفته باشند ولی همین اختلاف هم در بین سران نهضت هم اقلّاً حاکی از عدم قطعیّت موضوع است. محتوای محاکمه دکتر را محمّد علی گیلک در کتاب تاریخ خود آورده و دکتر در همان جلسه دادگاه هم به خاطر حمایت و دفاع از میرزا ضرب و شتم شده و البته خود محمد علی گیلک هم تا به انتها همراه میرزا بوده و حتما میرزا سخنان او را هم شنیده ولی کاملا معلوم است که شخص میرزا به عنوان رهبر نهضت قضاوتی کاملاً مجزّا نسبت به دکتر داشته که حتی پس از اعدام او هم نهایت احترام را برای او قائل است.
میرزایی‌ها
حجت الاسلام جلالی علیکم السلام دوست گرامی: البته اگر بحث هم ولایتی بودن باشد الان عده ای نظیر همین
میرزایی‌ها درود حاج آقا بنای میرزایی‌ها از ابتدا تا به حالا ، حمایت از حق و حقیقت بوده است .به وضوح هر چه تمامتر این نگره در میرزایی‌ها نمایان است در نهضت جنگل به خیلیها برچسب خورد که شایسته‌اش نبودند خیلیها هم به لطف کاغذو قلم و منبر که تنها مرجع رسانه ای بوده باد کرده اند که باز هم شایسته‌ اش نبودند حقیقتا ما تابحال نه دکتر حشمت را شناخته ایم و نه حسن خان آلیانی را کسی می تواند بگوید چرا باید اینطور باشد ؟ فرض کنید در همین جنگ تحمیلی ، یکی از فرماندهان طراز بالای جنگ، تسلیم میشد و کلیه نیروهایش را هم با اسلحه و مهمات تسلیم می کرد و با این کارش عملا ایران خالی از نیروهای رزمنده میشد و به تعاقب آن حکومت جمهوری اسلامی که ۱۲۴ هزار پیغمبر ، ۱۲ امام و ۱۴ معصوم برایش خون دلها خوردند از صفحه روزگار محو میشد ... آنوقت تبیین گران آن فرمانده را به خاطر خدماتش میستودند یا برعکس تعذیر و محاکمه میکرند؟ چنین موردی را به روشنی در مساله آیت الله منتظری میبینیم و در موارد نظامی هم ، فرمانده نیروی دریایی وقت بود که به جرم همکاری با دشمن اعدام شد مساله دکتر حشمت چه تفاوتی با موارد ذکر شده دارد ؟ این اصلا درست نیست که صدمه‌ی او به نهضت اسلامی میرزا را نبینیم و با قلم و کاغذ و زبان و منبر و تلویزیون و رادیو و ... چنین صدمه زننده ای را تبدیل به اسطوره ای بی مانند کنیم ... پس اسطوره های واقعی نهضت جنگل چه می شوند و جایگاهشان کجاست ؟ آنها که با جان و مال و خانواده تا آخرین لحظات در پای نهضت میرزا ماندند و حمایتش کردند کجای این پازل قرار دارند ؟ بی انصافی است نادیده گرفتن مجاهدتهای مجاهدین راستین و صدبار بی انصافی تر آنکه امر نکوهیده ای چون صدمه به نهضت جنگل را تخفیف و چه بسا منقلب کنیم. هرگز میرزایی‌ها انگونه که همگانند نیست نبوده و نخواهد بود و انشاءالله همینگونه خواهد ماند. 🙏🌸
میرزایی‌ها
میرزایی‌ها درود حاج آقا بنای میرزایی‌ها از ابتدا تا به حالا ، حمایت از حق و حقیقت بوده است .به وض
حجت الاسلام جلالی و درود بر شما و تمام جویندگان راه حق. عرض ما این است که اصل قضیّه تسلیم ایشان آن هم در آن شرایط خاص از سوی برخی از خود سران نهضت در آن زمان و بعدها در تحقیقات برخی از محققین مورد تردید جدّی قرار گرفته و از طرفی او از زمان تسلیم تا زمان اعدام همیشه به اهداف و آرمان مقدّس میرزا وفادار ماند و حتی در جلسه دادگاه از او دفاع کرد و اتهامات وارده بر میرزا را رد کرد و البته خدمات فراوان او در نواحی شرقی گیلان و نهضت جنگل و میرزا همه باید مدّ نظر قرار گیرد و بین ایشان و امثال حاج احمد کسمایی و نظایر آن فرق بسیار وجود دارد چرا که حاج احمد اساساً از آرمان میرزا و نهضت به کلّی رویگردان شد و حتی اگر اقدامات او نبود حوادث بسیار سخت بعدی وحتی حادثه مربوط به دکتر حشمت شاید اصلاً پیش نمیامد. علی ایّ حال افراد با یکدیگر متفاوت هستند و اگر نقاط ضعف آنها را میبینیم باید نقاط قوّت و خدمات آنها و نیز نیّات و اعتقادات آنها نیز در نظر بگیریم و نمیتوان و نباید دکتر حشمت را خائن به آرمان و اهداف بلند میرزا تلقی کرد و در عین حال نباید او را مانند خود میرزا اهل پایداری و مقاومت و استقامت دانست خصوصا که ما مواضع شخص میرزا را نیز در مورد دکتر حشمت از زمان تسلیم تا پس از اعدام در اختیار داریم و همچنین مواضع او را نسبت به حاج احمد کسمائی و امثال او. مطالب جناب میر ابوالقاسمی رو هم که کامل گذاشتید و تشکر میکنم.
