درسواره اخلاق بندگی (1)
به نام خداوند جان و خرد.
مقدمه:
اساس دیانت توحیدی اسلام بر بندگی خدا بنیان نهاده شده و بندگی روح دین ما است. اگر عقاید و اخلاق و احکام ظاهری را صدف دین بنامیم، گوهر آن به طور قطع بندگی خدای متعال است.
اهل دانش و فلسفه تربیت و روان شناسان علوم تربیتی و مانند ایشان، به دلیل کثرت اهداف تربیتی و عدم امکان پرداختن به تمامی آنها، تلاش فراوانی نموده اند تا راهبردی برای تربیت انسان معرفی نمایند که به کارگیری آن، تمامی اهداف تربیتی را محقق سازد، اما در این زمینه موفقیت چندانی نداشته اند، زیرا این مهم تنها از دین کامل و نهایی اسلام ساخته است و ایشان از راهبرد اسلام برای تربیت انسان غافل مانده اند.
قرآن کریم که به راستی کتاب توحید و بندگی است، به روشنی راهبرد تربیت انسان را عبودیت و یگانه پرستی معرفی نموده است، ولی در عین حال مشاهده می شود که حتی در میان عالمان دینی نیز تلاش ناچیزی در جهت توضیح و تبیین و ارایه این راهبرد در مجامع علمی و فرهنگی و مردمی به چشم می خورد و مردم از کارآمدی چنین راهبردی در زندگی خود برای رسیدن به رستگاری و سعادت بی خبر مانده اند.
امروزه اگر بخواهیم کتاب هایی که در زمینه بندگی نگاشته شده است را شمارش نماییم، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند و تازه کتاب هایی هم که نگاشته شده به جای بندگی و عبودیت به بحث درباره عبادت پرداخته اند.
در حالی که می دانیم معنای بندگی و عبودیت بسیار فراتر و گسترده تر از مناسک عبادی است و آنچه برای انسان مفید است و او را به کمال نهایی خود می رساند، گستره بندگی و عبودیت است و نه صرف مناسک عبادی مرسوم.
به دلایلی که عرض شد ضرورت توضیح بیشتر درباره حوزه بندگی و معنویت اصیل اسلامی که گوهر دیانت و چشمه سار حیات جاودانی بشر است، احساس می شد و لذا بر آن شدیم تا مطالبی تهیه شود که بیشتر جنبه ارشادی داشته باشد، تا علمی، پژوهشی با این هدف که برای همگان قابل درک باشد.
مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "تاریخ فرهنگ و تمدن"
دانلود از لینک زیر:
http://s9.picofile.com/file/8343699118/power_farhang_va_tamadon.rar.html
✍تعداد: 10فصل
⚪️حجم: 56 مگابایت
📚ویژه استادان درس " تاریخ فرهنگ و تمدن" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
ارتباط با ما:
@amoozesh_majazi
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "تاریخ امامت"
لینک دانلود:
http://s9.picofile.com/file/8343700400/power_emamat.rar.html
✍تعداد: 7فصل
⚪️حجم: 36 مگابایت
📚ویژه استادان درس " تاریخ امامت" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
ارتباط با ما:
@amoozesh_majazi
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️مستند جنگ ارضی
⚪️زمان: 19 دقیقه
🔴علت افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه کالاهای اساسی در شرایط نبود تحریم چه بود؟
✍میزمعارف
@mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سری هشتم معرفی این بزرگواران، فهرست90 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
461 علی اصغر زکوی 120 مازندران
462 مهران خدادادي 120 مازندران
463 فاطمه خیوه 120 فارس
464 مهري ميثاقي 120 تهران
465 بهمن توان 120 مركزي
466 مجتبی فیضی 120 اصفهان
467 هما رحمانی 119 آذربايجان شرقي
468 سید حسام الدین حسینی 118 خوزستان
469 مهدی اذری 118 آذربايجان شرقي
470 مریم رضائی فر 118 تهران
471 فرهاد منظوری 118 البرز
472 ربابه کیانی هرچگانی 118 چهارمحال و بختياري
473 صدیقه صانع زاده 118 البرز
474 جبار نجاري 118 آذربايجان شرقي
475 زهرا رضایی 118 كرمانشاه
476 علی نوری سعید 117 گيلان
477 سعدی صفاری 117 قزوين
478 حسن شمسینی غیاثوند 117 البرز
479 اسکندر جعفری نوروزانی 117 فارس
480 نوراله صفری مطلق 116 لرستان
481 سید عبدالمناف سجادی زاده 116 بوشهر
482 فاطمه حاجیلوئی 116 البرز
483 حسین علی بیگی 116 كرمانشاه
484 اشرف منتظری 116 گلستان
