.
✅ احکــــام سلبـیــــه وجـــــود ( ۲ )
5⃣ وجود جزئی برای کل نیست 👈 چــون غیر ندارد
6⃣ وجود جنس و فصل نــدارد 👈 چــون غیــر ندارد
7⃣ وجود مادهصورت ندارد👈چون جنسفصل ندارد
8⃣ وجــــود مقــدار نــدارد 👈 چـــون جســـم نــدارد
9⃣ وجود نــوع نیست 👈 چــون جنس و فصل ندارد
✴️ راستی این احکـــام رو بــه عنــوان صفـــات سلبیه خداوند هم میشه در نظر گرفت.
👈 خـــــدا غیـر ندارد، ثــانی ندارد .... جـزء ندارد، جنس ندارد ....
2
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
💖 السلام علیك يا مولاي يا بقيةالله في ارضه
💖 یــارب بـرسان تو مهدی غائب را
💖 فــرزنـــد علــی بــن ابیطــالب را
💖 از دوری او همیشه سرگـردانیــم
💖 مانندکسی که گم کند صاحب را
💖 اللهم عجـــل لــولیــک الفـــرج ...
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
✴️ بخشی از مسائــل فلسفــه بررسی تقسیمــات وجود است.
✅ تقسیمـــات وجـــود ( 1 )
1ـ موجود یا ذهنی یا خارجی
2ـ موجود یا رابـط یا مستقـل
3ـ موجود یا واجـب یا ممکـن
4ـ موجود یا جـوهر یا عـرض
5ـ موجود یا مجــرّد یا مــادی
1
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
✅ تقسیمــــات وجــــود ( 2 )
6ـ موجود یا واحـــد یا کثــیـر
7ـ موجود یا علّــت یا معلــول
8ـ موجود یا بالقوّه یا بالفعــل
9ـ موجود یا ثــابت یا متغیّــر
10ـ موجود یا حادث یا قدیم
2
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
⚛️ اولیـن تقسیم وجود
✴️ تقسیم وجود به ذهنی و خارجی
👈 اول کسی کــــه ایــن تقسیــم رو در فلسفــه مطــــرح کرد جنــاب خواجــه نصیـر الدین طوسی در کتاب تجرید الاعتقاد است.
👈 این تقسیم یکی از تقسیمات مهم در فلسفه است چرا که به واسطه آن ارزش شنــاخت و معــرفت فهمیده می شود و مدخلی مهم برای مسائل معــاد شناسی است.
1
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
👈 وجــود ذهنی همـــان صورت علمی است که از شیء خارجی انتزاع می شود و نقش آن حکــــایت از اشیـــای خــارجی است.
👈 بحث وجود ذهنی، در اصل برای حل مسئله مطـابقت مطــرح می شود به این نحو کـــه گفته می شود ماهیــات خارجی و ذهنی عیــن هم هستند و فقط در نحــو وجود با هم فـــرق دارند به این شکل کــه یکی ذهنــی و دیگری خــارجی است.
🌿 ادامــــه دارد
2
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
👈 عینیــت ماهیت خـارجی و ذهنی، باعث می شود علم ما مطابق با عالم خارج باشد.
👈 مشهور فلاسفه صورت های ذهنی را نظیر حالت های دیگر نفس مثل ترس و شادی کیف نفسانی می دانستند و آن را عرض بالضمیمه می نامیدند بخلاف حکمت متعالیه که براساس نظریه اتحـــاد علم و عالم صورت های ذهنی را عین نفس می داند و ثمره این نظر را در تجسم اعمال جوانحی در معـــاد رو میکردنن.
3
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁زنـدگی
☕️حکمت اوست
🍁چند برگی
☕️را تو ورق خواهی زد
🍁مابقی را قسمت..!
☕️قسمتت شادی باد
عصرتون بخیر ☕️🍂
🍁لحظه های زندگیتون
☕️مملو از خوشی و برکـت
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
⚛️ دوّمیــن تقسیم وجود
✴️ تقسیم موجود به فی نفسه و فی غیره
👈 موجود فی نفسه موجودی است که وجـودش فـــانی در غیر نیست امـــا موجود فــی غیــــره موجـــودی است که وجودش فانی در غیر است.
👈 از نظر حکمــت متعــالیــه، تمـــام مـا سوی الله وجود فی غیره و فانی در حضــرت حــق هستند و تنها موجود مستقل خداوند متعـــال است.
👈 یکی از بـراهیـن اثبــات وحــدت شخصی وجــود ـ با صرف نظر از اینکه این نگــاه درست است یا خیر و نیز با قطع نظر از اینکه وحدت شخصی چه تفــاسیر صحیــح و غلط دارد ـ با تکیه بر رابط بودن وجود معلول اقامه می شود.
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
🔶 مـــــوفــقــیــت
یک قـدم بزرگ در آینده دور نیست
بلــکــه یــک قـــدم کــوچـــک است
کــــه همیـــن لحظــه بــرمیـــــداری
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
⚛️ سوّمیــن تقسیم وجود
✴️ تقسیم موجود به واجب و ممکن
👈 در نگــاه حکمـت مشاء موجود واجب موجودی است که وجود برای آن ضرورت دارد و ضرورت وجود آن ناشی از علّت نیست در مقابل موجود ممکن موجودی است کــه وجود ذاتاً برایش ضرورت ندارد و به همین دلیـــل بـــرای وجود داشتن نیازمند به علت است.
👈 در نگـــاه ایشان ملاک نیـــازمندی یک شیء بــه علّت، امکـان ماهــوی شیء است نه حدوث آن شیء کمـا اینکه متکلمان می گویند و نــه وجــود آن شیء کمـا اینکه حس گرایان می گویند.
1
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
👈 در نگـــاه حکمــت متعــالیه موجود واجب موجـودی است که به خــاطر شدت وجــودی بی نیاز از علّت است و وجــود ممکن وجودی است که به خــاطر ضعف و فقـر وجودی نیازمند علّت است.
👈 در نگـــاه ایشان ملاک نیــازمندی یک شیء بــه علّت، براساس اصـالت وجود و رابطـه علی و معلـولی، امکــان فقری شیء است نــه امکان مــاهــوی مشائی. از ایـن رو ایشان فقر وضعف وجودی را ملاک نیازمندی به علت قرار می دهد.
2
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
﷽
✍️ خبر داریم چه خبری👇
✍️ خبــر داریــم چـه خبــری👇
✍️ خبــــر داریـــم چـــه خبــــری👇
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
شـروع یک تــابستـــان متفـــاوت و علمـی
بــا دوره جـامــع منطق فلسفه کلام 🔥🔥
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
👈 زمـــان شروع ثبتنــام دهــه اول تیـــرمــاه🌪
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سلام امام زمانم🌸
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا قُطْبَ الْعالَمِ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که همه کائنات بر مدار تو میچرخد.
سلام بر تو و بر روزی که قبلهی دلهای اهل عالم خواهی شد!
🌸وقتتون مهدوی🌸
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑
.
⚛️ چهارمیــن تقسیم وجود
✴️ تقسیم موجود به جوهر و عرض
👈 در نگـــاه بعضی از پیروان حکمت متعـــالیه جوهــر موجودی است که برای موجود شدن بی نیــاز از موضوع است بخلاف عــرض که موجودی است کـه بــرای موجود شدن نیازمند موضوع است.
👈 در نگاه ایشان جوهر و عرض دو نحو از انحــاء وجود و تحقّق اشیاء در خارج هستند.
👈 در نگاه ایشان جوهر و عرض از صفــات وجود هستند که در خارج به عینِ وجود، موجود هستند.
1
┏━ ⚖️ 📙📕 ━━━━
🆔 @mizan_alhekmah
┗━━━━━━━ 📖🔑