🌐 در محضر استاد فاطمینيا (ره)؛ از سایت و کانال تا نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه
🔹از ابتدای صبح كه بيدار میشود، دنبال اين است كه ببيند فلان كس چه گفت؟! فلان كس چه كرد؟! فلان #روزنامه و #سايت چه نوشت؟! رها كنيد! اوقات خود را هدر ندهيد! هرچقدر خود را مشغول امور #بیفايده كنيد، در عبادات حضور قلب نخواهيد داشت!
🔹جوانان عزيز! روزانه زمانی را به كسب معارف دينی اختصاص دهيد، با نهجالبلاغه انس بگيريد؛ صحيفه سجاديه را مطالعه بفرماييد! اينها مملو از معارف عميق است.
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
💥خلقت فاطمه ی زهرا از نور عظمت خداست «من نور عظمته»
✨لذا فکر نشود او یک زن معمولی است، این چنین ساده و سطحی تلقی نشود... .
🌍 #فاطمه ی زهرا جوهر و ناموس و ثقل وجود است...
🎙برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
🗓۲۴شهریور۱۳۷۶
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
🔳 إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ
شهادت مظلومانه تعدادی از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان تسلیت عـــــرض مینماییم
#کرمان_تسلیت
#حادثه_تروریستی
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
🔰فِي خَبَرِ الْأَعْمَشِ عَنِ الصَّادِقِ علیهالسلام قَالَ: حُبُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَاجِبٌ وَ الْوَلَايَةُ لَهُمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِمْ....
💠دوستى با اولياى خدا واجب است و #ولايت آنها نيز واجب و بيزارى از دشمنانشان لازم است و نیز بیزاری از كسانى كه به آل محمد ظلم كرده و احترام آنها را نگه نداشتند... .
📚الخصال، ص۶۰۷؛ بحار الانوار، ج۱۰، ص۲۲۶ و ج۲۷، ص۵۲
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔@mirzanaeini | 💻mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
🔖22 جمادی الثانی :
🔴 مرگ ابوبکر
🔹در شب سه شنبه 22 جمادی الثانی در سال 13 ه’ عبداللَّه بن عثمان معروف به ابوبکر بن ابی قحافه در سن 67 سالگی، از این جهان به سوی سزای اعمالش رخت بربست.
📚 (تتمه المنتهی: ص 10. تاریخ الخلفاء: ص 81. فیض العلام: ص 279. بحار الانوار: ج 29، ص 521)
به قولی مرگ ابوبکر در 27 جمادی الثانی بوده است.
📚 (مسار الشیعه: ص 32. العدد القویه: ص 343. مصباح کفعمی: ج 2، ص 598. مصباح المتهجد: ص 732. بحار الانوار: ج 95، ص 200)
🔸او مدت دو سال و بیست و دو روز غاصب خلافت بود، و اولین کسی بود که بعد از شهادت پیامبر به انتخاب اعضای سقیفه بنی ساعده خلیفه شد. انتخاب ابوبکر به گونه ای بی حساب بود که عمر با آنکه خود گرداننده برنامه سقیفه بود می گوید: «بیعت با ابوبکر امری بدون تدبیر و مشورت و دقت بود، مثل زمان جاهلیّت، که خداوند مسلمانان را از شر آن محفوظ داشت. هرکس چنین کاری را تکرار کند او را بکشید».
📚 (الغدیر: ج 5، ص 370. صحیح بخاری: باب رجم الحبلی، ح 6681. مسند احمد: حدیث 393. سیره ابن هشام: ج 4، ص 308)
⭕اهل سنّت در علّت مرگ او نوشته اند: ابوبکر در روز دوشنبه 7 جمادی الاخر غسل کرده بود، و آن روز هوا سرد بود. به این دلیل سرما خورد و تب کرد، و 15 روز این تب ادامه داشت، و به نماز نمی رفت، تا در شب سه شنبه 22 جمادی الاخر بعد از آنکه خلافت را به عمر واگذار کرد، مرد.