485 یوسف پیری 116 البرز
486 مریم ندایی 115 خوزستان
487 محمدرضا رحیمی 115 يزد
488 سید شهاب الدین حسینی 115 البرز
489 حسین صافدل 115 خراسان رضوي
490 سید مهدی طباطبائی 115 تهران
491 علیرضا فاطمی 115 لرستان
492 جلیل البوغبیش 115 خوزستان
493 حسن وافی 115 خراسان رضوي
494 فراگیر مهناز بدرقاسمي 114 تهران
495 زهرا کريمي 114 تهران
496 لیلی پارسا 114 تهران
497 فاطمه وجدانی 114 تهران
498 اعظم موذنی 114 مركزي
499 مهدی فرجی پاک 113 خوزستان
500 نرگس خاتون حاجیان 113 فارس
501 لیلی صمدی 113 اصفهان
502 حسین احمدی 113 آذربايجان شرقي
503 بی بی مهدیه طباطبايي 113 خراسان رضوي
504 سيدرضا حسيني لواساني 113 تهران,البرز
505 عباس خادمیان 113 مركزي
506 فهیمه مشاور 112 آذربايجان شرقي
507 محمد محبي 112 قزوين
508 فاطمه برامکی 112 بوشهر
509 رقیه هراتی 112 لرستان
510 احمد ميرزازاده فشكل پشته 112 گيلان
511 احمدرضا مرادی 111 اصفهان
512 مهدي مهدوي پناه 111 سيستان و بلوچستان
513 فریدون جودکی 110 لرستان
514 سید حسین سید موسوی 110 خراسان رضوي
515 فرهاد فرضی 109 خوزستان
516 محمود حزبه زاده 109 خوزستان
517 امیرنورانی نورانی مکرم دوست 109 گيلان
518 رحیم انور 109 اردبيل
519 امیر هادی زاده 109 سيستان و بلوچستان
520 جواد اکبری مطلق 108 خراسان جنوبي,يزد
521 ابوالقاسم ولی زاده 108 آذربايجان غربي
522 فضیلت روحانی رانکوهی 108 گيلان
523 مهدی زارع 108 خوزستان
524 صدیقه اسفندیاری 108 فارس
525 صغری ساغری 107 مركزي
526 زینب معصومی 107 بوشهر
527 ابوالفضل کارگر 107 كرمان
528 محمد عبداللهی 107 سمنان
529 انسیه ماهینی 107 بوشهر
530 رضا بابااکبری ساری 107 تهران
531 رحمت اله مرزبند 107 مازندران
532 جمشید صدری 106 زنجان,قزوين
533 عفت خوشنودی 106 اصفهان
534 مهدی محمدیان 106 خراسان رضوي
535 محمد کاکاوند 106 همدان
536 مهین محمدی 105 مركزي
537 شیما عبدی زاد 105 ايلام
538 فریبا غفاری 105 تهران
539 سید رضا بابامیری 104 مركزي,قم
540 محمد خلیلی 104 آذربايجان شرقي
541 ابراهیم رمضانی 104 مازندران
542 مریم شریف پور 104 تهران
543 معصومه سعید 104 كرمان
544 حسين رضاپور 103 سمنان
545 نورمحمد علیپور خشاب 102 كهگيلويه و بويراحمد
546 مائده خیوه 101 فارس
547 اصغر غفاری واحد 101 زنجان
548 فاطمه امیری رز 101 تهران
549 معصومه قربانی 101 گيلان
550 میثم حسن پور 100 خراسان رضوي
🙏با آرزوی موفقیت روز افزون برای این عزیزان
👈میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 آثار یاد کردن مرگ🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیهالسلام أَکثِر ذِکرَ الموت (۱)
یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش.
فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا
هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بیرغبت میشود.
مشکلات عمدهی ماها بهخاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیباییها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همهاش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را میلغزاند. البته اینجور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا»(۲) هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که [به ما] ضرر میزند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهیها میکشاند به یک سمت غلط؛ آنجایی که انسان باید فداکاری کند نمیکند؛ آنجایی که باید انفاق کند نمیکند. اشکال عمدهی ما انسانهای ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت؛ [اینکه] زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد.
۱) الشافی، صفحهی ۸۷۶
۲) بخشی از آیهی ۴۶ سورهی مبارکهی کهف
أَلْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا
مال و فرزندان زینت زندگى دنیایند، و ماندگارهاى نیکو (مانند اعتقادات حقّه و فضائل نفسانى و عملهاى نیک) در نزد پروردگار تو از نظر پاداش بهتر، و از نظر امید (به بازتاب دنیوى و اخروى آن) نیکوتر است.