میرزایی‌ها
حجت الاسلام جلالی و درود بر شما و تمام جویندگان راه حق. عرض ما این است که اصل قضیّه تسلیم ایشان آن
میرزایی‌ها سپاس از شما که در مباحث و تبادل نظرات میرزایی‌ها شرکت می کنید ... امیدوارم تبادل نظر و نقد در میرزایی‌ها بهتر و بهتر شود ... 🙏🌸
میرزایی‌ها
میرزایی‌ها سپاس از شما که در مباحث و تبادل نظرات میرزایی‌ها شرکت می کنید ... امیدوارم تبادل نظر و ن
حجت الاسلام جلالی ممنون و متشکر از شما و مطالبی که بعضاً واقعاً قابل استفاده است و بهره میبریم.
سرهنگ_نصرت_الله_خان_آزاد_راد_از_سرداران_نهضت جنگل.pdf
1.08M
📝 سرهنگ نصرت الله خان آزاد راد ، از فرماندهان نهضت جنگل ✍️ هومن صدیقی 📄 تاریخ اندیش ، سال اول ، شماره سه ، صص 87-100 📆 زمستان 1397 میرزایی‌ها ✅ @mirzaeihaa
میرزایی‌ها
#پیشنهاد_برای_مطالعه 📝 سرهنگ نصرت الله خان آزاد راد ، از فرماندهان نهضت جنگل ✍️ هومن صدیقی 📄 تاریخ
سرهنگ نصرت الله خان آزاد راد ، از فرماندهان نهضت جنگل ♻️ پست مرتبط 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/743 📌 کتاب خاطرات ارزشمند ایشان به زودی در میرزایی‌ها بارگزاری می‌گردد🙏 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
یلدای ۱۴۰۱ مبارک 🍎🍉🍊🍋🌰 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
میرزایی‌ها
درباره کتاب خاطرات اوسینکو به ترجمه شادروان افشین پرتو دکتر ناصر عظیمی، گیله وا شماره 171 میرزای
آیا_یادداشت‌های_اوسینکو_جعلی_است؟.pdf
571K
📌آیا یادداشت‌های اوسینکو جعلی است؟ 📌چند پرسش درباره یادداشت‌های منتشرشده کنسول پیشین روسیه در رشت 📌مسعود جوزی ▫️منتشرشده در دوماهنامه گیله‌وا، شماره ۱۶۹، آذر-بهمن ۱۴۰۰ ▫️با وجود انتشار مقالات و کتاب‌های بسیار و ارایه سخنرانی‌های متعدد، هنوز روایتی یک‌دست از ماه‌های آغازین جنبش ارایه نشده است. آن‌چه در منابع دست اول آمده، دچار زمان‌پریشی‌های بسیار است، به‌طوری که برای اغلب رخدادها تاریخی مشخص نشده یا برای یک رخداد خاص تاریخ‌های متفاوت ذکر شده است. در این میان انتشار کتاب «یادداشت‌های اوسینکو: کنسول روسیه در رشت درباره‌ی رویدادهای گیلان از ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۷ میلادی» این امید را برانگیخت که علاوه بر سایر اطلاعات ارزشمند موجود در آن، دقتی که نتیجه ثبت روزانه رخدادها در این یادداشت‌هاست، به اصلاح این گاه‌نگاری کمک کند؛ ولی بررسی دقیق‌تر این کتاب، پرسش‌ها و ابهام‌های تازه‌ای مطرح می‌کند. طرح این پرسش‌ها و اندیشیدن به آن‌ها موضوع یادداشت حاضر است. ♻️پست مرتبط : 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/49 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
میرزایی‌ها
📌آیا یادداشت‌های اوسینکو جعلی است؟ 📌چند پرسش درباره یادداشت‌های منتشرشده کنسول پیشین روسیه در رشت
سلام و عرض احترام خدمت آقای جوزی عزیز یادداشت درست و دقیقی را نوشتید، خداقوت به شما. نکات شما در این مقاله کاملا درست است. متاسفانه کتاب یادداشت‌های افسینکف به طور کامل جعل و ساخته و پرداخته ذهن آقای مترجم است. هر محقق مستقلی و مطلعی با مقایسه محتوای این کتاب و با منابع مشروطه گیلان و منابع نهضت جنگل به جعلی بودن این کتاب خواهد رسید. اشکالات و ابهامات بسیاری در اصالت و محتوای کتاب وجود دارد که باعث می‌شود خواننده مطلع، به اصالت کتاب شک کند. مدتها بود که در صدد نوشتن مقاله‌ای در این زمینه بودم ولی فرصت نمی‌کردم. خدا را شکر که چنین مقاله‌ای توسط یک محقق منصف و از علاقمندان آن مرحوم نوشته شد و اصالت این کتاب، را مورد نقد و بررسی داده است. مرحوم افشین پرتو از «دکتر ارژنگ مبرهن، استاد ارجمند دانشگاه منچستر» در مقدمه چند ترجمه دیگرش هم به نام برده است. او اصالت این کتاب و ترجمه‌های دیگر را به این فرد و این نام ناشناخته گره زده است. البته در این کتاب از «تموری آرولادزه» دانشجوی ادعایی گرجی هم نام برده و او را هم منبع دریافت کتاب معرفی کرده. برای اینکه اصالت این کتاب و سایر ترجمه های وی مشخص شود، سوابق این افراد را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شناخته شوند. از جمله در مقدمه کتاب «مستر چیک بعد از جنگ جهانی اول: گزارش‌ مستر چیک از جنگ جهانی اول تا بر آمدن رضاخان، هربرت چیک، مترجم: افشین پرتو، صحیفه خرد، قم، ۱۳۹۳، ۱۴۴ص.» این کتاب از مجموعه کتاب‌های دانشنامه استان بوشهر به دبیری سیدقاسم یا حسینی که با حمایت مالی حوزه هنری بوشهر منتشر شده است. مستر چیک، نایب‌کنسول انگلیس در بوشهر بود که افشین پرتو ادعا کرد که یادداشت‌های او از اوضاع بوشهر در جنگ جهانی اول را با کوشش دوستش دکتر ارژنگ مبرهن یافته و ترجمه کرده است. جالب است که در سایت‌های داخلی یک مقاله یا یک کتاب توسط این دکتر ارژنگ مبرهن، که افشین پرتو وی را همدرس خود در رشته تاریخ دانشگاه شیراز معرفی کرده، نوشته نشده و جایی نام وی برده نشده، خصوصا در این دانشگاه هیچ اثری از وی دیده نمی‌شود، نام وی در میان فارغ التحصیلان این دانشگاه هم وجود ندارد. نیز درباره سوابق ارژنگ مبرهن در سایت‌های خارجی، خصوصا خود دانشگاه منچستر هیچ اثری وجود ندارد و نه نامی از وی در آنجا وجود دارد و نه مقاله و کتابی از او منتشر شده است. درباره نام «تموری آرولادزه» دانشجوی گرجی، هم اثری در دانشگاه منچستر وجود ندارد، نه مقاله‌ای و نه کتابی و نه پایان‌نامه‌ای درج شده و همچنین نام وی در زمره فارغ التحصیلان آن دانشگاه دیده نمی‌شود. نتیجه اینکه اصالت سند این کتاب و سایر ترجمه های پرتو که نام ارژنگ مبرهن در آنها به عنوان منبع دریافت سند، وجود دارد، مخدوش است و طبق مستنداتی که بخشی از آنها بیان شد، کل این کتاب جعلی و ساخته و پرداخته ذهن داستان‌پرداز مرحوم افشین پرتو است. از حیث محتوایی نیز ایرادات زیادی وجود که جعل بودن کتاب را ثابت می‌کند که به بخشی از آنها آقای جوزی در مقاله‌شان اشاره کردند. ان شاءالله به زودی سایر مستندات حول اصالت این کتاب هم منتشر گردد و این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. میثم عبدالهی شنبه ٢١ اسفند ١۴٠٠ ♻️ پست مرتبط : 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/751 میرزایی‌ها @mirzaeihaa
میرزایی‌ها
سلام و عرض احترام خدمت آقای جوزی عزیز یادداشت درست و دقیقی را نوشتید، خداقوت به شما. نکات شما در ای
👈ایراد شبهه و پاسخ به شبهه 📌آیا یادداشتهای اوسینکو جعلی است؟ 📝مقاله آقای جوزی 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/751 👤پاسخ آقای عبداللهی 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/752@mirzaeihaa
میرزایی‌ها
#چهره_ها از راست : محسن صدرالاشراف و مورخ الدوله سپهر صدرالاشراف یک سید و روحانی بود و در دوران نه
زبان رشوندها + سند 👈 بنا بر برخی اقوال غیر رسمی و غیر مستند، نَسَب میرزا کوچک خان جنگلی به های بر می گردد. حال ببینیم رشوندها به چه زبانی صحبت می کنند؟! 📌 این سند صرفاً جهت آگاهی شما میرزایی‌های عزیز معرفی شده است. میرزا کوچک خان صد در صد گیلانی است. او هم از سمت پدری و هم مادری اهل فومن است. این نکته هم گفتنی است که میرزا کوچک خان به زبانهای ، ، مسلط بود و آشنایی مختصری هم با زبان داشت . ♻️ پست مرتبط: 🔗 https://eitaa.com/mirzaeihaa/718@mirzaeihaa . . . . . . . . .