9(تاریخ الخلفاء: ص 81. بحار الانوار: ج 29، ص 521)
🔻قبل از وفات عثمان را برای نوشتن وصیت نامه ای در باره خلافت طلب کرد که امر خلافت بعد از ابوبکر با عمر بن خطاّب باشد. او کلمه ای گفت و بیهوش شد، و بقیه را عثمان از پیش خود نوشت که امر خلافت با عمر است. ابوبکر به هوش آمد و عثمان را دعا کرد که آنچه او می خواسته نوشته است.
📚 (شرح ابن ابی الحدید: ج 1، ص 165)
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
📝 معرفی مقاله
📚 تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی (قدّس سرّه)
✍️ نویسنده: علی رهبر سعادتی
چکیده
💠 من آراء المیرزا النائینیّ قدّس سرّه الأصولیّة فی بحث التزاحم أنّه کلّما توقّف واجب على مقدّمة محرّمة ارتفع الوجوب ولزم اجتناب المقدّمة ولا تصل النوبة إلى التخییر بلا فرق بین المقدّمة السابقة زماناً على الواجب والمقدّمة المقارنة له خلافاً لما هو المعروف من جریان التخییر فی موارد التزاحم بین التکلیفین فی مقام الامتثال مع تساویهما.
ولا یخفى أهمّیّة البحث حول هذا الرأی باعتبار أن مسألة توقّف الواجب على المقدّمة المحرّمة من المسائل المبتلى بها ولها تطبیقات کثیرة ذکرها فقهاؤنا فی الأبواب الفقهیّة المختلفة من الطهارة إلى الدیات. نحاول فی هذا المقال تبیین هذا الرأی وسیتّضح تمامیّته بدلیل أنّ حرمة المقدّمة تکون معجّزةً مولویّةً عن الواجب فیصبح الواجب ممتنعاً شرعاً والممتنع شرعاً کالممتنع عقلاً فی استحالة التکلیف به فلا وجوب لذی المقدّمة لیزاحم الحرام. ومنهجنا فی البحث هو المنهج المتعارف فی البحوث العلمیّة الحوزویّة وهو بیان أصل الموضوع ثمّ الإشارة إلى آراء الأعلام ومنها رأی المیرزا (قدّس سرّه) ثمّ تبیین رأیه من خلال تقریرات بحثه وکلمات تلامذته وعرض أدلّتها ومناقشاتها وبالأخیر بیان ما هو الحقّ فی المسألة....
🔗 دانلود فایل PDF: تزاحم الواجب والمقدّمة المحرّمة وفقاً لمبانی المیرزا النائینی (قدّس سرّه)
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا ذالجلال والاکرام ✨
📆یکشنبه
۱۷ دی ۱۴۰۲
۲۴ جمادی الثانی ۱۴۴۵
۰۷ ژانویه ۲۰۲۴
امام حسین علیه السلام
اَلبَخيلُ مَن بَخِلَ بِالسَّلامِ؛
بخيل، كسى است كه در سلام كردن بخل ورزد.
گزیده تحف العقول، ص ٣٩
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
🔹 ای بندگان خدا از دنیا برای آخرتتان توشه بردارید ایام جوانیتان را بسیار مغتنم بشمارید.
🔹 این جوانی مهمانی است که زود میرود و بسیار نیروی بزرگی است.
🔹 روایت شده که اگر انسان در جوانی به کارهای خیر عادت کرد و بعد که سنش بالا رفت نتوانست کار خیر انجام دهد، خدا دستور میدهد الآن نیز ثواب تمام آن کارهایی را که انجام میداده در نامه عملش بنویسند. اما به عکس کسی که در جوانی این کاره نبوده و اکنون پیر شده میگوید خدایا کاشکی میتوانستم انجام دهم فرشتهها خنده کنان به او میگویند تو که جوان بودی گوش نمیدادی حالا که پیر شدی باز همین طور خواهی بود.