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30415
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
📝مولف: مهدی طاهری
📚ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
📖تعداد صفحه: 212
🔖تعدا صفحات تلخیص: 52
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
1_19448997.pdf
865.3K
تلخیص کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 9⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش پنجم ▶️
🔸تصميم ما در جلسه سران نظام اين بود که اگر وزراي اروپايي به هر دليلي به تهران نيامدند، خودمان همه موارد را يک طرفه اعلام کنيم، يعني ايران طي بيانيه اي اعلام کند:
1. به آژانس گزارش کامل مي دهد.
2. پروتکل الحاقي را امضاء و داوطلبانه اجرا مي کند.
3. گازدهي نطنز را تعليق مي کند.
🔸اتهامات خطرناکي که از سوي قطعنامه آژانس به ايران وارد آمده بود، به همراه مواضع سخت آمريکا، جو سنگيني را در داخل کشور ايجاد کرده بود.
🔸لازم بود اروپايي ها را متقاعد کنيم که در پي ساخت سلاح هسته اي نيستيم. زيرا اساس اعتماد سازي همين بود که آنها مطمئن شوند فعاليت هايي که انجام داده ايم و انجام خواهيم داد، در چارچوب مقررات بين المللي از جمله NPT است و از آنجا که در پي اعتماد سازي هستيم، در آينده هم در پي سلاح اتمي نخواهيم بود؛ يعني تنها براي دستيابي به اهداف صلح آميز در پي اين توانمندي هستيم.
🔸تعدادي از نمايندگان مجلس، طرح سه فوريت براي الزام دولت به پذيرش پروتکل الحاقي را امضاء کرده و در پي آن بودند تا آن را تقديم مجلس کنند. به رئيس جمهور گفتم که اگر طرح سه فوريت در مجلس مطرح شود، من استعفا مي دهم. گفتم ظاهراً مجلس از آغاز کار، کارشکني را شروع کرده است. در اين زمينه من و نيز آقاي خاتمي با آقاي کروبي (رئيس مجلس) صحبت کرديم تا اين طرح متوقف شود و در مجلس مطرح نشود. خوشبختانه ايشان مانع شد و طرح در صحن علني مطرح نشد، ولي متأسفانه سفراي اروپايي از تهيه اين طرح در مجلس با خبر شده بودند.
🔸سومين مسئله اين بود که پيش از آنکه وزرا به تهران برسند، رئيس جمهور در مصاحبه اي مطبوعاتي اعلام کرده بود که ما تعليق را مي پذيريم. با شنيدن اين مطلب به تيم مذاکراتي گفتم در مورد پروتکل که در مجلس طرح سه فوريت تهيه کرده اند، تعليق را هم که رئيس جمهور اعلام کرده، من ديگر قرار است بر سر چه موضوعي مذاکره کنم؟ به دليل وجود نگراني در کشور، همه صادقانه مي خواستند کاري کنند که مشکل حل شود، ولي گاهي نتيجه اين اقدامات، تضعيف موقعيت مذاکره کنندگان بود.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 0⃣2⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش سوم ▶️
🔸ما بر حقوقمان تأکید می کردیم تا دستاوردهایمان را حفظ کنیم. اما از طرف دیگر نمی خواستیم بی جهت به آمریکا بهانه دهیم که موضوع به شورای امنیت برود. (ص 254) بنابراین هدف ما این بود که در مرحلة اول پرونده به شورای امنیت نرود و در مرحلة دوم از آژانس و شورای حکام هم خارج شود. خوشبختانه تا ما مسئول بودیم در این مسیر موفق شدیم و حرکت به سمت جلو بود. هم دستاورهای هسته ای حفظ شد، هم پرونده به شورای امنیت نرفت و هم در شورای حکام به سمت حل و فصل پیش رفتیم. مهم تر از همه در افکار عمومی و حتی در میان نخبگان سیاسی جهان هم آمریکا مسئول بحران القا شد. (ص 254-255)
🔸بنده با محورهای مشخصی به مذاکرات می رفتم که در بالاترین سطوح کشور تصویب شده بود. بعضی وقت ها نیز بدون اینکه ما پیشنهاد کرده باشیم، دستور از مقامات بالا بود. در مواقعی ما در جلسات موضوعاتی را مطرح می کردیم که الزاماً نقشی در تدوین آنها نداشتیم و شاید با آنها مخالف نیز بودیم. ولی دستوری بود که از مقامات بالاتر کشور به ما داده شده بود و ما باید اجرا می کردیم. بنابراین ممکن است ما سخنانی را گفته باشیم که خودمان آن را قبول نداشتیم. اما همیشه سخنان و کارهایمان در مورد تأکید نظام و مقامات بالا بوده است.(ص 256)
🔸قطعنامة شورای حکام با لحن تندی از ایران خواسته بود که غنی سازی را متوقف کند؛ اتفاقی که برخی از دوستان حتی تصورش را نیز نمی کردند. خوشبختانه ما در مذاکرات سعدآباد در تهران این توقف را به یک تعلیق داوطلبانه تبدیل کردیم. البته این اروپایی ها بودند که بر آن اصرار داشتند. این را هم اضافه کنم که این توافق در جلسة کارشناسی میسر نشد و در جلسة وزرا با آقای دکتر روحانی توافق کردند. (ص 257)
🔸بنده احساس می کنم که تیم مذاکره کننده در وظایفی که به عهده اش گذاشته شده بود، موفق عمل کرده است. اول این که در اجرای منویات مقامات نظام دستاوردهای هسته ای را حفظ کرد و هیچ گاه به آنها خللی وارد نکرد. دوم این که مانع از رسیدن آمریکا به مهم ترین هدف استراتژیکش، یعنی بردن پروندة هسته ای ایران به شورای امنیت شد و سوم این که در صحنة جهانی مانع از آن شد که ایران به یک تهدید امنیتی تبدیل شود. چهارم اینکه در نهایت نگذاشتیم که قانوناً حق ایران تضییع شود و یا حتی ادعایی قانونی علیه حقوق هسته ای ایران شکل بگیرد. (ص 257)
🔸زمانی که صحبت از تهدید نظامی می شود، این تصور را ایجاد می کند که ما وحشت کرده بودیم. در حالی که اصلاً این طور نبود. در واقع ما در آن شرایط مانع از تحقق اهداف کسانی شدیم که قصد داشتند به ایران حمله کنند، یعنی نئوکان ها و صهیونیست ها که خوشبختانه موفق نیز بودیم؛ یعنی در زمانی که مذاکره کردیم، حتی یک قطعنامه راجع به آن که ایران از حقوقش دست بکشد، صادر نشد.(ص 258)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 1⃣2⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 دوشنبه 46/8/1
تقصير خودم است. شخصي را که براي اين کار گذاشته بودم اين کاره نبود، فکر مي کردم اين کاره باشد. اين شخص رضا قطبي پسر دايي ملکه است.
... بعد ديدن فاطمه (والاحضرت شاهدخت فاطمه) رفتم. ايشان براي اين که بر خلاف حق خودش از محلي که در تالار تاج گذاري دارد ناراضي است، به اين جهت آپانديس خود را عمل کرده است که بهانه براي عدم حضور داشته باشد. شاهنشاه خيلي ناراحت و ناراضي شده اند. در اين گير و دار بين خانواده علياحضرت هم بر سر جا ناراحتي پيش آمده است، يعني عمو و دايي شهبانو بر سر جا دعوا دارند. ملکه ناراحت هستند. من هم نمي توانم حرفي بزنم، چون از اول خود علياحضرت مداخله فرموده اند.
🔸سه شنبه 46/8/3
شاهنشاه عزيزم با اين همه گرفتاري و کار که هست امر دادند بعدازظهر گردش برويم. هر چه اصرار کردم تمرين تاج گذاري واجب تر است، قبول نفرمودند. لابد دو سه ساعتي در رکابشان رفتم. گرچه خوش گذشت و صحبت زياد شد و صحبت هاي اساسي بخصوص در وضع آينده کشور شد، اما حقيقت اين بود که کارهاي فوري و فوتي فردا مانده بود.
🔸جمعه 46/8/5
من خوشوقت و مفتخرم که دو کار بزرگ شاهنشاه را انجام دادم. يکي موقعي که نخست وزير بودم، انقلاب سفيد و تقسيم املاک بزرگ انجام گرفت و ديگري هنگامي که وزير دربار هستم تاج گذاري فرخنده شاه انجام گرفت. واقعاً همان هنگامي که آرزوي همه ما بود که انجام بگيرد، يعني کشور در حال تعالي و پيشرفت و مردم مرفه و آسوده، بخصوص وقتي وضع کشورشان را با ساير کشورها و کشورهاي همجوار مقايسه مي کنند. ما در رفاه و آسايش هستيم و همه در گرفتاري و کشت و کشتار.