🔆خطبههای نمازجمعه قم
🔹مرحوم آیتالله #مشکینی(ره)
🗓 ۲۷ تیر ماه ۱۳۶۷
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
📝 معرفی مقاله
📚نظریه جامع باب تزاحم از ابتکارات محقق نایینی
✍️نویسنده: محمد عشائری منفرد
چکیده
💠 باب تزاحم یکی از مسائل پرکاربرد دانش اصول فقه است. در این دانش، معمولا باب تزاحم را با چند مقدمه و چهار مسأله تبیین میکنند: نخست تعریف باب تزاحم، دوم تخییر در فرض عدم تقدم هیچ یک از دو حکم متزاحم و مسأله سوم و چهارم نیز به مرجحات و امکانسنجی تقدیم محتمل الاهمیه اختصاص دارد. این مسأله اصولی هرچند در ابواب مهم فقهی از جمله فقه حکومی، فقه اجتماعی و … کاربرد وسیعی دارد، اما در دانش اصول فقه، دیرینه کهنی ندارد. مسأله تحقیق حاضر، این است که نخستین دانشمند اصولی که این نظریه را به صورت سامانهای چهارضلعی مطرح کرد، چه کسی بوده و پیش از او چه تلاشی در این زمینه صورت گرفته است. این مقاله با تحلیل تاریخی باب تزاحم در دانش اصول و با جستجو در منابع علم فقه و علم اصول فقه، این فرضیه تحقیق را ثابت میکند که محقق نایینی برای نخستین بار نظریه جامع تزاحم را مطرح کرد./ نشریۀ "پژوهش های اصولی"
🔗 دانلود فایل PDF : نظریه جامع باب تزاحم از ابتکارات محقق نایینی
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠
✨یا قاضی الحاجات ✨
📆دوشنبه
۱۸ دی ۱۴۰۲
۲۵ جمادی الثانی ۱۴۴۵
۰۸ ژانویه ۲۰۲۴
امام حسن مجتبی علیه السلام:
الإعطاءُ قَبلَ السُّؤالِ مِن أکبَرِ السُّؤدُدِ
بخشیدن پیش از طلبکردن از بزرگترین سروری هاست.
بحارالأنوار: ج ۷۸، ص ۱۱۳، ح
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠۷
🌐 آیا تبعیّت از #حکم_حکومتی_ولی_فقیه بر همگان، حتّی مراجع تقلید هم واجب است؟
🔰 همه مراجع عظام تقلید: اگر ولیّفقیه در امری حکم نماید، تبعیتش بر همه حتی سایر مجتهدین و مراجع، واجب است.
➖➖➖➖➖
🔺👈 العروة الوثقی، کتاب الاجتهاد و التقلید، ص۱۴، م ۵۷، منهاج الصالحین، ج۱، کتاب التقلید، ص۲۸، م ۲، العروة الوثقی، ص۵۷۱، با استفاده از م ۳، منهاج الصالحین آیت الله خوئی و وحید خراسانی، ج۲، کتاب التقلید، ص۴، م ۲۶، اجوبة استفتائات، ص۲۵، س۶۵، شرح العروة الوثقی لکاشف الغطاء، ص۴۲، م ۵۷، منهاج الصالحین آیت الله حکیم، ج۱، ص۱۱، م۲۵، شرح العروة الوثقی آیت الله حائری، ج۱، ص۱۵۱، م ۵۷، صراط النجاه، ج۱، ص۴۲۵، س۱۱۶۶، موسوعه الامام الخوئی، ج۱، ص۳۲۹، الاجتهاد و التقلید شهید آیت الله صدر، ص۳۸۷، م ۵۷، جامع المسائل آیت الله بهجت، ج۱، ص۲۸، روزنامه ی همشهری، ۱۳۸۳/۰۹/۰۸ ، شماره: ۳۵۶۸، ص۲، به نقل از خبرگزاری فارس، استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۵۳۳۳۶۷ و ۱۴۲۰۶۸.
🕌 مرکز حفظ و نشرآثار حضرت آیت الله میرزای نائینی ره
┏━━━━━━━━━━━━━━━┓
🆔 @mirzanaeini | 💻 mirzanaeini.com
┗━━━━━━━━━━━━━━━┛
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