🔸شنبه 46/8/6
ساعت شش منزل برگشتيم، حاضر شده، [به هتل] هيلتون رفتيم. مهماني هيلتون من خيلي آبرومند بود. يک مهماني شاهانه دادم. بيش از هزار نفر مهمان داشتيم که تمام کُر ديپلماتيک و مردم شناس تهران بودند. تمام غذا را از فرانسه آوردم و آتش بازي را از آلمان. به قدري عالي بود که خودم هم باور نمي کردم. به شاهنشاه هم بسيار خوش گذشت. رقص هاي محلي از تمام نقاط ايران آوردم. به تمام معني يک مهماني شاهانه بود. اغلب ديپلمات ها مي گفتند چنين چيزي در عمر نديده اند و نخواهند ديد.
... بالأخره ميل شاهنشاه عملي شد و چه خوب شد که عملي شد. اولاً تکاني به مردم داد. ثانياً به دنيا نشان داد که واقعاً مردم شاه را دوست دارند و از صميم قلب به شاه عشق مي ورزند و اصولاً به رژيم شاهنشاهي و سنت هاي قديمي وفادار و علاقه مند هستند. ثالثاً خاطره هاي انقلاب شاه تازه تر شد و يادآوري گرديد. رابعاً اين پيش آمد به مردم ايران نشان داد دنيا براي ما چه احترامي قائل است (من بعضي پيام هاي سران کشوها را در اين جا ضبط خواهم کرد). خامساً وليعهد را مردم شناختند و چه علاقه [اي] به او پيدا کردند. اغلب مردم، منجمله مادرم، به او دعا کردند و براي او اشک ريختند. چه قدر واقعاً اين بچه عالي ست. به نظر من به قول سعدي:
بالاي سرش ز هوشمندي
مي تافت ستاره بلندي
فرمايشات شاهنشاه عالي بود، اين جا ضبط مي کنم. مدتي روي آن فکر کرديم که کوتاه و پرمعني و منسجم باشد، گرچه قسمت عمده اش ديکته خود شاهنشاه بود. شهرها تازه و نونوار شدند. کارهاي بزرگ شروع شد، مثل سد شاه عباس و کارخانه ذوب آهن و ساختمان [هاي جديد] دانشگاه پهلوي و هزاران کار از اين قبيل. مقصرين آزاد شدند و به دنيا نشان داده شد که رژيم در اين موقعيت پابرجا و محکم است و علاوه بر همه اينها، لااقل ششصد ميليون نفر مردم جهان وسيله جرائد و مجلات خارجي و تلويزيون ها و اقمار مصنوعي، ايران و شاه ايران را ديدند و شناختند و دانستند که چه ايراني ست و چه آينده اي دارد. آن هم در اين دنياي پرآشوب که بخصوص در همسايگي ما هر دقيقه پيش آمدي تازه است.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
درسواره اخلاق بندگی (2)
به نام خداوند جان و خرد.
اخلاق بندگی:
علم اخلاق اسلامی حوزه های فراوانی از زندگی فردی و اجتماعی انسان را شامل می شود، لکن مهمترین حوزه های آن، اخلاق بندگی و اخلاق اجتماعی است. اخلاق اجتماعی نحوه درست رابطه اخلاقی با بندگان خداوند را بیان می کند و اخلاق بندگی مربوط به رابطه انسان با معبود و خالق و مربی خود است.
انسان نسبت به خالق و آفریدگار خود، وظایفی دارد که در قالب عبادت و بندگی مطرح می شود. در این راستا هر کسی احساس می کند هر چه دارد از خدای متعال است و تنها با عبادت معبود حقیقی به آرامش و کمال و سعادت می رسد.
فضایل و رذایل مربوط به رابطه انسان و خدا، در اخلاق بندگی مطرح می گردد. بندگی، عبادت، نماز، شکر، توکل، ایمان، عبادت، اخلاص، تسلیم، تقوا و… موضوعات مهمی هستند که مربوط به رابطه انسان با خدا است. به بیان دیگر مسائلی که بین خدا و بنده قرار می گیرد که یک سوی آن خدا و در سوی دیگر بنده است.
مثلاً اگر ایمان را درنظر بگیرید بنده نسبت به خدا، باید ایمان داشته باشد. یعنی او را پذیرفته و به دستوراتش عمل کند. اگر امر به انجام کاری کند، عمل نماید و چنانچه نهی کرد، بپرهیزد.
این مسائل مربوط به بنده است. یعنی وظایف او است نسبت به خدا. اما طرف دیگر ایمان، به خدا بر می گردد. یعنی باید ایمان به کسی تعلق بگیرد، باید کسی باشد که بنده به او ایمان بیاورد.
بقیه صفات هم همین گونه اند، یعنی هر صفتی که بین خدا وبنده او قرار می گیرد از یک طرف به بنده نسبت داده می شود، به علت اینکه باید به آن صفت خود را آراسته یا پیراسته کند و از طرف دیگر به خدا، چون آن صفت را باید نسبت به او مراعات نماید.
به طور کلی می توان گفت: به هر صفتی که یک طرف آن خدا و طرف دیگر بنده است، اخلاق بندگی گفته می شود.
پروردگار عالم چون در همه چیز بی همتا و در همه صفات نیکو و بی انتها است، او است که خالق، مربی، قادر، توانا، حی و عالم و بخشنده و رازق و … است، شایسته است که مورد پرستش و عبادت و فرمانبرداری قرار گیرد.
در سمت دیگر کسی است که سرتا پایش فقر و احتیاج است، همین فقر و احتیاج، او را وادار می کند که خود را به غنی علی الاطلاق برساند و به گونه ای به او متصل شود تا از او غنی و عزت بیابد. از همین رهگذر است که اخلاق بندگی به وجود می آید و این عزت وعظمت هنگامی برایش حاصل می شود که با عبادت واقعی رشد و تکامل یابد.
مولف سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری
مرکز پژوهشهای قرآن و علوم طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار می کند: «اولین همایش ملی میان رشته ای پژوهش های قرآن و انگاره های علوم زیستی»
محورهای همایش:
الف) مبانی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم
ب) قرآن، علوم و فرآوردهای گیاهی
آخرین مهلت ارسال اصل مقالات 97/10/15
زمان برگزاری همایش 97/12/8
آدرس سایت http://qans.sanru.ac.ir
ایمیل همایش qans@sanru.ac.ir
تلفکس: 01133687746
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️پاسخ یک شبهه
🔴چرا باید از خانمها بخواهیم که پوشش داشته باشند؟ بهتر نیست از آقایان بخواهیم که نگاه نکنند؟
📚پاسخ یک کشیش و نویسنده
👥میزمعارف
@mizemaaref
✅استادان گرامی معارف اسلامی
◀️نظرات و پیشنهاداتتان درباره هر موضوع مرتبط با معارف اسلامی، کلاس درس، کانال میز معارف، آموزش مجازی و .. را از راههای زیر با ما در میان بگذارید.
اگر روش تدریس، خاطره و یا خلاقیت خاصی در تدریس و کلاس درس دارید با ما مطرح نمایید تا با نام خودتان در کانال میزمعارف منتشر نماییم.
✍ارتباط اساتید معارف با ما در پیامرسانهای سروش، ایتا و تلگرام:
http://eitaa.com/Amoozesh_Majazi
http://sapp.ir/Amoozesh_Majazii
http://t.me/Amoozesh_Majazi
🔴تلفن ویژه استادان معارف:
02184222498
👈میزمعارف
@Mizemaaref
درسواره اخلاق بندگی (3)
به نام خداوند جان و خرد.
مفهوم بندگی:
عبد یک صفت درونی است که دو معنای اصلی دارد: بردهی یک انسان و بندهی خدا. با این حال، قرآن تقریباً همیشه ریشهی عبد را در مفهوم خدمت یا عبادت معبود الهی به کار میبرد. در پنج یا شش مورد هم که در این ریشه به بردگان اشاره دارد، معمولاً با قراین معنایی مشخص شدهاند، مثل «عبد مملوک» در آیهی 75 نحل.
در مقابل عبد به معنای برده، واژه حر به معنای آزاد قرار دارد که این مربوط به بحث رقیت و بردگی است و از بحث ما خارج است.
راغب اصفهانی می گوید: واژه عبد که جمع آن عبید است به معنای بردگی است، اما عبد اگر جمع آن عباد باشد، به معنای کسی است که با اختیار خدای متعال را بندگی کند. (قاموس قرآن، ص 331)
شَرتونی میگوید: عَبَدَ الله، یعنی او را اطاعت کرد و خضوع و افتادگی و برای او کار کرد، آداب دین خدا را مراعات نمود و خدا را یگانه دانست. (الخوری شرتونی، 1427: 3 / 461)
كلمه «عبد» بر معنايي آميخته از «اطاعت » و «فروتني » دلالت مي كند و بنده در فرهنگ دینی کسی است که همواره در بند فرامین خدای متعال باشد و خود را مالک و صاحب اختیار نداند.
نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در قرآن کریم، معمولا عبد در مقابل رب به کار می رود و رابطۀ عبد و ربّ از لحاظ معنایی رابطهای دو سویه است، هنگامی کسی ربّ دیگری خوانده شود، تلویحاً بدان معنا است که شخص دوم عَبْدِ او است و بر عکس.
ربوبیت خدای متعال نسبت به انسان اقتضای پرورش و تربیت دارد و در مقابل، عبد یعنی، متربی و تربیت پذیری که تحت ربوبیت خدای متعال به سر می برد و خود را به هدایت الهی سپرده و برای رسیدن به کمال و سعادت، کاملا تسلیم سیستم هدایتی و تربیتی خدای متعال شده است.
اما مفهومي كه از عبد بودن معمولا در اذهان است اين است كه انساني ملك انسان ديگري باشد و مالك بكوشد از او بهره برداري كند. گفته شد که در قرآن کریم عبد به اين معنا هم آمده است: عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلي شَيْءٍ (نحل: 75).
در زبان عربي و عرف جامعة نزول قرآن، مملوك را عبد يا بنده و مالك را مولي ميناميدند. بنابراين، مولي ميتوانست مالك كارهاي اختياري بنده باشد و از او بهره ببرد و بنده هم وظيفه داشت در اين محدوده خود را در اختيار مولي قرار دهد، ولي در ساير جهات وجودي مالك او نبود و حق تصرف نداشت.
اين مفهوم به شكل كاملترش دربارة موجودات و خصوصاً انسان نسبت به خداوند متعال صادق است؛ يعني خداوند علاوه بر اينكه مالك افعال ما است، مالك وجود ما و آنچه داريم نيز هست، و هر شأني از شئون ما به ارادة خدا و تحت سيطره و تسلط او است.
هر انساني در برابر خداوند به معناي واقعي كلمه عبد است و خداوند متعال به تمام معنا ربّ او است و كسي كه عبد شد، هر چه از او سر بزند، آثار بندگي او است.
در روایات و ادعیه نیز عبد گاهی در مقابل مولی به کار رفته. در مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه آمده است: الهی انت المولی و انا العبد و هل یرحم العبد الا المولی. اینجا مولی به معنای سرپرست و صاحب اختیار و در حقیقت همان مربی و پرورش دهنده انسان است که باید عبد از او اطاعت و فرمان بری کند تا به سعادت برسد.
مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
✅ایده یکی از استادان معارف اسلامی جهت اثربخشتر نمودن درس معارف:
✍ برگزاری ارودوهای اقتصاد مقاومتی. در قالب بازدید از کارخانه ها و کارگاه های فعال در سطح شهر و یا شهرک های صنعتی حومه شهر.
◀️این اردو ها نیازمند بازه زمانی دو ساعت (معادل دو جلسه درسی بعلاوه نمره فعالیت کلاسی) هستند.
در این اردو ها دانشجویان از نزدیک با آثار حمایت از کالای داخلی آشنا شده و بسیاری از شبهات درباره خرید کالای داخلی پاسخ خود را می یابد. بعلاوه اینکه دانشجویان برخی رشته های فنی و صنعتی از نزدیک با کاربرد دروس نظری خود آشنا شده و با موفقیتهای بومی منطقه خود آشنا می شوند.
همچنین این اردو ها فرصت مناسبی است برای مرور مبانی و مسائل معارفی متناسب با سرفصل های درسی. فقط ضروری است که در طول بازدید از کارخانه ها و شرکت ها، با یک کارشناس جهت تشریح فعالیت های شرکت و تبیین نقش جامعه علمی در پیشبرد اهداف صنعتی کشور هماهنگی صورت گیرد.
👥محمد صالحی عارف
گروه معارف دانشگاه قم - گرایش منابع اسلامی
میزمعارف
@mizemaaref
کانال میز معارف
ادامه ... ✅فعالیتهایی که توسط تیم فناوری مرکز آموزش مجازی برای پیشگیری استفاده ناصحیح از سامانه انج
◀️فعالیتهایی که استادان معارف، برای استفاده بهینه از سامانه آموزش مجازی و پیشگیری از استفاده ناصحیح توسط برخی از دانشجویان میتوانند انجام دهند:
الف: روش ترکیبی آموزش مجازی و ارائه حضوری
ب: روش برگزاری آزمون نهایی مجازی بصورت حضوری
ج: روش برگزاری آزمون کتبی چهارجوابی از دروس مجازی
🔴الف روش ترکیبی آموزش مجازی و ارائه حضوری:
در این روش استاد معارف میتواند در کنار دریافت گواهینامه دوره مجازی از دانشجویان آن ها را به صورت سه نفر سه نفر در همان ابتدای ترم دسته بندی کرده و از آنها بخواهد که یک درس مجازی را علاوه بر ارائه گواهینامه گذراندن درس، در ده دقیقه برای سایر دانشجویان در کلاس درس ارائه کنند.
دانشجویی که قرار است محتوایی را در کلاس درس و برای سایر دانشجویان در حضور استاد معارف ارائه نماید آن را خواهد گذراند و در این صورت آموزش موثرتر و اثر بخش تر خواهد بود، زیرا یک بار درس را میگذراند یک بار آزمون میدهد و یک بار هم آن را برای بقیه دانشجویان ارائه می دهد که در این صورت آموزش به صورت تکمیلی انجام شده است و از سوی دیگر امکان تقلب و استفاده ناصحیح را به شدت پایین می آورد.!
🔴ب: برگزاری آزمون از دروس مجازی به صورت هماهنگ:
در این روش دانشجویان همه جلسات درس مجازی را میگذرانند و فقط آزمون نهایی مجازی در کلاس درس و توسط گوشی تلفن همراه و با نظارت استادمعارف برگزار میگردد.
یعنی هر دانشجو در کلاس درس و درحضور استاد معارف وارد سیستم مجازی شده و آزمون نهایی درسی که انتخاب کرده را انجام می دهد.
🔴ج: برگزاری آزمون تستی به صورت مکتوب در کلاس درس:
در این روش استاد معارف پس از تماس با مجموعه آموزش مجازی با شماره 021-84222498 سوالات درس مجازی مورد نظر آنها را دریافت میکند. سپس یک آزمون حضوری در کلاس درس برگزار می کند.
در این روش دانشجویان هم گواهینامه شرکت در دوره مجازی را به استاد خود ارائه خواهند داد و هم در آزمون چهار جوابی گذراندن دوره مجازی توسط خود آنها شرکت خواهند کرد. بدین ترتیب استاد مطمئن خواهد شد که اخذ گواهینامه توسط خود دانشجو انجام شده و دانشجو دوره را خودش گذرانده است.
این ابزار های متعدد کمک میکنند تا استفاده ناصحیح از سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان کمتر و کمتر گردد مسلما کمک شما استادان محترم معارف برای استفاده دانشجویان از این سامانه اثربخشی آن روش نوین را در دانشگاهها گسترش خواهد داد. از سوی دیگر این ابزارها به هیچ وجه مزاحم دانشجویی که قبلا هم به صورت سالم و استاندارد دوره خود را میگذراند مزاحمتی برای او ایجاد نخواهد کرد.
نکات تکمیلی شما استادان معارف برای بهینه شدن سامانه به مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان کمک خواهد کرد.
منتظر تماس شما هستیم ..
021-84222498
👈میزمعارف
@Mizemaaref
Tarh-Dars.rar
5.47M
📚مهارت طرح درس نویسی
✍مدرس: دکتر ابوالفضل خوشی
🔴80 صفحه آموزش
👈مناسب استادان معارف اسلامی
👥میزمعارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 پرهیز از معصیت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیهِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ (۱)
[حضرت امام صادق علیهالسلام] میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت:
یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم
از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن.
فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل
[جناب ابیذر برای او نوشت: برای تو میگویم و آن این است:
اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن.
یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی.
قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟
آن شخص به جناب ابیذر گفت -لابد در نامهی بعدی نوشته- که:
جناب ابیذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن!
آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟
فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا
جناب ابیذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوبترین موجودات و انسانهای عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست میداری؛ از همه بیشتر خودت را دوست میداری؛
وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای.
پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان.کلمهی سوم،
۱) الشافی، صفحهی 867
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30016
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅هدف میان مدت دشمن
هدف میانمدّت آنها مسئلهی اقتصاد کشور است، مسئلهی معیشت مردم است. اقتصاد بایستی حرکت نکند، معیشت مردم بایستی لنگ بماند، کار و تولید باید در کشور پایین بماند، بیکاری باید بهعنوان یک بلا در کشور عمومیّت پیدا کند، مردم بایستی از جمهوری اسلامی و از نظام اسلامی بهخاطر مشکلات معیشتی ناامید و مأیوس بشوند. این هدف دشمن است؛ دنبال این هستند، دارند تلاش میکنند، برایش برنامهریزی میکنند، به قول خودشان اتاقهای فکر تشکیل میدهند، برای اینکه بتوانند این کار را در کشور ما انجام بدهند.(۱۳۹۶/۰۲/۲۰بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
✅چرا گزینه اقتصادی؟
اولویّت امروز ملّت ایران، مسئلهی اقتصادی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئلهی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درستتر، دنبال ضربهزدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند. (۱۳۹۶/۰۱/۰۱بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی